ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΜονΔΠρΑθ 11565/2025

 

Από 16.7.1981 Σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και Ολλανδίας για την αποφυγή της διπλής φορολογίας και την αποτροπή της φοροδιαφυγής σε σχέση προς τους φόρους εισοδήματος και κεφαλαίου (ν. 1455/1984). Άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της ΔΕΔ της ΑΑΔΕ σιωπηρώς απορριφθείσα. Οι εφάπαξ ή περιοδικά καταβαλλόμενες παροχές στο πλαίσιο ομαδικής συνταξιοδοτικής ασφάλισης υπόκεινται, υπό την ισχύ του νέου ΚΦΕ (ν. 4172/2013), ως εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, σε αυτοτελή φορολόγηση με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης των δικαιούχων. Το ένδικο ασφάλισμα αποτελεί εισόδημα από μισθωτή εργασία – συντάξεις αυτοτελώς φορολογούμενο, όπως βασίμως προβάλλεται με την κρινόμενη προσφυγή, και ως εκ τούτου μη νόμιμα προστέθηκε στο φορολογητέο εισόδημα του προσφεύγοντος και φορολογήθηκε ως εισόδημα προερχόμενο από συντάξεις. Δέχεται την προσφυγή.

 

 

 

Αριθμός Απόφασης: 11565/2025

./2023

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Τμήμα 27ο Μονομελές

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 10 Δεκεμβρίου 2024, με δικαστή τη Γεωργία Φωτοπούλου, Πρωτοδίκη Δ.Δ. και γραμματέα τη Χρυσούλα Πολύζου, δικαστική υπάλληλο,

 

για να δικάσει την προσφυγή με ημερομηνία κατάθεσης 3.4.2023,

 

του .. του ., κατοίκου Παλαιού Ψυχικού (οδός . αριθ. .), ο οποίος παραστάθηκε με δήλωση, κατ’ άρθρο 133 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (Κ.Δ.Δ., ν. 2717/1999 – Α΄ 97) του πληρεξούσιου δικηγόρου, Δομίνικου Αρβανίτη,

 

κατά του Ελληνικού Δημοσίου, που εκπροσωπείται από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και δεν παραστάθηκε.

 

Αφού μελέτησε τη δικογραφία

 

σκέφτηκε κατά τον νόμο.

 

1. Επειδή, με την κρινόμενη προσφυγή, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (e-παράβολο .), ο προσφεύγων ζητεί, παραδεκτώς, την ακύρωση της ./21.2.2023 απόφασης του Προϊσταμένου της Δ.Ε.Δ., με την οποία απορρίφθηκε η ./25.10.2022 ενδικοφανής προσφυγή που άσκησε κατά της από 12.10.2022 με αριθμό δήλωσης . (αριθ. χρηματικού καταλόγου ./.και αριθ. ειδοποίησης .) πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2016 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ψυχικού, εκδοθείσας, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2 και 3 του ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), βάσει στοιχείων που λήφθηκαν στο πλαίσιο αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών από τη φορολογική διοίκηση της Ολλανδίας. Με την τελευταία αυτή πράξη, βάσει οίκοθεν τροποποιητικής δήλωσης φόρου εισοδήματος για το ως άνω φορολογικό έτος, καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος κύριος φόρος, ποσού 24.520,15 ευρώ, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, ποσού 4.103,38 ευρώ και φόρος πολυτελούς διαβίωσης, ποσού 1.516,06 ευρώ, δηλαδή τελικό χρεωστικό ποσό φόρου, συνολικού ύψους 30.139,59 ευρώ αντί αρχικού χρεωστικού ποσού, συνολικού ύψους 15.239,57 ευρώ. Επίσης, ο προσφεύγων ζητεί να του επιστραφεί το ποσό που, κατά τους ισχυρισμούς του, κατέβαλε αχρεωστήτως, για την ως άνω αιτία, νομιμοτόκως από τον χρόνο της καταβολής του.

 

2. Επειδή, ο ν. 4172/2013 (Α΄ 167), ο οποίος θέσπισε νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε.), με έναρξη ισχύος από 1.1.2014, κατ’ άρθρο 72 παρ. 1 αυτού, όπως οι διατάξεις του νόμου τούτου ισχύουν κατά την επίδικη χρήση (2015), ορίζει στο άρθρο 3 παρ. 1 ότι: «Ο φορολογούμενος που έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημα του που προκύπτει στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, ήτοι το παγκόσμιο εισόδημα του που αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος. […]», στο άρθρο 7 ορίζει ότι: «1. Φορολογητέο εισόδημα είναι το εισόδημα που απομένει μετά την αφαίρεση των δαπανών που εκπίπτουν, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Φ.Ε. από το ακαθάριστο εισόδημα. 2. Ο Κ.Φ.Ε. διακρίνει τις ακόλουθες κατηγορίες ακαθάριστων εισοδημάτων: α) εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, β) εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, γ) εισόδημα από κεφάλαιο και δ) εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου», στο άρθρο 12, ότι: «1. Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης. 2. […] 3. Ως ακαθάριστα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις θεωρούνται τα εξής: α) […] στ) συντάξεις που χορηγούνται από κύριο και επικουρικό φορέα υποχρεωτικής ασφάλισης, καθώς και από επαγγελματικά ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο, ζ) το ασφάλισμα που καταβάλλεται εφάπαξ ή με τη μορφή περιοδικής παροχής στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, η) κάθε άλλη παροχή που εισπράττεται έναντι υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης», στο άρθρο 14, ότι: «1. Από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις εξαιρούνται: α) [...] ι) τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, [...]» και στο άρθρο 15 ορίζεται ότι: «1. Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα: […] 4. Το ασφάλισμα που καταβάλλεται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων φορολογείται αυτοτελώς: α) Με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) για κάθε περιοδικά καταβαλλόμενη παροχή. β) Με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) για εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή μέχρι σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ και με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) για εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή κατά το μέρος που υπερβαίνει τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων αυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης εξαγοράς. Δεν θεωρείται πρόωρη εξαγορά κάθε καταβολή που: (α) πραγματοποιείται σε εργαζόμενο ο οποίος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή έχει υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας του, (β) γίνεται χωρίς τη βούληση του εργαζόμενου, όπως σε περίπτωση απόλυσης του εργαζόμενου, πτώχευσης του εργοδότη, ή (γ) πραγματοποιείται λόγω συμμετοχής του εργαζόμενου σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου […]» [Με διατάξεις της ως άνω παραγράφου 4 επαναλαμβάνονται οι ρυθμίσεις του άρθρου 7 παρ. 3 του ν. 4110/2013 περί αυτοτελούς φορολόγησης των παροχών που καταβάλλονται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συμβολαίων (βλ. Σ.τ.Ε. 2595, 2596/2021, 2594/2021 7μ.]. Επιπροσθέτως, στο άρθρο 67 του ως άνω Κώδικα ορίζεται ότι: «1. Ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματα του, τα φορολογούμενα με οποιοδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενα, στη Φορολογική Διοίκηση ηλεκτρονικά. […]». Περαιτέρω, στο άρθρο 43Α του ίδιου Κώδικα ορίζεται ότι: «1. Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή […]. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό. […]».

 

3. Επειδή, περαιτέρω, στην από 16.7.1981 Σύμβαση μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Βασιλείου των Κάτω Χωρών για την αποφυγή της διπλής φορολογίας και την αποτροπή της φοροδιαφυγής σε σχέση προς τους φόρους εισοδήματος και κεφαλαίου, η οποία κυρώθηκε με τον ν. 1455/1984 (Α’ 89), ορίζεται στο άρθρο 1 ότι: «Η παρούσα σύμβαση εφαρμόζεται επί προσώπων τα οποία είναι κάτοικοι του ενός ή αμφοτέρων των Κρατών», στο άρθρο 2 ότι: «1. Η παρούσα σύμβασις εφαρμόζεται επί των φόρων εισοδήματος και κεφαλαίου των επιβαλλομένων δια λογαριασμόν εκάστου εκ των Κρατών ή των πολιτικών αυτού υποδιαιρέσεων ή τοπικών αρχών, ανεξαρτήτως του τρόπου καθ' ον ούτοι επιβάλλονται. 2. Ως φόροι εισοδήματος και κεφαλαίου θεωρούνται πάντες οι φόροι οι επιβαλλόμενοι επί του συνολικού εισοδήματος, επί του συνολικού κεφαλαίου ή επί στοιχείων εισοδήματος ή κεφαλαίου [...]», στο άρθρο 15 ότι: «1. Εισόδημα κτώμενον υπό κατοίκου ενός εκ των Κρατών έναντι επαγγελματικών υπηρεσιών ή ετέρας δραστηριότητος μη εξηρτημένου χαρακτήρος φορολογείται μόνον εν τω Κράτει τούτω, εκτός εάν ούτος έχει κανονικώς εις την διάθεσίν του καθωρισμένην βάσιν εν τω ετέρω Κράτει προς τον σκοπόν της ασκήσεως της δραστηριότητος του. Εάν διατηρή ούτος μίαν τοιαύτην καθωρισμένην βάσιν, το εισόδημα δύναται να φορολογήται εν τω ετέρω Κράτει αλλά μόνον καθ' ο ποσόν ανήκει εις την εν λόγω καθωρισμένην βάσιν. 2. Ο όρος «επαγγελματικαί υπηρεσίαι» περιλαμβάνει ιδίως μη εξηρτημένας επιστημονικάς, φιλολογικάς, καλλιτεχνικάς, εκπαιδευτικάς ή διδακτικάς δραστηριότητας, ως επίσης τας μη εξηρτημένας δραστηριότητας των ιατρών, δικηγόρων, μηχανικών, αρχιτεκτόνων, οδοντιάτρων και λογιστών» και στο άρθρο 23 ότι: «1. Εισοδήματα κατοίκου ενός εκ των Κρατών, οπουδήποτε και αν προκύπτουν, μη αναφερθέντα στα προηγούμενα άρθρα της παρούσης συμβάσεως, φορολογούνται μόνον εν τω Κράτει τούτω. 2. [...]».

 

4. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Με την από 12.10.2022 με αριθμό δήλωσης . (αριθ. χρηματικού καταλόγου ./.και αριθ. ειδοποίησης .) πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 201 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ψυχικού, προσδιορίσθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος, φορολογικού κατοίκου Ελλάδας, κύριος φόρος, ποσού 24.520,15 ευρώ, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, ποσού 4.103,38 ευρώ και φόρος πολυτελούς διαβίωσης, ποσού 1.516,06 ευρώ, δηλαδή τελικό χρεωστικό ποσό φόρου, συνολικού ύψους 30.139,59 ευρώ, έναντι αρχικού χρεωστικού ποσού, συνολικού ύψους 15.239,57 ευρώ. Η ως άνω πράξη εκδόθηκε, κατόπιν οίκοθεν υποβολής από τη φορολογική αρχή τροποποιητικής δήλωσης φόρου εισοδήματος για το ως άνω φορολογικό έτος, καθόσον από στοιχεία που είχαν περιέλθει σε αυτήν, στο πλαίσιο αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών από τη φορολογική διοίκηση της Ολλανδίας, διαπιστώθηκε ότι ο προσφεύγων είχε αποκτήσει εισοδήματα από συντάξεις στην Ολλανδία και, συγκεκριμένα, από την εταιρεία με την επωνυμία «NATIONALE NEDERLANDEN», ποσού 56.106 ευρώ, το οποίο δεν είχε δηλωθεί στην ημεδαπή και για το οποίο η Ελλάδα είχε δικαίωμα φορολόγησης. Το εν λόγω ποσό συμπεριλήφθηκε στον κωδικό 391 της οικείας δήλωσης («καθαρό ποσό από μισθούς, συντάξεις κ.λπ. αλλοδαπής προέλευσης, όπου η Ελλάδα, βάσει ΣΑΔΦ, έχει δικαίωμα φορολόγησης»). Κατά της ανωτέρω πράξης, ο προσφεύγων άσκησε την ./25.10.2022 ενδικοφανή προσφυγή, η οποία απορρίφθηκε με την ./21.2.2023 απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ε.Δ., με την αιτιολογία ότι, από τα προσκομιζόμενα έγγραφα (α. αντίγραφο επίσημης μετάφρασης του κειμένου από την Ολλανδική Γλώσσα, του από 20.09.2016 «Πιστοποιητικού ότι ευρίσκεσθε στη ζωή», του προσφεύγοντος προς την εταιρεία με την επωνυμία Nationale Nederlanden που εδρεύει στην Ολλανδία, β. αντίγραφο επίσημης μετάφρασης του κειμένου από την Ολλανδική Γλώσσα, του από 29.08.2016 εγγράφου της Nationale Nederlanden που αφορά την έκδοση του ως άνω Πιστοποιητικού του προσφεύγοντα, από την εταιρεία με την επωνυμία Nationale Nederlanden που εδρεύει στην Ολλανδία, γ. αντίγραφο επίσημης μετάφρασης του κειμένου από την Ολλανδική Γλώσσα, της «Ετήσιας Δήλωσης 2016» της εταιρείας με την επωνυμία Nationale Nederlanden που εδρεύει στην Ολλανδία, στην οποία αναφέρεται ποσό ύψους από την 56.106,00 ευρώ το οποίο έλαβε ο προσφεύγων από την Nationale Nederlanden το 2016, με μηδενική παρακράτηση φόρων και ασφαλίστρων), «δεν αποδεικνύεται ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος ότι πρόκειται για ασφάλισμα που έλαβε στα πλαίσια ομαδικού ασφαλιστηρίου συμβολαίου», κατόπιν δε ερωτήματος («εάν το ποσό των 56.106,00 ευρώ, το οποίο έλαβε ο προσφεύγων κατά το φορολογικό έτος 2016 από την ολλανδική NATIONALE NEDERLANDEN LEVENSVERZEKERING MAATSCHAPPIJ Ν. V, με διεύθυνση WEENA 5505, 3013AL, ROTTERDAM, αφορά συντάξεις αλλοδαπής προέλευσης ή ασφάλισμα ομαδικού ασφαλιστηρίου συνταξιοδοτικού συμβολαίου»), η Διεύθυνση Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων της Α.Α.Δ.Ε. «απέστειλε την απάντηση της Ολλανδικής φορολογικής αρχής στο ανωτέρω ερώτημα η οποία έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου ΑΠ. ΔΟΣ Γ .  ΕΜΠ/20.02.2023 και από την οποία προκύπτει ότι η Ολλανδία εντάσσει το εν λόγω ποσό στην κατηγορία των συντάξεων». «Από τα παραπάνω στοιχεία, δεν προκύπτει ότι το ποσό των 56.106,00 ευρώ που έλαβε ο προσφεύγων το έτος 2016 από την ολλανδική Nationale Nederlanden αποτελεί εισόδημα από ασφάλισμα που καταβάλλεται εφάπαξ ή με τη μορφή περιοδικής παροχής στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων και όχι εισόδημα από συντάξεις αλλοδαπής προέλευσης για το οποίο η Ελλάδα έχει δικαίωμα φορολόγησης». Ήδη, με την κρινόμενη προσφυγή, όπως αναπτύσσεται με τα 6.6.2023 νομίμως κατατεθέντα στις 9.12.2024 και 12.12.2024 υπομνήματα, ο προσφεύγων στρέφεται κατά της ως άνω απόφασης και ζητεί την ακύρωση της. Αντιθέτως, το καθ’ ου με την από 8.11.2024 έκθεση απόψεων του Προϊσταμένου της Υποδιεύθυνσης Νομικών Θεμάτων της Δ.Ε.Δ., ζητεί την απόρριψη της υπό κρίση προσφυγής.

 

5. Επειδή, ο προσφεύγων, μεταξύ άλλων, προβάλλει ότι κατ’ εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή των άρθρων 12 παρ. 1 – 3 και 15 παρ. 4 του ν. 4172/2013 και της αρχής της της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου επιβλήθηκε με την ένδικη οριστική πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου της Φορολογικής Διοίκησης επιπλέον φόρος εισοδήματος, αφού, όπως ισχυρίζεται, το επίμαχο ποσό των 56.106 ευρώ αποτελεί ασφάλισμα, καταβαλλόμενο με τη μορφή περιοδικής παροχής, δυνάμει ασφαλιστηρίου συμβολαίου με αλλοδαπή ασφαλιστική εταιρεία, συμπληρώνεται δε στον κωδικό 659 της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) και φορολογείται αυτοτελώς, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 4 του Κ.Φ.Ε. και όχι ως εισόδημα αλλοδαπής προέλευσης από σύνταξη, βάσει των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος του άρθρου 15 παρ. 1 του Κ.Φ.Ε. Προς απόδειξη των ισχυρισμών του επικαλείται και προσκομίζει, μεταξύ άλλων, τα εξής: α) το από 20.9.2016 «πιστοποιητικό ότι ευρίσκεσθε εν ζωή» του προσφεύγοντος (σε επίσημη μετάφραση του κειμένου από την ολλανδική στην ελληνική γλώσσα), για την πληρωμή από την εταιρεία NATIONALE NEDERLANDEN LEVENSVERZEKERING MAATSCHAPPIJ Ν. V. του ποσού που αφορά το . ασφαλιστήριο συμβόλαιο, κατόπιν του από 29.8.2016 σχετικού εγγράφου της τελευταίας που επίσης προσκομίζεται (σε επίσημη μετάφραση του κειμένου από την ολλανδική στην ελληνική γλώσσα), β) αντίγραφο της «Ετήσιας Δήλωσης 2016» (σε επίσημη μετάφραση του κειμένου από την ολλανδική στην ελληνική γλώσσα), για το φορολογικό έτος 2016, στην οποία βεβαιώνεται η καταβολή ασφαλίσματος από την ασφαλιστική εταιρεία με την επωνυμία «Nationale Nederlanden» στον προσφεύγοντα, ποσού 56.106 ευρώ, με μηδενική παρακράτηση φόρων και ασφαλίστρων και γ) την ./26.10.2021 απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, με την οποία αποφασίστηκε η εκ νέου εκκαθάριση της δήλωσης εισοδήματος του προσφεύγοντος, φορολογικού έτους 2014, καθώς έγινε δεκτό ότι το ποσό των 56.106 ευρώ που είχε λάβει από την ίδια ως άνω ασφαλιστική εταιρεία κατά το ως άνω φορολογικό έτος, αφορούσε ασφάλισμα που καταβάλλεται εφάπαξ ή με τη μορφή περιοδικής παροχής στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων και το οποίο φορολογείται με τις διατάξεις των άρθρων 15 παρ. 4 και 64 παρ. 1 περίπτωση ε΄ του Κ.Φ.Ε. (ν. 4172/2013).

 

7. Επειδή, με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις διατάξεις που παρατέθηκαν στη μείζονα σκέψη της παρούσας απόφασης, οι εφάπαξ ή περιοδικά καταβαλλόμενες παροχές στο πλαίσιο ομαδικής συνταξιοδοτικής ασφάλισης υπόκεινται, υπό την ισχύ του νέου Κ.Φ.Ε. (ν. 4172/2013), ως εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, στην αυτοτελή φορολόγηση του άρθρου 15 παρ. 4 του Κ.Φ.Ε., με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης των δικαιούχων. Εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα στοιχεία, στον προσφεύγοντα, ο οποίος, κατά το ένδικο φορολογικό έτος 2016, είχε υπερβεί το 60ο έτος της ηλικίας του, καταβλήθηκε η ένδικη παροχή - ασφάλισμα, ποσού 56.106 ευρώ, δυνάμει του . ασφαλιστηρίου συμβολαίου, από την ολλανδική ασφαλιστική εταιρεία με την επωνυμία «NATIONALE NEDERLANDEN». Τούτο, άλλωστε, έχει δεχθεί και η ίδια Α.Α.Δ.Ε., για προηγούμενη της κρινόμενης χρήση με τη σχετική 61/26.10.2021 απόφασή της (βλ. και ΔΠΑ 10792/2025 για την προηγούμενη της κρινόμενης χρήση). Από το αναφερόμενο στην προσβαλλόμενη απόφαση έγγραφο της Ολλανδικής Φορολογικής Αρχής, που δεν προσκομίζεται ενώπιον του Δικαστηρίου, αλλά από το οποίο, κατά τα διαλαμβανόμενα στην προσβαλλόμενη, προκύπτει ότι η Ολλανδία εντάσσει το ένδικο ποσό στην κατηγορία των συντάξεων, δεν αναιρούνται τα ανωτέρω. Κατόπιν τούτου, το Δικαστήριο κρίνει ότι το ένδικο ασφάλισμα αποτελεί εισόδημα από μισθωτή εργασία - συντάξεις αυτοτελώς φορολογούμενο, όπως βασίμως προβάλλεται με την κρινόμενη προσφυγή και, ως εκ τούτου, μη νομίμως προστέθηκε στο φορολογητέο εισόδημα του προσφεύγοντος και φορολογήθηκε ως εισόδημα προερχόμενο από συντάξεις. Συνεπώς, μη νομίμως απορρίφθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση η ενδικοφανής προσφυγή του προσφεύγοντος.

 

8. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν, η κρινόμενη προσφυγή πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η ./21.2.2023 απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ε.Δ. καθώς και η ενσωματωθείσα σε αυτήν από 12.10.2022 με αριθμό δήλωσης . (αριθ. χρηματικού καταλόγου ./. και αριθ. ειδοποίησης .) πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2016, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ψυχικού. Περαιτέρω, μετά τη διενέργεια νέας εκκαθάρισης, από την αρμόδια φορολογική αρχή, του οφειλόμενου από τον προσφεύγοντα φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2016, πρέπει να επιστραφεί σε αυτόν τυχόν αχρεωστήτως καταβληθείς φόρος, εντόκως, από την καταβολή του, εφόσον αυτή έγινε μετά την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής (στην οποία διατυπώνεται σχετικό αίτημα), άλλως από την υποβολή αυτής, με το επιτόκιο που προβλέπεται στην κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 53 παρ. 4 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας εκδοθείσα ΔΠΕΙΣ1198598/ΕΞ/31.12.2013 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄ 19/10.1.2014) (βλ. ΣτΕ 714-715/2021, 1412-1414/2021, 1527/2018 και 2793-2794/2018).Τέλος, το καταβληθέν παράβολο πρέπει να αποδοθεί στον προσφεύγοντα (άρθρο 277 παρ. 9 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας), αλλά, κατ’ εκτίμηση των περιστάσεων, να απαλλαγεί το καθ’ ου από τα δικαστικά έξοδα του τελευταίου (άρθρο 275 παρ. 1 τελευταίο εδάφιο του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας).

 

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 

Δέχεται την προσφυγή.

 

Ακυρώνει την ./21.2.2023 απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ε.Δ. καθώς και την ενσωματωθείσα σε αυτήν από 12.10.2022 με αριθμό δήλωσης . (αριθ. χρηματικού καταλόγου ./. και αριθ. ειδοποίησης .) πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, φορολογικού έτους 2016, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ψυχικού.

 

Διατάσσει, μετά τη διενέργεια νέας εκκαθάρισης, από την αρμόδια φορολογική αρχή, του οφειλόμενου από τον προσφεύγοντα φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2016, να επιστραφεί σε αυτόν τυχόν αχρεωστήτως καταβληθείς φόρος, εντόκως, από την καταβολή του, εφόσον αυτή έγινε μετά την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής (στην οποία διατυπώνεται σχετικό αίτημα), άλλως από την υποβολή αυτής, με το επιτόκιο που προβλέπεται στην κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 53 παρ. 4 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας εκδοθείσα ΔΠΕΙΣ1198598/ΕΞ/31.12.2013 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.

 

Διατάσσει την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου στον προσφεύγοντα.

 

Απαλλάσσει το καθ’ ου από τα δικαστικά έξοδα του προσφεύγοντος.

 

Η απόφαση δημοσιεύθηκε στην Αθήνα, στο ακροατήριο του Δικαστηρίου, κατά την έκτακτη δημόσια συνεδρίαση της 10ης Νοεμβρίου 2025, υπογράφεται δε από τη γραμματέα Ευσταθία Σαντά, λόγω συνταξιοδότησης της γραμματέως της έδρας, Χρυσούλας Πολύζου.

 

 Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ               Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 ΓΕΩΡΓΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΣΑΝΤΑ

 

Ακριβές αντίγραφο

 

Αθήνα …………………

 

Η Προϊσταμένη του 27ου τμήματος