ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ Γ1/20655/2897/ΦΕΚ Β 1495/16.07.2015

 

Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/103/ΕΕ της Επιτροπής της 21ης Νοεμβρίου 2014 για την τρίτη προσαρμογή στην επιστημονική και τεχνική πρόοδο των παραρτημάτων της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις εσωτερικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων και κωδικοποίηση των κ.υ.α. 35043/2524 (ΦΕΚ 1385/Β/2010), 52280/4720 (ΦΕΚ 2640/Β/2011), 52167/4683 (ΦΕΚ 37/Β/2012) και 40955/4862 (ΦΕΚ 2514/Β΄/2013).

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ−ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ − ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ − ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ − ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

 

   Έχοντας υπόψη:

 

   1. Τις διατάξεις:

 

   α. Της παρ. 11 του άρθρου 5 του Ν. 2801/2000 (Α΄ 46) «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και άλλες διατάξεις».

   β. Του άρθρου 3 του Ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου» (Α΄ 34), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101) και του άρθρου 4 του Ν. 1338/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του Ν. 1440/1984 (Α΄ 70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του Ν. 1775/1988 (Α΄ 101), 31 του Ν. 2076/1992 (Α΄ 130), 19 του Ν .2367/1995 (Α΄ 261), 22 του Ν. 2789/2000 (Α΄ 21), 48 του Ν. 3427/2005 (Α΄ 312) και 91 του Ν. 3862/2010 (Α΄ 113).

   γ. Του άρθρου δεύτερου του Ν. 2077/1992 (Α΄ 136) «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνεται στην Τελική πράξη».

   δ. Του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», όπως κωδικοποιήθηκε με το Π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).

   ε. Του άρθρου 2 του Π.δ. 24/2015 (Α΄ 20) «Σύσταση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων».

   στ. Του Π.δ. 25/2015 (Α΄ 21) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

   ζ. Του Π.δ. 27/2015 (Α΄ 31) «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών».

   η. του Π.δ. 109/2014 (Α΄ 176) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων».

   θ. Της υπ’ αριθμ. Υ144/2015 (ΦΕΚ 483/Β΄/2015) απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Χρήστο Σπίρτζη».

   ι. Της υπ’ αριθμ. Υ57/16−02−2015 (ΦΕΚ 256/Β΄/2015) απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Όλγα−Νάντια Βαλαβάνη».

   ια. Της υπ’ αριθμ. Υ97/20−02−2015 (ΦΕΚ 299/Β΄/2015) απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Ιωάννη Πανούση».

   ιβ. Της υπ’ αριθμ. Υ112/3−03−2015 (ΦΕΚ 311/Β΄/2015) απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ιωάννη Τσιρώνη».

   ιγ. Των κ.υ.α. 35043/2524 (ΦΕΚ 1385/Β΄/2010), 52280/4720 (ΦΕΚ 2640/Β΄/2011), 52167/4683 (ΦΕΚ 37/Β΄/2012) και 40955/4862 (ΦΕΚ 2514/Β΄/2013), οι οποίες κωδικοποιούνται και τροποποιούνται με την παρούσα.

 

   2. Τα κείμενα:

   α. ECE/TRANS/WP.15/222 της 7 Μαρτίου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Corr.1 της 26 Μαΐου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Add.1 της 26 Μαΐου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Add.1/Corr.1 της 13 Ιουνίου 2014 και ECE/TRANS/242/Corr.1 Vol. I and II του Νοεμβρίου 2014 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του ΟΗΕ που περιέχουν τα επίσημα κείμενα τροποποιήσεων και διορθώσεων της Ευρωπαϊκής Συμφωνίας σχετικά με διεθνείς οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR) 2013.

   β. OTIF/RID/NOT/2015 της 30ης Ιουνίου 2014 του Διακυβερνητικού Οργανισμού Διεθνών Σιδηροδρομικών Μεταφορών (OTIF), που περιέχει επίσημο κείμενο των τροποποιήσεων του RID έκδοσης 1.1.2015, καθώς επίσης και των διορθώσεών του.

 

   3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

’ρθρο 1

(Αρθρο 1 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Πεδίο εφαρμογής

 

   1. Η παρούσα εφαρμόζεται στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων εντός της χώρας ή μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της φορτοεκφόρτωσης, της μεταφόρτωσης από ένα μεταφορικό μέσο σε άλλο και των στάσεων που χρειάζονται λόγω των συνθηκών μεταφοράς.

   Δεν εφαρμόζεται για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων:

   α) με οχήματα και φορτάμαξες που ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις ή είναι υπό την ευθύνη τους,

   β) που πραγματοποιούνται εξ ολοκλήρου εντός της περιμέτρου κλειστής περιοχής.

 

   2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού μπορούν να θεσπίζονται ειδικές απαιτήσεις ασφαλείας για τις εγχώριες και διεθνείς μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων εντός της χώρας όσον αφορά:

   α) τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων με οχήματα ή φορτάμαξες που δεν καλύπτονται από την παρούσα

   β) όπου απαιτείται, τη χρήση προδιαγεγραμμένων διαδρομών, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης προδιαγεγραμμένων τρόπων μεταφοράς

   γ) ειδικούς κανόνες για τις μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων με επιβατικές αμαξοστοιχίες.

   Η Επιτροπή ενημερώνεται σχετικά με αυτού του είδους τις διατάξεις και την αιτιολόγησή τους. Ενημερώνει σχετικά τα άλλα κράτη μέλη.

 

   3. Δεν εφαρμόζονται στη χώρα οι διατάξεις του παραρτήματος ΙΙΙ τμήμα III.1 (ADN) της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, επειδή δεν διαθέτει εσωτερικές πλωτές οδούς.

 

   4. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών, κατά περίπτωση, απαγορεύονται αυστηρά για λόγους εθνικής ασφάλειας ή προστασίας του περιβάλλοντος μη συνδεόμενους με την ασφάλεια των μεταφορών, οι μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων εντός του εδάφους της χώρας.

 

’ρθρο 2

(Αρθρο 2 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Ορισμοί

 

   Για τους σκοπούς της παρούσας, νοείται ως:

 

   1. «ADR», η ευρωπαϊκή συμφωνία για τις διεθνείς οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων, η οποία συνήφθη στη Γενεύη στις 30 Σεπτεμβρίου 1957, καθώς και οι τροποποιήσεις της.

 

   2. «RID», οι κανονισμοί για τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων, οι οποίοι επισυνάφθηκαν ως προσάρτημα Γ στη σύμβαση για τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές (COTIF) που συνήφθη στο Βίλνιους στις 3 Ιουνίου 1999, καθώς και οι τροποποιήσεις τους.

 

   3. «όχημα», οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα που προορίζεται για οδική χρήση, το οποίο έχει τουλάχιστον τέσσερις τροχούς και είναι σχεδιασμένο για μέγιστη ταχύτητα άνω των 25 km/h, και τα ρυμουλκούμενά του, εξαιρουμένων των οχημάτων που κινούνται επί τροχιών, των κινητών μηχανών και των γεωργικών και δασικών ελκυστήρων εφόσον δεν κινούνται με ταχύτητα μεγαλύτερη από 40 km/h όταν μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα.

 

   4. «φορτάμαξα», κάθε σιδηροδρομικό όχημα χωρίς ίδια μέσα πρόωσης, το οποίο κινείται με δικούς του τροχούς επάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές και χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

 

   5. «ADN», η ευρωπαϊκή συμφωνία σχετικά με τις διεθνείς μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων μέσω της εσωτερικής ναυσιπλοΐας, η οποία συνήφθη στη Γενεύη στις 26 Μαΐου 2000, καθώς και οι τροποποιήσεις της.

 

’ρθρο 3

(Αρθρο 3 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Γενικές διατάξεις

 

   1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 6 της παρούσας, δεν μεταφέρονται επικίνδυνα εμπορεύματα εφόσον απαγορεύεται η μεταφορά τους από τα παραρτήματα Ι.1.Α και Ι.1.Β ή το παράρτημα ΙΙ.1 του άρθρου 8 της παρούσας.

 

   2. Με την επιφύλαξη των γενικών κανόνων για την πρόσβαση στην αγορά ή των κανόνων που εφαρμόζονται εν γένει στις μεταφορές εμπορευμάτων, οι μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων επιτρέπονται, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι όροι που καθορίζονται στα παραρτήματα Ι.1.Α και Ι.1.Β και στο παράρτημα ΙΙ.1 του άρθρου 8 της παρούσας.

 

’ρθρο 4

(Αρθρο 4 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Τρίτες χώρες

 

   Οι μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων μεταξύ της χώρας και τρίτων χωρών επιτρέπονται, εφόσον πληρούνται οι απαιτήσεις των ADR ή RID, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στα παραρτήματα του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης.

 

’ρθρο 5

(Αρθρο 5 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Περιορισμοί για λόγους ασφάλειας της μεταφοράς

 

   Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών, κατά περίπτωση, δύνανται, για λόγους ασφάλειας της μεταφοράς, να εφαρμόζονται αυστηρότερες διατάξεις για τις εγχώριες μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων, εξαιρουμένων των απαιτήσεων κατασκευής οι οποίες πραγματοποιούνται με οχήματα και φορτάμαξες που είναι ταξινομημένα ή έχουν τεθεί σε κυκλοφορία στη χώρα μας.

 

’ρθρο 6

(Αρθρο 6 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Παρεκκλίσεις

 

   1. Η χώρα μας επιτρέπει τη χρήση γλωσσών μόνο από τις προβλεπόμενες στα παραρτήματα του άρθρου 8 της παρούσας, για τις μεταφορές που εκτελούνται στο έδαφός της.

 

   2. Παρεκκλίσεις από το Παράρτημα I.1 και το Παράρτημα II.1 για τις μεταφορές μικρών ποσοτήτων ορισμένων επικίνδυνων εμπορευμάτων ή σε τοπικό επίπεδο μπορούν να εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 6 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει.

 

’ρθρο 7

(Αρθρο 7 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

Μεταβατικές διατάξεις

 

   Η χώρα μας διατηρεί, εντός της επικράτειάς της, τις διατάξεις που αναγράφονται στο παράρτημα Ι.2 και στο παράρτημα ΙΙ.2 του άρθρου 8 της παρούσας.

 

’ρθρο 8

Παραρτήματα

 

   Προσαρτώνται στο παρόν τα Παραρτήματα Ι.1.Α, Ι.1.Β, Ι.2, Ι.3 και ΙΙ.1, ΙΙ.2, ΙΙ.3 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/103/ΕΕ της Επιτροπής της 21ης Νοεμβρίου 2014 και των κειμένων EECE/TRANS/WP.15/222 της 7 Μαρτίου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Corr.1 της 26 Μαΐου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Add.1 της 26 Μαΐου 2014, ECE/TRANS/WP.15/222/Add.1/Corr.1 της 13 Ιουνίου 2014, ECE/TRANS/242/Corr.1 Vol. I and II του Νοεμβρίου 2014 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του ΟΗΕ καθώς επίσης και των OTIF/RID/NOT/2015 της 30ης Ιουνίου 2014 του Διακυβερνητικού Οργανισμού Διεθνών Σιδηροδρομικών Μεταφορών (OTIF), που περιέχει επίσημο κείμενο των τροποποιήσεων του RID έκδοσης 1.1.2015, καθώς επίσης και των διορθώσεών του, τα οποία Παραρτήματα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτού. Στα Παραρτήματα Α και Β της ADR, όπως εφαρμόζονται από την 1η Ιανουαρίου 2015, ο όρος «αντισυμβαλλόμενο μέρος» αντικαθίσταται από τον όρο «κράτος μέλος», κατά περίπτωση. Στο Παράρτημα των RID, το οποίο επισυνάφθηκε ως προσάρτημα Γ στην COTIF, όπως θα εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2015, ο όρος «συμβαλλόμενο κράτος των RID» αντικαθίσταται από τον όρο «κράτος μέλος», κατά περίπτωση.

 

   (Ακολουθούν παραρτήματα βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

 

Αρθρο 9

Αρμόδιες Αρχές

 

   1. Η αρμόδια αρχή για την έγκριση των οχημάτων, των δεξαμενών και άλλων υπερκατασκευών οχημάτων μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων κατά ADR, την πιστοποίηση αυτών, την αναγνώριση φορέων διενέργειας των προβλεπομένων ελέγχων και δοκιμών κατά ADR είναι το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού (ΥΠΟΥΝΤ).

 

   2. Σύμφωνα με την παρ. 26 του άρθρου 28 του ν. 3891/10 (ΦΕΚ 188 Α/4-11-2010) όπως ισχύει, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) ασκεί τα καθήκοντα της «Αρμόδιας Αρχής» του Κανονισμού σχετικά με τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων (RID).

 

   3. Το πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR) που προβλέπεται στο υποτμήμα 9.1.3.5. της ADR, χορηγείται από τα αρμόδια Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και την ADR.

 

   4. Η αρμόδια αρχή για τους σκοπούς του Κεφαλαίου 8.2 «Απαιτήσεις που αφορούν στην εκπαίδευση του πληρώματος του οχήματος», της ADR είναι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας.

 

   5. Η αρμόδια αρχή για τους σκοπούς του τμήματος 1.8.3. «Σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς» της ADR είναι το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Διεύθυνση Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας.

   Η αρμόδια αρχή για τους σκοπούς του τμήματος 1.8.3. «Σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς» του RID είναι η Ρ.Α.Σ.

 

   6. Η αρμόδια αρχή για την ταξινόμηση των επικίνδυνων εμπορευμάτων για οδική και σιδηροδρομική μεταφορά είναι το Γενικό Χημείο του Κράτους, Διεύθυνση Ενεργειακών, Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων.

 

Αρθρο 10

Γενικές διατάξεις περί Συμβούλου Ασφαλούς Μεταφοράς Επικινδύνων Εμπορευμάτων (Σ.Α.Μ.Ε.Ε.)

 

   1. Η απαίτηση για τον ορισμό Σ.Α.Μ.Ε.Ε. προβλέπεται στο υποτμήμα 1.8.3.1. του 1.8.3. «Σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς» των ADR/RID.

   Η παραπάνω απαίτηση δεν εφαρμόζεται σε επιχειρήσεις οι δραστηριότητες των οποίων αφορούν ποσότητες για κάθε μονάδα μεταφοράς μικρότερες από τα όρια που καθορίζονται στα 1.1.3.6, 1.7.1.4 όπως επίσης και στα Κεφάλαια 3.3, 3.4 και 3.5 της ADR.

   Η παραπάνω απαίτηση δεν εφαρμόζεται σε επιχειρήσεις, οι δραστηριότητες των οποίων καθορίζονται στο 1.8.3.2. του RID.

 

   2. Κάθε επιχείρηση που εμπίπτει στο υποτμήμα 1.8.3.1. της ADR, υποχρεούνται να γνωστοποιεί την ταυτότητα του συμβούλου της εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία ορισμού του, στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, στην αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, στην οικεία Διεύθυνση Ασφαλείας ή Αστυνομική Διεύθυνση Νομού και στην οικεία Περιφερειακή Διοίκηση Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής της Περιφέρειας που έχει έδρα η επιχείρηση η οποία έχει ορίσει τον Σύμβουλο.

   Κάθε επιχείρηση που εμπίπτει στο υποτμήμα 1.8.3.1 του RID, υποχρεούται να γνωστοποιεί την ταυτότητα του συμβούλου της εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία ορισμού του, στην Ρ.Α.Σ.

 

   3. Εντός εξήντα (60) ημερών από τον ορισμό του, ο σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων συντάσσει μια αναφορά στην οποία για κάθε σχετική δραστηριότητα της επιχείρησης, υποδεικνύει τις ενδεχόμενα απαραίτητες λειτουργικές βελτιώσεις και τροποποιήσεις στις εφαρμοζόμενες πρακτικές με σκοπό την ασφάλεια της φόρτωσης, εκφόρτωσης και μεταφοράς των επικίνδυνων εμπορευμάτων. Η αναφορά αυτή συντάσσεται έκτοτε εντός του πρώτου μηνός κάθε έτους σύμφωνα με τα οριζόμενα στο υποτμήμα 1.8.3.3 των ADR/RID.

 

   4. Στις περιπτώσεις ατυχημάτων που αναφέρονται στο υποτμήμα 1.8.3.6 της ADR, ο σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, υποβάλλει εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία του ατυχήματος την σχετική αναφορά, στη Διοίκηση της επιχείρησης, στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και στην οικεία Υπηρεσία Τροχαίας με κοινοποίηση στην οικεία Διεύθυνση Ασφαλείας ή Αστυνομική Διεύθυνση Νομού ή στην οικεία Λιμενική Αρχή, ανάλογα με την Υπηρεσία που έχει αστυνομική αρμοδιότητα στο χώρο που προκλήθηκε το ατύχημα.

   Στις περιπτώσεις ατυχημάτων που αναφέρονται στο υποτμήμα 1.8.3.6 του RID, ο σύμβουλος ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, υποβάλλει εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία του ατυχήματος την σχετική αναφορά, στη Διοίκηση της σιδηροδρομικής επιχείρησης, στην Ρ.Α.Σ. και στον Διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής.

 

Αρθρο 11

Κατάρτιση Σ.Α.Μ.Ε.Ε.

 

   1. Φορείς παροχής κατάρτισης στους υποψήφιους ΣΑΜΕΕ για όλες τις κλάσεις πλην της 7 (ραδιενεργά υλικά) ορίζονται, με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και της Ρ.Α.Σ. για το RID, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) ή Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ), τεχνολογικής ή θετικής κατεύθυνσης, τα οποία λειτουργούν και είναι αναγνωρισμένα από το Ελληνικό Κράτος, κατόπιν αιτήσεως των εκπροσώπων των ενδιαφερόμενων Σχολών στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και αντίστοιχα στην Ρ.Α.Σ. για το RID. Στην προαναφερόμενη αίτηση επισυνάπτονται τα αναγκαία παραστατικά με τα οποία τεκμηριώνονται οι ειδικές γνώσεις στα θέματα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (οδική ή σιδηροδρομική), στις Διεθνείς Συμφωνίες και Οδηγίες που καλύπτουν τις μεταφορές αυτές, τον τρόπο και τις δυνατότητες παροχής σχετικής κατάρτισης.

   Για την παραπάνω τεκμηρίωση δηλώνονται τα εξής στοιχεία:

   α. Υπαρξη μαθήματος/μαθημάτων στο Πρόγραμμα Σπουδών σχετικών με το αντικείμενο της μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων.

   β. Δημοσίευση/Δημοσιεύσεις των μελών του Ιδρύματος σε έγκριτα περιοδικά για θέματα επικίνδυνων εμπορευμάτων.

   γ. Εκπόνηση διδακτορικής/διδακτορικών διατριβών ή μεταπτυχιακής/μεταπτυχιακών εργασιών σε θέματα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων ή επιμέρους ενότητες αυτών

   δ. Συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού του Ιδρύματος σε εκπαιδευτικά σεμινάρια εσωτερικού ή εξωτερικού ή σε Επιτροπές Διεθνών Οργανισμών ή επαγγελματικών οργανώσεων που χειρίζονται θέματα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων.

   ε. Διοργάνωση σεμιναρίων σχετικών με τις μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων.

   στ. Τα μέλη του διδακτικού προσωπικού για την παροχή κατάρτισης τα οποία πρέπει να είναι πτυχιούχοι σχολών ΑΕΙ με ειδικές γνώσεις στα διδασκόμενα αντικείμενα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, οριζόμενοι από τους εκπαιδευτικούς φορείς.

   ζ. Πιστοποιημένο και σε ισχύ σύστημα διαχείρισης ποιότητας σύμφωνα με το πρότυπο ISO 9001:2008 όπως ισχύει.

 

   2. Φορέας που παρέχει ειδική κατάρτιση στους Σ.Α.Μ.Ε.Ε. για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων της κλάσης 7 (ραδιενεργά υλικά) είναι η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (Ε.Ε.Α.Ε.).

 

   3. Τα προγράμματα κατάρτισης με τους διδάσκοντες ανά θεματική ενότητα ανακοινώνονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και αντίστοιχα στην Ρ.Α.Σ. για το RID, οι οποίες έχουν την εποπτεία και τον έλεγχο της κατάρτισης.

   α. Ο κάθε ενδιαφερόμενος, ανάλογα με το πιστοποιητικό που επιθυμεί να αποκτήσει ή να επεκτείνει, παρακολουθεί το αντίστοιχο πρόγραμμα κατάρτισης όπως προβλέπεται στο τμήμα 1.8.3. των ADR/RID.

   β. Το πρόγραμμα κατάρτισης για αρχική χορήγηση πιστοποιητικού περιλαμβάνει τις παρακάτω διαδοχικές φάσεις:

   i) τη βασική κατάρτιση διάρκειας τουλάχιστον δώδεκα (12) διδακτικών ωρών.

   ii) την ειδική κατάρτιση διάρκειας τεσσάρων (4) τουλάχιστον διδακτικών ωρών για κάθε μέσο μεταφοράς (οδική/σιδηροδρομική μεταφορά)

   iii) την ειδική κατάρτιση διάρκειας έξι (6) τουλάχιστον διδακτικών ωρών για κάθε κατηγορία μεταφερόμενων εμπορευμάτων που αναφέρονται στο υποτμήμα 1.8.3.13 των ADR/RID.

   Η διδακτική ώρα είναι σαράντα πέντε (45) λεπτά. Ο μέγιστος αριθμός διδακτικών ωρών κατά τη διάρκεια μιας μέρας δεν μπορεί να υπερβαίνει τις οκτώ (8).

   γ. Ο υποψήφιος θεωρείται ότι παρακολούθησε επιτυχώς το ανωτέρω πρόγραμμα εφόσον οι συνολικές του απουσίες δεν υπερβαίνουν τις τρεις (3) ώρες. Σε αντίθετη περίπτωση υποχρεούται να παρακολουθήσει εκ νέου τη φάση ή τις φάσεις που διαπιστώθηκε υπέρβαση των απουσιών.

 

   4. Οι εκπαιδευτικοί φορείς υποχρεούνται:

   α. να διοργανώνουν προγράμματα κατάρτισης, τηρώντας τα προβλεπόμενα στο τμήμα 1.8.3 των ADR/RID, σε ημερομηνίες που να παρέχουν τη δυνατότητα στους υποψηφίους κλάσης 7 να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα ειδικής κατάρτισης στην Ε.Ε.Α.Ε. για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις την ορισθείσα ημερομηνία.

   β. να τηρούν «Παρουσιολόγιο» το οποίο αρχειοθετείται και φυλάσσεται τουλάχιστον για μια διετία.

   γ. να υποβάλλουν μετά την ολοκλήρωση κάθε προγράμματος κατάρτισης στον εξεταστικό φορέα ή στην επιτροπή εξετάσεων κατά περίπτωση και στην αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και αντίστοιχα στην Ρ.Α.Σ. για το RID, καταστάσεις σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή με τα πλήρη στοιχεία (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, αριθμός ταυτότητας ή διαβατηρίου, ΑΦΜ, δ/νση μονίμου κατοικίας, τίτλος σπουδών, αριθμός ισχύουσας άδειας παραμονής ή άδειας εργασίας) των υποψηφίων που παρακολούθησαν επιτυχώς, την κατάρτιση καθώς και αυτών που έχουν αποτύχει σε προηγούμενες εξετάσεις εφόσον δηλώσουν ότι επιθυμούν να συμπεριληφθούν.

   Οι υποψήφιοι αναγράφονται με αλφαβητική σειρά ανάλογα με το πρόγραμμα κατάρτισης που παρακολούθησαν, το είδος του πιστοποιητικού που επιθυμούν να αποκτήσουν, ξεχωριστά για αρχική εξέταση και επέκταση.

   Στην περίπτωση επέκτασης οι καταστάσεις συμπληρώνονται με το είδος του πιστοποιητικού που κατέχουν, τον αριθμό του, την εκδούσα αρχή και την ημερομηνία λήξης του. Η υποβολή των προαναφερόμενων καταστάσεων υπογεγραμμένων από τον υπεύθυνο του προγράμματος γίνεται τουλάχιστον δέκα (10) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής των εξετάσεων.

   δ. να ενημερώνουν τους υποψηφίους για την ημέρα και την ώρα των εξετάσεων που αναφέρονται στις επόμενες παραγράφους.

 

   5. Με την ολοκλήρωση μηχανογραφικού συστήματος, τα στοιχεία εκπαίδευσης, εξέτασης και πιστοποίησης συμβούλων ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, καταχωρίζονται σε αυτό.

 

   6. Ο ορισμός του φορέα κατάρτισης ανακαλείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και της Ρ.Α.Σ για το RID, αν διαπιστωθεί ότι δεν τηρούνται από αυτόν οι απαιτήσεις και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από το τμήμα 1.8.3 των ADR/RID και τις σχετικές διατάξεις του παρόντος άρθρου.

   Η εποπτεία και ο έλεγχος των εξουσιοδοτημένων φορέων κατάρτισης ασκείται από το Υπουργείο Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και από τη Ρ.Α.Σ. για το RID.

 

Αρθρο 12

Εξετάσεις Σ.Α.Μ.Ε.Ε.

 

   1. Οι υποψήφιοι Σ.Α.Μ.Ε.Ε. συμμετέχουν σε εξετάσεις προκειμένου να διαπιστωθεί εάν διαθέτουν το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων προκειμένου να ασκούν τα καθήκοντα του συμβούλου, όπως αυτά περιγράφονται στο υποτμήμα 1.8.3.3 της ADR/RID. Η διενέργεια εξετάσεων γίνεται από τον εξεταστικό φορέα ο οποίος ορίζεται από τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού για την ADR και από τη Ρ.Α.Σ. για το RID, για χρονική διάρκεια πέντε (5) ετών, ύστερα από δήλωση ενδιαφέροντος και υποβολή δικαιολογητικών - στοιχείων, σύμφωνα με το υποτμήμα 1.8.3.10 των ADR/RID. Ο εξεταστικός φορέας είναι πολυτεχνική σχολή ΑΕΙ, είναι ένας για όλη τη χώρα και δύναται να είναι κοινός για ADR και RID.

   Σε περίπτωση μη ορισμού εξεταστικού φορέα, οι εξετάσεις διενεργούνται από επιτροπή εξέτασης η οποία ορίζεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την ADR και με απόφαση της Ρ.Α.Σ. για το RID.

 

   2. Στην επιλογή των ερωτήσεων για τις εξετάσεις που διενεργούνται από τον εξεταστικό φορέα μπορούν να συμμετέχουν εκπρόσωποι των αρμοδίων αρχών για τους σκοπούς της οδικής και σιδηροδρομικής μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων.

 

   3. Εξετάσεις Αρχικής Χορήγησης

   α. Στόχος των εξετάσεων είναι να διαπιστωθεί εάν οι υποψήφιοι σύμβουλοι ασφαλούς μεταφορά διαθέτουν το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων για να ασκούν τα καθήκοντα του Συμβούλου όπως αυτά περιγράφονται στο υποτμήμα 1.8.3.3 των ADR/RID, με σκοπό την απόκτηση του ανάλογου πιστοποιητικού και καλύπτουν κατ’ ελάχιστον τα θέματα που περιγράφονται στο υποτμήμα 1.8.3.11 των ADR/RID.

   β Οι εξετάσεις διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις των ADR/RID (εδάφιο 1.8.3.12.4) και αποτελούνται από τρία μέρη (1, 2 και 3) όπως περιγράφεται στην περ. (δ). Υποψήφιος θεωρείται ότι επέτυχε στις εξετάσεις εφόσον έχει περάσει με επιτυχία και τα τρία μέρη. Κάθε υποψήφιος μπορεί να κατοχυρώσει τα μέρη 1 και 2, εφόσον έχει κριθεί επιτυχών στο μέρος 1 και 1 και 2 αντίστοιχα. Ο υποψήφιος θεωρείται ότι επέτυχε στις εξετάσεις όταν σε κάθε μέρος της γραπτής δοκιμής συγκεντρώσει βαθμολογία τουλάχιστον εξήντα (60), με άριστα εκατό (100).

   γ. Οι εξετάσεις πρέπει να ολοκληρωθούν με επιτυχία εντός ενός (1) έτους από την ημερομηνία λήξης της κατάρτισής του, διαφορετικά ο υποψήφιος παρακολουθεί εκ νέου πρόγραμμα αρχικής κατάρτισης.

   δ Η εξέταση αποτελείται, για κάθε τύπο πιστοποιητικού όπως ορίζεται στο υποτμήμα 1.8.3.13 των ADR/RID από:

- την βασική εξέταση (μέρος 1): ένα ερωτηματολόγιο με αριθμό ερωτήσεων ανάπτυξης ή/και πολλαπλών επιλογών, που περιλαμβάνει τμήμα των θεμάτων του μέρους (a) του εδαφίου 1.8.3.12.4 των ADR/DIR.

- την εξέταση κλάσης (μέρος 2): ένα ερωτηματολόγιο με αριθμό ερωτήσεων ανάπτυξης ή/και πολλαπλών επιλογών ανάλογο του τύπου πιστοποιητικού που επιθυμεί να αποκτήσει ο υποψήφιος, που περιλαμβάνει τουλάχιστον τα υπόλοιπα θέματα του μέρους (a) του εδαφίου 1.8.3.12.4 των ADR/RID.

- την εξέταση στο μέσο μεταφοράς και στη μελέτη περίπτωση (μέρος 3): ένα ερωτηματολόγιο με αριθμό ερωτήσεων ανάπτυξης ή/και πολλαπλών επιλογών που αφορούν το μέσο μεταφοράς (οδική-σιδηροδρομική ή και τα δύο), με συντελεστή βαρύτητας 30% της βαθμολογίας του μέρους αυτού. Επιπρόσθετα ο υποψήφιος επιλύει θέμα (μελέτη περίπτωσης), όπως αναφέρεται στο μέρος (b) του εδαφίου 1.8.3.12.4 των ADR/RID με συντελεστή βαρύτητας 70% της βαθμολογίας του μέρους αυτού της εξέτασης.

   ε. Σε περίπτωση που υποψήφιος είναι κάτοχος ισχύοντος πιστοποιητικού ενός μέσου μεταφοράς ή ενός ή περισσοτέρων τύπων επικίνδυνων εμπορευμάτων μπορεί να επεκτείνει το πιστοποιητικό του και σε πρόσθετο μέσο μεταφοράς ή και σε πρόσθετους τύπους επικίνδυνων εμπορευμάτων, εφόσον παρακολουθήσει τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά προγράμματα και συμμετάσχει σε σχετικές εξετάσεις, του ανωτέρω 2ου ή και 3ου μέρους αντίστοιχα, όπως στην αρχική χορήγηση. Επειτα από επιτυχία στις εξετάσεις αυτές, του χορηγείται νέο πιστοποιητικό αλλά η ημερομηνία λήξης της ισχύος του παραμένει ως έχει.

 

   4. Εξετάσεις Ανανέωσης

   α. Σκοπός των εξετάσεων ανανέωσης είναι να διαπιστωθεί ότι ο κάτοχος εξακολουθεί να διαθέτει το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων για την άσκηση των καθηκόντων του συμβούλου ασφαλούς μεταφοράς όπως περιγράφονται στο υποτμήμα 1.8.3.16 των ADR/RID, είναι ενημερωμένος για τις αναθεωρημένες διατάξεις των ADR/RID, τις νέες τεχνικές και τα νέα υλικά που υπάρχουν αναφορικά με τις μεταφορές αυτές.

   β. Οι ενδιαφερόμενοι για ανανέωση των πιστοποιητικών τους, υποβάλλουν στον εξεταστικό φορέα ή στην επιτροπή εξετάσεων κατά περίπτωση αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις, πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής, των εξετάσεων, δηλώνοντας όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στην παράγραφο (4γ) του άρθρου 11 καθώς και τον τύπο του πιστοποιητικού που κατέχουν, τον αριθμό του, την εκδούσα αρχή και την ημερομηνία λήξης του.

   γ. Οι εξετάσεις ανανέωσης περιλαμβάνουν ερωτηματολόγια με ερωτήσεις ανάπτυξης ή/και πολλαπλών επιλογών από τα μέρη 1 και 2, όπως περιγράφονται στην (3δ) παράγραφο και σύμφωνα με τα 1.8.3.12.4 και 1.8.3.16.2 της ADR/RID.

   δ. Ο υποψήφιος στις εξετάσεις ανανέωσης θεωρείται επιτυχών εφόσον συγκεντρώσει βαθμολογία τουλάχιστον εξήντα (60), με άριστα εκατό (100) σε κάθε μέρος εξέτασης. Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν επιτύχει στις παραπάνω εξετάσεις εντός του χρόνου ισχύος του πιστοποιητικού του, παρακολουθεί εκ νέου προγράμματα αρχικής κατάρτισης και υπόκειται σε εξετάσεις αρχικής χορήγησης.

 

Αρθρο 13

Πιστοποίηση ΣΑΜΕΕ

 

   1. Το πιστοποιητικό κατάρτισης ΣΑΜΕΕ που προβλέπεται στα υποτμήματα 1.8.3.18 των ADR και RID χορηγείται είτε από τον εξεταστικό φορέα, εφόσον οι εξετάσεις διενεργούνται από αυτόν, είτε από την αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΟΥΝΤ εφόσον οι εξετάσεις διενεργούνται από επιτροπή εξέτασης.

 

   2. Το πιστοποιητικό κατάρτισης συμβούλου ασφαλούς μεταφοράς χορηγείται κατόπιν αιτήσεως σε άτομα που πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

   α. Είναι κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ της ημεδαπής ή ισοτίμου πτυχίου αναγνωρισμένης σχολής της αλλοδαπής.

   β. Είναι κάτοχοι ισχύουσας άδειας παραμονής ή άδειας εργασίας, εφόσον πρόκειται για αλλοδαπούς.

   γ. Εχουν παρακολουθήσει τα προγράμματα κατάρτισης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο υποτμήμα 8.3.11 των ADR/RID και του άρθρου 11 της παρούσας.

   δ. Εχουν επιτύχει στις γραπτές εξετάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 12 της παρούσας.

 

   3. Κάθε αίτηση για έκδοση, ανανέωση ή χορήγηση αντιγράφου πιστοποιητικού κατάρτισης συμβούλου ασφαλούς μεταφοράς για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων συνοδεύεται, με αποδεικτικό πληρωμής (50) ευρώ, από τους ενδιαφερομένους, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «e-παράβολο» (Χορήγηση Πιστοποιητικού Εκπαίδευσης Συμβούλου Ασφαλούς Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων) σε πίστωση του ΚΑΕ 3439.

 

Αρθρο 14

Τροποποίηση της υ.α. 60740/1027 (ΦΕΚ 246/Β/1995)

 

   Προστίθεται νέα παράγραφος 7 στο τέλος του άρθρου 6 της υ.α. 60740/1027 (ΦΕΚ 246/Β/1995) όπως ισχύει, ως εξής:

 

   «7. Με την ολοκλήρωση του νέου Μηχανογραφικού Συστήματος Θεωρητικών Εξετάσεων A.D.R. (Μ.Σ.Θ.Ε.A.D.R.), η θεωρητική εξέταση οδηγών για χορήγηση Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων διενεργείται με μηχανογραφικό τρόπο.

   Το σύστημα δημιουργεί ερωτηματολόγια διακριτά για κάθε υποψήφιο με ερωτήσεις που επιλέγονται με τυχαίο τρόπο από τη βάση δεδομένων που περιέχεται στο εγχειρίδιο: «Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων». Η χρονική διάρκεια της εξέτασης στη βασική εκπαίδευση καθορίζεται σε σαράντα πέντε (45) λεπτά της ώρας ενώ στην περίπτωση επέκτασης και ανανέωσης σε τριάντα (30) λεπτά της ώρας.

   Με την εφαρμογή του νέου Μηχανογραφικού Συστήματος Θεωρητικών Εξετάσεων A.D.R. (Μ.Σ.Θ.Ε.A.D.R.) η θεωρητική εξέταση των υποψηφίων οδηγών οι οποίοι παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία) πραγματοποιείται ως ακολούθως:

   α. Στην αρμόδια Υπηρεσία, μαζί με τα δικαιολογητικά του άρθρου 3, προσκομίζεται και σχετική γνωμάτευση από δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή.

   β. Η θεωρητική εξέταση πραγματοποιείται μέσω του Μ.Σ.Θ.Ε.A.D.R. ως ακολούθως:

   i) Καταγράφεται στα ατομικά στοιχεία των υποψηφίων η εξέταση με χρήση ακουστικών.

   ii) Η διάρκεια της θεωρητικής εξέτασης καθορίζεται:

- Για τη βασική εκπαίδευση σε εξήντα πέντε (65) λεπτά της ώρας.

- Για την επέκταση σε σαράντα πέντε (45) λεπτά της ώρας.

- Για την ανανέωση σε σαράντα πέντε (45) λεπτά της ώρας.

   iii) Ο αριθμός των ερωτήσεων και ο απαιτούμενος αριθμός σωστών απαντήσεων προκειμένου ο εξεταζόμενος να θεωρηθεί επιτυχών καθορίζονται στην παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου».

 

Αρθρο 15

Καταργούμενες διατάξεις

(Αρθρο 12 της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ, όπως ισχύει)

 

   1. Με την παρούσα, η κ.υ.α. 35043/2524 (ΦΕΚ 1385/Β/2010) [εκτός της παρ. 1 του άρθρου 10 όπως αναριθμήθηκε και τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 της κ.υ.α. 52280/4720 (ΦΕΚ 2640/Β/2011], η κ.υ.α. 52280/4720 (ΦΕΚ 2640/Β/2011), η κ.υ.α. 52167/4683 (ΦΕΚ 37/Β/2012) και η κ.υ.α. 40955/4862 (ΦΕΚ 2514/Β/2013), καταργούνται και από την έναρξη της παρούσας παύουν να ισχύουν.

 

   2. Ο ορισμός των εκπαιδευτικών φορέων που έγινε με την παρ. 1 της αριθμ. Φ102.3/46374/5081/16-07-2001 απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών όπως έχει τροποποιηθεί, εξακολουθεί να ισχύει, οι δε υπόλοιπες διατάξεις της καταργούνται.

 

’ρθρο 16

 

   Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στα διάφορα άρθρα της παρούσας.

 

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.