YA 35075/2205/09 ΦΕΚ 1600/Β/4.10.2010
Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών του ειδικού εξοπλισμού
με τον οποίο καθίσταται δυνατή η χρησιμοποίηση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για την κίνηση αυτοκινήτων οχημάτων και όροι και
προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας αυτών.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Έχοντας
υπόψη:
1. Τις
διατάξεις του άρθρου 6 του Ν. 1108/1980 (Α' 304), όπως αντικαταστάθηκαν με την
παράγραφο α του άρθρου 45 του Ν. 2773/1999 (Α' 286) «Απελευθέρωση της αγοράς
ηλεκτρικής ενέργειας - Ρύθμιση θεμάτων ενεργειακής πολιτικής και λοιπές
διατάξεις».
2. Το
γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του
κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
’ρθρο
1
Σκοπός
Αντικείμενο
της παρούσας είναι ο καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών και των όρων υπό
τους οποίους καθίσταται δυνατή η κίνηση με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (Compressed Natural Gas - CNG) αυτοκινήτων οχημάτων καθώς επίσης και οι όροι και
οι προϋποθέσεις ελέγχου και ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών.
Η παρούσα
απόφαση ισχύει για συστήματα μετασκευής, που προορίζονται για τοποθέτηση σε
οχήματα κατηγοριών Μ και Ν, όπως ορίζονται στη 29949/1841/09 κοινή υπουργική
απόφαση (Β' 2112).
’ρθρο
2
Ορισμοί
και κατάταξη των εξαρτημάτων
Για την
εφαρμογή της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί.
1.
Πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG): Κάθε προϊόν που αποτελείται από τον
υδρογονάνθρακα μεθάνιο και αποθηκεύεται υπό πίεση.
Το CNG πρέπει να πληροί τις σχετικές κρατικές προδιαγραφές
όπως αυτές εκάστοτε ισχύουν.
2. Ως
«πίεση» νοείται η σχετική πίεση σε σχέση με την ατμοσφαιρική, εκτός αν
δηλώνεται διαφορετικά.
3. Ως
«πίεση υπηρεσίας» νοείται η μόνιμη πίεση σε ομοιόμορφη θερμοκρασία αερίου 15 °C.
4. Ως
«πίεση δοκιμής» νοείται η πίεση στην οποία υποβάλλεται ένα εξάρτημα κατά τη
δοκιμή έγκρισης.
5. Ως
«πίεση εργασίας» νοείται η μέγιστη πίεση στην οποία είναι σχεδιασμένο να
υποβάλλεται ένα εξάρτημα και η οποία είναι η βάση για τον προσδιορισμό της
αντοχής του υπόψη εξαρτήματος.
6. Ως
«θερμοκρασίες λειτουργίας» νοούνται οι μέγιστες τιμές της περιοχής
θερμοκρασιών, που αναφέρονται στον παρακάτω Πίνακα 1, στις οποίες είναι
εγγυημένη η ασφαλής και ορθή λειτουργία του ειδικού εξαρτήματος και για τις
οποίες έχει σχεδιαστεί και εγκριθεί.
Πίνακας 1: Θερμοκρασίες Λειτουργίας
|
Χώρος κινητήρα |
Συναρμολόγηση επί του κινητήρα |
Επί του οχήματος |
Μέτριες συνθήκες |
-20ο C - 105o C |
-20ο C - 120o C |
-20ο C - 85ο C |
Ψυχρές συνθήκες |
-40ο C - 105o C |
-40ο C - 120o C |
-40ο C - 85o C |
7. Ως
«ειδικό εξάρτημα» νοείται:
α) η
δεξαμενή καυσίμου (ή φιάλη),
β) ο
εξοπλισμός που προσαρτάται στη φιάλη,
γ) ο
ρυθμιστής πίεσης,
δ) η
αυτόματη βαλβίδα,
ε)
χειροκίνητη βαλβίδα,
στ) η
διάταξη παροχής αερίου,
ζ) ο
ρυθμιστής ροής αερίου,
η) η
εύκαμπτη γραμμή καυσίμου,
θ) η
άκαμπτη γραμμή καυσίμου,
ι) η
μονάδα ή υποδοχή πλήρωσης,
ια) η
βαλβίδα ελέγχου ή βαλβίδα αντεπιστροφής,
ιβ) η
βαλβίδα εκτόνωσης της πίεσης (ανακουφιστική βαλβίδα),
ιγ) η
διάταξη εκτόνωσης της πίεσης (ενεργοποιούμενη από τη θερμοκρασία),
ιδ)
το φίλτρο,
ιε) ο
αισθητήρας/δείκτης πίεσης ή θερμοκρασίας,
ιστ) η
βαλβίδα υπερχείλισης,
ιζ) η
βαλβίδα υπηρεσίας,
ιη) η
ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (Electronic Control Unit - ECU),
ιθ) το
αεριοστεγές περίβλημα,
κ) οι
σύνδεσμοι,
κα) ο
ελαστικός σωλήνας εξαερισμού.
8. Ως
«δεξαμενή καυσίμου» (ή «φιάλη») νοείται κάθε δοχείο που χρησιμοποιείται για την
αποθήκευση πεπιεσμένου φυσικού αερίου.
9. Μια
δεξαμενή καυσίμου μπορεί να είναι:
ΠΦΑ-1 : μεταλλική.
ΠΦΑ-2 : από μεταλλικό χιτώνιο ενισχυμένο με συνεχές
νήμα εμβαπτισμένο σε ρητίνη (δακτυλιοειδούς περιέλιξης).
ΠΦΑ-3 : από μεταλλικό χιτώνιο ενισχυμένο με συνεχές
νήμα εμβαπτισμένο σε ρητίνη (πλήρους περιέλιξης).
ΠΦΑ-4 : από συνεχές νήμα εμβαπτισμένο σε ρητίνη με μη
μεταλλικό χιτώνιο (εξ ολοκλήρου συνθετική).
10. Ως
«εξοπλισμός που προσαρτάται στη δεξαμενή καυσίμου» νοούνται τα ακόλουθα
εξαρτήματα (αλλά όχι μόνον αυτά) που μπορεί να είναι είτε ξεχωριστά είτε
συνδυασμένα, όταν προσαρτώνται στη δεξαμενή καυσίμου:
10.1
χειροκίνητη βαλβίδα
10.2
αισθητήρας/δείκτης πίεσης.
10.3
βαλβίδα εκτόνωσης της πίεσης (ανακουφιστική βαλβίδα).
10.4
διάταξη εκτόνωσης της πίεσης (ενεργοποιούμενη από τη θερμοκρασία)
10.5
αυτόματη βαλβίδα φιάλης
10.6
βαλβίδα υπερχείλισης
10.7
αεριοστεγές περίβλημα.
11. Ως
«βαλβίδα» νοείται διάταξη με την οποία μπορεί να ελέγχεται η ροή ρευστού.
12. Ως
«αυτόματη βαλβίδα» νοείται βαλβίδα που δεν λειτουργεί χειροκίνητα.
13. Ως
«αυτόματη βαλβίδα φιάλης» νοείται αυτόματη βαλβίδα σταθερά προσαρμοσμένη στη
φιάλη που ελέγχει τη ροή αερίου προς το σύστημα καυσίμου. Η αυτόματη βαλβίδα
φιάλης ονομάζεται επίσης τηλεχειριζόμενη βαλβίδα υπηρεσίας.
14. Ως
«βαλβίδα αντεπιστροφής» νοείται αυτόματη βαλβίδα που επιτρέπει τη ροή αερίου
μόνο προς μία κατεύθυνση.
15. Ως
«βαλβίδα υπερχείλισης» (διάταξη περιορισμού της υπερβολικής ροής) νοείται
βαλβίδα που διακόπτει ή περιορίζει αυτόματα τη ροή αερίου όταν η ροή αυτή
υπερβαίνει την προκαθορισμένη τιμή.
16. Ως
«χειροκίνητη βαλβίδα» νοείται χειροκίνητη βαλβίδα σταθερά προσαρμοσμένη στη
φιάλη.
17. Ως
«βαλβίδα εκτόνωσης της πίεσης (ανακουφιστική βαλβίδα)» νοείται διάταξη που
εμποδίζει την υπέρβαση μιας προκαθορισμένης πίεσης προς την αντίθετη κατεύθυνση
της ροής.
18. Ως
«βαλβίδα υπηρεσίας» νοείται βαλβίδα απομόνωσης η οποία είναι κλειστή μόνο όταν
γίνεται συντήρηση του οχήματος.
19. Ως
«φίλτρο» νοείται προστατευτικό πλέγμα που απομακρύνει ξένα σωματίδια από το
ρεύμα του αερίου.
20. Ως
«σύνδεσμος» νοείται συνδετήρας χρησιμοποιούμενος σε σύστημα αγωγών, σωληνώσεων
ή ελαστικών σωλήνων.
21.
Γραμμές καυσίμου.
21.1 Ως
«εύκαμπτες γραμμές καυσίμου» νοούνται εύκαμπτοι σωλήνες διά των οποίων
διέρχεται φυσικό αέριο.
21.2 Ως
«άκαμπτες γραμμές καυσίμου» νοούνται σωληνώσεις που δεν έχουν σχεδιαστεί για
να παρουσιάζουν ευκαμψία κατά την κανονική λειτουργία και διά των οποίων
διέρχεται φυσικό αέριο.
22.
Διατάξεις παροχής αερίου.
22.1 Ως
«διάταξη παροχής αερίου» νοείται διάταξη που εξασφαλίζει την εισαγωγή αερίου
καυσίμου στην πολλαπλή εισαγωγή του κινητήρα (καρμπυρατέρ ή εγχυτήρας).
22.2 Ως
«μονάδα ανάμιξης αερίου καυσίμου / αέρα» νοείται διάταξη που αναμιγνύει το
αέριο καύσιμο με τον εισαγόμενο αέρα για τον κινητήρα.
22.3 Ως
«εγχυτήρας αερίου» νοείται διάταξη που εξασφαλίζει την εισαγωγή αερίου
καυσίμου στον κινητήρα ή το συναφές σύστημα εισαγωγής.
23. Ως
«ρυθμιστής ροής αερίου» νοείται διάταξη περιορισμού της ροής αερίου,
τοποθετημένη στην κατεύθυνση της ροής ενός ρυθμιστή πίεσης, η οποία ελέγχει τη
ροή αερίου προς τον κινητήρα.
24. Ως
«αεριοστεγές περίβλημα» νοείται διάταξη η οποία διοχετεύει διαρροές αερίου
εκτός του οχήματος και στην οποία συμπεριλαμβάνεται ο ελαστικός σωλήνας
εξαερισμού.
25. Ως
«δείκτης πίεσης» νοείται διάταξη ευρισκόμενη υπό πίεση, που δείχνει την πίεση
του αερίου.
26. Ως
«ρυθμιστής πίεσης» νοείται διάταξη που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της
πίεσης παροχής αερίου καυσίμου στον κινητήρα.
27. Ως
«διάταξη εκτόνωσης της πίεσης (ενεργοποιούμενη από τη θερμοκρασία)» σημαίνει
διάταξη μιας χρήσης που ενεργοποιείται από υπερβολικά αυξημένη θερμοκρασία και
/ ή πίεση και παρέχει δίοδο στο αέριο για την προστασία της φιάλης από θραύση.
28. Ως
«μονάδα ή υποδοχή πλήρωσης» νοείται διάταξη προσαρμοσμένη στο εξωτερικό του
οχήματος ή στο εσωτερικό του (χώρος κινητήρα), η οποία χρησιμοποιείται για την
πλήρωση του δοχείου καυσίμου στο πρατήριο.
29. Ως
«ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (τροφοδοσία με CNG)» νοείται διάταξη η οποία ελέγχει τη ζήτηση του
κινητήρα σε αέριο καύσιμο και άλλες παραμέτρους του κινητήρα και κλείνει αμέσως
την αυτόματη βαλβίδα όταν απαιτείται για λόγους ασφάλειας.
30. «Ενα
όχημα θεωρείται μονού καυσίμου», όταν έπειτα από τη μετασκευή, είναι
εξοπλισμένο με μια δεξαμενή βενζίνης με χωρητικότητα < 15 λίτρα, τα οποία
μπορούν να χρησιμοποιηθούν απλά για να επιστρέψει το όχημα στην έδρα του.
31. «Ενα
όχημα θεωρείται διπλού καυσίμου», όταν μετά τη μετασκευή, έχει τον εξοπλισμό να
λειτουργεί τόσο με καύσιμο βενζίνη όσο και με CNG, με δεξαμενή βενζίνης χωρητικότητας μεγαλύτερης
των 15 λίτρων.
32. «Μη
διεισδυτικό σύστημα» σημαίνει ένα σύστημα μετασκευής στο οποίο το σύστημα
καυσίμου με CNG
δεν μεταβάλλει το πρωτότυπο σύστημα τροφοδοσίας κινητήρα με βενζίνη και αέρα.
33.
«Σύστημα κυρίου - υποτελούς» σημαίνει ένα σύστημα μετασκευής στο οποίο η
μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου (Electronic Control Unit - ECU) CNG έχει την ικανότητα να μετατρέπει τη στρατηγική
ελέγχου της ECU
βενζίνης σε λειτουργία με CNG.
34. Τα
εξαρτήματα CNG
για χρήση σε οχήματα διακρίνονται, ως προς την πίεση εργασίας και την αποστολή
τους:
Κατηγορία
0: Εξαρτήματα υψηλής πίεσης, συμπεριλαμβανομένων σωλήνων και συνδέσμων, που
περιέχουν CNG
σε πίεση πάνω από 3 MPa
και μέχρι 26 MPa.
Κατηγορία
1: Εξαρτήματα μέσης πίεσης, συμπεριλαμβανομένων σωλήνων και συνδέσμων, που
περιέχουν CNG
σε πίεση πάνω από 450 kPa
και μέχρι 3000 kPa
(3 MPa).
Κατηγορία
2: Εξαρτήματα χαμηλής πίεσης, συμπεριλαμβανομένων σωλήνων και συνδέσμων, που
περιέχουν CNG
σε πίεση πάνω από 20 kPa
και μέχρι 450 kPa.
Κατηγορία
3: Εξαρτήματα μέσης πίεσης, όπως βαλβίδες ασφαλείας ή προστατευμένα από
βαλβίδες ασφαλείας συμπεριλαμβανομένων σωλήνων και συνδέσμων, που περιέχουν CNG σε πίεση πάνω από 450 kPa και μέχρι 3000 kPa (3 MPa).
Κατηγορία
4: Τμήματα σε επαφή με αέριο, που υπόκεινται σε πίεση κατώτερη από 20 kPa. Ένα εξάρτημα μπορεί να συνίσταται από περισσότερα
του ενός μέρη, οπότε το καθένα από τα μέρη αυτά κατατάσσεται στη δική του
κατηγορία όσον αφορά τη μέγιστη πίεση εργασίας και την αποστολή του.
’ρθρο
3
Σύστημα
CNG
- Εξοπλισμός που προσαρτάται στη(ις) δεξαμενή(ές) ή στη(ις) φιάλη(ες) καυσίμου
1.
Εξοπλισμός που προσαρτάται
1.1 Ένα
σύστημα μετασκευής CNG
περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα εξαρτήματα:
α.
δεξαμενή(ές) ή φιάλη(ες) καυσίμου.
β. δείκτη
πίεσης ή δείκτη στάθμης καυσίμου.
γ. διάταξη
εκτόνωσης της πίεσης (ενεργοποιούμενη από τη θερμοκρασία)
δ.
αυτόματη βαλβίδα φιάλης.
ε.
χειροκίνητη βαλβίδα.
στ.
ρυθμιστή πίεσης.
ζ.
ρυθμιστή ροής αερίου
η. διάταξη
περιορισμού της. πλεονάζουσας ροής
θ. διάταξη
παροχής αερίου.
ι. μονάδα
ή υποδοχή πλήρωσης.
ια.
εύκαμπτη γραμμή καυσίμου.
ιβ.
άκαμπτη γραμμή καυσίμου.
ιγ.
ηλεκτρονική. μονάδα ελέγχου.
ιδ.
συνδέσμους.
ιε.
αεριοστεγές περίβλημα για τα στοιχεία εκείνα που τοποθετούνται επί της
δεξαμενής καυσίμου. Αν το αεριοστεγές περίβλημα καταστρέφεται σε περίπτωση
πυρκαγιάς, τότε η διάταξη εκτόνωσης της πίεσης μπορεί να καλύπτεται από το
αεριοστεγές περίβλημα.
1.2 Το
σύστημα CNG
μπορεί επίσης να περιλαμβάνει τα ακόλουθα εξαρτήματα:
α. βαλβίδα
ελέγχου ή βαλβίδα αντ. επιστροφής.
β. βαλβίδα
εκτόνωσης της πίεσης.
γ. φίλτρο CNG
δ.
αισθητήρα πίεσης και/ή θερμοκρασίας
ε. σύστημα
επιλογής καυσίμου και ηλεκτρικό σύστημα.
στ. Μια
πρόσθετη αυτόματη βαλβίδα μπορεί να συνδυάζεται με το ρυθμιστή πίεσης.
2.
Εξοπλισμός που προσαρτάται στη(τις) δεξαμενή(-ές) ή στη(τις) φιάλη(-ες)
καυσίμου
2.1.
Αυτόματη βαλβίδα
2.1.1.
Μια αυτόματη βαλβίδα φιάλης πρέπει να εγκαθίσταται απ' ευθείας πάνω στη
δεξαμενή καυσίμου.
2.1.2.
Η αυτόματη βαλβίδα φιάλης πρέπει να λειτουργεί έτσι ώστε η παροχή καυσίμου να
διακόπτεται όταν διακόπτεται η λειτουργία του κινητήρα, άσχετα από τη θέση του
διακόπτη εκκίνησης και να παραμένει κλειστή όσο χρόνο ο κινητήρας δεν
λειτουργεί. Επιτρέπεται καθυστέρηση 2 δευτερολέπτων για διαγνωστικούς σκοπούς.
2.2.
Διάταξη εκτόνωσης της πίεσης.
2.2.1.
Η διάταξη εκτόνωσης της πίεσης (ενεργοποιούμε-νη από τη θερμοκρασία) πρέπει να
προσαρμόζεται στη δεξαμενή καυσίμου κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί να
εκφορτίζεται μέσα στο αεριοστεγές περίβλημα αν το αεριοστεγές αυτό περίβλημα
ικανοποιεί τις απαιτήσεις της παραγράφου 2.5.5 του παρόντος άρθρου.
2.3.
Βαλβίδα πλεονάζουσας ροής επί της δεξαμενής
2.3.1.
Η διάταξη περιορισμού της πλεονάζουσας ροής πρέπει να προσαρμόζεται στη(τις)
δεξαμενή(-ές) καυσίμου πάνω στην αυτόματη βαλβίδα φιάλης.
2.4.
Χειροκίνητη βαλβίδα.
2.4.1.
Μια χειροκίνητη βαλβίδα προσαρμόζεται σταθερά πάνω στη φιάλη και μπορεί να
ενσωματωθεί στην αυτόματη βαλβίδα φιάλης.
2.5.
Αεριοστεγές περίβλημα επί της(των) δεξαμενής(-ών)
2.5.1.
Στη(τις) δεξαμενή (-ές) καυσίμου, πάνω από τους συνδέσμους της (τους), πρέπει
να τοποθετείται αεριοστεγές περίβλημα το οποίο ικανοποιεί τις απαιτήσεις των
παραγράφων 2.5.2. έως 2.5.7. εκτός αν η (οι) δεξαμενή(-ές) εγκαθίσταται(-νται)
στο εξωτερικό του οχήματος.
2.5.2.
Το αεριοστεγές περίβλημα πρέπει να είναι σε ανοιχτή επαφή με την ατμόσφαιρα,
όπου απαιτείται μέσω ελαστικού σωλήνα σύνδεσης και οδηγού διόδου που πρέπει να
είναι ανθεκτικοί στο CNG.
2.5.3.
Το άνοιγμα αερισμού του αεριοστεγούς περιβλήματος δεν πρέπει να εκφορτίζεται
σε θόλο τροχού, ούτε να σκοπεύει σε πηγές θερμότητας όπως ο σωλήνας εξαγωγής
καυσαερίων.
2.5.4.
Οποιοσδήποτε ελαστικός σωλήνας σύνδεσης και οδηγός διόδου στο κάτω μέρος του
αμαξώματος του οχήματος για αερισμό του αεριοστεγούς περιβλήματος πρέπει να
έχει ελάχιστο καθαρό άνοιγμα 450 mm2.
2.5.5.
Το αεριοστεγές περίβλημα επί της δεξαμενής και οι ελαστικοί σωλήνες σύνδεσης
πρέπει να είναι αεριοστεγείς σε πίεση 10 kPa χωρίς οποιαδήποτε παραμόρφωση. Υπό τις συνθήκες
αυτές, είναι αποδεκτή μια διαρροή η οποία δεν υπερβαίνει τα 100 cm3 ανά ώρα.
2.5.6.
Ο ελαστικός σωλήνας σύνδεσης πρέπει να στερεώνεται στο αεριοστεγές περίβλημα
και τον οδηγό διόδου με σφιγκτήρες ή άλλα μέσα σύσφιγξης, έτσι ώστε να
εξασφαλίζεται η δημιουργία αεριοστεγούς ένωσης.
2.5.7.
Το αεριοστεγές περίβλημα επί της δεξαμενής το οποίο καλύπτει τα περελκόμενα
στοιχεία της δεξαμενής είναι αναγκαίο όταν η δεξαμενή εγκαθίσταται στο χώρο
αποσκευών ή επιβατών.
’ρθρο
4
Εγκατάσταση
Ι) Γενικά:
Το σύστημα
μετασκευής CNG
εγκαθίσταται στο όχημα με τρόπο που ορίζεται στο εγχειρίδιο εγκατάστασης, που
προβλέπεται από τον κανονισμό αρ. 115 της ΟΕΕ/ΗΕ και οφείλει να πληροί επίσης
και τις παρακάτω απαιτήσεις εγκατάστασης:
1. Το
σύστημα CNG
του οχήματος πρέπει να λειτουργεί κατά τρόπο ορθό και ασφαλή στην πίεση
εργασίας και στις θερμοκρασίες λειτουργίας για τις οποίες έχει σχεδιαστεί και
εγκριθεί.
2. Όλα τα
στοιχεία του συστήματος πρέπει να είναι εγκεκριμένου τύπου ως επί μέρους
στοιχεία σύμφωνα με τον κανονισμό αρ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ και πρέπει να φέρουν τη
σήμανση που προβλέπεται από τον ανωτέρω κανονισμό και περιγράφεται στο
Παράρτημα 4 της παρούσας.
3. Τα
υλικά που χρησιμοποιούνται στο σύστημα πρέπει να είναι κατάλληλα για χρήση με CNG.
4. Όλα τα
στοιχεία του συστήματος πρέπει να είναι στερεωμένα με κατάλληλο τρόπο.
5. Το
σύστημα CNG
δεν πρέπει να παρουσιάζει διαρροές, δηλαδή να παραμένει ελεύθερο από φυσαλίδες
για τρία λεπτά.
6. Το σύστημα
CNG πρέπει να εγκαθίσταται έτσι ώστε να έχει την
καλύτερη δυνατή προστασία έναντι ζημιάς, όπως ζημιά οφειλόμενη σε κινούμενα
στοιχεία του οχήματος, σύγκρουση, χώματα ή λόγω φόρτωσης ή εκφόρτωσης του
οχήματος ή μετακίνησης των φορτίων.
7. Δεν
πρέπει να συνδέονται στο σύστημα CNG άλλες συσκευές εκτός από εκείνες που είναι
απόλυτα αναγκαίες για την ορθή λειτουργία του κινητήρα του μηχανοκίνητου
οχήματος.
8. Κανένα
επί μέρους στοιχείο του συστήματος CNG, συμπεριλαμβανομένων οποιωνδήποτε προστατευτικών
υλικών που αποτελούν τμήμα τέτοιων στοιχείων, δεν πρέπει να προεξέχει από το
περίγραμμα του οχήματος, με εξαίρεση τη μονάδα πλήρωσης αν αυτή δεν προεξέχει
περισσότερο από 10 mm
πέρα από το σημείο σύνδεσης.
9. Κανένα
επί μέρους στοιχείο του συστήματος CNG δεν πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των
100 mm από την εξάτμιση ή άλλη παρόμοια πηγή θερμότητας,
εφόσον τέτοια στοιχεία δεν είναι επαρκώς θερμομονωμένα.
ΙΙ)
Δεξαμενή καυσίμου.
Η
εγκατάσταση της δεξαμενής καυσίμου CNG πρέπει να πληροί επιπλέον τις παρακάτω
προδιαγραφές:
1. Η
δεξαμενή καυσίμου πρέπει να είναι μόνιμα εγκατεστημένη στο όχημα και να μην
είναι τοποθετημένη στο χώρο του κινητήρα.
2. Η
δεξαμενή καυσίμου πρέπει να εγκαθίσταται έτσι ώστε να μην υπάρχει επαφή
μετάλλου με μέταλλο, εκτός από τα σημεία στερέωσης της(των) δεξαμενής(-ών).
3. Όταν το
όχημα είναι έτοιμο για χρήση, η δεξαμενή καυσίμου δεν πρέπει να απέχει από την
επιφάνεια του δρόμου λιγότερο από 200 mm.
4. Οι
διατάξεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου δεν εφαρμόζονται αν η δεξαμενή
προστατεύεται επαρκώς στο εμπρόσθιο μέρος και πλευρικά και κανένα μέρος της
δεξαμενής δεν βρίσκεται χαμηλότερα από την προστατευτική αυτή κατασκευή.
5. Η(οι)
δεξαμενή(-ές) ή φιάλη(-ες) καυσίμου πρέπει να τοποθετείται(-ούνται) και να
στερεώνεται(-ονται) στο όχημα έτσι ώστε να μπορούν να απορροφούνται (χωρίς να
προκαλείται καταστροφή ή φθορά) οι κατωτέρω επιταχύνσεις με τις δεξαμενές
πλήρεις καυσίμου:
Οχήματα
κατηγοριών Μ1 και Ν1: α) 20g κατά την κατεύθυνση της κίνησης (του οχήματος)
β) 8g οριζόντια και σε κατεύθυνση κάθετη στην κατεύθυνση
της κίνησης
οχήματα κατηγοριών Μ2 και Ν2:
α) 10 g κατά την κατεύθυνση της κίνησης (του οχήματος)
β) 5 g οριζόντια και σε κατεύθυνση κάθετη στην κατεύθυνση
της κίνησης οχήματα κατηγοριών Μ3 και Ν3:
α) 6,6 g κατά την κατεύθυνση της κίνησης (του οχήματος)
β) 5 g οριζόντια και σε κατεύθυνση κάθετη στην κατεύθυνση
της κίνησης
Μπορεί να
χρησιμοποιηθεί μια υπολογιστική μέθοδος αντί πρακτικών δοκιμών αν η ισοδυναμία
της μπορεί να καταδειχτεί από τον αιτούντα την έγκριση κατά τρόπο που να
ικανοποιεί την υπηρεσία.
6. Όσον
αφορά την τοποθέτηση της δεξαμενής καυσίμου οι ανωτέρω επιπλέον προδιαγραφές
θα θεωρούνται ότι πληρούνται εφόσον ικανοποιούνται οι παρακάτω απαιτήσεις:
6.1 H δεξαμενή είναι στερεωμένη στο αυτοκίνητο όχημα
μέσω τουλάχιστον των παρακάτω:
α. Δύο
ιμάντες τοποθέτησης ανά δεξαμενή.
β.
Τέσσερις κοχλίες, και
γ.
Κατάλληλους δακτυλιοειδείς συνδέσμους ή πλάκες αν τα κελύφη του αμαξώματος σε
εκείνο το σημείο είναι μονού πάχους.
Υποθέτοντας
ότι το υλικό είναι κατηγορίας Fe 370, οι κοχλίες συγκράτησης θα είναι κατηγορίας
8,8 και θα φέρουν τις διαστάσεις που αναγράφονται στον παρακάτω Πίνακα 2:
Πίνακας 2
Περιεχόμενο δεξαμενής (λίτρα) |
Ελάχιστη διάσταση των δακτυλιοειδών συνδέσμων ή
των πλακών (mm) |
Ελάχιστες διαστάσεις των ιμάντων της δεξαμενής (mm) |
Ελάχιστη διάμετρος πείρων (mm) |
μέχρι 85 |
Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 30 x 1,5 Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 25 x 2,5 |
20 x 3 30 x 1,5 |
8 |
85-100 |
Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 30 x 1,5 Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 25 x 2,5 |
30 x 3 20 x 3 * |
10 8 * |
100-150 |
Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 50 x 2 Εξωτερική διάμετρος x πάχος: 30 x 3 |
50 x 6 50 x 3 ** |
12 10 ** |
περισσότερα των 150 |
θα πληροί τις διατάξεις του Κανονισμού 110 της
ΟΕΕ/ΗΕ, 01 σειρά τροποποιήσεων, για κυλίνδρους CNG. |
* Σε αυτή την περίπτωση
η δεξαμενή θα ασφαλίζεται με τουλάχιστον τρεις ιμάντες.
** Σε αυτή την περίπτωση
η δεξαμενή θα ασφαλίζεται με τουλάχιστον τέσσερις ιμάντες.
6.2 Αν η δεξαμενή καυσίμου εγκατασταθεί
πίσω από ένα κάθισμα, θα παρέχεται ένα ελεύθερο διάστημα τουλάχιστον 100 mm προς τη διαμήκη
κατεύθυνση του οχήματος. Αυτός ο ελεύθερος χώρος μπορεί να μοιραστεί μεταξύ
της δεξαμενής καυσίμου και του πίσω πλαισίου του αυτοκίνητου και μεταξύ του καθίσματος
και της δεξαμενής.
6.3 Αν οι
ιμάντες τοποθέτησης επίσης μεταφέρουν και τη μάζα της δεξαμενής καυσίμου, θα
παρέχονται τουλάχιστον τρεις ιμάντες.
6.4 Οι
ιμάντες τοποθέτησης της δεξαμενής θα εξασφαλίζουν ότι η δεξαμενή καυσίμου δεν
ολισθαίνει, περιστρέφεται ή μετακινείται.
6.5
Προστατευτικό υλικό, όπως πίλημα, δέρμα ή πλαστικό παρεμβάλλεται μεταξύ της
δεξαμενής καυσίμου και των ιμάντων τοποθέτησης της δεξαμενής. Ωστόσο, στη θέση
στερέωσης των δακτυλιοειδών συνδέσμων ή πλακών στο όχημα δεν πρέπει να υπάρχει
συμπιεστό υλικό.
6.6 Θέση
και πλαίσιο δεξαμενής καυσίμου
6.6.1 Η
δεξαμενή καυσίμου εγκαθίσταται στο χώρο αποσκευών ή στο χώρο επιβατών ή στο
κάτω ή στο άνω μέρος του οχήματος. Απαγορεύεται η τοποθέτηση δεξαμενής στο χώρο
του κινητήρα και στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος. Οι ιμάντες τοποθέτησης της
δεξαμενής, οι δακτυλιοειδείς σύνδεσμοι, οι πλάκες και κοχλίες θα ικανοποιούν
τις προαναφερθείσες απαιτήσεις 6.1 έως 6.5 του παρόντος άρθρου.
6.6.2 Στην
περίπτωση που η κυλινδρική δεξαμενή καυσίμου εγκαθίσταται κατά το διαμήκη
άξονα του οχήματος, θα υπάρχει μία εγκάρσια σύνδεση στο εμπρόσθιο τμήμα του
πλαισίου της δεξαμενής ώστε να εμποδίσει την ολίσθησή της. Αυτή η εγκάρσια
σύνδεση θα είναι:
α. θα έχει
τουλάχιστον το ίδιο πάχος με το πλαίσιο του κυλίνδρου,
β. θα έχει
τουλάχιστον 30 mm
ύψος και η κορυφή του θα είναι τουλάχιστον 30 mm πάνω από τη βάση του κυλίνδρου,
γ. θα
τοποθετείται όσο το δυνατόν πιο κοντά, ακόμα και μέσα, στη θολωτή άκρη του
κυλίνδρου.
Ο όρος
«εγκαθίσταται κατά το διαμήκη άξονα του οχήματος» σημαίνει ότι ο άξονας της
δεξαμενής καυσίμου σχηματίζει γωνία όχι παραπάνω από 30ο σε σχέση με
το διάμηκες επίπεδο συμμετρίας του οχήματος.
7. Η
δεξαμενή καυσίμου πρέπει να φέρει την παρακάτω σήμανση:
7.1 Κάθε
δεξαμενή καυσίμου πρέπει επίσης να φέρει πινακίδα σήμανσης με τα ακόλουθα
στοιχεία που πρέπει να είναι ευανάγνωστα και ανεξίτηλα:
α) αριθμό
σειράς.
β)
χωρητικότητα σε λίτρα.
γ) το σήμα
«CNG».
δ) πίεση
λειτουργίας / πίεση δοκιμής (MPa). ε) μάζα (kg).
στ) έτος
και μήνα έγκρισης (π.χ. 96/01).
ζ) σήμα
έγκρισης σύμφωνα με το Παράρτημα 4.
Επιπλέον,
σε κάθε δεξαμενή ο κατασκευαστής πρέπει να τοποθετεί σαφείς μόνιμες σημάνσεις
ύψους τουλάχιστον 6 mm.
Η σήμανση πρέπει να γίνεται είτε με πινακίδες ενσωματωμένες στις επενδύσεις
ρητίνης, με πινακίδες στερεωμένες με κολλητικό υλικό, σφραγίδες αποτυπωμένες,
με τρόπο που να δημιουργούν χαμηλές καταπονήσεις, στα ενισχυμένα άκρα φιαλών
τύπων σχεδίασης ΠΦΑ-1 και ΠΦΑ-2, είτε με συνδυασμούς των ανωτέρω. Οι κολλητές
πινακίδες και η εφαρμογή τους πρέπει να είναι σύμφωνες με το πρότυπο ISO 7225, ή κάποιο ισοδύναμο. Πολλαπλές πινακίδες
επιτρέπονται και ενδείκνυται να τοποθετούνται έτσι ώστε να μη σκιάζονται από
τα στηρίγματα στερέωσης. Κάθε δεξαμενή σύμφωνη με την παρούσα παράγραφο πρέπει
να φέρει την ακόλουθη σήμανση:
α)
Υποχρεωτικές πληροφορίες:
i) «ΜΟΝΟ CNG»
ii) «ΝΑ ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ
ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΧ/ΧΧΧΧ», όπου «XX/XXXX» δηλώνει το μήνα και το
έτος λήξης.
(Η
ημερομηνία λήξης δεν πρέπει να υπερβαίνει την προδιαγεγραμμένη διάρκεια χρήσης.
Η ημερομηνία λήξης μπορεί να τοποθετείται στη δεξαμενή κατά το χρόνο αποστολής,
με την προϋπόθεση ότι οι δεξαμενές έχουν αποθηκευτεί σε ξηρό μέρος χωρίς
εσωτερική πίεση.) .
iii) Στοιχεία ταυτότητας
κατασκευαστή
iv) Αναγνωριστικό
δεξαμενής (αριθμός αναφοράς και αριθμός σειράς μοναδικός για κάθε δ.εξαμενή).
v) Πίεση και θερμοκρασία
εργασίας.
vi) Αριθμός κανονισμού
ΟΕΕ/ΗΕ, μαζί με τον τύπο της δεξαμ. ενής και τον αριθμό καταχώρισης
της πιστοποίησης.
vii) Διατάξεις και / ή
βαλβίδες εκτόνωσης της πίεσης που έχουν πιστοποιηθεί για χρήση με τη δεξαμενή,
ή τα μέσα παροχής πληροφοριών σχετικά με τα πιστοποιημένα συστήματα προστασίας
έναντι πυρκαγιάς.
viii) Όταν χρησιμοποιούνται
πινακίδες, όλες οι δεξαμενές πρέπει να έχουν ένα μοναδικό αριθμό αναγνώρισης
αποτυπωμένο σε εκτεθειμένη μεταλλική επιφάνεια ώστε να μπορεί να γίνεται
αναγνώριση στην περίπτωση καταστροφής της πινακίδας.
β)
Προαιρετικές πληροφορίες: Μπορούν να παρατίθενται οι ακόλουθες προαιρετικές
πληροφορίες σε ξεχωριστή πινακίδα:
i) Περιοχή θερμοκρασιών
αερίου, π.χ. -40 °C έως 65 °C.
ii) Ονομαστική
χωρητικότητα της δεξαμενής σε νερό με μέχρι δύο σημαντικούς αριθμούς, π.χ. 120
λίτρα.
iii) Ημερομηνία αρχικής
δοκιμής σε πίεση (μήνας και έτος).
Οι
σημάνσεις πρέπει να τοποθετούνται με τη σειρά που παρατίθεται πιο πάνω αλλά η
συγκεκριμένη διευ-θέτησή τους μπορεί να μεταβάλλεται για να ταιριάζει με το
διατιθέμενο χώρο. Ένα αποδεκτό παράδειγμα υποχρεωτικών πληροφοριών είναι το
ακόλουθο:
ΜΟΝΟ CNG
ΝΑ ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ../.... Κατασκευαστής
/ Αριθμός αναφοράς / Αριθμός σειράς 20 MPa/15 °C
ECE R 110 ΠΦΑ-2 (Αρ.
καταχώρησης)
«Χρήση μόνο της Εγκεκριμένης από τον Κατασκευαστή Διάταξης
Εκτόνωσης της Πίεσης»
ΙΙΙ)
Σωληνώσεις και λοιπός εξοπλισμός
Η
εγκατάσταση των σωληνώσεων και του λοιπού εξοπλισμού πρέπει να πληροί τις
παρακάτω επιπλέον προδιαγραφές:
1.
’καμπτες και εύκαμπτες γραμμές καυσίμου
1.1 Οι
άκαμπτες γραμμές καυσίμου πρέπει να κατασκευάζονται από χάλυβα χωρίς ραφή:
είτε ανοξείδωτο χάλυβα ή χάλυβα με επικάλυψη ανθεκτική στη διάβρωση.
1.2 Η
άκαμπτη γραμμή καυσίμου μπορεί να αντικαθίσταται από εύκαμπτη γραμμή καυσίμου
αν χρησιμοποιείται σε κατηγορία 0, 1 ή 2.
1.3 Οι
άκαμπτες γραμμές καυσίμου πρέπει να ασφαλίζονται έτσι ώστε να μην υπόκεινται
σε δονήσεις ή καταπονήσεις.
1.4 Οι
εύκαμπτες γραμμές καυσίμου πρέπει να ασφαλίζονται έτσι ώστε να μην υπόκεινται
σε δονήσεις ή καταπονήσεις.
1.5 Στο
σημείο στερέωσης, η γραμμή καυσίμου, εύκαμπτη ή άκαμπτη, πρέπει να
προσαρμόζεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην υπάρχει επαφή μετάλλου με μέταλλο.
1.6 Οι
άκαμπτες ή εύκαμπτες γραμμές καυσίμου δεν πρέπει να βρίσκονται σε σημεία στα
οποία εφαρμόζεται ο γρύλος ανύψωσης του οχήματος.
1.7 Σε
περάσματα, οι γραμμές καυσίμου πρέπει να περιβάλλονται από προστατευτικό υλικό.
1.8
Σύνδεσμοι ή συνδέσεις αερίου μεταξύ εξαρτημάτων
1.8.1 Δεν
επιτρέπονται ενώσεις με κασσιτεροκόλληση ή με συμπίεση.
1.8.2
Αγωγοί από ανοξείδωτο χάλυβα πρέπει να ενώνονται μόνο με συνδέσμους από
ανοξείδωτο χάλυβα.
1.8.3 Τα
συγκροτήματα διανομής πρέπει να κατασκευάζονται από υλικά που αντέχουν σε
διάβρωση.
1.8.4 Οι
άκαμπτες γραμμές καυσίμου πρέπει να συνδέονται με κατάλληλες ενώσεις, π.χ.
διμερείς ενώσεις με συμπίεση σε χαλύβδινους σωλήνες και ενώσεις με διαμορφωμένα
άκρα ελλειψοειδούς μορφής και στις δύο πλευρές.
1.8.5 Ο
αριθμός των ενώσεων πρέπει να περιορίζεται στο ελάχιστο.
1.8.6 Οι
ενώσεις πρέπει να γίνονται σε θέσεις όπου είναι δυνατή η πρόσβαση για
επιθεώρηση.
1.8.7 Σε
χώρο επιβατών ή κλειστό χώρο αποσκευών οι γραμμές καυσίμου δεν πρέπει να έχουν
μεγαλύτερο μήκος από εκείνο που λογικά απαιτείται και, σε κάθε περίπτωση,
πρέπει να προστατεύονται από αεριοστεγές περίβλημα και τον ελαστικό σωλήνα
σύνδεσης και οδηγό διόδου στην ατμόσφαιρα, ικανοποιούμενων των απαιτήσεων των
παραγράφων 2.5.2 έως 2.5.6 του άρθρου 3.
1.8.8 Οι
διατάξεις της παραγράφου 1.8.7 δεν εφαρμόζονται για οχήματα κατηγοριών Μ2 ή Μ3
όπου οι γραμμές καυσίμου και οι συνδέσεις είναι εφοδιασμένες με μανδύα
ανθεκτικό στο CNG
ο οποίος έχει ανοιχτή σύνδεση με την ατμόσφαιρα.
1.9
Αυτόματη βαλβίδα
1.9.1 Μια
πρόσθετη αυτόματη βαλβίδα μπορεί να εγκαθίσταται στη γραμμή καυσίμου όσο το
δυνατό πλησιέστερα στο ρυθμιστή πίεσης.
1.10
Μονάδα ή υποδοχή πλήρωσης
1.10.1 Η
μονάδα πλήρωσης πρέπει να ασφαλίζεται έναντι περιστροφής και να προστατεύεται
από ακαθαρσίες και νερό.
1.10.2
Όταν η δεξαμενή καυσίμου είναι εγκατεστημένη στο χώρο επιβατών ή σε κλειστό
χώρο (αποσκευών) η μονάδα πλήρωσης πρέπει να βρίσκεται στο εξωτερικό του
οχήματος ή στο χώρο του κινητήρα.
1.11
Σύστημα επιλογής καυσίμου και ηλεκτρική εγκατάσταση
1.11.1 Τα
ηλεκτρικά στοιχεία του συστήματος CNG πρέπει να προστατεύονται έναντι υπερφορτίσεων.
1.11.2
Οχήματα με περισσότερα από ένα συστήματα καυσίμου πρέπει να έχουν σύστημα
επιλογής καυσίμου που να εξασφαλίζει ότι δεν παρέχονται ταυτόχρονα στον
κινητήρα περισσότερα από ένα είδος καυσίμου για πάνω από 5 δευτερόλεπτα. Τα
οχήματα «δύο ειδών καυσίμου», τα οποία χρησιμοποιούν πετρέλαιο ως κύριο καύσιμο
για την ανάφλεξη του μείγματος αερίου καυσίμου / αέρα, επιτρέπονται σε
περιπτώσεις όπου οι εν λόγω μηχανές και τα οχήματα ικανοποιούν υποχρεωτικά
πρότυπα εκπομπών.
1.11.3 Οι
ηλεκτρικές συνδέσεις και τα ηλεκτρικά μέρη του αεριοστεγούς περιβλήματος πρέπει
να κατασκευάζονται έτσι ώστε να μη δημιουργούνται σπινθήρες.
1.12 Οι
σωληνώσεις πρέπει επιπλέον να φέρουν, ανάλογα με την κατηγορία τους, και την
παρακάτω σήμανση:
1.12.1
ΕΛΑΣΤΙΚΟΙ ΣΩΛΗΝΕΣ ΥΨΗΛΗΣ ΠΙΕΣΗΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 0
1.12.1.1
Κάθε ελαστικός σωλήνας πρέπει να φέρει, σε διαστήματα όχι μεγαλύτερα των 0,5 m, τις ακόλουθες ευανάγνωστες και ανεξίτηλες
αναγνωριστικές σημάνσεις που αποτελούνται από χαρακτήρες, αριθμούς ή σύμβολα.
1.12.1.2
Την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του κατασκευαστή
1.12.1.3
Το έτος και το μήνα κατασκευής
1.12.1.4
Τη σήμανση του μεγέθους και του τύπου
1.12.1.5
Το αναγνωριστικό σήμα «CNG
κατηγορία 0»
1.12.1.6
Κάθε σύνδεσμος πρέπει να φέρει την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του
κατασκευαστή της συναρμολόγησης.
1.12.2
ΕΛΑΣΤΙΚΟΙ ΣΩΛΗΝΕΣ ΜΕΣΗΣ ΠΙΕΣΗΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1
1.12.2.1
Κάθε ελαστικός σωλήνας πρέπει να φέρει, σε διαστήματα όχι μεγαλύτερα των 0,5 m, τις ακόλουθες ευανάγνωστες και ανεξίτηλες
αναγνωριστικές σημάνσεις που αποτελούνται από χαρακτήρες, αριθμούς ή σύμβολα.
1.12.2.2
Την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του κατασκευαστή
1.12.2.3
Το έτος και το μήνα κατασκευής
1.12.2.4
Τη σήμανση του μεγέθους και του τύπου
1.12.2.5
Το αναγνωριστικό σήμα «CNG
κατηγορία 1»
1.12.2.6
Κάθε σύνδεσμος πρέπει να φέρει την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του
κατασκευαστή της συναρμολόγησης.
1.12.3
ΕΛΑΣΤΙΚΟΙ ΣΩΛΗΝΕΣ ΧΑΜΗΛΗΣ ΠΙΕΣΗΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2
1.12.3.1
Κάθε ελαστικός σωλήνας πρέπει να φέρει, σε διαστήματα όχι μεγαλύτερα των 0,5 m, τις ακόλουθες ευανάγνωστες και ανεξίτηλες
αναγνωριστικές σημάνσεις που αποτελούνται από χαρακτήρες, αριθμούς ή σύμβολα.
1.12.3.2
Την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του κατασκευαστή.
1.12.3.3
Το έτος και το μήνα κατασκευής.
1.12.3.4
Τη σήμανση του μεγέθους και του τύπου.
1.12.3.5
Το αναγνωριστικό σήμα «CNG
κατηγορία 2».
1.12.3.6
Κάθε σύνδεσμος πρέπει να φέρει την εμπορική ονομασία ή το εμπορικό σήμα του
κατασκευαστή της συναρμολόγησης.
’ρθρο
5
Ειδικές
διατάξεις
1. Ειδικές
διατάξεις σχετικές με τη δεξαμενή καυσίμου:
1.1.
Διάρκεια χρήσης
Η διάρκεια
χρήσης μιας δεξαμενής καυσίμου πρέπει να ορίζεται από τον κατασκευαστή και
μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τις εφαρμογές. Ο ορισμός της διάρκειας χρήσης
βασίζεται σε πλήρωση των φιαλών 1000 φορές το χρόνο με ελάχιστο 15000
πληρώσεις. Η μέγιστη διάρκεια χρήσης πρέπει να είναι 20 χρόνια.
1.2.
Περιοδική επαναπιστοποίηση
Πρέπει να
ακολουθούνται οι παρεχόμενες από τον κατασκευαστή των φιαλών συστάσεις για
περιοδική επαναπιστοποίηση με οπτικό έλεγχο ή δοκιμές κατά τη διάρκεια χρήσης,
με βάση τη χρήση. Κάθε φιάλη πρέπει να υφίσταται οπτικό έλεγχο τουλάχιστον κάθε
48 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης χρήσης στο όχημα (ταξινόμηση οχήματος),
και κατά τη χρονική στιγμή οποιασδήποτε επανεγκατάστασης, για εξωτερική ζημιά
και φθορά, περιλαμβανομένων των ιμάντων κάτω από το υποστήριγμα. Ο οπτικός
έλεγχος πρέπει να γίνεται από αρμόδιο όργανο, που θα ορισθεί από τη Διεύθυνση
Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, σύμφωνα με τις
προδιαγραφές του κατασκευαστή: φιάλες χωρίς πινακίδα που να περιέχει
υποχρεωτικές πληροφορίες ή με πινακίδες που περιέχουν υποχρεωτικές πληροφορίες
οι οποίες είναι δυσανάγνωστες καθ' οιονδήποτε τρόπο πρέπει να αποσύρονται από
τη χρήση. Αν η φιάλη μπορεί να αναγνωριστεί θετικά από τον κατασκευαστή και τον
αριθμό σειράς, μπορεί να τοποθετηθεί μια πινακίδα αντικατάστασης, ώστε να
επιτραπεί η διατήρηση της φιάλης σε χρήση.
1.3.
Φιάλες που έχουν εμπλακεί σε συγκρούσεις
Οι φιάλες
που έχουν εμπλακεί σε σύγκρουση του οχήματος πρέπει να επανελέγχονται από
όργανο εξουσιοδοτημένο από τον κατασκευαστή ή από αρμόδιο όργανο, που θα
ορισθεί από τη Διεύθυνση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών και
Επικοινωνιών. Φιάλη που δεν έχει υποστεί καμιά ζημιά από τη σύγκρουση μπορεί να
τεθεί ξανά σε χρήση, διαφορετικά πρέπει να επιστραφεί στον κατασκευαστή για
εκτίμηση.
1.4.
Φιάλες που έχουν εμπλακεί σε πυρκαγιές Φιάλες που έχουν εκτεθεί σε πυρκαγιά
πρέπει να επανελέγχονται από όργανο εξουσιοδοτημένο από τον κατασκευαστή ή να
απορρίπτονται και να αποσύρονται από τη χρήση.
2. Όλα τα
μετασκευασμένα συστήματα, που εγκαθίστανται σε όχημα που ανήκει στην κατηγορία
όπως ορίζεται στο ’ρθρο 2 της παρούσας και αναφέρεται στο δελτίο κοινοποίησης
της έγκρισης τύπου εξοπλισμού μετασκευής CNG σύμφωνα με τον Κανονισμό αρ. 115 της ΟΕΕ/ΗΕ,
αναγνωρίζονται από μία πινακίδα, όπου αναγράφεται ο αριθμός έγκρισης, σύμφωνα
με το υπόδειγμα του Παραρτήματος 5 της παρούσας. Αυτή η πινακίδα πρέπει να
είναι σταθερά τοποθετημένη στο σώμα του οχήματος, πρέπει να είναι ευανάγνωστη
και ανθεκτική και την ευθύνη της τοποθέτησης της πινακίδας αυτής την έχει ο
εγκαταστάτης του μετασκευασμένου συστήματος.
3.
Διαδικασία ελέγχου διαρροής για συστήματα μετασκευής πεπιεσμένου φυσικού
αερίου
Αφού
ολοκληρωθεί η εγκατάσταση, ο υπεύθυνος εγκατάστασης θα πραγματοποιήσει τον
προβλεπόμενο έλεγχο συναρμολόγησης και τις διαδικασίες εκκίνησης που
περιγράφονται στο εγχειρίδιο εγκατάστασης. Αφού το σύστημα έχει πληρωθεί με CNG, στην πίεση λειτουργίας του, είναι απαραίτητο να
ελεγχθούν με έναν ανιχνευτή αερίου όλες οι συναρμογές και οι συνδέσεις του
συστήματος. Οι σωληνοειδείς βαλβίδες θα πρέπει να βρίσκονται στην ανοιχτή θέση
ώστε να υποβάλλουν όλα τα στοιχεία του συστήματος στην πίεση λειτουργίας.
Καμία ένδειξη διαρροής δεν επιτρέπεται.
4. Στον
κάτοχο του οχήματος θα παραδίδεται το «Εγχειρίδιο συντήρησης τελικού χρήστη»
για το εν λόγω σύστημα.
Αντιστοίχως,
θα παραδίδεται στον κάτοχο του οχήματος το «Εγχειρίδιο εγκατάστασης» του
συστήματος.
Τα
εγχειρίδια «Εγχειρίδιο συντήρησης τελικού χρήστη» και «Εγχειρίδιο
εγκατάστασης» θα έχουν συνταχθεί στην Ελληνική γλώσσα, με ευθύνη του
κατασκευαστή ή αντιπροσώπου στη χώρα ή εμπόρου του μετασκευασμένου συστήματος CNG, και θα περιέχουν τα καθοριζόμενα στον Κανονισμό
Αρ. 115 της ΟΕΕ/ΗΕ,.
5.
Αναγνώριση οχημάτων κατηγοριών Μ2 και Μ3 που κινούνται με CNG.
5.1
Οχήματα κατηγοριών Μ2 και Μ3 εξοπλισμένα με σύστημα CNG πρέπει να φέρουν πινακίδα όπως ορίζεται στο
παράρτημα 7.
5.2 Η
πινακίδα πρέπει να είναι τοποθετημένη στο εμπρόσθιο και το οπίσθιο μέρος του
οχήματος της κατηγορίας M2 ή M3 και στο εξωτερικό των θυρών στη δεξιά πλευρά.
’ρθρο
6
Ειδικός
τεχνικός Έλεγχος ΚΤΕΟ έγκρισης της διασκευής (μετασκευής) οχήματος μετά την
εγκατάσταση συστήματος CNG
και ενημέρωση της άδειας κυκλοφορίας του
1. Ειδικός
Τεχνικός Έλεγχος ΚΤΕΟ
Μετά την
εγκατάσταση σε όχημα συστήματος πεπιεσμένου φυσικού αερίου, δηλαδή των
συσκευών και των εξαρτημάτων που του προσδίδουν την ικανότητα να χρησιμοποιεί
για την κίνησή του και CNG,
διενεργείται ειδικός τεχνικός έλεγχος από ΚΤΕΟ για την έγκριση της διασκευής
(μετασκευής). Σκοπός του κατά τα ανωτέρω ειδικού ελέγχου από τα ΚΤΕΟ είναι να
διαπιστωθεί αν η γενόμενη μετασκευή πληροί τους όρους της παρούσας απόφασης. Η
ακολουθούμενη διαδικασία έχει ως εξής:
1.1.
Δικαιολογητικά για τη διενέργεια από ΚΤΕΟ του ειδικού ελέγχου διασκευής
Πριν από
την έναρξη του ειδικού ελέγχου διασκευής του οχήματος, ο κάτοχος του οχήματος ή
ο εκπρόσωπός του :
Υποβάλλει:
α. Αίτηση
για τη διενέργεια του ειδικού ελέγχου διασκευής και έκδοση πρακτικού έγκρισης
της διασκευής (μετασκευής)
β.
Υπεύθυνη δήλωση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν.1599/1986 του
διενεργήσαντος τη μετασκευή (διασκευή) του οχήματος υπευθύνου τεχνικού σύμφωνα
με το κείμενο του Παραρτήματος 1 της παρούσας.
Επιδεικνύει
:
α. Την
άδεια κυκλοφορίας του οχήματος
β. Το
ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ), στο οποίο δεν έχουν σημειωθεί σοβαρές ή
επικίνδυνες ελλείψεις, εφόσον το όχημα έχει τη σχετική υποχρέωση.
γ. Το
αποδεικτικό στοιχείο ότι καταβλήθηκε το προβλεπόμενο από το νόμο ειδικό τέλος
για τη διενέργειά του (Δημόσια ΚΤΕΟ) ή την απόδειξη ή το τιμολόγιο παροχής
υπηρεσιών (Ιδιωτικά ΚΤΕΟ).
δ. Το
πρωτότυπο τιμολόγιο αγοράς και το πρωτότυπο δελτίο παροχής υπηρεσιών για την
τοποθέτηση του. Από τα παραστατικά αυτά προκύπτει ότι όλα τα χρησιμοποιηθέντα
εξαρτήματα και υλικά είναι καινουργή και αμεταχείριστα και θα αναγράφεται ο
αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος. Επικυρωμένα φωτ/φα των δικαιολογητικών αυτών
τηρούνται στο αρχείο του ΚΤΕΟ.
Εάν δεν
υποβληθούν ή επιδειχθούν τα ανωτέρω δικαιολογητικά δε διενεργείται ο ειδικός
έλεγχος διασκευής του οχήματος.
1.2
Διενέργεια στο ΚΤΕΟ του ειδικού ελέγχου διασκευής (μετασκευής)
Κατά τον ειδικό τεχνικό έλεγχο μετασκευασμένου
οχήματος με την εγκατάσταση συστήματος CNG διενεργούνται από το ΚΤΕΟ οι ακόλουθοι έλεγχοι:
α.
Ελέγχεται αν τα εξαρτήματα που αναφέρονται στο Υπεύθυνη δήλωση, του
διενεργήσαντος τη μετασκευή (διασκευή) του οχήματος υπευθύνου τεχνικού του Παραρτήματος
1 της παρούσας είναι εγκατεστημένα και τα συστήματα και εξαρτήματα που
αναφέρονται στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 της παρούσας είναι κοινοποιημένα.
β.
Διενεργούνται οπτικοί έλεγχοι για τα στοιχεία της εγκατάστασης που αναφέρονται
στα άρθρα 3 παρ. 2.5, 4 και 5 της παρούσας απόφασης, και εξειδικεύονται με
εγκύκλιο που εκδίδει η αρμόδια Διεύθυνση του Υπ Υ.ΜΕ.ΔΙ.
γ.
Ελέγχεται αν τα διάφορα εξαρτήματα και στοιχεία της εγκατάστασης, καθώς και το
όχημα φέρουν την προβλεπόμενη στα άρθρα 4 και 7 και τα Παραρτήματα 4 έως και 7
της παρούσας, σήμανση.
δ.
Διενεργείται έλεγχος καυσαερίων του οχήματος σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις
που εφαρμόζονται κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο Οχημάτων καθώς και έλεγχος
με τις αυτές διατάξεις, σε περίπτωση διαπίστωσης εμφανών ελλείψεων, ιδιαίτερα
αυτών που έχουν άμεση επίπτωση στην οδική ασφάλεια. Τα αποτελέσματα του
ελέγχου καυσαερίων αναγράφονται στο πρακτικό που συντάσσεται στο ΚΤΕΟ.
1.3.
Έκδοση από το ΚΤΕΟ πρακτικού έγκρισης της διασκευής (μετασκευής) οχήματος μετά
την εγκατάσταση συστήματος CNG και έκδοση νέας άδειας κυκλοφορίας
α. Το
πρακτικό έγκρισης της διασκευής (μετασκευής) οχήματος μετά την εγκατάσταση
συστήματος CNG
χορηγείται εφόσον κατά τους αναφερόμενους στην προηγούμενη υποπαράγραφο 1.2
δεν υπάρξουν παρατηρήσεις και δε διαπιστωθούν σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις
κατά τους ελέγχους του εδαφίου 1.2.γ.
β. Το
πρακτικό έγκρισης της διασκευής (μετασκευής) εκδίδεται σε τρία (3) αντίγραφα,
ένα για τον κάτοχο του οχήματος, ένα για την αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και
Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης που θα εκδώσει της νέα άδεια
κυκλοφορίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα σε επόμενη παράγραφο της παρούσας και ένα
για το αρχείο του ΚΤΕΟ.
γ. Η
αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, στην
οποία αποστέλλεται το πρακτικό μαζί με την υπεύθυνη δήλωση του αδειούχου
εγκαταστάτη της προηγουμένης παραγράφου, εκδίδει νέα άδεια κυκλοφορίας με την
αναγραφή
χρησιμοποιούμενο καύσιμο είναι και/ή το CNG,
αφορά μετασκευασμένο όχημα CNG. :
1.4
Ακύρωση ΔΤΕ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του ΟΕΠΣΑΠ.
Αν κατά
τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος κατά τα ανωτέρω διαπιστωθούν σοβαρές ή
επικίνδυνες ελλείψεις τότε αφαιρείται το ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου
(ΔΤΕ), εφόσον υπάρχει και επί πλέον τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση των
επικίνδυνων ελλείψεων, ανεξαρτήτως αν το όχημα είναι ή όχι εφοδιασμένο με ΔΤΕ.
Για τη
χορήγηση νέου ΔΤΕ εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 1 της υπ'
αριθμ. 44800/123/85 Υ.Α. (Β'781), όπως ισχύει.
’ρθρο
7
Έγκριση
εξοπλισμού μετασκευής CNG
1. Ένα
σύστημα εξοπλισμού μετασκευής CNG πρέπει να είναι εγκεκριμένο σύμφωνα με τον
κανονισμό αρ. 115 της ΟΕΕ/ΗΕ όπως κάθε φορά ισχύει και να φέρει τη σήμανση του
Παραρτήματος 5 της παρούσας.
Ένα
σύστημα εξοπλισμού μετασκευής CNG περιλαμβάνει: Δεξαμενή καυσίμου
Εξαρτήματα
που προσαρμόζονται στη δεξαμενή καυσίμου 2/
Όργανο
ένδειξης στάθμης ή πίεσης
Ανακουφιστική
βαλβίδα (βαλβίδα εκτόνωσης)
Τηλεχειριζόμενη
αυτόματη βαλβίδα με βαλβίδα υπερχείλισης
Συσκευή
ανακούφισης της πίεσης (ασφάλεια)
Αεριοστεγές
περίβλημα
Ρυθμιστής
πίεσης 2/
Αυτόματη
βαλβίδα 2/
Βαλβίδα
ελέγχου 2/
Εύκαμπτη
γραμμή ή σωλήνα καυσίμου 2/
Μονάδα
πλήρωσης 2/
Αναμικτήρας
καυσίμου / αέρα (εγχυτήρας)
Ρυθμιστής
ροής αερίου
Αναμικτήρας
καυσίμου / αέρα (εξαερωτήρας)
Ηλεκτρονική
μονάδα ελέγχου 2/
Αισθητήρας
πίεσης / θερμοκρασίας 2/
Φίλτρο CNG 2/
2/ μπορεί
να μην περιλαμβάνονται
2. Όλα τα
εξαρτήματα του συστήματος φυσικού αερίου που αναφέρονται παρακάτω, εφόσον
χρησιμοποιούνται, πρέπει να είναι εγκεκριμένα σύμφωνα με τον κανονισμό αρ. 110
της ΟΕΕ/ΗΕ όπως κάθε φορά ισχύει και να φέρουν τη σήμανση του παραρτήματος 4
της παρούσας.
Εξαρτήματα
του συστήματος φυσικού αερίου που πρέπει να φέρουν έγκριση είναι:
Δεξαμενή(ές)
ή φιάλη(ες) καυσίμου
Δείκτης
πίεσης
Βαλβίδα
εκτόνωσης της πίεσης
Αυτόματη(ες)
βαλβίδα(ες)
Βαλβίδα
υπερχείλισης
Αεριοστεγές
περίβλημα
Ρυθμιστής(ές)
πίεσης
Βαλβίδα(ες)
αντεπιστροφής
Διάταξη
εκτόνωσης της πίεσης
Χειροκίνητη
βαλβίδα
Εύκαμπτες
γραμμές καυσίμου
Μονάδα ή
υποδοχή πλήρωσης
Εγχυτήρας(ες) αερίου
Ρυθμιστής
ροής αερίου
Μονάδα
ανάμιξης αερίου καυσίμου / αέρα (καρμπυρατέρ)
Ηλεκτρονική
μονάδα ελέγχου
Αισθητήρας(ες)
πίεσης και θερμοκρασίας
Φίλτρο CNG
3. Σε κάθε
περίπτωση οι ενδιαφερόμενοι αντιπρόσωποι ή εισαγωγείς ή εγκαταστάτες των
συστημάτων, συσκευών και εξαρτημάτων που προορίζονται για τη μετασκευή οχημάτων
που θα κινούνται και με φυσικό αέριο υποχρεούνται να υποβάλλουν στην αρμόδια
Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων,
τις εγκρίσεις (μαζί με τις αναγκαίες προσθήκες, δελτίο πληροφοριών κλπ ) για τα
εν λόγω συστήματα, συσκευές και εξαρτήματα σύμφωνα με τους κανονισμούς αρ. 115
και αρ. 110 της ΟΕΕ/ΗΕ. Οι εγκρίσεις αυτές, προερχόμενες από το εξωτερικό,
πρέπει να είναι θεωρημένες για την γνησιότητά τους σύμφωνα με τις διατάξεις της
υ.α. 29900/77 (Β 1318) όπως ισχύει. Οι ίδιες εγκρίσεις αυτές συνοδεύονται και
με υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 1599/86, του
αντιπροσώπου ή εισαγωγέα ή εγκαταστάτη, με το κείμενο του Παραρτήματος 3.
Οι
εγκρίσεις σύμφωνα με τον κανονισμό αρ. 115
της ΟΕΕ/ΗΕ θα συνοδεύονται και από τα αντίστοιχα πρωτότυπα ή αντίγραφα των
εγχειριδίων «εγκατάστασης» και «τελικού χρήστη» που προβλέπει ο ανωτέρω κανονισμός,
επίσης θα υποβάλλεται σε ηλεκτρονική μορφή (αρχείο επεξεργασίας υπολογιστικών
φύλλων) πίνακας, υπόδειγμα του οποίου δίνεται με τον παρακάτω Πίνακα 3, σύμφωνα
με τον κανονισμό αρ. 115 της ΟΕΕ/ΗΕ.
Πίνακας 3: Τύπος(οι) οχήματος για τον οποίο έχει
πιστοποιηθεί ο εξοπλισμός μετασκευής
Η Δ/νση
Τεχνολογίας κοινοποιεί σ
όλες τις Δ/νσεις Μεταφορών και
ΚΤΕΟ των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων ή αναρτά στην ηλεκτρονική σελίδα του
Υπουργείου τα δελτία κοινοποίησης των εγκρίσεων των συστημάτων, συσκευών και
εξαρτημάτων που προορίζονται για τη μετασκευή οχημάτων που θα κινούνται και με
φυσικό αέριο. Για τη χορήγηση του ανωτέρω δελτίου κοινοποίησης τη συμπλήρωση,
επέκταση, ενημέρωση, τροποποίηση ή διόρθωση του, ο αιτών υποβάλει παράβολο ίσο
με το 1/5 του παραβόλου που προβλέπεται από την Κ.Υ.Α. Φ.23/51193/5992 (Β'
786/18-052007) για τη χορήγηση του δελτίου κοινοποίησης έγκρισης τύπου
οχήματος κατηγορίας Μ1 στο κωδικό που υφίσταται για τα αντίστοιχα παράβολα της
κατηγορίας αυτής.
’ρθρο
8
Περιοδικός
τεχνικός έλεγχος οχημάτων που κινούνται με CNG μετά από μετασκευή
1. Κατά
τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο, ο κάτοχος του μετασκευασμένου οχήματος,
υποχρεούται να υποβάλλει στο ΚΤΕΟ υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με τις διατάξεις του
άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 του αρμοδίου τεχνικού με το κείμενο του Παραρτήματος
2. Η υπεύθυνη δήλωση δεν πρέπει να φέρει ημερομηνία ελέγχου του υπευθύνου τεχνικού
πέραν του επταημέρου από την ημερομηνία προσκόμισης του αυτοκινήτου για τεχνικό
έλεγχο.
2. Κατά
τον σύμφωνα με τα ανωτέρω τεχνικό έλεγχο του οχήματος, πέραν των προβλεπομένων
από τις ισχύουσες διατάξεις ελέγχων για την έκδοση Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου, θα
διενεργούνται και οι ακόλουθοι έλεγχοι:
α. Οπτικός
έλεγχος των στοιχείων της εγκατάστασης που εξειδικεύονται με εγκύκλιο που
εκδίδει η αρμόδια Διεύθυνση του Υπ Υ.ΜΕ.ΔΙ.
β.
Εξετάζεται αν η δεξαμενή πρέπει να αντικατασταθεί λόγω παρόδου εικοσαετίας προ
του χρόνου του επόμενου τεχνικού ελέγχου. Σε τέτοια περίπτωση σημειώνεται στο
δελτίο ελέγχου ως χρόνος επόμενου ελέγχου, η ημερομηνία κατά την οποία πρέπει
να έχει πραγματοποιηθεί η αντικατάσταση αυτή.
’ρθρο
9
Τελικές
διατάξεις
1. Οι
παραβάτες των διατάξεων των άρθρων 6, 7 και 8, παράγραφος 1, της παρούσας
απόφασης, τιμωρούνται με τις προβλεπόμενες από την παράγραφο 1 του άρθρου 11
του νόμου 1108/1980 κυρώσεις.
2.
Επισυνάπτονται στην παρούσα τα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 1, 2, 3, 4, 5, 6 και 7 τα οποία αποτελούν
αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Η απόφαση αυτή
ισχύει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να
δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως