ΔΕφ(ΑκυρΣυμβ) Πειρ 24/2014

Αναστολή εκτέλεσης διοικητικής πράξης - Δημόσιοι υπάλληλοι - Διαθεσιμότητα - Περικοπή μισθού - Ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη - Έλεγχος κύρους Κανονιστικής πράξης -.

 

Η υπουργική απόφαση κατάργησης θέσεων αποτελεί κανονιστική πράξη που αφορά στην οργάνωση δημόσιας υπηρεσίας και το κύρος της ελέγχεται μόνο παρεμπιπτόντως από το διοικητικό εφετείο με την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως κατά των διαπιστωτικών πράξεων θέσεως σε διαθεσιμότητα. Κρίση στην επίδικη περίπτωση ότι  η μείωση (κατά 25%) των αποδοχών υπαλλήλων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ,παρότι σημαντική, δεν προκύπτει ότι θα έχει συνέπεια να στερηθούν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους τα αναγκαία μέσα βιοπορισμού, έστω και αν μερικοί από αυτούς έχουν αυξημένες δαπάνες λόγω ασθενειών των ιδίων  ή οικογενειακών συνθηκών (ανήλικα τέκνα, άνεργη σύζυγο ) ή ακόμη λόγω υποχρεώσεων προς τράπεζες , καθώς τα στοιχεία που προσκόμισαν, αναφέρονται αποκλειστικά στις αποδοχές από την απασχόλησή τους στο Δημόσιο και δεν αφορούν το ύψος των συνολικών εισοδημάτων τους και των οικογενειών τους.

 

 

Αριθμός απόφασης 24/2014

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΤΜΗΜΑ Α1 ΑΚΥΡΩΤΙΚΟ

(ΣΕ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ)

 

            Α π ο τ ε λ ο ύ μ ε ν ο  από τους δικαστές : Ειρήνη Γιανναδάκη,  Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Μαρίνα Βάθη και Γεωργία Ρεξίνη, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων και γραμματέα το Γεώργιο Θάνο, δικαστικό υπάλληλο,

 

            σ υ ν ή λ θ ε  στην αίθουσα διασκέψεών του (γραφείο Προέδρου), στις  14 Ιανουαρίου 2014, ημέρα Τρίτη  και ώρα 12.00,

 

            γ ι α  να δικάσει την από 14 Noεμβρίου 2013 αίτηση αναστολής,

 

            τ ω ν  : 1. ..( σύνολο 6)

 

κ α τ ά των : 1. Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, 2. Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και 3. Υπουργού Οικονομικών.

 

            Με την κρινόμενη αίτηση επιδιώκεται η αναστολή εκτελέσεως :          α. της 5111.28/08/2013/16-9-2013 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ναυτιλίας και Αιγαίου και β. των 5111.01/139/2013/15-10-2013, 5111.01/137/2013/15-10-2013,5111.01/135/2013/15-10-2013, 5111.01/ 138/2013/15-10-2013, 5111.01/124/2013/15-10-2013, 5111.01/132/ 2013/ 15-10-2013 και 5111.01/125/2013/15-10-2013 διαπιστωτικών πράξεων του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.

 

           Αντίγραφο της αιτήσεως αναστολής κοινοποιήθηκε ύστερα από παραγγελία της Προέδρου του Τμήματος : α) στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (βλ. την υπ΄αριθμ. 7858/20-11-2013 έκθεση επιδόσεως του  Δικαστικού Επιμελητή του Πρωτοδικείου Αθηνών, Φωτίου Γρίβα), β) στον Υπουργό Οικονομικών (βλ. την υπ΄αριθμ. 7859/20.11.2013 έκθεση επιδόσεως του ως άνω Δικαστικού Επιμελητή του Πρωτοδικείου Αθηνών) και γ) στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου (βλ. την υπ΄αριθμ. 7863/20.11.2013 έκθεση επιδόσεως του ως άνω Δικαστικού Επιμελητή του Πρωτοδικείου Αθηνών), για να παράσχουν σχετικές πληροφορίες, οι οποίες και παρασχέθηκαν.

 

΄Υστερα από αυτά, το Δικαστήριο ως συμβούλιο, αφού άκουσε την εισηγήτρια της υπόθεσης, Γεωργία Ρεξίνη, Εφέτη Δ.Δ., που εξέθεσε τα ζητήματα που προκύπτουν και ανέπτυξε τη γνώμη της γι΄ αυτά και αφού,

 

            Μελέτησε τη δικογραφία, καθώς και τις σχετικές διατάξεις

 

            Σκέφθηκε κατά το νόμο.

 

 

1.Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως αναστολής καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (σχετ. το 1320406 έντυπο παραβόλου).

 

 

2.            Επειδή,  με την αίτηση αυτή οι αιτούντες, μόνιμοι υπάλληλοι του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ζητούν την αναστολή εκτελέσεως α. της 5111.28/08/2013/16-9-2013 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ναυτιλίας και Αιγαίου (φεκ Β΄ 2323), με την οποία κατ’ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 90 του ν. 4172/2013 (φεκ Α΄ 67) καταργούνται είκοσι (20) οργανικές και προσωποπαγείς θέσεις μόνιμου και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και β. των 5111.01/139/2013/15-10-2013, 5111.01/137/2013/15-10-2013, 5111.01/135/2013/15-10-2013, 5111.01/138/2013/15-10-2013,5111.01/124/2013/15-10-2013, 5111.01/ 132/ 2013/ 15-10-2013 και 5111.01/125/2013/15-10-2013 διαπιστωτικών πράξεων του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, με τις οποίες οι αιτούντες, λόγω της καταργήσεως με την κοινή υπουργική απόφαση των θέσεων που κατείχαν, τέθηκαν, κατά τη σειρά τους στο δικόγραφο την αιτήσεως, σε διαθεσιμότητα από 17-9-2013 για διάστημα οκτώ μηνών. Κατά των πράξεων αυτών οι αιτούντες έχουν ασκήσει κοινή με άλλους αίτηση ακυρώσεως (αρ. κατ. 457/2013), για την οποία δεν ορίσθηκε δικάσιμος.

 

3.            Επειδή, ο Υπουργός Οικονομικών δεν νομιμοποιείται παθητικά, αφού δεν προσβάλλεται πράξη υπηρεσίας που ανήκει στο Υπουργείο αυτό.

 

4.            Επειδή, η προσβαλλόμενη  κοινή υπουργική απόφαση κατάργησης θέσεων αποτελεί κανονιστική πράξη που αφορά στην οργάνωση δημόσιας υπηρεσίας (πρβ. ΕΑ ΣτΕ 489-491/2013)και το κύρος της ελέγχεται μόνο παρεμπιπτόντως από το διοικητικό εφετείο με την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως κατά των διαπιστωτικών πράξεων θέσεως σε διαθεσιμότητα.  Συνεπώς η κρινόμενη αίτηση καθ’ ο μέρος αφορά την αναστολή της αποφάσεως αυτής είναι απορριπτέα ως απαράδεκτη.

 

5.            Επειδή, με την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως προβάλλεται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις δεν είναι νόμιμες για τους εξής λόγους: 1. Διότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από οικειοθελείς αποχωρήσεις- συνταξιοδοτήσεις υπαλλήλων του στελεχωνόταν από 587 άτομα πολιτικό προσωπικό, ενώ κατά το σχέδιο διαχείρισης ανθρώπινων πόρων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης της 1-3-2013 για τη στελέχωσή του απαιτούνταν 590 άτομα. Συνεπώς  η απομάκρυνσή τους γίνεται κατά παράβαση των αρχών της αναλογικότητας, της προστατευμένης εμπιστοσύνης και της καλής πίστης. 2. Οι από 26-8-2013 και 13-9-2013 αποφάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, σχετικά με την αξιολόγηση των δομών και τη στελέχωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, που μνημονεύονται στο προοίμιο της κοινής απόφασης των Υπουργών καταργήσεως των θέσεων ότι λήφθηκαν υπόψη για την έκδοσή της, είναι ανύπαρκτες γιατί δεν δημοσιεύθηκαν. 3. Η θέση τους σε διαθεσιμότητα είναι αναιτιολόγητη και δεν λήφθηκε υπόψη η γνώμη των Προϊσταμένων τους και της Γενικής Διευθύντριας Προσωπικού, σύμφωνα με τις οποίες όλοι έχουν κριθεί απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του Υπουργείου. 4. Μετά την ανασύσταση του Υπουργείου, με το ν. 4150/2013 ανατέθηκαν στο πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου και νέες αρμοδιότητες. Ενόψει αυτών από την Επιτροπή του ΥΔΙΜΗΔ κρίθηκε ότι απαιτούνταν 442 άτομα προσωπικό. Όμως, πριν τη δημοσίευση της επίμαχης απόφασης καταργήσεως των θέσεων στη Γενική Γραμματείας του ΥΝΑ, την ΓΓΛΛΠΝΕ και τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου υπηρετούσαν συνολικά 372 άτομα, 70 λιγότερα από το οργανόγραμμα. 5. Είναι αυθαίρετη και αναιτιολόγητη η κατάργηση των συγκεκριμένων ειδικοτήτων και η επιλογή των συγκεκριμένων  ατόμων από κάθε ειδικότητα για τη θέση τους σε διαθεσιμότητα. 6. Είναι αντίθετη προς το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος η κάλυψη των κενών διοικητικών θέσεων και των νεότερων υπηρεσιών του ν. 4150/2013 από ένστολο προσωπικό και η θέση σε διαθεσιμότητα του υπάρχοντος πολιτικού προσωπικού. 7. Η κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Ναυτιλίας νομικών προσώπων δεν έγινε από το προσωπικό του Υπουργείου, αλλά το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προωθούσε στις κενές θέσεις το δικό του προσωπικό δημιουργώντας σύγχυση για το ποιο προσωπικό θα κριθεί «πλεονάζον». Οι λόγοι αυτοί, οι οποίοι αφορούν ζητήματα ερμηνείας και εφαρμογής των οικείων διατάξεων, δεν μπορεί να θεωρηθούν προδήλως βάσιμοι καθώς δεν έχουν τύχει νομολογιακής επεξεργασίας (πρβ. ΕΑ ΣτΕ 430/2013, 322/2013, 488/2012, 453/2012, 496/2011, 886/2010).

 

6.            Επειδή, οι διοικητικές πράξεις που αναφέρονται στην υπηρεσιακή κατάσταση δημοσίων υπαλλήλων, όπως οι πράξεις, κατά των οποίων στρέφεται η κρινόμενη αίτηση, συνάπτονται με την ομαλή λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας και η άμεση εκτέλεσή τους επιβάλλεται από λόγους δημοσίου συμφέροντος. Συνεπώς, οι πράξεις αυτές δεν υπόκεινται σε αναστολή εκτελέσεως, εκτός εάν, εξαιτίας της συνδρομής εξαιρετικών λόγων, η άμεση εκτέλεση των πράξεων αυτών θα μπορούσε να προξενήσει στον υπάλληλο σοβαρή και ανεπανόρθωτη βλάβη, οπότε μπορεί να χορηγηθεί αναστολή, αφού συνεκτιμηθούν και οι ανάγκες της υπηρεσίας (ΕΑ ΣτΕ  448/2012, 496/2006, 185/2004 πρβ. ΕΑ ΣτΕ 476/2012, 296/2012, 182/2009).

 

 

7.            Επειδή, οι αιτούντες προβάλλουν ότι από την άμεση εκτέλεση των πράξεων θα υποστούν ανεπανόρθωτη βλάβη. Υποστηρίζουν ότι η θέση τους σε διαθεσιμότητα και η περικοπή του 25% του μισθού τους σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση μηνιαίως απολύτως αναγκαίων υποχρεώσεων οδηγεί σε αδυναμία κάλυψης των αναγκών διαβίωσης των ιδίων και των οικογενειών τους. Ειδικότερα:  1. Ο πρώτος αιτών (...), όπως προκύπτει από την προσκομιζόμενη από 1-4-2013 βεβαίωση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, έχει συνάψει δάνειο για ανέγερση πρώτης κατοικίας, για την τοκοχρεωλυτική απόσβεση του οποίου σύμφωνα με τη βεβαίωση πλήρωσε 2.871,24 ευρώ. 2. Ο δεύτερος αιτών(...), όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, είναι έγγαμος και πατέρας δύο ενήλικων τέκνων, η σύζυγός του είναι άνεργη με δελτίο ανεργίας του ΟΑΕΔ σε ισχύ, οι καθαρές αποδοχές του ανέρχονταν τον Ιούλιο 2013, μετά την παρακράτηση ποσού 223,78 για την εξυπηρέτηση δανείου προς το Ταχυδρομικό Ταμειευτήριο, σε 742,32 ευρώ. Επίσης είναι κάτοχος πιστωτικής κάρτας, το υπόλοιπο της οποίας ανέρχεται σε 10.866,66 ευρώ. 3. Ο τρίτος αιτών (...), όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, είναι έγγαμος, πατέρας ενός ανήλικου τέκνου, οι καθαρές αποδοχές του τον Νοέμβριο 2013, μετά την παρακράτηση δόσεως ποσού 227,12 για εξόφληση δανείου μικροεπισκευών που έλαβε από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ανέρχονταν σε 752,41 ευρώ. 4. Ο τέταρτος αιτών (...) όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, είναι έγγαμος πατέρας ενός ανήλικου τέκνου, έχει συνάψει συμβάσεις δανείων με τις τράπεζες Eurobank, Νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και Alpha Bank ποσού 6.400, 20.000 και 2.685,34 (υπόλοιπο δανείου) ευρώ αντιστοίχως, και οι καθαρές αποδοχές του τον Οκτώβριο 2013, μετά την παρακράτηση δόσεως ποσού 400,76 ευρώ για το δάνειο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, ανέρχονταν σε 596,93 ευρώ. 5. Ο πέμπτος αιτών (...), όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, είναι έγγαμος, πατέρας δύο ανήλικων τέκνων και οι μηνιαίες αποδοχές του τον Σεπτέμβριο 2013 ανέρχονταν σε 1.016,41 ευρώ. 6. Ο έκτος αιτών (...), όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, έχει δάνειο (εθνοστέγη) με υπόλοιπο οφειλής 28.953,09 ευρώ και οι καθαρές αποδοχές του τον Οκτώβριο 2013 ανέρχονταν σε 825,67 ευρώ. 7. Ο έβδομος αιτών (...), όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα στοιχεία, υπέστη το 2007 τροχαίο ατύχημα, στη συνέχεια (2009) παρουσίασε μετατραυματική διαταραχή stress  με κρίσεις απώλειας συνειδήσεως (κρίσεις επιληπτικές), νοσηλεύθηκε  (2009) στη νευρολογική κλινική του Αιγινήτειου Νοσοκομείου με διάγνωση «μετακακωσική συνδρομή και μετακακωσική επιληψία», παρακολουθείτο στα εξωτερικά ιατρεία της κλινικής, και εμφάνιζε μη ικανοποιητική ανταπόκριση στην αντιεπιληπτική αγωγή. Οι καθαρές μηνιαίες αποδοχές του τον μήνα Νοέμβριο 2013 ανέρχονταν σε 1.023,15 ευρώ.

 

 

8.            Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η μείωση (κατά 25%) των αποδοχών των αιτούντων, παρότι σημαντική, δεν προκύπτει ότι θα έχει συνέπεια να στερηθούν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους τα αναγκαία μέσα βιοπορισμού, έστω και αν μερικοί από αυτούς έχουν αυξημένες δαπάνες λόγω ασθενειών των ιδίων (ο έβδομος) ή οικογενειακών συνθηκών (ανήλικα τέκνα οι τρίτος, τέταρτος, πέμπτος), (άνεργη σύζυγο ο δεύτερος) ή ακόμη λόγω υποχρεώσεων προς τράπεζες (οι πρώτος, δεύτερος, τρίτος, τέταρτος, έκτος), καθώς τα στοιχεία που προσκόμισαν αναφέρονται αποκλειστικά στις αποδοχές από την απασχόλησή τους στο Δημόσιο και δεν αφορούν το ύψος των συνολικών εισοδημάτων αυτών και των οικογενειών τους. Συνεπώς, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος χορηγήσεως της αιτούμενης αναστολής και η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί.

 

Δια ταύτα

 

 

Απορρίπτει την αίτηση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου.

 

Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στον Πειραιά, στις 14-1-2014.

 

Εκδόθηκε στον αυτό τόπο, στις 13-2-2014.

 

     Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                   Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

                                                     ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ

                                                            ΠΕΙΡΑΙΑΣ………..

Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ