ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 6/ΦΕΚ 38/Β/20.1.2012

 

Έγκριση Κανονισμού Συμβάσεων Εργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Πράσινο Ταμείο.

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

 

   Έχοντας υπόψη:

   1. Τις διατάξεις:

   α. Του Ν. 3889/2010 «Χρηματοδότηση περιβαλλοντικών παρεμβάσεων, Πράσινο ταμείο, Κύρωση Δασικών χαρτών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 182/Α/2010) και ιδίως της παραγράφου 5 του άρθρου 10.

   β. Της οδηγίας 2004/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών υπηρεσιών.

   γ. Του Π.Δ. 60/2007 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2005/51/ΕΚ της Επιτροπής και την Οδηγία 2005/75/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2005.

   δ. Του Ν. 3886/2010 «Δικαστική προστασία κατά τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων - Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 89/665/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Ιουνίου 1989 (L 395) και την Οδηγία 92/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Φεβρουαρίου 1992 (L 76), όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2007 (L 335) (ΦΕΚ Α'/173/30.09.2010).

   ε. Του Ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια" και άλλες διατάξεις». (ΦΕΚ Α/112/13.7.2010).

   στ. Του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ Α/98/22.4.2005).

   ζ. Του Π.Δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (ΦΕΚ Α'/221/5.11.2009), όπως ισχύει.

   η. Του Π.Δ. 110/2011 «Διορισμός Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών». (ΦΕΚ Α'/243/11.11.2011).

   θ. Του Π.Δ. 51/1988 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. ΥΠΕΧΩΔΕ» (ΦΕΚ Α/46/15.3.1988), όπως ισχύει.

 

   2. Την αριθμ. 18/22.11.2011 (θέμα 2Α) απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου, με την οποία εγκρίθηκε ομόφωνα ο Κανονισμός Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών του Πράσινου Ταμείου.

 

   3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

   Εγκρίνουμε τον Κανονισμό συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ», το περιεχόμενο του οποίου έχει ως εξής:

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ»

 

ΑΡΘΡΟ 1

Αντικείμενο του Κανονισμού

 

   Αντικείμενο του παρόντος Κανονισμού αποτελεί ο καθορισμός των αρχών και διαδικασιών αναφορικά με τη δημοπράτηση, ανάθεση και εκτέλεση έργων, υπηρεσιών και προμηθειών που διενεργεί το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ» (εφεξής «Ταμείο») στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του.

 

ΑΡΘΡΟ 2

Πεδίο εφαρμογής

 

   Στις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού υπάγονται δημοπρατήσεις και αναθέσεις έργων, υπηρεσιών - συμπεριλαμβανομένων και πάσης φύσεων υποστηρικτικών μελετών - και προμηθειών που διενεργεί το Ταμείο, τηρουμένων των σχετικών περί δημοσίων συμβάσεων διατάξεων της κοινοτικής νομοθεσίας. Στην έννοια των υπηρεσιών περιλαμβάνονται και οι εμπειρογνωμοσύνες και συμβουλευτικές υπηρεσίες όπως και οι μελέτες που δεν συνδέονται με την εκτέλεση έργων.

 

ΑΡΘΡΟ 3

Αρμόδιο όργανο

 

   Όπου στον παρόντα Κανονισμό γίνεται αναφορά σε «αρμόδιο όργανο του Ταμείου» εννοείται το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου ή άλλο όργανο εξουσιοδοτημένο από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 4

Αποφάσεις διενέργειας διαγωνισμών

 

   1. Οι αποφάσεις για τον τρόπο διενέργειας έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας, όπως, ενδεικτικά, η επιλογή της διαδικασίας ανάθεσης, η διατύπωση και έγκριση των όρων της προκήρυξης και της διακήρυξης, τα σχετικά με τη διαδικασία της ανάθεσης και σύναψης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, η ενδεχόμενη πρόσκληση για υποβολή προσφοράς, η σύσταση επιτροπών, η απόφαση ανάθεσης της σύμβασης κ.λπ., λαμβάνονται, ανάλογα με το ύψος της εκτιμώμενης - προϋπολογιζόμενης αξίας της σύμβασης και τη φύση του αντικειμένου της, είτε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, είτε από τα εκάστοτε αρμόδια κατ' εξουσιοδότηση του Διοικητικού Συμβουλίου όργανα.

 

   2. Για την έγκριση διενέργειας διαγωνισμού ενός έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας είναι δυνατόν να συντάσσεται από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου συνοπτικό Τεχνικό Δελτίο, το οποίο θα περιλαμβάνει τουλάχιστον την σκοπιμότητα και το γενικό αντικείμενο, τον χαρακτηρισμό της δημοπρατούμενης σύμβασης ως έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας, τον ενδεικτικό προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ), την επιλεγείσα διαδικασία ανάθεσης, την προβλεπόμενη διάρκεια της σύμβασης.

 

ΑΡΘΡΟ 5

Διαδικασίες Ανάθεσης

 

   Σκοπός της κάθε διαδικασίας ανάθεσης είναι η επιλογή και ανάδειξη του καταλληλότερου αναδόχου για την έγκαιρη, άρτια και πλέον συμφέρουσα, υπέρ του συμφέροντος του Δημοσίου και του Ταμείου, εκτέλεση του υπό ανάθεση έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας. Η επιλογή της διαδικασίας ανάθεσης γίνεται με τήρηση των όρων του παρόντος, των αρχών της διαφάνειας, της ισότιμης και χωρίς διακρίσεις μεταχείρισης των υποψηφίων αναδόχων και με γνώμονα τη διασφάλιση συνθηκών ελεύθερου ανταγωνισμού, την αρχή προστασίας του Δημοσίου συμφέροντος και της βέλτιστης χρησιμοποίησης των δημοσίων ή άλλων πόρων.

 

   1. Για την ανάδειξη του κατάλληλου αναδόχου σε συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, επιλέγεται, τηρουμένων των αναφερομένων κατωτέρω στα άρθρα 6 - 9, μία από τις ακόλουθες διαδικασίες ανάθεσης:

   α) Ανοικτή Διαδικασία: είναι η διαδικασία, στο πλαίσιο της οποίας κάθε ενδιαφερόμενος οικονομικός φορέας μπορεί να υποβάλει προσφορά.

   β) Κλειστή Διαδικασία: είναι η διαδικασία, στην οποία, τηρουμένων των οριζόμενων στο άρθρο 14 του παρόντος, κάθε οικονομικός φορέας μπορεί να ζητήσει να συμμετάσχει, αλλά στο πλαίσιο της οποίας μόνον οι οικονομικοί φορείς που έχουν προσκληθεί από το Ταμείο μπορούν να υποβάλλουν προσφορά.

   γ) Διαδικασία με διαπραγμάτευση (υπό τους όρους και προϋποθέσεις των σχετικών διατάξεων της εκάστοτε ισχύουσας εφαρμοστέας κοινοτικής νομοθεσίας): είναι η διαδικασία, στο πλαίσιο της οποίας το Ταμείο διαβουλεύεται με τους οικονομικούς φορείς της επιλογής του και διαπραγματεύεται τους όρους της σύμβασης με έναν ή περισσότερους από αυτούς.

   Το ποσό των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, όπως εκάστοτε ισχύει και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις των εφαρμοστέων στην περίπτωση του Ταμείου κοινοτικών οδηγιών, ορίζεται ως όριο, άνω του οποίου το Ταμείο εφαρμόζει για κάθε διαδικασία ανάθεσης, τον παρόντα Κανονισμό και, τηρουμένου του άρθρου 10 του παρόντος, το σύνολο των διατάξεων της εκάστοτε ισχύουσας, σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων (ιδίως την οδηγία 2004/18/ΕΚ, όπως κάθε φορά ισχύει και ενσωματώνεται στην εθνική έννομη τάξη).

 

   2. Για την ανάδειξη του κατάλληλου αναδόχου σε συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι κατώτερος ή ίσος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, δύναται να επιλεγεί, πέραν των ανωτέρω, στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου διαδικασιών, κατά περίπτωση, και σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα του παρόντος άρθρου, μία από τις ακόλουθες διαδικασίες ανάθεσης: (α) Πρόχειρος διαγωνισμός, (β) συνοπτική διαδικασία με διαπραγμάτευση με πρόσκληση υποβολής προσφοράς, (γ) Απευθείας ανάθεση.

   α) Ο πρόχειρος διαγωνισμός αποτελεί συνοπτική διαδικασία υποβολής  εγγράφων προσφορών. Είτε δημοσιεύεται συνοπτική προκήρυξη στα πλαίσια της οποίας καλείται να υποβάλει προσφορά κάθε ενδιαφερόμενος που πληροί τους όρους της, είτε απευθύνεται πρόσκληση σε τρεις (3) τουλάχιστον οικονομικούς φορείς με αντικείμενο δραστηριότητας συναφές με το δημοπρατούμενο αντικείμενο οι οποίοι και υποβάλλουν έγγραφες δεσμευτικές προσφορές. Ο πρόχειρος διαγωνισμός διενεργείται από τριμελή επιτροπή η οποία αποτελείται από στελέχη του Ταμείου.

   β) Συνοπτική διαδικασία με διαπραγμάτευση με πρόσκληση υποβολής προσφοράς.

   γ) Η απευθείας ανάθεση αποτελεί εξαιρετική διαδικασία, στο πλαίσιο της οποίας το Ταμείο, μετά από συνοπτική έρευνα αγοράς, αναθέτει απευθείας σε οικονομικό φορέα της επιλογής της την εκτέλεση ορισμένης σύμβασης.

   Τα σχετικά όρια (τα ποσά αναφέρονται χωρίς ΦΠΑ), συσχετιζόμενα με τις ανωτέρω, υπό παρ. 2 του παρόντος, διαδικασίες ανάθεσης, αποτυπώνονται στον κατωτέρω πίνακα:

 

Διαδικασία ανάθεσης

Ποσά (όρια) χωρίς ΦΠΑ

Πρόχειρος διαγωνισμός

έως και 100.000 €

Συνοπτική διαδικασία με διαπραγμάτευση

έως και 100.000 €

Απευθείας ανάθεση

έως και 40.000 €

 

   3. Για τις συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ίσος ή κατώτερος των 5.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο μπορεί να προσφύγει στον οικονομικό φορέα της επιλογής της χωρίς την υποχρέωση σύναψης ειδικής σχετικής έγγραφης σύμβασης (αγορά με τιμολόγια κ.λπ.).

 

   4. Οι διαδικασίες ανάθεσης δύνανται να εξειδικεύονται περαιτέρω στη διακήρυξη ή προκήρυξη ή στα άλλα σχετικά με τη διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 6

Ανταγωνιστικός διάλογος

 

   1. Σε περίπτωση ιδιαίτερα πολύπλοκων συμβάσεων, το Ταμείο, εφόσον κρίνει ότι η χρησιμοποίηση της ανοικτής ή της κλειστής διαδικασίας δεν επιτρέπει την ανάθεση της σύμβασης προμηθειών ή υπηρεσιών, μπορεί να προσφεύγει στον ανταγωνιστικό διάλογο σύμφωνα με το παρόν άρθρο και τις σχετικές διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας και εφαρμοστέας κοινοτικής νομοθεσίας.

 

   2. Ανταγωνιστικός διάλογος είναι η διαδικασία, στην οποία κάθε οικονομικός φορέας μπορεί να ζητήσει να συμμετάσχει και στην οποία το Ταμείο διεξάγει διάλογο με τους υποψηφίους που έχουν γίνει δεκτοί στη διαδικασία αυτή, προκειμένου να βρεθούν μία ή περισσότερες λύσεις που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της, και βάσει της οποίας ή των οποίων οι υποψήφιοι που επελέγησαν καλούνται να υποβάλουν προσφορά.

 

   3. Η ανάθεση της σύμβασης πραγματοποιείται αποκλειστικά βάσει του κριτηρίου της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς.

 

ΑΡΘΡΟ 7

Συμφωνίες - πλαίσια

 

   1. Για συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι μικρότερος ή ίσος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο μπορεί να συνάπτει συμφωνίες - πλαίσια ή μακροχρόνιες συμβάσεις σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων του Ταμείου, σύμφωνα με τις σχετικές εφαρμοστέες διαδικασίες ανάθεσης, οι οποίες οφείλουν να τηρούν τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων και της μη διάκρισής τους λόγω ιθαγένειας, καθώς και της μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού.

 

   2. Για συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι μεγαλύτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο μπορεί να συνάπτει συμφωνίες - πλαίσια σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στην εκάστοτε εφαρμοστέα και ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία.

 

   3. Για τις συμφωνίες - πλαίσια, η αξία που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας αυτών, είναι η μέγιστη αξία, υπολογιζόμενη χωρίς ΦΠΑ, του συνόλου των συμβάσεων που προβλέπονται για τη συνολική διάρκεια της συμφωνίας - πλαισίου.

 

ΑΡΘΡΟ 8

Δυναμικά Συστήματα Αγορών

 

   1. Το Ταμείο μπορεί να προσφεύγει σε δυναμικά συστήματα αγορών σύμφωνα με το παρόν άρθρο και τις σχετικές διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας και εφαρμοστέας κοινοτικής νομοθεσίας.

 

   2. Κατά την εφαρμογή δυναμικού συστήματος αγορών, ακολουθούνται οι κανόνες της ανοικτής διαδικασίας σε όλες τις φάσεις της, μέχρι την ανάθεση των συμβάσεων στο πλαίσιο αυτού του συστήματος. Στο σύστημα γίνονται δεκτοί όλοι οι προσφέροντες, οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια επιλογής και έχουν υποβάλει ενδεικτική προσφορά σύμφωνη προς τη συγγραφή υποχρεώσεων και τα λοιπά τεύχη του διαγωνισμού. Οι ενδεικτικές προσφορές μπορούν να βελτιώνονται οποιαδήποτε στιγμή, υπό τον όρο ότι εξακολουθούν να συνάδουν προς τη συγγραφή υποχρεώσεων. Για την εφαρμογή του συστήματος και τη σύναψη των δημοσίων συμβάσεων στο πλαίσιο του συστήματος, χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς ηλεκτρονικά μέσα, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας και εφαρμοστέας κοινοτικής νομοθεσίας.

 

   3. Για τα δυναμικά συστήματα αγορών, η αξία που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας αυτών είναι η μέγιστη αξία, υπολογιζόμενη χωρίς ΦΠΑ, του συνόλου των συμβάσεων που προβλέπονται για τη συνολική διάρκεια του δυναμικού συστήματος αγορών.

 

ΑΡΘΡΟ 9

Χρησιμοποίηση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών

 

   Στις ανοικτές, κλειστές ή, υπό προϋποθέσεις, με διαπραγμάτευση διαδικασίες, το Ταμείο μπορεί να αποφασίζει, πριν από την ανάθεση μιας δημόσιας σύμβασης, τη διεξαγωγή ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, όταν οι όροι και εν γένει οι προδιαγραφές της σύμβασης μπορούν να καθορισθούν με ακρίβεια. Με τους ίδιους όρους, ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός μπορεί να χρησιμοποιείται κατά το νέο διαγωνισμό μεταξύ των μερών μιας συμφωνίας - πλαισίου, καθώς και κατά τον διαγωνισμό για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων στο πλαίσιο του δυναμικού συστήματος αγορών, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας και εφαρμοστέας κοινοτικής νομοθεσίας. Η απόφαση περί χρήσεως ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, πρέπει να αναφέρεται στην προκήρυξη διαγωνισμού.

 

ΑΡΘΡΟ 10

Υποχρεώσεις Δημοσιότητας

 

   Η ανάθεση συμβάσεων σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό απαιτεί την τήρηση ορισμένων διατυπώσεων δημοσιότητας, με σκοπό να αναπτυχθεί πραγματικός ανταγωνισμός και να δοθεί στους ενδιαφερομένους η δυνατότητα να έχουν επαρκή πληροφόρηση για τα δημοπρατούμενα έργα, υπηρεσίες ή προμήθειες. Ειδικότερα:

 

   1. Για τις συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ίσος ή ανώτερος των 211.000 € χωρίς ΦΠΑ, όπως το ποσό αυτό εκάστοτε ισχύει και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις οικείες, περί του πεδίου εφαρμογής τους, εφαρμοστέες διατάξεις των κοινοτικών οδηγιών, απαιτείται η δημοσίευση προκήρυξης στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην εκάστοτε ισχύουσα, εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία. Η προκήρυξη δημοσιεύεται επίσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), Τεύχος Διακηρύξεων και Δημοσίων Συμβάσεων, σε δύο (2) τουλάχιστον ημερήσιες οικονομικές εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας, σε τοπική εφημερίδα, εφόσον υπάρχει, όταν ο διαγωνισμός που προκηρύσσεται αφορά στην περιφέρεια και στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου.

   Οι προκηρύξεις που αποστέλλονται στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και τον ελληνικό τύπο συντάσσονται σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην εκάστοτε ισχύουσα εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.

 

   2. Για τις συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ίσος ή ανώτερος των 211.000 € χωρίς ΦΠΑ, όπως το ποσό αυτό εκάστοτε ισχύει και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις οικείες, περί του πεδίου εφαρμογής τους, εφαρμοστέες διατάξεις των κοινοτικών οδηγιών απαιτείται η δημοσίευση ανακοίνωσης σύναψης της σύμβασης στην επίσημη εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην εκάστοτε ισχύουσα, εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.

 

   3. Για τις συμβάσεις που ανατίθενται με ανοικτή ή κλειστή διαδικασία και έχουν προϋπολογισμό μέχρι 211.000 € χωρίς ΦΠΑ, όπως το ποσό αυτό εκάστοτε ισχύει και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις οικείες, περί του πεδίου εφαρμογής τους, εφαρμοστέες διατάξεις των κοινοτικών οδηγιών, απαιτείται η δημοσίευση προκήρυξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), Τεύχος Διακηρύξεων και Δημοσίων Συμβάσεων, σε δύο (2) τουλάχιστον ημερήσιες οικονομικές εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας, σε τοπική εφημερίδα, εφόσον υπάρχει, όταν ο διαγωνισμός που προκηρύσσεται αφορά στην περιφέρεια και στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου.

 

   4. Σε περίπτωση διεξαγωγής πρόχειρου διαγωνισμού με προκήρυξη ή συνοπτικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης με πρόσκληση υποβολής προσφοράς, η προκήρυξη αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου.

 

   5. Οι υποχρεώσεις δημοσιότητας διέπονται και από τις οικείες διατάξεις του Ν. 3861/2010.

 

ΑΡΘΡΟ 11

Διακήρυξη

 

   1. Το κείμενο και το περιεχόμενο της προκήρυξης, διακήρυξης, πρόσκλησης ή λοιπών αντίστοιχων, κατά περίπτωση διαδικασίας ανάθεσης, εγγράφων εξειδικεύονται και εγκρίνονται κάθε φορά από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου. Στην περίπτωση, ιδίως, που ο διαγωνισμός αφορά σε συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, συνάδει με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στην εκάστοτε ισχύουσα εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, τηρουμένων, σε κάθε περίπτωση, των γενικών αρχών της διαφάνειας, της αποφυγής των διακρίσεων και της μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού.

 

   2. Στη διακήρυξη ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι «Γενικοί» και «Ειδικοί Όροι» του διαγωνισμού, οι οποίοι προσδιορίζουν στοιχεία όπως το είδος του, το αντικείμενό του, τις ζητούμενες ποσότητες, την προθεσμία υποβολής προσφορών, τις τεχνικές προδιαγραφές, τη συγγραφή υποχρεώσεων του αναδόχου και λοιποί σχετικοί όροι της διαδικασίας ανάθεσης. Επίσης, στη διακήρυξη δύνανται να περιλαμβάνονται τα στοιχεία διαφόρων δηλώσεων που θα πρέπει ενδεχομένως να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς, ο τύπος διαφόρων εγγυητικών επιστολών, υποδείξεις που βοηθούν στη σύνταξη και υποβολή των προσφορών και λοιπά σχετικά θέματα.

 

   3. Για την ουσιώδη τροποποίηση των όρων της διακήρυξης ή της προκήρυξης, όταν αυτό καταστεί αναγκαίο από την αξιολόγηση νέων δεδομένων, απαιτείται έκδοση συμπληρώματος της διακήρυξης. Στην περίπτωση αυτή, το συμπλήρωμα εγκρίνεται από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου και απαιτείται η τήρηση των ίδιων κανόνων δημοσιότητας καθώς και των προθεσμιών που ακολουθήθηκαν για την αρχική διακήρυξη ή προκήρυξη. Στην περίπτωση απλής παράτασης ή μετάθεσης των προθεσμιών του διαγωνισμού, η προθεσμία παράτασης καθορίζεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Ταμείου.

 

   4. Η διακήρυξη, εφόσον ζητηθεί εγκαίρως και δεν έχει παρασχεθεί με ηλεκτρονικό μέσο ελεύθερη, άμεση και πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό της, παραδίδεται ή αποστέλλεται στους ενδιαφερομένους οικονομικούς φορείς μέσα σε έξι (6) εργάσιμες ημέρες από την παραλαβή της σχετικής αίτησης.

   Στην περίπτωση κλειστής διαδικασίας, ταυτόχρονα με την έγγραφη πρόσκληση για υποβολή προσφοράς είτε αποστέλλεται η διακήρυξη στους επιλεγέντες οικονομικούς φορείς είτε γίνεται αναφορά στον τρόπο ελεύθερης και πλήρους πρόσβασης σε αυτήν όταν τίθεται σε άμεση διάθεση με ηλεκτρονικά μέσα.

 

   5. Εφόσον ζητηθούν εγκαίρως από τους οικονομικούς φορείς συμπληρωματικές πληροφορίες ή διευκρινίσεις επί της διακήρυξης, αυτές παρέχονται από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου το αργότερο έξι (6) ημέρες πριν από την ημερομηνία που έχει οριστεί για την υποβολή των προσφορών.

   Στην περίπτωση της κλειστής διαδικασίας, εφόσον ζητηθούν εγκαίρως από τους οικονομικούς φορείς συμπληρωματικές πληροφορίες ή διευκρινίσεις επί της προκήρυξης, αυτές παρέχονται από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου το αργότερο έξι (6) ημέρες πριν από την ημερομηνία που έχει οριστεί για την υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής.

 

 

ΑΡΘΡΟ 12

Προθεσμίες

 

   1. Για τις συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, ισχύουν οι προθεσμίες παραλαβής των προσφορών, αιτήσεων συμμετοχής και λοιπές προθεσμίες που καθορίζονται στην εκάστοτε ισχύουσα και εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων κατά περίπτωση για την επιλεγείσα διαδικασία ανάθεσης.

 

   2. Σε περίπτωση διεξαγωγής πρόχειρου διαγωνισμού με δημοσίευση προκήρυξης ή συνοπτικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης με πρόσκληση υποβολής προσφοράς, η προθεσμία υποβολής των προσφορών δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των 15 ημερών από την ημερομηνία της ανάρτησης της προκήρυξης στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου.

 

   3. Ειδικά για την περίπτωση που αποφασισθεί η δημοπράτηση έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας προϋπολογισμού κατώτερου ή ίσου των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, με ανοικτό ή κλειστό διαγωνισμό, οι προθεσμίες έχουν ως εξής:

   α. Ανοικτός διαγωνισμός: η προθεσμία για την υποβολή προσφορών δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 30 ημερών από την ημερομηνία της τελευταίας σχετικής δημοσίευσης της προκήρυξης στον ελληνικό τύπο σε δύο (2) οικονομικές εφημερίδες και την ανάρτηση αυτής στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου. Σε περίπτωση επείγοντος, η προθεσμία αυτή μπορεί να συντμηθεί, με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου, σε 15 ημέρες.

   β. Κλειστός διαγωνισμός: η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 20 ημερών από την ημερομηνία της τελευταίας δημοσίευσης της προκήρυξης στον ελληνικό τύπο σε δύο (2) οικονομικές εφημερίδες και την ανάρτηση αυτής στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου ή την σχετική ανακοίνωση επιλογής για συμμετοχή Σε περίπτωση επείγοντος, η προθεσμία αυτή μπορεί να συντμηθεί, με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου, σε 10 ημέρες. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 20 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της έγγραφης πρόσκλησης για υποβολή προσφοράς. Σε περίπτωση επείγοντος, η προθεσμία αυτή μπορεί να συντμηθεί, με αιτιολογημένη απόφαση του Ταμείου, σε 10 ημέρες από την αυτή ημερομηνία.

 

   4. Οι σχετικές με τα ανωτέρω διαδικασίες δύνανται να εξειδικεύονται περαιτέρω στη διακήρυξη ή προκήρυξη ή στα άλλα σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και σύναψης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 13

Μητρώο οικονομικών φορέων

 

   1. Για συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι μικρότερος ή ίσος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο μπορεί, εφόσον το κρίνει απαραίτητο, να οργανώσει μητρώο οικονομικών φορέων και μπορεί να καλεί προς υποβολή προσφοράς, μετά από σχετική πρόσκληση, όσους οικονομικούς φορείς με δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνονται στο μητρώο. Η διαδικασία κατάρτισης του Μητρώου, τα κριτήρια επιλογής των οικονομικών φορέων, η αναθεώρησή του κ.λπ. καθορίζονται από εσωτερικές ρυθμίσεις του Ταμείου, οι οποίες οφείλουν να τηρούν τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων και της μη διάκρισής τους λόγω ιθαγένειας, καθώς και της μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού.

 

   2. Για συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο μπορεί να οργανώσει μητρώο οικονομικών φορέων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην εκάστοτε ισχύουσα και εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία.

 

ΑΡΘΡΟ 14

Δικαιούμενοι και όροι συμμετοχής

 

   1. Οι συμμετέχοντες στις διαδικασίες ανάθεσης οι οποίοι, δυνάμει της νομοθεσίας του κράτους μέλους στο οποίο είναι εγκατεστημένοι, έχουν δικαίωμα να διενεργούν τη συγκεκριμένη παροχή, δεν επιτρέπεται να αποκλείονται με την αιτιολογία ότι θα έπρεπε να είναι είτε φυσικά είτε νομικά πρόσωπα κατά την ελληνική νομοθεσία.

 

   2. Οι κοινοπραξίες ή ενώσεις οικονομικών φορέων μπορούν να υποβάλουν προσφορά ή να εμφανίζονται ως υποψήφιοι. Για την υποβολή μιας προσφοράς ή μιας αίτησης συμμετοχής, οι αναθέτουσες αρχές δεν μπορούν να απαιτούν να έχουν οι κοινοπραξίες ή ενώσεις οικονομικών φορέων συγκεκριμένη νομική μορφή. Η επιλεγείσα κοινοπραξία ή ένωση είναι δυνατόν να υποχρεωθεί να περιβληθεί συγκεκριμένη νομική μορφή, εάν της ανατεθεί η σύμβαση, στο μέτρο που η περιβολή αυτής της νομικής μορφής είναι αναγκαία για την ορθή εκτέλεση της σύμβασης.

 

   3. Περαιτέρω όροι συμμετοχής εξειδικεύονται και εγκρίνονται κάθε φορά από το αρμόδιο όργανο του Ταμείου, αναφέρονται δε στην διακήρυξη ή προκήρυξη του διαγωνισμού ή / και τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, τηρουμένων, σε κάθε περίπτωση, των αρχών της διαφάνειας, της αποφυγής των διακρίσεων και της μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού.

 

ΑΡΘΡΟ 15

Προσωπική κατάσταση, επαγγελματική δραστηριότητα και καταλληλότητα συμμετεχόντων

 

   1. Οι οικονομικοί φορείς που ενδιαφέρονται να αναλάβουν την εκτέλεση ορισμένης σύμβασης έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας για λογαριασμό του Ταμείου πρέπει να πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις αναφορικά με την προσωπική τους κατάσταση, όπως αυτές καθορίζονται ειδικότερα και κατά περίπτωση αναλόγως της διαδικασίας ανάθεσης, του προϋπολογισμού και της φύσεως της προς ανάθεση σύμβασης, στην εκάστοτε ισχύουσα και εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, τις εκάστοτε εφαρμοστέες εθνικές κανονιστικές διατάξεις και τη διακήρυξη ή προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού ή τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου. Η πλήρωση των προϋποθέσεων αυτών αποδεικνύεται με σχετικά προσκομιζόμενα έγγραφα - δικαιολογητικά που καθορίζονται ειδικότερα και κατά περίπτωση διαδικασίας ανάθεσης, προϋπολογισμού και φύσης της προς ανάθεση σύμβασης στην εκάστοτε ισχύουσα εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, τις εκάστοτε εφαρμοστέες εθνικές κανονιστικές διατάξεις και τη διακήρυξη ή προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού ή τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   2. Οι οικονομικοί φορείς που ενδιαφέρονται να αναλάβουν την εκτέλεση ορισμένης σύμβασης έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας για λογαριασμό του Ταμείου μπορεί να υποχρεωθούν να αποδείξουν ότι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις επαγγελματικής δραστηριότητας και αξιοπιστίας, οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, τεχνικής ή/και επαγγελματικής ικανότητας, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα, κατά περίπτωση και αναλόγως της διαδικασίας ανάθεσης, του προϋπολογισμού και της φύσεως της προς ανάθεση σύμβασης, στην εκάστοτε ισχύουσα εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, τις εκάστοτε εφαρμοστέες εθνικές κανονιστικές διατάξεις και τη διακήρυξη ή προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού ή τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου. Η πλήρωση των προϋποθέσεων αυτών αποδεικνύεται με σχετικά προσκομιζόμενα έγγραφα - δικαιολογητικά που καθορίζονται ειδικότερα στην εκάστοτε ισχύουσα εφαρμοστέα κοινοτική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, τις εκάστοτε εφαρμοστέες εθνικές κανονιστικές διατάξεις και τη διακήρυξη ή προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού ή τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡ0 16

Εγγυήσεις

 

   1.1 Για την ανάθεση συμβάσεων, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο ζητά από τους συμμετέχοντες να παρέχουν εγγυήσεις τραπεζικής ή άλλης μορφής, όπως εγγύηση συμμετοχής, εγγύηση καλής εκτέλεσης, εγγύηση καλής λειτουργίας. Η απαίτηση αυτή πρέπει, κατά περίπτωση, να αναφέρεται στην προκήρυξη ή/και διακήρυξη του διαγωνισμού ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   1.2 Για τις συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι κατώτερος ή ίσος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, το Ταμείο δύναται να ζητά εγγυήσεις κατά τα ανωτέρω. Η απαίτηση αυτή μπορεί, κατά περίπτωση, να δημοσιεύεται στην προκήρυξη ή/και διακήρυξη του διαγωνισμού ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   2. Οι εγγυήσεις εκδίδονται από αναγνωρισμένο τραπεζικό ή πιστωτικό ίδρυμα ή άλλο νομικό πρόσωπο που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος - μέλος της ΕΕ και του ΕΟΧ. Εφόσον, δε, πρόκειται για συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, οι εγγυήσεις μπορούν να προέρχονται και από τραπεζικό ή πιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί νόμιμα σε χώρα-μέρος διμερούς ή πολυμερούς συμφωνίας με την ΕΕ ή χώρα που έχει υπογράψει και κυρώσει την Συμφωνία για τις Δημόσιες Συμβάσεις και έχει το σχετικό δικαίωμα έκδοσης εγγυήσεων.

 

   3. Τα αντίστοιχα έγγραφα των εγγυήσεων, εάν δεν είναι συντεταγμένα στην ελληνική γλώσσα, πρέπει να συνοδεύονται από επίσημη μετάφρασή τους.

 

   4. Αναλόγως με τη φύση της προς ανάθεση συμβάσεως, τον προϋπολογισμό της και την διαδικασία ανάθεσης καθορίζονται, κατά περίπτωση, στην προκήρυξη ή/και διακήρυξη ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου το ύψος, ο χρόνος κατάθεσης και οι λοιποί όροι των εγγυήσεων.

 

ΑΡΘΡΟ 17

Επιτροπές

 

   1. Για τις ανάγκες εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού, μπορούν να συστήνονται, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου, μία ή περισσότερες Επιτροπές, αποτελούμενες από τρία (3) τουλάχιστον μέλη που μπορεί να είναι στελέχη του Ταμείου ή να προέρχονται εκτός αυτού, όπως, ενδεικτικά, Επιτροπή Διενέργειας Διαγωνισμού (ΕΔΔ), αρμόδια για την σύννομη διενέργεια του διαγωνισμού, Επιτροπή Αξιολόγησης Προσφορών (ΕΑΠ), αρμόδια για την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών, Επιτροπή Προσφυγών (ΕΠ), αρμόδια για την εξέταση των ενστάσεων ή προσφυγών που υποβάλλονται στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάθεσης, Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής (ΕΠΠ), αρμόδια για την παρακολούθηση της εκτέλεσης της σύμβασης.

 

   2. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου ορίζονται οι καθ' ύλην και χρόνο αρμοδιότητες των Επιτροπών, οι ιδιότητες και το ύψος της ενδεχόμενης αποζημίωσης των μελών τους και λοιπά σχετικά θέματα.

 

   3. Τα μέλη της Επιτροπής Προσφυγών είναι διάφορα από τα μέλη της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και Αξιολόγησης Προφορών, που έχει συγκροτηθεί για τον ίδιο διαγωνισμό.

 

ΑΡΘΡΟ 18

Υποβολή προσφορών

 

   Οι προσφορές είναι δεσμευτικές, υποβάλλονται δε στο Ταμείο μέχρι την ημέρα και ώρα που καθορίζεται στην προκήρυξη ή διακήρυξη ή πρόσκληση και σύμφωνα με τους σχετικούς ειδικότερους όρους της προκήρυξης ή διακήρυξης ή τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου. Ειδικά για τις συμβάσεις, των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, ισχύουν τα ακόλουθα:

 

   1. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν την προσφορά τους είτε αυτοπροσώπως ή με ειδικά προς τούτο εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό τους, είτε αποστέλλοντάς την ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή ιδιωτικό ταχυδρομείο (courier) στην διεύθυνση που αναγράφεται στην προκήρυξη. Στην περίπτωση της ταχυδρομικής αποστολής, το Ταμείο ουδεμία ευθύνη φέρει για τη μη εμπρόθεσμη παραλαβή της προσφοράς ή για το περιεχόμενό της. Εκπροθέσμως υποβληθείσες προσφορές δεν γίνονται δεκτές.

 

   2. Οι προσφορές υποβάλλονται σε σφραγισμένο φάκελο (κυρίως φάκελος προσφοράς) με τα ειδικότερα χαρακτηριστικά που αναλυτικά προσδιορίζονται στη διακήρυξη ή την πρόσκληση. Εντός του κυρίως φακέλου προσφοράς τοποθετούνται, σαφώς κεχωρισμένα, όλα τα απαιτούμενα από τη διακήρυξη ή τη πρόσκληση κατά το στάδιο υποβολής έγγραφα και δικαιολογητικά, όπως, ενδεικτικά, εγγύηση συμμετοχής, νομιμοποιητικά έγγραφα, δηλώσεις ή βεβαιώσεις που αναφέρονται στην προσωπική κατάσταση και καταλληλότητα του προσφέροντα. Εντός του κυρίως φακέλου προσφοράς τοποθετούνται, σαφώς κεχωρισμένα και σε χωριστό σφραγισμένο φάκελο τα τεχνικά και ενδεχομένως λοιπά τεχνικού χαρακτήρα στοιχεία της προσφοράς (τεχνική προσφορά) και, επίσης σαφώς κεχωρισμένα και σε χωριστό σφραγισμένο φάκελο τα οικονομικά στοιχεία αυτής (οικονομική προσφορά).

 

   3. Οι προσφορές δεν πρέπει να έχουν ξύσματα, σβησίματα, προσθήκες, διορθώσεις. Η προσφορά απορρίπτεται όταν υπάρχουν διορθώσεις που την καθιστούν ασαφή, κατά την κρίση της αρμόδιας επιτροπής.

 

   4. Ο προσφέρων θεωρείται ότι αποδέχεται πλήρως και ανεπιφύλακτα τους όρους της διακήρυξης.

 

   5. Προσφορά που ορίζει χρόνο ισχύος μικρότερο του προβλεπομένου στην διακήρυξη ή πρόσκληση απορρίπτεται ως απαράδεκτη. Η παράταση του χρόνου ισχύος των προσφορών είναι δυνατή υπό τις προϋποθέσεις και κατά την διαδικασία που προβλέπονται, κατά περίπτωση, από τη προκήρυξη ή διακήρυξη ή πρόσκληση ή άλλα σχετικά με τη διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   6. Εναλλακτικές προσφορές ή αντιπροσφορές δεν γίνονται δεκτές.

 

ΑΡΘΡΟ 19

Υπεργολαβίες

 

   Στην προκήρυξη ή/και συγγραφή υποχρεώσεων, η αναθέτουσα αρχή ζητεί από τον προσφέροντα να αναφέρει στην προσφορά του, αν συντρέχει τέτοια περίπτωση, το τμήμα της σύμβασης που προτίθεται να αναθέσει υπό μορφή υπεργολαβίας σε τρίτους καθώς και τους υπεργολάβους που προτείνει. Σε μια τέτοια περίπτωση δεν αίρεται η ευθύνη του κυρίου οικονομικού φορέα.

 

ΑΡΘΡΟ 20

Διαδικασία διενέργειας διαγωνισμών

 

   Η παραλαβή και αποσφράγιση των προσφορών, ο έλεγχος του εμπροθέσμου ή μη των προσφορών, των δικαιολογητικών και εν γένει της πληρότητάς τους και της συμμόρφωσής τους με τις απαιτήσεις των εφαρμοστέων κανονιστικών διατάξεων και της διακήρυξης ή πρόσκλησης ή των άλλων σχετικών με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικών εγγράφων του Ταμείου, καθώς και η αξιολόγηση των προσφορών γίνονται από την αρμόδια επιτροπή ή τις αρμόδιες επιτροπές του Ταμείου. Ειδικότερα για τις συμβάσεις των οποίων ο προϋπολογισμός είναι ανώτερος των 100.000 € χωρίς ΦΠΑ, ισχύουν τα ακόλουθα:

 

   1. Η παραλαβή και αποσφράγιση των προσφορών γίνεται από την αρμόδια Επιτροπή, στον τόπο και κατά την ημερομηνία και ώρα που έχει οριστεί από την προκήρυξη ή πρόσκληση, δημόσια στην περίπτωση του ανοικτού διαγωνισμού ή παρουσία των υποψηφίων που υπέβαλαν προσφορά ή των νομίμως εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων τους μετά από σχετική πρόσκληση στην περίπτωση του κλειστού διαγωνισμού.

 

   2. Ο διαγωνισμός διενεργείται σε στάδια, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια, η ίση μεταχείριση των διαγωνιζομένων και η ύπαρξη διακριτών σταδίων παραλαβής, αποσφράγισης, ελέγχου και αξιολόγησης των εγγράφων, δικαιολογητικών, δηλώσεων ή βεβαιώσεων που αναφέρονται στην προσωπική κατάσταση, επαγγελματική δραστηριότητα, καταλληλότητα (οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια, τεχνική ή/και επαγγελματική ικανότητα) των συμμετεχόντων, των τεχνικών στοιχείων της προσφοράς τους (τεχνική προσφορά) και των οικονομικών στοιχείων αυτής (οικονομική προσφορά). Η Επιτροπή παραλαμβάνει τις προσφορές, αποσφραγίζει τους κυρίως φακέλους προσφοράς και τους φακέλους τεχνικής προσφοράς, ελέγχει την πληρότητα και νομιμότητα των κεχωρισμένα υποβληθέντων εγγράφων - δικαιολογητικών, δηλώσεων ή βεβαιώσεων και μονογράφει και σφραγίζει αυτά, όπως και τις τεχνικές προσφορές ανά φύλλο (δυνατή και η χρήση μηχανικού μέσου), το περιεχόμενο των οποίων αξιολογείται σε επόμενη συνεδρίασή της. Η Επιτροπή συντάσσει σχετικό πρακτικό. Αναλόγως στην περίπτωση της κλειστής διαδικασίας, η αρμόδια Επιτροπή αξιολογεί τις αιτήσεις συμμετοχής, συντάσσει σχετικό πρακτικό και εισηγείται για τους διαγωνιζόμενους, οι οποίοι θα κληθούν να υποβάλουν προσφορά. Οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών φυλάσσονται σφραγισμένοι μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της τεχνικής αξιολόγησης από την Επιτροπή και αποσφραγίζονται σε επόμενη φάση ή/και συνεδρίαση της Επιτροπής μόνον εκείνοι που αντιστοιχούν σε προσφορές που κρίθηκαν αποδεκτές με απόφαση του αρμοδίου οργάνου η οποία γνωστοποιείται στους διαγωνιζομένους. Οι φάκελοι οικονομικής προσφοράς όσων συμμετεχόντων απορρίφθηκαν επιστρέφονται σφραγισμένοι σε αυτούς. Κατά την αποσφράγιση του φακέλου της οικονομικής προσφοράς, μονογράφονται και σφραγίζονται από την ανωτέρω επιτροπή όλα τα πρωτότυπα στοιχεία του κατά φύλλο ή γίνεται διάτρηση αυτών με ειδική διατρητική μηχανή του Ταμείου. Μετά την αξιολόγηση των προσφορών και την ανάδειξη αυτού στον οποίο πρόκειται να γίνει η κατακύρωση, η Επιτροπή ελέγχει τα απαραίτητα έγγραφα, δικαιολογητικά ή βεβαιώσεις για να διαπιστώσει αν συντρέχει στο πρόσωπο αυτού η δυνατότητα υπογραφής σχετικής σύμβασης και αν ο έλεγχος αυτός αποβεί αλυσιτελής προτείνει στο αρμόδιο όργανο του Ταμείου την κατακύρωση του διαγωνισμού στον επόμενο, κατά σειρά αξιολόγησης, συμμετέχοντα. Η Επιτροπή διαβιβάζει το Πρακτικό της στο αρμόδιο όργανο του Ταμείου το οποίο αποφαίνεται σχετικά, και με μέριμνά του γνωστοποιείται στους διαγωνιζομένους το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.

 

   3. Προσφορά που είναι αόριστη και ανεπίδεκτη εκτίμησης ή είναι υπό αίρεση, απορρίπτεται ως απαράδεκτη, μετά από προηγούμενη γνωμοδότηση της αρμόδιας για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού επιτροπής.

 

   4. Αποκλίσεις από τους όρους της διακήρυξης ή των λοιπών σχετικών με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικών εγγράφων του Ταμείου ή από σημεία των τεχνικών προδιαγραφών που έχουν χαρακτηρισθεί στη διακήρυξη ή πρόσκληση ως απαράβατοι όροι συνεπάγονται την απόρριψη των προσφορών.

 

   5. Η διαδικασία διενέργειας του κάθε διαγωνισμού ή διαδικασίας ανάθεσης δύναται να εξειδικεύεται περαιτέρω στη διακήρυξη ή προκήρυξη ή στα άλλα σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 21

Κριτήρια ανάθεσης

 

   1. Τα κριτήρια, με βάση τα οποία το Ταμείο αναθέτει τα έργα, τις υπηρεσίες και τις προμήθειες είναι κατά περίπτωση (α) είτε αποκλειστικά η χαμηλότερη τιμή, (β) είτε η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά.

 

   2. Το αρμόδιο όργανο του Ταμείου καθορίζει σε κάθε περίπτωση το κριτήριο ανάθεσης της δημοπρατούμενης σύμβασης στην προκήρυξη ή διακήρυξη ή, κατά περίπτωση διαδικασίας, στα άλλα σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   3. Όταν κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, καθορίζονται στη διακήρυξη ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, τα επί μέρους κριτήρια αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών και υποδεικνύεται η σχετική στάθμιση που προσδίδεται σε καθένα από αυτά για την ανάδειξη της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς.

 

   4. Στη διακήρυξη ή στα άλλα κατά περίπτωση σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου καθορίζεται, επίσης, η σχέση τεχνικής και οικονομικής προσφοράς, έτσι ώστε να συνάγεται η πλέον συμφέρουσα από τεχνικής και οικονομικής άποψης προσφορά.

 

   5. Στη διακήρυξη ή στα άλλα σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου δύναται να εξειδικεύεται περαιτέρω η κατά περίπτωση ακολουθούμενη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών.

 

ΑΡΘΡΟ 22

Ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές

 

   Εάν, για δεδομένη σύμβαση, οι προσφορές φαίνονται ασυνήθιστα χαμηλές σε σχέση με το αντικείμενό της, το Ταμείο, πριν να απορρίψει τις προσφορές αυτές, ζητεί γραπτώς διευκρινίσεις για τη σύνθεση της προσφοράς τις οποίες τυχόν κρίνει σκόπιμες, σύμφωνα με τις ισχύουσες και εφαρμοστέες διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας.

 

ΑΡΘΡΟ 23

Προσφυγές - ενστάσεις

 

   1. Κατά της διακήρυξης ή των λοιπών αντίστοιχων δεσμευτικών εγγράφων της διαγωνιστικής διαδικασίας, της συμμετοχής οικονομικού φορέα σε αυτήν και της διενέργειάς της, έως και την κατακυρωτική απόφαση, επιτρέπεται η υποβολή ένστασης για λόγους νομιμότητας και ουσίας.

 

   2. Οι ανωτέρω ενστάσεις υποβάλλονται εγγράφως στο αρμόδιο για τη διενέργεια του διαγωνισμού όργανο του Ταμείου.

 

   3. Οι σχετικές προθεσμίες, έννομες συνέπειες, ενδεχομένως ειδικότεροι λόγοι, τυχόν πληρωτέο παράβολο και λοιπά διαδικαστικά ή ουσιαστικά θέματα αναφορικά με την άσκηση των ενστάσεων αυτών αναλύονται περαιτέρω και καθορίζονται στη διακήρυξη ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, σε συνάρτηση και με την επιλεγείσα διαδικασία ανάθεσης και την φύση και αντικείμενο της προς ανάθεση σύμβασης.

 

   4. Προσφυγές ασκούνται και σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3886/2010, εφόσον συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις και οι σχετικές προς ανάθεση συμβάσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του.

 

ΑΡΘΡΟ 24

Υπολογισμός εκτιμώμενης αξίας συμβάσεων (προϋπολογισμός)

 

   1. Ο υπολογισμός της εκτιμώμενης αξίας της προς ανάθεση σύμβασης βασίζεται στο συνολικό ανώτατο πληρωτέο ποσό, εκτός ΦΠΑ, όπως προσδιορίζεται από το Ταμείο. Στον υπολογισμό αυτό, λαμβάνεται υπόψη το εκτιμώμενο συνολικό ποσό, συμπεριλαμβανομένων τόσο του τυχόν προβλεπόμενου δικαιώματος προαιρέσεως όσο και των τυχόν παρατάσεων της σύμβασης. Στην περίπτωση που το Ταμείο προβλέπει βραβεία ή την καταβολή ποσών στους προσφέροντες, τα ποσά αυτά λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης.

 

   2. Η επιλογή της μεθόδου υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας κάθε σύμβασης πρέπει να γίνεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποκλείεται η κατάτμηση του αντικειμένου της σύμβασης και συνακολούθως η μη εφαρμογή των διατάξεων της κοινοτικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων.

 

   3. Όταν ένα σχεδιαζόμενο έργο ή ένα σχέδιο αγοράς υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει σε ταυτόχρονη σύναψη χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα, λαμβάνεται υπόψη, για τον καθορισμό της διαδικασίας ανάθεσης της κάθε σύμβασης σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό, η συνολική εκτιμώμενη αξία όλων των τμημάτων, της σχετικής διαδικασίας αναθέσεως εφαρμοζομένης στη σύναψη κάθε τμήματος.

 

   4. Όταν η προμήθεια ομοειδών προϊόντων μπορεί να οδηγήσει σε ταυτόχρονη σύναψη χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα, λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό της διαδικασίας ανάθεσης της κάθε σύμβασης σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό, η συνολική εκτιμώμενη αξία όλων των τμημάτων, της σχετικής διαδικασίας αναθέσεως εφαρμοζομένης στη σύναψη κάθε τμήματος.

 

ΑΡΘΡΟ 25

Κρίσεις αποτελεσμάτων διαδικασιών ανάθεσης

 

   1. Το αρμόδιο όργανο του Ταμείου μπορεί, με σχετική αιτιολογημένη του απόφαση, ενδεικτικά να αποφασίσει την κατακύρωση ή ανάθεση του συνολικού αντικειμένου της σύμβασης ή μεγαλύτερου ή μικρότερου μέρους αυτού κατά ποσοστό που ορίζεται στην προκήρυξη ή/και διακήρυξη ή άλλα, κατά περίπτωση, σχετικά με την ανάθεση δεσμευτικά έγγραφα, την ματαίωση ή επανάληψη της διαγωνιστικής ή άλλης διαδικασίας ανάθεσης σε κάθε στάδιο αυτής, σύμφωνα με τα αναλυτικά οριζόμενα στην διακήρυξη ή στα άλλα, κατά περίπτωση, σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, χωρίς εξ αυτού του λόγου να γεννάται ουδεμία αξίωση αποζημίωσης των συμμετεχόντων στις διαδικασίες ανάθεσης.

 

   2. Στον ανάδοχο στον οποίο κατακυρώνεται ο διαγωνισμός και ανατίθεται η υλοποίηση του αντικειμένου της σύμβασης αποστέλλεται σχετική ανακοίνωση, στην οποία αναφέρεται η ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, σύμφωνα με τους σχετικούς αναλυτικούς όρους της διακήρυξης ή άλλων σχετικών με την διαδικασία ανάθεσης δεσμευτικών εγγράφων του Ταμείου. Ο ανάδοχος υποχρεούται να προσέλθει εντός της προθεσμίας αυτής προς υπογραφή της συμβάσεως. Σε αντίθετη περίπτωση και εκτός άλλων σχετικών ενδεχόμενων επιπτώσεων, δύναται, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου, να καταπέσει υπέρ αυτής η τυχόν προσκομισθείσα εγγυητική επιστολή συμμετοχής του.

 

ΑΡΘΡΟ 26

Συμβάσεις

 

   1. Σε κάθε περίπτωση ανάθεσης έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας, εκτός, ενδεχομένως, από τις περιπτώσεις των συμβάσεων του άρθρου 5, παρ. 3 του παρόντος Κανονισμού, υπογράφεται σχετική έγγραφη σύμβαση μεταξύ του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου και του αναδόχου.

 

   2. Η σύμβαση καταρτίζεται με βάση τους όρους της διακήρυξης ή/και των λοιπών σχετικών με την διαδικασία ανάθεσης και σύναψης της σύμβασης δεσμευτικών εγγράφων του Ταμείου και την προσφορά του αναδόχου, στην ελληνική γλώσσα και δεν μπορεί να περιέχει όρους αντίθετους προς το περιεχόμενο της διακήρυξης του συγκεκριμένου διαγωνισμού ή προς τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

   3. Για την υπογραφή της σύμβασης απαιτούνται, εκτός των άλλων ενδεχόμενων κατά περίπτωση αναθέσεως απαιτουμένων εγγράφων, πλήρη νομιμοποιητικά έγγραφα του αναδόχου και των πληρεξουσίων του προς υπογραφή της σύμβασης.

 

   4. Η σύμβαση περιλαμβάνει τουλάχιστον τον τόπο και το χρόνο υπογραφής της, τα συμβαλλόμενα μέρη, σαφή περιγραφή του ανατεθέντος έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας και τους όρους εκτέλεσής του, την τιμή, τις ενδεχομένως προβλεπόμενες εγγυήσεις (προκαταβολής, καλής εκτέλεσης κ.λπ.), τον τρόπο και το χρόνο επιστροφής τους, τον τρόπο πληρωμής, τον τρόπο και το χρόνο παραλαβής, τους όρους της τυχόν αναθεώρησης τιμών, τις ενδεχόμενες ποινικές ρήτρες.

 

   5. Το περιεχόμενο και οι διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων του Ταμείου δύνανται να εξειδικεύονται περαιτέρω στη διακήρυξη ή προκήρυξη ή στα άλλα σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης, σύναψης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 27

Παρακολούθηση και εκτέλεση της σύμβασης

 

   1. Κάθε θέμα που αφορά στην παρακολούθηση και εκτέλεση της σύμβασης, εφόσον δεν ρυθμίζεται στον παρόντα Κανονισμό, ρυθμίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σύμβαση ή διακήρυξη του διαγωνισμού ή τα λοιπά σχετικά δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου, σε συνάρτηση και με τις ανάγκες υλοποίησης και ιδιαιτερότητες κάθε έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας.

 

   2. Για την παρακολούθηση και παραλαβή του έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας ή/και για την λυσιτελέστερη υλοποίηση αυτών, δύναται να συσταθούν Επιτροπές ή Ομάδες Υποστήριξης που ορίζονται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου σύμφωνα με το άρθρο 17 του παρόντος.

 

   3. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Ταμείου και σε συνάρτηση με τις ανάγκες υλοποίησης κάθε έργου, υπηρεσίας ή προμήθειας προσδιορίζονται οι καθ' ύλην και χρόνο αρμοδιότητες των ανωτέρω οργάνων.

 

ΑΡΘΡΟ 28

Πληρωμές

 

   Η καταβολή του συμβατικού τιμήματος γίνεται σύμφωνα με τη σύμβαση, την διακήρυξη και τα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τις κατά περίπτωση πληρωμές ορίζονται στις αντίστοιχες συμβάσεις ή/και διακηρύξεις ή στα λοιπά σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης δεσμευτικά έγγραφα του Ταμείου.

 

ΑΡΘΡΟ 29

Εφαρμοστέο δίκαιο

 

   Ο παρών Κανονισμός έχει συνταχθεί με βάση το Ν. 3889/2010 και τις λοιπές διέπουσες τη λειτουργία του Ταμείου διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας, το Ν. 3861/2010, τις εφαρμοστέες διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας, ιδίως της κοινοτικής οδηγίας 2004/18 ΕΚ, τα εθνικά νομοθετήματα ενσωμάτωσης των κοινοτικών οδηγιών στην ελληνική έννομη τάξη, ιδίως το Π.Δ. 60/2007 και το Ν. 3886/2010 και τις γενικότερες αρχές του κοινοτικού δικαίου περί μη νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού, διαφάνειας και παροχής ίσων ευκαιριών σε όλους τους διαγωνιζόμενους.

 

ΑΡΘΡΟ 30

Επίλυση Διαφορών

 

   Για κάθε διαφωνία ή διαφορά σχετική με την ανάθεση, εκτέλεση και ερμηνεία σύμβασης μεταξύ Ταμείου και αναδόχου, αυτοί θα καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για εξώδικη επίλυσή της. Εφόσον δεν καταστεί δυνατή η εξώδικη διευθέτηση της διαφωνίας ή διαφοράς αυτή θα επιλύεται δικαστικά. Εφαρμοστέο είναι το ελληνικό ουσιαστικό και δικονομικό δίκαιο, αποκλειστικά δε αρμόδια για την επίλυση κάθε διαφοράς είναι τα καθ' ύλην αρμόδια δικαστήρια της έδρας του Ταμείου, εκτός εάν ρητά έχει ορισθεί ή συμφωνηθεί διαφορετικά στην διακήρυξη ή την καταρτισθείσα σύμβαση.

   Οι διαφωνίες ή διαφορές μπορούν να επιλύονται και με διαιτησία, εφόσον αυτό προβλέπεται στην διακήρυξη και στην αντίστοιχη σύμβαση ανάθεσης.

   Ο παρών Κανονισμός ισχύει από την ημέρα της δημοσίευσης του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 3 Ιανουαρίου 2012