ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ οικ. 7791/Α314/ΦΕΚ Β 2658/08.10.2014

 

Καθορισμός Διαδικασίας Ελέγχου Κτιρίων, Ελέγχου Φακέλων Επισκευής και Ανακατασκευής Κτιρίων καθώς και εκδίκασης Ενστάσεων, μετά από Φυσικές Καταστροφές.

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

 

   Σύμφωνα με τις διατάξεις:

 

   1. Του Ν. 867/1979 (Φ.Ε.Κ. 24/Α'/07.02.1979) «περί κυρώσεως, τροποποιήσεως και συμπληρώσεως της από 28.07.1978 πράξεως νομοθετικού περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων τινών συναφών θεμάτων»», όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους Ν. 1048/1980 (Φ.Ε.Κ. 101/Α'/02.05.1980), Ν. 1133/1981 (Φ.Ε.Κ. 54/Α'/ 04.03.1981), Ν. 2576/1998 (Φ.Ε.Κ. 25/Α'/09.02.1998) και Ν. 2778/1999 (Φ.Ε.Κ. 295/Α'/30.12.1999).

 

   2. Του Ν. 1190/1981 (Φ.Ε.Κ. 203/Α'/30.07.1981) «Περί κυρώσεως της από 26.03.1981 πράξεως νομοθετικού περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας, «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1981» και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων», όπως ισχύει σήμερα.

 

   3. Του Π.Δ. 69/1988 (Φ.Ε.Κ. 28/Α'/16.02.1988) «Περί Οργανισμού της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.», όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 167/1992 (Φ.Ε.Κ. 78/Α'/18.05.1992) σε συνδυασμό με το Π.Δ. 910/77 (Φ.Ε.Κ. 305/Α'/10.10.1977), όπως ισχύει σήμερα.

 

   4. Τις διατάξεις του ’ρθρου 10 του Ν. 2576/1998 (Φ.Ε.Κ. 25/Α'/09.02.1998).

 

   5. Τις διατάξεις του άρθρου 129 του Ν. 4199/2013 (ΦΕΚ 216/Α'/11.10.2013) περί «Μεταφοράς αρμοδιοτήτων και Υπηρεσιών της ΓΓΔΕ στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τις Περιφέρειες».

 

   6. Τις διατάξεις του άρθρου 1 του Π.Δ. 118/25.06.2013 (Φ.Ε.Κ. 152/Α'/25.06.2013) «Ίδρυση Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Μετονομασία Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας».

 

   7. Το Π.Δ. 119/25.06.2013 (Φ.Ε.Κ. 153/Α'/25.06.2013) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

 

   8. Το Π.Δ. 109/27.08.2014 (Φ.Ε.Κ. 176/Α'/29.08.2014) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».

 

   9. Την αριθμ. Δ17α/02/279/Φ2.2.1/31-12-2013 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 10/Β'/08.01.2014) σχετικά με τη ρύθμιση θεμάτων διοικητικής υπαγωγής της ΥΑΣΒΕ, των ΤΑΣ και ΤΑΠ στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στην περιφέρεια των οποίων εδρεύουν, σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 129 του Ν. 4199/2013 και συγκεκριμένα τις παραγράφους 3 και 4 αυτής.

 

   10. Τις αριθμ. οικ 116/09.04.81 περί Οργανώσεως της ΥΑΣ και οικ. 3828/ΤΣΕΠ31.1/08.11.1995 και 7235/ Α311/16.09.2008 υπουργικές αποφάσεις περί Αναδιοργάνωσης Υπηρεσιών της Υ.Α.Σ.

 

   11. Την οικ. 11169/Α314/20.11.2001 απόφαση Υφυπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. περί συγκρότησης επιτροπών για την εξέταση κτισμάτων ως προς την έκταση και τη σοβαρότητα των ζημιών που υπέστησαν από σεισμούς, πυρκαγιές, πλημμύρες κατολισθήσεις σε περιοχές τις Ελλάδος.

 

   12. Την αριθμ. ΥΑΣ οικ.1061/Α345/5.2.2002 απόφαση Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ περί προθεσμίας υποβολής ενστάσεων κατά Πράξεων των Τομέων και Γραφείων Αποκατάστασης Σεισμοπαθών - Πλημμυροπαθών κ.λπ. και αιτήσεων για επανεξέταση κτιρίων.

 

   13. Την αριθμ. ΥΑΣ οικ.2873/Α35α/22.04.2009 απόφαση Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ περί ελέγχου αδειών επισκευής πληγέντων κτισμάτων καθώς και φακέλων ασύμφορου επισκευής όπως τροποποιήθηκε με την αριθμ. ΥΑΣ οικ. 1161/Α35α/03.03.2011 απόφαση Υφυπουργού ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ.

 

   14. Την αριθμ. ΥΑΣ οικ.1019/Α35α/23.2.2011 απόφαση Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ περί Ελέγχου αδειών επισκευής πληγέντων κτισμάτων προϋπολογισμού άνω των 15.000,00 ευρώ και επειδή

 

   1. Είναι αναγκαίο να ελέγχονται τα κτίρια ως προς τη σοβαρότητα και την έκταση των βλαβών που υπέστησαν από φυσικές καταστροφές.

 

   2. Ο έλεγχος των κτιρίων πρέπει να γίνεται από Μηχανικούς με κατάλληλη για κάθε περίπτωση εμπειρία.

 

   3. Έχει θεσμοθετηθεί ο ελεγκτικός και συντονιστικός ρόλος της ΥΑΣ ως προς τις δράσεις της ΥΑΣΒΕ και των κατά τόπους ΤΑΣ και ΤΑΠ.

 

   4. Η ΥΑΣΒΕ καθώς και οι κατά τόπους ΤΑΣ και ΤΑΠ ανήκουν διοικητικά στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

 

   5. Με την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

   Τη διαδικασία ελέγχου κτιρίων, όπως προβλέπεται στις εκάστοτε αποφάσεις οριοθέτησης, πιστωτικών μέτρων και προθεσμιών, ελέγχου φακέλων επισκευής και ανακατασκευής κτιρίων, και εξέτασης ενστάσεων κατά πράξεων των Τομέων Αποκατάστασης και της ΥΑΣΒΕ, ως εξής:

 

   Α. ΕΛΕΓΧΟΙ ΚΤΙΡΙΩΝ

 

   1. Οι έλεγχοι των κτιρίων μετά την οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής, διενεργούνται από επιτροπές:

   α. Τριμελείς για τον έλεγχο κτιρίων προκειμένου να διαπιστωθεί αν αυτά:

   εμφανίζουν βλάβες από το σεισμό, οι οποίες είναι επισκευάσιμες, ή δεν εμφανίζουν βλάβες,

   έχουν υποστεί βλάβες, οι οποίες τα καθιστούν επικινδύνως ετοιμόρροπα (από σεισμό - πλημμύρα - πυρκαγιά - κατολίσθηση),

   εμφανίζουν βλάβες από σεισμό - πλημμύρα - πυρκαγιά - κατολίσθηση, οι οποίες δεν μπορούν να επισκευασθούν επειδή τα υλικά κατασκευής των κτιρίων είναι ευτελή.

   β. Διμελείς για τον έλεγχο των κτιρίων, μετά από πλημμύρα - πυρκαγιά - κατολίσθηση, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν αυτά:

   εμφανίζουν βλάβες από το συμβάν, οι οποίες είναι επισκευάσιμες, ή δεν εμφανίζουν βλάβες,

   έχουν καταστραφεί ολοσχερώς.

   Οι έλεγχοι των κτιρίων διενεργούνται μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις αποφάσεις, πιστωτικών μέτρων και προθεσμιών.

 

   2. Οι επιτροπές θα συγκροτούνται από Διπλωματούχους Μηχανικούς (Πολιτικούς, Αρχιτέκτονες, Τοπογράφους) ή Πτυχιούχους Μηχανικούς Τ.Ε. αντίστοιχων ειδικοτήτων και τουλάχιστον το ένα μέλος θα είναι Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός. Σε κάθε επιτροπή θα συμμετέχει τουλάχιστον ένας Μηχανικός Π.Ε. ή Τ.Ε., που υπηρετεί στην Υ.Α.Σ. και ο οποίος θα ορίζεται από τον Προϊστάμενο της Υ.Α.Σ. Τα λοιπά μέλη των επιτροπών, θα ορίζονται από τον καθ' ύλην αρμόδιο Προϊστάμενο. Ειδικά για το χαρακτηρισμό κτιρίων ως επικινδύνως ετοιμόρροπων, οι επιτροπές ορίζονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην αριθμ. οικ 5423/Α314/ 3-6-2014 υπουργική απόφαση της ΥΑΣ.

 

   3. Οι αρμόδιες για το έργο της αποκατάστασης Υπηρεσίες, θα ενημερώνουν εγγράφως την Υ.Α.Σ. για τα κτίρια που πρέπει να ελεγχθούν και για τα οποία έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμες αιτήσεις με πλήρη δικαιολογητικά, αποστέλλοντας συμπληρωμένο σχετικό έντυπο, που χορηγείται από την Υ.Α.Σ., προκειμένου ο Προϊστάμενος να ορίσει τους μηχανικούς της Υ.Α.Σ. που θα συμμετάσχουν στις επιτροπές.

 

   4. Οι προαναφερόμενες επιτροπές συντάσσουν Έκθεση Αυτοψίας ή Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου, σε έντυπα που χορηγούνται από την Υ.Α.Σ. και στα οποία θα καταγράφονται τα γεωμετρικά στοιχεία του κτιρίου (όροφοι, εμβαδόν εφ' όσον απαιτείται), η ποιότητα (υλικά κατασκευής - φέρων οργανισμός), το είδος της χρήσης, η κατοικησιμότητα των κτιρίων (αν είναι σε χρήση ή εγκαταλελειμμένα), η καταλληλότητα για χρήση, ο αριθμός των ιδιοκτησιών και οι βλάβες, όπως αυτά διαπιστώνονται από την αυτοψία στο πληγέν κτίριο καθώς και τα στοιχεία των ιδιοκτητών.

 

   5. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των μελών των επιτροπών, καταγράφεται ρητά ο λόγος της διαφωνίας, υπογράφεται από τα μέλη της επιτροπής και υποβάλλεται στην Υ.Α.Σ. προκειμένου να ορισθεί επιτροπή για την επανεξέταση του κτιρίου.

 

   Β. ΕΛΕΓΧΟΙ ΦΑΚΕΛΩΝ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΤΙΡΙΩΝ

 

   1. Με ευθύνη του Προϊσταμένου της αρμόδιας Υπηρεσίας (ΥΑΣΒΕ, ΤΑΣ ή ΤΑΠ), αποστέλλονται στην Υ.Α.Σ. κάθε εβδομάδα καταστάσεις με:

   τις προς έγκριση άδειες επισκευής, των οποίων ο έλεγχος έχει πραγματοποιηθεί,

   τις προς έγκριση βεβαιώσεις καθορισμού δικαιούχου Στεγαστικής Συνδρομής,

   τις εκδοθείσες άδειες επισκευής

   τις εκδοθείσες βεβαιώσεις καθορισμού δικαιούχων Στεγαστικής Συνδρομής.

   Οι παραπάνω καταστάσεις συντάσσονται σε έντυπα, που χορηγούνται από την Υ.Α.Σ.

 

   2. Οι σχετικοί φάκελοι (επισκευής ή ανακατασκευής) δύνανται να ελέγχονται από επιτροπές που συστήνει ο Προϊστάμενος της Υ.Α.Σ., ο οποίος επιλέγει δειγματοληπτικά τους φακέλους που θα ελεγχθούν και ενημερώνει άμεσα την αρμόδια Υπηρεσία.

   Οι επιτροπές:

   ελέγχουν το φάκελο επισκευής, διενεργούν αυτοψία και υποβάλλουν στην Υ.Α.Σ. πόρισμα ελέγχου με τις παρατηρήσεις τους ως προς την πληρότητα των απαιτούμενων δικαιολογητικών, την ορθότητα των στοιχείων, τον τρόπο επισκευής, τον προϋπολογισμό εργασιών κ.λπ. Το πόρισμα διαβιβάζεται στην αρμόδια Υπηρεσία με ευθύνη του Προϊσταμένου της Υ.Α.Σ. εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία αποστολής των σχετικών καταστάσεων από τους Τομείς / Υπηρεσίες Αποκατάστασης,

   ελέγχουν το φάκελο ανακατασκευής και υποβάλλουν στην Υ.Α.Σ. πόρισμα ελέγχου με τις παρατηρήσεις τους ως προς την πληρότητα των απαιτούμενων δικαιολογητικών, την ορθότητα των στοιχείων κ.λπ. Το πόρισμα διαβιβάζεται στην αρμόδια Υπηρεσία με ευθύνη του Προϊσταμένου της Υ.Α.Σ. εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία αποστολής των σχετικών καταστάσεων από τους Τομείς / Υπηρεσίες Αποκατάστασης.

Τα πορίσματα ελέγχων λαμβάνονται υπόψη για την έκδοση της σχετικής πράξης.

 

   3. Μετά τη λήξη των παραπάνω προθεσμιών, οι φάκελοι αποδεσμεύονται και μπορούν να εκδοθούν οι σχετικές πράξεις, εκτός από τις περιπτώσεις που εντοπίστηκαν προβλήματα κατά τον έλεγχό τους. Για όσους φακέλους δεν εντάχθηκαν στη διαδικασία του δειγματοληπτικού ελέγχου, οι σχετικές πράξεις μπορούν να εκδοθούν άμεσα.

 

   4. Σε περίπτωση διαφωνίας της αρμόδιας Υπηρεσίας με το πόρισμα ελέγχου της Επιτροπής της ΥΑΣ, υποβάλλονται οι λόγοι διαφωνίας στην Υ.Α.Σ. και ο Προϊστάμενος του Τομέα και ένας Τμηματάρχης της Υ.Α.Σ. που ορίζει ο Προϊστάμενος της ΥΑΣ, διενεργούν εκ νέου έλεγχο και υποβάλουν πόρισμα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών στην Υ.Α.Σ και στην αρμόδια Υπηρεσία. Το πόρισμα αυτό είναι το οριστικό.

 

   Δ. ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ

 

   1. Ενστάσεις πολιτών κατά πράξεων της Υ.Α.Σ.Β.Ε. ή των Τομέων Αποκατάστασης υποβάλλονται στην Υπηρεσία που έχει εκδώσει την πράξη και εκδικάζονται με Απόφαση του Προϊσταμένου της Υ.Α.Σ. Οι ενστάσεις διαβιβάζονται στην Υ.Α.Σ. μαζί με τα σχετικά στοιχεία του φακέλου και τις απόψεις της Υπηρεσίας που έχει εκδώσει την πράξη, εντός δέκα πέντε (15) ημερών από την υποβολή τους.

   Οι ενστάσεις που αναφέρονται σε αλλαγή χαρακτηρισμού του κτιρίου ή σε τεχνικά θέματα συνοδεύονται υποχρεωτικά από τεχνική έκθεση ιδιώτη μηχανικού, στην οποία αναφέρονται ρητά τα σημεία διαφωνίας με την πράξη, τεκμηριώνονται επιστημονικά και συνοδεύονται από φωτογραφίες των βλαβών.

   Στις περιπτώσεις ενστάσεων κατά της χρήσης του κτιρίου, υποβάλλονται όλα τα σχετικά δικαιολογητικά (αποδεικτικά στοιχεία ηλεκτροδότησης, Ε1, Ε9 κ.λπ.), προκειμένου να αξιολογηθούν.

 

   2. Ο Προϊστάμενος της Υ.Α.Σ. συγκροτεί με απόφασή του Τριμελείς επιτροπές για την εξέταση των σχετικών ενστάσεων. Οι επιτροπές ελέγχουν το φάκελο, διενεργούν αυτοψία εάν απαιτείται, ενημερώνοντας τους ιδιοκτήτες και το μελετητή μηχανικό και στη συνέχεια υποβάλουν εντός δεκαπέντε ημερών (15) στην Υ.Α.Σ. Τεχνική Εισηγητική Έκθεση με τις απόψεις τους επί της Ενστάσεως. Ο Προϊστάμενος της Υ.Α.Σ. εκδίδει τη σχετική απόφαση.

 

   Η παρούσα απόφαση ισχύει για όλες τις περιοχές που έχουν οριοθετηθεί ως σήμερα με κοινές υπουργικές αποφάσεις καθώς και για όλες τις περιοχές που θα οριοθετηθούν μελλοντικά ως πληγείσες από θεομηνία συνοδευόμενη από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πλημμύρα, πυρκαγιά, κατολίσθηση).

 

   Κάθε άλλη σχετική διάταξη, που αντίκειται στην παρούσα Απόφαση καταργείται.

 

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.