ΥΑ 12400/1108/ΦΕΚ
2301/Β/14.10.2011
Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στην Οδηγία
2010/30/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαΐου για
την ένδειξη της κατανάλωσης ενέργειας και λοιπών πόρων από τα συνδεόμενα με την
ενέργεια προϊόντα μέσω της επισήμανσης και της παροχής ομοιόμορφων πληροφοριών
σχετικά με αυτά.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις
διατάξεις:
α) Του Π.Δ.
63/2005 (Α' 98) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα
Κυβερνητικά Όργανα».
β) Του Π.Δ.
229/86/1986 (Α' 96) «Σύσταση και Οργάνωση της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας»,
όπως τροποποιήθηκε με τα Π.Δ. 396/1989 (α' 172) «Οργανισμός της
Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας», Π.Δ. 189/1995 (Α' 99) «Συμπλήρωση και
τροποποίηση διατάξεων του ΠΔ 396/1989», το άρθρο 21 του Ν. 2367/ 1995 (Α' 261),
ΠΔ 182/2005 (Α' 230).
γ) Του Π.Δ.
381/1989 «Οργανισμός του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας (ΦΕΚ
Α' 168), όπως ισχύει.
δ) Του Π.Δ.
185/2009 (Α' 213) «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του
Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής
Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε Υπουργείο
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, μετατροπή του Υπουργείου
Μακεδονίας-Θράκης σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας-Θράκης και υπαγωγή στο
Υπουργείο Εσωτερικών της Γενικής Γραμματείας Μακεδονίας-Θράκης και της Γενικής
Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής» και του Π.Δ. 65/2011 (Α' 147)
«...συγχώνευση των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και
Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας».
ε) Του Π.Δ.
28/2010 (Α' 64) «Ανακατανομή των αρμοδιοτήτων των Υπουργείων και τροποποίηση
του Π.Δ. 189/2009».
στ) Του Π.Δ.
64/2011 (Α' 146) «αποδοχή παραίτησης Υπουργών, Αναπληρωτού Υπουργού και Υφυπουργών»
του Π.Δ. 66/2011 (Α' 148) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και
Υφυπουργών» και του Π.Δ. 63/2011 (Α' 145) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης,
Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.
ζ) Της υπ'
αριθμ. Υ352/8-7-2011 (Β'1603) απόφασης του Πρωθυπουργού «Καθορισμός
αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας Σωκράτη Ξυνίδη»
η) Της ΔΠ /Φ
612/0ΙΚ 16745/2.12.2009 (ΦΕΚ 512 Τεύχος υπαλλήλων ειδικών θέσεων και οργάνων
διοίκησης φορέων του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα) κοινή απόφαση του
πρωθυπουργού και της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
«Διορισμός του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του
Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας».
θ) Της υπ'
αριθμ. Υ350/8-7-2011 (Β' 1603) απόφασης του Πρωθυπουργού «περί καθορισμού
αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη».
ι) Των Π.Δ.
284/1988 (Α' 128') και 543/1989 (Α' 229) «Οργανισμός του Υπουργείου
Οικονομικών».
Κ) Της υπ'
αριθμ. 35469/9-8-2011 (Β' 1800) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του
Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής περί ανάθεσης
αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Ιωάννη Μανιάτη.
2. Το άρθρο 2
παρ. 1, (περίπτ. ζ και η ) και παρ. 2 του Ν.
1338/1983 (Α' 34) «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου», όπως αυτές έχουν
τροποποιηθεί με το άρθρο 6 του Ν. 1440/1984 (Α' 70) και του άρθρου 3 του Ν.
1338/1983 (Α' 34), όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α'
101).
3. Το ΠΔ 180/1994
(Α' 114) Ένδειξη της καταναλώσεως ενέργειας και λοιπών πόρων των οικιακών
συσκευών με την επισήμανση και την παροχή ομοιόμορφων πληροφοριών σχετικά με τα
προϊόντα, σε συμμόρφωση με την Οδηγία του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων
92/75/ΕΟΚ της 22ας Σεπτεμβρίου 1992.
4. Την Οδηγία
2010/30/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαΐου για
την ένδειξη της κατανάλωσης ενέργειας και λοιπών πόρων από τα συνδεόμενα με την
ενέργεια προϊόντα μέσω της επισήμανσης και της παροχής ομοιόμορφων πληροφοριών
σχετικά με αυτά (ΕΕ L 153 της 18-6-2010).
5. Το άρθρο
22, παρ. 3 του Ν. 2362/1995 (Α' 247) «Περί δημοσίου λογιστικού ελέγχου των
δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις».
6. Από τις
διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού
προϋπολογισμού (ειδ. Φ.35-110 τον ΚΑΕ 0873 «αμοιβές νομικών προσώπων») ή και
του Π.Δ.Ε κατά περίπτωση, του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας.
Η εν λόγω
δαπάνη δεν μπορεί να προσδιορισθεί επακριβώς, καθ' όσον εξαρτάται από
πραγματικά γεγονότα (αριθμός και τόπος πραγματοποιούμενων ελέγχων, βαθμός
υλοποιούμενων δράσεων κ.λπ.).
’ρθρο 1
Σκοπός
(άρθρο 1 παρ 1 της
Οδηγίας)
Η παρούσα
απόφαση ενσωματώνει στο Ελληνικό Δίκαιο την Οδηγία 2010/30/ΕΕ του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαΐου 2010 (L 153, 18-6-2010) με
την οποία θεσπίζεται πλαίσιο για μέτρα παροχής πληροφοριών στους τελικούς
χρήστες μέσω της επισήμανσης και της παροχής ομοιόμορφων πληροφοριών σχετικά με
το προϊόν, όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας και κατά περίπτωση άλλων βασικών
πόρων κατά τη χρήση και συμπληρωματικών πληροφοριών για συνδεόμενα με την
ενέργεια προϊόντα έτσι ώστε οι τελικοί χρήστες να μπορούν να επιλέγουν
αποδοτικότερα προϊόντα.
’ρθρο 2
Πεδίο Εφαρμογής
(άρθρο 1 παρ. 2, 3
της Οδηγίας)
1. Οι
διατάξεις της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται σε συνδεόμενα με την ενέργεια
προϊόντα που έχουν σημαντική άμεση ή έμμεση επίπτωση στην κατανάλωση ενέργειας
και, κατά περίπτωση, άλλων βασικών πόρων κατά τη χρήση.
2. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται:
α) σε
μεταχειρισμένα προϊόντα·
β) σε μέσα
μεταφοράς προσώπων ή εμπορευμάτων·
γ) στην
ενδεικτική πινακίδα ή το ισοδύναμο σήμα που τίθεται στα προϊόντα για λόγους
ασφαλείας.
’ρθρο 3
Ορισμοί
(άρθρο 2 της Οδηγίας)
Για τους
σκοπούς της παρούσας απόφασης ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α) «συνδεόμενο
με την ενέργεια προϊόν» ή «προϊόν»: κάθε προϊόν που, κατά τη χρήση του, έχει
επίπτωση στην κατανάλωση ενέργειας και διατίθεται στην αγορά ή/και τίθεται σε
λειτουργία στην 'Ενωση, συμπεριλαμβανομένων των
εξαρτημάτων τα οποία προορίζονται να ενσωματωθούν σε συνδεόμενα με την ενέργεια
προϊόντα που εμπίπτουν στην παρούσα απόφαση, τα οποία διατίθενται στην αγορά
ή/και τίθενται σε λειτουργία ως μεμονωμένα εξαρτήματα για τελικούς χρήστες και
των οποίων οι περιβαλλοντικές επιδόσεις μπορούν να αξιολογούνται με ανεξάρτητο
τρόπο,
β) «δελτίο»: ο
τυποποιημένος πίνακας πληροφοριών σχετικών με το προϊόν,
γ) «άλλοι
βασικοί πόροι»: το νερό, τα χημικά προϊόντα ή όποια άλλη ουσία καταναλώνει το
προϊόν κατά την κανονική του χρήση,
δ)
«συμπληρωματικές πληροφορίες»: οι πληροφορίες σχετικά με την απόδοση και τα
χαρακτηριστικά του προϊόντος οι οποίες αφορούν την κατανάλωση ενέργειας ή άλλων
βασικών πόρων ή βοηθούν στην εκτίμησή της με βάση μετρήσιμα δεδομένα,
ε) «άμεση
επίπτωση»: η επίπτωση προϊόντων που πραγματικά καταναλώνουν ενέργεια κατά τη
χρήση,
στ) «έμμεση
επίπτωση»: η επίπτωση προϊόντων που δεν καταναλώνουν ενέργεια, αλλά συμβάλλουν
στη διατήρηση της ενέργειας κατά τη χρήση,
ζ) «έμπορος»:
ο λιανοπωλητής ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο πωλεί, μισθώνει, προσφέρει για αγορά
με δόσεις (hire-purchase) ή εκθέτει προϊόντα
προοριζόμενα για τελικούς χρήστες,
η)
«προμηθευτής»: ο κατασκευαστής ή ο εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπός του στην
Ένωση, ή ο εισαγωγέας που διαθέτει ή θέτει σε λειτουργία το προϊόν στην αγορά
της Ένωσης. Όταν δεν υπάρχουν οι ανωτέρω, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που
διαθέτει ή θέτει σε λειτουργία στην αγορά προϊόντα που εμπίπτουν στις διατάξεις
της παρούσας απόφασης θεωρείται προμηθευτής,
θ) «διάθεση
στην αγορά»: κυκλοφορία, για πρώτη φορά, προϊόντος στην αγορά της Ένωσης, με
στόχο τη διανομή ή τη χρήση του στην Ένωση, είτε έναντι αντιτίμου είτε δωρεάν,
και ανεξάρτητα από την τεχνική πώλησης,
ι) «θέση σε
λειτουργία»: η πρώτη χρήση προϊόντος από τον εντός της Ένωσης τελικό χρήστη
προς τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται,
κ) «αναρμόδια
χρήση της ετικέτας»: η μη εγκεκριμένη από την αρμόδια αρχή ή από τα θεσμικά
όργανα της ΕΕ, χρήση ετικέτας, κατά τρόπο μη προβλεπόμενο από την παρούσα
απόφαση ή από τυχόν κατ' εξουσιοδότηση πράξη.
’ρθρο 4
Αρμόδια αρχή
(άρθρο 3 της
Οδηγίας)- Αρμοδιότητες
1. Αρμόδια
αρχή για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης είναι η 4η Διεύθυνση
Κλαδικής Βιομηχανικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του
Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η αρμόδια αρχή ενεργεί
είτε αυτοτελώς είτε κατόπιν γνώμης της αρμόδιας κατά κλάδο προϊόντων Διεύθυνσης
της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθώς και της Διεύθυνσης Αποδοτικής χρήσης και
Εξοικονόμησης Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής
Αλλαγής.
2. Για τους
σκοπούς του ελέγχου της αγοράς προϊόντων και κατά περίπτωση όπου αυτό κρίνεται
σκόπιμο από την αρμόδια αρχή, μπορεί να ζητείται η συνδρομή των παραπάνω
υπηρεσιών καθώς επίσης και άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου όπως ΔΟΥ, Υπηρεσία
Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών, Τελωνείων, Ελληνικής Αστυνομίας,
Επιμελητηρίων, Υπηρεσίες Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και περιφερειών κ.α.
τηρουμένου κατά περίπτωση του απορρήτου, για την συγκέντρωση των απαραίτητων
στοιχείων ή/και τη διάθεση του προσωπικού για τον επιτόπιο έλεγχο της υπεύθυνης
επιχείρησης ή προσώπου.
3.1α) οι
προμηθευτές και οι έμποροι που είναι εγκατεστημένοι στην Ελληνική επικράτεια
εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα άρθρα 6 και 7,
3.1β) όσον
αφορά τα προϊόντα που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρούσας απόφασης,
απαγορεύεται η επίθεση ετικετών, σημάτων, σύμβολων ή επιγραφών που δεν είναι
σύμφωνα προς τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης και των αντίστοιχων κατ'
εξουσιοδότηση πράξεων, εφόσον η τοποθέτησή τους ενδέχεται να παραπλανήσει ή να
οδηγήσει σε σύγχυση τους τελικούς χρήστες όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας
ή, κατά περίπτωση, άλλων βασικών πόρων κατά τη χρήση,
3.1γ) η
καθιέρωση του συστήματος ετικετών και δελτίων σχετικά με την κατανάλωση ή τη
διατήρηση ενέργειας υποστηρίζεται και από ενημερωτικές εκστρατείες
εκπαιδευτικού και διαφημιστικού χαρακτήρα για την προώθηση της ενεργειακής
απόδοσης και της υπευθυνότερης χρήσης της ενέργειας εκ μέρους των τελικών
χρηστών,
3.1δ) για τη
διοικητική συνεργασία και την ανταλλαγή πληροφοριών, με την Ε.Ε. και τα άλλα
κράτη μέλη, στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης, γίνεται αξιοποίηση στο μέγιστο
δυνατό βαθμό των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας. Για το σκοπό αυτό η αρμόδια
αρχή ορίζει τόσο υπεύθυνο επικοινωνίας όσο και διεύθυνση ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου, τα στοιχεία των οποίων κοινοποιεί στην Ε.Ε. και στις αρμόδιες
αρχές άλλων κρατών μελών.
Στο πλαίσιο
της εν λόγω συνεργασίας διασφαλίζεται, όπου απαιτείται, η ασφάλεια και το
απόρρητο της επεξεργασίας και η προστασία των ευαίσθητων πληροφοριών που
διαβιβάζονται κατά τη διαδικασία.
3.2. Εφόσον η αρμόδια αρχή διαπιστώνει ότι
προϊόν δεν συμμορφώνεται με όλες τις σχετικές απαιτήσεις της παρούσας απόφασης
και των κατ' εξουσιοδότηση πράξεων για την ετικέτα και το δελτίο, ο προμηθευτής
υποχρεούται να φροντίσει για τη συμμόρφωση του προϊόντος με τις εν λόγω
απαιτήσεις υπό αποτελεσματικούς και αναλογικούς όρους που θέτει η αρμόδια αρχή.
Εφόσον
υπάρχουν επαρκή στοιχεία ότι προϊόν δεν συμμορφώνεται, η αρμόδια αρχή λαμβάνει
τα αναγκαία προληπτικά μέτρα και τα μέτρα που προορίζονται για τη διασφάλιση
της συμμόρφωσης εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, συνεκτιμώντας την
προξενούμενη βλάβη.
Εφόσον
συνεχισθεί η μη συμμόρφωση, η αρμόδια αρχή αποφασίζει να περιορίσει ή να
απαγορεύσει τη διάθεση του εν λόγω προϊόντος στην αγορά ή/και τη θέση του σε
λειτουργία ή εξασφαλίζει την απόσυρσή του από την αγορά. Σε περίπτωση απόσυρσης
του προϊόντος από την αγορά ή απαγόρευσης της διάθεσής του στην αγορά,
ενημερώνεται αμέσως η Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη.
3.3. Η αρμόδια
αρχή υποβάλλει ανά τετραετία έκθεση στην Επιτροπή που περιλαμβάνει λεπτομέρειες
σχετικά με τις ενέργειες εφαρμογής και το επίπεδο συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις
της παρούσας απόφασης στην ελληνική επικράτεια, με βάση το πλαίσιο που η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή καθορίζει.
’ρθρο 5
Απαιτήσεις για
ενημέρωση
(άρθρο 4 της
Οδηγίας)
1) Οι
πληροφορίες για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, άλλων μορφών ενέργειας
και, ανάλογα με την περίπτωση, άλλων βασικών πόρων κατά τη χρήση, καθώς και οι
συμπληρωματικές πληροφορίες, παρέχονται στους τελικούς χρήστες σύμφωνα με τις
κατ' εξουσιοδότηση πράξεις που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 10 της Οδηγίας
2010/30/ΕΕ, μέσω δελτίου και ετικέτας σχετικών με τα προϊόντα τα οποία
προσφέρονται προς πώληση, μίσθωση, μίσθωση-αγορά ή εκτίθενται προοριζόμενα για τελικούς
χρήστες, άμεσα ή έμμεσα, με οποιοδήποτε μέσο τηλεπώλησης,
συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου,
2) οι κατά την
παράγραφο 1 πληροφορίες παρέχονται, όσον αφορά ενσωματωμένα ή εγκατεστημένα
προϊόντα, μόνο εφόσον τούτο απαιτείται από την εφαρμοστέα κατ' εξουσιοδότηση
της Οδηγίας πράξη,
3) οποιαδήποτε
διαφήμιση συγκεκριμένου τύπου συνδεόμενων με την ενέργεια προϊόντων που
διέπονται από κατ' εξουσιοδότηση πράξη που εκδίδεται δυνάμει της Οδηγίας
2010/30 περιλαμβάνει, εφόσον παρέχονται πληροφορίες σχετικά με την ενέργεια ή
με την τιμή, μνεία της ενεργειακής κατηγορίας του προϊόντος,
4) οποιοδήποτε
τεχνικό διαφημιστικό υλικό για συνδεόμενα με την ενέργεια προϊόντα, το οποίο
περιγράφει τις ειδικές τεχνικές παραμέτρους του προϊόντος, ήτοι τα τεχνικά
εγχειρίδια και τα φυλλάδια κατασκευαστών, είτε είναι έντυπα είτε διαθέσιμα στο
διαδίκτυο, παρέχει στους τελικούς χρήστες τις απαραίτητες πληροφορίες όσον
αφορά την κατανάλωση ενέργειας ή περιλαμβάνει μνεία της ενεργειακής κατηγορίας
του προϊόντος.
’ρθρο 6
Ευθύνες των
προμηθευτών
(άρθρο 5 της
Οδηγίας)
1) Οι
προμηθευτές που διαθέτουν στην αγορά ή θέτουν σε λειτουργία προϊόντα τα οποία
διέπονται από την κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας πράξη παρέχουν ετικέτα και
δελτίο σύμφωνα με την παρούσα απόφαση και την κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας
πράξη,
2) οι
προμηθευτές καταρτίζουν επαρκή τεχνικό φάκελο ώστε να επιτρέπεται η εκτίμηση
της ακρίβειας των πληροφοριών που περιλαμβάνονται στην ετικέτα και στο δελτίο.
Ο τεχνικός φάκελος περιλαμβάνει:
i) γενική περιγραφή του
προϊόντος,
ii) όπου χρειάζεται,
αποτελέσματα των εκτελεσθέντων υπολογισμών σχεδιασμού,
iii) εκθέσεις για τις
δοκιμές, εφόσον υπάρχουν, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και εκείνες που
διεξάγονται από αρμόδιους κοινοποιημένους οργανισμούς, όπως ορίζονται βάσει
άλλης νομοθεσίας της Ένωσης,
iv) όταν οι τιμές
χρησιμοποιούνται για παρεμφερή μοντέλα, τις παραπομπές που επιτρέπουν τον
προσδιορισμό των εν λόγω μοντέλων.
Για τον σκοπό
αυτό, οι προμηθευτές μπορούν να χρησιμοποιούν τον φάκελο που ήδη έχει
καταρτισθεί βάσει των απαιτήσεων της οικείας νομοθεσίας της Ένωσης.
3) οι
προμηθευτές διατηρούν διαθέσιμο προς παρακολούθηση τον τεχνικό φάκελο για
χρονικό διάστημα που λήγει πέντε έτη από την κατασκευή του τελευταίου σχετικού
προϊόντος.
Κατόπιν
αιτήματος, οι προμηθευτές θέτουν στη διάθεση των αρμόδιων αρχών παρακολούθησης
της αγοράς και της Επιτροπής ηλεκτρονική έκδοση του τεχνικού φακέλου εντός 10
εργάσιμων ημερών από την παραλαβή αίτησης της αρμόδιας αρχής ή της Επιτροπής.
4) όσον αφορά
τις ετικέτες και τις πληροφορίες για τα προϊόντα, οι προμηθευτές διαθέτουν
δωρεάν τις απαραίτητες ετικέτες στους εμπόρους χωρίς να θίγεται η δυνατότητα
των προμηθευτών να επιλέγουν το σύστημα παράδοσης των ετικετών, οι τελευταίοι
παραδίδουν ταχέως τις ετικέτες κατόπιν αιτήματος των εμπόρων.
5) εκτός από
τις ετικέτες, οι προμηθευτές παρέχουν δελτίο με πληροφορίες για το προϊόν.
6) οι
προμηθευτές συμπεριλαμβάνουν δελτίο προϊόντος σε όλα τα φυλλάδια τα σχετικά με
το προϊόν. Στην περίπτωση που ο προμηθευτής δεν παρέχει φυλλάδια προϊόντων,
διαθέτει δελτία μαζί με κάθε άλλο τύπο έγγραφων πληροφοριών που παρέχει ο
προμηθευτής μαζί με το προϊόν.
7) οι
προμηθευτές είναι υπεύθυνοι για την ακρίβεια των πληροφοριών που περιέχονται
στις ετικέτες και στα δελτία που παρέχουν.
8) οι
προμηθευτές θεωρείται ότι έχουν δώσει τη συ-γκατάθεσή τους για τη δημοσίευση
των πληροφοριών που παρέχονται στην ετικέτα ή στο δελτίο.
’ρθρο 7
Ευθύνες εμπόρων
(άρθρο 6 της
Οδηγίας)
1) Οι έμποροι
παρουσιάζουν σωστά, κατά τρόπο ορατό και ευανάγνωστο, τις ετικέτες και
διαθέτουν το δελτίο μαζί με το φυλλάδιο του προϊόντος ή άλλο τύπο έγγραφων
πληροφοριών που συνοδεύουν τα προϊόντα κατά την πώλησή τους στους τελικούς
χρήστες,
2) κατά την
παρουσίαση προϊόντος εμπίπτοντος σε κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας πράξη, οι
έμποροι τοποθετούν κατάλληλη ετικέτα στη σαφώς ορατή θέση που ορίζει η
εφαρμοστέα κατ' εξουσιοδότηση πράξη και στην ελληνική γλώσσα.
’ρθρο 8
Τηλεπώληση και άλλες μορφές
πώλησης
(άρθρο 7 της
Οδηγίας)
Εφόσον τα
προϊόντα διατίθενται προς πώληση, μίσθωση ή αγορά με δόσεις (hire-purchase) ταχυδρομικά, μέσω
καταλόγου, μέσω του διαδικτύου ή με άλλες μεθόδους που συνεπάγονται ότι ο
υποψήφιος τελικός χρήστης δεν έχει τη δυνατότητα να εξετάσει το εκτεθειμένο
προϊόν, οι κατ' εξουσιοδότηση πράξεις περιέχουν διατάξεις που εξασφαλίζουν ότι
παρέχονται στους υποψήφιους τελικούς χρήστες, πριν από την αγορά του προϊόντος,
οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στην ετικέτα και στο δελτίο του προϊόντος.
Οι κατ' εξουσιοδότηση πράξεις προσδιορίζουν, κατά περίπτωση, τον τρόπο με τον
οποίο η ετικέτα ή το δελτίο ή οι συγκεκριμένες πληροφορίες που περιλαμβάνονται
στην ετικέτα ή στο δελτίο παρουσιάζονται ή παρέχονται στον δυνητικό τελικό
χρήστη.
’ρθρο 9
Ελεύθερη κυκλοφορία
(άρθρο 8 της
Οδηγίας)
1. Η αρμόδια
αρχή δεν απαγορεύει, δεν περιορίζει ούτε παρεμποδίζει τη διάθεση στην αγορά
ούτε τη θέση σε λειτουργία, στην επικράτειά τους, προϊόντων που εμπίπτουν στην
παρούσα απόφαση και την εφαρμοστέα κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας πράξη και
συμμορφώνονται προς αυτά.
2. Η αρμόδια
αρχή θεωρεί ότι οι ετικέτες και τα δελτία είναι σύμφωνα προς τις διατάξεις της
παρούσας απόφασης και των κατ' εξουσιοδότηση πράξεων της Ε.Ε., μέχρις
αποδείξεως του αντιθέτου. Η αρμόδια αρχή απαιτεί από τους προμηθευτές να
αποδεικνύουν, κατά την έννοια του άρθρου 6, την ακρίβεια των πληροφοριών που
περιέχονται στις ετικέτες και τα δελτία τους, εφόσον υπάρχουν υπόνοιες ότι οι
πληροφορίες αυτές είναι ανακριβείς.
’ρθρο 10
Δημόσιες προμήθειες
και κίνητρα
(άρθρο 9 της
Οδηγίας)
1. Όταν προϊόν
εμπίπτει σε κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας πράξη οι αναθέτουσες αρχές που
συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών ή υπηρεσιών σύμφωνα με το Π.Δ.
60/2007 (Α' 64) όπως ισχύει, περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημόσιων
συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, οι οποίες δεν εξαιρούνται δυνάμει
των άρθρων 9 έως 15 του εν λόγω Π.Δ., προσπαθούν να προμηθεύονται μόνον προϊόντα
τα οποία, σε συμμόρφωση με τα σχετικά κριτήρια, έχουν τα υψηλότερα επίπεδα
επιδόσεων και ανήκουν στην υψηλότερη ενεργειακή κατηγορία. Η αρμόδια αρχή
μπορεί επίσης να απαιτεί από τις αναθέτουσες αρχές να προμηθεύονται μόνον
προϊόντα που πληρούν τα κριτήρια αυτά. Η αρμόδια αρχή μπορεί να θέτει ως
προϋποθέσεις για την εφαρμογή των εν λόγω κριτηρίων την απόδοση σε σχέση με το
κόστος, την οικονομική σκοπιμότητα και τεχνική καταλληλότητα καθώς και τον
επαρκή ανταγωνισμό.
2. Η
παράγραφος 1 ισχύει για συμβάσεις η αξία των οποίων είναι ίση ή μεγαλύτερη σε
σχέση με τα κατώτατα όρια που προβλέπει το άρθρο 6 του Π.Δ. 60/2007 (Α' 64) ως
ισχύει.
3. Οι εθνικές
αρχές που παρέχουν τυχόν κίνητρα για προϊόν που εμπίπτει σε κατ' εξουσιοδότηση
της Οδηγίας πράξη, θέτουν ως στόχο τα υψηλότερα επίπεδα επιδόσεων και μεταξύ
άλλων την υψηλότερη ενεργειακή κατηγορία που καθορίζει η εφαρμοστέα κατ'
εξουσιοδότηση πράξη. Τα φορολογικά και δημοσιονομικά μέτρα δεν συνιστούν
κίνητρα για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης.
4. Οι εθνικές
αρχές που παρέχουν κίνητρα για προϊόντα τόσο για τους τελικούς χρήστες που
χρησιμοποιούν προϊόντα υψηλής αποδοτικότητας, όσο και για τη βιομηχανία που
προωθεί και παράγει τα προϊόντα αυτά, εκφράζουν τα επίπεδα επιδόσεων ως
κατηγορίες, όπως αυτές ορίζονται στην εφαρμοστέα κατ' εξουσιοδότηση της Οδηγίας
πράξη, πλην της περιπτώσεως κατά την οποία επιβάλλουν υψηλότερα επίπεδα
επιδόσεων από το κατώτατο όριο της κατ' εξουσιοδότηση πράξης για την υψηλότερη
ενεργειακή κατηγορία. Οι εθνικές αρχές δύνανται να επιβάλλουν υψηλότερα επίπεδα
επιδόσεων από το κατώτατο όριο για την υψηλότερη ενεργειακή κατηγορία της κατ'
εξουσιοδότηση της Οδηγίας πράξης.
’ρθρο 11
Κατ' εξουσιοδότηση
πράξεις
(άρθρο 10 της
Οδηγίας)
Η Επιτροπή
θεσπίζει λεπτομερείς διατάξεις σχετικά με την ετικέτα και το δελτίο μέσω κατ'
εξουσιοδότηση πράξεων σύμφωνα με τα άρθρα 12, 13 και 14 της Οδηγίας 2010/30/ΕΕ,
σχετικά με κάθε είδος προϊόντος σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 της
Οδηγίας 2010/30/ΕΕ.
’ρθρο 12
Έλεγχος αγοράς,
Δειγματοληψία, Κυρώσεις
(άρθρο 15 της
Οδηγίας)
1.
Πρωτοβάθμιος και Δευτεροβάθμιος έλεγχος διάθεσης και κυκλοφορίας στην αγορά
προϊόντων
α.
Πρωτοβάθμιος έλεγχος
Η αρμόδια αρχή
δύναται να προβαίνει σε έλεγχο διάθεσης και κυκλοφορίας στην αγορά των
προϊόντων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.
Ο πρωτοβάθμιος
έλεγχος συνίσταται στην διερεύνηση ύπαρξης των προβλεπόμενων σημάνσεων,
ετικετών, δελτίων καθώς και κάθε άλλου εγγράφου ή σήμανσης που πρέπει να
συνοδεύει το προϊόν στα σημείο διάθεσης.
Η μη ύπαρξη
των παραπάνω σημάνσεων και των λοιπών προβλεπομένων εγγράφων θεμελιώνει μη
συμμόρφωση προς τους όρους της παρούσας και επιβάλλονται στους υπεύθυνους
κυρώσεις κατά την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου.
β.
Δευτεροβάθμιος έλεγχος
Η αρμόδια
αρχή, δύναται να προβαίνει σε δευτεροβάθμιο έλεγχο του προϊόντος, ελέγχοντας τη
διαθεσιμότητα, την πληρότητα και την εγκυρότητα του περιεχόμενου κάθε
απαραίτητου παραστατικού, εγγράφου ή στοιχείου, όπως στοιχεία του τεχνικού
φακέλου, εκθέσεις δοκιμών, πιστοποιητικά συμμόρφωσης κ.λ.π., όπως προβλέπεται
στην παρούσα ή στην οικεία κατ' εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής. Η μη ύπαρξη
των παραπάνω εγγράφων συνεπάγεται τη μη συμμόρφωση προς τους όρους της παρούσας
και επισύρει τις κυρώσεις κατά την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου.
γ. Εφόσον η
αρμόδια αρχή διαπιστώσει ότι το ελεγχόμενο προϊόν συμμορφώνεται προς το
περιεχόμενο των παραπάνω παραγράφων 1α ή 1β, τεκμαίρεται κατ' αρχήν ότι το
προϊόν νόμιμα διατίθεται και κυκλοφορεί στην αγορά. Το κριτήριο αυτό είναι
μαχητό και δύναται να ανατραπεί με την διαδικασία της επαλήθευσης, όπως αναφέρεται
στην παράγραφο 2.
2.
Τριτοβάθμιος έλεγχος
α. Η αρμόδια
αρχή δύναται, αν το θεωρήσει απαραίτητο, να προχωρήσει σε Τριτοβάθμιο έλεγχο
για επαλήθευση του περιεχομένου των σημάνσεων ή των σχετικών εγγράφων τα οποία
συνοδεύουν το προϊόν.
β. Οι
υπεύθυνοι διάθεσης στην αγορά οφείλουν να παραδίδουν χωρίς καταβολή οικονομικού
αντιτίμου τα απαιτούμενα σε πλήθος δείγματα προϊόντος κατά την αντίστοιχη με το
προϊόν κατ' εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής, προκειμένου αυτά να ελεγχθούν,
εφόσον τους ζητηθεί από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας. Οι υπεύθυνοι επίσης οφείλουν να
επιτρέπουν στα εντεταλμένα όργανα, της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του
Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας την είσοδο στους χώρους
κατασκευής, πώλησης ή αποθήκευσης προϊόντος, να θέτουν στη διάθεσή τους
οποιοδήποτε στοιχείο τους ζητηθεί που έχει σχέση με την κατασκευή ή προέλευση ή
την εν γένει κυκλοφορία του και να διευκολύνουν το έργο των οργάνων αυτών.
γ. Για το
σκοπό του ελέγχου της συμμόρφωσης του προϊόντος προς τις απαιτήσεις της
παρούσας ακολουθείται διαδικασία επαλήθευσης που αναφέρεται στην αντίστοιχη
κατ' εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής.
Το αρμόδιο για
τον έλεγχο της αγοράς όργανο, παρουσία του ενδιαφερομένου, ή η αρμόδια αρχή με
έγγραφό της προς τον ενδιαφερόμενο, δύναται να δεσμεύει τον αριθμό δειγμάτων
που προβλέπεται στην αντίστοιχη κατ' εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής. Το ένα
εξ' αυτών, με μέριμνα και δαπάνες της αρμόδιας αρχής, αποστέλλεται σε κατάλληλο
αναγνωρισμένο ή εγκεκριμένο εργαστήριο της Ε.Ε. για έλεγχο. Τα υπόλοιπα
δεσμεύονται.
Εάν μετά τον
εργαστηριακό έλεγχο του πρώτου δείγματος του προϊόντος, τα αποτελέσματα είναι
σύμφωνα προς τις προδιαγραφές που καθορίζονται στην αντίστοιχη κατ'
εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της
παρούσας, τότε το ελεγμένο δείγμα επιστρέφεται στον ενδιαφερόμενο, ύστερα από
σχετική αίτησή του και τα υπόλοιπα δείγματα αποδεσμεύονται.
Εφόσον κατά
τον έλεγχο το ως άνω προϊόν αλλοιωθεί ή καταστραφεί ουδεμία αποζημίωση
καταβάλλεται στον ιδιοκτήτη του, έστω και αν τελικώς αποδειχθεί ότι είναι
σύμφωνο με τις διατάξεις της παρούσας.
Εάν κατά τον
έλεγχο του πρώτου δείγματος τα αποτελέσματα δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις της
παρούσας ο έλεγχος συνεχίζεται με την πραγματοποίηση ελέγχων και στα δεσμευμένα
δείγματα του εν λόγω προϊόντος σύμφωνα προς τις προδιαγραφές που καθορίζονται
στην αντίστοιχη κατ' εξουσιοδότηση πράξη της Επιτροπής.
δ. Οι παραπάνω
έλεγχοι των παρ. 1.α, 1.β ή 2α του παρόντος άρθρου, δύνανται να διενεργούνται
είτε κατόπιν αιτιολογημένης και επώνυμης καταγγελίας, είτε προληπτικά
αυτεπάγγελτα.
3. Κυρώσεις
α. Οποιοδήποτε
φυσικό ή νομικό πρόσωπο που με την ιδιότητα του προμηθευτή ή/και του εμπόρου
κατά του έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, θέτει στην αγορά προϊόν που δεν
συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της παρούσας τιμωρείται με πρόστιμο μέχρι και
πενήντα χιλιάδες (50.000) Ευρώ.
β. Ειδικότερα:
1. Με πρόστιμο
από 500 μέχρι και 2.000 ανά κατηγορία ελεγχόμενου προϊόντος τιμωρείται ο
προμηθευτής ή/και ο έμπορος, κατά την έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο
οποίος κατά τον πρωτοβάθμιο έλεγχο διαπιστώνεται ότι διαθέτει προϊόντα χωρίς
ετικέτα.
2. Με πρόστιμο
από 500 μέχρι και 1.000 ανά κατηγορία ελεγχόμενου προϊόντος τιμωρείται ο
προμηθευτής ή/και ο έμπορος κατά του έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο οποίος
κατά τον πρωτοβάθμιο έλεγχο διαπιστώνεται ότι διαθέτει προϊόντα χωρίς δελτίο
και φυλλάδιο του προϊόντος ή άλλου τύπου έγγραφων πληροφοριών που πρέπει να
συνοδεύουν το προϊόντα στα σημεία πώλησης.
3. Με πρόστιμο
από 500 μέχρι και 1.000 ανά κατηγορία ελεγχόμενου προϊόντος τιμωρείται
επίσης ο προμηθευτής ή/και ο έμπορος ο οποίος κατά τον πρωτοβάθμιο έλεγχο
διαπιστώνεται ότι διαθέτει προϊόντα με ετικέτα, δελτίο ή φυλλάδιο που δεν είναι
και στην ελληνική γλώσσα.
γ.1. Με
πρόστιμο από 3.000 μέχρι και 30.000 τιμωρείται ο προμηθευτής ή/και ο
έμπορος κατά την έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο οποίος κατά τον δευτεροβάθμιο
έλεγχο διαπιστώθηκε ότι διέθετε προϊόν χωρίς ετικέτα και χωρίς να διαθέτει τον
αντίστοιχο προβλεπόμενο τεχνικό φάκελο.
2. Με πρόστιμο
από 3.000 μέχρι και 40.000 τιμωρείται ο προμηθευτής ή/και ο έμπορος κατά
του έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο οποίος κατά τον δευτεροβάθμιο έλεγχο
διαπιστώθηκε ότι διέθετε προϊόν με ετικέτα, χωρίς όμως να διαθέτει τον
αντίστοιχο προβλεπόμενο τεχνικό φάκελο.
3. Με πρόστιμο
από 3.000 μέχρι και 30.000 τιμωρείται ο προμηθευτής ή/και ο έμπορος κατά
την έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο οποίος κατά τον δευτεροβάθμιο έλεγχο
διαπιστώθηκε ότι διέθετε προϊόν με ετικέτα, που όμως τα στοιχεία του τεχνικού
του φακέλου δεν συμφωνούν με τα στοιχεία της ετικέτας.
4. Με πρόστιμο
από 3.000 μέχρι και 30.000 τιμωρείται ο προμηθευτής ή/και ο έμπορος κατά
την έννοια του άρθρου 3 της παρούσας, ο οποίος κατά τον τριτοβάθμιο έλεγχο
διαπιστώνεται ότι διέθεσε προϊόν με ετικέτα ή τεχνικό φάκελο, των οποίων τα
στοιχεία είναι ανακριβή ή αναληθή.
δ. Σε
περίπτωση υποτροπής οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο διπλάσιο του αρχικού.
ε. Τα ανωτέρω
πρόστιμα επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας Δ/νσης της Γενικής
Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας.
στ. Τα
επιβληθέντα πρόστιμα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου κατατίθενται
στον Ειδικό λογαριασμό υπ' αριθμό 234218/6 της Τράπεζας της Ελλάδος και ο
ενδιαφερόμενος προσκομίζει στην αρμόδια Δ/νση της ΓΓΒ το αποδεικτικό κατάθεσης
εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση σ' αυτόν της απόφασης προστίμου.
ζ. Στην
περίπτωση, που το ελεγχόμενο προϊόν θεωρηθεί ότι δεν συμμορφώνονται προς τις
απαιτήσεις της παρούσας απόφασης εκδίδεται από την αρμόδια Δ/νση της Γενικής
Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας αιτιολογημένη απόφαση προσωρινής απαγόρευσης της κυκλοφορίας και
διάθεσης στην αγορά και οριστικής απαγόρευσης ή/και απόσυρσης εφόσον από τα αποτελέσματα
των ελέγχων διαπιστώνεται ότι το προϊόν δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της
οικείας κανονιστικής διάταξης.
η. Οι
αποφάσεις με τις οποίες επιβάλλονται οι ανωτέρω κυρώσεις κοινοποιούνται στους
ενδιαφερομένους υπόχρεους με συστημένη επιστολή ή με FAX.
Κάθε
ελεγχόμενος δικαιούται να υποβάλει προς την αρμόδια ως άνω Δ/νση του Υπουργείου
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αιτιολογημένη ένσταση εντός δέκα
(10) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης.
Κάθε
ελεγχόμενος εντός δέκα (10) ημερών από την παραλαβή της απόφασης, ενημερώνει με
υπεύθυνη δήλωσή του την αρμόδια Υπηρεσία για την εκτέλεση της απαγόρευσης της
κυκλοφορίας από την αγορά.
Στη δήλωσή του
οφείλει να αναφέρει το πλήθος του υλικού του οποίου απαγορεύτηκε η κυκλοφορία
και τον ακριβή χώρο (οδό, αριθμό) της αποθήκευσης αυτού.
Η αρμόδια
Υπηρεσία μπορεί όποτε κρίνει σκόπιμο να προβεί στον έλεγχο της πραγματοποίησης
της οριστικής απαγόρευσης κυκλοφορίας ή/και απόσυρσης, μετά από τον οποίο
συντάσσει πρωτόκολλο ελέγχου που προσυπογράφεται και από τον ενδιαφερόμενο. Το
προϊόν που απαγορεύθηκε δεν μπορεί πλέον να διατεθεί στην αγορά.
θ. Στην
περίπτωση απόφασης οριστικής απαγόρευσης κυκλοφορίας ή/και απόσυρσης, εάν ο
υπόχρεος ελεγχόμενος δεν ενημερώσει την αρμόδια υπηρεσία για την εκτέλεση της
απόφασης τιμωρείται με επιπλέον πρόστιμο έως και δέκα χιλιάδες (10.000) Ευρώ.
’ρθρο 13
Κατάργηση
(άρθρο 17 της
Οδηγίας)
α) Το Π.Δ.
180/7-7-1994 (Α' 114) καταργείται με την παρούσα Κοινή Υπουργική Απόφαση από 21
Ιουλίου του 2011.
Οι αναφορές
στο Π.Δ. 180/7-7-1994 (Α' 114) θεωρούνται αναφορές στην παρούσα απόφαση.
β) Οι
διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που έρχονται σε αντίθεση προς τις διατάξεις
της παρούσας απόφασης παύουν να ισχύουν με την έναρξη ισχύος της.
’ρθρο 14
Έναρξη Ισχύς
(άρθρο 18 της
οδηγίας)
Η ισχύς της
παρούσας αρχίζει από τις 21 Ιουλίου 2011.
Τα στοιχεία
4), 7) και 8) του άρθρου 6 εφαρμόζονται από τις 31 Ιουλίου 2011.
Η απόφαση αυτή
να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 2 Σεπτεμβρίου 2011