ΣτΕ.Ολ 2188/2014

 

Πώληση μετοχών της ΔΕΠΑ ΑΕ στην ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ - Πρόσκληση της ΤΑΙΠΕΔ προς εκδήλωση ενδιαφέροντος - ΔΕΣΦΑ ΑΕ - Αίτηση ακύρωσης - Έννομο συμφέρον -.

 

Απόρριψη αίτησης ακύρωσης κατά απόφασης της Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων για την πώληση των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε. που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και την παροχή στην ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. εξουσιοδοτήσεως για να σχεδιάσει, αποφασίσει και υλοποιήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των μετοχών ΔΕΠΑ, καθώς και της προσκλήσεως της ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ προς εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του Ομίλου ΔΕΠΑ. Απαράδεκτη η προσβολή με αίτηση ακύρωσης της πρόσκληση της εταιρείας ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε προς εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του «Ομίλου ΔΕΠΑ», διότι δεν έχει χαρακτήρα εκτελεστής διοικητικής πράξεως υποκειμένης στον κατ’ άρθρο 95 παρ. 1 α’ Συντ. ακυρωτικό έλεγχο του ΣτΕ. Έλλειψη έννομου συμφέροντος της αιτούσας εταιρίας. Δεν προβάλλεται ότι υπέρ της αιτούσης έχουν συσταθεί δικαιώματα επί των μετοχών της εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε., κυριότητος του Ελληνικού Δημοσίου, που μεταβιβάζονται στην εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.

 

 

 

Αριθμός 2188/2014

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 7 Ιουνίου 2013, με την εξής σύνθεση: Σωτ. Ρίζος, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, που είχε κώλυμα, Ν. Μαρκουλάκης, Ι. Μαντζουράνης, Α. Χριστοφορίδου, Δ. Σκαλτσούνης, Α.- Γ. Βώρος, Γ. Ποταμιάς, Ε. Νίκα, Ε. Αντωνόπουλος, Π. Καρλή, Α. Ντέμσιας, Φ. Ντζίμας, Σ. Χρυσικοπούλου, Η. Τσακόπουλος, Μ. Σταματελάτου, Μ. Παπαδοπούλου, Β. Αραβαντινός, Δ. Κυριλλόπουλος, Α. Καλογεροπούλου, Β. Ραφτοπούλου, Κ. Κουσούλης, Θ. Αραβάνης, Κ. Πισπιρίγκος, Δ. Μακρής, Τ. Κόμβου, Β. Αναγνωστοπούλου - Σαρρή, Π. Μπραΐμη, Σύμβουλοι, Χ. Ντουχάνης, Φ. Γιαννακού, Μ. Σταματοπούλου, Πάρεδροι. Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι Α. Καλογεροπούλου και Π. Μπραΐμη, καθώς και η Πάρεδρος Μ. Σταματοπούλου μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Μ. Παπασαράντη.

 

Για  να δικάσει την από 30 Μαρτίου 2012 αίτηση:

 

της ανωνύμου εταιρείας με την επωνυμία «ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και το διακριτικό τίτλο «ΕΦΑ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα (Δωριέων 4), η οποία παρέστη με τη δικηγόρο Ελένη Τροβά (Α.Μ. 13581), που τη διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά των : Α) Υπουργών: 1) Οικονομικών, 2) Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 3) Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, 4) Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, 5) Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, 6) Τουρισμού και 7) Ναυτιλίας και Αιγαίου, οι οποίοι παρέστησαν με την Ευφροσύνη Μπερνικόλα, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους και Β) ανωνύμου εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (ΤΑΙΠΕΔ), που εδρεύει στην Αθήνα (Κολοκοτρώνη 1 και Σταδίου), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Νικήτα Φορτσάκη (Α.Μ. 9923), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

και κατά της παρεμβαίνουσας ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα (Κολοκοτρώνη 1 και Σταδίου), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Νικήτα Φορτσάκη (Α.Μ. 9923), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.

 

Η πιο πάνω αίτηση εισάγεται στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, κατόπιν της από 2 Ιανουαρίου 2013 πράξης του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω σπουδαιότητάς της, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 εδάφ. Α, 20 και 21 του Π.Δ. 18/1989.

 

Με την αίτηση αυτή η αιτούσα εταιρεία επιδιώκει να ακυρωθούν: 1) η υπ αριθμ. 201/15.2.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) και 2) η από 29.2.2012 πρόσκληση προς εκδήλωση ενδιαφέροντος της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Συμβούλου Κ. Πισπιρίγκου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε την πληρεξούσια της αιτούσας εταιρείας, η οποία ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, τον πληρεξούσιο της παρεμβαίνουσας εταιρείας και την αντιπρόσωπο των Υπουργών, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

 

 

Α φ ο ύ   μ ε λ έ τ η σ ε   τ α   σ χ ε τ ι κ ά  έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε   κ α τ ά   τ ο   Ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως κατεβλήθη το νόμιμο παράβολο (υπ αριθμ. Α. 2293543, 2293549 - 50, 2719502 3, 2719509 / 2012 ειδικά γραμμάτια παραβόλου).

 

 

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση : α) Της αποφάσεως της Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων 201 / 15.2.2012 με θέμα την πώληση των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας «Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) Α.Ε.» που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και την παροχή στην ανώνυμη εταιρεία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Α.Ε.» εξουσιοδοτήσεως για «να σχεδιάσει, αποφασίσει και υλοποιήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των μετοχών ΔΕΠΑ». β) Της από 29.2.2012 προσκλήσεως της ως άνω εταιρείας ΤΑΙΠΕΔ  Α.Ε. προς εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του «Ομίλου ΔΕΠΑ». 

 

 

3. Επειδή, η ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ A.E. παρέστη στη δίκη νομίμως με την ιδιότητα του κυρίου διαδίκου, διότι με την κρινόμενη αίτηση προσβάλλεται η από 29.2.2012 πρόσκλησή της προς εκδήλωση ενδιαφέροντος. Περαιτέρω, η ίδια εταιρεία παρέστη νομίμως και για την υποστήριξη της από 8.3.2013 παρεμβάσεώς της υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, με την οποία ζητεί με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς τη διατήρηση της ισχύος της προσβαλλομένης αποφάσεως  201 / 15.2.2012 της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.

 

 

4. Επειδή, η ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ  Α.Ε. είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, το οποίο δεν εκδίδει εκτελεστές διοικητικές πράξεις, διότι συνεστήθη με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 3986 / 2011 για την αξιοποίηση στοιχείων της ιδιωτικής περιουσίας Ελληνικού Δημοσίου με τη σύναψη συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου με τρίτους [βλ. άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 3986 / 2011, το οποίο ορίζει ότι : «Η αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων διενεργείται με κάθε πρόσφορο τρόπο και, κατά προτίμηση, με : α) Πώληση. β) Σύσταση εμπραγμάτων και ενοχικών δικαιωμάτων, μεταξύ των οποίων δικαιωμάτων οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας και επικαρπίας επί δικαιώματος οποιασδήποτε φύσης. γ) Μεταβίβαση εμπραγμάτων και ενοχικών δικαιωμάτων οποιασδήποτε φύσης επί αυτών. δ) Εκμίσθωση. ε) Παραχώρηση της χρήσης ή της εκμετάλλευσης τους. στ) Ανάθεση της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων. ζ) Εισφορά τους σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια πώληση των μετοχών που προκύπτουν. η) Τιτλοποίηση απαιτήσεων»]. Συνεπώς, απαραδέκτως προσβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση η από 29.2.2012 πρόσκληση της εταιρείας ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε προς εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του «Ομίλου ΔΕΠΑ», διότι δεν έχει χαρακτήρα εκτελεστής διοικητικής πράξεως υποκειμένης στον κατ άρθρο 95 παρ. 1 α΄ του Συντάγματος ακυρωτικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

 

5. Επειδή, μετά την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) εξέδωσε την απόφαση 206 / 25.4.2012 (Β΄ 1363 / 26.4.2012) περί μεταβιβάσεως στην εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., χωρίς αντάλλαγμα, 7.318.318 μετοχών της εταιρείας «Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΠΑ) Α.Ε.» που αντιστοιχούν σε ποσοστό 65% του μετοχικού κεφαλαίου. Η μεταβίβαση αυτή έγινε σύμφωνα με το «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» του ν. 3985 / 2011, στην αιτιολογική έκθεση του οποίου αναφέρονται τα εξής : «Η ΔΕΠΑ είναι η μεγαλύτερη εταιρία στον κλάδο του φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Είναι επίσης η μητρική εταιρία του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.), ο οποίος διαθέτει το πλήρες και αποκλειστικό δικαίωμα στη λειτουργία, διαχείριση, εκμετάλλευση και ανάπτυξη του ΕΣΦΑ. Το Δημόσιο ελέγχει το 65% των μετοχών της ΔΕΠΑ, ενώ το 35% ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. Το Δημόσιο προτίθεται να προβεί στο διαχωρισμό του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ και να προχωρήσει στην πώληση της ΔΕΠΑ και του 31% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές έως το 4ο τρίμηνο του 2011». Όπως δε κρίθηκε με την απόφαση 1906 / 2014 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε επί άλλης υποθέσεως που δικάσθηκε κατά την ίδια δικάσιμο, η ως άνω απόφαση 206 / 25.4.2012 της ΔΕΑΑ έχει χαρακτήρα εκτελεστής διοικητικής πράξεως που υπόκειται στον κατ άρθρο 95 παρ. 1 α΄ του Συντάγματος ακυρωτικό έλεγχο του Δικαστηρίου.

 

 

6. Επειδή, προς θεμελίωση εννόμου συμφέροντος για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως προβάλλεται ότι κατά της εταιρείας ΔΕΣΦΑ Α.Ε., θυγατρικής  της εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε., υφίστανται ενοχικά δικαιώματα της αιτούσης που προέκυψαν από σύμβαση εκτελέσεως έργου, τα οποία αποσβέννυνται λόγω της αποξενώσεως του Ελληνικού Δημοσίου από τις μετοχές της μητρικής εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε. μέσω του «Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» του ν. 3985 / 2011. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της αιτούσης, την απόσβεση των δικαιωμάτων της συνεπάγεται η εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 2 παρ. 12 του ν. 3986 / 2012 που ορίζει ότι κάθε περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο μεταβιβάζεται στο «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Α.Ε.» κατ εφαρμογήν του εν λόγω Προγράμματος, «περιέρχεται στην κυριότητα, νομή και κατοχή του Ταμείου, ελεύθερο από κάθε δικαίωμα τρίτου. Για τυχόν δικαιώματά του επί του περιουσιακού στοιχείου που μεταβιβάζεται στο Ταμείο, ο τρίτος έχει αποκλειστικά δικαίωμα αποζημιώσεως, έναντι μόνον του Δημοσίου».

 

 

7. Επειδή, ανεξαρτήτως του ζητήματος αν η προσβαλλομένη απόφαση 201 / 15.2.2012 της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεως και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) είχε κατά την έκδοσή της και εξακολουθεί να διατηρεί εκτελεστότητα ακόμη και μετά την έκδοση της αποφάσεως 206 / 25.4.2012 της ίδιας Επιτροπής που αναφέρεται στην πέμπτη σκέψη, το έννομο συμφέρον της αιτούσης για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως δεν θεμελιώνεται, πάντως, στον προβαλλόμενο ισχυρισμό περί αποσβέσεως  ενοχικών δικαιωμάτων της που προέκυψαν από σύμβαση εκτελέσεως έργου. Τούτο, διότι η μεταβίβαση από το Ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., χωρίς αντάλλαγμα, μετοχών εταιρειών περιλαμβανομένων στο «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» του ν. 3985 / 2011, με σκοπό τη διάθεσή τους σε ιδιώτες επενδυτές για την άντληση δημοσίων εσόδων προοριζομένων αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, δεν συνεπάγεται, σύμφωνα με την αναφερόμενη στην προηγούμενη σκέψη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 12 του ν. 3986 / 2012, άλλη απόσβεση δικαιώματος πλην της αποσβέσεως των τυχόν δικαιωμάτων τρίτων επί των μεταβιβαζομένων μετοχών. Συνεπώς, εφ όσον δεν προβάλλεται ότι υπέρ της αιτούσης έχουν συσταθεί δικαιώματα επί των μετοχών της εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε., κυριότητος του Ελληνικού Δημοσίου, που μεταβιβάζονται στην εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. κατ εφαρμογήν του «Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» του ν. 3985 / 2011, η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα προεχόντως ελλείψει εννόμου συμφέροντος. Απορριπτομένης δε της αιτήσεως, πρέπει να γίνει δεκτή η παρέμβαση.

 

 

Δ ι ά    τ α ύ τ α

 

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Δέχεται την παρέμβαση.

 

Επιβάλλει στην αιτούσα τα ποσά α) των τετρακοσίων εξήντα (460) ευρώ ως δικαστική δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου και β) των εξακοσίων σαράντα (640) ευρώ ως δικαστική δαπάνη της εταιρείας ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 18 και 21 Οκτωβρίου 2013

 

Ο Προεδρεύων Αντιπρόεδρος                  Η Γραμματέας

 

 

          Σωτ. Αλ. Ρίζος                 Μ. Παπασαράντη

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 12ης Ιουνίου 2014.

 

       Ο Πρόεδρος                            Η Γραμματέας

 

 

     Σωτ. Αλ. Ρίζος                 Μ. Παπασαράντη