ΕιρΘηβών 122/2015

 

Εργατικές διαφορές - Προσωπικό ΟΤΑ - Παροχή φρέσκου γάλακτος - Σχολικοί φύλακες - Αίτημα περί κήρυξης της απόφασης προσωρινώς εκτελεστής -.

 

Υποχρέωση ΟΤΑ για παροχή φρέσκου γάλακτος στους δικαιούχους υπαλλήλους του. Διάθεση σε χρήμα των αναλογουσών ποσοτήτων γάλακτος σε κάθε δικαιούχο υπάλληλο λόγω αντικειμενικής αδυναμίας (κήρυξη διαγωνισμού άγονου) διάθεσης γάλακτος με βάση την ισχύουσα λιανική τιμή πώλησης αυτού. Υπολογισμός οφειλόμενου ποσού για καθέναν των εναγόντων.

 

 

ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ ΘΗΒΩΝ

 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

 

 

Αριθμός απόφασης 122/2015

 

ΤΟ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ ΘΗΒΩΝ

 

 

     Συγκροτήθηκε από την Ειρηνοδίκη Μαρία Κωστακοπούλου και τη Γραμματέα Ευαγγελία Τεντολούρη.

 

     Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του, στις 15 Μαΐου 2015, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:

 

     ΤΩΝ ΚΑΛΟΥΝΤΩΝ - ΕΝΑΓΟΝΤΩΝ: 1. ... και 216. ..., οι οποίοι δεν εμφανίσθηκαν, ούτε εκπροσωπήθηκαν από πληρεξούσιο δικηγόρο.

 

     ΤΟΥ ΚΑΘ' ΟΥ Η ΚΛΗΣΗ - ΕΝΑΓΟΜΕΝΟΥ: Ο.Τ.Α. με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ», που εδρεύει στη Θήβα (οδός Κύπρου αρ. 3) και εκπροσωπείται νόμιμα, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του, Κωνσταντίνο Χαλβατζή (ΔΣ Θηβών).

 

     Οι καλούντες - ενάγοντες με την από 29-1-2015 με αρ. καταθ. 18/29-1-2015 κλήση τους, η συζήτηση της οποίας προσδιορίσθηκε, κατόπιν αναβολής, για την ανωτέρω αναφερόμενη δικάσιμο, επαναφέρουν προς συζήτηση την από 30.6.2013 με αρ. καταθ. 222/23-7-2013 αγωγή τους και ζητούν τα εκτιθέμενα σε αυτή.

 

     Κατά τη συζήτηση οι διάδικοι παραστάθηκαν, όπως παραπάνω σημειώνεται, και οι πληρεξούσιοι δικηγόροι τους ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά και στις έγγραφες προτάσεις τους.

 

 

 ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

 

 

     I. Σύμφωνα με το α. 672 ΚΠολΔ αν κάποιος από τους διαδίκους δεν εμφανισθεί ή εμφανισθεί αλλά δεν μετάσχει προσηκόντως κατά τη συζήτηση στο ακροατήριο, η συζήτηση κατά την υπόψη διάταξη, προχωρεί σαν να ήταν και αυτός παρών. Η ρύθμιση αυτή αποβλέπει στο να καταστήσει δυνατή την εξέταση της ουσίας της υπόθεσης. Έτσι, αν ερημοδικεί ο ενάγων, το Δικαστήριο θα προχωρήσει στην έρευνα της ουσίας της υπόθεσης, αφού διαπιστωθεί η επίσπευση της συζήτησης από τον ίδιο (βλ. Β. Βαθρακοκοίλη «Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας -Ερμηνευτική - Νομολογιακή Ανάλυση», τόμος Γ', έκδοση 1995, άρθρο 672, αριθ. 1, σελ. 977). Στην προκειμένη περίπτωση, η κρινόμενη αγωγή προσδιορίστηκε με επιμέλεια των εναγόντων για την δικάσιμο της 20-3-2015 (βλ. υπ' αρ. 1446γ717-2-2015 έκθεση επιδόσεως της δικαστικής επιμελήτριας του Πρωτοδικείου Θηβών ... σε συνδ. με την υπ' αρ. 11312β/1-11-2013 έκθεση επιδόσεως της ιδίας δικαστικής επιμελήτριας), κατά την οποία η συζήτηση της υποθέσεως αναβλήθηκε εκ του πινακίου. Ο εκατοστός τεσσαρακοστός πρώτος, ο εκατοστός ογδοηκοστός έβδομος, ο εκατοστός ενενηκοστός έβδομος, ο εκατοστός ενενηκοστός όγδοος και ο διακοσιοστός δέκατος έκτος των εναγόντων όμως δεν εμφανίστηκαν ούτε εκπροσωπήθηκαν από πληρεξούσιο δικηγόρο, κατά την δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας, κατά την οποία η υπόθεση εκφωνήθηκε από την σειρά του πινακίου και συνεπώς, ενόψει του ότι η αναβολή της συζήτησης και η εγγραφή της υπόθεσης στο πινάκιο θεωρείται ως κλήτευση ως προς όλους τους διαδίκους, πρέπει να δικαστούν ερήμην, να προχωρήσει όμως η συζήτηση σαν να ήταν και αυτοί παρόντες (άρθρ. 672 ΚΠολΔ).

 

     II. Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 286 παρ. 1 εδ. α\ 287, 290 και 291 ΚΠολΔ, προκύπτει ότι η δίκη διακόπτεται αν, μέχρι το τέλος της προφορικής συζητήσεως, μετά την οποία εκδίδεται η οριστική απόφαση, πεθάνει κάποιος από τους διαδίκους. Η διακοπή επέρχεται μόνο από τη γνωστοποίηση προς τον αντίδικο του λόγου της διακοπής, με επίδοση δικογράφου ή με προφορική δήλωση στο ακροατήριο, από αυτόν που δικαιούται να επαναλάβει τη δίκη (δηλαδή τον κληρονόμο του, ο οποίος υπεισέρχεται αυτοδικαίως στην έννομη σχέση της δίκης και δικαιούται να επαναλάβει τη διακοπείσα διαδικασία - ΕφΑΘ 9772/1991 Αρμ. 46, 134), ή τον πληρεξούσιο δικηγόρο του (ΕφΝαυπλ 293/1990 ΝοΒ 39, 413). Εν προκειμένω, μετά τη γνωστοποίηση του θανάτου του αρχικώς ενάγοντος ... (βλ. προσκομιζόμενη υπ' αρ. 121/τ.1/2014 ληξιαρχική πράξη θανάτου του ΔΕ Θηβαίων), του επισυμβάντος στις 28-7-2014 και της εκ του λόγου τούτου βίαιης διακοπής της δίκης, από τους εγγύτερους συγγενείς του, ήτοι α) από τη σύζυγο του ..., και τα τέκνα του β) ..., γ) ..., δ) ... και ε) ..., οι οποίοι δικαιούνται να επαναλάβουν τη δίκη ως εξ αδιαθέτου συγκληρονόμοι του αρχικώς ενάγοντος κατ' ά. 1710 εδ. β\ 1813 και 1820 ΑΚ (βλ. το υπ' αρ. πρωτ. 6406/2015 πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του Δήμου Θηβαίων), με προφορική δήλωση αυτών περί εκούσιας επαναλήψεως της δίκης, η οποία έγινε στο ακροατήριο και καταχωρήθηκε στα πρακτικά συζητήσεως της υποθέσεως, νομίμως συνεχίζεται η δίκη (άρθρα 286 περ. α, 287 §1 και 290 Κ.Πολ.Δ.). Επίσης, μετά τη γνωστοποίηση του θανάτου του αρχικώς ενάγοντος ...(βλ. προσκομιζόμενη υπ' αρ. 151/τ. 1/2014 ληξιαρχική πράξη θανάτου του ΔΕ Θηβαίων), του επισυμβάντος στις 16-9-2014 και της εκ του λόγου τούτου βίαιης διακοπής της δίκης, από τους εγγύτερους συγγενείς του, ήτοι από τη μητέρα του α) ..., και τα αδέλφια του β) ... και γ) ..., οι οποίοι δικαιούνται να επαναλάβουν τη δίκη ως μόνοι εξ αδιαθέτου συγκληρονόμοι του αρχικώς ενάγοντος κατ' ά. 1710 εδ. β\ 1814 ΑΚ (βλ. το υπ' αρ. πρωτ. .../30-9-2014 πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών του Δήμου Θηβαίων), με προφορική δήλωση αυτών περί εκούσιας επαναλήψεως της δίκης, η οποία έγινε στο ακροατήριο και καταχωρήθηκε στα πρακτικά συζητήσεως της υποθέσεως, νομίμως συνεχίζεται η δίκη (άρθρα 286 περ. α, 287 §1 και 290 Κ.Πολ,Δ.).

 

     III. Περαιτέρω, το άρθρο 7 παρ. 3 της 88555/30.9.1988 απόφασης των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εσωτερικών, Οικονομικών και Εργασίας, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 39 του ν. 1836/1989 (ΦΕΚ Α' 79), ορίζει ότι: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Οικονομικών και Εργασίας, προκειμένου δε περί του προσωπικού των Ο.Τ.Α. και του Υπουργού Εσωτερικών, δύναται, εφόσον κρίνεται απαραίτητο, να χορηγούνται και είδη  ατομικής προστασίας στους εργαζόμενους σε επικίνδυνες ή ανθυγιεινές απασχολήσεις ή χώρους». Κατ' εξουσιοδότηση της διάταξης αυτής εκδόθηκαν οι Κ.Υ.Α. 34042/1.2.1996 (ΦΕΚ Β' 77) και 8653/21.2.1997 (ΦΕΚ Β' 175), οι οποίες προέβλεψαν τη χορήγηση, μεταξύ άλλων ειδών ατομικής προστασίας, 640 gr γάλακτος ή τύπου ΕΒΑΠΟΡΕ ημερησίως και ακολούθως, αντί των ανωτέρω, lit γάλακτος φρέσκου ή μακράς διαρκείας, σε συγκεκριμένες κατηγορίες μονίμων υπαλλήλων των Ο.Τ.Α.. Οι ανωτέρω Κ.Υ.Α. καταργήθηκαν με την 2/12542/0022/20.3.2003 Κ.Υ.Α. Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΦΕΚ 441 Β'), η οποία προέβλεπε 1 lt γάλα την ημέρα, φρέσκο ή μακράς διαρκείας (ή τύπου ΕΒΑΠΟΡΕ ίσης ποσότητας σύμφωνα με την 2/65786/0022/11.122003 όμοια Κ.Υ.Α., ΦΕΚ Β' 1892). Ακολούθως και η τελευταία Κ.Υ.Α. καταργήθηκε με την 53361/11.10.2006 όμοια Κ.Υ.Α. των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (ΦΕΚ 1503 Β'), η οποία τροποποιήθηκε με την ΤΤ/36586/30.7.2007 απόφαση των Υφυπουργών ΕΣ.Δ.Δ.Α. - Οικονομίας και Οικονομικών - Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (ΦΕΚ 1323 Β') ως ακολούθως: «...Β. Επίσης παρέχεται: Ένα (1) λίτρο φρέσκο γάλα σε ημερήσια βάση στους εργαζόμενους στους οποίους παρέχονται τα μέσα ατομικής προστασίας. Η διανομή πραγματοποιείται στους χώρους εργασίας. Η ανωτέρω ποσότητα γάλακτος παρέχεται και στους μουσικούς πνευστών οργάνων. Στην περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας των Ο.Τ.Α. α' βαθμού να χορηγήσουν 1 λίτρο φρέσκο γάλα, κατά τον ανωτέρω χρόνο, χορηγείται ίση ποσότητα γάλακτος μακράς διαρκείας ή τύπου εβαπορέ με ειδική σήμανση επί του κιτίου, ώστε να μην είναι εφικτή η περαιτέρω διάθεση». Τέλος με την οικ. 31119/19.1.2008 Κ.Υ.Α. των ιδίων ως άνω οργάνων (ΦΕΚ Β' 990/28.5.2008) στο τέλος της παραγράφου Β' της 53361/2.10.2006 Κ.Υ.Α. προστέθηκε το ακόλουθο εδάφιο: «Στην περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας των Ο.Τ.Α. α' βαθμού να χορηγήσουν ένα (1) λίτρο φρέσκο γάλα, ή μακράς διαρκείας ή τύπου εβαπορέ, ύστερα από απόφαση του οικείου Συμβουλίου θα καταβάλλεται η αξία αυτού σε χρήμα, με βάση την ισχύουσα, κάθε φορά, λιανική τιμή πώλησης του, στους δικαιούχους». Από τις διατάξεις αυτές συνάγεται ότι η προβλεπόμενη σε καθημερινή βάση παροχή φρέσκου γάλακτος σε ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. αποσκοπεί στην προστασία της υγείας των εργαζομένων αυτών με την καθημερινή κατανάλωση του κατά τη διάρκεια του έτους. Η καταβολή χρηματικού ποσού ίσου με την αξία του οφειλόμενου γάλακτος θα πρέπει να εφαρμόζεται, εφόσον συντρέχουν λόγοι αντικειμενικής αδυναμίας χορήγησης του γάλακτος (81/2011, 143/2010 και 82/2010 ΕΣ Πράξεις Τμ. VII όλες σε ΤΝΠ NOMOS, 25/1999 και 96/1999 ΕΣ Πράξεις IV Τμ. αμφότερες σε ΤΝΠ Ισοκράτης, ΕΣ Πράξεις VII Τμ. 144/2006, 58/2008).

 

    Με την κρινόμενη οι ενάγοντες εκθέτουν ότι είναι μόνιμοι εργαζόμενοι του εναγομένου Δήμου, είτε με συμβάσεις εργασίας δημοσίου δικαίου, είτε με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, και ότι εργάστηκαν στον εναγόμενο κατά τα έτη 2010 και 2011, τις ημέρες που αναφέρονται στην κρινόμενη, στα τμήματα καθαριότητας, καθαριότητας σχολικών κτιρίων, τεχνικών υπηρεσιών, περιποίησης κήπων, ως σχολικοί φύλακες, στα τμήματα ύδρευσης, νεκροταφείων και σφαγείων και ως κλητήρες, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στην κρινόμενη. Ότι ο εναγόμενος σύμφωνα με τις αναφερόμενες στην αγωγή Κ.Υ.Α. έπρεπε καθημερινά να παρέχει σε αυτούς ένα (1) λίτρο γάλακτος φρέσκου, άλλως μακράς διαρκείας ή τύπου εβαπορέ, που αποσκοπεί στην προστασία της υγείας των δικαιούχων με την καθημερινή κατανάλωση αυτού. Ότι ειδικά οι ενάγοντες - σχολικοί φύλακες υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της Κ.Υ.Α. 53361/2-10-2006 μετά την τροποποίηση της με την υπ' αριθμό 31119/19-5-2008 Κοινή απόφαση των Υφυπουργών Εσωτερικών - Οικονομίας και Οικονομικών - Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (Φ.Ε.Κ. Β' 990/28-5-2008), καθώς και με την υπ' αρ. 57419/13-11-2008 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών. Ότι οι υπάλληλοι των τεχνικών υπηρεσιών δικαιούνται τα μέσα ατομικής προστασίας, γιατί απασχολούνται κατά κύριο λόγο στην εκτέλεση και επίβλεψη των τεχνικών έργων του εναγόμενου Δήμου. Ότι ο εναγόμενος Δήμος από αντικειμενική αδυναμία του δεν χορήγησε στους ενάγοντες το συγκεκριμένο είδος ατομικής προστασίας (γάλα) για τα έτη 2010 και 2011 και ζητούν αντί αυτού την αξία της οφειλόμενης καθημερινής ποσότητας γάλακτος (1/κουτί λίτρου γάλακτος), καθ' ότι ο εναγόμενος για το έτος 2010 προέβη στην διενέργεια διαγωνισμού για την προμήθεια γάλακτος την 14η Οκτωβρίου 2010, πλην όμως ο διαγωνισμός απέβη άγονος, εν τέλει δε, δεν πραγματοποιήθηκαν διαγωνισμοί προμήθειας γάλακτος εκ μέρους του εναγόμενου για τα έτη 2010 και 2011, υφίσταται δε, αντικειμενική αδυναμία δεδομένης της απροθυμίας των υποψήφιων προμηθευτών γάλακτος να μετάσχουν στους οικείους διαγωνισμούς επί τρία (3) συνεχή έτη, δηλαδή κατά τα έτη 2008, 2009 και 2010. Ότι από αντικειμενική αδυναμία του εναγόμενου να παρέχει στους ενάγοντες την εν λόγω παροχή, αυτή μετατράπηκε σε χρηματική. Ότι ειδικά όσον αφορά στο έτος 2010, η παροχή του γάλακτος μετατράπηκε σε χρηματική με την έκδοση του υπ' αριθμό 296Α/20-9-2011 χρηματικού εντάλματος πληρωμής. Τέλος οι ενάγοντες ζητούν να τους καταβληθούν τα ποσά των 33.6506 για το έτος 2010 και των 41.2206 για το έτος 2011 και συνολικά ποσό 74.8706, που κατανέμεται στον καθένα των εναγόντων κατά τις διακρίσεις, που ορίζονται στην κρινόμενη, με τους τόκους υπερημερίας αυτών από την 21η Σεπτεμβρίου 2011 (επομένη ημέρα της έκδοσης του χρηματικού εντάλματος) και την 1η Ιανουαρίου 2012 αντίστοιχα για το ποσό που δικαιούται ο καθένας των εναγόντων με βάση τις ημέρες εργασίας τους κατ' έτος. Ζητούν ακόμη να κηρυχθεί η απόφαση προσωρινά εκτελεστή και να καταδικαστεί ο εναγόμενος Δήμος στην δικαστική τους δαπάνη.

 

       Η αγωγή, όπως αυτή παραδεκτά διορθώθηκε ως προς το επώνυμο του 59ου των εναγόντων από το εσφαλμένο .... στο ορθό ... και ως προς το πατρώνυμο του 108ου των εναγόντων από το εσφαλμένο ... στο ορθό ..., με δήλωση του πληρεξούσιου δικηγόρου των εναγόντων, που καταχωρίστηκε στα πρακτικά και τις πρωτόδικες προτάσεις τους, παραδεκτά εισάγεται στο παρόν Δικαστήριο, το οποίο είναι καθ' ύλην και κατά τόπον αρμόδιο. Δικάζεται κατά την ειδική διαδικασία των άρθρων 663 επ. Κ.Πολ.Δ. και είναι νόμιμη, στηριζόμενη στις νομοθετικές διατάξεις και τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), που αναφέρονται στη μείζονα της παρούσας, σε συνδυασμό με τα α. 31 παρ. 3 και 37 του Ν. 4258/2014, και στο α. 21 εδ. β' του Κώδικα των Νόμων περί Δικών του Δημοσίου σε συνδ. με το Ν.Δ. 31/1968, πλην όμως θα πρέπει να απορριφθεί ως μη νόμιμη, κατά το μέρος που αφορά (α.) στους 3ο, 9ο, 12ο, 13ο, 21ο, 22ο, 24ο, 29ο, 30ο, 31ο, 32ο, 35ο, 37ο, 38ο, 41ο, 42ο, 44ο, 45ο, 46ο, 53η, 54ο, 59ο, 60ο, 62ο, 63ο, 65ο, 69ο, 70ο, 86ο, 87ο, 88ο, 111ο, 114ο, 115ο, 123ο, 124ο, 125ο, 126ο, 139ο, 140ο, 144ο, 193ο, 197ο, 204ο, 206ο και 216° των εναγόντων, οι οποίοι ισχυρίζονται στην κρινόμενη ότι είναι δικαιούχοι γάλακτος, ως υπάλληλοι του τμήματος τεχνικών υπηρεσιών, πλην όμως ως τέτοιοι δεν εμπίπτουν στις διατάξεις των αναφερθεισών στη μείζονα της παρούσας ΚΥΑ και (β.) στους 196ο και 214ο των εναγόντων, οι οποίοι ισχυρίζονται στην κρινόμενη ότι είναι δικαιούχοι γάλακτος, ως κλητήρες ΥΕ1, πλην όμως ως τέτοιοι δεν εμπίπτουν στις διατάξεις των αναφερθεισών στη μείζονα της παρούσας ΚΥΑ, καθ' ότι οι υπάλληλοι των τεχνικών υπηρεσιών και οι κλητήρες δεν συγκαταλέγονται στις κατηγορίες εργαζομένων, που δικαιούνται τα μέσα ατομικής προστασίας, που ορίζουν οι ως άνω ΚΥΑ, εκτός εάν στα καθήκοντα τους εντάσσονται εργασίες, για τις οποίες προβλέπεται η παροχή των μέσων προστασίας των ως άνω ΚΥΑ (εν προκειμένω όμως οι εν λόγω ενάγοντες στην κρινόμενη αγωγή τους δεν επικαλούνται και δεν προσδιορίζουν ειδικά τέτοιου είδους εργασίες, ούτε και τις αποδεικνύουν). Περαιτέρω, το αίτημα περί καταβολής των οφειλομένων τόκων από δήλης ημέρας, πρέπει να απορριφθεί, ως μη νόμιμο, καθ' όσον από τη διάταξη του Κώδικα των Νόμων περί Δικών του Δημοσίου (21 εδ. β') προκύπτει ότι η υποχρέωση προς καταβολή τόκων επί των οφειλών του Δημοσίου -το δε, εναγόμενο απολαμβάνει τα προνόμια του Δημοσίου (Ν.Δ. 31/1968)- αρχίζει πάντοτε και μόνον από την επίδοση της αγωγής (ΑΠ 163/2013 και ΑΠ 332/2012, δημοσιευμένες στην ΤΝΠ Ισοκράτης, ΑΠ 272/2009, ΟλΑΠ 23/2004, ΟλΑΠ 7/2000 ΝΟΜΟΣ). Προσέτι, το παρεπόμενο αίτημα περί κήρυξης της απόφασης προσωρινά εκτελεστής τυγχάνει μη νόμιμο και απορριπτέο λόγω της απαγορευτικής διάταξης του άρθρου 909 αριθμ. 1 ΚΠολΔ., σύμφωνα με την οποία δεν μπορεί να διαταχθεί προσωρινή εκτέλεση κατά του δημοσίου, των δήμων και των κοινοτήτων. ʼλλωστε, κατά την κρίση του παρόντος Δικαστηρίου, το άρθρο 909 αρ. 1 ΚΠολΔ δεν θεωρείται καταργημένο μετά τη δημοσίευση του ν. 2462/1997 που κύρωσε το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά δικαιώματα, όπως υποστηρίζεται (βλ. σχετικά με την άποψη αυτή Β. Βαθρακοκοίλη, Ερμ.Κ.Πολ.Δ., Συμπλήρωμα 2001, άρθρο 909, αριθμ. 2), αλλά συνεχίζει να ισχύει, χωρίς να προσκρούει στη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 3 του Συμφώνου, που υποχρεώνει τα κράτη - μέλη να εγγυώνται την εκτέλεση (όχι όμως και την προσωρινή εκτέλεση), από τις αρμόδιες αρχές, κάθε απόφασης που θα έχει κάνει δεκτή μία προσφυγή (αγωγή, κ.λπ.), αφού με το άρθρο 909 αριθμ. 1 Κ.Πολ.Δ. δεν αποκλείεται γενικά η εκτέλεση σε βάρος του Δημοσίου και των Ο.Τ.Α. (όπως συνέβαινε για τις χρηματικές απαιτήσεις με το ήδη καταργηθέν άρθρο 8 ν. 2097/1952), αλλά απαγορεύεται απλά και μόνο η εκτέλεση σε ένα πρώιμο στάδιο (βλ. Σ. Σταματόπουλο, Αναγκαστική εκτέλεση σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, έκδ. 2000, σελ. 229 έως 258, καθώς και Δ 31, 169 έως 189). Επομένως, η αγωγή θα πρέπει, κατά το μέρος που κρίθηκε νόμιμη, να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, δεδομένου ότι, δυνάμει του άρθρου 71 ΕισΝΚΠολΔ, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 6 του Ν. 2479/1997, δεν απαιτείται καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου, αφού τα αιτούμενα ποσά δεν υπερβαίνουν την υλική αρμοδιότητα του παρόντος Δικαστηρίου.

 

       Από την εκτίμηση της περιεχόμενης στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά ένορκης κατάθεσης του μάρτυρος των εναγόντων, Γεωργίου Παλόγου του Ευαγγέλου, που νόμιμα εξετάστηκε ενώπιον του Δικαστηρίου αυτού, και των εγγράφων που νόμιμα προσκόμισαν και επικαλέστηκαν οι διάδικοι, τα οποία λαμβάνονται υπόψη στο σύνολο τους, αποδέχθηκαν τα ακόλουθα: Εκ των εναγόντων εργάσθηκαν στο Δήμο Θηβαίων:

 

      Α. Στο τμήμα καθαριότητας οι 4ος, 5ος, 6ος, 7η, 8ος, 10ος, 14ος, 15ος, 17η, 19ος, 20ος, 25ος, 26ος, 28ος, 33ος, 34ος, 36η, 39ος, 40ος, 43ος, 47ος, 48ος, 49ος, 50ος, 51ος, 52ος, 55ος, 56ος, 57ος, 61ος, 64ος, 66ος, 67ος, 68ος, 71ος, 72ος, 73ος, 74ος, 75ος, 76η, 77ος, 78ος, 79ος, 80η, 81ος, 82ος, 83ος, 84ος, 85ος, 110ος, 113ος, 116η, 117η, 118ος, 119ος, 120ος, 121ος, 122η, 127ος, 128ος, 129ος, 130η, 131η, 132ος, 133η, 135ος, 136ος, 137ος, 141ος, 143ος, 145η, 146ος, 147ος, 148ος, 149ος, 160η, 161ος, 162η, 163ος, 164η, 165η, 166ος, 167ος, 168ος, 169ος, 170η, 171η, 172η, 173ος, 174ος, 175ος, 176ος, 177ος, 178ος, 179ος, 180ος, 181ος, 182ος, 183 ος, 184ος, 185ος, 186ος, 187ος, 188ος, 189η, 190ος, 192ος, 199η, 200ος, 201ος, 202ος, 203η, 205ος, 207ος, 208η, 209ος, 211ος, 213ος, 215ος και 217ος.

 

      Β. Στο τμήμα καθαριότητας σχολικών κτιρίων οι 150η, 151η, 152η, 153η, 154η, 155η, 156η, 157η, 158η και 159η.

 

      Γ. Στο τμήμα περιποίησης κήπων οι 1η, 2ος, 11ος, 16ος, 18ος, 23ος, 27ος, 58ος, 108ος, 109ος, 112ος, 195η, 198ος και 210η.

 

       Δ. Ως σχολικοί φύλακες οι 89η, 90η, 91ος, 92η, 93ος, 94η, 95ος, 96η, 97η, 98η, 99ος, 100η, 101η, 102ος, 103η, 104η, 105η, 106η, 107η και 212ος.  

 

       Ε. Στο τμήμα ύδρευσης οι 134ος, 138ος και 142ος.

      ΣΤ. Στο τμήμα νεκροταφείων ο 191ος

       Ζ. Στο τμήμα σφαγείων ο 194ος.

 

       Περαιτέρω, α. με την υπ' αρ. 215/20-9-2010 απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής του Δήμου Θηβαίων ομοφώνως εγκρίθηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές της από 16-9-2010 μελέτης της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου Θηβαίων για την προμήθεια γάλακτος για τους εργαζομένους του, προϋπολογισμού 45.5106, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, διατέθηκε πίστωση σε βάρος Κ.Α. του προϋπολογισμού του με τίτλο προμήθεια γάλακτος και καταρτίσθηκαν οι όροι του ανοικτού διαγωνισμού για την εν λόγω προμήθεια. Με την υπ' αρ. 493/2010 απόφαση του δημάρχου Θηβαίων προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός και δημοσιεύτηκε περίληψη της διακήρυξης στον τύπο και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού ορίστηκε η 14-10-2010. Κατά την προκαθορισμένη ημερομηνία και ώρα συνήλθε η Επιτροπή διαγωνισμού, που συγκροτήθηκε με την υπ' αρ. 38/2010 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, για να διενεργήσει τον διαγωνισμό, πλην όμως δεν προσήλθε κανένας ενδιαφερόμενος και η Επιτροπή κήρυξε τη λήξη του διαγωνισμού, συντάσσοντας σχετικό πρακτικό, με το οποίο προτάθηκε η κήρυξη του εν λόγω διαγωνισμού άγονου λόγω μη προσέλευσης κανενός ενδιαφερομένου. Με την υπ' αρ. 257/25-10-2010 απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής του Δήμου Θηβαίων κατακυρώθηκε το ως άνω πρακτικό της προρρηθείσας Επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού προμήθειας γάλακτος για τους εργαζομένους και αποφασίστηκε η επανάληψη του με τους ίδιους όρους. Ο επαναληπτικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε με την υπ' αρ. 555/2010 απόφαση του Δημάρχου, όπου ως ημερομηνία διενέργειας του οριζόταν η 18 Νοεμβρίου 2010. Περίληψη του διαγωνισμού δημοσιεύτηκε στον τύπο και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Κατά την ως άνω ημερομηνία του διαγωνισμού και αφού πέρασε η ώρα, που οριζόταν στη διακήρυξη και δεν προσήλθε κανένας ενδιαφερόμενος, η Επιτροπή κήρυξε τη λήξη του και συνέταξε σχετικό πρακτικό, με το οποίο προτάθηκε η κήρυξη άγονου και του επαναληπτικού διαγωνισμού λόγω μη προσέλευσης κανενός ενδιαφερομένου. Με την υπ' αρ. 283/7-12-2010 απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής του Δήμου Θηβαίων κατακυρώθηκε το ως άνω πρακτικό της προρρηθείσας Επιτροπής διενέργειας του επαναληπτικού διαγωνισμού προμήθειας γάλακτος για τους εργαζομένους και κηρύχθηκε και αυτός άγονος λόγω μη προσέλευσης κανενός ενδιαφερομένου. Κατόπιν τούτων, το Δημοτικό Συμβούλιο, με την 372/9.12.2010 απόφαση του, ενέκρινε την διάθεση σε χρήμα των αναλογουσών ποσοτήτων γάλακτος σε κάθε δικαιούχο υπάλληλο του Δήμου για το έτος 2010 «λόγω αντικειμενικής αδυναμίας» διάθεσης γάλακτος με βάση την ισχύουσα λιανική τιμή πώλησης αυτού. Ωστόσο το σχετικό υπ' αρ. 269 χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου Θηβαίων για την καταβολή της αξίας του γάλακτος οικονομικού έτους 2011 κρίθηκε μη θεωρητέο με την υπ' αρ. 285/2011 πράξη του τμήματος VII του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

 

       β. Με την υπ' αρ. 229/2011 απόφαση της οικονομικής επιτροπής του Δήμου Θηβαίων εγκρίθηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές για την προμήθεια γάλακτος για το 2011 για τους εργαζομένους του Δήμου Θηβαίων και διατέθηκε η σχετική πίστωση σε βάρος του προϋπολογισμού του δήμου για το 2011. Με την υπ' αρ. 808/2011 απόφαση του Δημάρχου Θηβαίων προκηρύχθηκε πρόχειρος διαγωνισμός προμήθειας γάλακτος για το 2011 για τους εργαζομένους του Δήμου Θηβαίων για την 4 Οκτωβρίου 2011, πλην όμως με την υπ' αρ. 880/2011 απόφαση του κηρύχθηκε άγονος ο ως άνω προκηρυχθείς διαγωνισμός λόγω μη προσέλευσης κανενός ενδιαφερομένου και αποφασίστηκε να επαναληφθεί με τους ίδιους όρους, και συγκεκριμένα προκηρύχθηκε επαναληπτικός πρόχειρος διαγωνισμός με κριτήριο κατακύρωσης τη χαμηλότερη τιμή για την προμήθεια γάλακτος εβαπορέ για τους εργαζομένους του Δήμου για το 2011, προϋπολογισθείσας δαπάνης 59.918,25, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, με βάση τις από 15-9-2011 τεχνικές προδιαγραφές, που συντάχθησαν από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Ημερομηνία διενέργειας του επαναληπτικού διαγωνισμού ορίστηκε η 9-11-2011 και ώρα 11:00 π.μ. Με το από 9-11-2011 πρακτικό της Επιτροπής Αξιολόγησης Προμηθειών προτάθηκε να κηρυχθεί άγονος ο ανωτέρω πρόχειρος επαναληπτικός διαγωνισμός. Με την υπ' αρ. αρ. 909/9-11-2011 απόφαση του Δημάρχου Θηβαίων κηρύχθηκε άγονος ο πρόχειρος επαναληπτικός διαγωνισμός, που προκηρύχθηκε με την υπ' αρ. 880/2011 απόφαση του Δημάρχου Θηβαίων λόγω μη προσέλευσης κανενός ενδιαφερομένου. Κατόπιν τούτων, το Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ' αρ. 399/14.11.2011 απόφαση του, ενέκρινε την διάθεση σε χρήμα των αναλογουσών ποσοτήτων γάλακτος σε κάθε δικαιούχο υπάλληλο του Δήμου για το έτος 2011 «λόγω αντικειμενικής αδυναμίας» διάθεσης γάλακτος με βάση την ισχύουσα λιανική τιμή πώλησης αυτού. Κατόπιν τούτων, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας του εναγομένου να χορηγήσει ένα (1) λίτρο φρέσκο γάλα, ή μακράς διαρκείας ή τύπου εβαπορέ, υποχρεούται να καταβάλει στους δικαιούχους εκ των εναγόντων την αξία αυτού σε χρήμα, με βάση την ισχύουσα λιανική τιμή πώλησης του για τα έτη 2010 και 2011.

 

       Ειδικότερα, οι κάτωθι ενάγοντες εργάσθηκαν στον εναγόμενο κατά τα έτη 2010 και 2011 τις παρακάτω μέρες, για τις οποίες δικαιούνται ένα λίτρο φρέσκου γάλακτος (άλλως μακράς διαρκείας ή τύπου εβαπορέ) την ημέρα, η λιανική τιμή του οποίου, ήτοι του φρέσκου γάλακτος, τα έτη αυτά δεν ήταν κατώτερη από 0,74 (Πηγή: Διεύθυνση Παρατηρητηρίου Τιμών και Τιμοληψιών - Διεύθυνση Πολιτικής και Ενημέρωσης Καταναλωτή - Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού), θα πρέπει δε, να ληφθεί υπόψη στο σημείο αυτό ότι κριτήριο κατακύρωσης στους ως άνω προκηρυχθέντες διαγωνισμούς για τα έτη 2010 και 2011 ήταν μόνον η χαμηλότερη τιμή:

 

Ημέρες     Ημέρες     Α/Α       Ονοματεπώνυμο εργασίας εργασίας (2010)(2011)

1....217...

 

       Επομένως ο εναγόμενος πρέπει να καταβάλει στους δικαιούχους της δεύτερης στήλης του παρακάτω πίνακα το ποσό της τρίτης στήλης αυτού για το 2010 και το ποσό της τέταρτης στήλης αυτού για το 2011, ήτοι και για τα δύο έτη το συνολικό ποσό που αναγράφεται στην πέμπτη στήλη αυτού:

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ   Ποσό για το 2010 σε Ποσό για το 2011 σε

Συνολικό ποσό για το 2010 και το 2011 σε

 

1.... 217....  

 

       Ως εκ τούτου οι ως άνω δικαιούνται τα ως άνω επιμέρους ποσά για το έτος 2010 και 2011, το καθένα με τον νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγής έως την πλήρη εξόφληση. Κατ' ακολουθία των παραπάνω, η ένδικη αγωγή, κατά το μέρος που κρίθηκε νόμιμη, πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή ως ουσιαστικά βάσιμη, συμψηφιζόμενης της δικαστικής δαπάνης μεταξύ των διαδίκων λόγω της δυσχερούς ερμηνείας του ουσιαστικού κανόνα δικαίου, που εφαρμόστηκε. Τέλος, πρέπει να οριστεί παράβολο για την περίπτωση άσκησης αιτιολογημένης ανακοπής ερημοδικίας κατά της παρούσας (βλ. ά. 501, 502 παρ. 1 και 505 παρ.2 του ΚΠολΔ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό.

 

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

 

      ΔΙΚΑΖΕΙ ερήμην του εκατοστού τεσσαρακοστού πρώτου, του εκατοστού ογδοηκοστού έβδομου, του εκατοστού ενενηκοστού έβδομου, του εκατοστού ενενηκοστού όγδοου και του διακοσιοστού δέκατου έκτου των εναγόντων και αντιμωλία των λοιπών διαδίκων.

 

      ΟΡΙΖΕΙ το παράβολο ερημοδικίας για τους ενάγοντες, που δικάσθηκαν ερήμην, στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ για τον καθένα.

 

      ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ ό,τι κρίθηκε απορριπτέο.

 

      ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.

 

      ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ τον εναγόμενο να καταβάλλει σε κάθε ένα από τους εκατόν εξήντα εννέα (169) δικαιούχους της δεύτερης στήλης του παρακάτω πίνακα το ποσό της τρίτης στήλης αυτού για το 2010 και το ποσό της τέταρτης στήλης αυτού για το 2011, ήτοι και για τα δύο έτη το συνολικό ποσό που αναγράφεται στην πέμπτη στήλη αυτού, με το νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγής έως την πλήρη εξόφληση:

 

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΕΝΑΓΟΝΤΕΣ  Ποσό για το 2010 σε   Ποσό για το 2011 σε

 

Συνολικό ποσό για το 2010 και το 2011 σε

 

1....217....

 

ΣΥΜΨΗΦΙΖΕΙ τη μεταξύ των διαδίκων δικαστική δαπάνη.

 

 

ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στη Θήβα, στις 30 Δεκεμβρίου 2015, σε έκτακτη δημόσια στο ακροατήριο του συνεδρίαση, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων δικηγόρων.

 

 

                     Η ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΗΣ              Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ