ΣτΕ.Ολ 2181/2014

 

Μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ μετοχών του ΟΔΙΕ ΑΕ - Αίτηση ακύρωσης - Έννομο συμφέρον - Έλληνες πολίτες κάτοικοι γειτονικής περιοχής -.

 

Απόρριψη αίτησης ακυρώσεως απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, κατά το μέρος της με το οποίο μεταβιβάζονται στην ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. μετοχές της ΟΔΙΕ Α.Ε, ως απαράδεκτης λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος των αιτούντων Ελλήνων πολιτών κατοίκων γειτονικής με τις εγκαταστάσεις της ΟΔΙΕ Α.Ε. περιοχής.

 

 

 

Αριθμός 2181/2014

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 7 Ιουνίου 2013, με την εξής σύνθεση: Σωτ. Ρίζος, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, που είχε κώλυμα, Ν. Μαρκουλάκης, Ι. Μαντζουράνης, Α. Χριστοφορίδου, Δ. Σκαλτσούνης, Α.Γ. Βώρος, Γ. Ποταμιάς, Ε. Νίκα, Ε. Αντωνόπουλος, Π. Καρλή, Α. Ντέμσιας, Φ. Ντζίμας, Σ. Χρυσικοπούλου, Η. Τσακόπουλος, Μ. Σταματελάτου, Μ. Παπαδοπούλου, Β. Αραβαντινός, Δ. Κυριλλόπουλος, Α. Καλογεροπούλου, Β. Ραφτοπούλου, Κ. Κουσούλης, Θ. Αραβάνης, Κ. Πισπιρίγκος, Δ. Μακρής, Τ. Κόμβου, Β. Αναγνωστοπούλου-Σαρρή, Π. Μπραΐμη, Σύμβουλοι, Χ. Ντουχάνης, Φ. Γιαννακού, Μ. Σταματοπούλου, Πάρεδροι. Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι Α. Καλογεροπούλου και Π. Μπραΐμη, καθώς και η Πάρεδρος Μ. Σταματοπούλου μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Μ. Παπασαράντη.

 

Για  να δικάσει την από 25 Ιουνίου 2012 αίτηση:

 

των: 1) ..., κατοίκου Μαρκόπουλου Μεσσογαίας Αττικής (...) και 2) ..., κατοίκου Μαρκόπουλου Μεσσογαίας Αττικής (...), οι οποίοι δεν παρέστησαν, αλλά ο δικηγόρος που υπογράφει την αίτηση νομιμοποιήθηκε με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο,

 

κατά των Υπουργών: 1) Οικονομικών, 2) Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 3) Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, 4) Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, 5) Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, 6) Τουρισμού και 7) Ναυτιλίας και Αιγαίου, οι οποίοι παρέστησαν με την Ευφρ. Μπερνικόλα, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους

και κατά της παρεμβαίνουσας ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα (Κολοκοτρώνη 1 και Σταδίου), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Φ. Σπυρόπουλο (Α.Μ. 7310), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.

 

Η πιο πάνω αίτηση εισάγεται στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, κατόπιν της από 9 Ιανουαρίου 2013 πράξης του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω σπουδαιότητάς της, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 εδάφ. α του Π.Δ. 18/1989.

 

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ αριθμ. 206/25.4.2012 (ΦΕΚ Β 1363/26.4.2012) απόφαση  της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Συμβούλου Κ. Πισπιρίγκου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο της παρεμβαίνουσας εταιρείας και τον αντιπρόσωπο των Υπουργών, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψη της υπό κρίση αιτήσεως.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

 

 

Α φ ο ύ   μ ε λ έ τ η σ ε   τ α   σ χ ε τ ι κ ά  έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε   κ α τ ά   τ ο   Ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως κατεβλήθη το νόμιμο παράβολο (υπ αριθμ. Α. 1271021, 3402031/2012 ειδικά γραμμάτια παραβόλου). 

 

 

2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση της αποφάσεως της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων 206/25.4.2012 (Β΄ 1363/2012) κατά το μέρος της, με το οποίο μεταβιβάζονται από το Ελληνικό Δημόσιο στην ανώνυμη εταιρεία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Α.Ε.»  4.592.422 μετοχές της ανωνύμου εταιρείας «Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) Α.Ε».

 

 

3. Επειδή, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς έχει ασκήσει παρέμβαση στη δίκη ζητώντας την απόρριψη της κρινομένης αιτήσεως η ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.

 

 

4. Επειδή, οι αποφάσεις της προβλεπομένης στο άρθρο 3 του ν. 3049/2002 (Α΄ 212) Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ), με τις οποίες μεταβιβάζονται με ειδική διοικητική διαδικασία, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 4 και 5 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), από το Ελληνικό Δημόσιο στην ανώνυμη εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., χωρίς αντάλλαγμα, στοιχεία της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου περιλαμβανόμενα στο «Πρόγραμμα Αποκρατικο-ποιήσεων 20112015» του ν. 3985/2011 (Α΄ 151), με σκοπό τη διάθεσή τους σε  επενδυτές για την άντληση δημοσίων εσόδων προοριζομένων αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, όπως είναι και η προσβαλλομένη απόφαση, έχουν χαρακτήρα ατομικών διοικητικών πράξεων που υπόκεινται στον κατ άρθρο 95 παρ. 1 α΄ του Συντάγματος ακυρωτικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας (βλ. σκέψη 10 στις αποφάσεις 19023, 1906/2014 της Ολομελείας που εκδόθηκαν επί υποθέσεων της ίδιας δικασίμου).

 

 

5. Επειδή, ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) συνεστήθη με τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 παρ. 1 του α.ν. 598/1968 (Α΄ 256) ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που έχει σκοπό : α) την κατ αποκλειστικότητα οργάνωση και διεξαγωγή ιπποδρομιών στην Ελλάδα και β) την οργάνωση, για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, αμοιβαίων σε σχέση με τις ιπποδρομίες στοιχημάτων, λαχειοφόρων ή μη, εντός και εκτός του χώρου των ιπποδρομιών. Για την εκπλήρωση αυτού του σκοπού ορίσθηκε ότι ο ΟΔΙΕ δικαιούται, μεταξύ άλλων, «να κατασκευάσει και να εκμεταλλεύεται νέο σύγχρονο Ιππόδρομο και Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο Αττικής, τις βοηθητικές και λοιπές εγκαταστάσεις τους και έργα αναγκαία για τη λειτουργία δραστηριοτήτων αθλητικών, πολιτιστικών, τουριστικών και συνεδριακών » (βλ. άρθρο 2 παρ. 2 στοιχ. α΄ του α.ν. 598/1968, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 24 παρ. 1 εδαφ. γ΄ του ν. 2741/1999, Α΄ 199). Με το άρθρο μόνο του π.δ. 56/1999 (Α΄ 59) ο ΟΔΙΕ μετετράπη σε ανώνυμη εταιρεία διεπόμενη από τις διατάξεις του ν. 2190/1920 και εγκρίθηκε το καταστατικό του, στο άρθρο 4 του οποίου ορίσθηκε ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας διαιρείται σε μετοχές που θα εκδοθούν στο όνομα του Ελληνικού Δημοσίου.

 

 

6. Επειδή, ο ΟΔΙΕ A.E. υπήχθη στο «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 20112015» του ν. 3985/2011, στην αιτιολογική έκθεση του οποίου αναφέρονται τα εξής : «Ο ΟΔΙΕ έχει το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής ιπποδρομιακών στοιχημάτων στην ελληνική αγορά. Το 2003 μεταφέρθηκε σε νέες εγκαταστάσεις στο Μαρκόπουλο Αττικής, οι οποίες κατασκευάσθηκαν με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Η χρηματοδότηση της κατασκευής των εγκαταστάσεων αυτών έγινε από την εταιρία με χρήση μακροπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού 210 εκατ. Ευρώ με την εγγύηση του Δημοσίου. Η εταιρία είναι ζημιογόνος Το Δημόσιο σκοπεύει να προχωρήσει στην πλήρη αποκρατικοποίηση της εταιρίας με την πώληση της συμμετοχής του σε αυτήν εντός του 4ου τριμήνου του 2011».

 

 

7. Επειδή, προς θεμελίωση εννόμου συμφέροντος την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως οι αιτούντες προβάλλουν ότι είναι Έλληνες πολίτες που «χρηματοδοτούν τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις του Δημοσίου χάριν δημοσίων σκοπών» και κατοικούν σε περιοχή γειτονική με τις εγκαταστάσεις του ΟΔΙΕ Α.Ε., καθώς και ότι λόγω της εκδόσεως της προσβαλλομένης αποφάσεως στερούνται «της κοινωνικής ωφελείας της αθλητικής και τουριστικής ανάπτυξης χάριν της οποίας χαρακτηρίσθηκε η εν λόγω περιοχή ολυμπιακός πόλος τουρισμού και αναψυχής» και απειλείται με υποβάθμιση η ποιότητα της ζωής τους, διότι «διακυβεύεται» : α) «η διατήρηση του δασικού και αρχαιολογικού χαρακτήρα της έκτασης και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων και του τοπίου» και β) «η προστασία και το αναπαλλοτρίωτο των δασών και δασικών εκτάσεων ως ανηκόντων στη δημόσια κτήση και λειτουργούντων υπέρ του κοινωνικού συνόλου».  

 

 

8. Επειδή, επί του κοινού ενδιαφέροντος των Ελλήνων πολιτών για το νομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς που διέπει τις ανήκουσες στο Ελληνικό Δημόσιο ανώνυμες εταιρείες δεν θεμελιώνεται έννομο συμφέρον για την προσβολή, με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, των σχετικών με τις εν λόγω εταιρείες διοικητικών πράξεων, διότι άλλως το ένδικο βοήθημα της αιτήσεως ακυρώσεως θα προσελάμβανε χαρακτήρα λαϊκής αγωγής. Εξ άλλου, η αποξένωση, με την προσβαλλομένη απόφαση της ΔΕΑΑ, του Ελληνικού Δημοσίου από τις μετοχές του ΟΔΙΕ Α.Ε. δεν συνεπάγεται τη διακοπή της διοργάνωσης και διεξαγωγής ιπποδρομιών ούτε συνιστά επέμβαση στην περιοχή Μαρκόπουλου Αττικής, όπου κατασκευάσθηκαν οι ιπποδρομιακές και λοιπές εγκαταστάσεις της εταιρείας. Συνεπώς, οι αιτούντες δεν θεμελιώνουν έννομο συμφέρον για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως στις ιδιότητες, τις οποίες επικαλούνται.

 

 

9. Επειδή, σύμφωνα με τα εκτεθέντα, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί, ως απαράδεκτη, ελλείψει εννόμου συμφέροντος των αιτούντων. Απορριπτομένης δε της αιτήσεως, πρέπει να γίνει δεκτή η παρέμβαση.

 

 

Δ ι ά     τ α ύ τ α

 

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Δέχεται την παρέμβαση.

 

Επιβάλλει στους αιτούντες, συμμέτρως, τα ποσά : α) των τετρακοσίων εξήντα (460) ευρώ ως δικαστική δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου και β) των εξακοσίων σαράντα (640) ευρώ ως δικαστική δαπάνη της παρεμβαίνουσας εταιρείας.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 18 και στις 21 Οκτωβρίου 2013                                             

   Ο Προεδρεύων Αντιπρόεδρος                  Η Γραμματέας

 

 

Σωτ. Αλ. Ρίζος                                        Μ. Παπασαράντη

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 12ης Ιουνίου 2014.

 

          Ο Πρόεδρος   Η Γραμματέας

 

 

          Σωτ. Αλ. Ρίζος          Μ. Παπασαράντη

 

                                                  Η Γραμματέας