ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΤρΔΕφ (Ακ.Συμβ.) Τριπόλεως 7/2022

 

COVID-19 - Υποχρεωτικός εμβολιασμός υγειονομικών υπαλλήλων - Προστασία δημόσιας υγείας - Αναστολή καθηκόντων - Αίτηση αναστολής εκτέλεσης διοικητικής πράξης -.

 Υποχρεωτικός εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού COVID-19 του ιατρικού, παραϊατρικού, νοσηλευτικού και υποστηρικτικού προσωπικού. Επιβολή του ειδικού διοικητικού μέτρου της αναστολής καθηκόντων, κατά τον χρόνο της οποίας δεν καταβάλλονται αποδοχές. Οι προβαλλόμενοι λόγοι ακύρωσης δεν παρίστανται προδήλως βάσιμοι. Λόγοι δημοσίου συμφέροντος που συνίστανται στην προστασία της δημόσιας υγείας κ.λπ. Αίτηση αναστολής της εκτέλεσης των οικείων διοικητικών πράξεων. Οι αιτούντες/σες προβάλλουν ότι η εκτέλεση των προσβαλλόμενων διοικητικών πράξεων θα προκαλέσει σε εκείνους/ες και στις οικογένειές τους βλάβη ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της αίτησης ακυρώσεως. Χορήγηση μερικής αναστολής της προσβαλλόμενης πράξεως ως προς τη μη καταβολή των αποδοχών σε μία εκ των αιτούντων/σων, μητέρας τεσσάρων ανηλίκων τέκνων. Διαταγή υπό τη μορφή κατάλληλου μέτρου της καταβολής στην αιτούσα μέρους (1/2) των καθαρών μηνιαίων αποδοχών της καθ’ όλον τον χρόνο που τελεί σε αναστολή καθηκόντων.

 

Η απόφαση δημοσιεύεται επιμελεία του δικηγόρου Πατρών Βασίλη Γαλανόπουλου, εκ μέρους του Δικηγορικού Συλλόγου Πατρών).

 

 

 

Αριθμός απόφασης: Ν7/2022

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ

ΤΜΗΜΑ Α'

 

ΑΚΥΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

 (Σε Συμβούλιο)

 

Συνήλθε σε Συμβούλιο στις 8 Φεβρουαρίου 2022 με την εξής σύνθεση: Αθηνά Στεφοπούλου, Πρόεδρος Εφετών Δ.Δ., Δημήτριος Σπηλιώτης και Μαρία Λαμέρα, Εφέτες Δ.Δ. Γραμματέας η Διαμάντω Ρεβελή, δικαστική υπάλληλος.

 

Για να αποφασίσει σχετικά με την αίτηση αναστολής με αριθμό καταχώρησης ΑΝ ./27-10-2021

 

Των: 1) ... και 15) ..., που παραστάθηκαν με το δικηγόρο Αλέξανδρο Γκουργιώτη

 

Κατά του ν.π.δ.δ. «ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ», που εκπροσωπείται από το Διοικητή του και παραστάθηκε με το δικηγόρο Κωνσταντίνο Μούγιο.

 

Περί αναστολής εκτελέσεως των .../1-9-2021 αποφάσεων του Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Κορίνθου

 

Κατά τη συνεδρίαση του το Συμβούλιο άκουσε την Εισηγήτρια, Εφέτη Μαρία Λαμέρα.

 

Κατόπιν το Συμβούλιο άκουσε το δικηγόρο των αιτούντων, που ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση αναστολής και το δικηγόρο του καθ' ου Νοσοκομείου, που ζήτησε την απόρριψη της.

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα.

Σκέφθηκε κατά το Νόμο.

 

1. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση αίτησης καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (σχετ. το με κωδικό ... ηλεκτρονικό παράβολο).

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η αναστολή εκτέλεσης των .../1-9-2021 αποφάσεων του Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Κορίνθου, με τις οποίες επιβλήθηκε στους αιτούντες/σες, υπαλλήλους του καθ' ου η αίτηση Νοσοκομείου, το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων, κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 206 του ν. 4820/2021. Την ακύρωση των αποφάσεων αυτών ζήτησαν, με την ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου με ΑΚ ./2021 αίτηση ακύρωσης, η εκδίκαση της οποίας εκκρεμεί.

 

3. Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 του π.δ. 18/1989 (ΦΕΚ 8, Α'), όπως ισχύει, οι οποίες εφαρμόζεται αναλόγως και επί των αιτήσεων αναστολής που εκδικάζονται, κατ' άρθρο 4 του ν.702/1977 (ΦΕΚ268, Α'), από τα διοικητικά εφετεία, το Δικαστήριο δύναται, μετά από αίτηση εκείνου που άσκησε την αίτηση ακυρώσεως, να αναστείλει την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξεως, με συνοπτικά αιτιολογημένη απόφαση, η οποία εκδίδεται σε συμβούλιο (παρ. 2). Η αίτηση πρέπει να διαλαμβάνει τους ειδικούς λόγους που μπορούν να δικαιολογήσουν την αναστολή εκτελέσεως στη συγκεκριμένη περίπτωση (παρ. 3). Η αίτηση αναστολής εκτελέσεως γίνεται δεκτή όταν κρίνεται ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξεως θα προκαλέσει στον αιτούντα βλάβη ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της αιτήσεως ακυρώσεως. Η αίτηση, όμως, μπορεί να απορριφθεί αν κατά τη στάθμιση της βλάβης του αιτούντος, των συμφερόντων τρίτων και του δημοσίου συμφέροντος κρίνεται ότι οι αρνητικές συνέπειες από την αποδοχή της θα είναι σοβαρότερες από την ωφέλεια του αιτούντος (παρ. 6). Εάν το Δικαστήριο εκτιμά ότι η αίτηση ακυρώσεως είναι προδήλως βάσιμη μπορεί να δεχτεί την αίτηση αναστολής ανεξαρτήτως βλάβης, ενώ, αντιθέτως, εάν εκτιμά ότι η αίτηση ακυρώσεως είναι προδήλως απαράδεκτη ή προδήλως αβάσιμη μπορεί να απορρίψει την αίτηση αναστολής ακόμα και σε περίπτωση ανεπανόρθωτης ή δυσχερώς επανορθώσιμης βλάβης του αιτούντος (παρ.7). Σύμφωνα με την ως άνω διάταξη, αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης διατάσσεται, μεταξύ άλλων, και στην περίπτωση που η συναφής αίτηση ακυρώσεως παρίσταται προδήλως βάσιμη (ΣτΕ ΕΑ 13/2022, 250-252/2021, 177/2019, 322/2018, 180/2012 κ.ά.). Περίπτωση πρόδηλης βασιμότητας του κυρίου ένδικου βοηθήματος συντρέχει, ιδίως, όταν αυτό βασίζεται σε πάγια νομολογία ή νομολογία της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και πάντως όχι όταν πιθανολογείται απλώς η ευδοκίμηση του (ΣτΕ ΕΑ 13/2022, 250-252/2021, 232/2019, 58/2018, 329/2016, 15/2015 κ.ά.).

 

4. Επειδή, οι διοικητικές πράξεις που αναφέρονται στην υπηρεσιακή κατάσταση δημοσίων ή υπαλλήλων ν.π.δ.δ., όπως οι προσβαλλόμενες, συνάπτονται άμεσα προς την ομαλή λειτουργία της υπηρεσίας και, ως εκ τούτου, λόγοι δημοσίου συμφέροντος επιβάλλουν την άμεση εκτέλεση τους. Συνεπώς, οι πράξεις αυτές δεν υπόκεινται, καταρχήν, σε αναστολή εκτέλεσης, η οποία μόνο σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να χορηγηθεί, μετά από συνεκτίμηση της βλάβης του αιτούντος και του δημοσίου συμφέροντος (πρβλ. Ε.Α. ΣτΕ 33/2021,266,103/2020,238-239/2018, 410-411/2018).

 

5. Επειδή, στο υπό τον τίτλο «Υποχρεωτικότητα εμβολιασμού» άρθρο 206 του ν. 4820/2021 (ΑΊ30), ορίζονται τα εξής : «1α. Για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, εμβολιάζεται υποχρεωτικά κατά του κορωνοϊού COVID-19 όλο το προσωπικό των ιδιωτικών, δημόσιων και δημοτικών μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων και φροντίδας ατόμων με αναπηρία (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό προσωπικό), ήτοι: [...] 2. Για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, εμβολιάζεται υποχρεωτικά κατά του κορωνοϊού COVID-19 όλο το προσωπικό (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό) σε ιδιωτικές, δημόσιες και δημοτικές δομές υγείας (διαγνωστικά κέντρα, κέντρα αποκατάστασης, κλινικές, νοσοκομεία, δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, μονάδες νοσηλείας, Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας και Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας) ..... 3. Ως προσωπικό των δομών των παρ. 1 και 2 νοείται κάθε φυσικό πρόσωπο που παρέχει προς τον φορέα λειτουργίας τους υπηρεσίες ή εκτελεί έργο με επαχθή αιτία ή εθελοντικά με φυσική παρουσία εντός των δομών αυτών, καθώς και κάθε φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες, με φυσική παρουσία εντός των ίδιων δομών, σε νομικό πρόσωπο, με το οποίο είναι συμβεβλημένος ο φορέας λειτουργίας των δομών. 4. Δεν υπέχουν την υποχρέωση των παρ. 1 και 2 όσοι έχουν νοσήσει και για διάστημα ενενήντα (90) ημερών από τη νόσηση και όσοι έχουν αποδεδειγμένους λόγους υγείας που εμποδίζουν τη διενέργεια του εμβολίου (όπως το εδάφιο αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 64 παρ. 2 του ν. 4872/2021, Α' 247/10-12-2021). Οι λόγοι υγείας του πρώτου εδαφίου, στη βάση ειδικής λίστας εξαιρέσεων που προσδιορίζει η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, εγκρίνονται από τριμελείς επιτροπές ανά υγειονομική περιφέρεια, οι οποίες αποτελούνται από ιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και πανεπιστημιακούς ιατρούς..... 5. Για την εφαρμογή των παρ. 1 και 2 απαιτείται η επίδειξη Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate - EUDCC) του Κανονισμού (EE) 2021/953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 και του άρθρου πρώτου της από 30.5.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 87), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4806/2021 (Α' 95) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του όσον αφορά στον εμβολιασμό ή στη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή βεβαίωσης εμβολιασμού της παρ. 5 του άρθρου 55 του ν. 4764/2020 (Α' 256), ή βεβαίωσης θετικού διαγνωστικού ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 5 της υπ' αρ. 2650/10.4.2020 (Β’ 1298) κοινής απόφασης των Υπουργών Υγείας και Επικρατείας, ή ισοδύναμου πιστοποιητικού ή βεβαίωσης τρίτης χώρας. Το πιστοποιητικό ή η βεβαίωση του πρώτου εδαφίου ελέγχεται από τον εργοδότη ή τον υπεύθυνο της μονάδας μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1α του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α’ 118), τηρουμένων και των λοιπών διατάξεων του ανωτέρω άρθρου. 6. Ο εκάστοτε εργοδότης ή υπεύθυνος μονάδας οφείλει να ενημερώνει τους εργαζόμενους με κάθε πρόσφορο μέσο για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το παρόν άρθρο... Στην περίπτωση της παρ. 2, το υπόχρεο προσωπικό πρέπει να έχει λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση έως την 1η Σεπτεμβρίου 2021, η δε ολοκλήρωση του εμβολιαστικού κύκλου πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο. Στην περίπτωση μη τήρησης της υποχρέωσης αυτής, επέρχονται οι ακόλουθες συνέπειες: α) Ειδικώς στην περίπτωση εργαζομένων των παρ. 1 και 2 σε φορείς του δημοσίου τομέα, υπό την έννοια της περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143), με απόφαση του επικεφαλής του φορέα επιβάλλεται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Κατά τον χρόνο αναστολής καθηκόντων, ο οποίος δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, δεν καταβάλλονται αποδοχές. Με την πραγματοποίηση της πρώτης ή της μοναδικής δόσης η αναστολή αίρεται με όμοια απόφαση του φορέα, υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του εμβολιαστικού κύκλου, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίας και τον προβλεπόμενο χρόνο, β).... 7. α)... β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, δύνανται να εξειδικεύονται και να επεκτείνονται οι κατηγορίες των προσώπων που υποχρεούνται σε εμβολιασμό, να καθορίζονται η διαδικασία και ο χρόνος διενέργειας του εμβολιασμού, καθώς και τυχόν προτεραιοποίηση, η παρακολούθηση και ο τρόπος ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση, οι ειδικότεροι όροι προστασίας των προσωπικών δεδομένων και προβλέπεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος...» (όπως οι παράγραφοι 6 και 7 τροποποιήθηκαν με το άρθρο 36 ν. 4829/2021, Α’ 166). 8. Η εφαρμογή του παρόντος άρθρου επαναξιολογείται έως τις 31.3.2022» (όπως η παρ. αυτή ισχύει μετά την τροποποίηση της με το άρθρο 1 παρ. 2 ν. 4876/2021, Α' 251). Περαιτέρω, σύμφωνα με την παραπάνω εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 206 παρ. 7 περ. β του ν. 4820/2021, εκδόθηκε η Δ1α/Γ.Π.οικ. 50933/13.8.2021 απόφαση του Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (ΦΕΚ 3794/13.8.2021 Β') σχετικά με τη διαδικασία και τους λόγους απαλλαγής από την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού. Η απόφαση αυτή εφαρμόζεται σε όλα τα φυσικά πρόσωπα που υπόκεινται σε υποχρεωτικό εμβολιασμό κατά τους ορισμούς του άρθρου 206 του ν. 4820/2021 και της κείμενης νομοθεσίας ως προς τα οποία συντρέχουν οι περιοριστικά προβλεπόμενοι λόγοι εξαίρεσης από τον εμβολιασμό (βλ. άρθρο 1). Τέλος, εκδόθηκε και η Δ1α/ΓΠ.οικ.52796/2021 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 3959/27.8.2021 Β'), με τίτλο «Παρακολούθηση και τρόπος ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού COVID-19». Εξάλλου, στο άρθρο 207 του αυτού ν. 4820/2021 προβλέπεται ότι: «Σε περίπτωση εφαρμογής της περ. (α) της παρ. 6 του άρθρου 206 [επιβολής, δηλαδή, του ειδικού διοικητικού μέτρου της αναστολής καθηκόντων] δύναται να προσλαμβάνεται για τους φορείς που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του ανωτέρω άρθρου, σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν 4765/2021 (Α' 6), προσωπικό με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου αντίστοιχων προσόντων, κατηγορίας/εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου/ειδικότητας του προσωπικού που έχει τεθεί σε αναστολή καθηκόντων. Ο ανώτατος αριθμός του προς πρόσληψη προσωπικού δεν δύναται να υπερβαίνει τον αριθμό του προσωπικού, που έχει τεθεί σε αναστολή καθηκόντων κατ' εφαρμογή της περ. (α) της παρ. 6 του άρθρου 206 και υπό τις κάτωθι προϋποθέσεις και όρους: [·.·]».

 

6. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, οι αιτούντες ανήκουν στο προσωπικό του καθ' ου η αίτηση Νοσοκομείου. Ειδικότερα, οι πρώτος, δεύτερη, τρίτη, τέταρτη, πέμπτη, έβδομη, όγδοος, δέκατη, δωδέκατη και δέκατη πέμπτη είναι μόνιμοι υπάλληλοι του καθ' ου (κλάδων ΤΕ Νοσηλευτικής οι πρώτος, τρίτη, τέταρτη και πέμπτη, ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής οι έβδομη και δέκατη, ΤΕ Μαιευτικής οι δεύτερη και δωδέκατη, ΥΕ Προσωπικού Καθαριότητας ο όγδοος και ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού η δέκατη πέμπτη), οι δε έκτη, ένατη, ενδέκατη, δέκατη τρίτη και δέκατη τέταρτη παρέχουν υπηρεσίες με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (κλάδων ΤΕ Νοσηλευτικής η έκτη, ΥΕ Προσωπικού Καθαριότητας οι ένατη, ενδέκατη και δέκατη τέταρτη και ΔΕ Νοσηλευτικής η δέκατη τρίτη). Με τις προσβαλλόμενες αποφάσεις του Διοικητή του Νοσοκομείου επιβλήθηκε σε βάρος των αιτούντων/σων το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων, για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας κατ' εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων του άρθρου 206 του ν. 4820/2021 και με την επισήμανση ότι, κατά το χρόνο της αναστολής των καθηκόντων τους, ο οποίος δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, δεν θα καταβάλλονται σ' αυτούς οι αποδοχές τους και ότι η αναστολή αίρεται, με όμοια απόφαση, υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του εμβολιαστικού κύκλου, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο.

 

7. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση αναστολής προβάλλεται ότι αυτή πρέπει να γίνει δεκτή λόγω πρόδηλης βασιμότητας της αίτησης ακύρωσης, με την οποία προβάλλονται οι εξής λόγοι ακυρότητας των προσβαλλόμενων αποφάσεων: α) παραβίαση του ουσιώδους τύπου προηγούμενης ακρόασης, β) ελλιπής άλλως πλημμελής αιτιολογία των αποφάσεων αυτών, γ) παράβαση του Κανονισμού (EE) 2021/953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 καθώς και των άρθρων 7.3.1, 7.3.2 και 7.5.2. του 2361/2021 Ψηφίσματος του Συμβουλίου της Ευρώπης, σχετικά με τον εμβολιασμό των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δ) παράβαση των άρθρων 1,2 και 5 της Σύμβασης του ΟΒΙΕΔΟ 1997 για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη βιοϊατρική, ε) αντίθεση της διάταξης περί υποχρεωτικού εμβολιασμού και αναστολής εκτέλεσης καθηκόντων στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1 , 5 παρ. 1, 22 και 25 του Συντάγματος και στη συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας, στ) παράβαση του άρθρου 12 του ν. 3418/2005 (Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας).

 

8. Επειδή, οι προβαλλόμενοι λόγοι ακύρωσης δεν παρίστανται προδήλως βάσιμοι. Τούτο διότι, όσον αφορά τους δύο πρώτους λόγους, για την εξέταση τους απαιτείται ενδελεχής έρευνα του νομικού και πραγματικού μέρους της υπόθεσης (ΣτΕ ΕΑ 176/2019), όσον αφορά δε τους επόμενους λόγους, διότι δεν στηρίζονται σε πάγια νομολογία ή σε απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ οι κρίσιμες νομοθετικές διατάξεις, στις οποίες στηρίζονται οι προσβαλλόμενες αποφάσεις, δεν έχουν τύχει νομολογιακής επεξεργασίας (Επ.Αν.ΣτΕ 250-252/2021). Συνεπώς, δεν συντρέχουν, εν προκειμένω, οι προϋποθέσεις της παρ. 7 του άρθρου 52 του π.δ/τος 18/1989. Άλλωστε, η θέσπιση των ανωτέρω διατάξεων υπαγορεύθηκε από λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνίστανται: α) στην προστασία της δημόσιας υγείας από την εξάπλωση του κορωνοϊού COVID -19 και την αποφυγή εξάπλωσης του στα ιδιαιτέρως ευπαθή, κατά κοινή πείρα, άτομα που νοσηλεύονται και με τα οποία το ανωτέρω προσωπικό έρχεται σε συχνή και άμεση επαφή λόγω της απασχόλησης του και β) στην εύρυθμη λειτουργία των ως άνω δομών και μονάδων, η οποία θα διαταραχθεί αν νοσήσουν οι υπόχρεοι σε εμβολιασμό, δοθέντος ότι οι ίδιοι, καθώς και όσοι εντός των εν λόγω μονάδων και δομών έχουν έρθει σε επαφή με αυτούς πρέπει να τεθούν σε απομόνωση (Ε.Α. 303, 252/2021 Ολ., ΕΑ 344/2021).

 

9. Επειδή, περαιτέρω, προβάλλεται, με την υπό κρίση αίτηση, η εκτέλεση των προσβαλλόμενων αποφάσεων θα προκαλέσει στους αιτούντες/σες και τις οικογένειες τους αδυναμία βιοπορισμού και, κατά συνέπεια, βλάβη ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της αίτησης ακυρώσεως. Ωστόσο, από τις αιτούσες οι (5η), (6η), (9η) και (15η) δεν προσκόμισαν συγκεκριμένα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι η στέρηση του μισθού τους, λόγω της θέσης τους σε αναστολή καθηκόντων, θα επιφέρει όχι μόνο οικονομική βλάβη, αλλά αδυναμία βιοπορισμού τους ή θα συντελέσει σε ανεπανόρθωτη επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης και, επομένως, η αίτηση αναστολής πρέπει να απορριφθεί ως προς αυτές.

 

10. Επειδή, οι λοιποί αιτούντες προσκομίζουν τα εξής στοιχεία: Οι (1ος) και (2η) των αιτούντων, ..., το από 1-9-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι σύζυγοι και γονείς δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2004 και 2009, λογαριασμό της ΔΕΗ, πληρωτέο την 3-11-2021, ύψους 180 ευρώ, λογαριασμό ύδρευσης-αποχέτευσης, εξοφληθέντος την 7-9-2021, ύψους 30 ευρώ, αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, μηνών Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου 2021, για φροντιστηριακά μαθήματα μέσης εκπαίδευσης της θυγατέρας τους ..., συνολικού ύψους 400 ευρώ και απόδειξη παροχής υπηρεσιών, ύψους 90 ευρώ, έναντι διδάκτρων έτους 2021, για την παράδοση μαθημάτων ξένης γλώσσας στον υιό τους, .... - Η (3η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 2-9-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δήμου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα ενός τέκνου, που γεννήθηκε το έτος 2011, την κοινή μετά του συζύγου της δήλωση φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2020 και το σχετικό εκκαθαριστικό, από τα οποία προκύπτουν, αφενός, δηλωθέν φορολογητέο εισόδημα του συζύγου της, ..., από την άσκηση αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, ύψους 8.500,44 ευρώ, δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα από την άσκηση της αγροτικής δραστηριότητας, ύψους 31.764,38 ευρώ, αυτοτελώς φορολογούμενο ποσό 3.349,86 ευρώ και, αφετέρου, δηλωθέν ετήσιο καθαρό εισόδημα της αιτούσας, ύψους 18.544,28 ευρώ, από τη μισθωτή εργασία της ενώ δηλώθηκε και συνολικό ποσό 4.099,76 ευρώ για τοκοχρεολυτική απόσβεση δανείων. - Η (4η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 20-8-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Αντιδημάρχου Νεμέας, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2008 και 2012, την από 11-7-2019 πρόσθετη πράξη της με αρ. ... σύμβασης στεγαστικού δανείου της ίδιας και του συζύγου της με την Τράπεζα Πειραιώς, από την οποία προκύπτει άληκτο κεφάλαιο ύψους 85.000 ευρώ και ποσό σταθερής μηνιαίας δόσης 130 ευρώ, καθώς και την από 11-7-2019 πρόσθετη πράξη της με αρ. ... σύμβασης στεγαστικού δανείου των ιδίων με την ανωτέρω Τράπεζα, από την οποία προκύπτει άληκτο κεφάλαιο ύψους 191.560,07 ευρώ και σταθερό ποσό μηνιαίας δόσης 430 ευρώ. - Η (7η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 8-11-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 1995 και 1999, λογαριασμό ΔΕΗ στο όνομα της, ποσού 3.252 ευρώ, πληρωτέου την 9-11-2021 και τη δήλωση φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2020, με την έντυπη σημείωση ότι υποβάλλεται χωριστή δήλωση συζύγων. Από την προσκομιζόμενη δήλωση φόρου εισοδήματος της αιτούσας προκύπτει δηλωθέν ετήσιο καθαρό εισόδημα αυτής, ποσού 16.172,56 ευρώ, από μισθωτές υπηρεσίες ενώ δεν προσκομίζονται στοιχεία για το συνολικό οικογενειακό της εισόδημα. - Ο (8ος) αιτών ... προσκομίζει το από 10-11-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Αντιδημάρχου Νεμέας, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμος και πατέρας τριών τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2004, 2006 και 2009 και τις από 8-11-2021 βεβαιώσεις της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Εθνικής Ασφαλιστικής, από τις οποίες προκύπτει υπόλοιπο χορηγηθέντος δανείου, συνολικού ύψους 3.419,66 ευρώ. - Η (10η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 1-9-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων που γεννήθηκαν τα έτη 1994 και 1995 και το από 1-4-2021 μισθωτήριο συμφωνητικό κατοικίας, έναντι μηναίου μισθώματος 400 ευρώ. - Η (12η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 23-8-2021 του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2000 και 2004, το εκκαθαριστικό φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2020, από το οποίο προκύπτει δηλωθέν ετήσιο φορολογητέο εισόδημα του συζύγου της, από μισθωτές υπηρεσίες, ύψους 10.692,22 ευρώ και δηλωθέν ετήσιο φορολογητέο εισόδημα της αιτούσας, από μισθωτές υπηρεσίες, ύψους 20.715,50 ευρώ, το από 20-6-2019 μισθωτήριο συμφωνητικό κατοικίας έναντι μηνιαίου μισθώματος 100 ευρώ και την από 22-2-2021 βεβαίωση σπουδών του υιού της, ..., από τον εκπαιδευτικό φορέα SAE Education, με διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος από 1-10-2018 έως τις αρχές Οκτωβρίου 2021. - (Η 13η) ... προσκομίζει το από 18-9-2020 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 1998 και 2002 και μισθωτήριο συμφωνητικό κατοικίας έναντι μηνιαίου μισθώματος 130 ευρώ - Η (14η) αιτούσα ... προσκομίζει το από 10-9-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Κορινθίων, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα δυο τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2002 και 2007 καθώς και μισθωτήριο συμφωνητικό κατοικίας, έναντι μηνιαίου μισθώματος 270 ευρώ. Από τα προαναφερόμενα στοιχεία, όμως, δεν προκύπτει με ασφάλεια η εν γένει οικονομική και περιουσιακή κατάσταση των ανωτέρω αιτούντων/σών και, επομένως και ως προς αυτούς, η αίτηση αναστολής πρέπει να απορριφθεί (ΣτΕ ΕΑ13/2022).

 

11. Επειδή, η (11η) αιτούσα ..., υπάλληλος του καθ' ου, κλάδου ΥΕ προσωπικού καθαριότητας, με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, της οποίας η ισχύ παρατάθηκε μέχρι 31-3-2022 (σχετ. η με α.π. ./20-12-2021 παράταση της σύμβασης εργασίας της), προσκομίζει: α) το από 7-9-2021 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δημάρχου Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης, από το οποίο προκύπτει ότι είναι έγγαμη και μητέρα τεσσάρων ανήλικων τέκνων, που γεννήθηκαν τα έτη 2008, 2009, 2010 και 2012, β) το εκκαθαριστικό σημείωμα φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2020, από το οποίο προκύπτει δηλωθέν ετήσιο καθαρό εισόδημα της ίδιας 8.792,31 ευρώ από μισθωτές υπηρεσίες, δηλωθέν ετήσιο καθαρό εισόδημα του συζύγου της, ..., 12.954,43 ευρώ από μισθωτές υπηρεσίες, γ) την 745/2017 απόφαση του Ειρηνοδικείου Κορίνθου (εκουσία δικαιοδοσία), με την οποία ρυθμίστηκαν, σύμφωνα με το ν. 3869/2010 (Α' 130), τα χρέη του συζύγου της αιτούσας από σύμβαση στεγαστικού δανείου με την ανώνυμη τραπεζική εταιρία ALPHA BANK, προς διάσωση της κύριας κατοικίας τους (διαμερίσματος επιφάνειας 120 τμ. στην Κόρινθο). Στην απόφαση αυτή αναφέρεται ότι ο ..., που, κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης ρύθμισης, ήταν μακροχρόνια άνεργος και δεν έχει πηγές εισοδήματος, πρέπει να καταβάλει στην πιστώτρια τράπεζα το ποσό των 63.270 ευρώ, με μηνιαίες καταβολές, διάρκειας 20 ετών και ποσό εκάστης μηνιαίας δόσης 263,62 ευρώ, με έναρξη καταβολής των δόσεων την 1-9-2020, δ) την 1283/2018 απόφαση του Ειρηνοδικείου Κορίνθου (εκουσία δικαιοδοσία), με την οποία αποφασίστηκε η πώληση με ελεύθερη εκποίηση του ποσοστού 50% εξ αδιαιρέτου διαμερίσματος 73,70 τ.μ. στην Κόρινθο, που ανήκει στη συγκυριότητα του συζύγου της αιτούσας, προς ικανοποίηση μέρους της οφειλής προς την ανωτέρω πιστώτρια τράπεζα, ε) τη δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α., που υπέβαλε για το έτος 2021 ο σύζυγος της αιτούσας, με την οποία δήλωσε δυο αστικά ακίνητα ( διαμέρισμα 120 τ.μ. 1ου ορόφου και υπόγεια αποθήκη-θέση στάθμευσης 60 τ.μ. επί της οδού ... στην Κόρινθο, έτους κατασκευής 2002), κυριότητας του σε ποσοστό 100%, το 50% εξ αδιαιρέτου δυο αστικών ακινήτων (διαμέρισμα ισογείου 40 τ.μ. στην Κόρινθο, έτους κατασκευής 1966 και διαμέρισμα πρώτου ορόφου 73,70 τ.μ. στην Κόρινθο, έτους κατασκευής 1966) και το 50% εξ αδιαιρέτου ενός αγροτικού ακινήτου-βοσκότοπου στην κτηματική περιφέρεια Κόνιτσας Ιωαννίνων, επιφάνειας 5.280 τ.μ., στ) τη δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α., που η αιτούσα υπέβαλε για το έτος 2021, με την οποία δήλωσε δυο αγροτικά ακίνητα στην κτηματική περιφέρεια Ξυλοκάστρου, επιφάνειας 2.000 τ.μ. έκαστο, η) την από 23-8-2021 επιστολή της εταιρίας Volton Ελληνική Ενεργειακή, με την οποία ενημερώνει αιτούσα, για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμης οφειλής της προς τη ΔΕΗ, ύψους 1.228,39 ευρώ, θ) την από 19-7-2021 επιστολή της εταιρίας ΑΛΦΑ ΚΑΠΑ RECOVERY IKE, με την οποία ενημερώνει το σύζυγο της αιτούσας για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμης οφειλής του προς τη ΔΕΗ, ύψους 2.559,40 ευρώ, ι) λογαριασμό της Δ.ΕΥΑ Κ., ποσού 725 ευρώ, πληρωτέου την 24-11-2021. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, συντρέχει, εν προκειμένω, κατά την κρίση του Δικαστηρίου ως Συμβουλίου, εξαιρετική περίπτωση που δικαιολογεί τη χορήγηση μερικής αναστολής της ./1-9-2021 απόφασης του Διοικητή του καθ' ου Νοσοκομείου ως προς τη μη καταβολή των αποδοχών της εν λόγω αιτούσας (πρβλ. ΣτΕ Ε.Α. 33/2021, 266/2020, 448/2014). Τούτο δε, ενόψει του ότι το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων, που επιβλήθηκε σε βάρος της συγκεκριμένης αιτούσας λόγω του μη εμβολιασμού της, συνεπάγεται τη διακοπή της μισθοδοσίας της, δηλαδή την πλήρη στέρηση των αποδοχών της, η οποία συνεπάγεται, περαιτέρω, για τη συγκεκριμένη αιτούσα, όχι απλώς οικονομική βλάβη, δυναμένη να αποκατασταθεί αν η εκκρεμής αίτηση ακυρώσεως ευδοκιμήσει, αλλά την ανεπανόρθωτη επιδείνωση της οικονομικής της κατάστασης της ίδιας και της πολυμελούς οικογενείας της, στην οποία συμπεριλαμβάνονται τέσσερα ανήλικα τέκνα, και την οδηγεί, λαμβανομένου υπόψη του χαμηλού εισοδήματος του συζύγου της από μισθωτές υπηρεσίες και των ανωτέρω υποχρεώσεων (συσσώρευση χρεών) και των αναγκών διαβίωσης αυτής και της οικογενείας της, σε οικονομική ένδεια, θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπρεπή διαβίωση και τον ίδιο το βιοπορισμό τους.

 Ενόψει των ανωτέρω, και συνεκτιμώντας το δημόσιο συμφέρον προστασίας της δημόσιας υγείας, πρέπει, προς αποφυγήν ανεπανόρθωτης βλάβης της συγκεκριμένης αιτούσας και της οικογενείας της, να διαταχθεί υπό την μορφή κατάλληλου μέτρου (κατ' άρθρο 52 παρ. 8 του π.δ./τος 18/1989) η καταβολή σε αυτήν μέρους των αποδοχών της και, συγκεκριμένα, του ημίσεος (1/2) των καθαρών μηνιαίων αποδοχών της, καθ’ όλο το χρόνο που τελεί σε αναστολή καθηκόντων, από την έκδοση της παρούσας απόφασης και έως την έκδοση της οριστικής απόφασης επί της αίτησης ακύρωσης, κατά μερική παραδοχή της κρινόμενης αίτησης (βλ. ΕΑ ΣτΕ 13/2022, πρβλ. ΕΑ Στε 1/2022, 33/2021, 266/2020, 448/2014).

 

12. Επειδή, κατ' ακολουθία των ανωτέρω, η αίτηση αναστολής πρέπει να απορριφθεί ως προς όλους τους αιτούντες, πλην της προαναφερθείσας ..., ως προς την οποία πρέπει, για τους ανωτέρω λόγους, να γίνει μερικώς δεκτή. Εκτιμώμενων, όμως, των περιστάσεων (άρθρο 36 πα. 4 του π.δ. 18/1989) πρέπει να επιστραφεί το καταβληθέν παράβολο.

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την μέρει την αίτηση αναστολής, κατά τα εκτιθέμενα στο αιτιολογικό.

 

Διατάσσει την καταβολή στην αιτούσα ... του ημίσεος (1/2) των καθαρών μηνιαίων αποδοχών της, καθ’ όλο το χρόνο που τελεί σε αναστολή καθηκόντων, από την έκδοση της παρούσας απόφασης και έως την έκδοση της οριστικής απόφασης επί της αίτησης ακύρωσης.

 

Απορρίπτει την αίτηση ως προς τους λοιπούς αιτούντες

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Τρίπολη στις 8-3-2022 και η απόφαση εκδόθηκε στις 10-3-2022.

 

Η Πρόεδρος                                Η Γραμματέας

 

Αθηνά Στεφοπούλου                    Διαμάντω Ρεβελή

 

                            Θεωρήθηκε

                        Την 16-3-2022

 

                         Η Εισηγήτρια

                        Μαρία Λαμέρα