ΔΕφΘεσ(Ακυρ) 131/2010

 

Ανάκληση πρόσληψης εκπαιδευτικού -.

 

 

Η Διοίκηση μπορεί ν΄ ανακαλέσει πράξη πρόσληψης αναπληρωτή ή ωρομίσθιου καθηγητή όταν περιέλθουν σ΄ αυτήν κρίσιμα στοιχεία, τα οποία, κατά την ειδικώς αιτιολογημένη και ελεγχόμενη ακυρωτικά κρίση της, θέτουν υπό σοβαρή και βάσιμη αμφισβήτηση τη νομιμότητα λήψης του πτυχίου του και δεν απαιτείται να έχει προηγουμένως ακυρωθεί δικαστικά ή ανακληθεί διοικητικά το εν λόγω πτυχίο.

 

Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης

(Τμήμα Β΄ - Ακυρωτικό)

Αριθμός 131/2010

 

 

«3. Επειδή, η κρινόμενη αίτηση απαραδέκτως ασκείται τόσο κατά της δεύτερης πράξης, δηλαδή κατά της πρότασης του ΠΥΣΔΕ, η οποία, ως προπαρασκευαστική, ενσωματώθηκε στην τελικώς εκδοθείσα απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών (α΄ προσβαλλόμενη), όσο και κατά της τρίτης πράξης, δηλαδή κατά της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του προηγούμενου έτους, διότι η αναφυόμενη με αυτήν διαφορά διέπεται από κανόνες του ιδιωτικού δικαίου και αρμόδια για την επίλυσή της είναι τα πολιτικά δικαστήρια (ΣτΕ 1444/2008 επταμ.).

 

 

4. Επειδή, κατ’ άρθρ. 14 ν. 1566/1985, η κατοχή πτυχίου Τεχνικού ή Επαγγελματικού Λυκείου ή Μέσης Τεχνικής ή Επαγγελματικής Σχολής παρέχει στον εκπαιδευτικό το δικαίωμα να καταλάβει θέση της αντίστοιχης Κατηγορίας ΤΕ στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με διορισμό ή πρόσληψη ως αναπληρωτή ή ωρομίσθιου. Η διαπίστωση ότι το πτυχίο αυτό δεν είναι νόμιμο, υπό την έννοια ότι δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την χορήγησή του, επιτρέπει και δικαιολογεί την ανάκλησή του, προκειμένου δε περί αναπληρωτών καθηγητών, η σχέση των οποίων ρυθμίζεται από τις διατάξεις του π.δ.410/1988, η διαπίστωση αυτή αποτελεί σπουδαίο λόγο για την καταγγελία της οικείας σύμβασης εργασίας. Από τις διατάξεις αυτές, σε συνδυασμό με τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως, που επιτρέπουν την ανάκληση και αυτών ακόμη των νομίμων διοικητικών πράξεων για λόγους δημοσίου συμφέροντος, συνάγονται τα ακόλουθα: Για να ανακληθεί από την Διοίκηση πράξη πρόσληψης αναπληρωτή ή ωρομισθίου εκπαιδευτικού λόγω εύλογων και βάσιμων αμφιβολιών ως προς την γνησιότητα του πτυχίου του, δεν απαιτείται σε κάθε περίπτωση να έχει προηγουμένως ακυρωθεί δικαστικά ή ανακληθεί διοικητικά το εν λόγω πτυχίο, αλλά αρκεί να περιέλθουν μετά την πρόσληψη στην Διοίκηση κρίσιμα στοιχεία, τα οποία, κατά την ειδικώς αιτιολογημένη και ελεγχόμενη ακυρωτικά κρίση αυτής, θέτουν υπό σοβαρή και βάσιμη αμφισβήτηση τη νομιμότητα λήψης του πτυχίου αυτού. Τούτο διότι, η εν λόγω ανάκληση επιβάλλεται από λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, που επιτρέπουν την κατ’ εξαίρεση ανάκληση και αυτών ακόμη των νομίμων ατομικών πράξεων και που συνάπτονται όχι μόνον με την οργάνωση και την εύρυθμη λειτουργία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και με την ίδια την φύση της παρεχόμενης παιδείας που απαιτεί να κατέχουν οι εκπαιδευτικοί τις αναγκαίες κατά κλάδο επιστημονικές και παιδαγωγικές γνώσεις ώστε να εκπληρώνεται ο κατά το Σύνταγμα και τους νόμους σκοπός της. Για την κρίση περί συνδρομής λόγων δημοσίου συμφέροντος προς ανάκληση πρόσληψης επιτρέπεται η νέα εκτίμηση των κατά την πρόσληψη υφισταμένων πραγματικών περιστατικών, τα οποία είτε δεν είχαν αξιολογηθεί είτε είχαν αξιολογηθεί διαφορετικά (ΣτΕ 4414/1997, 1061/82, 4084, 3932/1988, 3055/1977, 975/1976, 2413/1971). Τέλος, η αιτιολογία της ανακλητικής απόφασης δεν απαιτείται να εμπεριέχεται στο σώμα αυτής, αλλά αρκεί να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου.

 

5. ...

 

 

6. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση και το από 25.5.2006 δικόγραφο προσθέτων λόγων η αιτούσα, χωρίς να αποδεικνύει τη νομιμότητα της κατά τα άνω φοίτησής της στα Τρίκαλα με την απολύτως ταυτόχρονη σε ωράριο, ημέρες και διάρκεια απασχόλησή της στις Σέρρες, υποστηρίζει ότι η απόφαση αυτή δεν είναι νομίμως αιτιολογημένη διότι, το ίδιο το ΠΥΣΔΕ, πριν από τη νέα πρόσληψή της απεφάσισε να αναστείλει την ισχύ της καταγγελίας συμβάσεως εργασίας. Όμως, η νέα πρόσληψη κατά το έτος 2004-2005 δεν έγινε λόγω της επικαλούμενης απόφασης του ΠΥΣΔΕ, η οποία, εν πάση περιπτώσει, δεν μπορεί να ελεγχθεί ούτε και παρεμπιπτόντως, αλλά λόγω του ότι η αιτούσα δεν είχε διαγραφεί από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών ΤΕ καθ’ όσον δεν είχε ανακληθεί ακόμη το πτυχίο της. Η μη ανάκληση του εν λόγω πτυχίου δεν εμπόδιζε την Διοίκηση να ανακαλέσει τη νόμιμη, κατ΄ εφαρμογήν του τεκμηρίου της νομιμότητας, πρόσληψη της αιτούσης για λόγους δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή για την προστασία της παρεχόμενης παιδείας και εκπαίδευσης, δημόσια αγαθά που, υπό τα ως άνω πραγματικά περιστατικά, τέθηκαν σε διακινδύνευση. Η συνδρομή των λόγων αυτών, που προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, νομίμως και ειδικώς αιτιολογεί την προσβαλλόμενη απόφαση και επομένως ο αντίθετος λόγος πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Περαιτέρω, η αιτούσα υποστηρίζει ότι, εφόσον τόσο το πόρισμα της ΕΔΕ (14.5.2004) όσο και η καταγγελία της σύμβασής της (22.7.2004) ήταν προγενέστερα και άρα γνωστά στην Διοίκηση κατά τον χρόνο της νέας πρόσληψής της (22.11.2004), δεν είναι νόμιμη η ανάκληση αυτής της πρόσληψης λόγω διαφορετικής εκτίμησης των ίδιων πραγματικών περιστατικών και στοιχείων. Και ο λόγος όμως αυτός, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Διότι, η νέα πρόσληψή της, κατά την ειδικώς αιτιολογημένη κρίση της Διοίκησης ήταν αντίθετη προς το δημόσιο συμφέρον και επομένως νομίμως αξιολογήθηκαν εκ νέου με διαφορετικό τρόπο πραγματικά περιστατικά που ήταν ήδη γνωστά και είχαν εκτιμηθεί διαφόρως».