ΤΡΑΠΕΖΑ
ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
Γνδτ ΑΠΔ 3/2018
Γνωμοδότηση της Αρχής σχετικά με τη διατήρηση των
δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης 2016-2017 στο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΟΘΕΝ
ΕΣΧΕΣ, σύμφωνα με τον Ν. 4571/2018 «Επείγουσες ρυθμίσεις για την υποβολή
δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις».
ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
∆Ε∆ΟΜΕΝΩΝ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
Αθήνα, 13-11-2018
Αριθ. Πρωτ.:
Γ/ΕΞ/8939/13-11-2018
Γ Ν Ω Μ Ο ∆ Ο
Τ Η Σ Η 3/2018
Η Αρχή Προστασίας ∆εδο΅ένων Προσωπικού Χαρακτήρα συνήλθε στην έδρα της
την Τρίτη 30.10.2018 και ώρα 10:00, ΅ετά από
πρόσκληση του Προέδρου της, προκει΅ένου να εξετάσει
την υπόθεση που αναφέρεται στο ιστορικό της παρούσας. Παρέστησαν ο Πρόεδρος της
Αρχής, Κ. Μενουδάκος και τα τακτικά ΅έλη της Αρχής Σ.
Βλαχόπουλος, ως εισηγητής, Χ. Ανθόπουλος, Κ. Χριστοδούλου, Α. Συ΅βώνης, Κ. Λα΅πρινουδάκης και
Ε. Μαρτσούκου. Στη συνεδρίαση παρέστησαν, επίσης, ΅ε
εντολή του Προέδρου, η Κ. Καρβέλη,
Ε.Ε.Π.-∆ικηγόρος ως βοηθός εισηγητή, η οποία παρέσχε διευκρινίσεις και
αποχώρησε πριν από τη διάσκεψη και τη λήψη απόφασης, και η Ειρήνη Παπαγεωργοπούλου, υπάλληλος του Τ΅ή΅ατος
∆ιοικητικών Υποθέσεων της Αρχής, ως γρα΅΅ατέας.
Η Αρχή συνεδρίασε προκει΅ένου να γνω΅οδοτήσει, σύ΅φωνα ΅ε το άρθρο 19 παρ. 1 στοιχ.
θ΄ του ν. 2472/1997, επί της υπ αριθ΅. πρωτ. Γ/ΕΙΣ/8063/11.10.2018 αιτήσεως της Γενικής
Επιθεωρήτριας ∆η΅όσιας ∆ιοίκησης
(εφεξής ΓΕ∆∆) προς την Αρχή σχετικά ΅ε τη διατήρηση των δηλώσεων
περιουσιακής κατάστασης 2016-2017 στο Πληροφοριακό Σύστη΅α
ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ, σύ΅φωνα ΅ε το νο΅οσχέδιο
΅ε τον τίτλο «Επείγουσες ρυθ΅ίσεις για την υποβολή
δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις», που έχει ήδη ψηφιστεί
από τη Βουλή και δη΅οσιεύθηκε στην Εφη΅ερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α 186/2018).
Όπως ειδικότερα αναφέρεται
στην ανωτέρω αίτηση, στο εν λόγω νο΅οσχέδιο, ήδη νό΅ο (4571/2018), προβλέπεται αποκλειστική προθεσ΅ία επανυποβολής των
ετήσιων δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (∆ΠΚ) 2016 και 2017, καθώς και
των αρχικών δηλώσεων για απόκτηση ιδιότητας από 1.12.2018 έως 28.2.2019. Η
σχετική 2 νο΅οθετική ρύθ΅ιση
προωθήθηκε λόγω α) της ΅ε αριθ΅. 2649/2017 απόφασης
της Ολο΅έλειας του ΣτΕ που
ακύρωσε στο σύνολό της ως ανυπόστατη και ΅η νό΅ι΅η
την ΅ε αριθ. 1846 οικ/13.10.2016 κοινή απόφαση των Υπουργών ∆ικαιοσύνης
και Οικονο΅ικών ΅ε θέ΅α
«Τύπος και Περιεχό΅ενο της ∆ήλωσης
Περιουσιακής Κατάστασης και της ∆ήλωσης Οικονο΅ικών Συ΅φερόντων-Ηλεκτρονική
υποβολή των δηλώσεων αυτών» και β) της ΅ε αρ. 3312/2017 απόφασης της Ολο΅έλειας του ΣτΕ, που ακύρωσε
στο σύνολό της την ΅ε αρ. 1069/19.10.2017 κ.υ.α. των
ιδίων υπουργών, ΅ε ό΅οιο θέ΅α.
Στο πλαίσιο συνεργασίας
όλων των οργάνων ελέγχου του ν. 3213/2003 υπό την ενιαία εφαρ΅ογή
ηλεκτρονικής υποβολής, υπάρχουν συ΅βατικές
υποχρεώσεις της ΓΕ∆∆ ως κυρίου του έργου για διατήρηση των
∆ΠΚ που έχουν ήδη υποβληθεί, ΅ε βάση το άκυρο και ΅η νό΅ι΅ο
κατά το ΣτΕ νο΅οθετικό
πλαίσιο. Η άποψη της ΓΕ∆∆ είναι ότι η εν λόγω απαίτηση δεν συνάδει
΅ε τις κεί΅ενες διατάξεις ούτε νοείται η ύπαρξη δύο
ετήσιων ∆ΠΚ ταυτόχρονα για την ίδια ελεγχό΅ενη
χρήση.
Για τον λόγο αυτή ζητά τη γνω΅οδότηση της Αρχής σχετικά ΅ε το ζήτη΅α.
Επίσης, η ∆ιαρκής Επιτροπή ∆η΅όσιας
∆ιοίκησης, ∆η΅όσιας
Τάξης και ∆ικαιοσύνης της Βουλής ΅ε το από
09.10.2018 έγγραφό της, ζήτησε τις απόψεις της Αρχής επί του Σχεδίου Νό΅ου του Υπουργείου ∆ικαιοσύνης
∆ιαφάνειας και Ανθρωπίνων ∆ικαιω΅άτων
«Επείγουσες ρυθ΅ίσεις για την υποβολή δηλώσεων
περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις».
Σε απάντηση του σχετικού αιτή΅ατος, η Αρχή απέστειλε το υπ αριθ΅.
πρωτ. Γ/ΕΞ/7998-1/16.10.2018 υπό΅νη΅ά
της προς τη Βουλή, στο οποίο ανέφερε ότι οι διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 3 και 2
παρ. 8 του σχεδίου νό΅ου που αφορούν τη δήλωση των
πρόσθετων οικονο΅ικών στοιχείων είναι σύ΅φωνες ΅ε τη σχετική ΅ε το ζήτη΅α
αυτό Γνω΅οδότηση της Αρχής 6/2016 και επιφυλάχθηκε να
εκφέρει γνώ΅η για ζητή΅ατα
προστασίας δεδο΅ένων προσωπικού χαρακτήρα που τυχόν
ανέκυπταν γενικότερα από το σχέδιο νό΅ου ενόψει και
των διατάξεων του Γενικού Κανονισ΅ού για την
Προστασία ∆εδο΅ένων και ειδικότερα για τα ζητή΅ατα που αφορούν τον τρόπο δήλωσης περιουσιακής
κατάστασης για τα έτη 2016 και 2017, οι οποίες είχαν υποβληθεί ΅ε βάση τις
Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις 1846οικ./13.10.2016 (ΦΕΚ Β΄ 3300) και
1069/19.10.2017 (ΦΕΚ Β΄3702) και οι οποίες έχουν απολέσει το κύρος τους ΅ετά την ακύρωση των κοινών αυτών υπουργικών αποφάσεων ΅ε
τις αποφάσεις του Συ΅βουλίου της Επικρατείας
2649/2017 και 3312/2017, αντιστοίχως, δεδο΅ένου
άλλωστε ότι ως προς το ζήτη΅α αυτό είχε υποβληθεί το
σχετικό ερώτη΅α του Γενικού Επιθεωρητή 3 ∆η΅όσιας ∆ιοίκησης, ο
οποίος είναι και κύριος του έργου της εφαρ΅ογής της
ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης.
Η Αρχή, ΅ετά από εξέταση των στοιχείων του φακέλου, αφού άκουσε τον
εισηγητή και τις διευκρινίσεις από την βοηθό εισηγητή, η οποία στη συνέχεια
αποχώρησε, και κατόπιν διεξοδικής συζήτησης, εκδίδει την ακόλουθη
Γ Ν Ω Μ Ο ∆ Ο
Τ Η Σ Η
1.Σύ΅φωνα
΅ε τα οριζό΅ενα στη διάταξη του άρθρου 19 παρ. 1 στοιχ. θ΄ του ν.2472/1997 η Αρχή έχει, ΅εταξύ
άλλων, την αρ΅οδιότητα να: «γνω΅οδοτεί
για κάθε ρύθ΅ιση που αφορά στην επεξεργασία και
προστασία δεδο΅ένων προσωπικού χαρακτήρα».
Οι κυριότερες αλλαγές που
περιέχονται στον νό΅ο «Επείγουσες ρυθ΅ίσεις
για την υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις», όσον
αφορά το νο΅οθετικό πλαίσιο περί δηλώσεων
περιουσιακής κατάστασης και δηλώσεων οικονο΅ικών συ΅φερόντων, είναι οι εξής: 1) η υποχρέωση της δήλωσης
περιουσιακής κατάστασης αφορά την περιουσιακή κατάσταση και του προσώπου ΅ε το
οποίο ο υπόχρεος έχει συνάψει σύ΅φωνο συ΅βίωσης, 2) διευρύνονται οι κατηγορίες των υπόχρεων σε
δήλωση περιουσιακής κατάστασης, 3) οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί
υποχρεούνται σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης επί τρεις (αντί ΅ίας, κατά την ισχύουσα ρύθ΅ιση)
περαιτέρω χρήσεις, ΅ετά το έτος της απώλειας της
ιδιότητας ή της λήξης της θητείας, 4) εισάγεται ΅εταβατική
ρύθ΅ιση για την αναδρο΅ική
υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης, 5) ως προς τα αναπληρω΅ατικά
΅έλη των συλλογικών οργάνων που διαλα΅βάνονται στο
άρθρο 1 του ν. 3213/2003, η υποχρέωσή τους προς δήλωση περιουσιακής κατάστασης
ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι αυτά έχουν τυπικώς παραστεί σε συνεδριάσεις του
οργάνου, 6) η αρχική δήλωση περιλα΅βάνει τα
περιουσιακά στοιχεία που υφίστανται κατά τον χρόνο κτήσης της ιδιότητας (και
όχι κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης, όπως ορίζει η ισχύουσα ρύθ΅ιση), 7) αυξάνεται σε τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ
και σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, αντιστοίχως, το ποσό των ΅ετρητών (πλην των ΅ετρητών που
είναι κατατεθει΅ένα σε λογαριασ΅ούς
πιστωτικών ή τραπεζικών ιδρυ΅άτων) και της αξίας
κινητών πραγ΅άτων, για τα οποία υφίσταται υποχρέωση
δήλωσης, 8) η δηλού΅ενη αξία των κινητών συνοδεύεται
είτε, όπως ορίζει η 4 ισχύουσα ρύθ΅ιση, από τα
παραστατικά της αγοράς τους, είτε από τα νό΅ι΅α
φορολογικά παραστατικά, είτε από εκτί΅ηση της ε΅πορικής αξίας τους από εκτι΅ητή
που περιλα΅βάνεται στο ΅ητρώο
πιστοποιη΅ένων εκτι΅ητών
που τηρείται στο Υπουργείο Οικονο΅ικών, 9)
επεκτείνεται και στους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς η υποχρέωση
δήλωσης των δανειακών τους υποχρεώσεων προς πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύ΅ατα και κάθε οφειλής άνω των πέντε χιλιάδων (5.000)
ευρώ που προέρχεται από διοικητικά πρόστι΅α, χρη΅ατικές ποινές, φόρους και τέλη προς το ∆η΅όσιο και τους Ο.Τ.Α., τέλη προς
Ν.Π.∆.∆. και εισφορές προς οργανισ΅ούς
κοινωνικής ασφάλισης, 10) ο υπόχρεος σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης οφείλει
να δηλώσει τα περιουσιακά στοιχεία και του εν διαστάσει συζύγου, ο δε εν
διαστάσει σύζυγος οφείλει να εγκρίνει τη δήλωση του υπόχρεου, εφαρ΅οζό΅ενης, σε περίπτωση άρνησης ή αδυνα΅ίας
του, ειδικής διοικητικής διαδικασίας ενώπιον του οργάνου ελέγχου, 11)
εξαιρούνται από τη δη΅οσιοποίηση στο διαδίκτυο (για
όσες κατηγορίες προσώπων αφορά η ρύθ΅ιση περί δη΅οσιοποίησης) τα τ΅ή΅ατα των
δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης που αφορούν ΅ετρητά
άνω των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ (πλην των κατατεθει΅ένων
σε λογαριασ΅ούς πιστωτικών ή τραπεζικών ιδρυ΅άτων), και κινητά αξίας άνω των σαράντα χιλιάδων
(40.000) ευρώ, λόγω του κινδύνου βλάβης στη ζωή ή την περιουσία του δηλούντος
και της οικογένειάς του, τον οποίο τεκ΅αίρεται ότι
συνεπάγεται η δη΅οσιοποίησή τους και 12) καθορίζεται
χρονικό όριο για τη διενέργεια ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης.
Επίσης ΅ε τις διατάξεις
του άρθρου 10 εισάγονται ΅εταβατικές ρυθ΅ίσεις. Συγκεκρι΅ένα,
ορίζεται, ΅εταξύ άλλων, ότι οι αρ΅όδιοι
φορείς οφείλουν να καταχωρίσουν ηλεκτρονικώς τους υπόχρεους έως την 17.12.2018
(άρθρο 10 παρ. 1, όπως δια΅ορφώθηκε και ψηφίστηκε,
κατά τροποποίηση της αρχικώς αναγραφό΅ενης στο νο΅οσχέδιο η΅ερο΅ηνίας), ότι οι
υπόχρεοι σε αρχική δήλωση οφείλουν να την υποβάλουν εντός ενενήντα (90) η΅ερών (χωρίς να υπολογίζεται το διάστη΅α
κατά τον οποίο η σχετική διαδικτυακή εφαρ΅ογή θα
τεθεί εκτός λειτουργίας για τεχνικούς/οργανωτικούς λόγους) από τη δη΅οσίευση του υπό ψήφιση νο΅οθετή΅ατος
(άρθρο 10 παρ. 2), ότι οι υπόχρεοι που έχουν υποβάλει ηλεκτρονικώς δηλώσεις
περιουσιακής κατάστασης και οικονο΅ικών συ΅φερόντων κατά τα έτη 2016, 2017 και 2018 δύνανται να τις
επιβεβαιώσουν υπό την προϋπόθεση ότι το περιεχό΅ενό
τους δεν χρήζει ΅εταβολής βάσει των προτεινό΅ενων διατάξεων, οι δε υπόχρεοι που απέκτησαν τη
σχετική ιδιότητα κατά τα έτη 2016, 2017 και 2018 και υπέβαλαν 5 αρχική δήλωση
δεν υποχρεούνται να ΅εταβάλουν το περιεχό΅ενό
της, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή περιέχει τα υφιστά΅ενα
κατά τον χρόνο υποβολής της περιουσιακά τους στοιχεία (άρθρο 10 παρ. 4).
2. Η
επεξεργασία (συλλογή και διάδοση) των οικονο΅ικών
στοιχείων που ζητούνται από τους υπoχρέους υποβολής
δηλώσεων είναι συνταγ΅ατικώς ανεκτή και σύ΅φωνη ΅ε το ατο΅ικό δικαίω΅α της προστασίας των προσωπικών δεδο΅ένων,
εφόσον επιλέγεται από τον νο΅οθέτη ως καταρχήν
πρόσφορη, για την εξυπηρέτηση της διαφάνειας του πολιτικού και δη΅όσιου βίου και δεν εξέρχεται των ορίων του επιδιωκό΅ενου ΅ε αυτήν σκοπού δη΅οσίου
συ΅φέροντος, όπως έχει ήδη κρίνει η Αρχή ΅ε σχετικές γνω΅οδοτήσεις της.
Ειδικότερα, η Αρχή γνω΅οδότησε για το θέ΅α της ανάρτησης
στο διαδίκτυο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης πολιτικών προσώπων, κατόπιν
σχετικού αιτή΅ατος εκ ΅έρους
της Βουλής των Ελλήνων, αναφορικά ΅ε την επιλογή της ειδικής ΅ορφής και του τύπου της αναρτητέας
δήλωσης, για τον πρώτο χρόνο ανάρτησης στο διαδίκτυο, για την επιλογή της ΅ορφής που θα έχει τα επό΅ενα, ΅ετά την πρώτη ανάρτηση, έτη και ειδικότερα για το ζήτη΅α εάν αυτή θα περιλα΅βάνει
΅όνο τις ΅εταβολές του οικείου έτους ΅ε τη σχετική
αιτιολόγησή τους ή θα αναρτάται κάθε έτος αυτούσια η νέα δήλωση, για την
επιλογή ως εύλογου χρόνου ανάρτησης στο διαδίκτυο του χρονικού διαστή΅ατος του ενός ΅ηνός και
για τα απαραίτητα ληπτέα ΅έτρα ασφάλειας προς
αποτροπή αναπαραγωγής, ΅εταφόρτωσης, εκτύπωσης,
καταχώρισης σε ΅ηχανές αναζήτησης και δεικτοδότησης
των περιεχο΅ένων των αρχείων (Γνω΅οδότηση
7/2011).
Με την ανωτέρω γνω΅οδότηση έγινε δεκτό ότι η αρχή της διαφάνειας της
κρατικής δράσης, πέρα από την κατοχύρωσή της σε διεθνείς συ΅βάσεις,
ανάγεται σε συνταγ΅ατική αρχή, η οποία θε΅ελιώνεται καταρχήν στη δη΅οκρατική
αρχή και στο κράτος δικαίου, καθώς και στη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 2 περί
της διαφάνειας στα οικονο΅ικά των κο΅΅άτων,
των βουλευτών, των υποψήφιων βουλευτών και των υποψηφίων στην τοπική
αυτοδιοίκηση. Η Αρχή διαπίστωσε, επίσης, από τη δικαιοσυγκριτική
΅ελέτη της νο΅οθεσίας άλλων
κρατών ΅ελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ότι υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για τη δη΅οσιοποίηση τόσο σε δη΅όσια προσβάσι΅α ΅ητρώα όσο και στο
διαδίκτυο δεδο΅ένων της περιουσιακής κατάστασης
πολιτικών προσώπων ΅ε σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας και της υποχρέωσης
λογοδοσίας.
Με τη γνω΅οδότηση
αυτή η Αρχή, εξετάζοντας τις σχετικές διατάξεις του Ν. 3023/2002 και ιδίως το
άρθρο 2 παρ. 3 που ρητά προβλέπει τη δη΅οσιοποίηση
των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και ΅έσω της ανάρτησής τους στο
διαδικτυακό τόπο της Βουλής, έκρινε ότι ο περιορισ΅ός
του ατο΅ικού δικαιώ΅ατος
της προστασίας των προσωπικών δεδο΅ένων, τον οποίο
συνεπάγονται οι σχετικές ρυθ΅ίσεις, προβλέπεται σε νο΅οθετική διάταξη, δικαιολογείται από αποχρώντες
λόγους δη΅όσιου συ΅φέροντος,
καθώς εξυπηρετεί τη διαφάνεια του πολιτικού και δη΅όσιου
βίου, και είναι εντός των ορίων της αναλογικότητας, καθώς υπηρετεί υπέρτερο έννο΅ο συ΅φέρον. Ως προς την επιλογή της ειδικής ΅ορφής
και του τύπου της αναρτητέας δήλωσης, έκρινε ότι οι όροι
αυτοί νοούνται ως τεχνικά χαρακτηριστικά παρουσίασης της πληροφορίας και δεν
αφορούν στο περιεχό΅ενο των αναρτη΅ένων
δηλώσεων που, άλλωστε, καθορίζεται ρητά στο νό΅ο.
Συνεπώς, αναρτάται στο διαδίκτυο ολόκληρο το κεί΅ενο
των ετήσιων δηλώσεων, χωρίς διάκριση ΅εταξύ αρχικής δη΅οσίευσης των δηλώσεων και ΅εταγενέστερης,
η οποία θα περιλα΅βάνει ΅όνον
τις επελθούσες ΅εταβολές ΅ε σχετική αιτιολόγηση. Ως προς το ερώτη΅α της
επιλογής ως εύλογου χρόνου ανάρτησης στο διαδίκτυο των δηλώσεων του ενός ΅ηνός, η Αρχή δέχτηκε ότι η επί ένα ΅ήνα
διατήρηση στο διαδίκτυο των ανωτέρω δηλώσεων δεν εξέρχεται των ορίων του
εύλογου χρόνου της έκθεσης των προσωπικών αυτών δεδο΅ένων
στο δη΅όσιο έλεγχο προς ικανοποίηση του σκοπού της
διαφάνειας και κατ αυτόν τον τρόπο δεν έρχεται σε αντίθεση προς το δίκαιο
προστασίας των προσωπικών δεδο΅ένων. Έγινε επίσης
δεκτό ότι η πρόβλεψη δήλης η΅έρας για την ανάρτηση θα
συνέτεινε στην επίτευξη του σκοπού της επεξεργασίας. Επιπροσθέτως, η Αρχή επεσή΅ανε ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να λα΅βάνει τα κατάλληλα οργανωτικά και τεχνικά ΅έτρα για την ασφάλεια των δεδο΅ένων,
τα οποία πρέπει να εξασφαλίζουν επίπεδο ασφάλειας ανάλογο προς τους κινδύνους
που συνεπάγεται η επεξεργασία και η φύση των δεδο΅ένων.
Εξάλλου, η Αρχή, κατόπιν
σχετικού ερωτή΅ατος από τον Γενικό Επιθεωρητή ∆η΅όσιας ∆ιοίκησης
σχετικά ΅ε το ζήτη΅α εάν είναι συνταγ΅ατικά
ανεκτή και νό΅ι΅η από απόψεως προστασίας των
προσωπικών δεδο΅ένων η επιβαλλό΅ενη
το πρώτον ΅ε το άρθρο 173 του ν. 4389/2016 επεξεργασία (συλλογή και διάδοση) των
πρόσθετων οικονο΅ικών στοιχείων που ζητούνται από
τους υπόχρεους υποβολής δηλώσεων ΅ε την διάταξη αυτή, γνω΅οδότησε
ότι όσον αφορά τα ΅ετρητά που βρίσκονται σε
τραπεζικές θυρίδες καθώς και το σύνολο των ΅ετρητών
που δεν περιλα΅βάνονται σε καταθέσεις, σε τράπεζες, τα΅ιευτήρια και άλλα πιστωτικά 7 ιδρύ΅ατα,
η συλλογή τους από τα αρ΅όδια προς έλεγχο «πόθεν
έσχες» όργανα που επιβάλλεται ρητώς από τις ανωτέρω διατάξεις είναι συνταγ΅ατικώς ανεκτή, εφόσον επιλέγεται από τον νο΅οθέτη ως καταρχήν πρόσφορη και δεν εξέρχεται των ορίων
του επιδιωκό΅ενου ΅ε αυτήν σκοπού του δη΅οσίου συ΅φέροντος, καθώς
εξυπηρετεί τη διαφάνεια του πολιτικού και δη΅όσιου
βίου. Αντιθέτως, η υποχρέωση δήλωσης των κινητών ΅εγάλης
αξίας, εφόσον η αξία αυτών υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων ευρώ και των
κινητών που φυλάσσονται εντός θυρίδων συνιστά περιορισ΅ό
του ατο΅ικού δικαιώ΅ατος
στην προστασία των προσωπικών δεδο΅ένων (άρθρο. 9Α
Σ.) ΅η επιβαλλό΅ενο από σαφείς και προβλέψι΅ες διατάξεις, όσον αφορά τον τρόπο υπολογισ΅ού της αξίας των κινητών εφόσον δεν υπάρχει
αποδεικτικό της αξίας τους. Σε σχέση δε την ανάρτηση στο διαδίκτυο των ανωτέρω οικονο΅ικών στοιχείων, η Αρχή έκρινε ότι είναι επιτρεπτή ΅όνον για ΅ετρητά και κινητά ΅εγάλης αξίας που φυλάσσονται σε θυρίδες (Γνω΅οδότηση 6/2016).
Ειδικότερα, η Αρχή δέχθηκε
στην εν λόγω Γνω΅οδότησή της τα ακόλουθα: «Όσον αφορά
τα ΅ετρητά που βρίσκονται σε τραπεζικές θυρίδες καθώς
και το σύνολο των ΅ετρητών που δεν περιλα΅βάνονται σε καταθέσεις, σε τράπεζες, τα΅ιευτήρια και άλλα πιστωτικά ιδρύ΅ατα,
η συλλογή τους από τα αρ΅όδια προς έλεγχο «πόθεν
έσχες» όργανα που επιβάλλεται ρητώς από τις ανωτέρω διατάξεις είναι συνταγ΅ατικώς ανεκτή, εφόσον επιλέγεται από τον νο΅οθέτη ως καταρχήν πρόσφορη και δεν εξέρχεται των ορίων
του επιδιωκό΅ενου ΅ε αυτήν σκοπού του δη΅οσίου συ΅φέροντος, καθώς
εξυπηρετεί τη διαφάνεια του πολιτικού και δη΅όσιου
βίου. Αντιθέτως, η συλλογή από τα αρ΅όδια προς έλεγχο
«πόθεν έσχες» όργανα των πρόσθετων περιουσιακών στοιχείων των κινητών ΅εγάλης αξίας, εφόσον η αξία αυτών υπερβαίνει το ποσό των
τριάντα χιλιάδων ευρώ και των κινητών που φυλάσσονται εντός θυρίδων συνιστά περιορισ΅ό του ατο΅ικού δικαιώ΅ατος στην προστασία των προσωπικών δεδο΅ένων (άρ. 9Α Σ.) ΅η επιβαλλό΅ενο από σαφείς και προβλέψι΅ες
κατά τον τρόπο υπολογισ΅ού και τις συνέπειες
διατάξεις. Ειδικότερα για τις δύο αυτές κατηγορίες των κινητών υπάρχει το ζήτη΅α της αδυνα΅ίας πρόβλεψης
και εκτί΅ησης της πραγ΅ατικής
τους αξίας, οπότε σύ΅φωνα ΅ε τις διατάξεις του άρθρου
4 παρ. 1 στοιχ. β του ν. 2472/1997, η συλλογή τους
καθίσταται απρόσφορη και ΅η κατάλληλη για την επίτευξη του επιδιωκό΅ενου
σκοπού της πλήρους καταγραφής και αποτύπωσης της περιουσιακής κατάστασης των
υπόχρεων σε δήλωση προσώπων. Κατά συνέπεια, η συλλογή τους είναι νό΅ι΅η ΅όνον για τις περιπτώσεις
που υπάρχει αποδεικτικό της αξίας αυτών, όπως παραστατικό αγοράς ή πράξη
φορολογικής αρχής για την επιβολή φόρου αιτία θανάτου, δωρεάς, 8 γονικής
παροχής, ή ασφαλιστική σύ΅βαση σε περίπτωση ασφάλισής
τους κ.λπ. και εφόσον δεν πρόκειται περί οικογενειακών κει΅ηλίων
που έχουν συνήθως από διαθέσεως αξία για τους υπόχρεους. Όσον αφορά την
ανάρτηση στο διαδίκτυο για τα κινητά ΅εγάλης αξίας,
εφόσον η αξία αυτών υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων ευρώ και για τα ΅ετρητά που δεν περιλα΅βάνονται σε
καταθέσεις σε τράπεζες, τα΅ιευτήρια και άλλα
πιστωτικά ιδρύ΅ατα εφόσον το σύνολό τους υπερβαίνει
το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ (περιπτώσεις v και vi του άρθρου 173 παρ. 1
του ν. 4389/2016), η δη΅οσίευσή τους στο διαδίκτυο
συνιστά επίσης περιορισ΅ό του ατο΅ικού
δικαιώ΅ατος στην προστασία των προσωπικών δεδο΅ένων (άρ. 9Α Σ.) που δεν
δικαιολογείται από λόγους δη΅οσίου συ΅φέροντος και όπως και η σχετική διάταξη ση΅ειώνει, εκθέτει σε κίνδυνο την περιουσία και την ζωή των
υπόχρεων. Συνεπώς η ανάρτηση των ως άνω στοιχείων στο διαδίκτυο προβλέπεται ως
ευχέρεια σε νο΅οθετική διάταξη, πλην ό΅ως υπερβαίνει τα όρια της αναλογικότητας δεδο΅ένου ότι εκθέτει τα πρόσωπα αυτά σε πρόδηλο κίνδυνο
της προσωπικής ασφάλειας αυτών και των ΅ελών της οικογένειας τους, καθώς και
της ασφάλειας της ιδιωτικής και οικογενειακής τους ζωής και περιουσίας. Εξάλλου
και η ίδια η διάταξη του άρθρου 173 παρ. 3 του ν. 4389/2016, προβλέπει την
εξαίρεση από τη δη΅οσιοποίηση εκείνων των στοιχείων
που είναι ικανά να προκαλέσουν βλάβη στη ζωή ή την περιουσία του δηλούντος και
της οικογενείας του. Κατά συνέπεια, σύ΅φωνα ΅ε τα προαναφερό΅ενα, η ανάρτηση στο διαδίκτυο είναι δυνατή ΅όνον για τις περιπτώσεις των πρόσθετων στοιχείων των ΅ετρητών και των κινητών που φυλάσσονται στις θυρίδες».
Οι τροποποιήσεις του ν.
3213/2003, οι οποίες περιλήφθηκαν στον ψηφισθέντα νό΅ο
«Επείγουσες ρυθ΅ίσεις για την υποβολή δηλώσεων
περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις» είναι σύ΅φωνες
΅ε τις ανωτέρω γνω΅οδοτήσεις της Αρχής. Eιδικότερα οι σχετικές ΅ε το ζήτη΅α
της νο΅ι΅ότητας επεξεργασίας των πρόσθετων οικονο΅ικών στοιχείων διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 3 και 2
παρ. 8 του νό΅ου είναι σύ΅φωνες
΅ε την προαναφερθείσα σχετική ΅ε το ζήτη΅α Γνω΅οδότηση της Αρχής 6/2016. Συγκεκρι΅ένα,
΅ε τις διατάξεις αυτές ορίζεται ο τρόπος υπολογισ΅ού
της αξίας των κινητών ΅εγάλης αξίας και προβλέπεται,
΅εταξύ άλλων, ότι δεν δη΅οσιοποιούνται
τα ΅ετρητά άνω των 30.000 που δεν βρίσκονται κατατεθει΅ένα σε τράπεζες ή αντίστοιχους φορείς ούτε και τα
κινητά ΅εγάλης αξίας άνω των 40.000 ευρώ, ΅ε βάση τα
κριθέντα ΅ε την ανωτέρω γνω΅οδότηση, και ΅άλιστα αυξάνεται το 9 προβλεπό΅ενο
από τις τροποποιού΅ενες διατάξεις ποσό των ΅ετρητών και η αξία των κινητών, που αποτελούν το όριο για
να υφίσταται υποχρέωση δήλωσής τους. Ε΅περιέχεται
επίσης γενική ρήτρα, σύ΅φωνα ΅ε την οποία εξαιρούνται
από τη δη΅οσιοποίηση «τα στοιχεία που είναι ικανά να
προκαλέσουν βλάβη στη ζωή ή την περιουσία του δηλούντος και της οικογένειάς
του», προβλέπεται δε συγκεκρι΅ένος τρόπος υπολογισ΅ού των κινητών, και έτσι θεραπεύεται η πλη΅΅έλεια που είχε διαπιστώσει η Αρχή στην προηγού΅ενη γνω΅οδότησή της.
Οίκοθεν νοείται ότι δεν τίθεται ζήτη΅α δη΅οσιοποίησης για ΅ετρητά κάτω
των 30.000 ευρώ και κινητά ΅εγάλης αξίας κάτω των
40.000 ευρώ εφόσον τα οικονο΅ικά αυτά στοιχεία δεν
αποτελούν περιεχό΅ενο της δηλώσεως περιουσιακής
κατάστασης.
Ζήτη΅α
υπάρχει ωστόσο στη διατύπωση των ΅εταβατικών
διατάξεων του άρθρου 10 και ειδικότερα στην παράγραφο 4 αυτού, σύ΅φωνα ΅ε την οποία, οι υπόχρεοι που έχουν υποβάλει
ηλεκτρονικώς δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης και οικονο΅ικών
συ΅φερόντων κατά τα έτη 2016, 2017 και 2018 δύνανται
να τις επιβεβαιώσουν υπό την προϋπόθεση ότι το περιεχό΅ενό
τους δεν χρήζει ΅εταβολής, οι δε υπόχρεοι που
απέκτησαν τη σχετική ιδιότητα κατά τα έτη 2016, 2017 και 2018 και υπέβαλαν
αρχική δήλωση δεν υποχρεούνται να ΅εταβάλουν το περιεχό΅ενό της, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή περιέχει τα υφιστά΅ενα κατά τον χρόνο υποβολής της περιουσιακά τους
στοιχεία. Και τούτο διότι αφενός δεν διευκρινίζεται ο τρόπος ΅ε τον οποίο θα
γίνει η επιβεβαίωση, δηλαδή αν θα υποβληθεί εκ νέου δήλωση ΅ε ταυτόση΅ο περιεχό΅ενο ή αν θα
υποβληθεί ηλεκτρονικά νέα δήλωση ΅ε ΅όνο περιεχό΅ενο
την επιβεβαίωση της προηγού΅ενης, και αφετέρου δεν
αναφέρεται ΅ε σαφήνεια σε ποιες περιπτώσεις και υπό ποιες προϋποθέσεις δεν
απαιτείται ΅εταβολή του περιεχο΅ένου
των δηλώσεων όσων έχουν υποβάλει ηλεκτρονικά τη δήλωσή τους κατά τα έτη 2016,
2017 και 2018. Με δεδο΅ένο ότι οι δηλώσεις που έχουν
υποβληθεί ΅ε βάση την προαναφερό΅ενη ΚΥΑ έχουν
απολέσει το κύρος τους ως συνέπεια της ακύρωσης από το Συ΅βούλιο
της Επικρατείας της ΚΥΑ αυτής στο σύνολό της και του αναδρο΅ικού
αποτελέσ΅ατος της ακύρωσης, απαιτείται, και για
λόγους συ΅΅όρφωσης προς τα κριθέντα ΅ε τη σχετική
απόφαση του Συ΅βουλίου της Επικρατείας, η εφαρ΅ογή για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων να τροποποιηθεί
έτσι ώστε ο υπόχρεος να υποβάλει επιβεβαιωτική δήλωση ΅ε πλήρες περιεχό΅ενο, κατά τον απλούστερο δυνατό και περισσότερο
κατανοητό για τον υπόχρεο τρόπο, ώστε να εξυπηρετείται και η ασφάλεια δικαίου.
Για το σκοπό αυτό θα ΅πορούσε λ.χ. να ε΅φανίζεται στην εφαρ΅ογή η
προγενέστερη δήλωση ώστε ο 10 υπόχρεος να ΅πορεί είτε
να υποβάλει εκ νέου τη δήλωση ως έχει, χωρίς να χρειάζεται να καταχωρεί τα δεδο΅ένα εξαρχής, είτε να επιφέρει τυχόν τροποποιήσεις αν
συντρέχει περίπτωση. Επιπροσθέτως, οι αλλαγές που επήλθαν από το νό΅ο και επηρεάζουν τον κύκλο των υποχρέων
ή το περιεχό΅ενο της δήλωσης απαιτείται να επιση΅αίνονται ευκρινώς στα οικεία πεδία. Οίκοθεν νοείται
ότι η πρόσβαση στα περιεχό΅ενα των προγενέστερων
δηλώσεων που είχαν οριστικά υποβληθεί για την ίδια περίοδο θα πρέπει να
περιοριστεί αποκλειστικά και ΅όνο στους υποχρέους
(πρακτικά αυτό ση΅αίνει αλλαγή της κατάστασης της
δήλωσης από «οριστικά υποβληθείσα» σε «προσωρινά αποθηκευ΅ένη»,
διασφαλίζοντας ΅ε τον τρόπο αυτό ότι τα δεδο΅ένα των
δηλώσεων θα είναι, ΅έχρι την εκ νέου οριστική υποβολή
της δήλωσης, προσβάσι΅α αποκλειστικά και ΅όνο από
τους υποχρέους και όχι από τις ελεγκτικές αρχές),
ώστε αυτοί να υποβάλουν εκ νέου τη δήλωσή τους ως έχει ή ΅ε κάποιες
τροποποιήσεις. Εξαίρεση αποτελούν οι δηλώσεις εκείνες ΅ε βάση τις οποίες έχουν
διενεργηθεί και ολοκληρωθεί έλεγχοι και οι οποίες ΅πορεί
να διατηρηθούν στο σύστη΅α επί ΅ικρό
χρονικό διάστη΅α που είναι αναγκαίο, προκει΅ένου τα αποτελέσ΅ατα των
ελέγχων να επιβεβαιωθούν από τα αρ΅όδια ελεγκτικά
όργανα. Στα όργανα δε αυτά ανήκει και η κρίση ως προς την επίδραση στον έλεγχο
που διενεργήθηκε της ακύρωσης από το Συ΅βούλιο της
Επικρατείας της προαναφερό΅ενης ΚΥΑ και των κατά τα
ανωτέρω διαλα΅βανό΅ενα συνεπειών της στο κύρος των
δηλώσεων, που είχαν ως έρεισ΅α την ΚΥΑ αυτή.
Επίσης, ζήτη΅α τίθεται ως προς τη συ΅φωνία
της ρύθ΅ισης του άρθρου 3 παρ. 26 του νό΅ου προς τις σχετικές διατάξεις του Γενικού Κανονισ΅ού Προστασίας ∆εδο΅ένων,
στο ΅έτρο που δεν καθορίζεται ρητώς ο ανώτατος χρόνος
διατήρησης των δεδο΅ένων, ούτε παρέχονται ειδικά και συγκεκρι΅ένα κριτήρια για τον προσδιορισ΅ό
του. Ειδικότερα σύ΅φωνα ΅ε την επί΅αχη
διάταξη «τα δεδο΅ένα που καταχωρίζονται στις
∆ΠΚ διατηρούνται ΅όνο κατά τη διάρκεια της περιόδου που απαιτείται, κατά
την αιτιολογη΅ένη κρίση του αρ΅όδιου
για τον έλεγχο οργάνου, για την πραγ΅ατοποίηση των
σκοπών της συλλογής και της επεξεργασίας τους», ενώ σύ΅φωνα
΅ε τη διάταξη του άρθρου 4 παρ. 5 ο έλεγχος διενεργείται εντός πέντε ετών από
τη λήξη του έτους υποβολής, εκτός των περιπτώσεων, στις οποίες υπάρχουν
ενδείξεις τέλεσης των ποινικών αδικη΅άτων που
προσδιορίζονται κατά τρόπο συγκεκρι΅ένο στη διάταξη
αυτή και στις οποίες ο έλεγχος ΅πορεί να διενεργηθεί
΅έχρι τη συ΅πλήρωση της
παραγραφής των αδικη΅άτων αυτών. Η ανωτέρω διάταξη
του άρθρου 3 παρ. 26, ερ΅ηνευό΅ενη σε συνδυασ΅ό ΅ε το άρθρο 4 παρ. 5, πρέπει να 11 θεωρηθεί ότι
ορίζει ως χρόνο διατήρησης τον προβλεπό΅ενο στην
τελευταία αυτή διάταξη για την διενέργεια του ελέγχου, εκτός των περιπτώσεων,
στις οποίες έχει κινηθεί η διαδικασία ελέγχου των ∆ΠΚ,
οπότε τα δεδο΅ένα των ∆ΠΚ
επιτρέπεται να διατηρούνται και ΅ετά την παρέλευση
της πενταετίας έως την ολοκλήρωση του ελέγχου. Με την έννοια δε αυτή η ρύθ΅ιση δεν αντιβαίνει από την εξεταζό΅ενη
άποψη στον Γενικό Κανονισ΅ό Προστασίας ∆εδο΅ένων.
Ο Πρόεδρος Η Γρα΅΅ατέας
Κων/νος Μενουδάκος Ειρήνη
Παπαγεωργοπούλου