ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΤρΔΕφ (Ακ) Πατρών 105/2018

Απόφαση Συμβουλίου Μεταθέσεων διευθύνσεως Αστυνομίας - Αίτηση ακυρώσεως - Έλλειψη ειδικής αιτιολόγησης -.

 

Δεκτή η αίτηση ακυρώσεως απόφασης (πρακτικού) Συμβουλίου Μεταθέσεων Διευθύνσεως Αστυνομίας με την οποία αποφασίζεται η έκτακτη μετάθεση του αιτούντος ανθυπαστυνόμου. Διαφοροποίηση της κρίσεως του Συμβουλίου Μεταθέσεων από εκείνη της αρμόδιας Αστυνομικής Αρχής. Ανάγκη υπάρξεως ειδικής αιτιολόγησης της αποφάσεως με παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων που δικαιολογούν επαρκώς την διαφοροποίηση. Η διαλαμβανόμενη στην απόφαση γενικόλογη και αόριστη αναφορά της εισηγήσεως στο ατομικό βιβλιάριο και τα έγγραφα που τηρούνται στον υπηρεσιακό φάκελο του αιτούντος δεν συνιστά την απαιτούμενη ειδική αιτιολόγηση της ένδικης έκτακτης μεταθέσεως.

 

 

 

 

Αριθμός αποφάσεως A105/2018

 

ΤO ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΤΜΗΜΑ Α' ΤΡΙΜΕΛΕΣ

ΑΚΥΡΩΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του (αίθουσα Κακουργιοδικείου του Δικαστικού Μεγάρου Πατρών) στις 16 Φεβρουαρίου 2018, με δικαστές τους: Δημήτριο Ράικο, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Δημήτριο Καπαρό, Χρήστο Κροντηρά, Εφέτες Δ.Δ., και Γραμματέα την Αναστασία Βλαχοπούλου, δικαστική υπάλληλο,

 

Για να δικάσει την αίτηση ακυρώσεως με χρονολογία 14/11/2016,

 

Του …, κατοίκου της Τοπικής Κοινότητας Ανδριτσαίνης του Δήμου Ανδρίτσαινας - Κρεστένων Ηλείας, ο οποίος παραστάθηκε μαζί με την πληρεξούσια του δικηγόρο Μαρία Παναγιωτοπούλου (Δ. Σ. Πύργου),

 

Κατά του Υπουργού Εσωτερικών, ο οποίος παραστάθηκε με την Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Σταυρούλα Μπανάκου.

 

Οι δικαστικοί πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν ότι δεν θα αγορεύσουν.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του Εισηγητή της υποθέσεως, Εφέτη Δ.Δ. Χρήστου Κροντηρά.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη. Η κρίση του είναι η εξής:

 

1. Με την κρινόμενη αίτηση, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε εμπροθέσμως το νόμιμο παράβολο (βλ. τα δύο ειδικά έντυπα παραβόλου με αριθμούς … και …, σειράς Α), ο αιτών, ανθυπαστυνόμος της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΑ.ΑΣ.), επιδιώκει την ακύρωση της αποφάσεως (πρακτικού) ./7.11.2016 του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας, με την οποία απορρίφθηκε ενδικοφανής προσφυγή του κατά της αποφάσεως (πρακτικού) 4/14.10.2016 του ίδιου συλλογικού οργάνου, δυνάμει της οποίας ο αιτών μετατέθηκε εκτάκτως από το Αστυνομικό Τμήμα Ανδρίτσαινας στην Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Πύργου Νομού Ηλείας, για λόγους εντοπιότητας.

 

2.         Το άρθρο 6 του ν. 1234/1982 (Α' 23), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο εν προκειμένω χρόνο, προτού δηλαδή καταργηθεί από το άρθρο 37 του ν. 4531/2018 (Α' 62/5.4.2018), όριζε στην παράγραφο 1 ότι: «Οι αξιωματικοί, ανθυπασπιστές και υπαξιωματικοί της Χωροφυλακής και οι χωροφύλακες απαγορεύεται να υπηρετούν σε Αστυνομικά Τμήματα, Υπηρεσίες Ασφαλείας, Τροχαίας, Αγορανομίας, Τουρισμού καθώς και σε Σταθμούς και Φυλάκια, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγεται ο τόπος γεννήσεως αυτών ή των συζύγων τους, εφ' όσον στον τόπο αυτό διέμειναν μόνιμα μέχρι το 18ο έτος της ηλικίας τους». Εξάλλου, το π.δ. 100/2003 "Τοποθετήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και λοιπές μετακινήσεις αστυνομικού προσωπικού" (Α' 94) ορίζει στο άρθρο 17, υπό τον τίτλο "Έκτακτες μεταθέσεις", ότι: «1. Έκτακτες μεταθέσεις του αστυνομικού προσωπικού μπορεί να ενεργούνται οποτεδήποτε και ανεξάρτητα από τον αριθμό των μορίων και το χρόνο παραμονής του μετατιθέμενου στην ίδια περιοχή μετάθεσης στις παρακάτω περιοριστικά αναφερόμενες, περιπτώσεις: α … στ. Λόγο) εντοπιότητας. σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις. Στην περίπτωση αυτή η μετάθεση διατάσσεται μόνο για Υπηρεσία της ίδιας περιοχής μετάθεσης, ζ….κγ…. 2. Οι έκτακτες μεταθέσεις ενεργούνται κατά την κρίση των αρμοδίων για τις Τακτικές Μεταθέσεις οργάνων …». Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 17 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (Α' 45): «1. Η ατομική διοικητική πράξη πρέπει να περιέχει αιτιολογία, η οποία να περιλαμβάνει τη διαπίστωση της συνδρομής των κατά νόμο προϋποθέσεων για την έκδοση της. 2. Η αιτιολογία πρέπει να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, εκτός αν προβλέπεται ρητώς στο νόμο ότι πρέπει να περιέχεται στο σώμα της πράξης».

 

3.         Στην υποκείμενη περίπτωση, όπως προκύπτει από τα έγγραφα της δικογραφίας, με την απόφαση (πρακτικό) ./14.10.2016 του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας, που εκδόθηκε κατ' επίκληση της διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 1 του ν. 1234/1982, ο αιτών, ανθυπαστυνόμος της ΕΛ.ΑΣ., μετατέθηκε, χωρίς αίτηση του, από το Αστυνομικό Τμήμα Ανδρίτσαινας, όπου υπηρετούσε από το έτος 2005, εκτελώντας μάλιστα από το έτος 2012 χρέη Διοικητή αυτού, στην Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Πύργου για λόγους εντοπιότητας. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο ως άνω πρακτικό, η έκτακτη αυτή μετάθεση αποφασίσθηκε, διότι: «Από τη μελέτη του ατομικού βιβλιαρίου και των εγγράφων που τηρούνται στους ατομικούς υπηρεσιακούς φακέλους του ανωτέρω, προκύπτει μετά βεβαιότητας και πέραν οποιασδήποτε περαιτέρω αμφισβήτησης η γέννηση και διαμονή του ανωτέρω Ανθυπαστυνόμου στην Κράνα Ηλείας και εν συνεχεία η φοίτηση του στο δημοτικό σχολείο και γυμνάσιο Ανδρίτσαινας (περιοχών αρμοδιότητας του Α.Τ. Ανδρίτσαινας) και ως εκ τούτου πιστοποιείται και βεβαιώνεται η μόνιμη σχέση του με την περιοχή αυτή». Για το σχηματισμό της επίμαχης κρίσεως του το Συμβούλιο έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα έγγραφα που είχε προσκομίσει ο αιτών και τηρούνταν στον ατομικό υπηρεσιακό φάκελο του: α) τη βεβαίωση …/25.5.2005 του Αντιδημάρχου του τότε Δήμου Αλιφείρας Ηλείας, σύμφωνα με την οποία: «Ο … γεννηθείς το έτος 1963 στις Αμυγδαλιές Ν. Ηλείας, μέχρι ηλικίας 18 ετών δεν ήταν κάτοικος Αμυγδαλιών», β) τις από 3/11/2015 υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιωτών …, κατοίκων της Τοπικής Κοινότητας Ξηροχωρίου του Δήμου Ζαχάρως Ηλείας, και γ) τις με χρονολογία 3/11/2015 έγγραφες εξηγήσεις του αιτούντος προς τη Διεύθυνση Αστυνομίας Ηλείας, δοθείσες σε συμμόρφωση προς την από 1/11/2015 προφορική διαταγή του Αστυνομικού Διευθυντή Ηλείας, στα πλαίσια της έρευνας που διενεργήθηκε από την Υπηρεσία για την εξέταση της αναφοράς την οποία υπέβαλε ο ιδιώτης …. κάτοικος Ανδρίτσαινας, επικαλούμενος κώλυμα του αιτούντος να υπηρετεί στο Αστυνομικό Τμήμα Ανδρίτσαινας, λόγω εντοπιότητας. Η από 19/10/2016 ενδικοφανής προσφυγή που άσκησε ο αιτών κατά της πιο πάνω αποφάσεως του Συμβουλίου Μεταθέσεων, υποστηρίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι στερείται νόμιμης αιτιολογίας, απορρίφθηκε με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση (5/7.11.2016) του ίδιου Συμβουλίου και με το σκεπτικό ότι η απόφαση για την έκτακτη μετάθεση του αιτούντος ήταν πλήρως αιτιολογημένη, ενώ δεν προσκομίσθηκε από τον τελευταίο κάποιο νεότερο στοιχείο που να δικαιολογεί τη διαφοροποίηση της αρχικής κρίσεως του Συμβουλίου. Ήδη, με την κρινόμενη αίτηση και το από 7/2/2018 υπόμνημα του ο αιτών επιδιώκει την ακύρωση της προσημειούμενης αποφάσεως, προβάλλοντας, μεταξύ άλλων, ότι στερείται ειδικής και επαρκούς αιτιολογίας, η παράθεση της οποίας ήταν εν προκειμένω επιβεβλημένη και για τον λόγο ότι ένα έτος πριν από την έκδοση της ο Αστυνομικός Διευθυντής Ηλείας …  είχε δεχθεί, ύστερα από τη διενέργεια σχετικής έρευνας, ότι δεν συντρέχει το επίμαχο κώλυμα εντοπιότητας στο πρόσωπο του. Συναφώς ο αιτών προσκομίζει και επικαλείται το με αρ. πρωτ …./11.11.2015 έγγραφο του προαναφερόμενου Αστυνομικού Διευθυντή προς το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας (Διεύθυνση Αστυνομικού Προσωπικού) με θέμα: «Εξέταση αναφοράς ιδιώτη …, για θέμα εντοπιότητος του Ανθ/μου …  του Λ.Τ. Ανδρίτσαινας», στο οποίο αναφέρεται ότι από την ενδελεχή και εμπεριστατωμένη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Αστυνομίας Ηλείας, στα πλαίσια της οποίας λήφθηκαν υπόψη και συνεκτιμήθηκαν τα προμνησθέντα (υπό στοιχ. α', β' και γ') έγγραφα. «... προκύπτει μετά βεβαιότητος ότι ο Ανθ/μος … γεννήθηκε στα Κρέστενα Ηλείας και οι γονείς του τότε διέμεναν μόνιμα στο συν.[οικισμό] Ρουπακίου Ζαχάρως, καθώς ακόμη και ότι η διαμονή του στην Κράνα Ηλείας δεν ήταν συνεχής, μόνιμη και αδιάσπαστη ... Τέλος και πέραν των προαναφερομένων επισημαίνεται ακόμη ότι ο Ανθ/μος …  πέραν των υπερήλικων γονέων του που ζουν σήμερα στο δυσπρόσιτο και απομονωμένο χωριό της Κράνας δεν έχει κάποιον άλλον άμεσο εξ αίματος συγγενή που να διαβιοί στην περιοχή (δεν έχει αδέλφια ή θείους) και που ενδεχομένως υπήρχε πιθανότητα να του προξενήσουν προβλήματα κατά την άσκηση των καθηκόντων του λόγω της άμεσης συγγενικής τους σχέσης. Μάλιστα και μέχρι σήμερα, πέραν της συγκεκριμένης καταγγελίας, σε καμία άλλη περίπτωση δεν έχει αναφερθεί ή καταγγελθεί επώνυμα ή ανώνυμα οτιδήποτε εναντίον του έστω και κακόβουλα που να καταμαρτυρεί ή να καταδεικνύει μεροληπτική από πλευράς του συμπεριφορά που να ερείδεται σε λόγους εντοπιότητος ή να αναδεικνύει και να θέτει έστω και με λανθάνοντα τρόπο θέμα εντοπιότητος. ... Ύστερα από τα ανωτέρω αναλυτικώς εκτεθέντα άποψη της Δ/νσεώς μας, είναι ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουν αναλογικά εφαρμογή, με τη γραμματική τους διατύπωση και ερμηνεία, οι δ/ξεις του άρθρου 6 του Ν. 1234/82 περί εντοπιότητος που απαιτούν τη μόνιμη, συνεχή και αδιάλειπτη διαμονή μέχρι το 18° έτος της ηλικίας του ελεγχόμενου στον τόπο γέννησης του ιδίου ή της συζύγου του και ως εκ τούτου, κατά την άποψή μας, τόσο από τυπικής πλευράς αλλά όσο και από πλευράς εύρυθμης λειτουργίας του Α.Τ. Ανδρίτσαινας δεν τίθεται θέμα εντοπιότητος του Ανθ/μου ... για την εκτέλεση Υπηρεσίας στο Α.Τ. Ανδρίτσαινας όπως αξιολογήθηκε και κατά την τοποθέτηση του το έτος 2005 στην Υπηρεσία μας αυτή όπου και υπηρετεί εκεί μέχρι σήμερα». Ο συντάκτης του ανωτέρω εγγράφου, Αστυνομικός Διευθυντής Ηλείας …, μετείχε στη σύνθεση του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας και στις δύο συνεδριάσεις του (δηλαδή τόσο της 14/10/2016, όσο και της 7/11/2016) ως Πρόεδρος, αλλά και εισηγητής, προτείνοντας κατά την πρώτη μεν την έκτακτη μετάθεση του αιτούντος από το Αστυνομικό Τμήμα Ανδρίτσαινας για λόγους εντοπιότητας, με την αιτιολογία, όπως προελέχθη, ότι «Από τη μελέτη του ατομικού βιβλιαρίου και των εγγράφων που τηρούνται στους ατομικούς υπηρεσιακούς φακέλους του ... προκύπτει μετά βεβαιότητας και πέραν οποιασδήποτε περαιτέρω αμφισβήτησης η γέννηση και διαμονή του ανωτέρω Ανθυπαστυνόμου στην Κράνα Ηλείας και εν συνεχεία η φοίτηση του στο δημοτικό σχολείο και γυμνάσιο Ανδρίτσαινας και ως εκ τούτου πιστοποιείται και βεβαιώνεται η μόνιμη σχέση του με την περιοχή αυτή», κατά τη δεύτερη δε την απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής του.

 

4. Υπό τα νομικά και πραγματικά αυτά δεδομένα, η προσβαλλόμενη απόφαση του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας δεν αιτιολογείται νομίμως, όπως βασίμως ισχυρίζεται ο αιτών, με συνέπεια να καθίσταται ακυρωτέα. Τούτο διότι το γεγονός της επί τη βάσει της συνεκτιμήσεως των ίδιων στοιχείων εκφοράς από το ανωτέρω του επίμαχου ζητήματος (της συνδρομής, δηλαδή, κωλύματος εντοπιότητας στο πρόσωπο του αιτούντος) διαμετρικώς αντίθετης προς εκείνη της αρμόδιας Αστυνομικής Αρχής, που είχε διατυπωθεί μόλις πριν από ένα έτος, καθιστούσε αναγκαία την ειδική αιτιολόγηση της αποφάσεως του, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων που δικαιολογούν επαρκώς την εν λόγω διαφοροποίηση. Ωστόσο, η προδιαληφθείσα γενικόλογη και εν πολλοίς αόριστη αναφορά της εισηγήσεως στο ατομικό βιβλιάριο και τα έγγραφα που τηρούνται στον υπηρεσιακό φάκελο του αιτούντος δεν συνιστά την απαιτούμενη ειδική αιτιολόγηση της ένδικης έκτακτης μεταθέσεως.

 

5. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, η έρευνα των υπόλοιπων λόγων της οποίας παρέλκει, κατόπιν τούτου, ως αλυσιτελής, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση (πρακτικό) του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας {στην οποία έχει ενσωματωθεί, κατά το μέρος που αφορά στον αιτούντα, η απόφαση (πρακτικό) ./14.10.2016 του ίδιου συλλογικού οργάνου}, να αποδοθεί στον αιτούντα το καταβληθέν παράβολο (κατ' άρθρο 36 παρ. 4 εδάφιο πρώτο του π.δ. 18/1989). και. τέλος, να καταλογισθούν σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου τα δικαστικά έξοδα του αιτούντος {άρθρα 4 παράγραφος 1 περίπτωση στ' του ν. 702/1977 (όπως η περίπτωση αυτή προστέθηκε με το άρθρο 50 του ν. 3659/2008. Α' 77) και 275 παράγραφος 1 εδάφιο πρώτο του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 2717/1999 (Α' 97) Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας}.

 

 

ΜΕ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΥΤΕΣ

 

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Ακυρώνει την απόφαση (πρακτικό) ./7.11.2016 του Συμβουλίου Μεταθέσεων της Διευθύνσεως Αστυνομίας Ηλείας.

 

Διατάσσει την απόδοση στον αιτούντα του καταβληθέντος παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Ελληνικό Δημόσιο τα δικαστικά έξοδα του αιτούντος, τα οποία ανέρχονται στο ποσό των πεντακοσίων εβδομήντα έξι (576) ευρώ.

 

 Η διάσκεψη του Δικαστηρίου έγινε στην Πάτρα στις 17/5/2018 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του στις 25/ 5/2018.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΑΪΚΟΣ      ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ

 

ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ

ΣΤΙΣ 25/5 /2018

 Ο ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΡΟΝΤΗΡΑΣ

 

Ακριβές Αντίγραφο

Πάτρα 4-7-2018

 

Η Γραμματέας

Αναστασία Βλαχοπούλου