ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΤρΔΕφ (Ακ) Αθ 2677/2018

 

Τοποθέτηση Προϊσταμένων οργανικών μονάδων Δημοσίου -.

 

Στην περίπτωση γ΄ της παρ.1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017, κατά την οποία δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν για τη στελέχωση των θέσεων ευθύνης του εκάστοτε επιπέδου, οι υπάλληλοι που ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου του ίδιου ή του αμέσως ανώτερου επιπέδου κατά το χρόνο έναρξης ισχύος των νέων Οργανισμών, η επιλογή των υπαλλήλων στους οποίους θα ανατεθούν καθήκοντα προσωρινών προϊσταμένων, γίνεται από αυτούς που πληρούν τις προϋποθέσεις και τα τυπικά προσόντα επιλογής που τίθενται ανά επίπεδο ευθύνης από το εφαρμοστέο σύστημα επιλογής (άρθρο 84 του Υπαλληλικού Κώδικα ή διατάξεις ειδικού συστήματος επιλογής) και, ανήκουν στον προβλεπόμενο από τις οικείες οργανικές διατάξεις κλάδο, για την επιλογή δε αυτή το αρμόδιο όργανο διαθέτει ευρεία διακριτική ευχέρεια. Το αρμόδιο όργανο δεν είναι υποχρεωμένο να προβεί σε συγκριτική αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων, οφείλει, όμως, να λάβει υπόψη τα ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων, την ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, τη γνώση του αντικειμένου του φορέα και τις εν γένει διοικητικές ικανότητές τους. Τοποθέτηση υπαλλήλων ως προσωρινών Προϊσταμένων στα Τμήματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ειδικώς, στα Τμήματα Διαχείρισης Αποβλήτων και Γ΄ Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας κ.λπ.. Ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης λόγω έλλειψης νόμιμης αιτιολογίας.

 

 

 

Αριθμός απόφασης: 2677/2018

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Τμήμα IB΄

Σχηματισμός Ακυρωτικής Διαδικασίας

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 8 Ιουνίου 2018, με δικαστές τις Βασιλική Ταουσιάνη, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Μαρία Τσίρλη και Ευαγγελία Καραβέλατζη, Εφέτες Δ.Δ. και Γραμματέα την Ελευθερία Καλαϊτζάκη, δικαστική υπάλληλο,

 

για να δικάσει την από 22 Δεκεμβρίου 2017 αίτηση ακυρώσεως (ΑΚ 2349/28.12.2017)

 

του ..., κατοίκου Αθηνών (...), ο οποίος παραστάθηκε με το δικηγόρο Απόστολο Παπακωνσταντίνου, που τον διόρισε με προφορική δήλωση στο ακροατήριο,

 

κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος παραστάθηκε με την Γιολάντα Παπαρούνη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία κατέθεσε δήλωση, σύμφωνα με το άρθρο 33 παρ. 6 του π.δ. 18/1989 (Α΄8), όπως συμπληρώθηκε από το άρθρο 26 παρ.1 του ν. 4509/2017 (Α΄201), περί μη εμφανίσεώς της και

 

κατά των παρεμβαινόντων: 1. ..., κατοίκου Κορυδαλλού Αττικής (οδός ...) και 2. ..., κατοίκου Νίκαιας Αττικής (οδός ...), οι οποίοι παραστάθηκαν με τη δικηγόρο Ειρήνη Τσιάντη, που την διόρισαν με συμβολαιογραφικά πληρεξούσια.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της έκθεσης της εισηγήτριας Ε. Καραβέλατζη, Εφέτη Δ.Δ.

 

Κατόπιν το Δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο του αιτούντος, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση και την πληρεξουσία των παρεμβαινόντων, η οποία ζήτησε την απόρριψη της αίτησης.

 

Μετά τη συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και

 

 

α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης έχει καταβληθεί ηλεκτρονικό παράβολο (κωδικός 181633118958 0226 0007).

 

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, ο αιτών, μόνιμος υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Μηχανικών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με βαθμό Α΄, ζητεί να ακυρωθεί η οικ. 46184/9.11.2017 απόφαση του οικείου Υπουργού με θέμα «Τοποθέτηση Προϊσταμένων οργανικών μονάδων επιπέδου Τμήματος», κατά το μέρος που αφορά την, κατά παράλειψή του, τοποθέτηση ως Προϊσταμένων Τμημάτων του εν λόγω Υπουργείου, κατ' άρθρο 18 του ν. 4492/2017, δύο άλλων υπαλλήλων, …  και …, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, του αυτού κλάδου και βαθμού, στο Τμήμα Διαχείρισης Αποβλήτων η πρώτη και στο Γ΄ Τμήμα Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας, Καυσίμων και Χημικών Ουσιών και Εξορυκτικών Δραστηριοτήτων, ο δεύτερος.

 

3. Επειδή, οι ως άνω τοποθετηθέντες ως Προϊστάμενοι Τμημάτων, κατά παράλειψη του αιτούντος, με προφανές έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς παρεμβαίνουν με χωριστά δικόγραφα, προς απόρριψη της υπό κρίση αίτησης.

 

4. Επειδή, με το άρθρο 54 του ν. 4178/2013 (Α΄ 174), ορίζεται ότι με προεδρικά διατάγματα καταρτίζονται, αντικαθίστανται ή τροποποιούνται οι Οργανισμοί των φορέων της Διοίκησης, μεταξύ των οποίων είναι και τα υπουργεία, με τους Οργανισμούς δε αυτούς καθορίζεται η οργάνωση και λειτουργία των εν λόγω φορέων. Κατά το ίδιο άρθρο, με τους ανωτέρω Οργανισμούς καθορίζεται, μεταξύ άλλων, η αποστολή του φορέα, όπως προκύπτει από τις κείμενες διατάξεις που διέπουν τη σύσταση και τις αρμοδιότητές του, καθώς και η διάρθρωση των υπηρεσιών του σε οργανικές μονάδες, δηλαδή σε γενικές διευθύνσεις, διευθύνσεις, υποδιευθύνσεις, τμήματα, αυτοτελή και μη και αυτοτελή γραφεία, ενώ μπορεί επίσης να προβλέπεται η κατάργηση ή συγχώνευση υπηρεσιών ή οργανικών μονάδων των φορέων, καθώς και η μεταφορά αρμοδιοτήτων τους σε άλλες υπηρεσίες ή οργανικές μονάδες του φορέα. Περαιτέρω, με το υπό τον τίτλο «Μεταβατικές τοποθετήσεις προϊσταμένων στις νέες οργανικές δομές» άρθρο 18 του ν. 4492/2017 (Α΄156/18.10.2017), ορίζονται τα εξής: «1. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3, από τον έναρξη ισχύος των νέων οργανικών διατάξεων που εκδίδονται κατ' εφαρμογή του άρθρου 54 του ν. 4178/2013 (Α΄174) ή άλλων ειδικών διατάξεων, και σε κάθε περίπτωση, μεταβατικά, μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών πλήρωσης των θέσεων ευθύνης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4369/2016 (Α΄33) [με το άρθρο 29 του οποίου αντικαταστάθηκαν τα άρθρα 84 έως 86 του Υπαλληλικού Κώδικα, περί προϊσταμένων οργανικών μονάδων- κριτηρίων και διαδικασίας επιλογής αυτών], ή τις διατάξεις ειδικών συστημάτων επιλογής προϊσταμένων που βρίσκονται σε ισχύ, προϊστάμενοι στις οργανικές μονάδες τοποθετούνται, με απόφαση του αρμόδιου για τοποθέτηση προϊσταμένων οργάνου, κατά περίπτωση ως εξής: α) Επανατοποθετούνται προϊστάμενοι στις οργανικές μονάδες που προβλέπονται από τις οικείες οργανικές διατάξεις, υπάλληλοι, οι οποίοι ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου του ίδιου επιπέδου κατά το χρόνο έναρξης ισχύος των οικείων Οργανισμών ύστερα από επιλογή ή/και τοποθέτηση, υπό την προϋπόθεση ότι εξακολουθούν να υπηρετούν στον οικείο φορέα και ανήκουν στον κλάδο, του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται από τις οικείες οργανικές διατάξεις να προϊστανται στη συγκεκριμένη θέση. β) Αν οι υπάλληλοι της περίπτωσης α΄ ανά επίπεδο θέσης ευθύνης είναι περισσότεροι από τις οργανικές μονάδες του οικείου επιπέδου, όπως προκύπτουν ύστερα από την ισχύ των νέων οργανικών διατάξεων, τοποθετούνται προϊστάμενοι ανά επίπεδο θέσης ευθύνης εκείνοι που διαθέτουν τον περισσότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων στο επίπεδο αυτό. Στην περίπτωση αυτή, υπάλληλοι που ενώ πληρούν τις προϋποθέσεις της περίπτωσης α΄, δεν τοποθετούνται ως προϊστάμενοι του οικείου επιπέδου, τοποθετούνται υποχρεωτικά και κατά προτεραιότητα ως προϊστάμενοι σε οργανική μονάδα του αμέσως κατώτερου επιπέδου, εφόσον ανήκουν στον κλάδο, του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται από τις οικείες οργανικές διατάξεις να προΐστανται στη συγκεκριμένη θέση. Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις προϊσταμένων στο αμέσως κατώτερο επίπεδο, η υποχρεωτική κατά τα ανωτέρω τοποθέτηση των υπαλλήλων του προηγούμενου εδαφίου συνεπάγεται τη μη τοποθέτηση, από τους ήδη υπηρετούντες σε θέση ευθύνης του επιπέδου αυτού, εκείνων που διαθέτουν το λιγότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων στο επίπεδο αυτό. γ) Αν δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν οι υπάλληλοι για τη στελέχωση των θέσεων ευθύνης του εκάστοτε επιπέδου, σύμφωνα με τους όρους των περιπτώσεων α΄ και β΄, προϊστάμενοι τοποθετούνται υπό τους όρους των νέων οργανικών διατάξεων, υπάλληλοι του οικείου φορέα που πληρούν τις προϋποθέσεις και τα προσόντα επιλογής που τίθενται ανά επίπεδο ευθύνης από το κατά περίπτωση εφαρμοστέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων. Για την τοποθέτηση των υπαλλήλων, σύμφωνα με την περίπτωση αυτή, συνεκτιμώνται τα ουσιαστικά προσόντα, η ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, η γνώση του αντικειμένου του φορέα και οι εν γένει διοικητικές τους ικανότητες. Υπό τους ίδιους αυτούς όρους, για την πλήρωση των κενών θέσεων ευθύνης της παρούσας περίπτωσης, επιτρέπεται η τοποθέτηση σε θέση ευθύνης ανώτερου επιπέδου υπαλλήλων που δύνανται να τοποθετηθούν ως προϊστάμενοι οργανικών μονάδων σύμφωνα με την περίπτωση α΄. 2. Η τοποθέτηση των προϊσταμένων της παραγράφου 1 λήγει αυτοδικαίως με την επιλογή και τοποθέτηση προϊσταμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4369/2016 (Α΄33) ή τις διατάξεις ειδικών συστημάτων επιλογής προϊσταμένων που βρίσκονται σε ισχύ. ... 3. Υπάλληλοι που έχουν τοποθετηθεί, ύστερα από επιλογή, σε θέση προϊσταμένου οργανικής μονάδας που προκηρύχθηκε εντός της τελευταίας τριετίας, εφόσον η θητεία τους δεν έχει λήξει, καθώς και υπάλληλοι των οποίων εκκρεμεί η τοποθέτηση σε θέση προϊσταμένου οργανικής μονάδας που προκηρύχθηκε εντός της τελευταίας τριετίας, παραμένουν και τοποθετούνται προϊστάμενοι ...».

 

5. Επειδή, κατά τις ανωτέρω διατάξεις, στην περίπτωση γ΄ της παρ.1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017, κατά την οποία δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν για τη στελέχωση των θέσεων ευθύνης του εκάστοτε επιπέδου, οι υπάλληλοι που ασκούν καθήκοντα προϊσταμένου του ίδιου ή του αμέσως ανώτερου επιπέδου κατά το χρόνο έναρξης ισχύος των νέων Οργανισμών (κατά τις διατάξεις των περιπτώσεων α΄και β΄της ίδιας παραγράφου), η επιλογή των υπαλλήλων στους οποίους θα ανατεθούν καθήκοντα προσωρινών προϊσταμένων, γίνεται από αυτούς που πληρούν τις προϋποθέσεις και τα τυπικά προσόντα επιλογής που τίθενται ανά επίπεδο ευθύνης από το εφαρμοστέο σύστημα επιλογής (άρθρο 84 του Υπαλληλικού Κώδικα ή διατάξεις ειδικού συστήματος επιλογής) και, ανήκουν στον προβλεπόμενο από τις οικείες οργανικές διατάξεις κλάδο, για την επιλογή δε αυτή το αρμόδιο όργανο διαθέτει ευρεία διακριτική ευχέρεια. Ενόψει του προσωρινού χαρακτήρα της ανάθεσης καθηκόντων και της ανάγκης ταχείας ολοκλήρωσης της διαδικασίας επιλογής, το αρμόδιο όργανο δεν είναι υποχρεωμένο να προβεί σε συγκριτική αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων, οφείλει, όμως, να λάβει υπόψη τα ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων, την ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, τη γνώση του αντικειμένου του φορέα και τις εν γένει διοικητικές ικανότητές τους (πρβλ. ΣτΕ 382/2016).

 

6. Επειδή, κατ΄ εξουσιοδότηση του προαναφερόμενου άρθρου 54 του ν. 4178/2013, εκδόθηκε το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.)» (Α΄160/30.10.2017). Στο Κεφάλαιο Δ΄ του νέου αυτού Οργανισμού, το οποίο αναφέρεται στις υπηρεσιακές μονάδες της Γενικής Γραμματείας Περιβάλλοντος, προβλέπεται ότι στην εν λόγω Γενική Γραμματεία υπάγονται δύο Γενικές Διευθύνσεις, εκ των οποίων η μία είναι η Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής, η Γενική δε αυτή Διεύθυνση απαρτίζεται μεταξύ άλλων, από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Αποβλήτων και Περιβαλλοντικών Πιστοποιήσεων, καθώς τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης. Η πρώτη Διεύθυνση αποτελείται από τρία Τμήματα, μεταξύ των οποίων, το Τμήμα Διαχείρισης Αποβλήτων και η δεύτερη Διεύθυνση περιλαμβάνει τέσσερα Τμήματα, μεταξύ των οποίων και το Τμήμα Γ΄:Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας, Καυσίμων και Χημικών Ουσιών και Εξορυκτικών Δραστηριοτήτων. Κατά το άρθρο 73 παρ. 5 του προεδρικού αυτού διατάγματος, στα Τμήματα των Διευθύνσεων που απαρτίζουν τη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής, προϊσταται υπάλληλος των κλάδων ΠΕ Μηχανικών ή ΠΕ Περιβάλλοντος ή ΠΕ Γεωτεχνικών (πλην του Τμήματος Περιβαλλοντικών Πιστώσεων στο οποίο προΐσταται υπάλληλος ΠΕ όλων των κλάδων).

 

7. Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, ο αιτών, μόνιμος υπάλληλος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κλάδου ΠΕ Μηχανικών και βαθμού Α΄, διορίσθηκε στο Υπουργείο από 15.1.2000 (Γ΄ 169), ως απόφοιτος από το χρόνο αυτό της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ.). Επίσης, είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης «Master of Science (Engineering)» του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ. Υπό την ισχύ του προϊσχύσαντος Οργανισμού του Υπουργείου (π.δ. 100/2014, Α΄167), υπηρετούσε στο Τμήμα Β΄: 'Εργων, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Υποδομών, Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, Μεταφοράς Ενέργειας, Καυσίμων και Χημικών Ουσιών της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης και με τις οικ. .../24.6.2015 και .../4.2.2016 αποφάσεις του οικείου Διευθυντή ορίσθηκε να αναπληρώνει τον Προϊστάμενο του εν λόγω Τμήματος, σε περίπτωση κωλύματος ή απουσίας αυτού. Οι παρεμβαίνοντες είναι υπάλληλοι του αυτού Υπουργείου, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ειδικότητας ΠΕ Μηχανικών και βαθμού Α΄. Από αυτούς η πρώτη είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Τμήμα Χημικών Μηχανικών) και ο δεύτερος είναι απόφοιτος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ίδιο Τμήμα) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στην «Υπολογιστική Μηχανική» του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Υπό την ισχύ του προϊσχύσαντος Οργανισμού του Υπουργείου, αμφότεροι υπηρετούσαν στο Τμήμα Γ΄: Έργων Μεταφορών, Υδραυλικών Έργων, Υποδομής Διαχείρισης Υγρών Αποβλήτων και Λιμενικών της ως άνω Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, ο δεύτερος δε από αυτούς, ορίσθηκε με τις ίδιες ως άνω αποφάσεις του οικείου Διευθυντή, να αναπληρώνει τον Προϊστάμενο του Τμήματος αυτού, σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματός του. Μετά την έναρξη ισχύος του νέου Οργανισμού του Υπουργείου (π.δ. 132/2017), με τον οποίο, όπως αναφέρεται και στο από 10.5.2018 έγγραφο με τις συμπληρωματικές απόψεις της Διοίκησης, αυξήθηκαν οι οργανικές μονάδες , μεταξύ άλλων, επιπέδου Τμήματος (από 109 σε 121 Τμήματα), με αποτέλεσμα να μην επαρκούν για τη στελέχωσή τους οι ήδη ασκούντες καθήκοντα προϊσταμένου Τμήματος υπάλληλοι, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση, με την οποία τοποθετήθηκαν από 10.11.2017, ως Προϊστάμενοι εκατόν είκοσι (120) Τμημάτων του Υπουργείου, οι αναγραφόμενοι σε σχετικό πίνακα υπάλληλοι, κατά τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4492/2017. Μεταξύ των υπαλλήλων αυτών είναι και οι παρεμβαίνοντες, οι οποίοι τοποθετήθηκαν ως Προϊστάμενοι, η μεν πρώτη στο Τμήμα Διαχείρισης Αποβλήτων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Αποβλήτων και Περιβαλλοντικών Πιστοποιήσεων, ο δε δεύτερος στο Τμήμα Γ΄: Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας, Καυσίμων και Χημικών Ουσιών και Εξορυκτικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης. Κατά τα αναφερόμενα στην απόφαση αυτή, για την έκδοσή της λήφθηκαν υπόψη, πέραν των κειμένων διατάξεων, το 27253/7786/9.11.2017 έγγραφο του Γραφείου του Υπουργού, που απευθύνεται στη Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών-Τμήμα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, προκειμένου να γίνει η τοποθέτηση των αναγραφόμενων σε αυτό υπαλλήλων ως Προϊσταμένων αντίστοιχων Τμημάτων (χωρίς προτεινόμενο υπάλληλο για ένα Τμήμα: Επιθεώρησης και Ενέργειας Β. Ελλάδας), καθώς και η ανάγκη διασφάλισης της εύρυθμης λειτουργίας της υπηρεσίας και ομαλής μετάβασης στο νέο οργανωτικό σχήμα, η αποστολή κάθε οργανικής μονάδας και οι υπηρεσιακές ανάγκες.

 

8. Επειδή, ο αιτών προβάλλει με την κρινόμενη αίτηση, όπως την αναπτύσσει με το υπόμνημα, ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση τοποθετήθηκαν ως Προϊστάμενοι Τμημάτων οι προαναφερόμενοι…, κατά παράλειψή του, παρά το γεγονός ότι τα δικά του τυπικά και ουσιαστικά προσόντα υπερέχουν καταδήλως των αντίστοιχων προσόντων των τοποθετηθέντων και συνεπώς, η απόφαση αυτή εκδόθηκε κατά παράβαση νόμου και καθ' υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης. Τούτο διότι, όπως υποστηρίζει ο αιτών, α) η μεν πρώτη τοποθετηθείσα , σε αντίθεση με τον ίδιο, δεν διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, ούτε είναι απόφοιτος της Ε.Σ.Δ.Δ., ο δε δεύτερος δεν είναι απόφοιτος της Σχολής αυτής, β) ο αιτών , κατά το χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης, είχε περισσότερο χρόνο υπηρεσίας (κατά τέσσερα περίπου έτη) από εκείνον που είχαν αμφότεροι οι τοποθετηθέντες, καθώς και αναγνωρισμένο χρόνο προϋπηρεσίας εκτός του δημόσιου τομέα, ασκούσε δε από το έτος 2015 καθήκοντα αναπλήρωσης Προϊσταμένου Τμήματος, τα οποία ουδέποτε άσκησε η πρώτη τοποθετηθείσα και γ) ο αιτών διαθέτει άριστες αξιολογήσεις. Ο λόγος αυτός, όμως, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, καθότι σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά σε προηγούμενη σκέψη, επί τοποθετήσεως προϊσταμένων κατά την περίπτωση γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017, κατ' εφαρμογήν της οποίας έγιναν οι επίμαχες τοποθετήσεις, όπως αναφέρει και ο αιτών στην κρινόμενη αίτηση, οι τοποθετούμενοι υπάλληλοι αρκεί κατ΄αρχήν να πληρούν τις προϋποθέσεις και τα τυπικά προσόντα επιλογής που τίθενται από το εφαρμοστέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, τη συνδρομή των οποίων στο πρόσωπο των παρεμβαινόντων … και …, δεν αμφισβητεί ο αιτών με συγκεκριμένες αιτιάσεις. Δεν απαιτείται δε, σύγκριση αυτών με τους λοιπούς υπαλλήλους ως προς τα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα τους. Συνεπώς, δεν ήταν κατά νόμον υποχρεωτική η σύγκριση του αιτούντος και των παρεμβαινόντων ως προς το είδος και τον αριθμό των τίτλων εκπαίδευσης, το συνολικό χρόνο υπηρεσίας ή τον ορισμό ή μη αυτών ως αναπληρωτών για την περίπτωση απουσίας ή κωλύματος των προϊσταμένων της αντίστοιχης οργανικής μονάδας, χωρίς πάντως να προβάλλεται βάσει του τελευταίου, δικαίωμα προτεραιότητας του αιτούντος κατά την περίπτωση α΄ της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017, λόγω τυχόν πραγματικής άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου κατά τον κρίσιμο χρόνο έναρξης ισχύος του οικείου Οργανισμού.

 

9. Επειδή, περαιτέρω, τόσο στην προσβαλλόμενη απόφαση, όσο και στο ΥΠΕΝ/ΥΠΓΡ/.../9.11.2017 έγγραφο του Γραφείου Υπουργού, που μνημονεύεται σε αυτήν, δεν αναφέρεται ότι για την τοποθέτηση των υπαλλήλων ως προσωρινών Προϊσταμένων στα Τμήματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ειδικώς, στα Τμήματα Διαχείρισης Αποβλήτων και Γ΄ Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας κλπ., λήφθηκαν υπόψη τα ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων που πληρούσαν τις προς τούτο προϋποθέσεις και τα τυπικά προσόντα, η ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, η γνώση του αντικειμένου του φορέα και οι εν γένει διοικητικές ικανότητές τους, όπως επιβάλλουν οι διατάξεις της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017, ούτε προσδιορίζονται συγκεκριμένα στοιχεία που λήφθηκαν υπόψη σε σχέση με τα ως άνω οριζόμενα στις διατάξεις αυτές. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη απόφαση στερείται νόμιμης αιτιολογίας, κατά το προσβαλλόμενο με την κρινόμενη αίτηση μέρος της, κατ' αποδοχή ως βάσιμου του σχετικού λόγου ακυρώσεως, ενώ είναι απορριπτέοι οι αντίθετοι ισχυρισμοί του καθ ού Υπουργού και των παρεμβαινόντων. Μόνη άλλωστε η γενική και αόριστη αναφορά στην προσβαλλόμενη απόφαση των διατάξεων, μεταξύ άλλων, της περ. γ΄της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4492/2017 και της προβλεπόμενης από αυτές «συνεκτίμησης λοιπών προσόντων», καθώς και της ανάγκης διασφάλισης εύρυθμης λειτουργίας της υπηρεσίας και ομαλής μετάβασης στο νέο οργανωτικό σχήμα, της αποστολής κάθε οργανικής ομάδας και των υπηρεσιακών αναγκών, δεν αρκεί για να προσδώσει στην προσβαλλόμενη απόφαση νόμιμο και επαρκές αιτιολογικό έρεισμα.

 

10. Επειδή, κατόπιν αυτών, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση, κατά το μέρος που τοποθετήθηκαν ως Προϊστάμενοι οι παρεμβαίνοντες, κατά παράλειψη του αιτούντος, στο Τμήμα Διαχείρισης Αποβλήτων και στο Τμήμα Γ΄: Τμήμα Μεταφορικών Υποδομών, Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας, Καυσίμων και Χημικών Ουσιών και Εξορυκτικών Δραστηριοτήτων, αντίστοιχα και, να αναπεμφθεί η υπόθεση στη Διοίκηση για νέα αιτιολογημένη κρίση, ενώ πρέπει να απορριφθούν οι παρεμβάσεις.

 

 

Δ ι ά   τ α ύ τ α

 

 

Δέχεται την αίτηση.

 

Ακυρώνει, κατά το σκεπτικό, την οικ. 46184/9.11.2017 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά το μέρος με το οποίο τοποθετήθηκαν ως Προϊστάμενοι Τμημάτων του Υπουργείου οι … και …, κατά παράλειψη του αιτούντος και αναπέμπει κατά το μέρος αυτό, την υπόθεση στη Διοίκηση.

 

Απορρίπτει τις παρεμβάσεις.

 

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στον αιτούντα.

 

Επιβάλλει συμμέτρως σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και των παρεμβαινόντων, τη δικαστική δαπάνη του αιτούντος που ανέρχεται σε πεντακόσια εβδομήντα έξι (576) ευρώ.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου 2018 και η απόφαση δημοσιεύθηκε στον ίδιο τόπο στις 31 Οκτωβρίου 2018.

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                  Η Γραμματέας

 

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΑΟΥΣΙΑΝΗ      ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΛΑΪΤΖΑΚΗ