ΥΑ 129166/2004 ΦΕΚ 972/Β/29.6.2004
Λεπτομέρειες
Εφαρμογής της υπ' αριθμ. 567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ
129/Β/29.1.12004) "Εφαρμογή του μέτρου 3.1 "Βιολογική Γεωργία"
του Αξονα 3 των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων του Εγγράφου Προγραμματισμού
Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) 2000-2006. - Καν. (Ε. Κ.) 1257/ 1999».
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 29Α του Ν.
1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» (ΦΕΚ 154/Α') το οποίο προστέθηκε
με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 «ρύθμιση του θεσμού των επιμελητηρίων
τροποποίηση διατάξεων του Ν. 1712/ 1987 για τον εκσυγχρονισμό των
επαγγελματικών οργανώσεων των εμπόρων βιοτεχνών και λοιπών επαγγελμάτων και
άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 154/Α') και τροποποιήθηκε με την παρ. 29 του άρθρου 1 του
Ν. 2469/1997 «περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών
δαπανών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 38/Α').
β) Του Ν.Δ. 131/1974
(ΦΕΚ320/Α/1974) «Περί παροχής οικονομικών ενισχύσεων στη γεωργική, δασική,
κτηνοτροφική και αλιευτική παραγωγή», όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με
τους Ν. 1409/1983 (ΦΕΚ 199/Α/1983), 2512/1997 (ΦΕΚ 138/Α/1997), 2538/1997 (ΦΕΚ
242/Α/1997).
γ) Του Ν. 2065/1992,
άρθρο 39 παρ. 10 (ΦΕΚ 113/Α/1992) «περί εγκρίσεως οικονομικών ενισχύσεων από
τους Υπουργούς Οικονομικών και Γεωργίας».
δ) Του Ν. 2362/1995 «Περί
Δημοσίου Λογιστικού Ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ
247/Α/27.11.1995).
ε) Του Ν. 2520/1997,
άρθρο 28 (ΦΕΚ 173/Α/1997) «Μέτρα για τους νέους Αγρότες, σύσταση Οργανισμού
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης και άλλες διατάξεις»,
όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
στ) Του Ν. 992/1979,
άρθρο 27 παρ.3.
ζ) Του Π.Δ. 344 (ΦΕΚ
297Α/29.12.2000) «περί άσκησης του επαγγέλματος του Γεωτεχνικού».
η) Του Π.Δ. 81 (ΦΕΚ
57Α/21.3.2002) «Συγχώνευση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών».
2. Τους κανονισμούς:
α) 1257/1999 (Ε.Κ.) του
Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό
Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΕΓΤΠΕ), όπως ισχύει κάθε φορά.
β) 1258/1999 (Ε.Κ.) του
Συμβουλίου «περί χρηματοδότησης της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής».
γ) 445/2002 (Ε.Κ.) της
Επιτροπής, «περί λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Καν. (ΕΚ) 1257/1999 του
Συμβουλίου», όπως τροποποιήθηκε από τον Καν. (ΕΚ) 567/2003 .Καν. (ΕΚ) 963/2003.
δ) 3508/1992 (Ε.Ο.Κ.)
«για τη θέσπιση Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου σχετικά με
ορισμένα καθεστώτα κοινοτικών ενισχύσεων», όπως τροποποιήθηκε από τον Καν. (ΕΚ)
1036/1999 και τον Καν. (ΕΚ) 1593/2000.
ε) 3887/1992 (Ε.Ο.Κ.)
όπως αντικαταστάθηκε με τον Καν. (ΕΚ) 2419/2001 για «τη θέσπιση λεπτομερών
κανόνων εφαρμογής του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου για ορισμένα
κοινοτικά καθεστώτα κοινοτικών ενισχύσεων που θεσπίστηκαν με τον κανονισμό
(ΕΟΚ) αριθ. 3508/1992», όπως ισχύει κάθε φορά.
στ) 2092/1991 (ΕΟΚ) «περί
βιολογικού τρόπου παραγωγής γεωργικών προϊόντων και των σχετικών ενδείξεων στα
γεωργικά προϊόντα και στα είδη διατροφής», όπως αυτός κάθε φορά ισχύει.
ζ) Καν. 1804/1999 (Ε.Κ.)
«για συμπλήρωση, για τα κτηνοτροφικά προϊόντα, του Καν αριθμ. 2092/1991 περί
του βιολογικού τρόπου παραγωγής γεωργικών προϊόντων και των σχετικών ενδείξεων
στα γεωργικά προϊόντα και στα είδη διατροφής».
3. Τις οδηγίες:
α) 91/676/ΕΟΚ του
Συμβουλίου για την προστασία των υδάτων από τη νιτρορύπανση γεωργικής
προέλευσης.
β) 92/43/ΕΟΚ του
Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων «για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων,
καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας», όπως έχει εναρμονιστεί με κοινή
υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 1289Β/28.12. 1998).
4. Την υπ' αριθμ.
394555/2000 (ΦΕΚ 1324/Β/2000) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών,
Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας περί «Ανάθεσης αρμοδιοτήτων
του ΟΠΕΚΕΠΕ στις Ν.Α. της χώρας».
5. Την υπ' αριθμ.
428/339372/661/2.2.2001 (ΦΕΚ 280/Β/2001) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών
Γεωργίας και Οικονομικών «για την εφαρμογή του Αγροπεριβαλλοντικού Μέτρου του
Εγγράφου Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) 2000-2006», όπως
τροποποιήθηκε με την υπ' αριθ. 494/279207/3733/20.8. 2002.
6. Την υπ' αριθμ.
332221/01 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Γεωργίας
(ΦΕΚ 10/Β/2001) «για τον καθορισμό συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του
Καν. (ΕΟΚ) 2092/1991 του Συμβουλίου περί του βιολογικού τρόπου παραγωγής
γεωργικών προϊόντων και των σχετικών ενδείξεων στα γεωργικά προϊόντα και στα
είδη διατροφής ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει».
7. Την υπ' αριθμ. 523/126710/13.3.2003
(ΦΕΚ 336/Β/20.3.2003) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και
Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας περί
«Διαδικασίας και τρόπου πληρωμής των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων του Εγγράφου
Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) 2000-2006 - Καν. (ΕΚ) 1257/1999».
8. Την υπ' αριθμ.
256202/5.9.2003 (ΦΕΚ 1300/Β/12.9.2003) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών
Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και
Γεωργίας σχετικά με τη «Διάρθρωση, αρμοδιότητες και σύνθεση προσωπικού των
Διευθύνσεων Κτηνιατρικής Επιθεώρησης και Ελέγχου, Βιολογικής Γεωργίας και
Διαχείρισης Μητρώων, του Υπουργείου Γεωργίας».
9. Την υπ' αριθμ.
567/125316/19.1.2004 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 129/Β/29.1.2004) για την
εφαρμογή του μέτρου 3.1 «Βιολογική Γεωργία» του Αξονα 3 των αγροπεριβαλλοντικών
μέτρων (Αξονας 3) του Εγγράφου Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ)
2000-2006. - Καν. (Ε. Κ.) 1257/1999.
10. Την υπ' αριθμ.
568/125347/20.1.2004 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και
Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας
σχετικά με τους «Κώδικες Ορθής Γεωργικής Πρακτικής», όπως ισχύει κάθε φορά.
11. Την υπ' αριθμ.
Ε(2000)2733/27.9.2000 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, περί εγκρίσεως του
Εγγράφου Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) για την Ελλάδα, το οποίο
καλύπτει την περίοδο προγραμματισμού 2000-2006 όπως έχει τροποποιηθεί με την
υπ' αριθμ. £(2003)3139/22.8.2003.
12. Την υπ' αριθμ.
85129/233/5.2.2001 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, για την εφαρμογή του
προγράμματος «Βιολογική Γεωργία» του αγροπεριβαλλοντικού Μέτρου του Εγγράφου
Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) 2000-2006 Καν. (Ε.Κ.) 1257/1999,
όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει με την υπ' αριθμ. 1001675/ 2869/4.10.2001 και
την υπ' αριθ. 85633/462/8.2.2002.
13. Την υπ' αριθμ.
271562/2002 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας περί «Εγκρίσεως του ΟΠΕΚΕΠΕ, ως
Οργανισμού Πληρωμής από 1.9.2002».
14. Την υπ' αριθμ.
272080/6.9.2002 (ΦΕΚ 1258/Β/2002) απόφαση του Υπουργού Γεωργίας περί
τροποποίησης της αριθ. 371352/16.5.2001 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας περί
«Σύστασης - Οργάνωσης ειδικής υπηρεσίας στο Υπουργείο Γεωργίας με τον τίτλο
Αρχή Διαχείρισης Εγγράφου Προγραμματισμού - Ε.Π.Α.Α.» και κατάργηση της αριθ.
371351/16.5.2001 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας περί «Σύστασης - Οργάνωσης
ειδικής υπηρεσίας στο Υπουργείο Γεωργίας με τον τίτλο Αρχή Πληρωμής Εγγράφου
Προγραμματισμού - Ε.Π.Α.Α.».
15. Το υπ' αριθ.
34675/22.12.2003 έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την τροποποίηση της υπ'
αριθ. 0(2000) 2733 απόφασης, το υπ' αριθ. 712/22.12.2003 έγγραφο της
Διαχειριστικής Αρχής του ΕΠΑΑ και το υπ' αριθμ. 47/19.1.2004 έγγραφο της
Διαχειριστικής Αρχής του ΕΠΑΑ για την γνωστοποίηση της τροποποίησης του ΕΠΑΑ,
αποφασίζουμε:
Αρθρο 1
Σκοπός.
Με την παρούσα απόφαση
καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004
κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ129/Β/29.1.2004) για την Εφαρμογή του μέτρου 3.1
«Βιολογική Γεωργία» του Αξονα 3 των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων του Εγγράφου
Προγραμματισμού Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΠΑΑ) 2000-2006, Καν.(Ε.Κ.)1257/1999.
Αρθρο 2
Δικαιούχοι.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Ορίζονται τα φυσικά και
νομικά πρόσωπα που σύμφωνα με το άρθρο 5 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004
κοινής υπουργικής απόφασης αποτελούν δικαιούχους του Προγράμματος:
φυσικά πρόσωπα:
νόμιμοι κάτοχοι γεωργικής
εκμετάλλευσης υπεύθυνοι για τη διαχείριση της
νομικά πρόσωπα
α) έχουν νομική
προσωπικότητα όπως η έννοια ορίζεται στο εμπορικό δίκαιο (εμπορικό νόμο),
β) από τη συστατική πράξη
προκύπτει ότι η κύρια δραστηριότητα του είναι η άσκηση της γεωργίας. Ως γεωργία
νοείται η πρωτογενής γεωργική παραγωγή και η διακίνηση, μεταφορά, τυποποίηση,
συσκευασία, αποθήκευση, μεταποίηση, χονδρική και λιανική πώληση αποκλειστικά
των προϊόντων που παράγει η εκμετάλλευση.
γ) είναι κάτοχος
γεωργικής εκμετάλλευσης, από την αξιοποίηση της οποίας αντλεί τουλάχιστον το
50% των συνολικών του εισοδημάτων
Ιερές Μονές Αγίου Όρους.
Αρθρο 3
Επιλέξιμες Εκτάσεις.
Οι επιλέξιμες εκτάσεις ορίζονται
στο άρθρο 4 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης. Για
αυτές τις εκτάσεις, προκειμένου να συναφθεί σύμβαση, είναι απαραίτητο να
ισχύουν και τα εξής:
Το ελάχιστο μέγεθος της υπό ένταξη
εκμετάλλευσης ανέρχεται σε 3 στρέμματα για τις πολυετείς καλλιέργειες και 0.5
στρέμματα για τις ετήσιες καλλιέργειες και τα κηπευτικά, ενώ το ελάχιστο
μέγεθος του αγροτεμαχίου ανέρχεται σε 0.5 στρέμματα.
Αρθρο 4
Δεσμεύσεις δικαιούχων.
Οι δεσμεύσεις του
δικαιούχου αναφέρονται στο άρθρο 6 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής
υπουργικής απόφασης.
Ο δικαιούχος δεσμεύεται
να τηρεί στην εκμετάλλευση του, το φάκελο του αγροπεριβαλλοντικού προγράμματος
που περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
α) Υποφάκελο ο οποίος
περιλαμβάνει αντίγραφα όλων των εγγράφων, τα οποία ο δικαιούχος υποβάλλει κατά
τη διάρκεια του προγράμματος, ήτοι:
- Δικαιολογητικά αίτησης
ένταξης στο πρόγραμμα.
- Ετήσια βεβαίωση του
πιστοποιητικού οργανισμού για την τήρηση των διατάξεων του Καν. (ΕΟΚ)
2092/1991.
- Την αλληλογραφία του με
τις ελεγκτικές αρχές, π.χ. τυχόν έγγραφη γνωστοποίηση τροποποίησης
καλλιεργητικού σχεδίου κ.ο.κ.
β) Υποφάκελο
πραγματοποιούμενων εργασιών (Ημερολόγιο εργασιών).
Στο ημερολόγιο
καταγράφονται λεπτομερώς όλες οι πραγματοποιούμενες καλλιεργητικές εργασίες, ο
χρόνος και ο τρόπος εφαρμογής των καλλιεργητικών εισροών (είδος και ποσότητα
λιπασμάτων που χρησιμοποιήθηκαν, τρόπος και χρόνος εφαρμογής τους, είδη και
ποσότητα λοιπών καλλιεργητικών εισροών όπως σπόροι, νερό κ.λπ.) συνολική
παραγωγή της εκμετάλλευσης, αποδόσεις ανά στρέμμα.
γ) Υποφάκελο Οικονομικών
στοιχείων
Στον υποφάκελο αυτό
τηρούνται:
- Παραστατικά αγοράς και
πώλησης (τιμολόγια, Δελτία Αποστολής, Αποδείξεις) των καλλιεργητικών εισροών
και των ενδιάμεσων και τελικών προϊόντων της εκμετάλλευσης.
Ο Αγροπεριβαλλοντικός
φάκελος φυλάσσεται από τους δικαιούχους για τρία επιπλέον χρόνια μετά τη λήξη
της πενταετίας (3 χρόνια μετά την ημερομηνία τελευταίας πληρωμής).
Αρθρο 5
Δημοσιοποίηση του
προγράμματος.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΝΤΑΞΗΣ
Η δημοσιοποίηση του
προγράμματος σύμφωνα με το άρθρο 9, σημείο 1 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004
κοινής υπουργικής απόφασης, πραγματοποιείται αμέσως μετά τη δημοσίευση και
έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης.
Αρθρο 6
Πρόσκληση εκδήλωσης
ενδιαφέροντος.
Τη δημοσιοποίηση του
προγράμματος ακολουθεί δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την
υποβολή υποψηφιοτήτων σύμφωνα με το άρθρο 9, σημείο 2 της υπ' αριθ.
567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης με καταληκτική ημερομηνία
υποβολής της αίτησης ένταξης εως και 40 ημέρες από την δημοσίευση της
πρόσκλησης. Η προθεσμία για την υποβολή της αίτησης καθορίζεται στην πρόσκληση
εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Η πρόσκληση εκδήλωσης
ενδιαφέροντος πραγματοποιείται μία φορά το έτος το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου
μετά από εγκύκλιο της Δ/νσης Χωρ. & Προστ.
Περ/ντος σε συνεργασία με
τη Διαχειριστική Αρχή του ΕΠΑΑ, προς τις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης (ΔΑΑ)
της Χώρας. Οι ΔΑΑ με την παραλαβή της εγκυκλίου από την Διεύθυνση Χωροταξίας
και Προστασίας Περιβάλλοντος, προβαίνουν άμεσα στην δημοσιοποίηση της
πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος με όλα τα πρόσφορα μέσα (π.χ. τοιχοκόλληση,
δημοσιοποίηση στον τοπικό τύπο κ.λπ.).
Για το πρώτο έτος
εφαρμογής του προγράμματος η εγκύκλιος της Δ/νσης Χωροταξίας & Προστ. Περιβ/ντος
που αφορά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, εκδίδεται αμέσως μετά την
υπογραφή της παρούσας.
Αρθρο 7
Υποβολή φακέλων
υποψηφιότητας.
1. Φάκελος υποψηφιότητας
Ο φάκελος υποψηφιότητας
υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο στη Δ/νση Γεωργίας/Αγροτικής Ανάπτυξης της
έδρας της εκμετάλλευσης και περιλαμβάνει Αίτηση -Δήλωση Ένταξης συνοδευόμενη
από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με το Υπόδειγμα 1 της παρούσης. Η
αίτηση υπογράφεται και θεωρείται το γνήσιο της υπογραφής.
Ο φάκελος υποψηφιότητας
θεωρείται πλήρης εφόσον περιέχει το σύνολο των απαραίτητων παραστατικών και
είναι πλήρως συμπληρωμένα. Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται σε ακριβή
φωτοαντίγραφα.
2. Δικαιολογητικά που
συνοδεύουν την αίτηση - δήλωση Ι. Δικαιολογητικά που προσκομίζονται υποχρεωτικά
από το σύνολο των
υποψηφίων δικαιούχων
1. Βεβαίωση της ιδιότητας
του υποψήφιου δικαιούχου προκειμένου:
α) για νομικό πρόσωπο: τα
νομικά πρόσωπα οφείλουν να προσκομίσουν το καταστατικό της εταιρείας καθώς και
αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο να προκύπτει ο εκπρόσωπος του Νομικού
Προσώπου, ο οποίος και θα υπογράφει τη σύμβαση.
β) για Ιερά Μονή Αγίου
Όρους: προσκομίζεται νόμιμο παραστατικό από το οποίο προκύπτει ο εκπρόσωπος για
τις διαδικασίες ένταξης, υπογραφής σύμβασης και εφαρμογής του προγράμματος.
2. Παραστατικά νόμιμης
κατοχής και χρήσης του αγροτεμαχίου για τις εκτάσεις οι οποίες δηλώνονται στο
πρόγραμμα.
Η ιδιοκτησία υφίσταται σε
όλες τις περιπτώσεις που αναγνωρίζονται από το εθνικό δίκαιο. Η ιδιοκτησία στην
περίπτωση οικογενειακών εκμεταλλεύσεων δύναται να θεωρηθεί ότι συντρέχει στο
πρόσωπο και των δύο συζύγων, ανεξάρτητα πραγματικού γεγονότος.
α) Ιδιόκτητες εκτάσεις:
Οι ιδιοκτήτες πρέπει να προσκομίζουν τους επίσημους τίτλους ιδιοκτησίας νομίμως
μεταγεγραμμένους.
'Οταν υπάρχει
αντικειμενική αδυναμία προσκόμισης του τίτλου ιδιοκτησίας από τον ιδιοκτήτη,
τότε ο υποψήφιος δικαιούχος μπορεί να προσκομίσει το έντυπο Ε9 της φορολογικής
του δήλωσης στο οποίο πρέπει να φαίνεται το συγκεκριμένο τεμάχιο.
β) Ενοικιαζόμενες
εκτάσεις: Η νομή και κατοχή σε περίπτωση ενοικίασης αποδεικνύεται με
συμβολαιογραφική πράξη ή ιδιωτικό συμφωνητικό μισθώσεως στα οποία πρέπει:
- Η μίσθωση να είναι στο
όνομα του αιτούντος και να έχει συναφθεί με έγγραφο βεβαίας χρονολογίας όταν η
διάρκεια της είναι μέχρι 9 έτη και με συμβολαιογραφικό έγγραφο το οποίο να έχει
μεταγραφεί όταν η διάρκεια της είναι μεγαλύτερη των 9 ετών.
- να αναγράφονται η
τοποθεσία, η έκταση και ο χαρτογραφικός κωδικός ΟΣΔΕ και η διάρκεια μίσθωσης. Η
διάρκεια μίσθωσης πρέπει να είναι τουλάχιστον όση και η ανάληψη της υποχρέωσης
από το δικαιούχο για εξάντληση της πενταετίας.
- να είναι θεωρημένα από
την αρμόδια ΔΟΥ (στην περίπτωση που το μίσθωμα των συμφωνητικών είναι κάτω των
1200 ευρώ ανά έτος αυτά γίνονται δεκτά χωρίς θεώρηση, εφ'όσον η αρμόδια ΔΟΥ
βεβαιώνει την ΝΑ ότι δε θεωρεί ενοικιαστήρια κάτω των 1200,00 ευρώ ανά έτος).
Επιπλέον τα ιδιωτικά
συμφωνητικά μίσθωσης, πρέπει να φέρουν θεώρηση βεβαίας χρονολογίας από τη ΔΑΑ ή
άλλη αρμόδια κατά το νόμο δημόσια υπηρεσία. Η θεώρηση γίνεται με σημείωση στο
μισθωτήριο έγγραφο της ένδειξης «θεωρήθηκε» και της χρονολογίας θεώρησης.
3. Ακριβές αντίγραφο
αίτησης δήλωσης στο ΟΣΔΕ. Υποβάλλεται το ακριβές αντίγραφο της αίτησης του
ΟΣΔΕ του τελευταίου έτους
πριν την υποβολή της αίτησης ένταξης.
4. Αντίγραφο σύμβασης με
αναγνωρισμένο Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων.
Σε περίπτωση που η
διάρκεια της Σύμβασης είναι μικρότερη της πενταετίας οφείλει να προσκομίσει
αντίγραφο της ανανέωσης της σύμβασης με τον πιστοποιητικό οργανισμό.
5. Έντυπο γνωστοποίησης επιχειρηματία όπως αυτό
διατίθεται από την ΔΑΑ.
6. Καλλιεργητικό Σχέδιο.
Το Καλλιεργητικό Σχέδιο
προβλέπει αφ'ενός ορθολογική εναλλαγή καλλιεργειών, σύμφωνα με τους ισχύοντες
κάθε φορά Κώδικες Ορθής Γεωργικής Πρακτικής και αφ'ετέρου προβλέπει τις βασικές
καλλιεργητικές φροντίδες και τις καλλιεργητικές τεχνικές που θα εφαρμοστούν για
την αντιμετώπιση των εχθρών των καλλιεργειών (έντομα, ασθένειες, ζιζάνια). Το
καλλιεργητικό σχέδιο συμπληρώνεται σύμφωνα με το υπόδειγμα 11.
II. Δικαιολογητικά που
προσκομίζονται προαιρετικά και κατά περίπτωση από τους υποψήφιους δικαιούχους
προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην αξιολόγηση του δικαιούχου (άρθρο 9 της
παρούσης).
7. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος ασκεί τη Βιολογική Κτηνοτροφία: επικυρωμένο αντίγραφο της
Σύμβασης με αναγνωρισμένο Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών
Προϊόντων
8. Σε περίπτωση που ο υποψήφιος δικαιούχος
είναι γεωργός:
- Για τους ασφαλισμένους
του ΟΓΑ προσκόμιση φωτοτυπίας της σελίδας του βιβλιαρίου ασφάλισης του ΟΓΑ στην
οποία προκύπτει το πρόσφατο της θεώρησης.
- Για τις λοιπές
περιπτώσεις (ασφαλισμένους σε άλλα ταμεία πλην ΟΓΑ) αντίγραφα των δηλώσεων
φορολογίας εισοδήματος (Έντυπο Ε1) της εφορίας των τριών τελευταίων ετών για
τον έλεγχο του ποσοστού συμμετοχής (25%) του γεωργικού εισοδήματος στο συνολικό
εισόδημα. Πα τον υπολογισμό του ποσοστού συμμετοχής λαμβάνεται υπ'οψιν ο μέσος
όρος των τριών τελευταίων ετών.
9. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος είναι μέλος νομίμως αναγνωρισμένης με απόφαση του
Πρωτοδικείου Ομάδας Παραγωγών ή Συνεταιριστικής Οργάνωσης η οποία έχει ως σκοπό
την παραγωγή βιολογικών προϊόντων: βεβαίωση της Ομάδας ή της συνεταιριστικής
Οργάνωσης.
10. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος παράγει βιολογικά προϊόντα: βεβαίωση από τον Οργανισμό
Πιστοποίησης.
11. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος παράγει προϊόντα ποιότητας (ΠΟΠ, ΠΓΕ): βεβαίωση από τη
Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης/Γεωργίας.
12. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος διαθέτει εγκεκριμένο Σχέδιο Βελτίωσης: ακριβές
φωτοαντίγραφο της απόφασης έγκρισης του Σχεδίου Βελτίωσης.
13. Σε περίπτωση που ο
υποψήφιος δικαιούχος έχει ως τόπο μόνιμης κατοικίας μειονεκτική περιοχή σύμφωνα
με την οδηγία 85/148/ΕΟΚ: βεβαίωση του οικείου Δημάρχου
Αρθρο 8
Προενταξιακός έλεγχος.
Ο προενταξιακός έλεγχος διενεργείται
από τον αρμόδιο Γεωπόνο εισηγητή του προγράμματος σύμφωνα με το σημείο 4 άρθρο
9 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης. Διακρίνεται σε
διοικητικό και επιτόπιο έλεγχο.
α. Διοικητικός
προενταξιακός έλεγχος
Πάτο 100% των φακέλων
υποψηφιότητας ο διοικητικός προενταξιακός έλεγχος διενεργείται σύμφωνα με το
σημείο 4 α, άρθρο 9 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής
απόφασης.
Μετά την ολοκλήρωση του
ελέγχου συμπληρώνεται Φύλλο Προενταξιακού Διοικητικού Ελέγχου για κάθε
ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με το Υπόδειγμα 2 της παρούσας.
β. Επιτόπιος
προενταξιακός έλεγχος
Ο προενταξιακός επιτόπιος
έλεγχος διενεργείται σύμφωνα με το σημείο 4 β, άρθρο 9 της υπ' αριθ.
567/125316/ 19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης.
Το δείγμα του επιτόπιου
προενταξιακού ελέγχου με σκοπό την εξασφάλιση της αντιπροσωπευτικότητας
εξάγεται με ανάλυση κινδύνου, σε ποσοστό 75%, βάσει κριτηρίων επιλογής και με
τυχαία επιλογή από το σύνολο των υποβληθέντων αιτήσεων σε ποσοστό 25%.
Για την εξαγωγή του 75%
του δείγματος του επιτόπιου ελέγχου λαμβάνονται υπ' όψιν τα εξής κριτήρια:
Το 25% με βάση τη
συνολικά μεγάλη έκταση των αγροτεμαχίων για την οποία ζητείται ένταξη
Το 25% για καλλιέργειες
για τις οποίες ζητείται ένταξη και οι οποίες απολαμβάνουν το μέγιστο της
ενίσχυσης
Το 25% για αιτήσεις
ένταξης οι οποίες περιλαμβάνουν αγροτεμάχια σε ορεινές ή ημιορεινές περιοχές.
Κατά τον επιτόπιο έλεγχο
γίνεται πέραν του εντοπισμού και της μέτρησης των αγροτεμαχίων και διακρίβωση
της επιλεξιμότητας των εκτάσεων (ότι δηλαδή δεν είναι υποψήφιες προς ένταξη στο
πρόγραμμα εγκαταλελειμμένες ή ημιεγκαταλελειμμένες γαίες κλπ) και αντιστοίχηση
της δήλωσης του ΟΣΔΕ μετά υπό ένταξη αγροτεμάχια.
Σε περίπτωση που κατά τον
έλεγχο διαπιστωθούν αποκλίσεις μεταξύ δηλωθέντων και διαπιστωθέντων στοιχείων
σε σημαντικό αριθμό αιτήσεων, το δείγμα αυξάνεται ως εξής:
Στην περίπτωση που από
τα αποτελέσματα των ελέγχων προκύψουν σημαντικές αποκλίσεις (αποκλίσεις που θα
οδηγούσαν σε επιβολή κυρώσεων με μηδενική ενίσχυση ή και αποβολή από το πρόγραμμα)
σε ποσοστό μεταξύ 20 και 50 % τότε το δείγμα αυξάνεται στο 10% μετά ίδια
κριτήρια.
Στην περίπτωση που οι
αποκλίσεις αυτές παρουσιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% οι επιτόπιοι
έλεγχοι πραγματοποιούνται στο 100% των υποψήφιων δικαιούχων.
Μετά την ολοκλήρωση του
ελέγχου συμπληρώνεται και υπογράφεται Πρακτικό Επιτόπιου Προενταξιακού Ελέγχου
για κάθε ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με το Υπόδειγμα 3 της παρούσας.
Αρθρο 9
Αξιολόγηση.
Η αξιολόγηση
πραγματοποιείται σύμφωνα με το σημείο 5 του άρθρου 9 της υπ' αριθ.
567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης.
Η αξιολόγηση πρέπει να
έχει ολοκληρωθεί το αργότερο σε 30 εργάσιμες ημέρες από την καταληκτική
ημερομηνία υποβολής των φακέλων ή την ημερομηνία συμπλήρωσης του φακέλου σε
περίπτωση μη πληρότητας.
Η αξιολόγηση γίνεται
βάσει των κριτηρίων που αναγράφονται στον παρακάτω πίνακα.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ
1) Εάν το σύνολο ή μέρος
των προς ένταξη εκτάσεων του δικαιούχου βρίσκονται σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες
περιοχές (Περιοχή Φύση 2000), γεγονός που βεβαιώνεται από τη ΔΑΑ (Βαθμοί: 15)
2) Ο υποψήφιος δικαιούχος του Προγράμματος της
Βιολογικής Γεωργίας είναι ήδη ενταγμένος στο Γεωργο-περιβαλλοντικό Μέτρο
«Βιολογική Κτηνοτροφία», γεγονός το οποίο διαπιστώνεται από διοικητικό έλεγχο
της ΔΑΑ ή ασκεί ήδη τη Βιολογική Κτηνοτροφία γεγονός που αποδεικνύεται με
επικυρωμένο αντίγραφο της Σύμβασης με αναγνωρισμένο Οργανισμό Ελέγχου και
Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων (Βαθμοί: 10)
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ
3) Ο υποψήφιος δικαιούχος
είναι νέος γεωργός ή διάδοχος πρόωρης συνταξιοδότησης, γεγονός που
αποδεικνύεται με βεβαίωση από τη ΔΑΑ. (Βαθμοί: 15)
4) Ο υποψήφιος δικαιούχος είναι γεωργός,
γεγονός που αποδεικνύεται από τα προβλεπόμενα παραστατικά (Ως γεωργός νοείται
το φυσικό πρόσωπο το οποίο είναι κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης, εφ' όσον έχει
κύριο ταμείο ασφάλισης του Ο.Γ.Α. ή αντλεί τουλάχιστον το 25% των συνολικών του
εισοδημάτων από τις δραστηριότητες της γεωργικής εκμετάλλευσης.) (Βαθμοί: 10)
5) Ο υποψήφιος δικαιούχος είναι μέλος νομίμως
αναγνωρισμένης Ομάδας Παραγωγών ή Συνεταιριστικής Οργάνωσης η οποία έχει ως
σκοπό την παραγωγή βιολογικών προϊόντων, γεγονός που αποδεικνύεται με βεβαίωση
της Ομάδας ή της Συνεταιριστικής Οργάνωσης (Βαθμοί: 15)
6) Ο υποψήφιος δικαιούχος
παράγει βιολογικά προϊόντα, γεγονός που αποδεικνύεται με βεβαίωση από τον
Πιστοποιητικό Οργανισμό (Βαθμοί: 15)
7) Ο υποψήφιος δικαιούχος
παράγει προϊόντα ποιότητας (ΠΟΠ, ΠΓΕ), γεγονός που αποδεικνύεται με βεβαίωση
από τη ΔΑΑ (Βαθμοί: 15)
8) Ο υποψήφιος δικαιούχος
διαθέτει εγκεκριμένο Σχέδιο Βελτίωσης, γεγονός που αποδεικνύεται με ακριβές
φωτοαντίγραφο της
απόφασης έγκρισης του Σχεδίου Βελτίωσης (Βαθμοί: 5)
ΑΡΣΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ -
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
9) Ο υποψήφιος δικαιούχος έχει ως τόπο μόνιμης
κατοικίας μειονεκτική περιοχή σύμφωνα με την οδηγία 85/148/ΕΟΚ, γεγονός που
αποδεικνύεται με βεβαίωση του οικείου Δημάρχου (Βαθμοί: 10)
ΕΙΔΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ
10) Το σύνολο ή μέρος των
προς ένταξη καλλιεργούμενων εκτάσεων, καλλιεργούνται με σκοπό την παραγωγή Βιολογικών
Ζωοτροφών, όπως αποδεικνύεται από την αίτηση ένταξης (Βαθμοί: 15)
11) Το σύνολο ή μέρος των
προς ένταξη καλλιεργούμενων εκτάσεων, αφορά αροτραίες καλλιέργειες, όπως
αποδεικνύεται από την αίτηση ένταξης (Βαθμοί: 10)
12) Το σύνολο ή μέρος των
προς ένταξη καλλιεργούμενων εκτάσεων, αφορά καλλιέργεια οσπρίων ή κηπευτικών,
όπως αποδεικνύεται από την αίτηση ένταξης (Βαθμοί: 5)
ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΑΡΔΕΥΣΗΣ
13) Καλλιέργεια Ξηρικών
Καλλιεργειών ή Καλλιεργειών με σύστημα άρδευσης που εξασφαλίζει μειωμένη κατανάλωση
νερού, όπως αποδεικνύεται από την αίτηση ένταξης (Βαθμοί: 10)
Το σύνολο της βαθμολογίας
για κάθε υποψήφιο δικαιούχο προκύπτει από το άθροισμα της βαθμολογίας των
επιμέρους κριτηρίων στα οποία εντάσσεται ο υποψήφιος ή τα αγροτεμάχια του. Στη
συνέχεια συμπληρώνεται για κάθε υποψήφιο δικαιούχο Φύλλο Αξιολόγησης, βάσει του
Υποδείγματος 4 της παρούσης. Στο φύλλο αξιολόγησης συμπληρώνονται επίσης τα
αποτελέσματα του διοικητικού ελέγχου καθώς και τα αποτελέσματα του επιτόπιου
προενταξιακού ελέγχου (στην περίπτωση που ο υποψήφιος περιλαμβάνεται στο
δείγμα). Το φύλλο αξιολόγησης στην περίπτωση που έχει γίνει επιτόπιος
προενταξιακός έλεγχος συνοδεύεται από το πρακτικό του επιτόπιου προενταξιακού
ελέγχου και το φύλλο διοικητικού ελέγχου.
Μετά το πέρας της πρώτης
αξιολόγησης συντάσσεται πίνακας κατάταξης με τους υποψηφίους προς ένταξη, βάσει
της βαθμολογίας τους κατά φθίνουσα σειρά. Σε περίπτωση ισοβαθμίας μεταξύ δυο
υποψήφιων δικαιούχων, προτάσσεται στη σειρά κατάταξης αυτός που συγκεντρώνει τη
μεγαλύτερη βαθμολογία σε συγκεκριμένη κατηγορία κριτηρίων κατά προτεραιότητα με
βάση την παρακάτω σειρά: α) περιβαλλοντικά κριτήρια,
β) αναπτυξιακά κριτήρια
γ) κοινωνικά κριτήρια και
δ) ειδικά κριτήρια
αξιολόγησης.
Για τους υποψηφίους που
προτείνεται να απορριφθούν συντάσσεται ξεχωριστός πίνακας με πλήρη αιτιολόγηση
των λόγων απόρριψης τους. Οι παραπάνω καταστάσεις υποβάλλονται στην γνωμοδοτική
επιτροπή του άρθρου 10 της παρούσης.
Αρθρο 10
Γνωμοδοτική Επιτροπή -
Δεύτερη Αξιολόγηση.
Η γνωμοδοτική επιτροπή συγκροτείται
και λειτουργεί σύμφωνα με το σημείο 6 του άρθρου 9 της υπ' αριθ. 567/
125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης. Καταληκτική ημερομηνία συγκρότησης
αποτελεί η προθεσμία υποβολής αιτήσεων σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης
ενδιαφέροντος.
Το έργο της Γνωμοδοτικής
Επιτροπής θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο σε 10 εργάσιμες ημέρες από
την ημερομηνία περάτωσης της αξιολόγησης.
Αρθρο 11
Επιτροπή Ενστάσεων -
Προσφυγών.
Η επιτροπή ενστάσεων
συστήνεται σύμφωνα με το σημείο 8 του άρθρου 9 της υπ' αριθ.
567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης αμέσως μετά τη λήξη προθεσμίας
υποβολής των φακέλων υποψηφιότητας και αποτελείται από:
α) γεωπόνο, υπάλληλο της
Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης ή της Περιφέρειας ως πρόεδρο με τον αναπληρωτή του,
β) γεωπόνο, υπάλληλο της
Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης ή της Περιφέρειας ως μέλος με τον αναπληρωτή του και
γ) τοπογράφο της
Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή της Περιφέρειας, ως μέλος με τον αναπληρωτή του. Σε
περίπτωση έλλειψης τοπογράφου ορίζεται άλλος υπάλληλος της Νομαρχιακής
Αυτοδιοίκησης ή της Περιφέρειας.
Η γραμματειακή υποστήριξη
της επιτροπής παρέχεται από υπάλληλο της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης ή της
Περιφέρειας.
Η σύνθεση της επιτροπής
ενστάσεων - προσφυγών είναι διαφορετική από τη σύνθεση της γνωμοδοτικής επιτροπής
της παραγράφου 6 του άρθρου 9 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής
υπουργικής απόφασης.
Οι εν λόγω επιτροπές
γνωμοδοτούν επί των ενστάσεων που τυχόν έχουν υποβληθεί εντός δέκα (10) ημερών
και τα αποτελέσματα τα οποία είναι οριστικά κοινοποιούνται στις αντίστοιχες
ΔΑΑ.
Αρθρο 12
Σύμβαση.
1. Μετά την ολοκλήρωση
του έργου της γνωμοδοτικής επιτροπής και της διαδικασίας των ενστάσεων, την
κατάρτιση του τελικού πίνακα δικαιούχων και την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης,
σύμφωνα με τα οριζόμενα στα σημεία 7-9 του άρθρου 9 της υπ' αριθμ. 567/125316/
19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης, ακολουθεί η υπογραφή των σχετικών
συμβάσεων μεταξύ του Δ/ντή Γεωργίας/Αγροτικής Ανάπτυξης και του προς ένταξη
δικαιούχου. Η σύμβαση υπογράφεται κατά τα οριζόμενα στο σημείο 10 του άρθρου 9
της υπ' αριθ. 567/125316/ 19.1.2004 κοινής υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με το
υπόδειγμα 5 της παρούσης και πρωτοκολλείται από τη ΝΑ-ΔΑΑ, ως εισερχόμενο
έγγραφο.
Η σύμβαση παράγει
αποτελέσματα από την επομένη της υπογραφής της και η ημερομηνία ανάληψης των
υποχρεώσεων του παραγωγού δε μπορεί να προηγείται της ημερομηνίας υπογραφής της
σύμβασης.
Στην περίπτωση που η
σύμβαση με το δικαιούχο υπογραφεί μετά την έναρξη της καλλιεργητικής περιόδου,
η ισχύς της σύμβασης και κατά συνέπεια και οι δεσμεύσεις του παραγωγού που
ορίζονται σ' αυτή αρχίζουν από την επόμενη καλλιεργητική περίοδο, η οποία
αποτελεί και το πρώτο έτος της πενταετούς δέσμευσης.
Καλλιεργητική Περίοδος
για κάθε καλλιέργεια ορίζεται το διάστημα που μεσολαβεί από την έναρξη των καλλιεργητικών
φροντίδων (αρχή καλλιεργητικής περιόδου) ως και την αρχή της συγκομιδής (τέλος
καλλιεργητικής περιόδου). Η Καλλιεργητική Περίοδος για κάθε είδος για το σύνολο
της Χώρας ορίζεται σύμφωνα με το παράρτημα Ι.
Η μη προσέλευση του
υποψηφίου προς ένταξη για υπογραφή της σύμβασης στο χρονικό διάστημα των 10
ημερών που αναγράφεται στο άρθρο 7 της κοινής υπουργικής απόφασης συνεπάγεται
τη μη ένταξη του στο πρόγραμμα εξαιρουμένων των περιπτώσεων ανωτέρας βίας.
Μετά την ολοκλήρωση της
υπογραφής των συμβάσεων αποστέλλεται από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης
στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στη Δ/νση Χωροταξίας & Προστ. Περ/ντος κατάσταση με τα
στοιχεία των νέων δικαιούχων και τις ημερομηνίες υπογραφής των συμβάσεων.
Οι Διευθύνσεις Αγροτικής
Ανάπτυξης υποχρεούνται να αποστείλουν το σύνολο των συμβάσεων στην Διεύθυνση
Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος και στην Αρχή Διαχείρισης του ΕΠΑΑ
εντός 30 ημερών από την υπογραφή τους.
Για κάθε ενδιαφερόμενο
(δικαιούχο ή απορριπτόμενο) τηρείται στην Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της
αρμόδιας Ν.Α. αγροπεριβαλλοντικός φάκελος με όλα τα παραστατικά ένταξης.
Αντίγραφα των στοιχείων των φακέλων χορηγούνται στις κατά περίπτωση αρμόδιες
αρχές εφαρμογής, ελέγχων κλπ., εφόσον ζητηθούν από αυτές.
2. Ο δικαιούχος έχει δικαίωμα
στη διάρκεια της πενταετίας να υπογράψει μία συμπληρωματική σύμβαση για ένταξη
επιπλέον έκτασης στο πρόγραμμα για χρονικό διάστημα τόσο όσο απαιτείται για την
ολοκλήρωση των δεσμεύσεων της αρχικής σύμβασης. Η πρόσθετη έκταση πρέπει να
είναι αισθητά μικρότερη από την αρχική έκταση και να μην υπερβαίνει τα 20
στρέμματα.
Αρθρο 13
Κατανομή Εκτάσεων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Η κατανομή έκτασης στις
ΝΑ - ΔΑΑ πραγματοποιείται βάσει του άρθρου 10 της υπ'αριθ. 567/125316/19.1.2004
κοινής υπουργικής απόφασης. Οι εκτάσεις που μέχρι την έναρξη της εφαρμογής της
παρούσας υπουργικής απόφασης είναι διαθέσιμες προς ένταξη εξακολουθούν να
παραμένουν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση - ΔΑΑ. Εκτάσεις που απελευθερώνονται με
την ολοκλήρωση της πενταετίας των δικαιούχων δεν είναι εκ νέου διαθέσιμες στη
ΝΑ προς ένταξη.
Αρθρο 14
Εκθέσεις Απολογισμού.
Σε ετήσια βάση
αποστέλλεται από τη ΝΑ-ΔΑΑ στη Δ/νση Χωρ. & Προστ. Περ/ντος, στο δεύτερο
δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, Ετήσια Έκθεση Απολογισμού σύμφωνα με το υπόδειγμα
6 της παρούσας. Στην έκθεση θα περιλαμβάνονται:
- Ο αριθμός των συμβάσεων
που έχουν υπογραφεί κατά το προηγούμενο έτος
- Η αντιστοιχία τους σε
έκταση (στρ.) και η κατανομή τους ανά καλλιέργεια
- Οι αδιάθετες εκτάσεις
- Η εκδήλωση
ενδιαφέροντος: Αιτήσεις που υποβλήθηκαν και δεν εγκρίθηκαν. Αιτήσεις που από
πληροφορίες εκτιμάται ότι θα υποβληθούν.
Εκτάσεις που
αναφέρονται σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές (περιοχές δικτύου Natura 2000) θα
δηλώνονται ξεχωριστά.
Εκτάσεις που καλύπτονται από παραδοσιακές
καλλιέργειες (παραδοσιακές, τοπικές ποικιλίες κλπ) θα δηλώνονται χωριστά.
Αλλες παρατηρήσεις
(παρατυπίες που διαπιστώθηκαν κατά τη διάρκεια των ελέγχων σχετικά με την
εφαρμογή του προγράμματος, παρατηρήσεις από την υλοποίηση του προγράμματος
κλπ).
Αρθρο 15
Έλεγχοι.
Μεταενταξιακοί έλεγχοι.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ'
ΕΛΕΓΧΟΙ - ΠΛΗΡΩΜΕΣ -
ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Οι μεταενταξιακοί έλεγχοι
(διοικητικοί και επιτόπιοι) πραγματοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπ' αριθ.
523/126710/13.3.2003 κοινής υπουργικής απόφασης και με βάση τα υποδείγματα 7
και 8 για το διοικητικό και τον επιτόπιο μεταενταξιακό έλεγχο αντίστοιχα.
Για την εξαγωγή του
δείγματος λαμβάνεται υπ' όψιν το σύνολο των δικαιούχων του προγράμματος. Το δείγμα,
με σκοπό την εξασφάλιση της αντιπροσωπευτικότητας, εξάγεται με ανάλυση
κινδύνου, σε ποσοστό 75%, βάσει κριτηρίων επιλογής και με τυχαία επιλογή σε
ποσοστό 25%.
Η εξαγωγή του 75% του
δείγματος του επιτόπιου ελέγχου γίνεται βάσει των ακόλουθων κριτηρίων:
Το 25% με βάση το
μεγάλο αριθμό των αγροτεμαχίων (πολυτεμαχισμένος κλήρος) ή τη συνολικά μεγάλη
έκταση των αγροτεμαχίων ενός δικαιούχου
Το 25% από συμβάσεις οι
οποίες αντιστοιχούν σε μεγάλο ύψος ενίσχυσης
Το 25% από συμβάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν
αγροτεμάχια σε ορεινές ή ημιορεινές περιοχές.
Σε περίπτωση που κατά τον
έλεγχο διαπιστωθούν αποκλίσεις μεταξύ δηλωθέντων και διαπιστωθέντων στοιχείων
σε σημαντικό αριθμό αιτήσεων, το δείγμα αυξάνει ως εξής:
Στην περίπτωση που από
τα αποτελέσματα των ελέγχων προκύψουν σημαντικές αποκλίσεις (αποκλίσεις που θα
οδηγούσαν σε επιβολή κυρώσεων με μηδενική ενίσχυση ή και αποβολή από το
πρόγραμμα) σε ποσοστό μεταξύ 20 και 50 % των αιτήσεων του δείγματος, τότε το
δείγμα αυξάνεται στο 10% με τα ίδια κριτήρια.
Στην περίπτωση που οι
αποκλίσεις αυτές παρουσιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των αιτήσεων του
δείγματος, οι επιτόπιοι έλεγχοι πραγματοποιούνται στο 100% των υποψήφιων
δικαιούχων.
Εργαστηριακοί έλεγχοι
Το σύστημα διοικητικών
και επιτόπιων μεταενταξιακών ελέγχων, συμπληρώνεται από εργαστηριακούς οι
οποίοι πραγματοποιούνται, εάν αυτό κριθεί αναγκαίο, από τη Δ/νση Χωρ. &
Προστ. Περ/ντος, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή και παρακολούθηση
του προγράμματος. Σε αυτή την περίπτωση, οι εργαστηριακοί έλεγχοι
πραγματοποιούνται σε δείγμα 5% του συνόλου των ενταγμένων στο πρόγραμμα
παραγωγών και περιλαμβάνουν εργαστηριακές αναλύσεις εδάφους, τελικών προϊόντων
και δειγμάτων κατά τα διάφορα στάδια παραγωγής, για τυχόν ανίχνευση
υπολειμμάτων χημικών λιπασμάτων ή και μη επιτρεπόμενων, στα πλαίσια του Καν.
(ΕΟΚ) 2092/1991, φυτοπροστατευτικών ουσιών.
Οι έλεγχοι
πραγματοποιούνται από υπεύθυνο φορέα με τη συνεργασία των ΝΑ-ΔΑΑ και των φορέων
εφαρμογής.
Αρθρο 16
Αίτηση Οικονομικής
Ενίσχυσης - Πληρωμή.
Οι πληρωμές
πραγματοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 11 της υπ' αρ. 567/125316/19.1.2004
κοινής υπουργικής απόφασης.
Οι περίοδοι υποβολής των
αιτήσεων οικονομικής ενίσχυσης ορίζονται ως εξής:
Οι αιτήσεις πληρωμής
/δηλώσεις εφαρμογής υποβάλλονται μετά το τέλος της καλλιεργητικής περιόδου της
καλλιέργειας.
Για τις αροτραίες
καλλιέργειες, οινάμπελους, ο ταφιδάμπελους, πυρηνόκαρπα, εσπεριδοειδή και
ακρόδρυα, οι αιτήσεις πληρωμής θα πρέπει να έχουν υποβληθεί μέχρι 31/10 εκάστου
έτους.
Για τις υπόλοιπες
καλλιέργειες και όσες εκ των προαναφερθέντων δεν είχαν συμπληρώσει την
καλλιεργητική τους περίοδο την 30/10, έως την 31/3.
Η υποβολή εκπρόθεσμων
αιτήσεων οικονομικής ενίσχυσης (εκτός περιπτώσεων ανωτέρας βίας) οδηγεί σε
μείωση κατά 1% ανά εργάσιμη ημέρα των ποσών που ο κάτοχος της εκμετάλλευσης θα
είχε δικαίωμα να λάβει εάν η αίτηση ενίσχυσης είχε υποβληθεί εμπρόθεσμα. Σε
περίπτωση καθυστέρησης μεγαλύτερης των 25 ημερολογιακών ημερών, η αίτηση
θεωρείται απαράδεκτη.
Η καταβολή της
οικονομικής ενίσχυσης των δικαιούχων πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός τριών
μηνών από την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των δικαιολογητικών πληρωμής.
Δικαιολογητικά που
συνοδεύουν την αίτηση οικονομικής ενίσχυσης
Μετά το πέρας της
καλλιεργητικής περιόδου και της τελευταίας καλλιέργειας για την οποία ο
δικαιούχος δικαιούται σύμφωνα με τη σύμβαση οικονομική ενίσχυση, ο δικαιούχος
υποβάλλει στην Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης
Αίτηση Οικονομικής Ενίσχυσης σύμφωνα με το υπόδειγμα 9 της παρούσας.
Η αίτηση οικονομικής ενίσχυσης
συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
Βεβαίωση του Πιστοποιητικού Οργανισμού ότι ο
δικαιούχος τήρησε τις διατάξεις του Καν. (ΕΟΚ) 2092/1991. Στη βεβαίωση θα
υπάρχει δίπλα στην εγγραφή κάθε αγροτεμαχίου μία κενή στήλη στην οποία με
ευθύνη του παραγωγού θα συμπληρώνεται ο χαρτογραφικός κωδικός του αγροτεμαχίου
προτού η βεβαίωση κατατεθεί στη ΔΑΑ.
Αντίγραφο της
τελευταίας αίτησης του ΟΣΔΕ, βάσει της οποίας γίνεται η διασταύρωση του
χαρτογραφικού υποβάθρου των εκτάσεων που έχουν δηλωθεί στο πρόγραμμα
Ετήσια Έκθεση Εφαρμογής
του προγράμματος υπογεγραμμένη από τον δικαιούχο και τον γεωπόνο-σύμβουλό του.
Η ετήσια έκθεση περιλαμβάνει ένα απολογιστικό μέρος και ένα ανεξάρτητο
προγραμματικό μέρος και συντάσσεται σύμφωνα με το υπόδειγμα 10 της παρούσης.
Το απολογιστικό μέρος
περιλαμβάνει μία υπεύθυνη δήλωση για την εφαρμογή του καλλιεργητικού σχεδίου
κατά τη ν καλλιεργητική περίοδο για την οποία αιτείται την οικονομική ενίσχυση
και μία συνοπτική έκθεση πραγματοποιηθεισών καλλιεργητικών εργασιών και εισροών
βιολογικών που χρησιμοποιήθηκαν στην εκμετάλλευση, κατά την λήξασα
καλλιεργητική περίοδο.
Το προγραμματικό μέρος
για τις μόνιμες καλλιέργειες (αν αυτό απαιτείται) αποτελείται από μία
αιτιολογημένη αίτηση τροποποίησης του καλλιεργητικού σχεδίου σε περίπτωση που
συντρέχει σοβαρός λόγος. Για τις ετήσιες καλλιέργειες το προγραμματικό μέρος
περιλαμβάνει υποχρεωτικά το ετήσιο καλλιεργητικό σχέδιο της καλλιεργητικής
περιόδου που ακολουθεί.
Κάθε τροποποίηση του
καλλιεργητικού σχεδίου πρέπει να γίνεται πριν την έναρξη της καλλιεργητικής
περιόδου και πριν την ανακοίνωση οποιονδήποτε ελέγχων από την ΔΑΑ. Η ΔΑΑ
οφείλει να ενημερώσει το δικαιούχο για την αποδοχή ή την απόρριψη της
τροποποίησης του καλλιεργητικού σχεδίου εντός 10 ημερών από την υποβολή της
αίτησης. Σε περίπτωση απόρριψης ο δικαιούχος είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει το
αρχικό καλλιεργητικό σχέδιο.
Θεωρημένο αντίγραφο του
Δελτίου παροχής υπηρεσιών του γεωπόνου-συμβούλου, αποδεικτικό της καταβολής της
αμοιβής του. Η θεώρηση του αντιγράφου γίνεται από την ελεγκτική αρχή με βάση το
στέλεχος του παραστατικού. Εναλλακτικά απαιτείται θεωρημένο αντίγραφο του
δελτίου παροχής υπηρεσιών του Συνεταιρισμού ή της Ένωσης Αγροτικών
Συνεταιρισμών για υπηρεσίες γεωπόνου - συμβούλου ή της Νόμιμα Αναγνωρισμένης
Ομάδας Βιοκαλλιεργητών υπογεγραμμένο από τον/ τους γεωπόνους των ανωτέρω
φορέων, στην περίπτωση που ο δικαιούχος είναι μέλος τους.
Απόδειξη καταβολής από τον γεωπόνο -
σύμβουλο της κράτησης υπέρ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Η τελευταία ανέρχεται σε 2% επί της
αμοιβής (Ν. 1474/84, άρθρο 13, παρ.1).
Αρθρο 17
Κυρώσεις.
1. Δικαιούχοι που
δηλώνουν ψευδή στοιχεία ή προσπαθούν με πρόθεση να παραπλανήσουν την Υπηρεσία:
Αποβάλλονται από το
πρόγραμμα και τυχόν καταβληθέντα ποσά αναζητούνται σαν αχρεωστήτως
καταβληθέντα.
Αποκλείονται από το
σύνολο των μέτρων του άξονα 3 του ΕΠΑΑ τουλάχιστον για δύο έτη.
2. Δικαιούχοι που
δηλώνουν ανακριβή στοιχεία χωρίς πρόθεση να παραπλανήσουν την Υπηρεσία,
αποκλείονται για το
εξεταζόμενο έτος από όλα τα μέτρα του άξονα 3 του ΕΠΑΑ.
3. Δικαιούχοι οι οποίοι
διακόπτουν το πρόγραμμα πριν από την λήξη των συμβατικών τους υποχρεώσεων χωρίς
να συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας ή και χωρίς να διασφαλίζουν την ανάληψη των
δεσμεύσεων από διάδοχο ή να μετατρέπουν μετά από έγκριση την αναληφθείσα
υποχρέωση σε άλλη τουλάχιστον ισοδύναμου περιβαλλοντικού αποτελέσματος,
επιστρέφουν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα τα ακόλουθα κατά περίπτωση ποσά:
Εφόσον η διακοπή έγινε
το πρώτο έτος δεν χορηγείται καμία ενίσχυση ή εφόσον έχει χορηγηθεί αυτή
επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.
Εφόσον η διακοπή έγινε εντός του 2ου ή 3ου
έτους δεν χορηγείται καμία ενίσχυση για το έτος της διακοπής ή εφόσον έχει
χορηγηθεί το ποσό επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και επιβάλλεται
επιπλέον ποινή που ισούται με το 50% της ενίσχυσης που χορηγήθηκε το
προηγούμενο έτος.
Εφόσον η διακοπή έγινε εντός του 4ου ή 5ου
έτους δεν χορηγείται καμία ενίσχυση για το έτος της διακοπής ή εφόσον έχει
χορηγηθεί το ποσό επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και επιβάλλεται
επιπλέον ποινή που ισούται με το 25% της ενίσχυσης που χορηγήθηκε το
προηγούμενο έτος.
4. Δικαιούχοι στους
οποίους η πιστοποιηθείσα έκταση είναι μικρότερη της δηλωθείσας ισχύουν οι
κυρώσεις του ΟΣΔΕ οι σχετικές με την έκταση.
Η στρεμματική ενίσχυση καταβάλλεται στην
τελική έκταση, η οποία προκύπτει μετά την επιβολή των κυρώσεων του ΟΣΔΕ.
Εφόσον η διαφορά μεταξύ
καθορισθείσας και δηλωθείσας έκτασης υπερβαίνει το 20% της καθορισθείσας, δεν
χορηγείται καμία ενίσχυση για το υπόψη έτος.
5. Εφόσον δεν τηρούνται οι Κ.Ο.Γ.Π. επιβάλλονται
οι κυρώσεις που προβλέπονται στους Κ.Ο.Γ.Π.
6. Σε περίπτωση διακοπής
της σύμβασης με αναγνωρισμένο Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών
Προϊόντων, η άρση της έγκρισης λειτουργίας του, οφείλουν να συνάψουν νέα
σύμβαση με άλλον Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων ή να
τεθούν υπό τον έλεγχο του ΟΠΕΓΕΠ εντός δέκα (10) ημερών, διαφορετικά:
αποκλείονται για το εξεταζόμενο έτος από το
πρόγραμμα
επανάληψη συνεπάγεται αποβολή από το
πρόγραμμα.
7. Δικαιούχοι οι οποίοι δεν
τηρούν τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει για την εφαρμογή του προγράμματος και
διαπιστωθεί μία ή περισσότερες από τις παρακάτω παραβάσεις:
μη υποβολή ετήσιου
καλλιεργητικού σχεδίου
μη τήρηση του
καλλιεργητικού σχεδίου
μη υποβολή αίτησης
πληρωμής
μη τήρηση
αγροπεριβαλλοντικού φακέλου
η εγκατάλειψη των
καλλιεργειών του προγράμματος χωρίς καλλιεργητικές φροντίδες
μη υποβολή με την
αίτηση πληρωμής, βεβαίωσης από τον Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης
Βιολογικών Προϊόντων ότι έχουν τηρήσει τον Καν. (ΕΟΚ) 2092/1991 του Συμβουλίου,
όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει, τότε:
υφίστανται τις ακόλουθες
κατά περίπτωση κυρώσεις:
αποκλείονται για το εξεταζόμενο έτος από το
πρόγραμμα
επανάληψη συνεπάγεται
αποβολή από το πρόγραμμα και επιστροφή των καταβληθέντων ενισχύσεων με τις
νόμιμες προσαυξήσεις.
8. Εφόσον δε διευκολύνουν και δεν συνεργάζονται
με Εθνικά και Κοινοτικά ελεγκτικά όργανα για την πραγματοποίηση των αναγκαίων
ελέγχων ή δε διευκολύνουν τον επιτόπιο έλεγχο, δεν καταβάλλεται οικονομική ενίσχυση
για το συγκεκριμένο έτος. Σε περίπτωση επανάληψης οι δικαιούχοι αποβάλλονται
από το πρόγραμμα.
9. Οι δικαιούχοι
απαλλάσσονται των υποχρεώσεων που έχουν αναλάβει εφόσον:
συντρέχουν λόγοι
ανωτέρας βίας, έκτων οποίων προκύπτει ότι δεν είναι δυνατή η συνέχιση της
παραμονής τους στο πρόγραμμα και υπό τον όρο ότι οι σχετικές κατά περίπτωση
αποδείξεις στοιχειοθέτησης τους υποβάλλονται στον φορέα εφαρμογής εγγράφως,
εντός του χρονικού διαστήματος που ορίζεται στον Καν. 445/2002, όπως αυτός
ισχύει κάθε φορά, ή
μεταβιβάζουν την
εκμετάλλευση τους σε διάδοχο, ο οποίος θα αναλάβει τη συνέχιση της τήρησης των
υποχρεώσεων του δικαιούχου
10. Σε περίπτωση που το
σύνολο των κυρώσεων για ένα έτος υπερβαίνει το 100% της ενίσχυσης, τότε δεν
χορηγείται καμία ενίσχυση στο δικαιούχο για το εν λόγω έτος, χωρίς αυτό να
επηρεάσει το ύψος της χορηγούμενης ενίσχυσης για τα επόμενα έτη, δηλαδή η
συνολικά επιβληθείσα κύρωση δεν είναι δυνατό να υπερβαίνει το 100% της ετήσιας
καταβαλλόμενης ενίσχυσης του δικαιούχου.
11. Η αποβολή από το
πρόγραμμα δικαιούχου ή δικαιούχων συνεπάγεται και μονομερή διακοπή της
σύμβασης.
12. Το Δημόσιο έχει το
δικαίωμα να διακόψει μονομερώς τη σύμβαση με τον δικαιούχο αν σε διάστημα 2
χρόνων διαπιστώσει κατ' επανάληψη αδυναμία να συνεργασθεί με τον δικαιούχο, με
υπαιτιότητα του τελευταίου.
Αρθρο 18
Ενισχύσεις.
Το ύψος των ενισχύσεων
ορίζεται στο άρθρο 14 της υπ' αριθ. 567/125316/19.1.2004 κοινής υπουργικής
απόφασης.
Η καταβολή των
οικονομικών ενισχύσεων στους δικαιούχους γίνεται απολογιστικά μία φορά κατ'
έτος για κάθε δικαιούχο, μετά την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων του. Σε περίπτωση
που οι καλλιέργειες για τις οποίες ο δικαιούχος έχει υπογράψει σύμβαση έχουν
διαφορετικές ημερομηνίες για την υποβολή της αίτησης οικονομικής ενίσχυσης, η
αίτηση οικονομικής ενίσχυσης κατατίθεται για όλες τις καλλιέργειες μετά το
τέλος της καλλιεργητικής περιόδου της τελευταίας καλλιέργειας.
Αρθρο 19
Γενικές Διατάξεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. Το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας
ένταξης, δηλαδή οι επιμέρους χρόνοι που θα πρέπει να τηρούνται για την ένταξη
των υποψηφίων σύμφωνα με την υπ' αριθμ. 567/125316/19.1.2004 κοινή υπουργική
απόφαση και την παρούσα υπουργική απόφαση, δίδονται στο Παράρτημα II.
2. Η έκδοση της παρούσας δε συνεπάγεται καμία
αύξηση του προϋπολογισμού των αγροπεριβαλλοντικών προγραμμάτων του ΕΠΑΑ.
3. Τα συνημμένα
παραρτήματα 1-11 αποτελούντο παράρτημα III της παρούσης και είναι αναπόσπαστο
μέρος της παρούσης.
4. Η παρούσα ισχύει από
την ημερομηνία δημοσίευσης της.
Η απόφαση αυτή να
δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.