ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΔΕφ (Ακ) Αθ 1475/2019

 

Κήρυξη αναδάσωσης σε οικισμούς προϋφιστάμενους του 1923 -.

 

Κήρυξη αναδάσωσης εκτάσεων που βρίσκονται εντός προϋφισταμένου του έτους 1923 οικισμού έστω και μη αυτού νομίμως οριοθετηθέντος, ο οποίος δεν αμφισβητείται από τη δασική υπηρεσία ότι εμπίπτει εντός της κηρυχθείσας με την προσβαλλόμενη απόφαση έκτασης ως αναδασωτέας, μη νομίμως. Έλλειψη ειδικής αιτιολογημένης κρίσης του αρμόδιου δασαρχείου σχετικώς με το δασικό χαρακτήρα των επίδικων εκτάσεων. Μη κίνηση της προβλεπόμενης στον νόμο διοικητικής διαδικασίας από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών. Ακύρωση απόφασης του αρμόδιου ΓΓΠ.

 

 

 

Αριθμός απόφασης 1475/2019

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

ΤΜΗΜΑ Γ΄

 

Με μέλη τις: Μαρία Τσιρακάκη, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Ελένη Γεωργούτσου και Ειρήνη Γεωργίου, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων,

 

σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια στο ακροατήριό του στις 19 Σεπτεμβρίου 2018 με γραμματέα την Καλλιόπη Κοκκίνη, δικαστική υπάλληλο, για να δικάσει την από 8 Απριλίου 2010 αίτηση ακυρώσεως (αρ. καταθέσεως στο Συμβούλιο της Επικρατείας Ε’ ./15.4.2010 και κατόπιν περιελεύσεως στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών αρ. καταχωρίσεως ΑΚ ./11.11.2011)

 

τ ω ν 1) ..., κατοίκου Σταμάτας Αττικής (οδός ...), 2) της ..., κατοίκου Πειραιά (οδός ...) και 3) ..., κατοίκου, ομοίως, στην ως άνω διεύθυνση που δεν παρέστησαν, αλλά έχουν διορίσει με συμβολαιογραφικά πληρεξούσια το δικηγόρο Απόστολο Παπακωνσταντίνου που παρέστη κατά την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης

 

κ α τ ά 1) του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και ήδη του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και 2) του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής και ήδη του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής που παρέστησαν με την Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Στυλιανή Κουστουμπάρδη.

 

Κατά τη δημόσια συζήτηση που ακολούθησε, η αντιπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου δήλωσε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 33 π. δ/τος 18/1989 (ΦΕΚ 8 Α΄) που προστέθηκε με την παρ.2 του άρθρου 32 του ν.3772/2009 (ΦΕΚ 112 Α΄/10.7.2009), ότι δεν θα προβεί σε προφορική ανάπτυξη της υπόθεσης.

 

Η εκδίκαση της υπόθεσης άρχισε με ανάγνωση της έκθεσης από την εισηγήτρια, Εφέτη Δ.Δ., Ελένη Γεωργούτσου.

 

Μετά τη συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και αφού

 

μελέτησε τη δικογραφία και τις σχετικές διατάξεις,

 

αποφασίζει τα εξής:

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης έχει καταβληθεί το νόμιμο, κατά τον κρίσιμο χρόνο, παράβολο (βλ. το με αρ. ... ειδικό έντυπο παραβόλου).

 

2. Επειδή, η αίτηση αυτή νομίμως εισάγεται προς συζήτηση μετά την έκδοση της με αρ. 2506/2017 προδικαστικής απόφασης του Δικαστηρίου τούτου με την οποία αναβλήθηκε η περαιτέρω εκδίκαση της υπόθεσης προκειμένου να συμπληρωθούν τα στοιχεία του φακέλου. Με την υπό κρίση αίτηση που παραπέμφθηκε λόγω αρμοδιότητας προς συζήτηση στο Δικαστήριο τούτο με σχετική πράξη του Προέδρου του Ε' τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας κατ’ εφαρμογή των συνδυαζόμενων διατάξεων του άρθρου 47 παρ.1 του ν. 3900/2010 (φ. Α 213), με το οποίο συμπληρώθηκε με την περίπτωση ιδ η παράγραφος 1 του άρθρου 1 του ν. 702/1977 (φ. Α 268), και του άρθρου 50 του ίδιου νόμου, ζητείται η ακύρωση της με αρ. 244/25.1.2010 απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής (φ. Δ 35/3.2.2010) με την οποία «κηρύχθηκε αναδασωτέα έκταση συνολικού εμβαδού 4.917,252 στρ. που εμπίπτει εντός των διοικητικών ορίων της περιφέρειας των Δήμων Μαραθώνα, Αγίου Στεφάνου, Σταμάτας, Ροδόπολης, Δροσιάς, Νέας Μάκρης, Πικερμίου, Παλλήνης, Ανθούσας, Διονύσου, Κηφισιάς, Γέρακα, Νέας Πεντέλης του Ν. Αττικής η οποία κάηκε από την πυρκαϊά της 21ης - 24ης Αυγούστου 2009» και ειδικότερα κατά το μέρος που, σύμφωνα με τα ιστορούμενα στο οικείο δικόγραφο, αφορά σε δύο όμορες ιδιοκτησίες επί των οποίων οι αιτούντες προβάλλουν εμπράγματα δικαιώματα (ο αιτών ... φέρεται να έχει κατά ποσοστό ¼ εξ αδιαιρέτου τη ψιλή κυριότητα της μίας έκτασης και οι λοιποί δύο αιτούντες κατά ποσοστό ½ εξ αδιαιρέτου την κυριότητα της άλλης έκτασης).

 

3. Επειδή, νομίμως συζητήθηκε η υπόθεση χωρίς την παρουσία των αιτούντων, καθόσον, όπως προκύπτει από το σχετικό αποδεικτικό που υπάρχει στο φάκελο, επιδόθηκε νομίμως αντίγραφο της προδικαστικής απόφασης.

 

4.Επειδή, το καθ’ ού Δημόσιο με το από 9.12.2016 υπόμνημά του κατά την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης υποστηρίζει ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι μη εκτελεστή λόγω του βεβαιωτικού χαρακτήρα της, καθόσον με αυτήν κηρύσσονται εκ νέου αναδασωτέα έκταση, συνολικού εμβαδού 78.377,593 στρ., στην οποία εμπίπτει η επίδικη, που είχε κηρυχθεί αναδασωτέα με προηγούμενες πράξεις της Διοίκησης. Ο ισχυρισμός αυτός είναι απορριπτέος ως αβάσιμος διότι, όπως προκύπτει από τη με αρ. πρωτ. .../π.ε/17.2.2016 έκθεση απόψεων του Δασαρχείου Πεντέλης προς το Δικαστήριο τούτο, οι επίδικες εκτάσεις εμπίπτουν εντός έκτασης εμβαδού 4.917,252 που κηρύχθηκε το πρώτον αναδασωτέα με την προσβαλλόμενη απόφαση (βλ. κεφ. Α και Β αυτής) και όχι εντός της επικαλούμενης έκτασης εμβαδού 78.377,593 στρ. που κηρύχθηκε εκ νέου αναδασωτέα με την επίμαχη απόφαση (βλ. κεφ. Δ αυτής).

 

5. Επειδή, περαιτέρω, τα υποστηριζόμενα από το Δημόσιο με το ως άνω υπόμνημά του ότι, σχετικώς με την επίμαχη απόφαση, έχει εκδοθεί η με αρ. 2611/2015 απόφαση του Δικαστηρίου τούτου πρέπει να απορριφθούν γιατί η εν λόγω απόφαση αφορά σε άλλους αιτούντες και σε διαφορετικές ιδιοκτησίες.

 

6. Επειδή, το άρθρο 117 παρ. 3 του Συντάγματος ορίζει ότι «δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλο τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται, δεν αποβάλλουν για το λόγο αυτό το χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό». Εξάλλου, κατά το άρθρο 38 παρ. 1 του ν. 998/1989 (Α΄ 289), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, «κηρύσσονται υποχρεωτικώς ως αναδασωτέα τα δάση και αι δασικαί εκτάσεις, ανεξαρτήτως της ειδικωτέρας κατηγορίας αυτών ή της θέσεως εις ήν ευρίσκονται, εφ’ όσον ταύτα καταστρέφονται ή αποψιλούνται συνεπεία πυρκαϊάς ή παρανόμου υλοτομίας αυτών. …», ενώ, κατά το άρθρο 41 παρ. 1 του ίδιου νόμου, «η κήρυξις εκτάσεων ως αναδασωτέων ενεργείται δι’ αποφάσεως του οικείου νομάρχου [και, ήδη, του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, ν. 2503/1997 - Α΄ 107], καθοριζούσης σαφώς τα όρια της εκτάσεως η οποία κηρύσσεται αναδασωτέα και συνοδευομένης υποχρεωτικώς υπό σχεδιαγράμματος, το οποίον δημοσιεύεται εν φωτοσμικρύνσει μετά της αποφάσεως εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως». Τέλος, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο 41 παρ. 3 του ν. 998/1979 «ειδικώς προκειμένου περί κηρύξεως εκτάσεων ως αναδασωτέων ένεκα μερικής ή ολικής καταστροφής δάσους ή δασικής εκτάσεως εκ πυρκαϊάς ή άλλης αιτίας εκ των εν άρθρω 38 παρ. 1 αναφερομένων, η κατά την παρ. 1 του παρόντος άρθρου απόφασις … εκδίδεται μετά εισήγησιν της αρμοδίας δασικής υπηρεσίας, υποχρεωτικώς εντός τριών μηνών (ήδη δύο μηνών, άρθρο 12 παρ. 2 του ν. 2040/1992, Α΄ 70) από της καταστολής της πυρκαϊάς ή της διαπιστώσεως της εξ άλλης αιτίας καταστροφής …». Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, κάθε αποψιλούμενη δασική έκταση, δημόσια ή ιδιωτική, κηρύσσεται υποχρεωτικώς αναδασωτέα με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων που προβλέπει η ως άνω συνταγματική διάταξη, η δε απόφαση περί αναδασώσεως πρέπει να αιτιολογείται πλήρως ως προς το χαρακτήρα της έκτασης ως δάσους ή δασικής έκτασης, η αιτιολογία, όμως, αυτή μπορεί να συμπληρώνεται και από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου (βλ. ΣτΕ 4553/2015, 3168/2015, 2728/2013, 3428/2011, 4659/2011, κ.ά.).

 

7. Επειδή, στο άρθρο 3 παρ. 6 του ν. 998/1979, όπως ισχύει και μετά τον κρίσιμο κατά την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης ν. 3208/2003 (303 Α΄), ορίζεται, ότι: «Δεν υπάγονται οπωσδήποτε εις τας διατάξεις του παρόντος νόμου: α) ... β) ... γ) ... δ) ... ε) Αι περιοχαί, δια τας οποίας υφίστανται εγκεκριμένα έγκυρα σχέδια πόλεως ή καταλαμβάνονται υπό οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923 ή πρόκειται περί οικοδομησίμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του Νομ. 947/1979». Κατά την έννοια της διάταξης αυτής δεν έχουν, καταρχήν, το χαρακτήρα δάσους και δασικής έκτασης, μεταξύ άλλων, εκτάσεις συμπεριλαμβανόμενες εντός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του 1923. Ως οικισμοί δε προϋφιστάμενοι του έτους 1923 νοούνται όχι μόνον εκείνοι που έχουν νομίμως οριοθετηθεί, αλλά και εκείνοι, για τους οποίους προκύπτει ότι πράγματι προϋπήρχαν του έτους 1923, έστω και αν δεν έχουν νομίμως οριοθετηθεί. Στην τελευταία, όμως, περίπτωση, η αρμόδια για την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας διοικητική αρχή, σε συνεργασία, εφόσον συντρέχει περίπτωση, με την πολεοδομική αρχή, οφείλει να εκφέρει δική της αιτιολογημένη κρίση, αφενός μεν ως προς το ζήτημα αν υφίσταται πράγματι στην περιοχή οικισμός προϋφιστάμενος του 1923 και αφετέρου αν το συγκεκριμένο ακίνητο εμπίπτει στα πραγματικά όρια του εν λόγω οικισμού (πρβλ. ΣτΕ 4457/2005, 4454/2005, 282/2005, 1578/2003). Περαιτέρω, δεν αποκλείεται μεν να περιλαμβάνονται εκτάσεις με δασικό χαρακτήρα στα όρια οικισμού προϋφισταμένου του 1923, η κρίση όμως των δασικών οργάνων ότι η έκταση, για την οποία πρόκειται, αν και εμπίπτει στα όρια οικισμού, έστω και μη νομίμως οριοθετηθέντος, έχει, παρά ταύτα, χαρακτήρα δάσους ή δασικής έκτασης, και, κατά συνέπεια, σε περίπτωση καταστροφής της δασικής βλάστησης είναι αναδασωτέα, πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς (πρβλ. ΣτΕ 3351/2014, 4989/2013, 4254/2009, 4457/2005).

 

8.Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου, μεταξύ των οποίων και η με αρ. πρωτ. .../π.ε/17.2.2016 έκθεση απόψεων του Δασαρχείου Πεντέλης που απεστάλη στο Δικαστήριο πριν από την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης, προκύπτουν τα εξής: Για τον προσδιορισμό των επίδικων εκτάσεων προσκομίσθηκαν από τους αιτούντες στο Δασαρχείο Πεντέλης αποσπάσματα του Εθνικού Κτηματολογίου με ΚΑΕΚ ... και ... και ακολούθως, οι εν λόγω εκτάσεις τοποθετήθηκαν, σύμφωνα με τους πίνακες συντεταγμένων των ΚΑΕΚ, στις πινακίδες των χαρτών της ΓΥΣ ... και ..., οι οποίοι προσαρτώνται στην προσβαλλόμενη απόφαση. Κατόπιν τούτου και βάσει των στοιχείων της υπηρεσίας, προέκυψε ότι οι εκτάσεις αυτές απεικονίζονται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους με πράσινο χρωματισμό (ως εκτάσεις που έφεραν δασική βλάστηση κατά την ημέρα της πυρκαϊάς), εμπίπτουν δε εντός του ευρύτερου κωδικού ... στον προσωρινό κτηματικό χάρτη και πίνακα (Π.Κ.Χ. και Π.Κ.Π.) της Κοινότητας Σταμάτας (σημερινή μορφή: δασική έκταση και ήδη δασική κατά το έτος 1927 βάσει της αποτύπωσης της Τ.Υ.Υ.Γ.), ενώ, κατά ένα μικρό τμήμα με κόκκινο χρωματισμό (ως εκχερσωμένες κατά το πιο πάνω χρονικό σημείο) και εμπίπτουν εντός του ευρύτερου κωδικού .../23.2.1979 (σημερινή μορφή: μη δασική με κτίσματα, αλλά δασική κατά το έτος 1927 βάσει της αποτύπωσης της Τ.Υ.Υ.Γ.). Εξ άλλου, στην ως άνω έκθεση απόψεων αναφέρεται ότι οι επίδικες εκτάσεις «έχουν συμπεριληφθεί στη δήλωση του ν. 2308/1995 για τις δασικές εκτάσεις στα πλαίσια του Εθνικού Κτηματολογίου για τον ΟΤΑ Σταμάτας και κηρύχθηκαν αναδασωτέες για πρώτη φορά με την προσβαλλόμενη απόφαση». Περαιτέρω, σύμφωνα με την από ΔΥ/16.11.2009 εισήγηση - έκθεση φωτοερμηνείας δασολόγων του δασαρχείου Πεντέλης, κατόπιν φωτοερμηνείας αεροφωτογραφιών των ετών 1937, 1938, 1945, 1960, 1967, 1978, 1988, 1993 και 2001 και ορθοφωτοχαρτών των ετών 2004,2008 και 2009 προέκυψε ότι τα τμήματα που απεικονίζονται με πράσινο χρώμα ήσαν κατά τα έτη 1937 - 1939 και παραμένουν μέχρι σήμερα (ημερομηνία πυρκαϊάς) δάσος χαλεπίου πεύκης με υπόροφο αειφύλλων - πλατυφύλλων (μέσο ποσοστό εδαφοκάλυψης άνω του 25%, ποσοστό ανωρόφου άνω του 20%), τα δε τμήματα που απεικονίζονται με κόκκινο χρώμα ήσαν δασικά (δάσος πεύκης με υπόροφο αειφύλλων - πλατυφύλλων) κατά το παρελθόν (κατά τα έτη 1937 -1938) και σήμερα εκχερσωμένα, ενώ με το ίδιο χρώμα απεικονίζονται εκτάσεις που είχαν δασική μορφή έως το 1978 και εκχερσώθηκαν, ακολούθως, μεταξύ των ετών 1978 και 2008. Επίσης, στην ίδια έκθεση αναφέρεται ότι με κόκκινη γραμμή εμφανίζονται τα όρια οικισμών προϋφισταμένων του 1923 στις περιοχές Αγ. Στεφάνου και ’νοιξης όπως έχουν καθορισθεί με σχετικές νομαρχιακές αποφάσεις και προτείνεται η εξαίρεσή τους από την αναδάσωση. Στη συνέχεια, κατόπιν της με αρ. πρωτ. ./16.11.2009 πρότασης του Δασάρχη Πεντέλης, εκδόθηκε η με αρ. πρωτ. ./25.1.010 απόφαση του Γ.Γ.Π.Α. (προσβαλλόμενη) στην οποία αναφέρεται ότι, από τη συνολικά καείσα έκταση που εμπίπτει στα όρια ευθύνης του Δασαρχείου Πεντέλης, όπως αυτή απεικονίζεται με μπλε οριογραμμή στα επισυναπτόμενα αποσπάσματα χαρτών Γ.Υ.Σ. (...) που συνοδεύουν αυτήν, κηρύσσονται αναδασωτέες λόγω πυρκαϊάς, αλλά και λόγω παράνομης εκχέρσωσης: Α) δημόσιες, ιδιωτικές, δημόσιες διακατεχόμενες, δάση και δασικές εκτάσεις συνολικού εμβαδού 4.477,429 στρ. που βρίσκονται εντός των ορίων των προαναφερθεισών περιοχών (βλ. προοίμιο της απόφασης, σκέψη 2 της παρούσας) οι οποίες απεικονίζονται με πράσινο χρώμα (δάση και δασικές εκτάσεις κατά την ημέρα της πυρκαϊάς), πράσινο με μαύρη διαγράμμιση (εποικιστικές εκτάσεις που έφεραν δασική βλάστηση την ημέρα της πυρκαϊάς), καφέ (δασωθέντες αγροί) και πράσινο με μπλε διαγράμμιση (άλση - πάρκα) και Β) εκτάσεις συνολικού εμβαδού 439,823 στρ. που απεικονίζονται στα ως άνω διαγράμματα των χαρτών με κόκκινο χρώμα, κόκκινο με μαύρη διαγράμμιση, καφέ με μαύρη διαγράμμιση οι οποίες δεν έφεραν μεν δασική βλάστηση κατά την ημέρα της πυρκαϊάς, αλλά άλλαξαν παράνομα χρήση (εκχερσώθηκαν) εξαιρούμενης και μη προσμετρούμενης της έκτασης που σκιαγραφείται με κόκκινο χρώμα και διαγράμμιση συνεχούς και στικτής μαύρης γραμμής εναλλάξ εμβαδού 29,502 στρ. που απεικονίζεται στο συμπληρωματικό απόσπασμα Γ.Υ.Σ .... Περαιτέρω, στην παράγραφο Γ (περίπτ. 2) της προσβαλλόμενης απόφασης αναφέρεται ότι εξαιρούνται από την αναδάσωση εκτάσεις ευρισκόμενες εντός της οριογραμμής της καείσας έκτασης που απεικονίζονται με μπλε χρώμα στα ως άνω διαγράμματα και είναι τα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια συνολικού εμβαδού 180,079 στρ.

 

9. Επειδή, οι αιτούντες, με την κρινόμενη αίτηση, προβάλλουν, κατ’ αρχάς, ότι οι δύο επίδικες εκτάσεις βρίσκονται στη θέση «Στρώμα» εντός του οικισμού «Σταμάτα - Σπάτα» προϋφιστάμενου του έτους 1923 ως εκ τούτου δεν εφαρμόζεται, εν προκειμένω, η δασική νομοθεσία κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 παρ. 6 περ. ε του ν.998/1979. Προς απόδειξη τούτου επικαλούνται και προσκομίζουν τα ακόλουθα έγγραφα: α) τη με αρ. ../24.11.1997 πράξη του Νομάρχη Ανατολικής Αττικής (φ. Δ 1109/22.12.1997) με την οποία χαρακτηρίσθηκε ο οικισμός «Σταμάτα - Σπάτα» ως προϋφιστάμενος του έτους 1923 και ορίσθηκε ότι θα επακολουθήσει ο καθορισμός των ορίων κατά τη διαγραφόμενη στο άρθρο 2 του π.δ/τος της 2/13.3.1981 (φ. Δ 138), στο προοίμιο δε αυτής μνημονεύεται το το με αρ. πρωτ. ./96/11.2.1970 έγγραφο του Γραφείου Πολεοδομίας Αθηνών στο οποίο αναφέρεται ότι οι προ του 1883 Δήμοι, Κωμοπόλεις και Χωρία «εις την περιοχήν της αρμοδιότητος του Γραφείου Πολεοδομίας Αθηνών είναι ως κατωτέρω δια την τότε διοικητικήν διαίρεσιν» και μνημονεύει μεταξύ άλλων και την περιοχή «Σταμάτα - Σπάτα», β) τη με αρ. πρωτ. ./12.12.2012 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Διονύσου με θέμα: «Οριοθέτηση οικισμού Σταμάτας - Παλαιάς Σταμάτας και Σπάτα της Περιφέρειας ΔΚ Σταμάτας», γ) το με αρ. πρωτ. ./22.12.2014 έγγραφο του Δημάρχου του Δήμου Διονύσου προς που απευθύνεται, μεταξύ άλλων, στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και στο Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και με το οποίο ζητείται η έγκριση των προταθέντων ορίων του πιο πάνω οικισμού και δ) η από 8.10.2013 μελέτη του τοπογράφου μηχανικού ... που θεωρήθηκε από ο Δήμο Διονύσου με θέμα «προτεινόμενα όρια οικισμού Σταμάτα -Σπάτα - Παλαιά Σταμάτα εντός της κτηματικής περιφέρειας της Δ.Ε. Σταμάτας» και της επί της μελέτης αυτής επισημείωση του ίδιου μηχανικού στην οποία αναφέρεται ότι «η ιδιοκτησία με ΚΑΕΚ ..., όπως φαίνεται στο παρόν διάγραμμα, βρίσκεται εντός των προαναφερθέντων ορίων (μπλε γραμμή) του οικισμού Σταμάτα - Σπάτα - Παλαιά Σταμάτα…».

 

10. Επειδή, περαιτέρω, εν όψει του ως άνω ισχυρισμού καθώς και των προσκομισθέντων από τους αιτούντες στοιχείων σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι επίδικες εκτάσεις περιλαμβάνονται στον προσωρινό κτηματικό πίνακα που αφορά στην κτηματική μονάδα της Κοινότητας Σταμάτας εντός της οποίας φέρεται να εμπίπτει, κατά τους ανωτέρω, η θέση «Στρώμα», το Δικαστήριο με τη με αρ. 2506/2017 προδικαστική απόφαση έκρινε αναγκαίο να αναβάλλει την οριστική κρίση του και να ζητήσει από τη Διοίκηση (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Δασαρχείο Πεντέλης): α) να προσδιορισθεί η θέση του οικισμού «Σταμάτα - Σπάτα» που χαρακτηρίσθηκε οικισμός προϋφιστάμενος του έτους 1923 με τη με αρ. ./24.11.1997 πράξη του Νομάρχη Ανατολικής Αττικής, β) να διευκρινισθεί αν η θέση «Στρώμα» όπου, κατά τους αιτούντες, βρίσκονται οι επίμαχες εκτάσεις περιλαμβάνεται στον εν λόγω οικισμό, γ) να καθορισθούν τα όρια αυτού σε περίπτωση που δεν έχουν ακόμη καθορισθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ/μα της 2/13.3.1981 καθώς και η σχέση του οικισμού αυτού προς την έκταση που έχει κηρυχθεί αναδασωτέα με την προσβαλλόμενη απόφαση κατά το μέρος αυτής που αφορά, ειδικότερα, στα διοικητικά όρια της περιφέρειας της πρώην Κοινότητας Σταμάτας και ήδη του Δήμου Διονύσου και, τέλος, δ) να καθορισθεί η ακριβής θέση των επίδικων εκτάσεων, να διευκρινισθεί, δηλαδή, αν αυτές ευρίσκονται εντός του προαναφερθέντος οικισμού και εντός έκτασης που έχει κηρυχθεί αναδασωτέα ή όχι. Επίσης, με την πιο πάνω απόφαση ζητήθηκε από τη Διοίκηση να λάβει υπόψη και τα προσκομισθέντα από τον αιτούντες στοιχεία (βλ. προηγούμενη σκέψη), και να αποτυπώσει σε σχετικά διαγράμματα τα όρια του οικισμού καθώς και τη θέση των επίδικων εκτάσεων σε σχέση με τα όρια αυτά, εντός προθεσμίας έξι μηνών από την κοινοποίηση στις πιο πάνω Αρχές της προδικαστικής απόφασης (πρβλ. ΣτΕ 3203/2012, 4016/2008, 3352/2007).

 

11.Επειδή, σε εκτέλεση της ως άνω προδικαστικής απόφασης του Δικαστηρίου προσκομίσθηκαν: α) το με αρ. πρωτ. ./25.5.2018 έγγραφο της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του Δήμου Διονύσου που εκδόθηκε κατόπιν σχετικού εγγράφου που απεστάλη σε αυτήν από το δασαρχείο Πεντέλης προκειμένου να εξετάσει αν οι επίδικες ιδιοκτησίες ευρίσκονται εντός ή εκτός των ορίων του οικισμού Σταμάτας. Στο εν λόγω έγγραφο αναγράφεται ότι «… σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με το αρχείο που τηρείται στην υπηρεσία μας εντός των διοικητικών ορίων της Δημοτικής Κοινότητας Σταμάτας δεν υφίσταται νομίμως οριοθετημένος οικισμός προϋφιστάμενος του 1923. Εφόσον θα θέλατε πληροφορίες για ενέργειες που έχουν γίνει αναφορικά στην υπ’ αριθ. ./24.11.1997 διαπιστωτική πράξη Νομάρχη Ανατολικής Αττικής… με την οποία διαπιστώθηκε ότι υφίστανται οι προϋποθέσεις για χαρακτηρισμό του οικισμού «Σταμάτα - Σπάτα» του Ν. Αττικής ως νομίμως προϋφισταμένου του έτους 1923, παρακαλούμε όπως απευθυνθείτε στην αρμόδια Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου», β) στη συνέχεια του ανωτέρω εγγράφου, εκδόθηκε το με αρ. πρωτ. .../5.7.2018 έγγραφο του πιο πάνω δασαρχείου που απευθύνεται στο Δικαστήριο τούτο και στο οποίο αναφέρεται ότι «…δεν υφίσταται νομίμως οριοθετημένος οικισμός προϋφιστάμενος του 1923 εντός των διοικητικών ορίων της Δημοτικής Κοινότητας Σταμάτας. Σας ενημερώνουμε λοιπόν ότι η επίδικη έκταση προστατεύεται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας καθόσον έφερε δασική μορφή και επομένως ορθώς κηρύχτηκε αναδασωτέα σύμφωνα με την αρ. ./2010 απόφαση κήρυξης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής…» και γ) το με αρ. πρωτ. ./11.9.2018 έγγραφο της πιο πάνω Υ.ΔΟΜ. που εκδόθηκε σε συνέχεια του ως άνω υπό στοιχ. α εγγράφου της στο οποίο αναγράφεται ότι: «…σας ενημερώνουμε ότι τα δύο ακίνητα με ΚΑΕΚ ... και ... που αφορά η υπ’ αρ. 2506/2017 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών…και φέρονται ως ιδιοκτησίαι των κ. ... και κ. ... και κας ... αντίστοιχα, ευρίσκονται εντός του περιγράμματος του προϋφισταμένου του έτους 1923 οικισμού «Σταμάτα - Σπάτα», όπως το περίγραμμα αυτό έχει διαβιβασθεί στην Ε.Κ.Χ.Α. Α.Ε. κατ’ εφαρμογή του νυν ισχύοντος άρθρου 23 παρ. 2 του ν. 3889/2010».

 

12. Επειδή, με το προαναφερθέν με αρ. πρωτ. ./25.5.2018 έγγραφο της Υ.ΔΟΜ. του Δήμου Διονύσου που απεστάλη στο Δασαρχείο Πεντέλης προς διευκρίνιση των τεθέντων με τη με αρ. 2506/2017 προδικαστική απόφαση του Δικαστηρίου ζητημάτων βεβαιώνεται ότι ο οικισμός «Σταμάτα - Σπάτα» που χαρακτηρίσθηκε ως προϋφιστάμενος του 1923 με τη με αρ. πρωτ. ./24.11.1997 πράξη του Νομάρχη Ανατολικής Αττικής δεν έχει ακόμη οριοθετηθεί σύμφωνα με τη διαγραφόμενη στο νόμο διαδικασία. Ακολούθως, δε, με το με αρ. πρωτ. ./11.9.2018 έγγραφο της ίδιας Υ.ΔΟΜ. βεβαιώνεται ότι οι επίδικες εκτάσεις εμπίπτουν εντός του περιγράμματος του προαναφερθέντος οικισμού το οποίο έχει διαβιβασθεί στην Ε.Κ.Χ.Α. Α.Ε. κατ’ εφαρμογή του άρθρου 23 παρ. 2 του ν. 3889/2010, όπως αυτό ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 153 περ. ΙΑ του ν. 4389/2016 (φ. Α 16/27.5.2016). Εξ άλλου, με την ως άνω λόγω διάταξη του άρθρου 23 παρ.2 του ν. 3889/2010 ορίζεται στην περ. β αυτής ότι, μεταξύ άλλων, αποτυπώνονται με κίτρινο χρώμα τα περιγράμματα οικισμών νομίμως προϋφισταμένων του έτους 1923 για τους οποίους δεν έχει καθορισθεί όριο καθ’ οιονδήποτε τρόπο, αλλά είναι νομίμως συγκροτημένοι και ότι τα ως άνω περιγράμματα θεωρημένα από την υπηρεσία δόμησης διαβιβάζονται στην Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε η οποία τα αποστέλλει, περαιτέρω, στην αρμόδια Διεύθυνση Δασών για την εφαρμογή του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 153 περ.ΙΒ του ως άνω ν. 4389/2017, με το οποίο προβλέπεται δυνατότητα αμφισβήτησης από τη δασική υπηρεσία με την επισήμανση δασικών εκτάσεων εντός των περιγραμμάτων αυτών και, ακολούθως, δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων από τους ενδιαφερομένους.

 

13. Επειδή, εν όψει των ανωτέρω, εφόσον οι επίδικες εκτάσεις βρίσκονται εντός του περιγράμματος του πράγματι προϋφισταμένου του έτους 1923 οικισμού «Σταμάτα - Σπάτα» έστω και μη αυτού νομίμως οριοθετηθέντος, ο οποίος δεν αμφισβητείται από τη δασική υπηρεσία ότι εμπίπτει εντός της κηρυχθείσας με την προσβαλλόμενη απόφαση έκτασης ως αναδασωτέας, μη νομίμως, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 παρ. 6 του ν.998/1979 και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 7, κηρύχθηκαν αυτές αναδασωτέες. Εξ άλλου, μετά την υποβολή του ως άνω με αρ. πρωτ. ./11.9.2018 εγγράφου της Υ.ΔΟΜ. του Δήμου Διονύσου, το δασαρχείο Πεντέλης δεν εκφέρει ειδική αιτιολογημένη κρίση σχετικώς με το δασικό χαρακτήρα των εν λόγω εκτάσεων, όπως απαιτείται σύμφωνα με την πιο πάνω σκέψη 7, και συγκεκριμένα δεν επικαλείται συγκεκριμένα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι οι εκτάσεις αυτές, αν και εμπίπτουν στο περίγραμμα του ως άνω μη νομίμως οριοθετηθέντος οικισμού, παρά ταύτα, έχουν δασική μορφή και λόγω καταστροφής τους, συντρέχει κατά το νόμο λόγος για την κήρυξη αυτών ως αναδασωτέων. Τέλος, δεν προβάλλεται καν ούτε προκύπτει ότι, έστω, έχει κινηθεί από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών η εφαρμογή της διαγραφόμενης στο πιο πάνω άρθρο 24 του ν. 3889/2010 διοικητικής διαδικασίας.

 

14. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση κατά το μέρος που αφορά στις ιδιοκτησίες των αιτούντων.

 

 

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 

 

Δέχεται την αίτηση ακύρωσης.

 

Ακυρώνει τη με αρ. πρωτ. ./25.1.2010 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής κατά το μέρος που αφορά στις ιδιοκτησίες των αιτούντων.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

 

Επιβάλλει στο Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη των ανωτέρω που ανέρχεται σε τετρακόσια ενενήντα ένα (491) ευρώ.

 

Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στην Αθήνα στις 8 Μαΐου 2019 και δημοσιεύθηκε στην ίδια πόλη, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου στις 31 Μαΐου 2019.

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                   Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΡΑΚΑΚΗ           ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ

 

ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΣΤΙΣ

 

Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ