ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΣτΕ 1450/2018

 

Έφεση - Οικοδομική άδεια - Αναθεώρηση - Κατάτμηση ενιαίου γηπέδου - Δημιουργία δύο αυτοτελών γηπέδων - Ρυθμίσεις Ζ.Ο.Ε. για δυναμικότητα ξενοδοχειακών μονάδων -.

 

Ανέγερση νέας, αυτοτελούς μονάδας. Ανάκληση και επαναχορήγηση εγκρίσεων καταλληλότητας και αρχιτεκτονικών σχεδίων. Αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας βάσει των νέων εγκρίσεων. Αρχή του πολεοδομικού κεκτημένου και κατώτατο όριο κατάτμησης. Απόρριψη της έφεσης.

 

 

 

 

Αριθμός 1450/2018

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ Ε'

 

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του στις 5 Ιουνίου 2013, με την εξής σύνθεση: Αγγ. Θεοφιλοπούλου, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Ε' Τμήματος, Ι. Μαντζουράνης, Μ. Γκορτζολίδου, Σύμβουλοι, Μ. Τριπολιτσιώτη, Δ. Βασιλειάδης, Πάρεδροι. Γραμματέας η Π. Μερτζανάκη.

 

Για να δικάσει την από 16 Νοεμβρίου 2009 έφεση:

 

της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «... Α.Ε. - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ» και τον διακριτικό τίτλο «... Α.Ε.», που εδρεύει στην Καστοριά (Δ.Δ. . του Δήμου Μακεδνών Ν. Καστοριάς), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Δήμο Νικόπουλο (Α.Μ. 1042 Δ.Σ. Θεσ/νίκης), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά των: 1) Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Καστοριάς και ήδη αρμοδιότητας Δήμου Καστοριάς, ο οποίος παρέστη με τον δικηγόρο Πέτρο Πατρώνο (Α.Μ. 23724), που τον διόρισε με απόφαση η Οικονομική του Επιτροπή και 2) Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «... Α.Ε.Β.Ε.», που εδρεύει στην Καστοριά (Δ.Δ. . του Δήμου Μακεδνών Ν. Καστοριάς), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Ιάκωβο Μαθιουδάκη (Α.Μ. 4985 Δ.Σ. Θεσ/νίκης), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

και κατά της υπ' αριθμ. 774/2009 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης.

 

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου Μ. Γκορτζολίδου.

 

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο της εκκαλούσας εταιρείας, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους εφέσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η έφεση και τους πληρεξουσίους των εφεσίβλητων, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψη της.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

 

 

Α φ ο ύ  μ ε λ έ τ η σ ε τ α  σ χ ε τ ι κ ά  έ γ γ ρ α φ α Σ κ έ φ θ η κ ε  κ α τ ά  τ ο ν  Ν ό μ ο

 

 

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης έφεσης έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (υπ' αριθ. 282240/2009 ειδικό γραμμάτιο παραβόλου).

 

2. Επειδή, με την υπό κρίση έφεση ζητείται η εξαφάνιση της 774/2009 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, με την οποία απερρίφθη αίτηση της ήδη εκκαλούσας για την ακύρωση α) της εκδοθείσης από τη Διεύθυνση Πολεοδομίας της Ν.Α. Καστοριάς 70/5.6.2006 άδειας οικοδομής για την ανέγερση νέας ξενοδοχειακής μονάδας από την εφεσίβλητη εταιρία «... Α.Ε.Β.Ε.», β) της εκδοθείσης από την ίδια Διεύθυνση ΚΟ/./10.7.2006 πράξης αναθεώρησης της ως άνω οικοδομικής άδειας και γ) της ΚΟ/./10.7.2006 πράξης της ίδιας διοικητικής αρχής σχετικά με την άρση του σήματος διακοπής των οικοδομικών εργασιών για την ανέγερση της ως άνω ξενοδοχειακής μονάδας.

 

3. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι η προσβαλλόμενη απόφαση κοινοποιήθηκε στην εκκαλούσα, η υπό κρίση έφεση εμπροθέσμως κατατέθηκε στις 16.11.2009 στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης, εντός της προβλεπόμενης στο άρθρο 58 παρ. 3 του π.δ. 18/1989 (Α' 8) ετήσιας προθεσμίας από τη δημοσίευση της απόφασης στις 30.4.2009.

 

4. Επειδή, μετά την αντικατάσταση του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 283 του ν. 3852/2010 (Α' 87) από το άρθρο 6 παρ. 13 του ν. 4071/2012 (Α' 85, 11.4.2012), οι εκκρεμείς δίκες των πρώην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που έχουν ως αντικείμενο τον έλεγχο πράξεων ή παραλείψεων οργάνων τους, οι οποίες είχαν εκδοθεί ή συντελεστεί πριν από την ισχύ του ν. 3852/2010 κατ' εφαρμογήν της νομοθεσίας σχετικά με την έκδοση οικοδομικών αδειών, τον προέλεγχο αυτών, τον έλεγχο των σχετικών μελετών, καθώς και τον έλεγχο και την επιβολή προστίμων για τις αυθαίρετες κατασκευές σύμφωνα με το π.δ. 267/1998, συνεχίζονται μετά την 11.4.2012 αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση από τους δήμους οι οποίοι ασκούν τις εν λόγω αρμοδιότητες (ΣτΕ 388/2014, 3575/2014, 4182/2014, 4583/2014, 1164/2013, 3817/2013, 4935-6/2013, 4445/2013 7 μ.). Επομένως, η παρούσα δίκη, η οποία έχει ως αντικείμενο τον έλεγχο της νομιμότητας οικοδομικής άδειας/πράξης αναθεώρησης οικοδομικής άδειας που εκδόθηκε από όργανο της Ν.Α. Καστοριάς πριν από τον ν. 3852/2010, συνεχίζεται αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση από τον Δήμο Καστοριάς, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται η ξενοδοχειακή μονάδα, την οποία αφορούν οι εν λόγω πράξεις.

 

5. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτουν τα εξής: Κατά τη σύσταση της εφεσίβλητης εταιρίας εισφέρθηκε σε αυτήν κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή από τους ιδρυτές της ..., σύμφωνα με το ./5.1.1999 συμβόλαιο σύστασης ανώνυμης εταιρίας της Συμβολαιογράφου ’ργους Ορεστικού ..., μεταξύ άλλων ένας αγρός στη θέση «Γ» της κτηματικής περιοχής του Δημοτικού Διαμερίσματος Δ του πρώην Δήμου Μακεδνών Καστοριάς, εμβαδού 4.321,17 τ.μ., τον οποίο οι ως άνω είχαν αποκτήσει α) κατά την έκταση των 2.368,77 τ.μ., κατά ποσοστό % εξ αδιαιρέτου ο καθένας, από τον ... με το ./31.3.1997 πωλητήριο συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... και β) κατά την έκταση των 1.952,40 τ.μ., κατά ποσοστό % εξ αδιαιρέτου ο καθένας, από τον ..., με το ./31.3.1997 πωλητήριο συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Καστοριάς .... Ακολούθως, με το ./12.2.1999 συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... η εφεσίβλητη απέκτησε κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή αγρό εμβαδού 4.340 τ.μ. από τον ..., συνορεύοντα βορειοανατολικά με το ως άνω ακίνητο αυτής. Τα ως άνω ακίνητα βρίσκονται εντός της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) Νομού Καστοριάς, όπως καθορίστηκε με το π.δ. από 15.1.1986 (Δ' 125) και, ειδικότερα, όπως βεβαιώνεται στο από 28.9.2006 έγγραφο των απόψεων της Διοίκησης προς το διοικητικό εφετείο, στην ευρύτερη περιοχή με αριθμό 2. Με την ./2000 άδεια οικοδομής του Τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών της Νομαρχίας Καστοριάς επετράπη στην εφεσίβλητη η ανέγερση ξενοδοχειακής μονάδας επί γηπέδου αποτελούμενου από τους ως άνω αγρούς συνολικού εμβαδού 8.614,67 τ.μ. σύμφωνα και με το από Φεβρουαρίου 1999 τοπογραφικό διάγραμμα του ηλεκτρολόγου -μηχανικού ..., που υπεβλήθη για την έκδοση της ως άνω άδειας. Ακολούθησε η ΚΟ/./21.4.2003 πρώτη αναθεώρηση της ως άνω οικοδομικής άδειας, λόγω αλλαγής της χρήσης του υπογείου της οικοδομής. Ύστερα, όμως, από διενέργεια αυτοψίας, με το ΚΟ/./03/3.6.2003 έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς διαπιστώθηκε υπέρβαση της ./2000 οικοδομικής άδειας και ειδικότερα «α) υπέρβαση της επιτρεπόμενης δομήσιμης επιφάνειας, β) του μέγιστου ύψους των κτιρίων, της επιτρεπόμενης κάλυψης (κατασκευή ημιυπαίθριου χώρου μπαρ) και του κατ. όγκου εκμετάλλευσης». Ακολούθησε η ΚΟ/./7.8.2003 δεύτερη αναθεώρηση της ως άνω οικοδομικής άδειας για την κατασκευή αναλημματικών τοιχίων και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου (επιχώσεις) και αύξηση του εμβαδού της δομήσιμης επιφάνειας και του υπογείου. Στη συνέχεια, η εφεσίβλητη απέκτησε όμορο στα ως άνω ακίνητά της αγρό εμβαδού 12.450 τ.μ., από τους ..., με το ./5.11.2003 πωλητήριο συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς .... Ακολούθως, αφού ελήφθη υπόψη το συνολικό εμβαδόν των ως άνω αποκτηθέντων από την εφεσίβλητη ακινήτων, αφαιρούμενης δασικής έκτασης 5.090,50 τ.μ., δηλαδή έκταση εμβαδού 16.171,97 τ.μ., σύμφωνα και με το από Νοεμβρίου 2003 τοπογραφικό διάγραμμα του πολιτικού μηχανικού ..., αναθεωρήθηκε εκ νέου, με την ΚΟ/./15.6.2004 τρίτη πράξη αναθεώρησης, η ανωτέρω οικοδομική άδεια για αλλαγή του τοπογραφικού, αύξηση του συντελεστή δόμησης και διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου. Περαιτέρω, με την ./27.4.2005 «πράξη κατάτμησης» της συμβολαιογράφου Καστοριάς ... η εφεσίβλητη προέβη σε «κατάτμηση» του αποτελούμενου από τους ως άνω αγρούς ακινήτου της, δηλώνοντας ότι θα αποτελούν αυτοτελείς ανεξάρτητες και διαιρετές ιδιοκτησίες: α) το τμήμα αυτού, εμβαδού 9.717,30 τ.μ., το οποίο βρίσκεται στη νότια πλευρά της κατά τα ανωτέρω ευρύτερης έκτασης της ιδιοκτησίας της εφεσίβλητης και επί του οποίου (τμήματος) είχε ανεγερθεί από την εφεσίβλητη η ξενοδοχειακή μονάδα "L R Hotel" και β) το τμήμα αυτού, εμβαδού 11.545,15 τ.μ., που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά της ως άνω ιδιοκτησίας. Ακολούθησε η ./30.6.2005, διαφοροποιημένη από την προηγούμενη μόνο ως προς τις πλευρές των ακινήτων που προέκυψαν από την κατάτμηση, «πράξη κατάτμησης» της ίδιας συμβολαιογράφου. Με την ΚΟ/./3.5.2004 απόφαση του Νομάρχη Καστοριάς εξαιρέθηκαν από την κατεδάφιση τα τμήματα που κατασκευάστηκαν αυθαίρετα εκτός της επιτρεπτής δόμησης με βάση την ./2000 οικοδομική άδεια. Με το ΚΟ/./6.9.2005 έγγραφο της, η Διεύθυνση Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς, απαντώντας σε αίτημα της εφεσίβλητης, διαπίστωσε ότι η τελευταία, στην κατοχή της οποίας βρίσκεται έκταση άνω των 16 στρεμμάτων, έχει τη δυνατότητα με επιλογή κατάλληλου σχήματος να διαιρέσει το γήπεδο της σε δύο άρτια γήπεδα, το εμβαδόν καθενός από τα οποία υπερβαίνει τα 8 στρέμματα. Ακολούθησε η ΚΟ/./14.9.2005 τέταρτη πράξη αναθεώρησης της 45/2000 οικοδομικής άδειας, λόγω αλλαγής του τοπογραφικού λόγω κατάτμησης της αρχικής ιδιοκτησίας. Η ξενοδοχειακή μονάδα της εφεσίβλητης, για την ανέγερση της οποίας είχε χορηγηθεί η ως άνω αναθεωρηθείσα οικοδομική άδεια, εκτείνεται πλέον μετά την τελευταία ως άνω αναθεώρηση σε 9.717,30 τ.μ. (βλ. το από Αυγούστου 2005 τοπογραφικό διάγραμμα του πολιτικού μηχανικού ...). Σύμφωνα με όσα βεβαιώνονται στο ./15.9.2005 έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς, η ως άνω αναθεώρηση αφορά όλα τα δομημένα τμήματα της ξενοδοχειακής μονάδας της εφεσίβλητης, στα οποία περιλαμβάνονται και τα εξαιρεθέντα από την κατεδάφιση με την Κ.Ο././3.5.2004 πράξη του Νομάρχη Καστοριάς, και ύστερα από αυτήν εξακολουθούν να πληρούνται οι ισχύοντες στην περιοχή όροι δόμησης. Εξάλλου, με την ./16.6.2005 πράξη της Διεύθυνσης Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Ε.Ο.Τ., όπως τροποποιήθηκε με την ./6.10.2005 πράξη της ίδιας Διεύθυνσης, εγκρίθηκε η καταλληλότητα του υπό στοιχείο β' γηπέδου εμβαδού 11.065, 10 τ.μ., αφαιρεθείσης της εξαιρουμένης από την αξιοποίηση δασικής εκτάσεως, εμβαδού 480,55 τ.μ., το οποίο προέκυψε από την ως άνω «πράξη κατάτμησης», για την ίδρυση νέου ξενοδοχείου τεσσάρων αστέρων, κλασικού τύπου, μέγιστης δυναμικότητας 100 κλινών, ενώ με την ./10.10.2005 πράξη της ίδιας Διεύθυνσης εγκρίθηκαν τα αρχιτεκτονικά σχέδια για την ίδρυση του ως άνω ξενοδοχείου, δυναμικότητας 37 δωματίων - 82 κλινών, στο ως άνω γήπεδο. Στη συνέχεια, με την ./7.6.2006 οικοδομική άδεια της Διεύθυνσης Πολεοδομίας της Ν.Α. Καστοριάς χορηγήθηκε στην εφεσίβλητη άδεια για την ανέγερση νέας ξενοδοχειακής μονάδας στο ως άνω γήπεδο εμβαδού 11.065,10 τ.μ., σύμφωνα και με το από Μαρτίου 2006 τοπογραφικό διάγραμμα του αρχιτέκτονα μηχανικού ... Ύστερα από εξώδικη διαμαρτυρία της εκκαλούσας εταιρείας, ως προς τη νομιμότητα της ως άνω «πράξης κατάτμησης», η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στο ./28.6.2006 έγγραφό της προς τη Διεύθυνση Πολεοδομίας και Χωροταξίας, διατύπωσε την εξής θέση: «...με μονομερή πράξη του ιδιοκτήτη ενιαίου γηπέδου, με την οποία δεν μεταβιβάζεται κατά κυριότητα σε τρίτο τμήμα του γηπέδου, αλλά απλώς "διαιρείται" τούτο σε μερικότερα τμήματα, δεν επέρχεται κατάτμηση του γηπέδου, αφού ο ιδιοκτήτης της όλης συνεχόμενης έκτασης αυτού, και μετά την προαναφερόμενη "διαίρεση", παραμένει ο ίδιος και συνεπώς η όλη αυτή έκταση εξακολουθεί να έχει τα χαρακτηριστικά στοιχεία που συγκροτούν κατά τον σαφή ορισμό του νόμου την έννοια του γηπέδου.». Ακολούθως, με το ΚΟ/./28.6.2006 έγγραφό της η Διεύθυνση Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς διέταξε τη διακοπή των εργασιών ανέγερσης της νέας ξενοδοχειακής μονάδας, για το λόγο ότι σύμφωνα με το ως άνω έγγραφο του Τμήματος Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας το γήπεδο για το οποίο εκδόθηκε η ./2006 οικοδομική άδεια δεν είναι αυτοτελές, κλήθηκε δε η εφεσίβλητη να προβεί το συντομότερο δυνατό στην αναθεώρηση της οικοδομικής της άδειας, ενώ, με το ΚΟ/./18.9.2006 έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς επεβλήθη διακοπή οικοδομικών εργασιών, ύστερα από τη χορήγηση προσωρινής διαταγής για την αναστολή εκτελέσεως της ./2006 οικοδομικής άδειας, και αφού διεφάνη κατόπιν αυτοψίας ότι οι επιχώσεις επρόκειτο να υπερβούν το προβλεπόμενο από την ως άνω άδεια ύψος. Κατόπιν τούτων, η εφεσίβλητη με το ./29.6.2006 πωλητήριο συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... πώλησε τμήμα 1/100 εξ αδιαιρέτου του ως άνω ακινήτου εμβαδού 11.545,15 τ.μ. στον .... Το ως άνω συμβόλαιο υποβλήθηκε από την εφεσίβλητη στη Διεύθυνση Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς με την ./30.6.2006 αίτησή της, με την οποία ζητούσε να της επιτραπεί η συνέχιση των οικοδομικών εργασιών. Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας το ως άνω ακίνητο εμβαδού 11.545,15 τ.μ. «αποτελεί πλέον αυτοτελές, ανεξάρτητο και διαιρετό τμήμα της αρχικής ενιαίας ιδιοκτησίας, αφού μετά την παραπάνω αναφερόμενη συμβολαιογραφική πράξη άρτιο και οικοδομήσιμο τμήμα αυτού έχει εκποιηθεί σε τρίτον διαιρετά και δεν αποτελεί πλέον ... συνεχόμενη έκταση   γης που ανήκει στον ίδιο ιδιοκτήτη» (βλ. υπ' αρ. ./4.7.2006 έγγραφο).  Εξάλλου, με το ./30.6.2006 μισθωτήριο συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... ο ... εκμίσθωσε στην εφεσίβλητη το ποσοστό ιδιοκτησίας του ακινήτου, που κατά τα ανωτέρω μεταβιβάστηκε σε αυτόν, με το δικαίωμα να ανεγείρει με δαπάνες της στο μίσθιο αγρό οποιοδήποτε κτίσμα κατά την απεριόριστη κρίση της, το οποίο υποβλήθηκε από την εφεσίβλητη στη Διεύθυνση Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Ν.Α. Καστοριάς με την ./4.7.2006 αίτησή της. Με την ./6.7.2006 πράξη της Διεύθυνσης Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Ε.Ο.Τ. ανακλήθηκαν οι ./6.10.2005 και ./10.10.2005 πράξεις της ίδιας Διεύθυνσης σχετικά με την έγκριση καταλληλότητας του γηπέδου για την ίδρυση νέου ξενοδοχείου από την εφεσίβλητη και η ./10.10.2005 πράξη της ως άνω Διεύθυνσης σχετικά με την έγκριση των αρχιτεκτονικών σχεδίων αυτού λόγω αλλαγής του φορέα, στον οποίο χορηγήθηκαν αρχικά οι εγκρίσεις αυτές, μετά τη μεταβολή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του γηπέδου. Στη συνέχεια, όμως, με βάση το ως άνω ./4.7.2006 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και το ./7.7.2008 έγγραφο της ίδιας Διεύθυνσης, σύμφωνα με το οποίο εξακολουθούσε να ισχύει η 27771/808/27.3.2006 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για την ίδρυση και λειτουργία της νέας ξενοδοχειακής μονάδας δυναμικότητα 82 κλινών της εφεσίβλητης, επαναχορηγήθηκαν με την 662/10.7.2006 πράξη της Διεύθυνσης Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Ε.Ο.Τ. χωρίς μεταβολές στους νέους συνιδιοκτήτες οι ως άνω εγκρίσεις καταλληλότητας και έγκρισης αρχιτεκτονικών σχεδίων για την ίδρυση νέου ανεξάρτητου ξενοδοχείου. Ακολούθως με το ΚΟ/./10.7.2006 έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Καστοριάς προς την Αστυνομική Διεύθυνση Καστοριάς επετράπη η συνέχιση των οικοδομικών εργασιών για την ανέγερση της ως άνω νέας ξενοδοχειακής μονάδας, διότι εξέλιπαν οι λόγοι για τους οποίους επιβλήθηκε η ως άνω διακοπή, μετά τη συμπλήρωση του φακέλου και τη χορήγηση των νέων εγκρίσεων από τους αρμόδιους φορείς. Περαιτέρω, με την ΚΟ/./10.7.2006 α' πράξη αναθεώρησης της Διεύθυνσης Πολεοδομίας της Ν.Α. Καστοριάς αναθεωρήθηκε η ./2006 οικοδομική άδεια «για αλλαγή των εγκρίσεων α) ΕΟΤ ./10.7.06, β) ΠΕΧΩ Δ.ΜΑΚ. ./4.7.06, γ) ΠΕΧΩ Τμήμα Περιβάλλοντος ./7.7.06 και δ) ΔΕΣΕ Κοζάνης αρ. ./6.7.06». Με την ΚΟ/./11.12.2006 β' πράξη αναθεώρησης της ίδιας Διεύθυνσης αναθεωρήθηκε η ./2006 οικοδομική άδεια για κατασκευή αναλημματικών τοιχίων και επιχώσεων του περιβάλλοντος χώρου ύψους άνω των 1,50 μ. και για περιορισμένες αλλαγές της αρχιτεκτονικής μελέτης, ενώ με την ΚΟ/./4.12.2007 γ' πράξη αναθεώρησης της ως άνω Διεύθυνσης αναθεωρήθηκε η οικοδομική άδεια για προσθήκη χώρου κύριας χρήσης, εσωτερικές διαρρυθμίσεις, περιορισμένες αλλαγές στην αρχιτεκτονική μελέτη, καθώς και περιορισμένες αλλαγές στη μελέτη περιβάλλοντος χώρου. Τέλος, με το ΚΟ/./12.12.2006 έγγραφο της ως άνω Διεύθυνσης ήρθη η επιβληθείσα με το ./2006 έγγραφο της ίδιας Διεύθυνσης διακοπή οικοδομικών εργασιών, με την αιτιολογία ότι μετά την έκδοση της 105/2006 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, με την οποία απερρίφθη αίτηση για την αναστολή εκτελέσεως της ./2006 οικοδομικής άδειας, και τη β' αναθεώρηση της άδειας αυτής έπαυσαν να συντρέχουν οι λόγοι επιβολής της διακοπής.

 

6. Επειδή, στο άρθρο 242 παρ. 12 και 13 του κυρωθέντος με το άρθρο μόνο του π.δ. από 14-27.7.1999 (Δ' 580) Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (Κ.Β.Π.Ν.), όπου αποδίδεται το περιεχόμενο του άρθρου 2 παρ. 12 και 13 του ισχύοντος ν. 1577/1985 «Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός» (Α' 210), ορίζεται ότι «12. Γήπεδο είναι η συνεχόμενη έκταση γης που αποτελεί αυτοτελές και ενιαίο ακίνητο και ανήκει σε έναν ή σε περισσότερους κυρίους εξ αδιαιρέτου», ενώ «13. Οικόπεδο είναι κάθε γήπεδο, που βρίσκεται μέσα στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ή μέσα στα όρια οικισμού χωρίς εγκεκριμένο σχέδιο». Κατά την έννοια αυτών των διατάξεων, γήπεδο θεωρείται έκταση γης, που αποτελεί αυτοτελές ενιαίο ακίνητο, το οποίο ανήκει σε ένα ή περισσότερους κυρίους εξ αδιαιρέτου. Όπως δε έχει κριθεί, για να χαρακτηρισθεί συνεχόμενη έκταση εδάφους ως αποτελούσα ένα γήπεδο κατά τις ως άνω διατάξεις απαιτείται να συνιστά ενιαία ιδιοκτησία, υπό την έννοια ότι αφενός η συνέχειά της δεν διασπάται από μεσολαβούσες ιδιοκτησίες τρίτων ή χώρους ανήκοντες στην κοινή χρήση αφετέρου δε ανήκει στην κυριότητα ενός προσώπου ή πλειόνων προσώπων εξ αδιαιρέτου σε ποσοστό συνιδιοκτησίας καθενός το αυτό για όλη την έκταση (πρβλ. ΣτΕ 4541/2009, 3047/2002, 2643/2001, 3159/1998 7μ., 3100/1997 7μ., 1842/1997, 2846/1994 7μ., 287/1993, 46/1990, 2469/1982, 2184/1980). Ως προς την έννοια δε των ανωτέρω διατάξεων και την εφαρμογή δημοσίου δικαίου κανόνων περί δόμησης, δεν έχουν επίδραση οι κατά το ιδιωτικό δίκαιο δηλώσεις ή συμπεριφορά των ενδιαφερομένων (βλ. ΣτΕ 4541/2009, 2657-2666/2007 7μ., 2845, 2846/1994 7μ., 287/1993). Εξάλλου, κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο κρίνεται εάν μια έκταση γης είναι συνεχόμενη, πληρούσα τις παραπάνω προϋποθέσεις, προκειμένου να χορηγηθεί ή αναθεωρηθεί οικοδομική άδεια είναι η ενεστώσα κατάσταση από την άποψη των ιδιοκτησιών (βλ. ΣτΕ 3810/1978, πρβλ. ΣτΕ 3100/1997 7μ., 4895/1988), κατά την υποβολή της σχετικής αίτησης (βλ. ΣτΕ 4541/2009). [βλ. και α) τις διατάξεις των προϊσχυσάντων Γ.Ο.Κ. - άρθρο 4 παρ. 1 του β.δ. της 9.8/30.9.1955 (Α' 226) και 4 παρ. 1 του ν.δ. 8/1973 (Α' 124), όπως είχε αντικατασταθεί από το άρθρο 1 παρ. 1 του ν.δ. 205/1974 (Α' 363) - σχετικά με τον ορισμό του οικοπέδου βλ. και β) το σημείο Ι. 2. Α. του κεφαλαίου Δεύτερου «Α' ΣΤΑΔΙΟ: Β. Έγκριση Καταλληλότητας γηπέδου για τη δημιουργία ξενοδοχείου όλων των λειτουργικών μορφών εκτός σχεδίου» του Παραρτήματος Α του άρθρου 9 του π.δ. 43/2002 «Κατάταξη των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε κατηγορίες με σύστημα αστέρων και τεχνικές προδιαγραφές αυτών» (Α' 43) σχετικά με τον ορισμό του «ενιαίου γηπέδου».

 

7. Επειδή, περαιτέρω, το άρθρο 183 του Κ.Β.Π.Ν. ορίζει στη μεν παρ. 1, στην οποία αποδίδεται το περιεχόμενο του άρθρου 29 παρ. 1 του ν. 1337/1983 (Α' 33), όπως η παρ. αυτή ισχύει μετά την τροποποίησή της από το άρθρο 8 παρ. 14 του ν. 1512/1985 (Α' 4), ότι «1. Με Π. Διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, ορίζονται οι πόλεις και οικισμοί γύρω από τα όρια των οποίων καθορίζεται Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.). Με τα Π. Διατάγματα αυτά καθορίζεται και το πλάτος των Ζ.Ο.Ε. σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση οικισμού ή θέσης του ή προσδιορίζονται τα όρια της Ζ.Ο.Ε. σε χάρτη κατάλληλης κλίμακας που δημοσιεύεται με σμίκρυνση μαζί με το Π.Δ/γμα. Με τα παραπάνω Π. Διατάγματα καθορίζονται κατά τη συγκεκριμένη περίπτωση οι όροι και περιορισμοί χρήσεως γης ή άλλοι όροι και περιορισμοί, που επιβάλλονται μέσα στις Ζ.Ο.Ε. και ιδιαίτερα το όριο εμβαδού κάτω από το οποίο δεν επιτρέπεται η κατάτμηση της γης.», στη δε παρ. 4, όπου αποδίδεται το περιεχόμενο της του άρθρου 29 παρ. 4 του ν. 1337/1983, ότι «Στις εκποιητικές δικαιοπραξίες για ακίνητα μέσα στις Ζ.Ο.Ε. επισυνάπτοντα τα στοιχεία που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 5 του Ν.651/1977. Δικαιοπραξίες που καταρτίζονται κατά παράβαση της απαγόρευσης κατατμήσεων κάτω από τα όρια που ορίζονται με το Π.Δ/γμα της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού είναι άκυρες.».

 

8. Επειδή, με το π.δ. από 15.1.1986 (Δ' 125) που εκδόθηκε βάσει του άρθρου 29 παρ. 1 του ν. 1337/1983 καθορίστηκε Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου, κατώτατο όριο κατάτμησης και λοιποί όροι και περιορισμοί δόμησης στην εκτός εγκεκριμένου σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923 περιοχή των Δήμων Καστοριάς και ’ργους Ορεστικού και των Κοινοτήτων Δισπηλιού, Αμπελοκήπων, Μαυροχωρίου, Πολυκάρπης, Φωτεινής - Μεταμόρφωσης, Τοιχιού και Λεύκης νομού Καστοριάς. Στην ενότητα Β του άρθρου 3 του ως άνω διατάγματος προβλέπεται ότι εντός των περιοχών της ως άνω Ζ.Ο.Ε. με αριθμούς 2 και 2α επιτρέπεται, μεταξύ άλλων η χρήση τουριστικών εγκαταστάσεων (σημείο 1). Ως κατώτατο όριο κατάτμησης και αρτιότητας των γηπέδων στις ως άνω περιοχές, ορίζονται τα 8 στρέμματα, περαιτέρω δε, κατά παρέκκλιση του ως άνω κανόνα αρτιότητας, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα τα γήπεδα, που έχουν κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του ως άνω π.δ. εμβαδόν 4 στρ., καθώς και τα ακίνητα που υφίστανται την 17.10.1978 - ημερομηνία δημοσίευσης του από 6.10.1978 π.δ./τος (Δ' 538) - και έχουν ελάχιστο πρόσωπο 25 μ., ελάχιστο βάθος 40 μ. και ελάχιστο εμβαδό 2.000 τ.μ. (σημείο 2 της ενότητας Β του άρθρου 3). Τέλος, σχετικά με την ανέγερση τουριστικών εγκαταστάσεων, στο ίδιο π.δ. προβλέπεται ότι δεν επιτρέπεται η δημιουργία μονάδας δυναμικότητας μεγαλύτερης των εκατό (100) κλινών (σημείο 5 της ενότητας Β του ίδιου άρθρου).

 

9. Επειδή, στο άρθρο 329 παρ. 1 του Κ.Β.Π.Ν., στο οποίο αποδίδεται το περιεχόμενο των άρθρων 52 παρ. 2 εδ. α του ν.δ. 17.716.8.1923, 22 παρ. 1 εδ. α του ν. 1577/1985 και 52 παρ. 2 του ν. 1337/1983, ορίζεται ότι «Για την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας δόμησης γενικά οποιωνδήποτε κατασκευών και εγκαταστάσεων που προβλέπονται από το παρόν κωδικοποιητικό διάταγμα και για την κοπή δένδρων, σε οικόπεδο ή γήπεδο εντός ή εκτός σχεδίου πόλεως, από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, απαιτείται προηγουμένως έγγραφη άδεια (οικοδομική άδεια)...». Περαιτέρω, στο άρθρο 331 του ίδιου Κώδικα, στο οποίο κωδικοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, οι διατάξεις των άρθρων 53 παρ. 1, 2 και 4 του π.δ. από 17.7.-16.8.1923 και του άρθρου 3 του π.δ. από 8.7.1993 (Δ' 795), ορίζεται ότι «1. Η οικοδομική άδεια παρέχεται με τον όρο τήρησης των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου και εκτέλεσης του έργου βάσει της εγκεκριμένης από την αρμόδια υπηρεσία μελέτης ... 2. Για τη χορήγηση της οικοδομικής άδειας απαιτούνται τα ακόλουθα σχέδια και δικαιολογητικά: α) αίτηση του ενδιαφερομένου..., β) τοπογραφικό διάγραμμα και διάγραμμα κάλυψης σύμφωνα με τις προδιαγραφές ... ια) εγκρίσεις άλλων υπηρεσιών, που απαιτούνται κατά τις κείμενες διατάξεις. ιβ) τίτλος ιδιοκτησίας και πρόσφατο πιστοποιητικό ιδιοκτησίας από το υποθηκοφυλακείο για κάθε οικόπεδο ή γήπεδο που είναι άρτιο κατά παρέκκλιση ή βρίσκεται εκτός σχεδίου. 3. Η αίτηση για έκδοση οικοδομικής άδειας πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται με τις μελέτες και δικαιολογητικά των εδαφίων α, β, γ, η, ιγ και ιε της προηγούμενης παραγράφου, καθώς και τα δικαιολογητικά των εδαφίων ια και ιβ όπου απαιτούνται. 5. Η αρμόδια υπηρεσία μπορεί σε κάθε περίπτωση να ζητεί, όταν κρίνει αναγκαίο, την προσαγωγή των τίτλων ιδιοκτησίας του οικοπέδου, στο οποίο θα εκτελεστούν τα έργα, καθώς και κάθε άλλο επίσημο έγγραφο διασαφηνιστικό των ορίων και γενικά της κατάστασης αυτού». Περαιτέρω, στο άρθρο 334 παρ. 2 του Κ.Β.Π.Ν., στο οποίο αποδίδεται το περιεχόμενο του άρθρου 6 παρ. 2 του π.δ. από 8.7.1993, ορίζεται ότι «2. Κατά τη διάρκεια ισχύος της άδειας και για το υπόλοιπο του χρόνου ισχύος της απαιτείται και επιβάλλεται αναθεώρηση και στις πιο κάτω περιπτώσεις: . β) αλλαγή τίτλου ή ονόματος στο οποίο εκδόθηκε η άδεια. γ) μερική ή ολική τροποποίηση της αρχιτεκτονικής ή στατικής ή και των υπόλοιπων μελετών με ή χωρίς αλλαγή του περιτυπώματος του κτιρίου αλλά χωρίς αύξηση του συντελεστή δόμησης που χρησιμοποιήθηκε κατά την έκδοση της άδειας και του όγκου του κτιρίου.».

 

10. Επειδή, προβάλλεται ότι εσφαλμένα κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι η ./2006 οικοδομική άδεια αφορούσε αυτοτελές γήπεδο μετά τη μεταβίβαση ποσοστού 1% εξ αδιαιρέτου του γηπέδου, στο οποίο αφορούσε η άδεια αυτή, από την εφεσίβλητη σε τρίτο, δεδομένου ότι, κατά την εκκαλούσα: α) σύμφωνα με την «αρχή της ειδικότητας» τα προβλεπόμενα στην επίδικη περιοχή κατώτατα όρια κατάτμησης και αρτιότητας ισχύουν για καθένα από τα αναφερόμενα στο ιστορικό τέσσερα ακίνητα της εφεσίβλητης (εμβαδού 2.368,77 - 1.952,40 -4.340 - 12.450 τ.μ., αντίστοιχα), αφού «το εμπράγματο δικαίωμα της κυριότητας της ...[ως άνω] υπάρχει, αυτοτελώς, σε καθένα από τα γήπεδα αυτά ως "ατομικώς ορισμένο πράγμα"», β) η ./30.6.2005 πράξη κατάτμησης του ως άνω ακινήτου είναι άκυρη, για το λόγο ότι με αυτήν το τέταρτο από τα ως άνω αναφερόμενα ακίνητα συνολικού εμβαδού 12.450 τ.μ. κατατμήθηκε σε δύο γήπεδα εμβαδού 994,85 τ.μ. (και μετά τη νέα καταμέτρηση 1.056,13 τ.μ.) και 11.545,15 τ.μ., από τα οποία το πρώτο έχει εμβαδόν μικρότερο από το κατά τα ανωτέρω οριζόμενο κατώτατο όριο κατάτμησης και αρτιότητας των οκτώ (8) στρεμμάτων, γ) είναι νομικώς αδιάφορο το γεγονός ότι εν τοις πράγμασι τα τέσσερα ακίνητα της εφεσίβλητης θεωρήθηκαν ως ενιαίο γήπεδο από την πολεοδομική αρχή για τη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών του ξενοδοχείου "L R Hotel", δ) η ακυρότητα της ως άνω κατάτμησης δεν θεραπεύεται με τη σύνταξη των από 29.6.2006 και 30.6.2006 συμβολαιογραφικών πράξεων πώλησης και μίσθωσης, αντίστοιχα, δεδομένου ότι οι ως άνω δικαιοπραξίες προϋποθέτουν τη νομιμότητα της ως άνω πράξης κατάτμησης, στη νομιμοποίηση της οποίας αποσκοπούν, ε) κατά πλάνη περί τα πράγματα στο ./28.6.2006 έγγραφο του Τμήματος Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Εφαρμογών της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας γίνεται δεκτό ότι οι δύο συνεχόμενες άρτιες εκτάσεις γης, που απέκτησε η εφεσίβλητη με δύο διαφορετικούς τίτλους  ιδιοκτησίας, έχασαν την αυτοτέλειά τους μετά την αναθεώρηση της ./2000 οικοδομικής άδειας, όπου τα δύο συνεχόμενα γήπεδα αντιμετωπίστηκαν ενιαία.

 

11. Επειδή, τα δύο ακίνητα που εισφέρθηκαν στην εφεσίβλητη από τους ιδρυτές της με την πράξη σύστασης αυτής, καθώς και τα ακίνητα, που αποκτήθηκαν από αυτήν με το ./12.2.1999 συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... και το ./5.11.2003 συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... συνιστούσαν ενιαίο γήπεδο, δεδομένου ότι αφενός αποτελούσαν συνεχόμενες εκτάσεις, γεγονός εξάλλου που δεν αμφισβητείται από την εκκαλούσα, και αφετέρου ανήκαν εξ ολοκλήρου στην εφεσίβλητη. Μόνη η σύνταξη των ως άνω συμβολαιογραφικών «πράξεων κατάτμησης», με τις οποίες διαιρέθηκε το ως άνω ενιαίο γήπεδο συνολικού εμβαδού 21.262,47 τ.μ., σε δύο ακίνητα εμβαδού 9.717,30 τ.μ. και 11.545,15 τ.μ., στο δεύτερο από τα οποία αφορούσε η προσβαλλόμενη ./5.6.2006 οικοδομική άδεια, δεν αρκούσε για να καταστήσει τα ως άνω δύο αγροτεμάχια αυτοτελή γήπεδα, υπό την έννοια των κρίσιμων εν προκειμένω διατάξεων για δόμηση εκτός σχεδίου πόλεως και εντός της περιοχής 2 της Ζ.Ο.Ε. Νομού Καστοριάς, εφόσον η κυριότητα επί των αγροτεμαχίων αυτών εξακολουθούσε και μετά τις προαναφερθείσες πράξεις κατάτμησης να ανήκει στην εφεσίβλητη. Το ακίνητο, στο οποίο αφορούσε η ./5.6.2006 οικοδομική άδεια, κατέστη το πρώτον αυτοτελές, μετά την έκδοση της άδειας αυτής, με τη μεταβίβαση ποσοστού της κυριότητας επί του ακινήτου αυτού από την εφεσίβλητη σε τρίτο με την ./29.6.2006 συμβολαιογραφική πράξη της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... (βλ. ΣτΕ 1842/1997, 2845, 2846/1994 7μ., πρβλ. ΣτΕ 4541/2009. Βλ. επίσης ΑΠ 1296/2006). Συνεπώς, ορθώς η προσβαλλόμενη απόφαση έκρινε τα αυτά όσο αφορά την ως άνω κατάτμηση, απορριπτομένων ως αβάσιμων όσων η εκκαλούσα προβάλλει με τον πρώτο λόγο εφέσεως. Εξάλλου, ορθώς απερρίφθη, χωρίς ειδικότερη αιτιολογία από την προσβαλλόμενη απόφαση, ο μη ουσιώδης ισχυρισμός της εκκαλούσας, σχετικά με ακυρότητα της κατάτμησης, διότι στηρίζεται στην εσφαλμένη προϋπόθεση, ότι η ως άνω κατάτμηση αφορά στο αποκτηθέν από την εφεσίβλητη με το ./5.11.2003 συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ... ακίνητο εμβαδού 12.450 τ.μ. σε δύο γήπεδα εμβαδού 994.85 τ.μ. και 11.545,15 τ.μ., από τα οποία το πρώτο έχει εμβαδόν μικρότερο από το προβλεπόμενο για την περιοχή κατώτατο όριο κατάτμησης και αρτιότητας των 8 στρεμμάτων, ενώ, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στη σκέψη 5, η επίμαχη κατάτμηση αφορά στο ενιαίο ακίνητο των 21.262,47 τ.μ., το οποίο χωρίζεται σε δύο επιμέρους γήπεδα εμβαδού 9.717,30 τ.μ. και 11.545,15 τ.μ. Τέλος, το ./28.6.2006 έγγραφο του Τμήματος Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Εφαρμογών της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, αναφερόμενο σε δύο συνεχόμενες εκτάσεις, που έχασαν την αυτοτέλειά τους με την γ' αναθεώρηση της 45/2000 οικοδομικής άδειας, στην οποία αντιμετωπίστηκαν ενιαία, αφορά αφενός τη συνεχόμενη έκταση συνολικού εμβαδού 8.614,67 τ.μ., ήτοι τα τρία πρώτα από τα προαναφερθέντα ακίνητα, στην οποία αφορούσε η αρχικώς εκδοθείσα ./2000 οικοδομική άδεια, και αφετέρου το όμορο της ανωτέρω έκτασης ακίνητο εμβαδού 12.450 τ.μ., μετά την απόκτηση του οποίου από την εφεσίβλητη με το ./5.11.2003 συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Καστοριάς ..., ήτοι το τέταρτο από τα προαναφερθέντα ακίνητα, εκδόθηκε η γ' πράξη αναθεώρησης της ./2000 οικοδομικής άδειας για αλλαγή του τοπογραφικού διαγράμματος, αύξηση του συντελεστή δόμησης και διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου. Εξάλλου, το ως άνω έγγραφο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, στο οποίο στηρίχθηκε η πράξη διακοπής των οικοδομικών εργασιών για την ανέγερση της νέας ξενοδοχειακής μονάδας της εφεσίβλητης δεν ασκεί επιρροή στην νομιμότητα των προσβληθεισών με την αίτηση ακυρώσεως πράξεων. Συνεπώς και ο ισχυρισμός της εκκαλούσας σχετικά με έκδοση του ως άνω εγγράφου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας κατά πλάνη περί τα πράγματα ορθώς απερρίφθη χωρίς ειδικότερη αιτιολογία από την προσβαλλόμενη απόφαση.

 

12. Επειδή, στη συνέχεια, προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση έσφαλε, απορρίπτοντας το λόγο ακυρώσεως, που είχε προβληθεί από την εκκαλούσα, ότι οι προσβληθείσες με την αίτηση ακυρώσεως πράξεις αντίκεινται στη διάταξη του σημείου 5 της ενότητας Β του άρθρου 3 του π.δ. από 15.1.1986 σχετικά με τον καθορισμό τη Ζ.Ο.Ε. του Νομού Καστοριάς, σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η δημιουργία μονάδας δυναμικότητας μεγαλύτερης των εκατό (100) κλινών σε οποιοδήποτε ανεξαρτήτως εμβαδού γήπεδο εντός της περιοχή με αριθμό 2 της Ζ.Ο.Ε., υπό την εκδοχή, είτε ότι τμήματα του ίδιου παρανόμως κατατμηθέντος ακινήτου διατέθηκαν για τη δημιουργία δύο τουριστικών μονάδων συνολικής δυναμικότητας άνω των 100 κλινών, είτε ότι μετά τη χρήση του τέταρτου από τα αναφερόμενα ως άνω ακινήτου έκτασης 12.450 τ.μ. για τη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών του «L R Hotel» υπάρχει μόνο ένα ενιαίο γήπεδο εμβαδού 21.262 τ.μ., στο οποίο εφαρμόζεται ο ως άνω περιορισμός της δημιουργίας τουριστικής μονάδας 100 κλινών κατά ανώτατο όριο.

 

13. Επειδή, σύμφωνα με εκτιθέμενα στη σκέψη 5, μετά την κατάτμηση του ενιαίου γηπέδου της εφεσίβλητης δημιουργήθηκαν δύο αυτοτελή γήπεδα, στο πρώτο από τα οποία λειτουργεί η ξενοδοχειακή μονάδα "L R Hotel", δυναμικότητας 68 κλινών, για την ανέγερση της οποίας είχε εκδοθεί η ./2000 οικοδομική άδεια, όπως αναθεωρήθηκε, ενώ για το δεύτερο έχει εκδοθεί η προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια για την ανέγερση νέας ξενοδοχειακής μονάδας, δυναμικότητας 82 κλινών, σύμφωνα με την ως άνω την 494/10.10.2005 πράξη της Διεύθυνσης Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Ε.Ο.Τ. σχετικά με την έγκριση των αρχιτεκτονικών σχεδίων και η αναθεώρηση αυτής, επομένως, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 8, δεν συντρέχει περίπτωση παράβασης της διάταξης του σημείου 5 της ενότητας Β του άρθρου 3 του π.δ. από 15.1.1986 σχετικά με τον καθορισμό Ζ.Ο.Ε. στο Νομό Καστοριάς, που επιτρέπει τη δημιουργία μιας ξενοδοχειακής μονάδας δυναμικότητας έως εκατό (100) κλινών σε γήπεδο εντός της περιοχής 2 της Ζ.Ο.Ε. Εξάλλου, σύμφωνα με την εκδοθείσα πριν από την πρώτη προσβαλλόμενη πράξη από 14.9.2005 τέταρτη αναθεώρηση της ./2000 οικοδομικής άδειας, για αλλαγή του τοπογραφικού διαγράμματος λόγω κατάτμησης της αρχικής ιδιοκτησίας της εφεσίβλητης, το εμβαδόν του ακινήτου το οποίο αφορούσε η εν λόγω οικοδομική άδεια για την ανέγερση της πρώτης ξενοδοχειακής μονάδας μεταβλήθηκε, με την τρίτη αναθεώρησή της, από 21.262,47 τ.μ. σε 9.717,3 τ.μ. Το γεγονός, εξάλλου, ότι η ως άνω τέταρτη αναθεώρηση της ./2000 οικοδομικής άδειας, η οποία καλύπτεται από το τεκμήριο της νομιμότητας, εφόσον δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε, εκδόθηκε πριν τη μεταβίβαση σε τρίτο ποσοστού κυριότητας επί του δεύτερου από τα ακίνητα της εφεσίβλητης, στα οποία διαιρέθηκε η αρχική ιδιοκτησία αυτής, προτού δηλαδή δημιουργηθούν κατά τα ανωτέρω δύο αυτοτελή γήπεδα, δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα των προσβαλλόμενων πράξεων, οι οποίες αφορούν την ανέγερση της νέας, αυτοτελούς ξενοδοχειακής μονάδας της εφεσίβλητης. Κατά συνέπεια, ορθώς η προσβαλλόμενη έκρινε τα αυτά, αν και με εν μέρει άλλη αιτιολογία, απορριπτομένου ως αβάσιμου του περί του αντιθέτου προβαλλόμενου λόγου εφέσεως.

 

14. Επειδή, προβάλλεται ότι κατ' εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου απερρίφθη ο λόγος, με τον οποίο η εκκαλούσα προέβαλε ότι δεν ήταν δυνατή η εκ των υστέρων θεραπεία της παρανομίας της ./2006 οικοδομικής άδειας, που είχε παρανόμως χορηγηθεί βάσει της μη νόμιμης ./30.6.2005 πράξης κατάτμησης, η οποία συντάχθηκε χωρίς τη μεταβίβαση προς τρίτο πρόσωπο ποσοστού της ιδιοκτησίας της εφεσίβλητης επί του κατατμηθέντος ακινήτου.

 

15. Επειδή, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στη σκέψη 5, μετά τη μεταβίβαση τμήματος της ιδιοκτησίας επί του γηπέδου, στο οποίο αφορούσε η 70/2006 οικοδομική άδεια, ακολούθησε ανάκληση και επαναχορήγηση στους νέους συνιδιοκτήτες των εγκρίσεων καταλληλότητας του γηπέδου και των αρχιτεκτονικών σχεδίων. Βάσει των νέων αυτών εγκρίσεων εκδόθηκε η ΚΟ./10.7.2006 αναθεώρηση της ως άνω οικοδομικής άδειας, με την οποία ανακλήθηκε η προηγουμένως εκδοθείσα πράξη διακοπής των οικοδομικών εργασιών και επαναφέρθηκε σε ισχύ η αναθεωρημένη πλέον ./2006 οικοδομική άδεια, η οποία, μετά την ως άνω μεταβίβαση, έχει εκδοθεί για αυτοτελές γήπεδο. Ενόψει των ανωτέρω, ως προς το ζήτημα της αυτοτέλειας του γηπέδου, στο οποίο θα ανεγερθεί η επίδικη ξενοδοχειακή μονάδα, η αρχικώς εκδοθείσα ./2006 οικοδομική άδεια αντικαταστάθηκε από την πράξη αναθεώρησης, η οποία εκδόθηκε σύμφωνα με την 334 παρ. 2 περ. γ του Κ.Β.Π.Ν. με βάση το φάκελο που είχε υποβληθεί στην πολεοδομική υπηρεσία για την έκδοση της άδειας αυτής, όπως συμπληρώθηκε με νεότερα στοιχεία, που υποβλήθηκαν από την εφεσίβλητη. Συνεπώς, ορθώς έκρινε τα αυτά η προσβαλλόμενη απόφαση, έστω και με άλλη αιτιολογία, όσα δε περί του αντιθέτου προβάλλονται με τον εξεταζόμενο λόγο εφέσεως είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.

 

16. Επειδή, τέλος, προβάλλεται ότι κατ' εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου η προσβαλλόμενη απόφαση απέρριψε τον προβληθέντα από την εκκαλούσα λόγο ότι οι ως άνω πράξεις, με τις οποίες επετράπη στην εφεσίβλητη η ανέγερση νέας ξενοδοχειακής μονάδας, παραβιάζουν την αρχή της προστασίας του πολεοδομικού κεκτημένου «που προκύπτει από την αυτοτέλεια των γηπέδων, όπως αυτά υφίσταντο, κατά το χρόνο έκδοσης του από 15.1/21.2.1986 Προεδρικού Διατάγματος [για τον καθορισμό Ζ.Ο.Ε. στο Νομό Καστοριάς]».

 

17. Επειδή, η αρχή του πολεοδομικού κεκτημένου της περιοχής δεν απαγορεύει την κατάτμηση των ευρισκόμενων στην εν λόγω περιοχή γηπέδων, εφόσον πληρούται ο όρος σχετικά με το κατώτατο όριο κατάτμησης της περ. α) του σημείου 2 της ενότητας Β του άρθρου 3 του π.δ. από 15.1.1986, με την οποία προβλέπονται ως κατώτατο όριο αρτιότητας και κατάτμησης των ευρισκόμενων εντός της περιοχής 2 της Ζ.Ο.Ε. Καστοριάς τα 8 στρέμματα. Συνεπώς, ορθώς η προσβαλλόμενη απόφαση απέρριψε, αν και με εν μέρει άλλη αιτιολογία, τον περί του αντιθέτου προβληθέντα λόγο ακυρώσεως, όσα δε περί του αντιθέτου προβάλλονται με την κρινόμενη έφεση είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.

 

18. Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνεται η απόρριψη της κρινόμενης εφέσεως.

 

 

Δ ι ά τ α ύ τ α

 

 

Απορρίπτει την υπό κρίση έφεση.

 

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου και

 

Επιβάλλει εις βάρος της εκκαλούσης τη δικαστική δαπάνη του Δήμου Καστοριάς και της εφεσίβλητης εταιρείας που ανέρχεται στο ποσό των τετρακοσίων εξήντα (460) ευρώ για τον καθένα.

 

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 18 Ιουνίου 2014

 

Η Πρόεδρος του Ε' Τμήματος    Η Γραμματέας

και μετά την αποχώρησή της

Αγγ. Θεοφιλοπούλου            Μ. Βλασερού

 

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 5 Ιουλίου 2018.

 

Ο Πρόεδρος του Ε' Τμήματος          Η Γραμματέας

Αθ. Ράντος                                Μ. Βλασερού