ΥΑ 36144/3360/ΦΕΚ 2519/Β/ 7.11.2011

 

Καθίσματα και ζώνες ασφαλείας σχολικών λεωφορείων.

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

 

   Έχοντας υπόψη

   1. Τις διατάξεις:

   α. Της παραγράφου 17 του άρθρου 81 του Κ.Ο.Κ. που κυρώθηκε με το ν.2696/99 (Α' 57) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» όπως ισχύει σήμερα.

   β. Του Π.Δ. 502/1983 (Α' 189) «Συμμόρφωση της νομοθεσίας προς τις διατάξεις της 74/408/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, της 22ας Ιουλίου 1974 "περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των Κρατών-μελών, των αναφερομένων στην εσωτερική διαρρύθμιση των οχημάτων με κινητήρα (αντοχή των καθισμάτων και της αγκυρώσεώς τους)"» όπως ισχύει σήμερα.

   γ. Του Π.Δ. 503/1983 (Α' 190) «Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της 77/541/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, της 28 Ιουνίου 1977 "περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των Κρατών μελών, των αναφερομένων στις ζώνες ασφαλείας και στα συστήματα συγκρατήσεως των οχημάτων με κινητήρα"» όπως ισχύει σήμερα.

   δ. Του Π.Δ.530/1983 (Α' 204) «Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της 76/115/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, της 18ης Δεκεμβρίου 1975 "περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των Κρατών-μελών, των αναφερομένων στις αγκυρώσεις των ζωνών ασφαλείας των οχημάτων με κινητήρα"» όπως ισχύει σήμερα.

   ε. Την υπ' αριθμ. 1485/66/04 (Β' 1465/2004) υπουργική απόφαση «περί εφοδιασμού με ζώνες ασφαλείας των σχολικών λεωφορείων», όπως τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 34840/2589/2005 (Β' 822), 62144/4549/2005 (Β' 1743), οικ. 18502/1153/06 (Β' 442), οικ. 71287/5053/2006 (Β' 34/2007), 2441/203/08 (Β' 129), 70330/4844/08 (Β' 66/2009) και 1624/83/10 (Β' 599/2010).

 

   2. Την ανάγκη εφοδιασμού με πιστοποιημένες, σύμφωνα με οδηγίες της ΕΕ, ζώνες ασφαλείας των λεωφορείων μεταφοράς νηπίων, μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας των μεταφερόμενων μαθητών και ενόψει έκδοσης των προδιαγραφών - απαιτήσεων για τα καθίσματα και τις ζώνες ασφαλείας των σχολικών λεωφορείων μεταφοράς νηπίων.

 

   3. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

’ρθρο 1

 

   1. Μετά την 29.10.2011 απαγορεύεται η ταξινόμηση καινούργιων σχολικών λεωφορείων μεταφοράς νηπίων, μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εφόσον δεν έχει εκδοθεί έγκριση τύπου σύμφωνα με την οδηγία 2007/46/ΕΚ, που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με την ΚΥΑ 29949/1841/09 (ΦΕΚ 2112/Β').

   Ως σχολικά λεωφορεία νοούνται λεωφορεία μεταφοράς μόνο καθημένων:

   α) Κλάσης Β με χωρητικότητα έως 22 επιβάτες εξαιρέσει του πληρώματος ή

   β) Κλάσης ΙΙ και Κλάσης ΙΙΙ με χωρητικότητα άνω των 22 επιβατών εξαιρέσει του πληρώματος, όπως αυτές ορίζονται στις παραγράφους 2.1.1 και 2.1.2 του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι της οδηγίας 2001/85/ΕΕ, που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με την υπ' αριθμ. 53495/2475/02 (ΦΕΚ Β' 116) κοινή υπουργική απόφαση.

 

   2. Μετά την 30.04.2012 επιτρέπεται η πρώτη ταξινόμηση μεταχειρισμένων και η μεταβίβαση κυκλοφορούντων λεωφορείων μεταφοράς νηπίων, μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ως σχολικά λεωφορεία ανεξάρτητα των μεταφερομένων νηπίων ή μαθητών μόνο εφόσον:

   Ι. Είναι εφοδιασμένα εκ κατασκευής με ζώνες ασφαλείας - συστήματα συγκράτησης σε κάθε θέση μεταφερόμενου επιβάτη συμπεριλαμβανομένων του συνοδηγού και του οδηγού και με καθίσματα που πληρούν τις οδηγίες 96/37 που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με την ΚΥΑ 29088/2296/97 (ΦΕΚ 2/Β'), 96/38 που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με την ΚΥΑ 30419/2468/96 (ΦΕΚ 1190/Β') και 2000/3 που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με την ΚΥΑ 20804/834/00 (ΦΕΚ 1372/Β') της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή μεταγενέστερες αυτών και αποδεικνύεται από έγγραφο:

   α) του εργοστασίου κατασκευής του αμαξώματος ή

   β) αρμόδιας αρχής της προηγούμενης χώρας ταξινόμησης ή

   γ) της αντιπροσωπείας του εργοστασίου κατασκευής του αμαξώματος στη χώρα μας ή στη χώρα προηγούμενης κυκλοφορίας ή κατασκευής του ή

   δ) Πιστοποίηση σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

   ΙΙ. Έχουν τοποθετηθεί ζώνες ασφαλείας σε κάθε θέση μεταφερόμενου επιβάτη συμπεριλαμβανομένων του συνοδηγού και του οδηγού. Τα καθίσματα και οι τοποθετούμενες σε αυτά ζώνες ασφαλείας θα είναι αναλόγων απαιτήσεων των Π.Δ. 502/83, Π.Δ. 503/83 και Π.Δ. 530/83 όπως ισχύουν. Αυτό αποδεικνύεται από:

   α) Για τα σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων από υποβολή βεβαίωσης από φορέα ή υπηρεσία που θα καθοριστεί, ότι τα καθίσματα και οι ζώνες που τοποθετήθηκαν σε αυτά είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές - απαιτήσεις που θα ανακοινωθούν με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με τις διαδικασίες της οδηγίας 98/34/ΕΚ που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με το Π.Δ. 39/2001 (ΦΕΚ 28/Α'), εφ' όσον βέβαια αυτές γίνουν αποδεκτές από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ ή

   β) Για όλα τα σχολικά πιστοποίηση σύμφωνα με τις οδηγίες 96/37, 96/38 και 2000/3 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μεταγενέστερες αυτών ή

   γ) Για όλα τα σχολικά βεβαίωση αρμοδίων αρχών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι τα καθίσματα, ζώνες ασφαλείας-συστήματα συγκράτησης του λεωφορείου είναι σύμφωνα με τις οδηγίες της παραπάνω περίπτωσης (2.ΙΙ.β) ή

   δ) Για όλα τα σχολικά όσον αφορά την αγκύρωση των ζωνών, και αγκύρωση και αντοχή των καθισμάτων για τα σχολικά λεωφορεία μπορεί αντί των προβλεπομένων στην παραπάνω περίπτωση β) να υποβληθεί έκθεση Εργαστηρίου Πολυτεχνικού Ιδρύματος μετά από έλεγχο με την μέθοδο της υπολογιστικής προσομοίωσης (μοντελοποίηση στοιχείου σε ηλεκτρονικό υπολογιστή) καθώς δε και έκθεση του ιδίου εργαστηρίου για τον αριθμό των σημείων στήριξης των ζωνών ασφαλείας ανά θέση και την κατανομή τους στις διάφορες θέσεις. Οι εκθέσεις υπογράφονται από ειδικό εμπειρογνώμονα και τον υπεύθυνο Δ/ντή του εργαστηρίου.

 

   3. Στην περίπτωση των σχολικών λεωφορείων μεταφοράς νηπίων ή μαθητών που απαιτείται η χρησιμοποίηση συστημάτων συγκράτησης παιδιών επιβατών (σύμφωνα με τον κανονισμό 44 της Οικονομικής Επιτροπής του ΟΗΕ) τότε οι ζώνες ασφαλείας-συστήματα συγκράτησης των οχημάτων αυτών πρέπει να είναι κατάλληλες για την στερέωση των συστημάτων συγκράτησης παιδιών επιβατών.

 

   4. Όλα τα σχολικά λεωφορεία από την έναρξη ισχύος της παρούσης είναι εφοδιασμένα με ατομικές ζώνες ασφαλείας εγκεκριμένες με την οδηγία 77/541/ΕΟΚ ή μεταγενέστερη σε όλες τις θέσεις. Αυτό πιστοποιείται:

   Ι. Για τα κυκλοφορούντα και μεταβιβαζόμενα σχολικά λεωφορεία με έκδοση «Βεβαίωσης καθισμάτων - ζωνών ασφαλείας σύμφωνα με την Υ.Α 36144/3360/2011» από ΚΤΕΟ, μετά από έκτακτο έλεγχο που διενεργείται σύμφωνα με το άρθρο 3 της παρούσης. Τα κυκλοφορούντα σχολικά λεωφορεία εφοδιάζονται με αυτή τη βεβαίωση το αργότερο εντός τριμήνου από την έκδοση της παρούσας απόφασης. Στην περίπτωση που κυκλοφορούν σχολικό λεωφορείο υποβάλλεται σε περιοδικό Τεχνικό Έλεγχο εντός τριμήνου από την ισχύ της παρούσας, αντί βεβαίωσης γίνεται σχετική αναγραφή στο χώρο παρατηρήσεων του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου.

   ΙΙ. Για τα μεταχειρισμένα λεωφορεία που ταξινομούνται για πρώτη φορά ως σχολικά θα διενεργείται και ο έλεγχος του άρθρου 3 κατά την διενέργεια του ελέγχου που προηγείται της ταξινόμησης με σχετική αναφορά στο εκδιδόμενο για την ταξινόμηση παραστατικό.

 

   5. Μετά την 30.04.2012 επιτρέπεται η κυκλοφορία των σχολικών λεωφορείων μόνο εφόσον είναι σύμφωνα με την Υπουργική απόφαση της περίπτωσης 2.ΙΙ.α του παρόντος άρθρου.

 

’ρθρο 2

 

   1. Η πιστοποίηση των αναφερομένων στην παράγραφο 2 μόνο όσον αφορά την πρώτη ταξινόμηση των λεωφορείων στην χώρα, του άρθρου 1 γίνεται κατά τον έλεγχο του λεωφορείου για την ταξινόμησή του. Σ' αυτές τις περιπτώσεις κατατίθεται πέραν των λοιπών δικαιολογητικών κάποιο από τα αναφερόμενα στις υποπαραγράφους 2Ι και 2ΙΙ του άρθρου 1.

 

   2. Στις λοιπές περιπτώσεις ο έλεγχος διενεργείται από ΚΤΕΟ σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 2 της υπ' αριθμ. Φ23/51193/5992/2007 (Β' 786) κοινής υπουργικής απόφασης. Μετά τον επιτυχή έλεγχο εκδίδεται σχετική «Βεβαίωση καταλληλότητας καθισμάτων-ζωνών σχολικών λεωφορείων» από την αντίστοιχη υπηρεσία στην οποία αναφέρονται αναλυτικά τα δικαιολογητικά που κατατέθηκαν καθώς τα αποτελέσματα του ελέγχου. Ο τύπος, περιεχόμενο της βεβαίωσης και κάθε σχετική λεπτομέρεια καθορίζεται με εγκύκλιο του Υπουργείου ΥποΜεΔι.

 

’ρθρο 3

 

   1. Στο παρόν άρθρο προσαρτάται πίνακας με τον οποίο εξειδικεύονται τα σημεία ελέγχου για τα καθίσματα και τις ζώνες ασφαλείας του Πίνακα των σημείων προς έλεγχο και της διαβάθμισης των ελλείψεων του άρθρου 3 της αριθμ. 44800/123/1985 Υ.Α «Τρόπος, διαδικασία και πιστοποίηση διενέργειας του Περιοδικού Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων» για τον έλεγχο των σχολικών λεωφορείων. Τα εξειδικευμένα σημεία ελέγχου εφαρμόζονται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

   α. Κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο σχολικών λεωφορείων που διενεργείται, μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας. Στο εκδιδόμενο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ) και εφόσον δε διαπιστωθούν σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις αναγράφεται στο χώρο των παρατηρήσεων του ΔΤΕ η παρατήρηση «καθίσματα και ζώνες ασφαλείας σύμφωνα με την σύμφωνα με την Υ.Α 36144/3360/2011».

   β. Κατά τον έκτακτο τεχνικό έλεγχο σχολικών λεωφορείων εφοδιασμένων με ισχύον (ΔΤΕ) η ισχύς του οποίου λήγει σε χρόνο μεγαλύτερο του τριμήνου από την ισχύ της παρούσας. Ο έκτακτος έλεγχος διενεργείται στα σημεία ελέγχου του επισυναπτόμενου πίνακα από τα Δημόσια ΚΤΕΟ και για τον οποίο δεν καταβάλλεται τέλος. Εφόσον κατά τον έλεγχο δε διαπιστωθούν σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις εκδίδεται «Βεβαίωση καθισμάτων - ζωνών ασφαλείας σύμφωνα με την Υ.Α 36144/3360/2011».

   Αν κατά τον έκτακτο αυτόν έλεγχο τεχνικό έλεγχο του οχήματος διαπιστωθούν σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις τότε αφαιρείται το ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ), και επί πλέον τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση των επικίνδυνων ελλείψεων και απο-κολλάται το Ειδικό Σήμα Τεχνικού Ελέγχου (ΕΣΤΕ), Για τη χορήγηση νέου ΔΤΕ εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 1 της υπ' αριθμ. 44800/123/85 Υ.Α. (Β' 781), όπως ισχύει.

   γ. Κατά την διενέργεια του ελέγχου που προηγείται της ταξινόμησης μεταχειρισμένων λεωφορείων που ταξινομούνται για πρώτη φορά ως σχολικά. Στο εκδιδόμενο για την ταξινόμηση παραστατικό σχετική αναφορά ότι το λεωφορείο φέρει καθίσματα και ζώνες ασφαλείας σύμφωνα με την παρούσα.

 

   2. ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΣΗΜΕΙΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΖΩΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΙΣΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ

 

 

Δ.Ε

Σ.Ε

Ε.Ε

10100

Καθίσματα

 

 

 

10101

Καθίσματα: Αριθμός που δεν συμφωνεί με τη Νομοθεσία ή την άδεια κυκλοφορίας

 

Χ

 

10102

Καθίσματα: Ανασφαλής στερέωση στις διάφορες θέσεις που μπορεί να ρυθμιστούν

 

Χ

 

10103

Καθίσματα: Εξαρτήματα ή επένδυση των καθισμάτων χαλαρωμένα ή φθαρμένα που εγκυμονούν κίνδυνο τραυματισμού

1. Επικίνδυνες προεξοχές στο κάθισμα (ελάσματα, σωλήνες, κοχλίες, σύστημα αγκύρωσης ζώνης)

2. Η επένδυση της πλάτης ή της έδρας κάθε καθίσματος είναι φθαρμένη, σχισμένη ή έχει άλλο ελάττωμα

(X)

Χ X

(X)

10200

Ζώνες ασφαλείας

 

 

 

10201

Ζώνες ασφαλείας: Το όχημα δεν είναι εφοδιασμένο με τον προβλεπόμενο αριθμό

Δεν είναι τοποθετημένες ατομικές ζώνες ασφαλείας σε κάθε θέση μεταφερόμενου επιβάτη (νηπίου ή μαθητή) συμπεριλαμβανομένων και των θέσεων του συνοδηγού και του οδηγού.

 

 

X

10202

Ζώνες ασφαλείας: Δεν είναι εγκεκριμένου τύπου

1. Όλες οι ατομικές ζώνες ασφαλείας δεν φέρουν την προβλεπόμενη από την οδηγία 77/541/ΕΟΚ όπως ισχύει σήμανση. Δεν γίνεται αποδεκτή σήμανση που έχει αποκοπεί ή έχει ξεθωριάσει σε τέτοιο βαθμό που είναι αδύνατη η ανάγνωσή της.

2. Ιμάντας ζώνης: Κοψίματα, ξεφτίσματα, κόμποι ή επιδιορθώσεις (ραμμένος, κολλημένος κ.ο.κ.) με έμφαση στα σημεία του ιμάντα που βρίσκονται πλησίον των αγκυρώσεων της πόρπης και των βρόχων αλλαγής κατεύθυνσης.

 

Χ X

(X)

10203

Ζώνες ασφαλείας: Ελαττωματική στερέωση

1. Οι ζώνες ασφαλείας δύο σημείων είναι τοποθετημένες διαγώνια.

2. Ο συσπειρωτήρας της ζώνης ασφαλείας έχει βλάβη και δεν λειτουργεί σωστά μη εξασφαλίζοντας: α) την ανεμπόδιστη και πλήρη εκτύλιξη του ιμάντα της ζώνης β) την ενεργοποίηση του μηχανισμού εμπλοκή σε απότομη έλξη του ιμάντα της ζώνης και γ) την περιέλιξη του ιμάντα της ζώνης όταν αυτός είναι χαλαρός.

3. Ο μηχανισμός ασφάλισης της πόρπης έχει βλάβη και δεν ασφαλίζει ή/ και απασφαλίζει σωστά.

4. Οι ζώνες ασφαλείας βρίσκονται σε επαφή με επικίνδυνα για φθορά μέρη του καθίσματος.

 

X

X X

X

10204

Ζώνες ασφαλείας: Ελαττώματα στην κατάσταση των αγκυρώσεων

1. Φθορά, διάβρωση, ράγισμα, σπάσιμο των σημείων αγκύρωσης της ζώνης ασφαλείας συμπεριλαμβανόμενης και της πόρπης.

2. Χαλαρωμένη αγκύρωση της ζώνης ασφαλείας συμπεριλαμβανόμενης και της πόρπης.

3. Οι εύκαμπτοι μίσχοι (ράβδοι) των πορπών παρουσιάζουν διαβρώσεις, αλλοιώσεις ή άλλες φθορές.

4. Μετά από έλξη του κάθε τμήματος του ιμάντα της ζώνης διαπιστώνεται ότι δεν είναι ασφαλώς στερεωμένα.

 

X X X X

(X) (X) (X) (X)

 

’ρθρο 4

 

   1. Από την ισχύ της παρούσας καταργείται η 1485/66/ 04 υπουργική απόφαση όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

 

   2. Οι διατάξεις της παρούσας δεν απαλλάσσουν από την υποχρεωτική χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως καθισμάτων, ζωνών ασφαλείας κ.λπ. για τη μεταφορά παιδιών όπου απαιτείται.

 

   3. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 17 Οκτωβρίου 2011