ΣτΕ 4176/2013

 

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις -.

 

Εγκριση με απόφαση δημοτικού συμβουλίου, διαμόρφωσης τμήματος οδού σε οδό ήπιας κυκλοφορίας. Πρόκληση δυσχερειών στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας αιτούσης και άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εγκρίνονται κατ' άρθρο 52 παρ. 1 του Κ.Ο.Κ. (Ν. 2696/1999) από τον Γ.Γ. της Περιφέρειας, πράγμα που δεν συνέβη εν προκειμένω. Κρίση ότι η σχετική πράξη του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία εγκρίθηκε η κυκλοφοριακή ρύθμιση περί μείωσης του πλάτους της οδού είναι ανυπόστατη ως μη τελειωθείσα πριν από την έκδοση της εγκριτικής πράξεως του Γ.Γ. της Περιφέρειας. Δεν ασκεί επιρροή ότι ο Γ.Γ. της Περιφέρειας, στα πλαίσια ελέγχου νομιμόητας, με βάση τις διατάξεις του δημοτικού κώδικα, έλεγξε την πράξη του δημοτικού συμβουλίου και την βρήκε νόμιμη, διότι η απαιτούμενη κατά νόμο έγκριση από τον Γ.Γ. της Περιφέρειας, αναφέρεται στην άσκηση πλήρους ουσιαστικού ελέγχου που υπερβαίνει τα όρια του απλού ελέγχου νομιμότητος. Εφόσον, η κυκλοφοριακή ρύθμισης δεν έλαβε νόμιμη υπόσταση, δεν εκκίνησε η προθεσμία για την άσκηση για την άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως (Αντίθετη μειοψηφία). Δεκτή η αίτηση ακυρώσεως.

 

 

Αριθμός 4176/2013

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ Δ΄

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 29 Οκτωβρίου 2013, με την εξής σύνθεση: Ε. Σαρπ, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Κ. Κουσούλης, Β. Κίντζιου, Σύμβουλοι, Μ. Σωτηροπούλου, Μ. Αθανασοπούλου, Πάρεδροι. Γραμματέας ο Ν. Αθανασίου.

 

Για να δικάσει την από 19 Ιουνίου 2009 αίτηση:

 

της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΠΑΝ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ - ΚΤΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ», που εδρεύει στην Αθήνα (Ναυάρχου Νικοδήμου 35), η οποία παρέστη με το δικηγόρο Αντώνιο Βγόντζα (Α.Μ. 4403), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά του Δήμου Αθηναίων, ο οποίος παρέστη με το δικηγόρο Στυλιανό Μπεζαντέ (Α.Μ. 10510), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.

 

Με την αίτηση αυτή η αιτούσα εταιρεία επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ αριθμ. 1010/11η Συν./9.6.2008 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων καθώς και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

 

Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Μ. Σωτηροπούλου.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

 

 

Α φ ο ύ   μ ε λ έ τ η σ ε   τ α   σ χ ε τ ι κ ά   έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε   κ α τ ά   τ ο   Ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης έχει καταβληθεί το παράβολο (έντυπο παραβόλου 1074794/2009). Εξάλλου, οι διάδικοι έχουν προκαταβάλει τις κατ΄ άρθρο 61 του ν. 4194/2013 (Α΄ 208/27.9.2013) εισφορές (βλ. γραμμάτια προκαταβολής εισφορών 27633339, 27633311/2013 του ΔΣΑ).

 

 

2. Επειδή, με την πράξη 1010/9.6.2008 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων εγκρίθηκε η διαμόρφωση της οδού Ναυάρχου Νικοδήμου (από την οδό Αδριανού έως την οδό Νίκης) σε οδό ήπιας κυκλοφορίας. Η διαμόρφωση αυτή της οδού περιλαμβάνει διαπλάτυνση πεζοδρομίων στο ως άνω τμήμα της και μείωση του πλάτους της οδού, κατά τρόπον ώστε να παραμένει ελεύθερο πλάτος αυτής 3,30 μέτρα για τη διέλευση των αυτοκινήτων. Ήδη, με την κρινόμενη αίτηση, η αιτούσα, ιδιοκτήτρια ακινήτου στο επίμαχο τμήμα της οδού, στο οποίο λειτουργεί σταθμός αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης μεγάλου μεγέθους, ισχυρίζεται ότι δυσχεραίνεται η άσκηση της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, λόγω της εν λόγω κυκλοφοριακής ρύθμισης, και ζητεί με έννομο συμφέρον την ακύρωση της πράξης αυτής.

 

 

3. Επειδή, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), που κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α΄ 57), ορίζει, στο άρθρο 52 παράγραφος 1, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 46 παρ. 1 του ν. 3542/2007 (Α΄ 50), τα εξής : «Μέτρα που αφορούν στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, στον καθορισμό των μονόδρομων, ποδηλατοδρόμων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, στην προτεραιότητα οδών, στην αλλαγή της διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, στον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά στον καθορισμό χώρων στάθμευσης και στην επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας ή στάθμευσης, λαμβάνονται με αποφάσεις του Νομαρχιακού ή Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου με βάση μελέτες, που έχουν εκπονηθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι αποφάσεις αυτές εγκρίνονται από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας. ». Στην παράγραφο 3, εξάλλου, του αυτού άρθρου 52 του Κ.Ο.Κ. ορίζονται τα εξής: «Με αποφάσεις των κατά τις διακρίσεις των δύο πρώτων εδαφίων της παραγράφου 1 αρμόδιων οργάνων και με την αυτή διαδικασία, μπορούν να καθορίζονται, σε κατοικημένες περιοχές, πεζόδρομοι ή περιοχές μόνο για την κυκλοφορία πεζών ή ατόμων με ειδικές ανάγκες ή περιοχές ήπιας κυκλοφορίας. ».

 

 

4. Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η προσβαλλόμενη πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, με την οποία εισήχθη ρύθμιση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 52 του Κ.Ο.Κ., δεν έτυχε έγκρισης από το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας, όπως απαιτεί η διάταξη αυτή, μετά την τροποποίησή της με το ν. 3542/2007. Ως εκ τούτου, η κυκλοφοριακή ρύθμιση περί μείωσης του πλάτους της οδού Ν. Νικοδήμου, της οποίας η εκτέλεση ανετέθη από το Δήμο Αθηναίων σε εργοληπτική επιχείρηση, είναι ανυπόστατη, ως μη τελειωθείσα πριν από την έκδοση της εγκριτικής πράξης του Γ. Γ. Περιφέρειας (βλ. ΣτΕ 2675, 819/2013, 1115, 49/2012). Εξάλλου, δεν ασκεί επιρροή ο ισχυρισμός του καθ΄ ου η αίτηση Δήμου ότι ο Γ. Γ. Περιφέρειας προέβη, πάντως, σε έλεγχο νομιμότητας της πράξης αυτής και την έκρινε νόμιμη (βλ. απόφαση 2729/17925/27.6.2008 αυτού «Ελεγχος νομιμότητας της υπ΄ αρ. 1010/2008 πράξης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων»), στο πλαίσιο του - κατά τις γενικές διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων ασκούμενου - ελέγχου νομιμότητας των πράξεων οργάνων των Ο.Τ.Α. Και τούτο διότι η απαιτούμενη κατά νόμον έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων από τον Γ. Γ. Περιφέρειας αναφέρεται στην άσκηση πλήρους ουσιαστικού ελέγχου των πράξεων αυτών, που υπερβαίνει τα όρια του απλού ελέγχου νομιμότητας. Εφόσον δε η πληττόμενη κυκλοφοριακή ρύθμιση δεν έλαβε νόμιμη υπόσταση, δεν δύναται να θεωρηθεί ότι κινήθηκε για την αιτούσα η προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως κατ΄ αυτής, απορριπτομένων των αντιθέτων ισχυρισμών του Δήμου. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη πράξη πρέπει να ακυρωθεί, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα. Αν και, κατά τη γνώμη του Συμβούλου Κ. Κουσούλη, εφόσον η προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ελέγχθηκε από τον Γ.Γ. Περιφέρειας, η σχετική πράξη αυτού ενέχει και έγκριση της θεσπισθείσης με την εν λόγω απόφαση κυκλοφοριακής ρύθμισης και ο περί του αντιθέτου λόγος ακυρώσεως θα έπρεπε να απορριφθεί.

 

 

Δ ι ά  τ α ύ τ α

 

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Ακυρώνει την απόφαση 1010/9.6.2008 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, κατά το σκεπτικό.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δήμο Αθηναίων τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας, που ανέρχεται σε 920 ευρώ.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 6 Νοεμβρίου 2013 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 3ης Δεκεμβρίου 2013.

 

            Η Προεδρεύουσα Αντιπρόεδρος  Ο Γραμματέας

 

 

            Ε. Σαρπ Ν. Αθανασίου