ΑΠΟΦΑΣΗ
646/2006 - ΦΕΚ 708/Β'/9.6.06
Κανονισμός Αεροσκαφών της Υπηρεσίας Πολιτικής
Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των άρθρων 1, 10, 14 και 37 του ν.
5017/1931 «περί Πολιτικής Αεροπορίας»
2. Το άρθρο 2 του από 7.8.1931 π.δ/τος «περί
Κανονισμού Εναέριας Κυκλοφορίας».
3. Τις διατάξεις του ν.δ. 714/1970 «περί ιδρύσεως
Δ/νσεως Εναέριων Μεταφορών» παρά το υπουργείο Συγκοινωνιών και οργανώσεως της
Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 1340/1983 και
ειδικότερα του άρθρου 24 αυτού.
4. Τις διατάξεις του π.δ. 56/1989 «περί Οργανισμού
της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Συγκοινωνιών».
5. Τις διατάξεις των π.δ. 143/2005 (JAR-OPS 1A) και π.δ. 211/03(JAR-OPS 3) και π.δ. 33/2002 περί
«Κανονισμού Πτυχίων Χειριστών Αεροπλάνων Πολιτικής Αεροπορίας».
6. Τις διατάξεις των Εγχειριδίων της Διεθνούς
Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας (I.C.A.O.): Annex 2, Annex 10 και Doc 8071.
7. Την υπ' αριθμ. ΥΠΑ/Α2/Γ/18394/3430/2.6.1988 ΦΕΚ
431/21.6.1988 απόφαση του Δ/ΥΠΑ περί «Κανονισμού
Αεροσκαφών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας».
8. Την υπ' αριθμ. ΥΠΑ/ΜΠΜ/815/29.9.2004 απόφαση Υ/ ΥΠΑ περί «Συγκρότησης Επιτροπής Σύνταξης Κανονισμού
Πτητικής Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών ΥΠΑ».
9. Το υπ' αριθμ. ΜΠΜ/1469/16.12.2005 προτεινόμενο
σχέδιο αναθεωρημένου Κανονισμού Πτητικής Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών ΥΠΑ
10. Την ανάγκη τροποποίησης του ως άνω (7)
υφιστάμενου κανονισμού σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις, αποφασίζουμε:
1. Εγκρίνεται και τίθεται σε ισχύ, από τη
δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο Κανονισμός Αεροσκαφών Υ.Π.Α, που αποτελείται από τα παρακάτω αναφερόμενα 16
άρθρα:
Αρθρο 1ο
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος κανονισμού είναι η θέσπιση κανόνων
και διαδικασιών που αφορούν τη διάθεση και ασφαλή χρησιμοποίηση των αεροσκαφών
(α/φ) της ΥΠΑ, για την
εκτέλεση της αποστολής τους.
Αρθρο 2ο
Εφαρμογή
Ο παρών κανονισμός έχει εφαρμογή στα α/φη της ΥΠΑ και σαν τέτοια
χαρακτηρίζονται τα αεροπλάνα και ελικόπτερα που είναι καταχωρημένα στο Μητρώο
εθνικών πολιτικών α/φων που τηρεί η ΥΠΑ, ανήκουν στη κυριότητα της ή χρησιμοποιούνται από αυτή
και είναι εντεταγμένα στη Μονάδα Πτητικών Μέσων (ΜΠΜ).
Αρθρο 3ο
Διοικητική Εξάρτηση- Βάση Α/φων
3.1 Η διοίκηση
των αεροσκαφών της ΥΠΑ ασκείται από την Μονάδα
Πτητικών Μέσων (ΜΠΜ), η οποία έχει την ευθύνη της
ασφαλούς πτητικής λειτουργίας και διατήρησης της πτητικής ικανότητας των α/φων του άρθρου 2 της παρούσας, για τη συνεχή υποστήριξη
του πτητικού έργου της .
3.2 Ως βάση α/φων της ΥΠΑ ορίζεται ο Διεθνής
Αερολιμένας Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος).
3.3 Η επίβλεψη των πτήσεων γίνεται μόνο από
ιπτάμενο, με προσόντα ίδια με τους κυβερνήτες που επιβλέπει. Για τον λόγο αυτό,
«Υπεύθυνος Πτητικής Εκμετάλλευσης (Υ.Π.Ε.)», ορίζεται
ο τμηματάρχης του τμήματος «Α» με αρμοδιότητα τον έλεγχο της ασφαλούς Πτητικής
Λειτουργίας και της Πτητικής Ικανότητας των αεροσκαφών της ΜΠΜ.
3.4 Τα α/φη της ΥΠΑ διέπονται από νομικό καθεστώς, αντίστοιχο με αυτό των α/φων Δημοσίων Μεταφορών. Θεσπίζεται η έκδοση « Εγχειριδίου
Πτητικής Εκμετάλλευσης (Ε.Π.Ε)», στην Αγγλική ή
Ελληνική γλώσσα, στα πρότυπα των π.δ. 207/2002, π.δ. 143/2005, (JAR-OPS 1A) και π.δ. 211/2003 (JAR-OPS 3), παράγραφος JAR-OPS 1.1040, όπως αυτά
τροποποιούνται και ισχύουν.
Όλες οι πτήσεις των αεροσκαφών της ΥΠΑ θα εκτελούνται σύμφωνα με το ΕΠΕ της Μονάδας Πτητικών
Μέσων.
Η τήρηση και εφαρμογή των διαδικασιών που θα
αναγράφονται στο ΕΠΕ θα επιβεβαιώνονται από επιθεωρητές της ΥΠΑ/Δ2 με ετήσιες
προγραμματισμένες επιθεωρήσεις ή με έκτακτες επιθεωρήσεις με εντολή του
Διοικητή της Υ.Π.Α.
Μεταβατική Διάταξη
Η έκδοση του ΕΠΕ θα πραγματοποιηθεί εντός 6 μηνών
από την έκδοση της παρούσας απόφασης με ευθύνη της Μονάδας Πτητικών Μέσων. Σε
αυτό θα συμπεριλαμβάνονται απαιτήσεις των Διεθνών οργανισμών (ICAO, JAA, EASA)
που αφορούν αεροσκάφη Δημοσίων Μεταφορών και θα εγκριθεί από τον Διοικητή της ΥΠΑ. Σε αντίστοιχα εγχειρίδια θα περιγράφεται τόσο η
συντήρηση των α/φων (πρόγραμμα, ποιοτικός έλεγχος
κτλ) όσο και οι Διαδικασίες Από Αέρα Ελέγχου των Ραδιοβοηθημάτων.
Αρθρο 4ο
Πτητικό Εργο των Α/φων της ΜΠΜ
4.1 Τα α/φ της ΜΠΜ διατίθενται για πτήσεις, προς κάλυψη, πρωτίστως, των
αναγκών της ΥΠΑ σε 24ωρη βάση (όπως αναλυτικά περιγράφεται
στις επόμενες παραγράφους) και δευτερευόντως άλλων φορέων κατόπιν συμφωνίας με
την ΥΠΑ. Για τη σύναψη μίας τέτοιας συμφωνίας
λαμβάνονται υπόψη εκτός από το πρόγραμμα ελέγχων Ραδιοβοηθημάτων
της ΥΠΑ, τόσο οι απαιτήσεις Ασφαλείας Πτήσεων όσο και
οι λειτουργικές δαπάνες της Πτητικής Εκμετάλλευσης των α/φ.
Αναλυτικά, το πτητικό έργο της ΜΠΜ
περιλαμβάνει τα παρακάτω, χωρίς να περιορίζεται μόνο σ' αυτά:
4.2 Αεροπλάνα
α) Από αέρα έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων,
των τηλεπικοινωνιακών μέσων, των RADAR και των
οπτικών βοηθημάτων (VASI, ΡΑΡΙ
κτλ) της Υ.Π.Α και της Πολεμικής Αεροπορίας ( Π.Α ).
β) Έλεγχο των εναέριων διαδρόμων, των ενόργανων
διαδικασιών κράτησης, προσέγγισης και αναχώρησης και εν γένει Από Αέρα Έλεγχο
αεροναυτιλιακών διαδικασιών ΥΠΑ και ΠΑ
γ) Έλεγχο πλοϊμότητας καθώς και συντήρηση αυτών
τούτων των αεροσκαφών.
δ) Επιθεωρήσεις Αερολιμένων
ε) Επιλογή θέσεων κατασκευής Αερολιμένων ή
τοποθέτησης ραδιοβοηθημάτων.
στ) Σε περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος, για τον
από αέρα έλεγχο ραδιοβοηθημάτων, των τηλεπικοινωνιακών
μέσων και συστημάτων, που εμπλέκονται με το ατύχημα
ζ) Παροχή βοήθειας σε περιπτώσεις επείγουσας
ανάγκης.
η) Μετακίνηση προσωπικού ΥΠΑ
και μεταφορά υλικού εφόσον το επιβάλλουν υπηρεσιακοί λόγοι, που συνδέονται με
τη λειτουργία αεροναυτιλιακών ραδιοβοηθημάτων και
γενικότερα με την ασφάλεια των πτήσεων.
θ) Εκτέλεση από αέρα εργασιών προς όφελος άλλων
κρατικών υπηρεσιών που δεν μπορούν να καλυφθούν επαρκώς και έγκαιρα με άλλο
τρόπο.
ι) Πτήσεις ειδικής φύσεως, που δεν προβλέπονται
στον κανονισμό, μετά από έγκριση του Διοικητή της ΥΠΑ
(όπως προβλέπεται στο άρθρο 7 του παρόντος Κανονισμού), με τη προϋπόθεση να
εγκρίνεται η σύνθεση του πληρώματος, από τον Υπεύθυνο Πτητικής Εκμετάλλευσης
της ΜΠΜ.
ία) Κάλυψη απαιτήσεων εκπαίδευσης πληρωμάτων αέρος
όλων των ειδικοτήτων της ΜΠΜ καθώς και του προσωπικού
της ΥΠΑ και της Π.Α,. οι
οποίοι εκπαιδεύονται από την ΥΠΑ, για κάλυψη αναγκών
της ΜΠΜ ή της ΠΑ
4.3 Ελικόπτερα
α) Μεταφορά αναγκαίου προσωπικού καθώς και οργάνων
ελέγχου για τους από αέρα ελέγχους ραδιοβοηθημάτων
που βρίσκονται σε νησιά ή σε τόπους που δύσκολα προσεγγίζονται με άλλο
συγκοινωνιακό μέσο.
β) Μεταφορά προσωπικού και μέσων για διόρθωση
εκτάκτων ανωμαλιών που έχουν σχέση με τη λειτουργία αεροναυτιλιακών βοηθημάτων
που δεν είναι στελεχωμένα και δύσκολα προσεγγίζονται με άλλο συγκοινωνιακό
μέσο, καθώς και τη μεταφορά τεχνικού προσωπικού, ανταλλακτικών και μέσων σε
στελεχωμένα αεροναυτιλιακά βοηθήματα και αεροδρόμια, κάθε φορά που αυτό
κρίνεται αναγκαίο.
γ) Μεταφορά προσωπικού και μέσων για την εφαρμογή
προγράμματος τακτικής συντήρησης σε θέσεις ηλεκτρονικών εγκαταστάσεων που δεν
είναι στελεχωμένες, όπου η μεταφορά αυτή κρίνεται οικονομικά συμφέρουσα.
δ) Επιλογή θέσεων κατασκευής αερολιμένων ή
τοποθέτησης ραδιοβοηθημάτων και σταθμών
τηλεπικοινωνιών καθώς και μέτρηση από αέρα του ύψους ηλεκτρομαγνητικής
ακτινοβολίας ηλεκτρονικών συσκευών
ε) Κάλυψη απαιτήσεων εκπαίδευσης πληρωμάτων.
στ) Μεταφορά προσωπικού προς εκτέλεση
προγραμματισμένης συντήρησης σε ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις
αεροναυτιλιακών βοηθημάτων που δεν είναι στελεχωμένες, καθώς και έκτακτες
μεταφορές προσωπικού και υλικού για αποκατάσταση βλαβών των παραπάνω
εγκαταστάσεων, όπου η μεταφορά αυτή κρίνεται οικονομικά συμφέρουσα.
ζ) Επιθεωρήσεις αερολιμένων που βρίσκονται στο
στάδιο κατασκευής τους.
η) Από αέρα αυτοψία προς επιλογή θέσεως κατασκευής
νέων αεροδρομίων, ελικοδρομίων, πεδίων προσγειώσεως και συγκέντρωση στοιχείων
για εκπόνηση μελετών που απαιτούνται για το σκοπό αυτό.
θ) Πιστοποίηση οπτικών βοηθημάτων ελικοδρομίων και γενικότερα
διαδικασιών σε ελικοδρόμια της ΥΠΑ και Υ.ΕΘΑ.
ι)Έρευνα και καθορισμός θέσης εμποδίων και
καθορισμός θέσης hazard-beacons.
ία) Μεταφορά διερευνητών ατυχημάτων ή και για
σκοπούς διερεύνησης υλικού προς εξέταση.
ιβ) Παροχή βοήθειας σε περιπτώσεις επείγουσας
ανάγκης.
ιγ) Πτήσεις ειδικής φύσεως, που δε προβλέπονται στο
κανονισμό, μετά από έγκριση του Διοικητή της ΥΠΑ
(όπως προβλέπεται στο άρθρο 7 του παρόντος Κανονισμού), με τη προϋπόθεση να
εγκρίνεται η σύνθεση του πληρώματος, από τον Υπεύθυνο Πτητικής Εκμετάλλευσης
της ΜΠΜ.
ιδ) Κάλυψη απαιτήσεων εκπαίδευσης πληρωμάτων αέρος
όλων των ειδικοτήτων της ΜΠΜ καθώς και του προσωπικού
της ΥΠΑ και της ΠΑ, οι οποίοι εκπαιδεύονται από την ΥΠΑ, για κάλυψη αναγκών της ΜΠΜ ή
της ΠΑ
4.4 Το παραπάνω πτητικό έργο μπορεί να εκτελείται
για τη κάλυψη αναγκών ξένων κρατών. Στη περίπτωση αυτή εφαρμόζονται επιπρόσθετα
τα προβλεπόμενα στο άρθρο 15 του παρόντος.
Αρθρο 5ο
Πληρώματα Αεροσκαφών
Μέλη Πληρώματος Πτήσης
5.1 Σαν μέλη Πληρώματος Πτήσης των α/φών της ΥΠΑ χρησιμοποιούνται Σ.Ι.Δ. χειριστές αορίστου χρόνου, που έχουν προσληφθεί για
το σκοπό αυτό, Ηλεκτρονικοί υπάλληλοι της Υ.Π.Α,
κλάδων ΠΕ4 και ΤΕ4, ή Αξιωματικοί/ Υπαξιωματικοί της ΠΑ, που έχουν διατεθεί
στην Υ.Π.Α. Τα πληρώματα πρέπει να πληρούν τις
απαιτήσεις των κατωτέρω παραγράφων 5.2 και 5.3
5.2 Πληρώματα Θαλάμου Διακυβέρνησης.
Όλοι οι χειριστές που χρησιμοποιούνται σαν μέλη
πληρώματος πτήσης πρέπει να διαθέτουν σε ισχύ πιστοποιητικό υγείας τύπου Α και
σε ισχύ πτυχίο ιπταμένου όπως παρακάτω ορίζεται:
α) Προσωπικό της ΥΠΑ:
1) Οι
κυβερνήτες, πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίου χειριστή Εναέριων Γραμμών(JΑΒ ΑΤΡΙ)σε ισχύ, με
ικανότητα κυβερνήτη για το συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου της ΥΠΑ.
2) Οι συγκυβερνήτες, πρέπει να είναι κάτοχοι
πτυχίου χειριστή Εναέριων Γραμμών (JAR ATPL) σε ισχύ, με ικανότητα κυβερνήτη ή συγκυβερνήτη για το
συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου της ΥΠΑ.
Όπου δεν απαιτείται ικανότητα τύπου, απαιτείται να
έχουν τελειώσει με επιτυχία εκπαίδευση στη κλάση του αεροπλάνου της ΜΠΜ που θα χρησιμοποιηθούν σύμφωνα με το Ε.Π.Ε.(εγχειρίδιο
εκπαίδευσης) της ΜΠΜ και να έχουν ειδικότητα πτήσης
με όργανα.
3) Οι κυβερνήτες-συγκυβερνήτες ελικοπτέρων πρέπει
να είναι τουλάχιστον κάτοχοι πτυχίου επαγγελματία χειριστή ελικοπτέρων, με
αντίστοιχη ικανότητα κυβερνήτη στο τύπο του ελικοπτέρου.
β) Προσωπικό της ΠΑ
Οι σε πτητική ενέργεια Αξιωματικοί ιπτάμενοι της
ΠΑ, μπορούν να πετούν σαν πλήρωμα πτήσης των α/φ της ΥΠΑ, εφ' όσον κατέχουν σε ισχύ πτυχίο Πολιτικής Αεροπορίας(JAR ATPL) με ικανότητα στον τύπο
ή τη τάξη του α/φ, ειδικότητα πτήσης με όργανα και
έχουν παρακολουθήσει όλες τις αρχικές και επαναληπτικές εκπαιδεύσεις που
περιγράφονται στο Ε.Π.Ε.(εγχειρίδιο εκπαίδευσης) της ΜΠΜ.
Επιπλέον των ανωτέρω οι κυβερνήτες πρέπει να έχουν
σε ισχύ Πιστοποιητικό Εξειδίκευσης στον Από Αέρα
Έλεγχο Ραδιοναυτιλιακών Βοηθημάτων από την ΣΠΟΑ
5.3
Ηλεκτρονικοί υπάλληλοι της Υ.Π.Α, κλάδων ΠΕ4
και ΤΕ4
Μόνιμοι υπάλληλοι της ΥΠΑ
των παραπάνω κλάδων, χειριστές του ειδικού ηλεκτρονικού εξοπλισμού, για τον απ'αέρα έλεγχο συστημάτων αεροναυτιλίας κάτοχοι:
* σε ισχύ αδείας ειδικότητος για τον απ'αέρα έλεγχο συστημάτων αεροναυτιλίας, σύμφωνα με τα
προβλεπόμενα στο π.δ. 410/1993, καθώς και
* σε ισχύ πιστοποιητικού υγείας τύπου Β' 5.3.1
Προσωπικό Π.Α.
Οι σε πτητική ενέργεια αξιωματικοί /υπαξιωματικοί
της ΠΑ, οι οποίοι διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα για τον απ'αέρα
έλεγχο συστημάτων αεροναυτιλίας και σε ισχύ πιστοποιητικό υγείας τύπου Β.
5.4
Υπάλληλοι της ΥΠΑ, προσωπικό της Π.Α ή άλλοι εντεταλμένοι που επιβαίνουν σε α/φος της ΥΠΑ για την εκτέλεση σε
πτήση έργου ( παρατηρητές, ηλεκτρονικοί, μηχανικοί ή ηλεκτρονικοί α/φών κτλ), διαθέτουν σε ισχύ πιστοποιητικό υγειονομικής
κατάστασης της αντίστοιχης ειδικότητας, λογίζονται δε, σαν μέλη πληρώματος του
αεροσκάφους και αναγράφονται ως μέλη πληρώματος σε όλη τη αλληλογραφία και τα
σχετικά έντυπα της πτήσεως.
5.5 Τις υπεύθυνες θέσεις του ελάχιστου αριθμού
μελών πληρώματος, για την εκτέλεση της κάθε αποστολής, καταλαμβάνουν οι
αναφερόμενοι στο παρόν άρθρο, μόνο εφ' όσον έχουν ολοκληρώσει την απαιτούμενη,
στο Ε.Π.Ε.(εγχειρίδιο εκπαίδευσης) της ΜΠΜ,
εκπαίδευση (αρχική και επαναληπτική) και πληρούν όλους του όρους που
προβλέπονται στο Εγχειρίδιο Πτητικής Εκμετάλλευσης της ΜΠΜ,
στην Μ.Ο.Δ. 16. στο ICAO Doc 8071,στο π.δ. 33/2002 και στο π.δ. 410/1993, για τις
αντίστοιχες ειδικότητες.
5.6 Η κάλυψη των υψηλών απαιτήσεων της ΜΠΜ, επιβεβαιώνεται με ελέγχους επαγγελματικής επάρκειας
των μελών πληρώματος, από τους οριζόμενους από την ΜΠΜ
εξεταστές αέρος-εδάφους. Οι εκπαιδεύσεις- εξετάσεις από φορείς εκτός της ΥΠΑ, δεν είναι δεσμευτικές για την ΜΠΜ,
η οποία δύναται να προβαίνει σε εξέταση των μελών πληρώματος, για να
επιβεβαιώνεται η κάλυψη των ποιοτικών απαιτήσεων της Μονάδας.
Αρθρο 6o
Αλλα πρόσωπα που επιβαίνουν στα αεροσκάφη
6.1 Κατά τις
πτήσεις των α/φ της ΥΠΑ/ΜΠΜ
μπορούν να επιβαίνουν, μετά από έγκριση του Διευθυντή της ΜΠΜ
και τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε κυβερνήτη, εάν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, τα
παρακάτω πρόσωπα:
α) Προσωπικό της ΥΠΑ, των
Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας που μετακινείται για εκτέλεση
υπηρεσίας.
β) Οποιοδήποτε πρόσωπο κριθεί από το Διοικητή ΥΠΑ, απαραίτητο για την εκπλήρωση των αναφερομένων στο
άρθρο «4» παράγραφο «4.2» περίπτωση «ία».
6.2 Κατά τις πτήσεις εκτός βάσης (ΕΛ. Βενιζέλος)
των α/φ της ΥΠΑ/ΜΠΜ μπορούν
να επιβιβαστούν σ' αυτά, μετά από τηλεφωνική έγκριση του Προϊσταμένου της ΜΠΜ, όλοι όσοι συμπεριλαμβάνονται στη παραπάνω παράγραφο
«6.1», περιπτώσεις «α» και «β».
6.3 Τα
παραπάνω πρόσωπα θα επιβαίνουν στα α/φ της ΥΠΑ μόνο εφ' όσον η παρουσία τους σε αυτά δε πρόκειται να
βλάψει ή να εμποδίσει σε οποιαδήποτε περίπτωση και σε οποιοδήποτε βαθμό, το
έργο, το σκοπό, το προορισμό και την ασφάλεια της πτήσης, ή να αυξήσει την
δαπάνη αυτής.
6.4 Η κατά
την ανωτέρω παράγραφο « 6.1.α » χρησιμοποίηση αεροσκαφών ΥΠΑ
από τους υπαλλήλους της επιτρέπεται μόνο όταν αυτό ρητά αναφέρεται στη σχετική
εντολή μετακίνησης που εκδίδεται από τη Διεύθυνση Προσωπικού.
6.5 Ο
Κυβερνήτης του αεροσκάφους, ως μοναδικός υπεύθυνος της πτήσης, δύναται να
αρνηθεί την επιβίβαση οποιουδήποτε επιβαίνοντα εάν κατά τη κρίση του επηρεάζεται
η ομαλή ολοκλήρωση της αποστολής ή η ασφάλεια της πτήσης.
Αρθρο 7o
Διάθεση Αεροσκάφους
7.1 Οι
διευθύνσεις και υπόλοιπες μονάδες της ΚΥ/ ΥΠΑ καθώς και οι περιφερειακές Υπηρεσίες ΥΠΑ, εφ' όσον κρίνουν ότι απαιτείται η διάθεση α/φ της ΥΠΑ, για την εκτέλεση
κάποιας εργασίας, που τοποθετείται στα πλαίσια των λειτουργικών δραστηριοτήτων
της ΥΠΑ και που περιλαμβάνεται στο άρθρο «4» του
παρόντος κανονισμού, απευθύνονται με έγγραφο ή σήμα τους, στη ΜΠΜ, η οποία, σε συνεργασία με τις άλλες αρμόδιες Διευθύνσεις
της Κεντρικής Υπηρεσίας, φροντίζει για το συντονισμό των σχετικών θεμάτων και
την έγκριση διάθεσης αεροσκάφους από το Διοικητή της Υ.Π.Α.
7.2 Η παραπάνω διαδικασία δεν αφορά:
α) τις περιπτώσεις για τις οποίες έχει εκδηλωθεί η
σύμφωνη γνώμη της Διοίκησης της ΥΠΑ:
1) Είτε με
την έκδοση παγίων διαταγών εκτέλεσης πτητικού έργου (όπως ο έλεγχος ραδιοβοηθημάτων που εκτελείται βάση το εγχειρίδιο
διαδικασιών από αέρα ελέγχου των ραδιοβοηθημάτων ή τη
Μ.Ο.Δ. 16).
2) Είτε με την
έκδοση άλλων διοικητικών πράξεων, που αφορούν τη κάλυψη συγκεκριμένων
πρόσκαιρων ή έκτακτων και επείγουσας φύσης λειτουργικών αναγκών της Υ.Π.Α. όπως είναι οι πτήσεις μεταφοράς προσωπικού προς
αποκατάσταση της λειτουργίας αεροναυτιλιακών βοηθημάτων που δεν είναι
στελεχωμένα.
β) Τις πτήσεις των οποίων η εκτέλεση προβλέπεται ή
απαιτείται από τους ισχύοντες κανονισμούς ή γίνεται αναγκαία από την ίδια τη
λειτουργία της ΜΠΜ, όπως οι πτήσεις συντήρησης και
ανανέωσης πιστοποιητικών πλοϊμότητας των αεροσκαφών, οι πτήσεις εκπαίδευσης,
ανανέωσης πτυχίων και γενικά της διατήρησης της πτητικής ικανότητας του
ιπτάμενου προσωπικού που χρησιμοποιείται από τη ΜΠΜ,
ή αφορά τις πτήσεις εκπαίδευσης ηλεκτρονικών που χρησιμοποιούνται από τη ΜΠΜ στον από αέρα έλεγχο.
7.3 Για τη
διάθεση α/φ για εργασίες που ορίζονται από το άρθρο
«4» του παρόντα κανονισμού, εκτός εκείνων που αναφέρονται στη κάλυψη των
αναγκών της ΥΠΑ, καθώς και για περιπτώσεις ειδικής
φύσης, που δεν προβλέπονται από τον παρόντα κανονισμό, οι ενδιαφερόμενοι απευθύνονται
στο γραφείο Διοικητή ΥΠΑ, το οποίο αναλαμβάνει τις
περαιτέρω ενέργειες.
Αρθρο 8ο
Διαταγές Πτήσης
8.1 Για κάθε πτήση των α/φ
της ΥΠΑ πρέπει να υπάρχει έγγραφη Διαταγή Πτήσης, η
οποία εκδίδεται την προηγούμενη ημέρα. Σε έκτακτες περιπτώσεις, μπορεί να
εκδοθεί την ημέρα της πτήσης. Αντίγραφο της διαταγής, θα ευρίσκεται απαραίτητα
μέσα στο α/φ σε όλη τη διάρκεια της αποστολής.
8.2 Στη Διαταγή Πτήσης αναφέρονται τα στοιχεία του α/φ, το δρομολόγιο (αεροδρόμια στα οποία προσγειωθεί), το
είδος της πτήσης (π.χ. τοπική), η ημερομηνία και η προγραμματισμένη ώρα
απογείωσης, ο σκοπός της πτήσης, όλα τα μέλη πληρώματος με τα ανατεθέντα στο
καθένα καθήκοντα (κυβερνήτης, πλήρωμα κονσόλας, observer,
κ.τλ.)
8.3 Για την έκδοση της Διαταγής Πτήσης
χρησιμοποιείται το έντυπο υπόδειγμα του παραρτήματος «Α» του παρόντος
Κανονισμού.
8.4 Οι Διαταγές Πτήσης υπογράφονται από τον
Προϊστάμενο της ΜΠΜ ή τον αναπληρωτή του και
συνυπογράφονται από τους προϊσταμένους Τ/ΜΠΜ/Α και Τ/ΜΠΜ/Β, ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη επιβεβαίωση της
καταλληλότητας του πληρώματος για την εκτέλεση της συγκεκριμένης αποστολής.
8.5 Προκειμένου για τις έκτακτες και επείγουσες
μόνο περιπτώσεις, που τοποθετούνται μέσα στα πλαίσια των λειτουργικών
δραστηριοτήτων της ΥΠΑ, είτε με την έκδοση μονίμων
διαταγών εκτέλεσης πτητικού έργου, είτε με την έκδοση άλλων διοικητικών
πράξεων, που αφορούν τη κάλυψη συγκεκριμένων προσωρινών ή εκτάκτων λειτουργικών
αναγκών(περιπτώσεις παρ. «7.2.α»), η αρμόδια μονάδα της ΥΠΑ
γνωστοποιεί τηλεφωνικά και με σήμα ή FAX, στη ΜΠΜ την ανάγκη εκτέλεσης μιας συγκεκριμένης πτήσης.
8.6 Οι διαταγές πτήσεων για περιπτώσεις που δε
μπορούν να συμπεριληφθούν σε αυτές της παρ.»8.4» δηλαδή για περιπτώσεις των
παρ. «7.1» και «7.3» του παρόντος Κανονισμού υπογράφονται από την ιεραρχία της ΜΠΜ εφόσον προηγούμενα έχει δοθεί σχετική έγκριση του
διοικητή της ΥΠΑ.
8.7 Εάν κατά
τη διάρκεια της πτήσης, υπηρεσιακή ανάγκη, καιρικές συνθήκες ή άλλοι λόγοι
σχετικοί με την με τη ασφαλή εκτέλεση της πτήσης, επιβάλλουν την αλλαγή του
δρομολογίου ή του προορισμού που ορίζονται στη διαταγή πτήσης, ο κυβερνήτης
υποχρεούται να ενημερώσει το συντομότερο δυνατό και με τον προσφορότερο τρόπο
την ΜΠΜ, η οποία με τη σειρά της θα ενημερώσει τους
εμπλεκόμενους.
Εντός εβδομήντα δύο (72) ωρών από την επιστροφή του
α/φους στο ΔΑΑ, ο
κυβερνήτης υποχρεούται να αναφέρει εγγράφως στη ΜΠΜ,
τους λόγους που τον υποχρέωσαν να μην ακολουθήσει την διαταγή πτήσης, τα
προβλήματα που αντιμετώπισε, και ότι άλλο κρίνει αυτός απαραίτητο.
8.8. Ο κυβερνήτης πρέπει να αναγράφει στη στήλη των
παρατηρήσεων του ημερολογίου του α/φους και απέναντι
από κάθε πτήση τον αριθμό πρωτοκόλλου της διαταγής πτήσης βάσει η οποίας
εκτελέσθηκε η πτήση.
8.9 Κάθε πτήση θεωρείται ότι τελείωσε και η διαταγή
πτήσης παύει να ισχύει, όταν ολοκληρωθεί ο σκοπός που αναγράφεται στη διαταγή
πτήσης.
Ο Κυβερνήτης είναι ο μοναδικός υπεύθυνος της πτήσης
αλλά και της αποστολής. Το διάστημα που το α/φ
βρίσκεται εκτός βάσης όλα τα μέλη πληρώματος οφείλουν να ακολουθούν τις οδηγίες
του κυβερνήτη και να είναι πάντα σε επαφή μαζί του. Η ανυπακοή μέλους
πληρώματος προς τον κυβερνήτη, θεωρείται απειθαρχία πτήσεων .
8.10 Η κοινοποίηση της διαταγής πτήσης σε όλους
τους αποδέκτες που βρίσκονται μακριά της ΜΠΜ (δηλαδή ΚΥ/ΥΠΑ, αεροδρόμια, κλπ) θα μεταβιβάζονται με τα τηλεπικοινωνιακά
μέσα της ΥΠΑ, με εκείνη τη μορφή και τύπο που
μεταβιβάζονται τα στοιχεία του σχεδίου πτήσης, δηλαδή μόνο τα στοιχεία εκείνα
που κάθε φορά αναγράφονται στις στήλες του εντύπου διαταγής πτήσης,
παραλείποντας της ενδείξεις του εντύπου αυτής.
8.11 Κάθε
αναβολή ή ματαίωση πτήσης, θα γνωστοποιείται με σήμα από τη ΜΠΜ
στους αποδέκτες και υπόλοιπους παραλήπτες της διαταγής πτήσης.
Αρθρο 9ο
Εκτέλεση Πτήσεων
Οι πτήσεις πραγματοποιούνται σύμφωνα με το Ε.Π.Ε.
της ΜΠΜ.
Αρθρο 10ο
Έγγραφα Πτήσης
10.1 Για κάθε πτήση πρέπει, με ευθύνη του
κυβερνήτη, να συντάσσεται από τον ίδιο ή από εξουσιοδοτημένο απ' αυτόν άτομο,
αεροναυτιλιακό σχέδιο πτήσης σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υπηρεσιών Ελέγχου
Εναέριας Κυκλοφορίας. Αντίγραφο του σχεδίου αυτού, συνοδεύει το α/φος στη πτήση (ΕΝΤ. ΥΠΑ 152).
10.2 Μετά το τέλος της πτήσης, το αντίγραφο του
αεροναυτιλιακού σχεδίου πτήσης, παραδίδεται στο αρμόδιο τμήμα της ΜΠΜ όπου και φυλάσσεται.
ΓΕΝΙΚΟ ΔΗΛΩΤΙΚΟ
10.3 Για κάθε σκέλος πτήσης σύμφωνα με τη διαταγή
πτήσης και των υπολοίπων στοιχείων (επιβάτες, υλικά), συντάσσεται, γενικό
δηλωτικό σε δύο αντίτυπα, σύμφωνα με το υπόδειγμα GENERAL
DECLARATION, που προβλέπεται από το Π.Δ533/1981(όπως
τροποποιείται και ισχύει), το οποίο θα συνοδεύεται από αντίστοιχη κατάσταση
στην περίπτωση που θα επιβαίνουν επιβάτες ή μεταφέρεται φορτίο.
10.4 Το γενικό δηλωτικό υπογράφεται από το
κυβερνήτη ή συγκυβερνήτη και θεωρείται από το αεροδρόμιο αναχώρησης.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Α/Φ - ΤΕΧΝΙΚΟ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
10.5 Ο κυβερνήτης κάθε πτήσης φροντίζει για τη συμπλήρωση
και τήρηση του τεχνικού ημερολογίου και ημερολογίου του α/φ
και υπογράφει αυτά .Στο ημερολόγιο του α/φ
αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα του πληρώματος πτήσης, αυτών που επιβαίνουν για
να εκτελέσουν κατά την πτήση έργο και γενικά όλων των επιβαινόντων άσχετα
ειδικότητας ή ιδιότητας, καθώς και οι ώρες πτήσης (Block
hours) που πραγματοποιήθηκαν.
10.6 Το
ημερολόγιο κάθε α/φ φυλάσσεται από την ΜΠΜ, στην οποία παραδίδεται μετά το τέλος της πτήσης με
μέριμνα του κυβερνήτη. Κατά την παραμονή του α/φους
εκτός βάσης (ΔΑΑ), ο κυβερνήτης φροντίζει την
ασφάλιση όλων των εγχειριδίων και εντύπων του α/φους.
ΑΝΑΦΟΡΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ
10.7. Ο κυβερνήτης συντάσσει αναφορά εάν έχει να
αναφέρει τυχόν παρατηρήσεις ή συμβάντα που έχουν σχέση με την εκτέλεση της πτήσης
και γενικά ότι κρίνει απαραίτητο.
10.8 Εφόσον στην αναφορά του κυβερνήτη υπάρχουν
παρατηρήσεις για τις οποίες απαιτείται να γίνει κάποια ενέργεια, η ΜΠΜ τις υποβάλλει στην αρμόδια Δ/νση
της ΥΠΑ, με σχετική εισήγηση της.
Αρθρο 11ο
Ασφάλιση Πληρωμάτων και Επιβατών
11.1 Η ασφάλιση των πληρωμάτων και των επιβαινόντων
γίνεται με φροντίδα της Δ11.
11.2 Οι επιβάτες που δεν περιλαμβάνονται στη
διαταγή πτήσης των α/φων, υπογράφουν ειδική
αίτηση-δήλωση επιβίβασης (υπόδειγμα: ΕΝΤΥΠΟ ΑΙΤΗΣΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ).
Οι δηλώσεις αυτές μαζί με συγκεντρωτική λίστα
επιβατών κατατίθενται στον αερολιμενικό έλεγχο του αεροδρομίου αναχώρησης μαζί
με το γενικό δηλωτικό.
Αρθρο 12ο
Συντήρηση - Εξυπηρέτηση - Εφοδιασμός
12.1 Γενικά η συντήρηση των α/φων
της ΥΠΑ θα γίνεται σύμφωνα με τους κανονισμούς
συντήρησης πολιτικών α/φ EASA/PART-145, που είναι σε
ισχύ και έχουν εγκριθεί από την ΥΠΑ.
Τόσο η συντήρηση, εξυπηρέτηση, επιμέλεια εφοδιασμού
των α/φων με καύσιμα και λιπαντικά, όσο και η πριν τη
πτήση επιθεώρηση του α/φους, εκτελείται από
πιστοποιημένο προσωπικό της ΜΠΜ ή πραγματοποιείται
από το φορέα που έχει αναλάβει τη συντήρηση των α/φων
της ΥΠΑ, σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που
περιγράφονται σε σύμβαση μεταξύ ΥΠΑ και οργανισμού
συντήρησης.
12.2 Σε αεροδρόμια όπου δεν υπάρχει τεχνικό
προσωπικό του συμβεβλημένου οργανισμού συντήρησης,, η επιθεώρηση πριν την πτήση
γίνεται από πιστοποιημένο τεχνικό της ΜΠΜ ή από το
πλήρωμα πτήσης με φροντίδα του κυβερνήτη και πιστοποιείται από αυτόν στο
τεχνικό ημερολόγιο του α/φους.
12.3 Κατά
τις πτήσεις προς αεροδρόμια εξωτερικού όπου δεν υπάρχει τεχνικό προσωπικό του
συμβεβλημένου οργανισμού συντήρησης, η ΜΠΜ
εξασφαλίζει τον φορέα εξυπηρέτησης του α/φους και
ειδοποιεί έγκαιρα τη Δ11 για την εξασφάλιση των προϋποθέσεων αντιμετώπισης
εκτάκτων εξόδων (για εξυπηρέτηση, συντήρηση, τυχόν μικρές επισκευές, προμήθεια
καυσίμων κ.λ.π.),του α/φους.
Αρθρο 13ο
Φόρτωση - Ζυγοστάθμιση
Η Φόρτωση και ζυγοστάθμιση των α/φων
της ΥΠΑ γίνεται με φροντίδα και ευθύνη του κυβερνήτη
κάθε πτήσης.
Αρθρο 14ο
Ατομικός Εξοπλισμός Πληρωμάτων
Στα μέλη πληρώματος, χορηγείται ο ατομικός
εξοπλισμός όπως περιγράφεται πιο κάτω, με την αντίστοιχη συχνότητα:
ΕΙΔΟΣ ΤΕΜΑΧΙΑ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ
ΤΕΜΑΧΙΑ
ΑΡΧΙΚΗΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ
ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ ΔΕΡΜΑ ΜΑΥΡΑ 2 2
ΧΡΟΝΙΑ 1
ΛΕΥΚΑ ΠΟΥΚΑΜΙΣΑ ΙΠΤΑΜΕΝΩΝ.
ΚΟΝΤΟ ΜΑΝΙΚΙ
4
1 ΧΡΟΝΟ 2
ΛΕΥΚΑ ΠΟΥΚΑΜΙΣΑ ΙΠΤΑΜΕΝΩΝ.
ΜΑΚΡΥ ΜΑΝΙΚΙ 2
1 ΧΡΟΝΟ 1
ΜΠΛΕ ΠΑΝΤΕΛΟΝΙΑ 4 1 ΧΡΟΝΟ 1
ΜΠΛΕ ΣΑΚΑΚΙ ΜΕ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ * * 2
* 2 ΧΡΟΝΙΑ 1
ΠΟΥΛΟΒΕΡ ΜΑΛΛΙΝΟ .
ΜΕ ΕΠΩΜΙΔΕΣ 1 2
ΧΡΟΝΙΑ 1
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟ
ΙΠΤΑΜΕΝΟΥ (καρφίτσα) 2 5
ΧΡΟΝΙΑ 1
ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΕ
ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ 1 5 ΧΡΟΝΙΑ 1
ΖΩΝΗ ΜΑΥΡΗ ΔΕΡΜ. 2 5
ΧΡΟΝΙΑ 1
ΤΣΑΝΤΑ ΔΕΡΜΑ
ΜΑΥΡΗ ΙΠΤΑΜΕΝΩΝ 1 5 ΧΡΟΝΙΑ 1
ΣΕΤ ΕΠΩΜΙΔΕΣ ΧΡΥΣΑ ΣΙΡΙΤΙΑ 2 2
ΧΡΟΝΙΑ 1
* Το ένα σακάκι μπορεί προαιρετικά να
αντικατασταθεί από δερμάτινο μπουφάν ιπταμένων με χρόνο ανανέωσης τα 5 χρόνια.
Αρθρο 15ο
Πτήσεις Υποστήριξης Ξένων Κρατών/Φορέων
Για την εκτέλεση πτήσεων κάλυψης αναγκών ξένων Κρατών/Φορέων απαιτείται η σύναψη ειδικής συμφωνίας του
ενδιαφερομένου με την ΥΠΑ. Το συνολικό κόστος τέτοιων
αποστολών, βαρύνει τον ενδιαφερόμενο φορέα. Η εκτέλεση πτήσεων για κάλυψη
αναγκών ξένων κρατών, παρουσιάζει πολλές ιδιαιτερότητες, όπως για παράδειγμα:
* Απαιτείται η πτήση εξ' όψεως και σε χαμηλό ύψος
σε περιοχές όπου τα πληρώματα δεν είναι εξοικειωμένα.
* Η
ραδιοτηλεφωνία άλλων α/φων της περιοχής γίνεται στην
τοπική γλώσσα, κ.λ.π.
Για τους λόγους αυτούς πριν την σύναψη οποιασδήποτε
συμφωνίας εκτέλεσης πτήσεων για κάλυψη αναγκών ξένων Κρατών/ φορέων, απαιτείται
η έγκριση του υπευθύνου πτητικής λειτουργίας της ΜΠΜ,
για τη δυνατότητα ασφαλούς εκτέλεσης των πτήσεων αυτών.
Αρθρο 16ο Τελικές Διατάξεις
16.1 Οι διαδικασίες προπαρασκευής και εκτέλεσης της
πτήσης, εφοδιασμού των α/φ με καύσιμα και λοιπών
λεπτομερειών που αφορούν τη μέριμνα ετοιμότητας αεροσκαφών της ΥΠΑ/ΜΠΜ και την άσκηση του λειτουργικού τους έργου,
ρυθμίζονται με το ΕΠΕ της ΜΠΜ που κοινοποιείται στις
αρμόδιες διευθύνσεις της ΥΠΑ.
16.2 Από της δημοσιεύσεως του παρόντος στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, παύει η ισχύς του «Κανονισμού Αεροσκαφών της
Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)» που εγκρίθηκε
με την υπ' αριθμ. ΥΠΑ/Α2/Γ/18394/3430/2.6.988 απόφαση Διοικητού ΥΠΑ και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 431, τεύχος δεύτερο, της
21.6.1988.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.