ΠΔ 3/2005 - ΦΕΚ 2/Α/5.1.2005

Τροποποίηση διατάξεων με τις οποίες είχε προσαρμοσθεί η Ελληνική Νομοθεσία με αντίστοιχες Οδηγίες της Ε. Ε που αφορούν την ασφάλεια στη ναυτιλία και την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία, σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2002/84/ΕΚ του Συμβουλίου της 5ης Νοεμβρίου 2002.

 

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

 

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 1338/1983 "Εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου" (Α' 34), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α' 101) και το άρθρο 4 του Ν. 1338/1983 όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 του Ν. 1 440/1984 (Α' 70), και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του Ν. 1775/1988 (Α' 101), 31 του Ν. 2076/1992 (Α' 130), 19 του Ν. 2367/1995 (Α'261) και 22 του Ν. 2789/2000 (Α'21).

2. Τις διατάξεις των άρθρων 34, 36 παρ. 2, 41 παρ. 2, και 179 παρ. 1 του Ν.Δ. 187/1973 "Περί Κωδικός Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου" (Α' 261).

3. Τις διατάξεις του άρθρου 29Α του Ν. 1558/1985 "Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα" (Α' 137), που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 (Α' 154) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2α του Ν. 2469/1997 (Α'38).

4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

5. Την αριθμ. 368/7.11.2003 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού.

6. Την αριθμ. 281/11.11.2004 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας, αποφασίζουμε:

 

 

Αρθρο 1

 

(άρθρο 1 της Οδηγίας)

Σκοπός.

 

Σκοπός του παρόντος είναι η συμμόρφωση προς την Οδηγία 2002/84/ΕΚ του Συμβουλίου της 5ης Νοεμβρίου 2002 για τη βελτίωση της εφαρμογής της Κοινοτικής νομοθεσίας που διέπει την ασφάλεια στη ναυτιλία, την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και τους όρους διαβίωσης και εργασίας στα πλοία.

 

 

Αρθρο 2

 

(άρθρο 2 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 346/1994 (Α' 183).

 

Οι ορισμοί των εδαφίων (γ), (δ), (ε), (στ) και (ζ) του άρθρου 2 του Π.Δ. 346/1994 (Α' 183), όπως αυτό τροποποιήθηκε μετά Π.Δ.: 211/1997 (Α' 166), 174/1998 (Α' 129), 3/1999 (Α' 2) και 12/2000 (Α' 11) και ισχύει, αντικαθίστανται ως ακολούθως:

"γ) "MARPOL 73/78": η διεθνής σύμβαση για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία του 1973, όπως τροποποιήθηκε με το πρωτόκολλο του 1978, στην ενημερωμένη έκδοση τους·

δ) "κώδικας IMDG": ο διεθνής θαλάσσιος κώδικας για τα επικίνδυνα εμπορεύματα, στην ενημερωμένη έκδοση·

ε) "κώδικας IBC": ο διεθνής κώδικας του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού (ΙΜΟ) ο σχετικός με τη ναυπήγηση και τον εξοπλισμό των πλοίων που μεταφέρουν χύδην επικίνδυνες χημικές ουσίες, στην ενημερωμένη έκδοση·

στ) "κώδικας IGC": ο διεθνής κώδικας του ΙΜΟ ο σχετικός με τη ναυπήγηση και τον εξοπλισμό των πλοίων που μεταφέρουν χύδην υγροποιημένα αέρια, στην ενημερωμένη έκδοση·

ζ) "κώδικας INF": ο κώδικας του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού ΙΜΟ για την ασφαλή μεταφορά, σε δοχεία, επί πλοίων, ακτινοβολημένων πυρηνικών καυσίμων, πλουτωνίου και εντόνως ραδιενεργών αποβλήτων, στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 3

 

(άρθρο 3 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 32/1997 (Α'35)

 

Στο άρθρο 2 εδάφιο (στ) του Π.Δ. 32/1997, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Π .Δ. 345/2003 (Α' 314), η φράση "και ισχύουν στις 19 Δεκεμβρίου 2001", αντικαθίσταται από τη φράση: "στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 4

 

(άρθρο 4 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 88/1997 (Α 90)

 

Το άρθρο 2 του Π.Δ. 88/1997, όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με τα Π.Δ. 16/1999 (Α' 9), 233/2001 (Α' 175) και 346/2003 (Α' 314) και ισχύει τροποποιείται ως ακολούθως:

α) στην παράγραφο 1, η φράση "που ισχύουν στις 19 Δεκεμβρίου 2001" αντικαθίσταται από τη φράση: "στην ενημερωμένη έκδοση".

β) στην παράγραφο 2, η φράση "όπως αυτό ισχύει κατά την 19η Δεκεμβρίου 2001" αντικαθίσταται από τη φράση: "στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 5

 

(άρθρο 5 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 347/1998 (Α'231)

 

1. Στα εδάφια (γ), (δ) και (ιδ) του άρθρου 2 του Π.Δ. 347/1998 (Α' 231), όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με τα Π.Δ. 158/1999 (Α' 156), 137/2002 (Α' 112) και 294/2003 (Α' 251) και ισχύει, η φράση "όπως ισχύει την 1η Ιουλίου 2002", αντικαθίσταται από τη φράση: "στην ενημερωμένη έκδοση".

2. Το άρθρο 17 του Π.Δ. 347/1998 αντικαθίσταται ως εξής:

"Αρθρο 17

Το παρόν Π.Δ. τροποποιείται κάθε φορά που τροποποιείται η Οδηγία 96/98/ΕΚτου Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 1996, σύμφωνα με την διαδικασία του άρθρου 18 παράγραφος 2 αυτής προκειμένου:

- να υλοποιηθούν τυχόν τροποποιήσεις των διεθνών νομοθετημάτων, προς επίτευξη των στόχων του,

- να ενημερώνεται το παράρτημα Α, τόσο με την προσθήκη νέου εξοπλισμού όσο και με τη μεταφορά εξοπλισμού από το παράρτημα Α.2 στο παράρτημα Α. 1, του παρόντος Διατάγματος και αντιστρόφως,

- να προστεθεί η δυνατότητα χρησιμοποίησης των ενοτήτων Β + Γ και της ενότητας Η για τον εξοπλισμό που απαριθμείται στο παράρτημα Α.1 του παρόντος διατάγματος, και μέσω τροποποίησης των στηλών για τις ενότητες σχετικά με την αξιολόγηση της πιστότητας,

- να συμπεριληφθούν και άλλοι οργανισμοί τυποποίησης στον ορισμό των "προτύπων δοκιμής" του άρθρου 2 του παρόντος διατάγματος.

3. Οι συμβάσεις και τα πρότυπα δοκιμών που αναφέρονται στα εδάφια γ), δ) και ιδ) του άρθρου 2 του Π.Δ. 347/1998 (Α 231) νοούνται με την επιφύλαξη των μέτρων που ενδεχομένως λαμβάνονται κατ' εφαρμογή του άρθρου 5 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2099/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Νοεμβρίου 2002, για την επιτροπή ασφαλείας στη ναυτιλία και πρόληψης της ρύπανσης από τα πλοία (COSS)(EEL 324/29.11.2002)".

 

 

Αρθρο 6

 

(άρθρο 6 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 405/1998 (Α' 285) όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με το Π.Δ. 248/1999 (Α'204) και ισχύει

 

Στο άρθρο 8 του Π.Δ. 405/1998, προστίθεται εδάφιο (γ) ως ακολούθως:

"(γ) να μπορούν να εξαιρεθούν από το παρόν π.δ, οι τροποποιήσεις του "Πρωτοκόλλου Torremolinos", σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2099/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Νοεμβρίου 2002, για την επιτροπή ασφαλείας στην ναυτιλία και πρόληψης της ρύπανσης από τα πλοία (COSS)" (EEL 324/29.11.2002).

 

 

Αρθρο 7

 

(άρθρο 7 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 103/1999 (Α' 110)

 

1. Στο άρθρο 2 του Π.Δ. 103/1999, οι ορισμοί των εδαφίων (α), (β), (γ), (δ) και (στ) αντικαθίστανται ως εξής:

(α) "διεθνείς συμβάσεις": η διεθνής σύμβαση του 1974 "περί ασφαλείας της ανθρώπινης ζωής εν θαλασσή (ΠΑ-ΑΖΕΘ)"(Σύμβαση SOLAS του 1974) και η διεθνής σύμβαση του 1966 περί γραμμών φορτώσεως πλοίων, καθώς και τα πρωτόκολλα και οι τροποποιήσεις τους, στην ενημερωμένη έκδοση.

(β) "κώδικας ευστάθειας σε άθικτη κατάσταση": ο διεθνής κώδικας για την ευστάθεια σε άθικτη κατάσταση όλων των τύπων πλοίων που καλύπτονται από τις ρυθμίσεις του ΙΜΟ, ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα αριθ. Α. 749 (18) της ολομέλειας του ΙΜΟ της 4ης Νοεμβρίου 1993, στην ενημερωμένη έκδοση.

(γ) "κώδικας ταχύπλοων σκαφών (HSC)": ο διεθνής κώδικας ασφαλείας ταχύπλοων σκαφών, ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα αριθ. MSC 36(63) της επιτροπής ναυτικής ασφάλειας του ΙΜΟ της 20ής Μαΐου 1994, στην ενημερωμένη έκδοση.

(δ) "GMDSS": το παγκόσμιο ναυτιλιακό σύστημα για την παροχή βοήθειας και την ασφάλεια, που ορίζεται στο κεφάλαιο IV της σύμβασης SOLAS του 1974, στην ενημερωμένη έκδοση.

(στ) "επιβατηγό ταχύπλοο σκάφος": Κάθε ταχύπλοο σκάφος ως αυτό ορίζεται στον κανονισμό 1 του κεφαλαίου Χ της σύμβασης SOLAS του 1974, στην ενημερωμένη έκδοση, το οποίο μεταφέρει περισσοτέρους από δώδεκα επιβάτες.

Δεν θεωρούνται ως επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη τα επιβατηγά τα οποία εκτελούν εσωτερικούς θαλάσσιους πλόες κλάσεως Β, Γ ή Δ όταν:

(ι) το εκτόπισμα τους που αντιστοιχεί με τη σχεδιασθείσα ισαλογραμμή είναι μικρότερο των 500 m3 και

(ιι) η ανώτατη ταχύτητα τους, όπως ορίζεται στην παράγραφο 1.4.30του κώδικα ταχυπλόων σκαφών (HSC), είναι μικρότερη των 20 κόμβων.

2. Στα εδάφια (β) και (γ) της παραγράφου 1, στο εδάφιο (α) (ι) της παραγράφου 2 και στο εδάφιο (α) της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του Π.Δ. 103/1999, η φράση, "όπως έχει τροποποιηθεί την 17.3.1998" αντικαθίσταται από τη φράση: "στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 8

 

(άρθρο 8 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 23/1999 (Α' 17)

 

Στο εδάφιο (δ) του άρθρου 2του Π.Δ. 23/1999, στον ορισμό του "ταχύπλοου σκάφους", η φράση, "όπως ισχύει κατά την 18η Ιουνίου 1998" αντικαθίσταται από τη φράση "στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 9

 

(άρθρο 9 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 314/2001 (Α'212)

 

1. Οι ορισμοί (β), (δ), (ε) και (ιέ) του άρθρου 2 του Π.Δ. 314/2001 αντικαθίστανται ως ακολούθως:

"(β) "ταχύπλοο επιβατηγό σκάφος", το ταχύπλοο σκάφος όπως αυτό ορίζεται στον κανονισμό 1 του κεφαλαίου Χ της σύμβασης SOLAS του 1974 στην ενημερωμένη έκδοση, το οποίο μεταφέρει πάνω από δώδεκα άτομα.

(δ) "σύμβαση SOLAS του 1974", η διεθνής σύμβαση περί ασφαλείας της ανθρώπινης ζωής εν θαλασσή, καθώς και τα πρωτόκολλα και οι τροποποιήσεις της στην ενημερωμένη έκδοση·

(ε) "κώδικας ταχύπλοων σκαφών", ο "διεθνής κώδικας ασφαλείας ταχύπλοων σκαφών" ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα MSC 36(63) της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας του ΙΜΟ, της 20ής Μαΐου 1994, στην ενημερωμένη έκδοση·

ιε) "εταιρεία", οποιαδήποτε εταιρεία η οποία διαχειρίζεται ένα ή περισσότερα οχηματαγωγά ro-ro, για την οποία έχει εκδοθεί έγγραφο συμμόρφωσης σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 3051 /1995του Συμβουλίου, της 8ης Δεκεμβρίου 1995, για την διαχείριση της ασφάλειας των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων [roll-on/roll-off (ro-ro)] ή διαχειρίζεται ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη, για την οποία έχει εκδοθεί έγγραφο συμμόρφωσης σύμφωνα με τον κανονισμό 4 του κεφαλαίου IX της σύμβασης SOLAS του 1974 στην ενημερωμένη έκδοση."

2. Το παράρτημα Ι του Π.Δ. 314/2001 τροποποιείται ως ακολούθως:

Στην παράγραφο 7, η φράση "οι κατευθύνσεις που ορίζουν οι εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις MSC..." αντικαθίσταται από τη φράση "οι διατάξεις της απόφασης Α.893(21) της Συνέλευσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού......

 

 

Αρθρο 10

 

(άρθρο 10 της Οδηγίας)

Τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης 3418/07/2002 (Β'712)

 

Το εδάφιο (β) του άρθρου 2 της κοινής υπουργικής απόφασης 3418/07/2002 τροποποιείται ως ακολούθως:

"(β) "σύμβαση MARPOL 73/1978": η διεθνής σύμβαση για την αποφυγή ρύπανσης της θάλασσας από πλοία, 1973, όπως τροποποιήθηκε με το σχετικό προς αυτή πρωτόκολλο του έτους 1978, στην ενημερωμένη έκδοση".

 

Αρθρο 11

 

(άρθρο 11 της Οδηγίας)

Τροποποίηση του Π.Δ. 210/1996 (Α' 165) όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με το Π.Δ. 295/1999 (Α'266)

 

Οι περιπτώσεις ιστ, ιζ, ιη, κα, κβ, κγ και κδ του άρθρου 5 του Π.Δ. 210/1996, όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του Π.Δ. 295/1999, αντικαθίστανται ως εξής:

"ιστ. "δεξαμενόπλοιο χημικών": το πλοίο που έχει κατασκευαστεί ή μετασκευαστεί και χρησιμοποιείται για τη χύδην μεταφορά οποιουδήποτε υγρού προϊόντος αναφερομένου στο κεφάλαιο 17 του διεθνούς κώδικα πλοίων χύδην μεταφοράς χημικών ουσιών, στην ενημερωμένη έκδοση.

ιζ. "δεξαμενόπλοιο υγραεριοφόρο": το πλοίο που έχει κατασκευαστεί ή μετασκευαστεί και χρησιμοποιείται για τη χύδην μεταφορά οποιουδήποτε υγροποιημένου αερίου ή άλλου προϊόντος αναφερομένου στο κεφάλαιο 19 του διεθνούς κώδικα υγραεριοφόρων πλοίων, στην ενημερωμένη έκδοση.

ιη. "κανονισμοί ραδιοεπικοινωνιών": οι αναθεωρημένοι κανονισμοί ραδιοεπικοινωνιών που έχουν εκδοθεί από την παγκόσμια διοικητική διάσκεψη ραδιοεπικοινωνιών για τις κινητές υπηρεσίες, στην ενημερωμένη έκδοση.

κα. "σύμβαση STCW": η διεθνής σύμβαση για τα πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών, όπως εφαρμόζεται για τα εν λόγω θέματα, λαμβανομένων υπόψη των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου VII και του κανονισμού Ι/15της σύμβασης και συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, των εφαρμοστέων διατάξεων του κώδικα STCW, στην ενημερωμένη έκδοση.

κβ. "καθήκοντα προσωπικού ραδιοεπικοινωνιών": περιλαμβάνουν, κατά περίπτωση, την τήρηση φυλακών και την τεχνική συντήρηση και επισκευές που διενεργούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς ραδιοεπικοινωνιών, τη διεθνή σύμβαση για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα του 1974 (SOLAS) στην ενημερωμένη έκδοση και κατά την κρίση κάθε κράτους μέλους, τις σχετικές συστάσεις του διεθνούς κράτους μέλους, τις σχετικές συστάσεις του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού (ΔΝΟ), στην ενημερωμένη έκδοση.

κγ. "επιβατηγό πλοίο ro-ro": το επιβατηγό πλοίο που διαθέτει ro-ro χώρους φορτίου ή χώρους ειδικής κατηγορίας, όπως αυτοί ορίζονται στη σύμβαση SOLAS, στην ενημερωμένη έκδοση.

κδ. "κώδικας STCW": κώδικας εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών, όπως εγκρίθηκε με το ψήφισμα 2 της διάσκεψης των μερών STCW του 1995, στην ενημερωμένη έκδοση".

 

 

Αρθρο 12

 

Η ισχύς του παρόντος Διατάγματος αρχίζει από τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος Διατάγματος ανατίθεται στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας.