ΣτΕ.Ολ 2185/2014

 

Μεταβίβαση μετοχών της ΑΕ Ελληνικό-Εταιρία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου - Αίτηση ακύρωσης - Έννομο συμφέρον - Κάτοικοι γειτονικών περιοχών -.

 

Απόρριψη αίτησης ακύρωσης απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων κατά το μέρος της, με το οποίο μεταβιβάζονται από το Ελληνικό Δημόσιο στην ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. μετοχές της ανώνυμης εταιρείας «Ελληνικό - Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.», λόγω έλλειψης έννομου συμφέροντος των αιτούντων κατοίκων γειτονικών περιοχών με  τον «Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά», ενδιαφερομένων για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων των ακτών, του τοπίου, των αρχαιοτήτων, των κοινοχρήστων ακινήτων και της ποιότητας της ζωής τους.

 

 

Αριθμός 2185/2014

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 7 Ιουνίου 2013, με την εξής σύνθεση: Σωτ. Ρίζος, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, που είχε κώλυμα, Ν. Μαρκουλάκης, Ιω. Μαντζουράνης, Αικ. Χριστοφορίδου, Δ. Σκαλτσούνης, Α.-Γ. Βώρος, Γ. Ποταμιάς, Ε. Νίκα, Ε. Αντωνόπουλος, Π. Καρλή, Αντ. Ντέμσιας, Φ. Ντζίμας, Σπ. Χρυσικοπούλου, Ηρ. Τσακόπουλος, Μ. Σταματελάτου, Μ. Παπαδοπούλου, Β. Αραβαντινός, Δ. Κυριλλόπουλος, ʼ. Καλογεροπούλου, Β. Ραφτοπούλου, Κ. Κουσούλης, Θ. Αραβάνης, Κ. Πισπιρίγκος, Δ. Μακρής, Τ. Κόμβου, Β. Αναγνωστοπούλου - Σαρρή, Π. Μπραΐμη, Σύμβουλοι, Χρ. Ντουχάνης, Φρ. Γιαννακού, Μ. Σταματοπούλου, Πάρεδροι. Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι ʼ. Καλογεροπούλου και Π. Μπραΐμη καθώς και η Πάρεδρος Μ. Σταματοπούλου μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Μ. Παπασαράντη.

 

Για να δικάσει την από 1η Απριλίου 2013 αίτηση:

 

των: 1. ...  και 10. ... οι οποίοι παρέστησαν με τον ίδιο πιο πάνω δικηγόρο Αριστείδη Θωμόπουλο, που τον διόρισαν με πληρεξούσιο,

 

κατά των Υπουργών: 1. Οικονομικών, 2. Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 3. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και 4. Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι οποίοι παρέστησαν με τον Παναγιώτη Παναγιωτουνάκο, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους,

 

και κατά των παρεμβαινουσών: 1. ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (ΤΑΙΠΕΔ), που εδρεύει στην Αθήνα (Κολοκοτρώνη 1 και Σταδίου), η οποία παρέστη με το δικηγόρο Θεόδωρο Φορτσάκη (Α.Μ. 9524), που τον διόρισε με πληρεξούσιο και 2. ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», που εδρεύει στο Ελληνικό (Πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού), η οποία παρέστη με το δικηγόρο Παναγιώτη Σταυρόπουλο (Α.Μ. 24444), που τον διόρισε με πληρεξούσιο. 

 

Η πιο πάνω αίτηση εισάγεται στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, κατόπιν της από 2 Απριλίου 2013 πράξης του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω της σπουδαιότητάς της, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ. 2 εδάφ. α, 20 και 21 του Π.Δ. 18/1989.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ αριθμ. 227/28.1.2013 (ΦΕΚ Β΄ 136/10.1.2013) απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Συμβούλου Κ. Πισπιρίγκου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πρώτο αιτούντα ως δικηγόρο και ως πληρεξούσιο των λοιπών αιτούντων, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, τους πληρεξουσίους των παρεμβαινουσών εταιρειών και τον αντιπρόσωπο των Υπουργών, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

 

 

Α φ ο ύ   μ ε λ έ τ η σ ε   τ α   σ χ ε τ ι κ ά   έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε   κ α τ ά   τ ο   Ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως κατεβλήθη το νόμιμο παράβολο (υπ αριθμ. Α. 3590227, 3590230 1/2013 ειδικά γραμμάτια παραβόλου). 

 

 

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση της αποφάσεως της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων 227/28.1.2013 (Β΄ 136/2013) κατά το μέρος της, με το οποίο μεταβιβάζονται από το Ελληνικό Δημόσιο στην ανώνυμη εταιρεία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Α.Ε.» 23.000 μετοχές της ανώνυμης εταιρείας «Ελληνικό Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.».

 

 

3. Επειδή, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς έχουν ασκήσει παρεμβάσεις στη δίκη ζητώντας την απόρριψη της κρινομένης αιτήσεως οι ανώνυμες εταιρείες α) ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και β) «Ελληνικό Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.».

 

 

4. Επειδή, οι αποφάσεις της προβλεπομένης στο άρθρο 3 του ν. 3049/2002 (Α΄ 212) Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ), με τις οποίες μεταβιβάζονται με ειδική διοικητική διαδικασία, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 4 και 5 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), από το Ελληνικό Δημόσιο στην ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., χωρίς αντάλλαγμα, στοιχεία της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου περιλαμβανόμενα στο «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» του ν. 3985/2011 (Α΄ 151), με σκοπό τη διάθεσή τους σε επενδυτές για την άντληση δημοσίων εσόδων προοριζομένων αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, όπως είναι και η προσβαλλομένη απόφαση, έχουν χαρακτήρα ατομικών διοικητικών πράξεων που υπόκεινται στον κατ άρθρο 95 παρ. 1 α΄ του Συντάγματος ακυρωτικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας (βλ. σκέψη 10 στις αποφάσεις 1902 3, 1906/2014 της Ολομελείας που εκδόθηκαν επί υποθέσεων της ίδιας δικασίμου).

 

 

5. Επειδή, η παρεμβαίνουσα εταιρεία «Ελληνικό Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.» συνεστήθη με το άρθρο 42 του ν. 3943/2011 (Α΄ 66). Σκοπός της εταιρείας, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο κατεβλήθη πλήρως από το Ελληνικό Δημόσιο, είναι κατά τον ορισμό του νομοθέτη «η διοίκηση, η διαχείριση και η αξιοποίηση της έκτασης και των εγκαταστάσεων του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού». Μεταγενεστέρως περιήλθαν στην εταιρεία, δυνάμει του άρθρου 7 παρ. 1 α΄ του ν. 4062/2012 (Α΄ 70), τα δικαιώματα διοικήσεως, διαχειρίσεως και εκμεταλλεύσεως του περιληφθέντος στο «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011 2015» ακινήτου με την ονομασία «Ελληνικό» (εδαφικής εκτάσεως 5.249.873,49 τ.μ.) και δύο άλλων ακινήτων, ήτοι του Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά και του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας (ΕΑΚΝ) Αγίου Κοσμά (εδαφικής εκτάσεως 529.792,60 τ.μ. και 426.011,22 τ.μ. αντιστοίχως). Από αυτά τα τρία ακίνητα συγκροτήθηκε, κατά τη βούληση του νομοθέτη, ο «Μητροπολιτικός Πόλος Ελληνικού Αγίου Κοσμά» με σκοπό τη «δημιουργία ενός μητροπολιτικού πόλου πολλαπλών λειτουργιών, εθνικής εμβέλειας και διεθνούς αναφοράς» (βλ. άρθρο 1 στοιχ. ε΄ ν. 4062/2012).

 

 

6. Επειδή, προς θεμελίωση εννόμου συμφέροντος για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως οι αιτούντες προβάλλουν ότι είναι κάτοικοι γειτονικών με τον «Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού Αγίου Κοσμά» περιοχών, ενδιαφερόμενοι για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων των ακτών, του τοπίου, των αρχαιοτήτων, των κοινοχρήστων ακινήτων και της ποιότητας της ζωής τους, η οποία απειλείται «λόγω της υπέρμετρης δόμησης και της εντατικής ανάπτυξης της εν λόγω έκτασης» σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4062/2012.

 

 

7. Επειδή, η αποξένωση, με την προσβαλλομένη απόφαση της ΔΕΑΑ, του Ελληνικού Δημοσίου από τις μετοχές της ανώνυμης εταιρείας «Ελληνικό Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.» δεν συνεπάγεται επεμβάσεις  επί του «Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά» βάσει των σχετικών διατάξεων (βλ. άρθρα 2 5) του ν. 4062/2012, των οποίων η εφαρμογή θα γίνει με την έκδοση διοικητικών πράξεων που υπόκεινται σε δικαστικό έλεγχο [ήτοι του π.δ/τος για την έγκριση του «Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης» κατόπιν εκπονήσεως Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων,  των κ.υ.α. για το «Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής» και τις πολεοδομικές μελέτες, τον καθορισμό ζωνών ανάπτυξης και την προστασία και ανάδειξη μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, την έγκριση προσχώσεων και την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας, των αδειών δομήσεως και κατεδαφίσεως κ.ο.κ.], όπως κρίθηκε με τις αποφάσεις 1902 3/2014 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας επί υποθέσεων που δικάσθηκαν κατά την ίδια δικάσιμο. Συνεπώς, οι αιτούντες δεν θεμελιώνουν έννομο συμφέρον για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως επί των ισχυρισμών που αναφέρονται στην προηγούμενη σκέψη.

 

 

8. Επειδή, σύμφωνα με τα εκτεθέντα, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί, ως απαράδεκτη, ελλείψει εννόμου συμφέροντος των αιτούντων. Απορριπτομένης δε της αιτήσεως, πρέπει να γίνουν δεκτές οι παρεμβάσεις.

 

 

Διά ταύτα

 

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Δέχεται τις παρεμβάσεις.

 

Επιβάλλει στους αιτούντες, συμμέτρως, τα ποσά : α) των τετρακοσίων εξήντα (460) ευρώ ως δικαστική δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου και β) των εξακοσίων σαράντα (640) ευρώ ως δικαστική δαπάνη εκάστης των παρεμβαινουσών εταιρειών.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 18 και 21 Οκτωβρίου 2013.

 

Ο Προεδρεύων Αντιπρόεδρος                         Η Γραμματέας

 

            Σωτ. Αλ. Ρίζος                               Μ. Παπασαράντη

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 12ης Ιουνίου 2014.

 

              Ο Πρόεδρος                                             Η Γραμματέας

 

             Σωτ. Αλ. Ρίζος                              Μ. Παπασαράντη