ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΤρΔΕφ(Ακ)Πειρ 123/2025

 

Δημόσιοι υπάλληλοι - Αναγνώριση προϋπηρεσίας στο Δημόσιο και σε ν.π.δ.δ. -.

 

Ο χαρακτηρισμός της εργασιακής σχέσης ως σύμβασης έργου ή εξηρτημένης εργασίας, ανήκει στα πολιτικά δικαστήρια και δεν είναι δυνατόν να γίνει στα πλαίσια της ακυρωτικής δίκης. Τα διοικητικά δικαστήρια δεν δύνανται να εξετάσουν παρεμπιπτόντως τη φύση της σχέσεως εργασίας κατά τον ακυρωτικό έλεγχο πράξεως που αφορά την αναγνώριση της προϋπηρεσίας του υπαλλήλου.

 

 

 

Αριθμός Απόφασης Α 123/2025

 

 ΤΟ

 

 ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 

 ΤΜΗΜΑ

 

 Α2 ΑΚΥΡΩΤΙΚΟ

 

 

Σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 17 Σεπτεμβρίου 2024, με δικαστές τους: Αικατερίνη Τσίγκα, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Νικόλαο Τσατσούλη, Γεωργία Κολοκυθά, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων, και γραμματέα την Αικατερίνη Χρυσοπούλου, δικαστική υπάλληλο,

 

γ ι α να δικάσει τη με αρ. κατ../3-2-2022 αίτηση ακύρωσης,

 

της ……………., κατοίκου ……………….., η οποία παραστάθηκε με δήλωση, κατ’ άρθρο 33 παρ. 6 του π.δ. 18/1989, του πληρεξούσιου δικηγόρου της Απόστολου Παπακωνσταντίνου, τον οποίο διόρισε με το με αρ../12-12-2023 πληρεξούσιο της συμβολαιογράφου Καλλιθέας, Σταματίνας Κουτιβά,

 

κατά του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων που παρέστη με την Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Όλγα Παπαχρήστου.

 

Με την κρινόμενη αίτηση επιδιώκεται η ακύρωση της με αρ. πρωτ. …./ … απόφασης του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά και της με αρ. …. πράξης του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

Η Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που παραστάθηκε, δήλωσε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 33 του π.δ/τος 18/1989, που προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 3772/2009 (ΦΕΚ Α΄ 112) και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του ν. 3900/2010, ότι δεν θα προβεί σε προφορική ανάπτυξη της υπόθεσης. Κατόπιν τούτου, η υπόθεση συζητήθηκε κατά προτεραιότητα μετά την προεκφώνηση και χωρίς ανάγνωση από την εισηγήτρια Γεωργία Κολοκυθά, της σχετικής έκθεσής της.

 

  Μετά τη δημόσια συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη στο γραφείο της Προέδρου του Τμήματος και

 

 Αφού μελέτησε τη δικογραφία.

 

 Σκέφθηκε κατά το νόμο.

 

 1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αίτηση ακύρωσης έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο, ποσού 150 ευρώ (βλ. σχετ. το με κωδικό πληρωμής .. ηλεκτρονικό παράβολο).

 

 2. Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση ζητείται η ακύρωση της με αρ. πρωτ. …. απόφασης του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά και της με αρ. …. πράξης του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

 3. Επειδή, στο ν. 4354/2015 «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» (Α΄ 176) ορίζεται, στο άρθρο 11 ότι: «1. Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικά κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής: … 2. Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων από το κατώτερο μισθολογικά κλιμάκιο στο αμέσως ανώτερο, απαιτείται να έχει συμπληρωθεί ο καθορισμένος χρόνος υπηρεσίας στο κατώτερο μισθολογικά κλιμάκιο. … 4.(όπως η περίπτωση α` της παραγράφου αυτής αντικαταστάθηκε από τότε που ίσχυσε με το άρθρο 35 παρ.2 του ν.4484/2017 (ΦΕΚ Α΄ 110/1-8-2017) το δε τελευταίο εδάφιο αυτής προστέθηκε με το άρθρο 92 παρ. 4 του ν.4485/2017 (ΦΕΚ Α΄114/4.8.2017) α. Ως προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 του παρόντος, λαμβάνεται η υπηρεσία που προσφέρεται σε φορείς της παραγράφου 1 του άρθρου 7 των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου. β. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών, είναι να μην έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση καμίας άλλης οικονομικής παροχής ή αναγνώρισης συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Η αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.».

 

 4. Επειδή, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα : Η αιτούσα, χημικός (ΠΕ04.02) διορίστηκε στη ΔΔΕ Πειραιά με το ΦΕΚ 1818/10-8-2021 και κατέθεσε τη με αρ. …. αίτηση αναγνώρισης προϋπηρεσίας της με τα σχετικά δικαιολογητικά, μεταξύ των οποίων βεβαίωση από το Εθνικό Κέντρο …, όπου αναφέρεται ότι απασχολήθηκε σε αυτό με συμβάσεις έργου, κατά τα χρονικά διαστήματα 1-10-2013 έως 30-9-2014, 1-10-2014 έως 30-9-2015, 1-10-2015 έως 30-9-2016, 1-10-2016 έως 30-9-2017, 1-10-2017 έως 30-9-2018. Με την από 22-10-2021 απόφαση του Διευθυντή Δ.Ε. Πειραιά, ερειδόμενη στην με αρ. …. πράξη του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) Πειραιά, αναγνωρίστηκε ως προϋπηρεσία της αιτούσας 1 (ένα) έτος και 10 μήνες , που αποτελείται από 10 μήνες με σύμβαση αναπληρωτή στα εξής σχολεία : 1ο ΓΕΛ …., 3ο Γυμνάσιο …., 4ο Γυμνάσιο …. και 2ο Γυμνάσιο … από 1-9-2020 έως 30-6-2021 και 1 (ένα) έτος στο Εθνικό Κέντρο …. με ατομική σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου με διάρκεια δώδεκα μηνών από 1-8-2019 έως 31-7-2020. Κατά της τελευταίας αυτής απόφασης, η αιτούσα άσκησε την από 19-11-2021 αίτηση θεραπείας, η οποία απορρίφθηκε με την με αρ. πρωτ. …. απόφαση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, κατ΄ επίκληση της διάταξης του άρθρου 11 παρ. 4α του ν.4354/2015, σύμφωνα με την οποία «ως προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 του παρόντος, λαμβάνεται η υπηρεσία που προσφέρεται σε φορείς της παραγράφου 1 του άρθρου 7 των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου» , και της εφαρμοστικής εγκυκλίου με αριθμ. 2/31029/ΔΕΠ/6-5-2016 , επί του άρθρου 11, όπου αναφέρεται ότι «Μετά την αρχική κατάταξη των υπαλλήλων αυτών, αλλά και στις περιπτώσεις υπαλλήλων που διορίζονται μετά την 1-1-2016, είναι δυνατή η αναγνώριση προϋπηρεσίας (ανεξαρτήτως του τυπικού προσόντος με το οποίο διανύθηκε) που έχει προσφερθεί σε φορείς που κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κοινοποιούμενου νόμου (4354/2015) αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 7 αυτού (Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΔΕΚΟ κεφ. A` του ν. 3429/2005) των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου (αποκλειομένων σε κάθε περίπτωση των συμβάσεων μίσθωσης έργου)».

 

 5. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, η αιτούσα στρέφεται κατά των ανωτέρω πράξεων και ζητεί την ακύρωσή τους, προβάλλοντας κατά πρώτον ότι αυτές στερούνται νόμιμης και επαρκούς αιτιολογίας. Ωστόσο, ο ισχυρισμός αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Και τούτο διότι, όπως προκύπτει τόσο από το σώμα των προσβαλλομένων όσο και από τα στοιχεία του φακέλου, η μη αναγνώριση της απασχόλησης της αιτούσας στο Εθνικό Κέντρο …., κατά τα επίμαχα χρονικά διαστήματα, έγινε διότι η αιτούσα απασχολήθηκε σε αυτό με συμβάσεις έργου.

 

 6. Επειδή, περαιτέρω, η αιτούσα προβάλλει ότι μη νομίμως δεν έγινε δεκτή η αναγνώριση της εργασίας που προσέφερε με σύμβαση έργου στο «….» , διότι, παρόλον ότι η εργασία αυτή χαρακτηρίστηκε ως σύμβαση έργου, εν τούτοις αυτή είχε τα χαρακτηριστικά εξηρτημένης εργασίας , αφού το ωράριο εργασίας ήταν πλήρες και καθορισμένο (Δευτέρα Παρασκευή 8.00-16.00), αποκλειστικός τόπος παροχής της εργασίας της ήταν οι εγκαταστάσεις του ως άνω Κέντρου, όπου παρείχε τις εργασίες της διαρκώς και κατ΄ αποκλειστικότητα, η εργασία της εκτελείτο πάντα σύμφωνα με τις οδηγίες και εντολές και υπό την εποπτεία του αρμόδιου επιστημονικού υπευθύνου του Κέντρου και η αμοιβή της κατατίθετο μηνιαία και ισόποσα. Επίσης, προβάλλει ότι καθ΄ όλο το επίμαχο χρονικό διάστημα εργασίας της στον «….» είχε απαλλαγεί από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ, βάσει της από 3-12-2013 βεβαίωσης έναρξης εργασιών φυσικού προσώπου επιτηδευματία, διότι η αρμόδια Δ.Ο.Υ. Παλαιού Φαλήρου έκρινε ότι από τον τρόπο παροχής των υπηρεσιών της δημιουργούνταν δεσμοί εξάρτησης όσον αφορά τους όρους εργασίας και την αμοιβή της. Επικαλείται δε τη με αρ. πρωτ. 1058406/4519/512/Β0014/16-7-2004 εγκύκλιο της 14ης Δ/νσης ΦΠΑ της Γ. Δ/νσης Φορολογίας, σύμφωνα με την οποία απαλλάσσεται από το ΦΠΑ η παροχή υπηρεσιών προς το Δημόσιο ,Δήμους κλπ. έστω κι αν παρέχεται με βάση σύμβαση μίσθωσης έργου, με την προϋπόθεση ότι από τον τρόπο παροχής παροχής των υπηρεσιών δημιουργούνται δεσμοί εξάρτησης, όσον αφορά τους όρους εργασίας ή την αμοιβή και συνεπάγονται ευθύνη του εργοδότη.

 

 7. Επειδή, ο λόγος αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, καθώς ο χαρακτηρισμός της προϋπηρεσίας της αιτούσας ως σύμβασης έργου ή εξηρτημένης εργασίας, ανήκει στα πολιτικά δικαστήρια και δεν είναι δυνατόν να γίνει στα πλαίσια της παρούσας δίκης, ενώ η αιτούσα δεν επικαλείται ότι η ένδικη προϋπηρεσία της έχει χαρακτηριστεί από τα αρμόδια δικαστήρια με δικαστική απόφαση ως σύμβαση εξηρτημένης εργασίας, παρά το χαρακτηρισμό της στις αντίστοιχες συμβάσεις ως σύμβαση έργου.

 

 8. Επειδή, κατόπιν αυτών, πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση και να καταπέσει υπέρ του Δημοσίου το παράβολο που καταβλήθηκε, Τέλος, κατ' εκτίμηση των περιστάσεων, πρέπει να απαλλαγεί η αιτούσα από την καταβολή της δικαστικής δαπάνης του καθ’ ου, κατ’ άρθρο 275 παρ. 1 εδ. ε’ του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α’ 97), που εφαρμόζεται δυνάμει του άρθρου 4 παρ. 1 περ. στ’ του ν. 702/1977 (Α’ 268).

 

 ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου.

 

Απαλλάσσει την αιτούσα από τη δικαστική δαπάνη.

 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στον Πειραιά, στις 18 Φεβρουαρίου 2025.

 

Δημοσιεύτηκε στον ίδιο τόπο, στις 24 Μαρτίου 2025, στο ακροατήριο του Δικαστηρίου τούτου, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση, απόντων των διαδίκων.

 

 Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                  Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΣΙΓΚΑ   ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΥ