ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΤρΔΕφ (Συμβ) Αθ 60/2019

 

Κέρδη από στοιχήματα και τυχερά παίγνια μέσω διαδικτύου - Συμμετοχή του Δημοσίου - Ενδικοφανής προσφυγή - Αναστολή εκτέλεσης -.

 

’σκηση προσφυγής κατά της τεκμαιρόμενης απορρίψεως ενδικοφανούς προσφυγής. Η άσκηση της προσφυγής πριν τη συντέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως δεν καθιστά προδήλως απαράδεκτη την προσφυγή και, κατ’ επέκταση, απορριπτέα την αίτηση αναστολής, εφόσον πιθανολογείται ότι η συντέλεση αυτή θα έχει επέλθει κατά την πρώτη συζήτηση του ενδίκου βοηθήματος της προσφυγής. Αλλοδαπή εταιρία με αντικείμενο εργασιών την παροχή υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου. Αίτηση υπαγωγής στο φορολογικό καθεστώς της παρ. 12 του άρθρου 50 του ν. 4002/2011. Επιβολή ποσού ως διαφορά συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου και επιβολή προστίμου. ’σκηση ενδικοφανούς προσφυγής από την εταιρία ενώπιον του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών και εν συνεχεία προσφυγής κατά της τεκμαιρόμενης απορρίψεως αυτής. Εν μέρει δεκτή αίτηση αναστολής κατά των ένδικων καταλογιστικών πράξεων. Κρίθηκε ότι η άμεση εκτέλεση των ένδικων καταλογιστικών πράξεων θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στην αιτούσα, συνιστάμενη στον οικονομικό κλονισμό της επιχειρήσεώς της. Έκταση του ανασταλτικού αποτελέσματος. Αυτό δεν καταλαμβάνει τη λήψη ενός ή περισσότερων αναγκαστικών μέτρων εισπράξεως ή διοικητικών μέτρων επί των αναφερόμενων στην απόφαση περιουσιακών στοιχείων της αιτούσας.

 

 

 

 

Αριθμός απόφασης 60/2019

 

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Τμήμα 19ο Τριμελές

ΣΕ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

Σ υ ν ή λ θ ε στις 19 Φεβρουαρίου 2019, με δικαστές τους: Χρήστο Κεϊμαλή, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Αγγελική Καζάνη και Νεκταρία Γιακουμάκη - Εισηγήτρια, Εφέτες Δ.Δ., και γραμματέα την Όλγα Καραγιάννη, δικαστική υπάλληλο,

 

γ ι α να κρίνει την με ημερομηνία καταθέσεως 21 Ιανουαρίου 2019 (αριθμ. καταχ. ΑΝ ./21.1.2019) αίτηση αναστολής,

 

τ η ς αλλοδαπής εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «... LIMITED», που εδρεύει  στο Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (οδός ...),

 

κ α τ ά του Ελληνικού Δημοσίου, που εκπροσωπείται νομίμως από τον Προϊστάμενο του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.).

 

Η κρίση του Δικαστηρίου είναι η εξής:

 

1. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το με αριθμό . ηλεκτρονικό παράβολο), ζητείται η αναστολή εκτελέσεως της τεκμαιρόμενης απορρίψεως, από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), της ./29.11.2018 ενδικοφανούς προσφυγής, που άσκησε η αιτούσα κατά των .../22.10.2018 οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού απόδοσης συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, καθώς και κατά της ./22.10.2018 οριστικής πράξεως επιβολής προστίμου επί τηρήσεως βιβλίων και εκδόσεως στοιχείων, κατ εφαρμογή του άρθρου 54 του Ν. 4174/2013, που εξέδωσε ο Προϊστάμενος του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. Με τις τελευταίες αυτές πράξεις επιβλήθηκε, αντιστοίχως, σε βάρος της αιτούσας α) ποσό 4.351,19 ευρώ ως διαφορά συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη (30%), διαχειριστικής περιόδου 2012, καθώς και πρόσθετος φόρος άρθρου 49 του Ν. 4509/2017, ύψους 4.017,89 ευρώ, β) ποσό 96,80 ευρώ ως συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, διαχειριστικής περιόδου 2013, καθώς και πρόσθετος φόρος ποσού 89,39 ευρώ, γ) ποσό 8.461.159,88 ευρώ ως διαφορά συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, διαχειριστικής περιόδου 2014, καθώς και πρόσθετος φόρος ύψους 4.230.579,94 ευρώ, δ) πρόστιμο ποσού 1.000 ευρώ, λόγω μη προσκομίσεως και μη επιδείξεως στον έλεγχο βιβλίων, στοιχείων, λογιστικών αρχείων και δεδομένων, κατά τη διαχειριστική περίοδο 2018. Κατά της ανωτέρω τεκμαιρόμενης απορρίψεως, η αιτούσα έχει ασκήσει την με αριθμ. καταχ. ΠΡ5./21.1.2019 προσφυγή, η εκδίκαση της οποίας εκκρεμεί ενώπιον του Δικαστηρίου αυτού.

 

 2. Επειδή, στο άρθρο 63 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας ορίζεται ότι: «1. Με την επιφύλαξη όσων ορίζονται σε ειδικές διατάξεις του Κώδικα, οι εκτελεστές ατομικές διοικητικές πράξεις ή παραλείψεις, από τις οποίες δημιουργούνται κατά νόμο διοικητικές διαφορές ουσίας, υπόκεινται σε προσφυγή.  2. 3. Στις περιπτώσεις που από το νόμο προβλέπεται, κατά της πράξης ή της παράλειψης, διοικητική προσφυγή, η οποία ασκείται, μέσα σε ορισμένη προθεσμία, ενώπιον του ίδιου ή ιεραρχικώς προϊσταμένου ή άλλου ειδικώς κατεστημένου, οργάνου, και συνεπάγεται τον έλεγχο της πράξης ή της παράλειψης κατά το νόμο και την ουσία (ενδικοφανής προσφυγή), το ένδικο βοήθημα της προσφυγής ασκείται παραδεκτώς μόνο κατά της πράξης που εκδίδεται για την ενδικοφανή προσφυγή.   4. Αν παρέλθει η προθεσμία που τάσσει τυχόν ειδικώς ο νόμος προς έκδοση απόφασης για την ενδικοφανή προσφυγή ή, σε περίπτωση που δεν τάσσεται τέτοια προθεσμία, αν παρέλθει άπρακτο τρίμηνο από την άσκησή της, το ένδικο βοήθημα της προσφυγής ασκείται κατά της, τεκμαιρόμενης από τη πάροδο της προθεσμίας, απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής. 5. Η προσφυγή ασκείται παραδεκτώς και πριν από τη συντέλεση της παράλειψης ή της τεκμαιρόμενης απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής, εφόσον όμως η συντέλεση αυτή έχει επέλθει κατά την πρώτη συζήτηση του ένδικου βοηθήματος της προσφυγής. 6. 7. 8. ». Εξάλλου, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/2013, Φ.Ε.Κ. Α΄ 170) ορίζει στο άρθρο 63 ότι: «1. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί οποιαδήποτε πράξη που έχει εκδοθεί σε βάρος του από τη Φορολογική Διοίκηση . οφείλει να υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα την επανεξέταση της πράξης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας από την Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Φορολογικής Διοίκησης. 2. .3. Με την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής αναστέλλεται η καταβολή ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) του αμφισβητούμενου ποσού, υπό την προϋπόθεση ότι έχει καταβληθεί το υπόλοιπο πενήντα τοις εκατό (50%) [όπως η παρ. 3 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 49 παρ. 2 του Ν. 4223/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 287)]. 4. Ο υπόχρεος έχει δικαίωμα να υποβάλει, ταυτόχρονα με την ενδικοφανή προσφυγή και αίτημα αναστολής της καταβολής που προβλέπεται στην παράγραφο 3. Η Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης δύναται να αναστείλει την εν λόγω πληρωμή, μέχρι την έκδοση της απόφασής της, μόνο στην περίπτωση κατά την οποία η πληρωμή θα είχε ως συνέπεια ανεπανόρθωτη βλάβη για τον υπόχρεο. Εάν δεν εκδοθεί απόφαση εντός τριάντα (30) ημερών, από την υποβολή της αίτησης στη Φορολογική Διοίκηση, η αίτηση αναστολής θεωρείται ότι έχει απορριφθεί. [όπως η παρ. 4 τροποποιήθηκε με τα άρθρα 49 παρ. 3 του Ν. 4223/2013 και 91 παρ. 1 του  Ν. 4316/2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 270)]. 5. Εντός εκατόν είκοσι (120) ημερών από την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής στη Φορολογική Διοίκηση, η Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης εκδίδει απόφαση, την οποία κοινοποιεί στον υπόχρεο, λαμβάνοντας υπόψη την προσφυγή, τις πληροφορίες που έλαβε από τον υπόχρεο και τις απόψεις της αρμόδιας φορολογικής αρχής, καθώς και κάθε άλλη πληροφορία που είναι σχετική με την υπόθεση [όπως η παρ. 5 τροποποιήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 47 του  Ν. 4331/2015 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 69)]. 6. 7. 8. Κατά της απόφασης της Υπηρεσίας Εσωτερικής Επανεξέτασης ή της σιωπηρής απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής λόγω παρόδου της προθεσμίας προς έκδοση της απόφασης, ο υπόχρεος δύναται να ασκήσει προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου Διοικητικού Δικαστηρίου σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Για την αναστολή, λόγω άσκησης προσφυγής, ισχύουν ανάλογα οι διατάξεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου. [όπως το εδάφιο β΄ της παρ. 8 προστέθηκε με την υποπαρ. Δ.2 περ.15.β. του άρθρου πρώτου του Ν. 4254/2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 85)]. 9. ».

 

3. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, η ενδικοφανής προσφυγή της αιτούσας κατά των .../22.10.2018 οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού απόδοσης συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, καθώς και κατά της ./22.10.2018 οριστικής πράξεως επιβολής προστίμου, με την οποία συνυποβλήθηκε αίτημα αναστολής της καταβολής του ποσοστού 50% του αμφισβητούμενου, με την ενδικοφανή προσφυγή, ποσού, ασκήθηκε στις 29.11.2018, η δε προσφυγή κατά της τεκμαιρόμενης απορρίψεως της ανωτέρω ενδικοφανούς προσφυγής ασκήθηκε στις 21.1.2019, ήτοι πριν την πάροδο της προθεσμίας των εκατόν είκοσι (120) ημερών εντός της οποίας έπρεπε να εκδοθεί απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής και, επομένως, πριν τη συντέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως αυτής. Ωστόσο, η άσκηση της προσφυγής πριν τη συντέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως δεν καθιστά, ενόψει της διατάξεως της παρ. 5 του άρθρου 63 του Κ.Δ.Δ., προδήλως απαράδεκτη την προσφυγή και, κατ επέκταση, απορριπτέα, κατά τη διάταξη του άρθρου 202 παρ. 2 περ. α΄ του Κ.Δ.Δ., την κρινόμενη αίτηση, εφόσον πιθανολογείται ότι η συντέλεση αυτή θα έχει επέλθει κατά την πρώτη συζήτηση του ενδίκου βοηθήματος της προσφυγής, απορριπτομένου του περί του αντιθέτου ισχυρισμού της φορολογικής αρχής, με τον οποίο προβάλλεται ότι η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα ως στρεφόμενη κατά ανύπαρκτης διοικητικής πράξεως, επειδή, κατά την ημέρα ασκήσεως αυτής, δεν είχε συντελεσθεί η τεκμαιρόμενη απόρριψη. Και τούτο, δεδομένου ότι, υπό την αντίθετη εκδοχή, η αιτούσα θα ασκούσε μεν παραδεκτώς, πριν τη συντέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως, προσφυγή, θα στερούνταν, όμως, τη δυνατότητα ασκήσεως αιτήσεως αναστολής και, συνεπώς, την παροχή έγκαιρης και αποτελεσματικής προσωρινής δικαστικής προστασίας, για το χρονικό διάστημα από την άσκηση της προσφυγής (21.1.2019) έως τη συντέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως (29.3.2019), ενώ (ήδη από 29.12.2018) έχει απορριφθεί σιωπηρώς από τη φορολογική διοίκηση το αίτημά της περί αναστολής της καταβολής του ποσοστού 50%, με την άπρακτη πάροδο τριάντα ημερών από την υποβολή της σχετικής αιτήσεως. Εξάλλου, μετά την τεκμαιρόμενη απόρριψη του τελευταίου αυτού αιτήματός της, ο Προϊστάμενος του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. προέβη, στις 16.1.2019, σε λήψη αναγκαστικών μέτρων σε βάρος της αιτούσας, ειδικότερα δε, σε αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας τρίτου (ήτοι, της τράπεζας «EUROBANK ERGASIAS A.Ε.») για οφειλή ποσού 29.335.329,88 ευρώ, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα ένδικα ποσά. Για το λόγο δε αυτό, η φορολογική αρχή, με την από 30.1.2019 έκθεση απόψεών της, προβάλλει, όχι μόνο ότι η αίτηση στρέφεται, όπως προεκτέθηκε, κατά μη συντελεσθείσας, κατά την άσκησή της, τεκμαιρόμενης απορρίψεως, αλλά και ότι η ίδια αυτή αίτηση είναι απορριπτέα ελλείψει αντικειμένου, αφού έχει ήδη επέλθει, από 16.1.2019, ήτοι πριν την άσκησή της, η επικαλούμενη από την αιτούσα βλάβη με τη συντέλεση της αναγκαστικής εκτελέσεως, με αποτέλεσμα, κατά το Ελληνικό Δημόσιο, η κατάσχεση να μην ανατρέπεται παρά μόνο με την καταβολή του οφειλόμενου φόρου ή την ακύρωση των προσβαλλόμενων πράξεων και, επομένως, χωρίς την τήρηση του σταδίου της προσωρινής δικαστικής προστασίας. Ενόψει, όμως, των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση έχει ασκηθεί παραδεκτώς και πρέπει να εξετασθεί περαιτέρω. 

 

4. Επειδή, ο Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας [Κ.Δ.Δ., κυρωθείς διά του άρθρου πρώτου του Ν. 2717/1999 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 97)] ορίζει στο άρθρο 69 ότι: «1. Η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής και η άσκησή της δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης. 2. Κατ εξαίρεση, αν με την πράξη καταλογίζονται χρηματικά ποσά που αναφέρονται σε φορολογικές εν γένει απαιτήσεις του Δημοσίου ή άλλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ή αυτοτελείς χρηματικές κυρώσεις για παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας, η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής, καθώς και η άσκησή της αναστέλλουν την εκτέλεση της πράξης. Ειδικές διατάξεις, οι οποίες αποκλείουν την αναστολή ή θεσπίζουν την κατά ορισμένο μόνο ποσοστό αναστολή των πράξεων τούτων, διατηρούνται σε ισχύ. 3. Κατά τα λοιπά, σε κάθε περίπτωση, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 200 έως και 205». Περαιτέρω, στο άρθρο 200 του Κ.Δ.Δ., όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 17 του Ν. 3659/2008 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 77), ορίζεται ότι: «Σε κάθε περίπτωση που η προθεσμία ή η άσκηση της προσφυγής δεν συνεπάγεται κατά νόμο την αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης εκτελεστής ατομικής διοικητικής πράξης και εφόσον στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχει χορηγηθεί αναστολή από την αρμόδια διοικητική αρχή, μπορεί, ύστερα από αίτηση εκείνου που άσκησε την προσφυγή, να ανασταλεί, με συνοπτικά αιτιολογημένη απόφαση του δικαστηρίου, εν όλω ή εν μέρει η εκτέλεση της πράξης αυτής» και στο άρθρο 202 παρ. 1 και 2 αυτού, όπως η παρ. 1 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 34 του Ν. 3900/2010 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 213) και η παρ. 2 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 4446/2016 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 240), ορίζεται ότι: «1. Η αίτηση αναστολής γίνεται δεκτή μόνο εφόσον ο αιτών επικαλεσθεί και αποδείξει ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα του προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη ή αν το δικαστήριο εκτιμά ότι το ένδικο βοήθημα είναι προδήλως βάσιμο. 2. Ειδικώς επί φορολογικών, τελωνειακών και διαφορών με χρηματικό αντικείμενο, το δικαστήριο μπορεί, με την απόφασή του, να ορίσει ότι το ανασταλτικό αποτέλεσμα δεν καταλαμβάνει τη λήψη ενός ή περισσότερων αναγκαστικών μέτρων είσπραξης ή διοικητικών μέτρων, για τον εξαναγκασμό ή τη διασφάλιση της είσπραξης της οφειλής, επί συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων του αιτούντος, τα οποία αναφέρονται στην απόφαση».

 

5. Επειδή, ο Ν. 4002/2011 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 180) ορίζει στα άρθρα 25 και 50 του Κεφαλαίου Η΄ του Μέρους Δ΄, υπό τον τίτλο «ρύθμιση της αγοράς παιγνίων», όπως τα άρθρα αυτά ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, τα εξής: «Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ορίζονται ως: α) β) «Τυχερά παίγνια»: Προκειμένου ένα παίγνιο να χαρακτηριστεί ως τυχερό πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: αα. Να υφίσταται, έστω και εν μέρει, επιρροή της τύχης στο αποτέλεσμα του παιγνίου. ββ. Να υφίσταται οικονομική διακινδύνευση (wager ή bet), που ως τέτοια νοείται η επιλογή του παίκτη να αναλάβει τον κίνδυνο επένδυσης στο αποτέλεσμα του παιγνίου, οποιουδήποτε χρηματικού ποσού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου, ανεξάρτητα από το ύψος της αξίας του στοιχείου αυτού, προκειμένου να επιδιώξει άμεσα ή έμμεσα οικονομικό όφελος από το αποτέλεσμα διεξαγωγής του παιγνίου. [] ιβ) «Μικτό Κέρδος» (gross gaming revenue): το χρηματικό ποσό που απομένει εάν από το συνολικό χρηματικό ποσό συμμετοχής των παικτών αφαιρεθούν τα αποδιδόμενα σε αυτούς ποσά. ιγ) [] ιε) «Διαδικτυακός λογαριασμός παίκτη»: είναι ο λογαριασμός που αποδίδεται σε κάθε παίκτη από τον κάτοχο της άδειας για ένα ή περισσότερα παίγνια. Ο λογαριασμός αυτός καταγράφει τα ποσά συμμετοχής και τα κέρδη από παίγνια, τις οικονομικές κινήσεις που συνδέονται με αυτά, καθώς και το υπόλοιπο των διαθέσιμων ποσών του παίκτη...» [άρθρο 25, όπως η περ. β αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 22 του Ν. 4141/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 81)] και «1. [] 5. Για όλα τα τυχερά παίγνια η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα καθορίζεται σε τριάντα τοις εκατό (30%) επί του μικτού κέρδους που αφορά τα ποσά τα οποία προέρχονται από την εκμετάλλευση της δραστηριότητας του κατόχου της άδειας. Τα έσοδα αυτά αποδίδονται στο Δημόσιο κάθε τρίμηνο και πάντως όχι αργότερα από τις 16 Ιανουαρίου, 16 Απριλίου, 16 Ιουλίου και τις 16 Οκτωβρίου κάθε έτους, για το προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο 6. 7. ... 8. Τα κέρδη που προκύπτουν από την εκμετάλλευση των παιγνίων, που ρυθμίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 26, φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις φορολογίας του εισοδήματος.  Γενικά έξοδα διαχείρισης και διάφορα άλλα έξοδα οργάνωσης και λειτουργίας της αλλοδαπής επιχείρησης που έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και είναι κάτοχος άδειας του νόμου αυτού, που πραγματοποιούνται από την έδρα της επιχείρησης που βρίσκεται στην αλλοδαπή, δεν υπολογίζονται προκειμένου να προσδιοριστεί το καθαρό κέρδος που προκύπτει στην Ελλάδα από τη μόνιμη εγκατάσταση της αλλοδαπής επιχείρησης10. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση της Ε.Ε.Ε.Π., καθορίζονται τα ποσά των παραβόλων, τελών και συμμετοχών, καθώς και ο χρόνος, η διαδικασία καταβολής, τα όργανα είσπραξης και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή των προηγούμενων παραγράφων ... 11. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση της Ε.Ε.Ε.Π., καθορίζονται όλα τα έγγραφα, μηχανικά ή ηλεκτρονικά μέσα, για τη βεβαίωση κάθε φύσης εσόδων του Δημοσίου, επιπλέον εκείνων που προβλέπονται από τις γενικές διατάξεις. 12. Εταιρείες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου που είναι νόμιμα εγκατεστημένες σε κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού χώρου και κατέχουν σχετική νόμιμη άδεια λειτουργίας και παροχής τέτοιων υπηρεσιών, μπορούν να συνεχίσουν την παροχή υπηρεσιών στη μεταβατική περίοδο μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού που διέπουν το διαδικτυακό στοίχημα και τη χορήγηση των σχετικών αδειών μόνον εφόσον υπαχθούν αμέσως και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς των άρθρων 45 έως 50 του νόμου αυτού, αναδρομικά στο πλαίσιο του άρθρου 78 παρ. 2 του Συντάγματος. Κάθε σχετική λεπτομέρεια καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Η εφαρμογή της παραγράφου αυτής δεν θίγει τη σχετική αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο νόμο αυτόν και δεν προδικάζει την παροχή άδειας κατά το άρθρο 45. 13» (άρθρο 50). Ήδη, με το άρθρο 56 του Ν. 4389/2016 (Φ.Ε.Κ. Α΄ 94), με το οποίο αντικαταστάθηκαν τα δύο πρώτα εδάφια της παρ. 5 του άρθρου 50 του Ν. 4002/2011, καθορίστηκε το ποσοστό συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα, για όλα τα τυχερά παίγνια, σε τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) επί του μικτού κέρδους και προβλέφθηκε ότι τα έσοδα αυτά αποδίδονται στο Δημόσιο εντός δεκαέξι (16) ημερών από το τέλος του ημερολογιακού μήνα που αφορούν. Κατ εξουσιοδότηση των ανωτέρω διατάξεων του Ν. 4002/2011, εκδόθηκε η Πολ. 1248/2011 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Φ.Ε.Κ. Β' 2854). Στο άρθρο 1 της αποφάσεως αυτής ορίσθηκε ότι: «Οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου που είναι νόμιμα εγκατεστημένες σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού χώρου, οι οποίες κατέχουν σχετική νόμιμη άδεια λειτουργίας και παροχής τέτοιων υπηρεσιών και έχουν υποβάλει ή θα υποβάλουν έως και 31-12-2011 οικειοθελή αίτηση υπαγωγής στο φορολογικό καθεστώς της παρ. 12 του άρθρου 50 του ν. 4002/2011, λογίζεται ότι έχουν υπαχθεί στο μεταβατικό αυτό καθεστώς με την καταβολή των οφειλομένων, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των παραγράφων 5, 8 και 9 του άρθρου 50 του ανωτέρω νόμου, ποσών έως την ανωτέρω ημερομηνία» και στο άρθρο 3 ότι: «1. Οι εταιρείες της παρούσας απόφασης αποδίδουν στο Ελληνικό Δημόσιο ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί του μικτού τους κέρδους, το οποίο προκύπτει από τη συμμετοχή παικτών από την Ελλάδα. Το μικτό κέρδος προσδιορίζεται στην περ. ιβ του άρθρου 25 του νόμου 4002/2011, ως το χρηματικό ποσό που απομένει, εάν από το συνολικό χρηματικό ποσό συμμετοχής των παικτών αφαιρεθούν τα αποδιδόμενα σε αυτούς ποσά. Ο προσδιορισμός του ως άνω μικτού κέρδους τεκμηριώνεται από πρόσφορα αποδεικτικά στοιχεία, όπως ισοζύγια ή λογαριασμοί αναλυτικών καθολικών ή λογιστικές καταστάσεις που συντάσσονται βάσει των τηρουμένων, σύμφωνα με τις διεθνώς παραδεκτές αρχές της λογιστικής επιστήμης βιβλία. Από τα στοιχεία αυτά πρέπει να προκύπτουν επιπλέον τα χρηματικά ποσά που προέρχονται από τη συμμετοχή παικτών από την Ελλάδα καθώς και τα χρηματικά ποσά που πρέπει να αποδοθούν στην Ελλάδα. Τα ως άνω αποδεικτικά στοιχεία τίθενται στη διάθεση της Φορολογικής Αρχής άμεσα, μόλις ζητηθούν. 2. Υπόχρεοι για την καταβολή των αναφερομένων στο άρθρο 1 ποσών συμμετοχής στα μικτά κέρδη είναι οι ανωτέρω εταιρείες, μέσω των νομίμων εκπροσώπων αυτών. Οι πιο πάνω εταιρείες, πρέπει να υπαχθούν μέχρι 31-12-2011 στο φορολογικό καθεστώς των άρθρων 45 έως 50 του προαναφερθέντος νόμου και να υποβάλουν μέχρι την ως άνω ημερομηνία την πρώτη δήλωση απόδοσης των ποσών συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, η οποία θα αφορά στο χρονικό διάστημα από 1-1-2010 έως 31-12-2010. Επίσης υποχρεούνται να υποβάλουν έως και την 31-1-2012 την αντίστοιχη δήλωση για το χρονικό διάστημα από 1-1-2011 έως 31-12-2011 καταβάλλοντας και στις δύο περιπτώσεις εφάπαξ τα οφειλόμενα ποσά. Η υποβολή των επόμενων δηλώσεων των εταιρειών που έχουν υπαχθεί στο ανωτέρω φορολογικό καθεστώς για την καταβολή των ποσών συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη γίνεται κανονικά ανά τρίμηνο και πάντως όχι αργότερα από τις 16 Ιανουαρίου, 16 Απριλίου, 16 Ιουλίου και 16 Οκτωβρίου κάθε έτους, για το προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο, όπως ορίζεται στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 50 του ως άνω νόμου. Η μη υποβολή δήλωσης, η υποβολή εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης, καθώς και η διαδικασία βεβαίωσης και καταλογισμού διέπονται από τις διατάξεις που εφαρμόζονται κάθε φορά στη φορολογία εισοδήματος και στο ν. 2523/1997. 3. 4. Ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του χρηματικού ποσού, που αφορά στο ποσοστό συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη καθορίζονται όπως φαίνεται στο προσαρτημένο υπόδειγμα, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης. Η ως άνω δήλωση υποβάλλεται σε δύο (2) αντίτυπα, εκ των οποίων το ένα επιστρέφεται στον υπόχρεο μετά την καταβολή του ανωτέρω ποσού και το άλλο παραμένει στη ΔΟΥ.». Σύμφωνα με το προσαρτημένο στην ως άνω απόφαση υπόδειγμα, για την απόδοση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, στην οικεία δήλωση συμπληρώνεται το συνολικό ποσό συμμετοχής παικτών, τα ποσά που αποδόθηκαν σ αυτούς, τα μικτά κέρδη και το οφειλόμενο ποσό, ήτοι ποσοστό 30% επί των μικτών κερδών.  Ακολούθως, το εδάφιο 1 της παρ. 1 και το εδάφιο 5 της παρ. 2 του άρθρου 3 της ανωτέρω αποφάσεως αντικαταστάθηκαν με την παρ. 1Α της ΠΟΛ. 1077/2016 αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1746) ως εξής: «1. Οι εταιρείες της παρούσας απόφασης αποδίδουν στο Ελληνικό Δημόσιο ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) επί του μικτού τους κέρδους, το οποίο προκύπτει από τη συμμετοχή παικτών από την Ελλάδα. 2. . Η υποβολή των δηλώσεων των εταιρειών που έχουν υπαχθεί στο ανωτέρω φορολογικό καθεστώς και η απόδοση των ποσών συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη γίνεται εντός δεκαέξι (16) ημερών από το τέλος του ημερολογιακού μήνα που αφορούν».

 

6. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Η αιτούσα αλλοδαπή εταιρεία, που εδρεύει στο Λονδίνο, έχει αντικείμενο εργασιών την παροχή υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου και εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον ..., υπέβαλε, στις 30.12.2011, αίτηση υπαγωγής στο φορολογικό καθεστώς της παρ. 12 του άρθρου 50 του Ν. 4002/2011. Βάσει της από 15.10.2018 εκθέσεως μερικού ελέγχου συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, εκδόθηκαν σε βάρος αυτής από τον Προϊστάμενο του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. οι .../22.10.2018 οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού απόδοσης συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου, με τις οποίες της επιβλήθηκε, αντιστοίχως, α) ποσό 4.351,19 ευρώ ως διαφορά συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη (30%), διαχειριστικής περιόδου 2012, καθώς και πρόσθετος φόρος άρθρου 49 του Ν. 4509/2017, ύψους 4.017,89 ευρώ, β) ποσό 96,80 ευρώ ως συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, διαχειριστικής περιόδου 2013, καθώς και πρόσθετος φόρος ποσού 89,39 ευρώ, γ) ποσό 8.461.159,88 ευρώ ως διαφορά συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη, διαχειριστικής περιόδου 2014, καθώς και πρόσθετος φόρος ύψους 4.230.579,94 ευρώ. Εξάλλου, με την ./22.10.2018 οριστική πράξη επιβολής προστίμου επί τηρήσεως βιβλίων και εκδόσεως στοιχείων, κατ εφαρμογή του άρθρου 54 του Ν. 4174/2013, που εξέδωσε ο Προϊστάμενος του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., επιβλήθηκε στην αιτούσα πρόστιμο ποσού 1.000 ευρώ, λόγω μη προσκομίσεως και μη επιδείξεως στον έλεγχο βιβλίων, στοιχείων, λογιστικών αρχείων και δεδομένων, κατά τη διαχειριστική περίοδο 2018, αν και ζητήθηκαν εγγράφως με σχετικές προσκλήσεις έγγραφες ειδοποιήσεις. Κατά των ανωτέρω πράξεων, η αιτούσα άσκησε την ./29.11.2018 ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών και, στη συνέχεια, κατά της τεκμαιρόμενης απορρίψεως αυτής, την με αριθμ. καταχ. ΠΡ./21.1.2019 προσφυγή.

 

7. Επειδή, ήδη, με την κρινόμενη αίτηση, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι η καταβολή ποσοστού 50% του ένδικου ποσού, σε συνδυασμό με τις λοιπές οφειλές της προς το Ελληνικό Δημόσιο, συνολικού ύψους 23.788.269,62 ευρώ (πλέον τόκων εκπρόθεσμης καταβολής), καθώς και η επιβολή αναγκαστικής κατασχέσεως στους τραπεζικούς λογαριασμούς της στην Ελλάδα, ήτοι τους δύο τηρούμενους στην τράπεζα «EUROBANK ERGASIAS Α.Ε.» με αριθμό . και . και αντίστοιχο ταμειακό υπόλοιπο, στις 10.1.2019, 1.661.698,52 ευρώ και 160.191,98 ευρώ, τον «PAYSAFE MERCHANT» με αριθμό . και ταμειακό υπόλοιπο, στις 31.12.2018, 407.243,71 ευρώ, καθώς και τον «VIVA WALLET» με αριθμό . και ταμειακό υπόλοιπο, στις 31.12.2018, 856.456,28 ευρώ, που όχι μόνο αποτελούν τα μοναδικά περιουσιακά της στοιχεία, αλλά τα κατατεθειμένα στους τρεις τελευταίους από αυτούς ποσά ανήκουν στους παίκτες και όχι στην εταιρεία, θα επιφέρει σ αυτήν ανεπανόρθωτη βλάβη, συνιστάμενη στη διακινδύνευση της δυνατότητάς της να ανταποκριθεί στις τρέχουσες υποχρεώσεις της, καθώς και της ικανότητάς της προς συνέχιση των εργασιών της. Η τρέχουσα δε οικονομική κατάσταση της εταιρείας προκύπτει, κατά την αιτούσα, από το προσκομιζόμενο προσωρινό ισοζύγιο της 31ης.10.2018, σύμφωνα με το οποίο τα διαθέσιμα στον πρώτο ως άνω λογαριασμό της ανέρχονταν, κατά την ημερομηνία αυτή, σε 2.817.755,50 ευρώ, όπως προκύπτει και από την οικονομική έκθεση της εταιρείας «. LLP». Σύμφωνα, εξάλλου, με την προσκομιζόμενη τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, φορολογικού έτους 2017, τα ακαθάριστα έσοδα της επιχειρήσεως της αιτούσας ανήλθαν, κατά το έτος αυτό, σε 98.794.212,34 ευρώ και τα καθαρά της κέρδη σε 1.962.223,99 ευρώ έναντι 1.763.573 ευρώ και 565.557,41 ευρώ αντιστοίχως, κατά το φορολογικό έτος 2016, όπως προκύπτει από την οικεία δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

 

8. Επειδή, το Δικαστήριο λαμβάνει υπόψη αφενός το ύψος των εισοδημάτων της αιτούσας, καθώς και τη λοιπή περιουσιακή της κατάσταση, όπως περιγράφεται στην προηγούμενη σκέψη, αφετέρου το γεγονός ότι η ένδικη οφειλή είναι ιδιαιτέρως υψηλή για τα οικονομικά δεδομένα της. Ενόψει των προεκτεθέντων, η άμεση εκτέλεση των ένδικων καταλογιστικών πράξεων θα προκαλέσει, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, ανεπανόρθωτη βλάβη στην αιτούσα, συνιστάμενη στον οικονομικό κλονισμό της επιχειρήσεώς της. Συνεπώς, συντρέχει νόμιμος λόγος χορηγήσεως της αιτούμενης αναστολής. Προς διασφάλιση, όμως, του δημοσίου συμφέροντος, ενόψει του ύψους της οφειλής της αιτούσας, πρέπει να ορισθεί, κατ άρθρο 202 παρ. 2 του Κ.Δ.Δ., ότι το ανασταλτικό αποτέλεσμα δεν καταλαμβάνει τη λήψη ενός ή περισσότερων αναγκαστικών μέτρων εισπράξεως ή διοικητικών μέτρων, για τον εξαναγκασμό ή τη διασφάλιση της εισπράξεως της ένδικης οφειλής, επί των τηρούμενων ως άνω λογαριασμών της αιτούσας στην Τράπεζα «EUROBANK ERGASIAS A.Ε.», που έχουν ήδη δεσμευθεί, κατά τα εκτιθέμενα στην τρίτη σκέψη της παρούσας, πριν την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως, για την ικανοποίηση της ένδικης απαιτήσεως του καθ ου Δημοσίου.

 

9. Επειδή, κατ ακολουθία, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να ανασταλεί εν μέρει η εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξεως μέχρι την έκδοση οριστικής αποφάσεως επί της προσφυγής και να ορισθεί ότι το ανασταλτικό αποτέλεσμα δεν καταλαμβάνει τη λήψη ενός ή περισσότερων αναγκαστικών μέτρων εισπράξεως ή διοικητικών μέτρων επί των ανωτέρω περιουσιακών στοιχείων της αιτούσας κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο διατακτικό. Περαιτέρω, μέρος του καταβληθέντος παραβόλου, ποσού 25 ευρώ, πρέπει να αποδοθεί στην αιτούσα, κατ εφαρμογή του άρθρου 277 παρ. 9 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Τέλος, τα δικαστικά έξοδα πρέπει να συμψηφιστούν μεταξύ των διαδίκων λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 275 παρ. 1 εδ. γ΄ του ανωτέρω Κώδικα.

 

 

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 

 

Δέχεται εν μέρει την αίτηση.

 

Αναστέλλει εν μέρει την εκτέλεση της τεκμαιρόμενης απορρίψεως, από τον Προϊστάμενο της Δ.Ε.Δ. της Α.Α.Δ.Ε., της ./29.11.2018 ενδικοφανούς προσφυγής, που άσκησε η αιτούσα κατά των .../22.10.2018 οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού απόδοσης συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, καθώς και κατά της 537/22.10.2018 οριστικής πράξεως επιβολής προστίμου του Προϊσταμένου του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., καθώς και την εκτέλεση των πράξεων αυτών.

 

Ορίζει ότι το ανασταλτικό αποτέλεσμα της παρούσας αποφάσεως δεν καταλαμβάνει τη λήψη ενός ή περισσότερων αναγκαστικών μέτρων εισπράξεως ή διοικητικών μέτρων, για τον εξαναγκασμό ή τη διασφάλιση της εισπράξεως της ένδικης οφειλής, επί των τραπεζικών λογαριασμών με αριθμό ... και ... , που τηρεί η αιτούσα στην Τράπεζα «EUROBANK ERGASIAS A.Ε.».

 

Διατάσσει την απόδοση στην αιτούσα μέρους του καταβληθέντος παραβόλου, ποσού είκοσι πέντε (25) ευρώ και την κατάπτωση του λοιπού, ύψους είκοσι πέντε (25) ευρώ, υπέρ του Δημοσίου.

 

Συμψηφίζει τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων.

 

Κρίθηκε στην Αθήνα στις 19 Φεβρουαρίου 2019 και η απόφαση εκδόθηκε στην ίδια πόλη στις 31 Μαΐου 2019.

 

Ο Πρόεδρος                                          Η Εισηγήτρια

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΕΪΜΑΛΗΣ                           ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗ

 

   Η Γραμματέας

ΟΛΓΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ