ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 28763 οικ./ΦΕΚ Β 1780/23.05.2017

 

Θέσπιση Κώδικα Δεοντολογίας Διαχειριστών Αφερεγγυότητας.

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

 

   Έχοντας υπόψη:

 

   1. Τις διατάξεις:

   α) της παρ. 22 της υποπαρ. Γ3 της παρ. Γ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (Α' 94), όπως τελικώς η ανωτέρω παρ. 22 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν. 4423/2016 (Α' 182),

   β) του άρθρου 90 του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98),

   γ) του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων» (Α' 208),

   δ) του π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 210),

   ε) του π.δ. 133/2016 για τη «Ρύθμιση του επαγγέλματος διαχειριστή αφερεγγυότητας» (Α' 242).

 

   2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

   Τη θέσπιση Κώδικα Δεοντολογίας διαχειριστών αφερεγγυότητας ως εξής:

 

’ρθρο 1

Σκοπός

 

   1. Ο παρών Κώδικας Δεοντολογίας έχει ως σκοπό τη διασφάλιση του κύρους του επαγγέλματος του διαχειριστή αφερεγγυότητας και τη διαρκή αναβάθμιση του, καθώς και τη δημιουργία ομοιόμορφων κανόνων συμπεριφοράς των διαχειριστών αφερεγγυότητας.

 

   2. Στόχο του παρόντος Κώδικα συνιστά η διασφάλιση της ποιότητας και διαφάνειας των παρεχόμενων από τους διαχειριστές αφερεγγυότητας υπηρεσιών και η εγγύηση της καλής εκτέλεσης από αυτούς του έργου που αναλαμβάνουν, ώστε να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα των πιστωτών και του οφειλέτη.

 

   3. Η μη τήρηση των προβλεπόμενων κανόνων από τους διαχειριστές αφερεγγυότητας έχει ως συνέπεια την πειθαρχική τους ευθύνη, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

 

   4. Ο Κώδικας Δεοντολογίας εφαρμόζεται σε όλους τους διαχειριστές αφερεγγυότητας οι οποίοι κατέχουν άδεια άσκησης επαγγέλματος και έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Διαχειριστών Αφερεγγυότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

 

   5. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να τηρούν τους κανόνες που θέτουν οι Κώδικες Δεοντολογίας των επιστημονικών και επαγγελματικών οργανώσεων, στις οποίες ανήκουν.

 

’ρθρο 2

Ανεξαρτησία, Εμπιστοσύνη και Ηθική Ακεραιότητα, Απόρρητο και Ασυμβίβαστα

 

   1. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν:

   (α) Να τηρούν απαρέγκλιτα τους νόμους του Κράτους και τον παρόντα Κώδικα Δεοντολογίας.

   (β) Να ασκούν το επάγγελμά τους και να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και της τέχνης (lege artis).

   (γ) Να παρέχουν τις υπηρεσίες τους με ευσυνειδησία, ακεραιότητα, αντικειμενικότητα και εντιμότητα.

   (δ) Να περιφρουρούν την τιμή και αξιοπρέπεια του επαγγέλματος και να αποφεύγουν συμπεριφορές που δεν συνάδουν με το επιστημονικό ήθος του επαγγέλματος.

   (ε) Να διαφυλάσσουν την ανεξαρτησία τους απέναντι στους πιστωτές και τον οφειλέτη, καθώς και σε κάθε τρίτο πρόσωπο.

   (στ) Να καταβάλλουν τη μέγιστη δυνατή επιμέλεια κατά την εκτέλεση των υπηρεσιών που παρέχουν.

   (ζ) Να συλλέγουν και να αξιολογούν τα απαραίτητα σε αυτούς στοιχεία και να συντάσσουν τα αναγκαία έγγραφα και εκθέσεις αυτοπροσώπως.

   (η) Να ενημερώνονται διαρκώς και να επιμορφώνονται στο επαγγελματικό τους αντικείμενο, συμμετέχοντας σε επιμορφωτικά συνέδρια και παρακολουθώντας σεμινάρια ελάχιστης διάρκειας δέκα (10) ωρών ανά διετία, τα οποία οργανώνονται από τους πιστοποιημένους φορείς που ορίζονται στο π.δ. για τους όρους και τις προϋποθέσεις πιστοποίησης των φορέων επιμόρφωσης και τους όρους και προϋποθέσεις επιμόρφωσης των διαχειριστών αφερεγγυότητας.

   (θ) Να απέχουν από την ανάληψη υποθέσεων που βρίσκονται πέραν του γνωστικού αντικειμένου και της εμπειρίας τους.

   (ι) Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, να επιδεικνύουν εντιμότητα και να μην αποδέχονται άμεσα ή έμμεσα πάσης φύσεως ανταλλάγματα για την εκτέλεση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

   (ια) Με κάθε τρόπο να καλλιεργούν το αίσθημα εμπιστοσύνης των πιστωτών και του οφειλέτη, καθώς και να αποφεύγουν ενέργειες που θέτουν σε αμφιβολία την εντιμότητα, την προσήλωση στο καθήκον ή την ηθική τους ακεραιότητα.

   (ιβ) Να είναι εχέμυθοι και να μην παραβιάζουν το επαγγελματικό τους απόρρητο.

   (ιγ) Να δηλώνουν κώλυμα και να μη συμμετέχουν στις διαδικασίες διαχείρισης αφερεγγυότητας των δικών τους περιουσιακών στοιχείων, καθώς και των περιουσιακών στοιχείων συγγενών τους ή τρίτων με τους οποίους σχετίζονται με ιδιαίτερο τρόπο.

   (ιδ) Να μην μεταχειρίζονται αθέμιτα μέσα επαγγελματικής προβολής τους.

   (ιε) Να είναι αντικειμενικοί και να εκφέρουν γνώμη σε θέματα της επιστήμης τους με υπευθυνότητα, στηριζόμενοι στις επιστημονικές γνώσεις τους.

   (ιστ) Να μην προβαίνουν σε διακρίσεις με βάση το φύλο, την ηλικία, τη φυλετική ή εθνική καταγωγή, τη θρησκεία, τον γενετήσιο προσανατολισμό, τις πολιτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, τις αναπηρίες ή άλλες ιδιαιτερότητες.

 

   2. Επιτρέπεται στους διαχειριστές αφερεγγυότητας:

   (α) Να περιβάλλουν με δημοσιότητα τις υποθέσεις τους περί διαχείρισης αφερεγγυότητας, με την προϋπόθεση ότι η δημοσιότητα αποσκοπεί στην επιστημονική ενημέρωση και πραγματοποιείται χωρίς αντάλλαγμα.

   (β) Να δημοσιεύουν τις απόψεις τους πάνω σε οποιοδήποτε θέμα, με την προϋπόθεση ότι υποστηρίζουν τα νόμιμα συμφέροντα των πιστωτών και του οφειλέτη, καθώς και να εκπληρώνουν πιστά, με επιμέλεια και αντικειμενικότητα τις υποχρεώσεις τους προς αυτούς.

 

’ρθρο 3

Σχέσεις με πιστωτές και οφειλέτες

 

   1. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να εκτελούν τις ανατιθέμενες σε αυτούς εργασίες διαχείρισης αφερεγγυότητας, με τρόπο που να επιτυγχάνεται κατά το δυνατό άρτιο, ταχύ και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

 

   2. Σε σχέση με τους πιστωτές και τον οφειλέτη, οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν:

   (α) Να αποφεύγουν την ανάπτυξη ιδιαιτέρων σχέσεων οι οποίες ενδεχομένως δυσχεραίνουν την εκτέλεση του έργου τους.

   (β) Να υποστηρίζουν τα νόμιμα συμφέροντα των πιστωτών και του οφειλέτη και να εκπληρώνουν πιστά, με επιμέλεια και αντικειμενικότητα τις υποχρεώσεις τους προς αυτούς.

   (γ) Να σέβονται το απόρρητο των πληροφοριών που σχετίζονται με τους πιστωτές και τον οφειλέτη.

   (ε) Να ενημερώνουν τους πιστωτές και τον οφειλέτη, αναφορικά με τη φύση και το αντικείμενο της ανατιθέμενης εργασίας με σαφήνεια, ώστε να λαμβάνει αποφάσεις κατέχοντας τη μέγιστη δυνατή πληροφόρηση.

   (στ) Να μην αποδέχονται την ανάθεση εργασίας εάν κρίνουν ότι δεν κατέχουν τον απαιτούμενο βαθμό ειδίκευσης και πείρας, καθώς και εάν έχουν συγγενική ή άλλη οικονομική σχέση με τους πιστωτές και τον οφειλέτη, που μπορεί να επηρεάσει την κρίση τους.

   (ζ) Να μην προσφέρουν ή αποδέχονται δώρα, φιλοξενία ή προμήθειες που μπορεί να επηρεάσουν το έργο τους, δημιουργώντας ακατάλληλες επαγγελματικές υποχρεώσεις.

   (η) Να λαμβάνουν υπόψη τους την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος κατά τη λήψη αποφάσεων και την παροχή συμβουλών.

 

’ρθρο 4

Σχέσεις με άλλους διαχειριστές αφερεγγυότητας

 

   1. Ο σεβασμός και η συμπεριφορά προς τους άλλους διαχειριστές αφερεγγυότητας με βάση τις αρχές του παρόντος Κώδικα αποτελεί καθήκον κάθε διαχειριστή αφερεγγυότητας.

 

   2. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια, ώστε να επικρατεί πνεύμα συναδελφικότητας και σεβασμού μεταξύ τους.

 

   3. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν:

   (α) Να σέβονται πλήρως τις εργασίες των άλλων διαχειριστών αφερεγγυότητας.

   (β) Να μην εκμεταλλεύονται οποιαδήποτε θέση, την οποία μπορεί να κατέχουν, προς τον σκοπό ανάληψης υπηρεσιών διαχείρισης αφερεγγυότητας.

 

   4. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να μην χρησιμοποιούν ή επιτρέπουν σε άλλους να χρησιμοποιούν, άμεσα ή έμμεσα, πράκτορες ή μεσίτες με σκοπό τον επηρεασμό και την ανάθεση σε αυτούς εργασιών ή να αμείβουν οποιονδήποτε για να επηρεάσει οποιοδήποτε πρόσωπο προς τον σκοπό παροχής υπηρεσιών διαχείρισης αφερεγγυότητας.

 

’ρθρο 5

Κυρώσεις

 

   1. Η παραβίαση των υποχρεώσεων τους παρόντος Κώδικα Δεοντολογίας επισύρει για τον διαχειριστή αφερεγγυότητας τις κυρώσεις που προβλέπονται στο π.δ. 133/2016 για τη ρύθμιση του επαγγέλματος του διαχειριστή αφερεγγυότητας.

 

   2. Ο έλεγχος τήρησης του παρόντος Κώδικα ανατίθεται στην Επιτροπή Διαχείρισης Αφερεγγυότητας και στα Πειθαρχικά Συμβούλια που προβλέπονται στο π.δ. 133/2016.

 

’ρθρο 6

Έναρξη ισχύος

 

   Η ισχύς του παρόντος Κώδικα Δεοντολογίας αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.