ΤρΕφΠατρών 6/2018

 

Αναγκαστική απαλλοτρίωση - Καθορισμός οριστικής τιμής μονάδας αποζημίωσης απαλλοτρίωσης -.

 

Κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο εξετάζεται η πραγματική αξία του απαλλοτριούμενου ακινήτου για τον οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης, σε περίπτωση που έχει προηγηθεί αίτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημίωσης, είναι ο χρόνος της συζητήσεως ενώπιον του δικαστηρίου που γίνεται η δίκη για τον προσωρινό προσδιορισμό. Αν η συζήτηση για τον οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης ορίστηκε μετά την παρέλευση έτους από της συζήτηση για τον οριστικό προσδιορισμό, τότε για τον προσδιορισμό της αποζημίωσης λαμβάνεται υπόψη η αξία κατά τον χρόνο συζήτησης για τον οριστικό προσδιορισμό. Ενδεικτικά κριτήρια για τη διάγνωσης της πραγματικής αξίας του απαλλοτριούμενου ακινήτου. Η αποζημίωση πρέπει να είναι πλήρης και να ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία του απαλλοτριούμενου ακινήτου κατά τον χρόνο συζήτησης για τον οριστικό προσδιορισμό, στην περίπτωση που η συζήτηση για τον οριστικό προσδιορισμό διεξαχθεί μετά την παρέλευση έτους από τη συζήτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό, ως τέτοια δε νοείται εκείνη της οποίας το ποσόν επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να αντικαταστήσει το πράγμα που απαλλοτριώθηκε με άλλο ισάξιο. Η δικαστική δαπάνη περιλαμβάνει τα απαραίτητα γενόμενα για τη διεξαγωγή και υπεράσπιση της δίκης έξοδα και την παράταση του πληρεξούσιου δικηγόρου και την άπαξ και για τις δύο δίκες αμοιβή του για τη σύνταξη και κατάθεση αιτήσεως και προτάσεων. Η εν λόγω αμοιβή ανέρχεται σε 3,75% επί της καθοριζόμενης συνολικής αποζημίωσης. Μειωμένη δικαστική δαπάνη καθόσον το υπόχρεο εν προκειμένω ως ΝΠΔΔ είναι φορέας υπαγόμενος στη Γενική Κυβέρνηση.

 

 

 

Διάσκεψη 5-12-2017

Δημοσίευση 15-1-2018

 

 

Αριθμός απόφασης 6/2018

ΤΟ ΤΡΙΜΕΛΕΣ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

 

 

ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ από τους Δικαστές Εμμανουήλ Καλεντάκη, Πρόεδρο Εφετών, Ελένη Κατσούλη, Αγγελική Δέτση - Εισηγήτρια, Εφέτες και από τη Γραμματέα Αφροδίτη Γεωργίου.

 

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕ δημόσια στο ακροατήριο του στις 2 Φεβρουαρίου 2017, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:

 

Α. ΤΟΥ ΑΙΤΟΥΝΤΟΣ: ..., κατοίκου Πατρών (...), ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του ΔΣ Πατρών Φαίδωνα Κουλούρη.

 

ΤΩΝ ΚΑΘ' ΩΝ Η ΑΙΤΗΣΗ: 1) Του Ελληνικού Δημοσίου, νόμιμα εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Οικονομικών και από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, κατοικοεδρεύοντες στην Αθήνα και στην Πάτρα αντίστοιχα (ΑΦΜ ...), 2) Του ΝΠΔΔ Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, νόμιμα εκπροσωπούμενου, που εδρεύει στην Αθήνα (Πανεπιστημίου 57, ΑΦΜ ...), τα οποία εκπροσωπήθηκαν στο ακροατήριο από την δικαστική πληρεξούσια του ΝΣΚ Αλεξάνδρα Γιαννοπούλου.

 

Β. ΤΩΝ ΑΙΤΟΥΝΤΩΝ : 1) Του Ελληνικού Δημοσίου, νόμιμα εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Οικονομικών και από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, κατοικοεδρεύοντες στην Αθήνα και στην Πάτρα αντίστοιχα, 2) Του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (Τ.Α.Π.Α.), νόμιμα εκπροσωπούμενου, που εδρεύει στην Αθήνα, τα οποία εκπροσωπήθηκαν στο ακροατήριο από την δικαστική πληρεξούσια του ΝΣΚ Αλεξάνδρα Γιαννοπούλου.

 

ΤΟΥ ΚΑΘ' ΟΥ Η ΑΙΤΗΣΗ : ... κατοίκου Πατρών (...), ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του ΔΣ Πατρών Φαίδωνα Κουλούρη.

 

Ο υπό στοιχ. Α αιτών κατέθεσε ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου την από 30-3-3016 και με αριθμ. καταθ. 20/1-4-2016 αιτήσή του και οι υπό στοιχ. Β αιτούντες κατέθεσαν την από 1-4-2016 και με αριθμ. κατάθ. 21/1-4-2016 αίτηση τους, περί καθορισμού οριστικής τιμής μονάδας αποζημιώσεως, για τις οποίες δικάσιμος ορίστηκε η αναφερόμενη στην αρχή της παρούσας απόφασης.

 

Η υπόθεση εκφωνήθηκε με τη σειρά της από το οικείο πινάκιο και συζητήθηκε.

 

Οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων, κατά την προαναφερόμενη δημόσια συνεδρίαση, αναφέρθηκαν στις έγγραφες προτάσεις που κατέθεσαν.

 

 

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

 

 

Εισάγονται προς συζήτηση ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου οι από 30-3-2016 (αρ. κατάθ. 20/2016) και από 1-4-2016 (αρ. κατάθ. 21/2016) αιτήσεις για καθορισμό οριστικής τιμής μονάδας απαλλοτριωθέντος ακινήτου, οι οποίες πρέπει να συνεκδικαστούν, διότι είναι συναφείς μεταξύ τους, αφού αφορούν το ίδιο ακίνητο, και επιπλέον με τη συνεκδίκαση επιταχύνεται και διευκολύνεται η διεξαγωγή της δίκης (άρθρο 246 ΚΠολΔ).

 

Α. Ο αιτών με την από 30-3-2016 (αριθμ. κατ. δικ. 20/2016) αίτηση

του, που στρέφει κατά του Ελληνικού Δημοσίου και του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, ζητεί τον καθορισμό οριστικής τιμής μονάδας αποζημιώσεως στο ποσό των 5.000 ευρώ ανά τμ για το περιγραφόμενο σ' αυτήν, δικής του κυριότητος φερόμενο, ακίνητο, το οποίο κηρύχθηκε αναγκαστικά απαλλοτριωτέο με την υπ' αρ. Δ10Δ1153994/435ΟΕΞ/2012 κοινή υπουργική απόφαση, που καταχωρήθηκε στα οικεία φύλλα του Κτηματολογικού Γραφείου Πατρών.

 

Β. Οι αιτούντες με την από 1-4-2016 (αριθμ. κατ. δικ. 21/2016) αίτηση τους ζητούν τον καθορισμό οριστικής τιμής μονάδας αποζημιώσεως στο ποσό των 549,41 ευρώ ανά τ.μ., για το περιγραφόμενο σ' αυτήν ακίνητο φερόμενης ιδιοκτησίας του καθ' ου, το οποίο κηρύχθηκε αναγκαστικά απαλλοτριωτέο με την υπ' αρ. Δ10Δ1153994/435ΟΕΞ/2012 κοινή υπουργική απόφαση, που καταχωρήθηκε στα οικεία φύλλα του Κτηματολογικού Γραφείου Πατρών.

 

Οι ένδικες αιτήσεις αρμοδίως εισάγονται προς συζήτηση ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου, στη δικαστική περιφέρεια του οποίου υπάγεται το απαλλοτριούμενο ακίνητο, κατά την ειδική διαδικασία των διαφορών περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων (άρθρα 18 § 1, 2, 3,19 §§ 5, 7, 9 και 20 §§ 1, 3, 6, 7, 8 Ν. 2882/2001) και έχουν ασκηθεί, κατ' άρθρο 20 §§ 2 εδ. γ' και 3 Ν. 2882/2001, εμπροθέσμως και δη με κατάθεση των δικογράφων τους στην γραμματεία του Δικαστηρίου τούτου στις 1-4-2016, ήτοι εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση στις 5-10-2015 της υπ' αρ. 239/2015 αποφάσεως του Μονομελούς Εφετείου Πατρών, με την οποία προσδιορίστηκε προσωρινή τιμή μονάδας αποζημίωσης, και με επίδοση επικυρωμένου αντιγράφου εκάστης αίτησης προς τους αντίστοιχους καθ' ων εντός είκοσι ημερών από της καταθέσεως τους και προ δέκα πέντε ημερών από της συζητήσεως. Επιπλέον, για το παραδεκτό της συζητήσεως αυτών έχει τηρηθεί η εκ των άρθρων 15 §§ 3 και 6,17 §§ 1, 2, 3 και 4 του Ν. 2882/2001 προβλεπόμενη διαδικασία, καθώς προσκομίζονται: α) το υπ' αριθ. πρωτ. .../17-12-2012 πιστοποιητικό του Κτηματολογικού Γραφείου Πατρών του Ο.Κ.Χ.Ε. περί καταχωρήσεως της υπ' αριθ. Δ10Δ1153994/4350ΕΞ2012/5-11-2012 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων στο οικείο κτηματολογικό φύλλο του ως άνω Κτηματολογικού Γραφείου, το υπό ΚΑΕΚ 06

167 33 64 007/0/0 απόσπασμα κτηματολογικού φύλλου του Κτηματολογικού Γραφείου Πατρών περί καταχωρήσεως της ως άνω αποφάσεως στο οικείο κτηματολογικό φύλλο του αιτούντος-καθ' ου και το υπ' αριθ. .../29-8-2014 πιστοποιητικό ιδιοκτησίας βαρών και μη διεκδικήσεων του Υποθηκοφύλακα Πατρών, β) το από Απρίλιος 2012 κτηματολογικό διάγραμμα και ο αντίστοιχος κτηματολογικός πίνακας των μελετητών ..., που θεωρήθηκε στις 30-4-2012 από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης του Τμήματος Αποτυπώσεων και Κτηματολογίου της Διεύθυνσης Αποτυπώσεων και Συντηρήσεως Κτιρίων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, ..., και γ) η από 15-3-2013 έκθεση εκτίμησης του απαλλοτριουμένου ακινήτου, που συντάχθηκε από την εκ του άρθρου 15 § 6 Ν. 2882/2001 εκτιμητική επιτροπή. Κατά τα λοιπά η αίτηση είναι νόμιμη, στηριζόμενη στις διατάξεις των άρθρων 17 του Συντάγματος 1, 3, 4, 13, 14, 15, 16, 17 και 20 §§ 1 και 2 Ν. 2882/2001, και πρέπει επομένως να εξετασθεί και κατ' ουσίαν.

 

 

Από τις διατάξεις των άρθρων 17 §§ 2-4 του ισχύοντος Συντάγματος και 13 §§ 1 και 2 του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων προκύπτει ότι: α) Κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο εξετάζεται η πραγματική αξία του απαλλοτριουμένου ακινήτου για τον οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης ώστε αυτή να είναι πλήρης κατά τη συνταγματική επιταγή, σε περίπτωση που έχει προηγηθεί αίτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημίωσης είναι ο χρόνος της συζητήσεως ενώπιον του δικαστηρίου που γίνεται η δίκη, για τον προσωρινό προσδιορισμό. Στην περίπτωση όμως, που η συζήτηση για τον οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης ορίστηκε μετά την παρέλευση έτους από τη συζήτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό, τότε για τον προσδιορισμό της αποζημίωσης λαμβάνεται υπόψη η αξία κατά τον χρόνο συζήτησης για τον οριστικό προσδιορισμό (ΑΠ 588/2010, ΕΠειρ 790/2007, ΕΠατ 70/2002 ΝΟΜΟΣ), β) Προς εύρεση της αξίας αυτής δεν λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη μεταβολή (αύξηση ή υποτίμηση) της αξίας του απαλλοτριουμένου, που επήλθε μετά τη δημοσίευση της πράξης της απαλλοτριώσεως και εξαιτίας μόνον αυτής (Ολ ΑΠ 1332/1985 ΝοΒ 34.410), ούτε από ενέργειες του ιδιοκτήτη στο απαλλοτριούμενο, που έγιναν μετά την ανακοίνωση της απαλλοτριώσεως και μόνον εξαιτίας αυτής, γ) Ως κριτήριο για τη διάγνωση της πραγματικής αξίας του απαλλοτριούμενου λαμβάνεται υπόψη, μεταξύ άλλων και η αξία, που έχουν, κατά το ως άνω κρίσιμο χρόνο, παρακείμενα και ομοειδή ακίνητα, καθώς και η πρόσοδος του απαλλοτριούμενου. Τα κριτήρια, ωστόσο, αυτά είναι ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά και το δικαστήριο μπορεί να στηρίξει τη σχετική κρίση του σε κάθε πρόσφορο, συγκριτικό στοιχείο, αφού το αξιολογήσει κατάλληλα, δ) Η αποζημίωση πρέπει να είναι πλήρης και να ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία του απαλλοτριούμενου ακινήτου, κατά το χρόνο συζήτησης για τον οριστικό προσδιορισμό, στην περίπτωση που η συζήτηση για τον οριστικό προσδιορισμό διεξαχθεί μετά τη παρέλευση έτους από τη συζήτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό, ως τέτοια δε νοείται εκείνη της οποίας το ποσόν επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να αντικαταστήσει το πράγμα που απαλλοτριώθηκε με άλλο ισάξιο (ΟλΑΠ 13/2000 ΕλΔ 41.950).

 

 

Από τις ένορκες καταθέσεις των μαρτύρων αποδείξεως και ανταποδείξεως, οι οποίοι εξετάσθηκαν στο ακροατήριο του Μονομελούς Εφετείου Πατρών, κατά τη συζήτηση της αίτησης για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας αποζημίωσης, και περιέχονται στα ταυτάριθμα με εκείνη πρακτικά δημόσια συνεδρίασης, καθώς και από όλα τα έγγραφα, τα οποία νομίμως επικαλούνται και προσκομίζουν οι διάδικοι, μεταξύ των οποίων και δύο φωτογραφίες του απαλλοτριούμενου ακινήτου) που η γνησιότητα τους δεν αμφισβητήθηκε, αποδεικνύονται τα ακόλουθα: Με την υπ' αρ. πρωτ. Δ10Δ1153994/4350ΕΞ2012/5-11-2012 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, που δημοσιεύτηκε νόμιμα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 355/22-11-2012 τεύχος ΑΑ και ΠΘ) και καταχωρήθηκε στο κτηματολογικό φύλλο του ακινήτου με ΚΑΕΚ ... με αριθμό καταχώρησης .../17-12-2012, κηρύχθηκε αναγκαστική απαλλοτρίωση, υπέρ του πρώτου αιτούντος - πρώτου καθ' ου η αίτηση Ελληνικού Δημοσίου και με δαπάνη και μέριμνα του δεύτερου αιτούντος - δεύτερου καθ' ου η αίτηση Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ), για λόγους δημόσιας ωφέλειας και ειδικότερα για αρχαιολογικούς σκοπούς, ήτοι για την προστασία και διατήρηση των αρχιτεκτονικών λειψάνων του Ρωμαϊκού Νυμφαίου, έκτασης συνολικού εμβαδού 262,83 τ.μ., που βρίσκεται στην Πάτρα Ν. Αχαίας, επί της οδού ..., όπως αυτή απεικονίζεται με κλίμακα 1:200 και με στοιχεία 1, 2, 3, , 5, ,  στο από Απρίλιο 2012 και Α/Α ...κτηματολογικό διάγραμμα και στον αντίστοιχο κτηματολογικό πίνακα, που συνέταξαν οι μελετητές ... και θεώρησε στις 30-4-2012 ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αποτυπώσεων και Συντηρήσεως Κτιρίων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων .... Δικαιούχος αποζημίωσης της ανωτέρω έκτασης που απαλλοτριώνεται είναι ο αιτών- καθ' ου ..., ο οποίος προβάλλει δικαίωμα κυριότητας επ' αυτής και υπόχρεο το δεύτερο αιτούν - δεύτερο καθ' ου η αίτηση Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Περαιτέρω, αποδείχθηκε ότι το απαλλοτριούμενο ακίνητο βρίσκεται εντός του ιστορικού κέντρου της πόλης των Πατρών, έχει πρόσωπο επί της οδού ... και απέχει μόλις 50 μέτρα από την πλατεία ..., 180 μέτρα από τον πεζόδρομο της Τριών Ναυάρχων, 650 μέτρα από τη θάλασσα και 450 μέτρα από το Ρωμαϊκό Ωδείο. Επίσης απέχει 55 μέτρα από τη λεωφόρο ..., η οποία αποτελεί βασικό οδικό άξονα της πόλης με υψηλού βαθμού επισκεψιμότητα καθώς διαθέτει πλήθος επιχειρήσεων, υπηρεσιών, αστυνομικό τμήμα, το κτίριο των δικαστηρίων Πατρών καθώς και υποκαταστήματα τραπεζών. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο πόλεως του έτους 2012 ο συντελεστής δόμησης στην περιοχή όπου το απαλλοτριούμενο ακίνητο είναι 2,1, ο συντελεστής δε αυτός είναι ο υψηλότερος της πόλης των Πατρών και εφόσον δεν είχαν ανακαλυφθεί τα αρχαία επί του ανωτέρω θα μπορούσε να ανεγερθεί οικοδομή 500 τετραγωνικών μέτρων με ποσοστό αντιπαροχής για τον καθ' ου - αιτούντα 50%. Η δόμηση γύρω από αυτό αποτελείται από πολυόροφες πολυκατοικίες νέες και παλαιές, ενώ στην περιοχή που κείται αυτό δεν διατίθενται αδόμητα οικόπεδα. Η εκτιμητική επιτροπή του άρθρου 15 Ν. 2882/2001 μετά από επιτόπια αυτοψία στις 15-4-2014 με την έκθεση της, λαμβάνοντας υπόψη, ως αναφέρεται, τις τρέχουσες αντικειμενικές αξίες, οι οποίες εκτιμώνται ότι προσεγγίζουν την αγοραία αξία, προσδιορίζει την αξία του απαλλοτριούμενου στο συνολικό ποσό των 144.403,48 ευρώ, ήτοι σε 549,41 ευρώ ανά τ.μ. Ο αιτών ισχυρίζεται ότι η πραγματική αξία της απαλλοτριούμενης έκτασης ανέρχεται σε μεγαλύτερο ποσό και δη σε αυτό των 5.000 ευρώ ανά τ.μ. Προς απόδειξη του ισχυρισμού του προσκομίζει την από 17-11-2014 τεχνική έκθεση του πολιτικού μηχανικού ..., στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η αντικειμενική αξία του ακινήτου είναι 1.400 ευρώ ανά τ.μ. και ότι η αξία του ιδίου ως άνω ακινήτου μετά την αξιοποίηση του με εργολαβία (κατασκευή πολυκατοικίας με δαπάνες του αιτούντος) ανέρχεται στο ποσό των 908.088,30 ευρώ, ενώ η αξία του με τη μέθοδο της αντιπαροχής ανέρχεται στο ποσό των 743.337 ευρώ. Περαιτέρω, αναφορικά με την εμπορική αξία των ακινήτων, είναι κοινώς γνωστή ότι από του έτους 2009, που ενέσκυψε οικονομική κρίση στη χώρα μας, παρουσιάζει πτωτική τάση, καθόσον λόγω της οικονομικής ανασφάλειας αλλά και των δυσβάστακτων επιβαρύνσεων της ακίνητης περιουσίας, δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον για την αγορά ακινήτων. Από την πλευρά των αιτούντων-καθ' ων η αίτηση, ως συγκριτικά, στοιχεία προσκομίζονται οι εκτυπωμένες ηλεκτρονικές αγγελίες από το διαδικτυακό χώρο, οι οποίες ανάγονται στο έτος 2017 και αφορούν α) οικόπεδο έκτασης 200 τ.μ. στην περιοχή Γηροκομείου και I. Δαμασκηνού στην Πάτρα με τιμή ανά τ.μ. 150 ευρώ, β) οικόπεδο έκτασης 223 τ.μ. στην περιοχή ’γιος Αλέξιος στην Πάτρα με τιμή ανά τ.μ. 700 ευρώ, γ) οικόπεδο εμβαδού 220 τ.μ. στην περιοχή Μποζαϊτικα - Καστελλόκαμπος Πάτρας με τιμή ανά τ.μ. 341 ευρώ, δ) οικόπεδο εμβαδού 207 τ.μ. στην περιοχή Ανθειας Πάτρας με τιμή ανά τμ 242 ευρώ, ε) οικόπεδο εμβαδού 640 τ.μ. στην Πολιτεία Κηφισιάς με τιμή ανά τ.μ. 859 ευρώ και στ) οικόπεδο εμβαδού 500 τ.μ. στην ’νω Κηφισιά με τιμή ανά τ.μ. 700 ευρώ. Το συγκριτικό όμως αυτό στοιχείο δεν είναι αξιόπιστο, καθόσον δεν προκύπτει ότι πράγματι συνήφθησαν οι αγοραπωλησίες των πιο πάνω ακινήτων με τις ανωτέρω τιμές προσφοράς. Η μόνη δε διαπίστωση, που μπορεί να εξαχθεί από τις ως άνω προσκομιζόμενες αγγελίες είναι η πτώση στις αξίες των ακινήτων κατά το χρόνο που συζητούνται οι ένδικες αιτήσεις. Κατόπιν τούτων το Δικαστήριο κρίνει μετά από προσήκουσα αξιολόγηση όλων των προαναφερόμενων στοιχείων, ήτοι του είδους της απαλλοτριούμενης έκτασης, της θέσης, της έκτασης, της πραγματικής κατάστασης αλλά και λαμβανομένων υπόψη της λόγω της οικονομικής ύφεσης μείωσης των τιμών των ακινήτων, οι οποίες έχουν καθηλωθεί στα ίδια ύψη τα τελευταία δύο έτη, ότι κατά το χρόνο συζήτησης της υπόθεσης ενώπιον του Δικαστηρίου τούτου, που είναι ο κρίσιμος χρόνος για τον καθορισμό της οριστικής τιμής μονάδας αποζημιώσεως αφού παρήλθε έτος από τη συζήτηση για τον προσωρινό προσδιορισμό της (14-5-2015), η πραγματική αξία του απαλλοτριούμενου ακινήτου, η οποία καλύπτει πλήρως την οφειλόμενη στον δικαιούχο αποζημίωση και επιτρέπει την αντικατάσταση του με άλλο ισάξιο, σύμφωνα με τη συνταγματική επιταγή, χωρίς να ληφθεί υπόψη η τυχόν ανατίμηση ή υποτίμηση αυτού λόγω της εξαγγελίας ή της κήρυξης της συγκεκριμένης απαλλοτρίωσης, ανέρχεται με τις σημερινές οικονομικές και νομισματικές συνθήκες σε 1.400 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

 

Συνεπώς πρέπει να γίνουν εν μέρει δεκτές ως βάσιμες στην ουσία οι αιτήσεις και να καθορισθεί η οριστική τιμή μονάδας αποζημίωσης για το απαλλοτριούμενο ακίνητο στο προαναφερθέν ποσό. Τέλος το υπόχρεο προς αποζημίωση Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων πρέπει να καταδικασθεί και στην πληρωμή της δικαστικής δαπάνης του αιτούντος ενιαίως για την παρούσα δίκη και για εκείνη ενώπιον του Μονομελούς Εφετείου για τον προσδιορισμό προσωρινής τιμής κατ' άρθρο 18 § 4 Ν. 2882/2001, γενομένου δεκτού ως βάσιμου του σχετικού αιτήματος του τελευταίου (άρθρο 191 § 2 ΚΠολΔ). Η δαπάνη αυτή περιλαμβάνει ειδικότερα : α) τα γενόμενα για τη διεξαγωγή και υπεράσπιση της δίκης έξοδα, που ήταν απαραίτητα (άρθρο 189 § 1 ΚΠολΔ), και β) την παράσταση του πληρεξουσίου δικηγόρου του και την άπαξ και για τις δύο δίκες αμοιβής του, για τη σύνταξη και κατάθεση αιτήσεως και προτάσεων. Η αμοιβή αυτή ανέρχεται σύμφωνα με τα άρθρα 63, 68 και 69 § 3 Κώδικα Δικηγόρων σε 3,75% επί της καθοριζόμενης συνολικής αποζημίωσης.

 

Σημειώνεται ωστόσο, ότι η δικαστική δαπάνη θα επιβληθεί μειωμένη, κατά τα οριζόμενα στο διατακτικό, σύμφωνα με το άρθρο 18 § 4 εδ. γ' Ν. 2882/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 130 § 2 του Ν. 4070/2012 σε συνδ. με το άρθρο 146 § 9 περ. δ' των μεταβατικών διατάξεων του τελευταίου, καθόσον το υπόχρεο εν προκειμένω για καταβολή της αποζημιώσεως Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων ως ΝΠΔΔ είναι φορέας υπαγόμενος στη Γενική Κυβέρνηση (βλ. άρθρο 1Β του Ν. 2362/1995).

 

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

 

 

ΣΥΝΕΚΔΙΚΑΖΕΙ τις από 30-3-2016 και από 1-4-2016 αιτήσεις.

 

ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει αυτές.

 

ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ την οριστική τιμή μονάδας αποζημίωσης του στο σκεπτικό περιγραφόμενου ακινήτου σε χίλια τετρακόσια (1.400) ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

 

ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ τον δεύτερο αιτούντα στην υπό στοιχ. Β αίτηση - δεύτερο καθ' ου στην υπό στοιχ. Α αίτηση να καταβάλει στον αιτούντα στην υπό στοιχ. Α αίτηση -καθ' ου στην υπό στοιχ. Β αίτηση : α) την αμοιβή του πληρεξούσιου δικηγόρου αυτού για την παράσταση και τα έξοδα ενώπιον του δικαστηρίου εκ διακοσίων ογδόντα (280) ευρώ και β) την άπαξ και κατά τις δύο δίκες (προσωρινού και οριστικού καθορισμού τιμής μονάδας) αμοιβή του δικηγόρου εκ ποσοστού 1,80% επί της οριστικής αποζημιώσεως.

 

ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίστηκε στην Πάτρα, στις 5-12-2017, δημοσιεύτηκε δε στο ίδιο μέρος σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξούσιων δικηγόρων τους, με διαφορετική σύνθεση, λόγω μετάθεσης και αναχώρησης των μελών του Εμμανουήλ Καλεντάκη, Προέδρου Εφετών, Αγγελικής Δέτση, Εισηγήτριας - Εφέτη, και λόγω προαγωγής και αναχώρησης του μέλους του Ελένης Κατσούλη, Εφέτη, ήτοι συγκροτούμενο από τους Δικαστές ........, Πρόεδρο Εφετών,......., Εφέτες, και τη Αφροδίτη Γεωργίου, στις ......-2018.

 

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                  Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ