ΕλΣ (Μείζον 7)μελές 4112/2015

 

Χρηματοδότηση κατασκευής αθλητικών εγκαταστάσεων - Περιφέρεια Αττικής - Αναβάθμιση Γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας - Αρχή οικονομικότητας και αποδοτικότητας - Αρχή χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης -.

 

Αίτηση σωματείου «Παναθηναϊκού Α. Ο.» για αναθεώρηση της 4305/2014 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η αίτηση ανάκλησής του κατά της 381/2014 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την πράξη αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του σωματείου για το έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΓΗΠΕΔΟΥ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ». Κρίθηκε ότι, ύστερα από την παράταση της λειτουργίας του γηπέδου της Λεωφ. Αλεξάνδρας με το άρθ. 10 παρ. 22 του ν. 4315/2014, ο χρόνος που καταλείπεται για τη νόμιμη λειτουργία αυτού, χωρίς να υπολογίζεται ενδεχόμενη στο μέλλον εκ νέου παράταση της λειτουργίας του, είναι επαρκής για να δικαιολογήσει τον αναπτυξιακό χαρακτήρα των προγραμματιζόμενων εργασιών αναβάθμισης των εν λόγω Αθλητικών Εγκαταστάσεων Ποδοσφαίρου (ΑΕΠ), με συνέπεια, με τη σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης, να μην γεννάται ζήτημα παραβίασης της αρχής της οικονομικότητας και της αποδοτικότητας. Περαιτέρω κρίθηκε ότι μεταξύ των διατάξεων του άρθρου τρίτου του ν. 4117/2013 και των άρθρων 13 έως 19 του ν. 4258/2014, δεν τίθεται ζήτημα σχέσεως ειδικού προς γενικό νόμο, όπως κρίθηκε τόσο με την 381/2014 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου, όσο και με την προσβαλλόμενη απόφαση, αλλά πρόκειται περί διακριτών νομοθετημάτων που αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση διαφορετικού σκοπού και ικανοποιούν διαφορετικές ανάγκες. Αποδοχή αίτησης.

 

ΑΠΟΦΑΣΗ 4112/2015

 

ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

ΤΜΗΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΠΤΑΜΕΛΟΥΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 9 Μαρτίου 2015, με την εξής σύνθεση: Νικόλαος Αγγελάρας, Πρόεδρος, Κωνσταντίνος Κωστόπουλος, Γεωργία Μαραγκού, Βασιλική Ανδρεοπούλου, Ασημίνα Σαντοριναίου, Ελένη Λυκεσά και Σταμάτιος Πουλής Σύμβουλοι. Γραμματέας ο Γεώργιος Καρασαββίδης.

Μιχαήλ Ζυμής, Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας.

 

Για να αποφανθεί επί της από 19.1.2015 αίτησης:

 

του Ερασιτεχνικού Αθλητικού Σωματείου με την επωνυμία «Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Κόνιαρη 45, Τ.Κ. 11471), το οποίο παρέστη με τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Ηλία Θεοδωράτου (Α.Μ. Δ.Σ.Α. 12286).

Με την αίτηση αυτή το αιτούν Σωματείο επιδιώκει την αναθεώρηση της 4305/2014 Απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

 

Κατά τη συζήτηση που ακολούθησε, το Δικαστήριο άκουσε:

 

Τον πληρεξούσιο του αιτούντος, ο οποίος ζήτησε την παραδοχή της αίτησης αναθεώρησης.

 

Τον Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο οποίος ανέπτυξε την από 9.3.2015 γνώμη του και πρότεινε να γίνει δεκτή η αίτηση αναθεώρησης.

ʼκουσε την εισήγηση του Προέδρου Νικολάου Αγγελάρα και

 

 

Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα

Σκέφθηκε κατά το νόμο

 

 

1. Για την άσκηση της υπό κρίση αίτησης έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (βλ. το 3985899 σειράς  Α΄ ειδικό έντυπο γραμμάτιο του Δημοσίου).

 

2. Με την αίτηση αυτή το αιτούν Σωματείο ζητεί παραδεκτώς την αναθεώρηση της 4305/2014 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η αίτηση ανάκλησής του κατά της 381/2014 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την πράξη αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Σωματείου για το έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΓΗΠΕΔΟΥ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ».

 

3. Στο ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α΄ 87) και στο άρθρο 186: «Αρμοδιότητες Περιφερειών» ορίζεται ότι « Ι.α. Τα όργανα των Περιφερειών ασκούν τις αρμοδιότητές τους σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας (). β. Κατά την άσκησή τους θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη: Ι.  () ΙΙΙ. Οι διαθέσιμοι πόροι για την κάλυψη των αρμοδιοτήτων και η ανάγκη να διασφαλιστεί η επωφελής και αποτελεσματική χρήση τους, καθώς και η ισόρροπη κατανομή τους ()».Επίσης, στον αυτό νόμο και στο κεφάλαιο Η΄ του αυτού άρθρου 186 προστέθηκε, με το άρθρο 25 του ν. 4258/2014 «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέμματα ρυθμίσεις πολεοδομικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» ( Α΄ 94), περίπτωση 22, όπου ορίζεται ότι: « Οι περιφέρειες μπορούν να χρηματοδοτούν την κατασκευή, εν όλω ή εν μέρει, την ανακαίνιση ή την επισκευή αθλητικών εγκαταστάσεων που ανήκουν, κατά κυριότητα ή κατά χρήση, σε ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία ή συλλόγους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Οι ανωτέρω φορείς μπορούν να είναι συμβαλλόμενοι στις Προγραμματικές Συμβάσεις του άρθρου 100 του ν. 3852/2010». 

3.1. Στον ν. 3871/2010 «Δημοσιονομική Διαχείριση και Ευθύνη» (Α΄ 141), εφαρμοστέο κατά τον κρίσιμο, εν προκειμένω, χρόνο, ορίζεται, στο άρθρο 1, με το οποίο αντικαθίσταται το άρθρο 1 του ν. 2362/1995, ότι: «Η διαχείριση των δημόσιων οικονομικών στο πλαίσιο της Γενικής Κυβέρνησης διέπεται από τις ακόλουθες γενικές αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης: (α) Αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Σύμφωνα με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, η διαχείριση της περιουσίας και των υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, περιλαμβανομένων των φυσικών πόρων και των δημοσιονομικών κινδύνων της χώρας, πρέπει να διενεργείται με σωφροσύνη και με γνώμονα την εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Ειδικότερα, η αρχή αυτή εξειδικεύεται: (αα) στην αρχή της οικονομικότητας, σύμφωνα με την οποία τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση των κυβερνητικών πολιτικών πρέπει να διατίθενται έγκαιρα, στην ενδεδειγμένη ποιότητα και ποσότητα και στην καλύτερη τιμή με την χρήση των αναγκαίων μόνο διοικητικών πόρων, (ββ) στην αρχή της αποδοτικότητας, σύμφωνα με την οποία οφείλεται η τήρηση της βέλτιστης δυνατής σχέσης μεταξύ των χρησιμοποιούμενων μέσων και των επιτυγχανόμενων αποτελεσμάτων και (γγ) στην αρχή της αποτελεσματικότητας, σύμφωνα με την οποία ελέγχεται η επίτευξη των συγκεκριμένων αντικειμενικών στόχων και των αποτελεσμάτων που έχουν εκ των προτέρων οριστεί. (β) ()» και στο άρθρο 1Β παρ. 2 ότι: «Γενική Κυβέρνηση: περιλαμβάνει την Κεντρική Κυβέρνηση, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρώτου και δεύτερου βαθμού (ΟΤΑ) ()».

3.2. Από τις ανωτέρω διατάξεις, συνάγεται ότι η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, ως μερικότερη εκδήλωση του δημοσίου συμφέροντος που διέπει τη δράση και λειτουργία των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και των Ο.Τ.Α., επιβάλλει την εκπλήρωση των εκ του νόμου ανατιθέμενων αρμοδιοτήτων τους με την κατά το δυνατόν ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους για την εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Ειδικότερα, με την προεκτεθείσα αρχή διαμορφώνεται ένα πλαίσιο δεσμεύσεων της Διοίκησης να αξιοποιεί την εκ του νόμου παρεχόμενη ευχέρεια οικονομικής δράσης μόνο στο μέτρο που είναι απολύτως αναγκαίο για την εκπλήρωση του επιδιωκόμενου δημόσιου σκοπού και με την ελάσσονα δυνατή δαπάνη. Στο πλαίσιο αυτό, κατά τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, θα πρέπει να επιλέγεται η ορθολογική και συνετή διάθεση των διαθέσιμων πόρων, ούτως ώστε αυτοί να διοχετεύονται σε σκοπούς που έχουν βιώσιμο και αναπτυξιακό χαρακτήρα, προς αποφυγή της υπέρμετρης δημοσιονομικής επιβάρυνσης σε βάρος της δημοσιονομικής βιωσιμότητας και της αειφορίας των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης. Παρέπεται, τέλος, ότι η τήρηση των ανωτέρω αρχών ελέγχεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο ως προς την υπέρβαση ή μη των άκρων ορίων άσκησης της διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης, κατά την άσκηση της νόμιμης συμβατικής δράσης της, χωρίς να εξετάζονται η ορθότητα των τεχνικών κρίσεων της Διοίκησης ή οι κρίσεις σκοπιμότητας αυτής.

 

4. Ο ν. 3481/2006 «Τροποποίηση στη νομοθεσία για το Εθνικό Κτηματολόγιο, την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων έργων και μελετών και άλλες διατάξεις» (Α΄ 162) τροποποίησε με το άρθρο 11 το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (P.Σ.A.), που θεσπίστηκε με το ν. 1515/1985 (Α΄ 18), και δημιουργήθηκαν δύο νέοι Υπερτοπικοί - Μητροπολιτικοί Πόλοι αναψυχής, αθλητισμού, και πολιτιστικών λειτουργιών στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας για την ποιοτική αναβάθμιση των υποβαθμισμένων περιοχών του Ελαιώνα/Βοτανικού [Ο.Τ. 45Α, ΟΤ 45-46-50] και Αμπελοκήπων [Ο.Τ. 22/περιοχή 69]. Το άρθρο 12 του ίδιου ως άνω νόμου (3481/2006) για την υλοποίηση του σκοπού δημιουργίας των Υπερτοπικών Πόλων όριζε ότι στο Ο.Τ. 22 του Δήμου Αθηναίων επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, οι οικοδομήσιμοι χώροι καταργούνται και χαρακτηρίζονται ως χώρος κοινόχρηστου πρασίνου, ενώ στα ανωτέρω οικοδομικά τετράγωνα του Ελαιώνα/Βοτανικού προβλεπόταν η κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου και η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων. Επίσης, οριζόταν ρητά ότι το υφιστάμενο γήπεδο στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας μπορεί να παραμείνει και να χρησιμοποιείται μέχρι την αποπεράτωση του νέου γηπέδου ποδοσφαίρου στην περιοχή του Ελαιώνα. Μετά την έκδοση της 3059/2009 απόφασης της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία κρίθηκαν, το μεν, οι διατάξεις του άρθρου 11 του ανωτέρω νόμου συμβατές με το Σύνταγμα, το δε, οι ρυθμίσεις των διατάξεων του άρθρου 12 αυτού ως αντίθετες στο άρθρο 24 του Συντάγματος, για λόγους που αφορούν στον προβλεπόμενο για τη δημιουργία εμπορικών υποδομών συντελεστή δόμησης, το ως άνω άρθρο 11 τροποποιήθηκε με το άρθρο 23 του ν. 3983/2011 «Εθνική στρατηγική για την προστασία και διαχείριση του θαλάσσιου περιβάλλοντος () και άλλες διατάξεις» (Α΄ 144), το οποίο διατηρεί σε ισχύ το Πρόγραμμα Διπλής Ανάπλασης, καθορίζοντας ως Περιοχή Ανάπλασης Ι, την ανωτέρω περιοχή της Λεωφόρου Αλεξάνδρας όπου βρίσκεται το υφιστάμενο γήπεδο και ως Περιοχή Ανάπλασης ΙΙ την ανωτέρω περιοχή του Βοτανικού, στην οποία προβλέφθηκαν επιμέρους τροποποιήσεις των χρήσεων σε σχέση με το προγενέστερο καθεστώς, σε συμμόρφωση με την παραπάνω απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

4.1. Στις 5.2.2013 δημοσιεύθηκε ο ν. 4117/2013 «Κύρωση της από 31 Οκτωβρίου 2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου () και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (Α΄ 29), με το άρθρο τρίτο του οποίου επήλθαν νέες τροποποιήσεις στις προαναφερθείσες διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 3983/2011, αλλά και στη διαδικασία υλοποίησης του Προγράμματος Διπλής Ανάπλασης. Συγκεκριμένα, στο ως άνω άρθρο (τρίτο του ν. 4117/2013), με το οποίο αντικαταστάθηκε η παράγραφος 4 του άρθρου 23 του ν. 3983/2011, ορίζεται ότι: «4. Α. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναθεώρηση της έγκρισης και της άδειας δόμησης του γηπέδου ποδοσφαίρου στην Περιοχή Ανάπλασης II αποτελεί η έκδοση άδειας κατεδάφισης των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων στην Περιοχή Ανάπλασης Ι. Β. Η άδεια κατεδάφισης, κατ εξαίρεση από κάθε άλλη διάταξη, έχει ισχύ μέχρι την ολοκλήρωση των εκτελούμενων εργασιών στο γήπεδο ποδοσφαίρου στην Περιοχή Ανάπλασης II σύμφωνα με τη σχετική άδεια δόμησης και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των πέντε (5) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος. Με την επιφύλαξη της ανωτέρω προθεσμίας, η κατεδάφιση δεν συντελείται πριν την ολοκλήρωση των εργασιών οικοδόμησης του ποδοσφαιρικού γηπέδου στην Περιοχή Ανάπλασης II. Γ. Για την έκδοση της άδειας λειτουργίας του γηπέδου ποδοσφαίρου στην Περιοχή Ανάπλασης II, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η κατεδάφιση κατά τις διατάξεις του ν. 4030/2011 των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων στην Περιοχή Ανάπλασης Ι. Δ. Την εκτέλεση των εργασιών και τα λοιπά έξοδα κατεδάφισης στην Περιοχή Ανάπλασης Ι δύναται να αναλάβει οποιοσδήποτε εκ των φορέων υλοποίησης του Προγράμματος, ανεξαρτήτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Ε. Οι κτιριακές και λοιπές αθλητικές εγκαταστάσεις και οι βοηθητικοί χώροι τους που έχουν ανεγερθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου χωρίς την κατά νόμο οικοδομική άδεια στην Περιοχή Ανάπλασης Ι, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες, εφόσον δεν παραβιάζουν τις διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο κατασκευής τους ή αντίστοιχα αυτές που ισχύουν σήμερα. Η νομιμότητα της κτιριακής εγκατάστασης διαπιστώνεται με σχετική απόφαση του Γενικού Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριακών Κανονισμών (Δ.Ο.Κ.Κ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. ΣΤ. Αυθαίρετες εγκαταστάσεις της προηγούμενης περίπτωσης, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις νομιμοποίησης, μπορούν να εξαιρούνται από την κατεδάφιση για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος και μετά την υπαγωγή αυτών στο ν. 4014/2011, ως τροποποιήθηκε και ισχύει, εφόσον έχουν ανεγερθεί σε δομήσιμους χώρους και ταυτόχρονα δεν είναι επικίνδυνες από στατική άποψη και δεν παραβλάπτουν το άμεσο ή ευρύτερο περιβάλλον με τη χρήση που έχουν. Η απόφαση για την εξαίρεση από την κατεδάφιση εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, μετά από εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριακών Κανονισμών (Δ.Ο.Κ.Κ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και την υπαγωγή στις διατάξεις του ν. 4014/2011, ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Για τον έλεγχο της στατικής επάρκειας λαμβάνονται υπόψη οι προδιαγραφές σύνταξης μελετών που εφαρμόζονται για την έκδοση αδειών δόμησης και οι απαιτούμενοι έλεγχοι ακολουθούν τους κανονισμούς που ίσχυαν κατά το χρόνο κατασκευής των αυθαιρέτων ή μη κτιρίων. Με την παραπάνω απόφαση μπορεί να επιβάλλονται στους ιδιοκτήτες ή κατόχους ή στους έλκοντες εξ αυτών δικαιώματα, πρόσθετοι όροι που αποσκοπούν στη στατική ενίσχυση και στη λειτουργική ή μορφολογική βελτίωση και εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος κτίσματος. Ζ. Μετά την έκδοση της ως άνω απόφασης εξαίρεσης από την κατεδάφιση επιτρέπεται η έκδοση αδειών δόμησης για τη βελτίωση, την επισκευή, τη μετασκευή, τη στατική ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των παραπάνω εγκαταστάσεων χωρίς αύξηση του όγκου των συνολικών εγκαταστάσεων, από το Τμήμα Οικοδομικού Κανονισμού της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριακών Κανονισμών (Δ.Ο.Κ.Κ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ημέρα υποβολής σε αυτό αίτησης του χρήστη της εγκατάστασης. Η. Υπό την προϋπόθεση έκδοσης των ανωτέρω αδειών το υφιστάμενο γήπεδο ποδοσφαίρου στην Περιοχή Ανάπλασης Ι δύναται να λειτουργεί νομίμως μέχρι την έκδοση άδειας λειτουργίας του νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου στην Περιοχή Ανάπλασης II και την κατεδάφιση αυτού και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των πέντε (5) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος. Θ. ().». Ήδη δε, με το άρθρο 10 παρ. 22 του ν. 4315/2014 «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 269/24.12.2014) τροποποιήθηκαν οι περιπτώσεις Β΄, ΣΤ΄ και Η΄ της παρ. 4 του άρθρου 23 του ν. 3983/2011 και η φράση «των πέντε (5) ετών» αντικαταστάθηκε από τη φράση «των δέκα (10) ετών». Περαιτέρω, σε εκτέλεση των προπαρατιθέμενων διατάξεων του άρθρου 23 του ν. 3983/2011, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο τρίτο του ν. 4117/2013, και του άρθρου 11 του ν. 3481/2006 εκδόθηκε το από 14.5.2013 π.δ. (ΑΑΠ 161) υπό τον τίτλο «Έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και του Προγράμματος Διπλής Ανάπλασης των περιοχών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του Βοτανικού του Δήμου Αθηναίων», με το οποίο, εκτός των άλλων, καθορίζονται οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης των υπό ανάπλαση περιοχών και ρυθμίζεται λεπτομερώς η διαδικασία εφαρμογής του Προγράμματος αυτού.

4.2. Στο ν. 4258/2014 (Α΄ 94), στο κεφάλαιο Β΄, με τίτλο «Εκσυγχρονισμός υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων ποδοσφαίρου», ορίζεται στο άρθρο 13 ότι: «Για την εφαρμογή του παρόντος κεφαλαίου, ως υφιστάμενες Αθλητικές Εγκαταστάσεις Ποδοσφαίρου (Α.Ε.Π.) εντός του οικιστικού ιστού των πόλεων νοούνται όλες οι αθλητικές εγκαταστάσεις και υποδομές που βρίσκονται σε οικοδομικά τετράγωνα εντός σχεδίου πόλεως ή σε γήπεδα που περιβάλλονται από το σχέδιο πόλης, οι οποίες κατασκευάστηκαν προ της ισχύος του ν. 1577/1985 (Γ.Ο.Κ.) και πέραν των λοιπών αθλητικών δραστηριοτήτων χρησιμοποιούνται και για τη διενέργεια αγώνων των επαγγελματικών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου της A΄ και B΄ Εθνικής Κατηγορίας (ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα των Super League και Football League) και για τις οποίες απαιτούνται ειδικές προδιαγραφές των εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τους ειδικούς ελληνικούς κανονισμούς και τους διεθνείς κανονισμούς της αρμόδιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας (U.E.F.A.). ()». Στο άρθρο 15 ότι: «1. Για την εξασφάλιση των απαιτούμενων προδιαγραφών πυρασφάλειας, στατικής επάρκειας και πρόσβασης Α.Μ.Ε.Α., σύμφωνα με τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς που διέπουν την αδειοδότηση και λειτουργία των Α.Ε.Π. για τη διεξαγωγή αγώνων, επιτρέπονται εργασίες κατά παρέκκλιση των οριζομένων σε κάθε άλλη πολεοδομική διάταξη σύμφωνα με τις επόμενες παραγράφους. 2.  (). 3.  () επιτρέπεται τα δομικά στοιχεία των Α.Ε.Π. να επεκταθούν και εκτός του νομίμου περιγράμματος του κτιρίου και όχι πέραν του 1,50 μ.. 4. Εκτός του νομίμου περιγράμματος του κτιρίου (ή των κτιρίων) και καθ υπέρβαση των ισχυόντων πολεοδομικών διατάξεων, δύναται να υλοποιούνται και άλλες κατασκευές που αναβαθμίζουν τις Α.Ε.Π. ή είναι απαραίτητες για την καλύτερη λειτουργία τους και την ασφάλεια των θεατών, όπως αντηρίδες, στέγαστρα, διαπλατύνσεις εισόδου και πυλώνες φωτισμού». Στο άρθρο 17 ότι: «Επιτρέπεται στις Α.Ε.Π. η εγκατάσταση συνοδευτικών χρήσεων των αθλητικών δραστηριοτήτων (). Οι σύνοδες χρήσεις και οι εμπορικές δραστηριότητες δεν μπορούν να υπερβαίνουν σε κάθε περίπτωση ως ποσοστό το 15% του συνολικού ποσοστού της υφιστάμενης υλοποιημένης δόμησης των Α.Ε.Π.. Οι ως άνω χρήσεις επιτρέπονται καθ υπέρβαση των επιτρεπομένων χρήσεων γης του οικοπέδου οικοδομικού τετραγώνου και της περιοχής που βρίσκονται οι Α.Ε.Π.. ()». Στο άρθρο 18 ότι: «1. Επιτρέπεται η διαμόρφωση των υφισταμένων κερκίδων για την προσθήκη ή μετατροπή υπαρχόντων θέσεων, καθώς και η προσθήκη νέων κερκίδων με τους υποστηρικτικούς βοηθητικούς χώρους αυτών σύμφωνα με τις ειδικές προδιαγραφές και τους ειδικούς εθνικούς κανονισμούς και τους κανονισμούς της αρμόδιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας (U.E.F.A.) οι οποίες επαυξάνουν τη χωρητικότητα των Α.Ε.Π. και εφόσον ο αριθμός των απαιτούμενων πρόσθετων θέσεων δεν υπερβαίνει ως ποσοστό το 40% των υπαρχόντων θέσεων.  2.  ()». Και στο άρθρο 19 ότι: «1. () 3. Για τις υφιστάμενες αθλητικές εγκαταστάσεις ποδοσφαίρου που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του από 14.5.2013 προεδρικού διατάγματος (ΑΑΠ 161) η έγκριση δόμησης και η άδεια δόμησης εκδίδονται σύμφωνα με το προϊσχύον ρυμοτομικό σχέδιο κατά την υπ αριθμ. 40584/2009 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων (ΑΑΠ 510) και με την επιφύλαξη των λοιπών οριζομένων στο ως άνω προεδρικό διάταγμα».

 

5. Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα ακόλουθα:  Το αιτούν σωματείο με την υπ αριθμ. 169268/2.9.2013 αίτησή του προς την Περιφέρεια Αττικής ζήτησε τη συνδρομή της για τη χρηματοδότηση εργασιών ανακαίνισης του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, συνολικού προϋπολογισμού 8.632.311,44 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής με την 303/3.10.2013 απόφασή του ενέκρινε το πρόγραμμα εκτελεστέων έργων της Περιφέρειας Αττικής έτους 2014, στο οποίο συμπεριλήφθηκε και το έργο με τίτλο «Αναβάθμιση γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας» με προτεινόμενες πιστώσεις ύψους 7.000.000 ευρώ από πόρους της Περιφέρειας και με την 304/3.10.2013 απόφαση (του ίδιου Περιφερειακού Συμβουλίου) εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας για το οικονομικό έτος 2014 και στον κ.α.ε. 9777.01.023.01 προβλέφθηκε ποσό ύψους 7.000.000 ευρώ για την εκτέλεση του εν λόγω έργου (βλ. αντίστοιχη πρόβλεψη προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2015, ο οποίος εγκρίθηκε με την 366/23.10.2014 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου). Ακολούθως, το αυτό ως άνω όργανο ενέκρινε με την 292/10.7.2014 απόφασή του σχέδιο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του αιτούντος Σωματείου, με την οποία καθορίστηκαν οι όροι χρηματοδότησης και εκτέλεσης του ανωτέρω έργου.

5.1. Στο επίμαχο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, συγκεκριμένα,  αναφέρονται τα ακόλουθα: «ʼρθρο 2: Σκοπός και αντικείμενο σύμβασης. Σκοπός της παρούσας σύμβασης είναι η εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών για την κατασκευή του έργου: «Αναβάθμιση γηπέδου Λεωφόρου Αλεξάνδρας» συνολικής δαπάνης 8.632.311,44 (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 23%). Σήμερα, το γήπεδο αυτό, στο κέντρο της Αθήνας, χρειάζεται άμεσα επισκευές που θα το καθιστούν πιο λειτουργικό και ασφαλές για τους αθλητές και τους φιλάθλους που το επισκέπτονται. Οι επεμβάσεις που απαιτούνται αφορούν στην αναβάθμιση της όψης του κτιρίου προς την πόλη, στην προσθήκη νέων κερκίδων με χώρους δημοσιογραφικών θεωρείων και με τα συνοδευτικά τους στέγαστρα που θα εδράζονται απευθείας στον υφιστάμενο φέροντα οργανισμό του γηπέδου κατά μήκος της Λ. Αλεξάνδρας και της οδού Τσόχα, στην προσθήκη σουιτών VIP στα 4 πέταλα του γηπέδου και στην προσθήκη αίθουσας πολλαπλών χρήσεων άνωθεν της Θύρας 7 (οδό Κυριακού). Παράλληλα προβλέπεται μια σειρά επεμβάσεων στους εσωτερικούς χώρους του γηπέδου που σήμερα στεγάζουν αθλητές όλων των τμημάτων του Παναθηναϊκού. Με την παρούσα σύμβαση θα υλοποιηθεί η 1η φάση του έργου που περιγράφεται παραπάνω και ειδικότερα θα υλοποιηθούν τα εξής: 

1.Κατασκευή των νέων κερκίδων (με αναμονές για την ανέγερση νέων στεγάστρων) και φέροντος οργανισμού σουιτών με τις σχετικές υποδομές τους. 2. Κατασκευή πλαγιοκάλυψης (όψης). 3. Ενίσχυση του υφιστάμενου φωτισμού του γηπέδου () ʼρθρο 4: Προϋπολογισμός χρηματοδότηση του έργου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 8.632.311,44 (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α 23%) και αφορά αποκλειστικά στην κατασκευή του έργου, τυχόν δε υπόλοιπο μετά τη δημοπράτηση δεν επαναδιατίθεται στον Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο για την επέκταση του έργου ή για την εκτέλεση άλλου έργου, αλλά δύναται να διατεθεί για τυχόν αύξηση του Φ.Π.Α.. Τη χρηματοδότηση του έργου αναλαμβάνει η Περιφέρεια Αττικής (Ειδικός Φορέας 072, ΚΑΕ 9777.01.023) μέχρι του ποσού των 7.000.000,00 (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α 23%), ενώ το επιπλέον ποσό που τυχόν θα απαιτηθεί μετά τη δημοπράτηση του έργου και έως το ποσό του 1.632.311,44 (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α 23%) θα διατεθεί από τον Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο. Κάθε αύξηση της συμβατικής δαπάνης (πλέον της νόμιμης αναθεώρησης), που θα προκύψει από ΑΠΕ ή συμπληρωματική σύμβαση θα βαρύνει αποκλειστικά τους πόρους του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου υπό τους όρους της προηγούμενης παραγράφου. Η ροή της χρηματοδότησης θα είναι σύμφωνη με τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα. ʼρθρο 5: Φορέας Εκτέλεσης και φορέας διαχείρισης του έργου. Το έργο θα εκτελεσθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Αττικής. (). Μετά την οριστική παραλαβή του έργου ο Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος θα αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του () ʼρθρο 7: Χρονική διάρκεια της σύμβασης χρονοδιάγραμμα του έργου. Η ισχύς της παρούσας σύμβασης (βλ. Παράρτημα Ι) αρχίζει από την υπογραφή της και η διάρκειά της ορίζεται σε τριάντα (30) μήνες. Η σύμβαση μπορεί να παραταθεί μέχρι είκοσι τέσσερις (24) επιπλέον μήνες με συμφωνία των συμβαλλομένων και με σύμφωνη γνώμη της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης του άρθρου 9 της παρούσας. Ο χρόνος για την αποπεράτωση του έργου προσδιορίζεται σε τέσσερις (4) μήνες, της προθεσμίας αρχομένης από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου, λαμβανομένων υπόψη των σχετικών περί δημοσίων έργων διατάξεων. Μετά την οριστική παραλαβή, ο Παναθηναϊκός Αθλητικός Όμιλος θα αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του έργου». Περαιτέρω, από το επισυναπτόμενο στο σχέδιο σύμβασης χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προκύπτει ότι η εκτέλεση του έργου υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός 13 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Τέλος, στην από 26.6.2014 τεχνική έκθεση της Αρχιτέκτονος Μηχανικού …, παρουσιάζεται ο προϋπολογισμός του έργου κατά τις επιμέρους κατηγορίες (αρχιτεκτονικά, στατικά, η/μ κ.λπ.) και εργασίες. Αναφέρεται δε επίσης, ότι το Σωματείο ζητεί τη σχετική άδεια δόμησης με την χρήση των διατάξεων των άρθρων 13 έως 19 του ν. 4258/2014 και περιγράφονται αναλυτικότερα οι επιχειρούμενες επεμβάσεις. Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «Οι νέες κερκίδες κατασκευάζονται πάνω από τις υπάρχουσες θέσεις κατά μήκος των δύο μακρών πλευρών του αγωνιστικού χώρου, παράλληλα δηλαδή προς τη Λ. Αλεξάνδρας και την οδό Τσόχα. Πρόκειται για ελαφρά κατασκευή με μεταλλικό φέροντα οργανισμό που εδράζεται στα υπάρχοντα θεμέλια του γηπέδου, τα οποία θα ενισχυθούν καταλλήλως και στηρίζεται στις υπάρχουσες κερκίδες όσον αφορά σε μέρος των οριζόντιων φορτίσεων. () Οι δύο νέες αυτές κερκίδες κάνουν χρήση της δυνατότητας που παρέχει η νομοθεσία περί του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων ποδοσφαίρου και έτσι προεκτείνονται, εν προβόλω, και εκτός του νομίμου περιγράμματος, πάνω από το πεζοδρόμιο. () Συνολικά, ο όγκος του γηπέδου αυξάνεται λόγω των προσθηκών ()».

5.2. Το Ε΄ Κλιμάκιο, επιληφθέν του ελέγχου της εν λόγω σύμβασης έκρινε, με την 381/2014 πράξη του, ότι κωλύεται η υπογραφή αυτής με την αιτιολογία ότι: α) Η απόφαση για την εκ μέρους της Περιφέρειας καταβολή της επίμαχης χρηματοδότησης παραβιάζει την αρχή της οικονομικότητας, καθώς αφενός παρίσταται ανορθολογική, εφόσον προορίζεται για τον εκσυγχρονισμό ενός γηπέδου, η παύση λειτουργίας του οποίου είναι νομοθετικά προδιαγεγραμμένη σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα (5.2.2018), αφετέρου αποστερεί την Περιφέρεια από σημαντικά ποσά που θα μπορούσαν να διατεθούν για τις λοιπές αποστολές της, β) Ενόψει του ότι η διάταξη του εδαφίου Ζ της παραγράφου 4 του άρθρου 23 του ν. 3983/2011 προβλέπει τη δυνατότητα έκδοσης αδείας δόμησης με περιεχόμενο, μεταξύ άλλων, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων, χωρίς αύξηση του όγκου των συνολικών εγκαταστάσεων, οι κατασκευές που προβλέπεται να ανεγερθούν δεν μπορούν νομίμως να συνεπάγονται την αύξηση του όγκου που καταλαμβάνει το υφιστάμενο γήπεδο. Τούτο διότι, η παραπάνω διάταξη είναι ειδικότερη σε σχέση με αυτές των άρθρων 13 έως 19 του ν. 4258/2014 που προβλέπουν γενικώς τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων ποδοσφαίρου και δίνουν, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα επέκτασης αυτών εκτός του νομίμου περιγράμματος του κτιρίου (άρθρο 15) και προσθήκης νέων κερκίδων σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 40% των υπαρχόντων θέσεων (άρθρο 18 παρ. 1). Εφόσον δε, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι οι εργασίες αναβάθμισης του εν λόγω γηπέδου περιλαμβάνουν προσθήκες που συνεπάγονται την αύξηση του όγκου του, η συνολική διαμόρφωση του προϋπολογισμού και η, βάσει αυτής, χρηματοδότηση του έργου από την Περιφέρεια είναι μη νόμιμη και για το λόγο αυτό και γ) Η ως άνω εγκριθείσα από την Περιφέρεια Αττικής χρηματοδότηση βελτίωσης των υποδομών του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας πάσχει, καθώς στη διάταξη του ν. 4258/2014, δυνάμει της οποίας αποφασίστηκε, δεν υπάρχει μέριμνα για μεταφορά των απαιτούμενων οικονομικών πόρων προς τις Περιφέρειες, προκειμένου αυτές να αναλάβουν την άσκηση της κρατικής καταρχήν αρμοδιότητας επιχορήγησης αθλητικών σωματείων, όπως απαιτεί το άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος.

5.3. Αίτηση ανάκλησης του ήδη αιτούντος σωματείου κατά της ως πράξης του Ε΄ Κλιμακίου απορρίφθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση. Με την απόφαση αυτή υιοθετήθηκαν, κατά πλειοψηφία, οι παραδοχές του Κλιμακίου ως προς τις προπαρατιθέμενες υπό στοιχεία α΄ και β΄ διαπιστωθείσες πλημμέλειες, ενώ, περαιτέρω, κρίθηκαν βάσιμοι οι προβαλλόμενοι με την αίτηση ανάκλησης ισχυρισμοί ως προς την υπό στοιχείο γ΄ πλημμέλεια.

 

6. Με τα δεδομένα αυτά το Δικαστήριο κρίνει ότι, ύστερα από την παράταση της λειτουργίας του γηπέδου της Λ. Αλεξάνδρας με το άρθρο 10 παρ. 22 του ν. 4315/2014, ο χρόνος που καταλείπεται για τη νόμιμη λειτουργία αυτού χωρίς να υπολογίζεται ενδεχόμενη στο μέλλον εκ νέου παράταση της λειτουργίας του είναι επαρκής για να δικαιολογήσει τον αναπτυξιακό χαρακτήρα των προγραμματιζόμενων εργασιών αναβάθμισης των εν λόγω Αθλητικών Εγκαταστάσεων Ποδοσφαίρου (ΑΕΠ), με συνέπεια, με τη σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης, να μην γεννάται ζήτημα παραβίασης της αρχής της οικονομικότητας και της αποδοτικότητας. ʼλλωστε, με τις εργασίες αναβάθμισης, όπως συνάγεται από τα άρθρα 13 έως 19 του ν. 4258/2014, που αποτελούν και το νομικό έρεισμα για την πραγματοποίηση των προγραμματιζόμενων εργασιών, επιδιώκεται η εξυπηρέτηση, πλην άλλων, και σκοπών δημοσίου συμφέροντος, αφού οι εργασίες αυτές εκσυγχρονισμού θα έχουν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της ασφάλειας των αθλητών και των θεατών καθώς και την αναγκαία προσαρμογή των εγκαταστάσεων προς τις διεθνείς προδιαγραφές, σύμφωνα με τους ειδικούς κανονισμούς της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας (UEFA) , την καθημερινή λειτουργία του χώρου που συνδυάζεται με την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων (πολιτιστικά και κοινωνικά δρώμενα, εμπορικοί χώροι κ.λπ.), την εναρμόνιση του κτιριακού όγκου του γηπέδου και των δραστηριοτήτων στο ευρύτερο περιβάλλον από άποψη τοπίου και δραστηριοτήτων και την επίτευξη της οικονομικής βιωσιμότητας του έργου (βλ. αιτιολογική έκθεση ν. 4258/2014, καθώς επίσης το άρθρο 2 του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης). Εκ των ανωτέρω παρέπεται και η ωφέλεια που αντλεί από τη σύναψη της σύμβασης το αιτούν Σωματείο, καθόσον σε αυτό είναι εγγεγραμμένοι 1.930 αθλητές (βλ. την προσκομιζόμενη κατάσταση αθλητών του σωματείου), με τα τμήματά του να στεγάζονται εντός του γηπέδου και επομένως οι εργασίες αναβάθμισης, πέραν του οικονομικού οφέλους που θα αποφέρουν σε αυτό ως ιδιοκτήτη του γηπέδου (βλ. ενδεικτ. άρθρο 5 παρ. 3 του ν. 879/1979), θα έχουν ως συνέπεια οι αθλητικές εγκαταστάσεις να καταστούν πιο ασφαλείς και πιο λειτουργικές για τους αθλητές και του θεατές. Κατά τη γνώμη, όμως, της Συμβούλου Ασημίνας Σαντοριναίου, η χρηματοδότηση της επίμαχης προγραμματικής σύμβασης από την Περιφέρεια Αττικής αντίκειται στην χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, δεδομένου ότι σκοπός της εφαρμοστέας εν προκειμένω διάταξης του άρθρου 25 του ν. 4258/2014 είναι η επιχορήγηση, μεταξύ άλλων, των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων για την επίτευξη του σκοπού τους, ήτοι την ανάπτυξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού. Επομένως, η επίμαχη χρηματοδότηση, η οποία πρόκειται να χρησιμοποιηθεί κατά το μεγαλύτερο τμήμα αυτής για την βελτίωση των εγκαταστάσεων του γηπέδου ποδοσφαίρου, σύμφωνα με τις ειδικές προδιαγραφές των εγκαταστάσεων για τη διενέργεια αγώνων των επαγγελματικών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου της A΄ και B΄ Εθνικής Κατηγορίας, δεν εκπληρώνει τον προαναφερόμενο σκοπό και, ως εκ τούτου, δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, ακόμα και υπό την εκδοχή ότι η εν λόγω χρηματοδότηση εξυπηρετεί τους σκοπούς του ανωτέρω άρθρου 25 του ν. 4258/2014, είναι αντίθετη στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση ενόψει του ύψους της και λαμβανομένου υπόψη της δυσμενούς δημοσιονομικής συγκυρίας που ευρίσκεται η χώρα υπό το καθεστώς της οποίας διακινδυνεύονται βασικά κοινωνικά αγαθά των πολιτών. Οι ανωτέρω δε λόγοι δεν εξέλιπαν κατόπιν της ρύθμισης του άρθρου 10 παρ. 22 του ν. 4315/2014 με το οποίο παρατάθηκε η λειτουργία του γηπέδου της Λ. Αλεξάνδρας.

 

7. Όσον αφορά το νομικό καθεστώς εκτέλεσης των έργων που προβλέπονται στη σύμβαση και ανεξαρτήτως αν το εν λόγω ζήτημα θα μπορούσε παραδεκτώς να αποτελέσει αντικείμενο εξέτασης στο πλαίσιο του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης το Δικαστήριο, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, ομοφώνως κρίνει ότι,  μεταξύ των διατάξεων του άρθρου τρίτου του ν. 4117/2013 και των άρθρων 13 έως 19 του ν. 4258/2014, δεν τίθεται ζήτημα σχέσεως ειδικού προς γενικό νόμο, όπως κρίθηκε τόσο με την 381/2014 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου, όσο και με την προσβαλλόμενη απόφαση, αλλά πρόκειται περί διακριτών νομοθετημάτων που αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση διαφορετικού σκοπού και ικανοποιούν διαφορετικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, με τα άρθρα 13 έως 19 του ν. 4258/2014, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη πολεοδομική διάταξη, θεσπίσθηκαν ειδικοί πολεοδομικοί κανόνες, εξαιρετικά για τις υφιστάμενες Αθλητικές Εγκαταστάσεις Ποδοσφαίρου (Α.Ε.Π.) που βρίσκονται εντός του οικιστικού ιστού των πόλεων και για τις οποίες απαιτούνται ειδικές προδιαγραφές σύμφωνα με τους ελληνικούς κανονισμούς και τους κανονισμούς της αρμόδιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας (U.E.F.A.). Το γεγονός δε ότι οι εξαιρετικοί λόγοι των ρυθμίσεων ανάγονται στην προστασία της ασφάλειας των αθλητών και των θεατών, καθώς και στην επείγουσα ανάγκη εναρμόνισης με το ισχύον πλαίσιο προδιαγραφών, έχει ως συνέπεια οι διατάξεις αυτές, οι οποίες είναι μεταγενέστερες του ν. 4117/2013 και οποιασδήποτε άλλης διάταξης διέπει το ζήτημα της διπλής ανάπλασης, να ρυθμίζουν αποκλειστικά το ζήτημα της ανακατασκευής υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων ποδοσφαίρου, όπως αυτές του αιτούντος Σωματείου, υπό την προϋπόθεση ότι με αυτές δεν θίγονται ειδικά ατομικά δικαιώματα και δεν παραβιάζονται άλλες συνταγματικές διατάξεις ή αρχές, καθώς και οι σχετικοί ορισμοί του κοινοτικού δικαίου (βλ. οικεία αιτιολογική έκθεση). ʼλλωστε, από το άρθρο 19 παρ. 3 του ν. 4258/2014, σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης των Α.Ε.Π., προκύπτει ότι ο νομοθέτης είχε λάβει υπόψη του το ιδιαίτερο καθεστώς του γηπέδου της Λ. Αλεξάνδρας, την ανακατασκευή του οποίου ενέταξε στις ρυθμίσεις του, υπό την επιφύλαξη μόνο όσων ορίζονται στο από 14.5.2013 π.δ/γμα, που εκδόθηκε σε εκτέλεση του άρθρου τρίτου του ν. 4117/2013.

 

8. Κατ ακολουθία αυτών που προηγουμένως έγιναν δεκτά, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να αναθεωρηθεί η προσβαλλόμενη απόφαση του Τμήματος και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου για το έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΓΗΠΕΔΟΥ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ».

 

Δια ταύτα

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Αναθεωρεί την 4305/2014 Απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου

 

Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης για το έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΓΗΠΕΔΟΥ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ», κατά το σκεπτικό. Και

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα στις 29 Απριλίου 2015.

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ και ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ                           Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΓΓΕΛΑΡΑΣ                             ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΑΒΒΙΔΗΣ

 

 

                             

Δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του, στις  25 Μαΐου 2015.

 

 

       Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                     Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΓΓΕΛΑΡΑΣ                                 ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΑΒΒΙΔΗΣ